Annons:
Etikettmedia
Läst 2777 ggr
[sakring2]
2013-02-24 20:10

Sydnytt - om hemlösa katter

Susanne Hellman Holmström anser att man måste förändra lagstifningen om hemlösa katter. ID-märkning och kastrering menar hon är nödvändigt krav på en lag om detta.

Länk till artikeln.

Annons:
Katthemsmatten
2013-02-24 20:15
#1

Håller fullständigt med!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2013-02-24 20:16
#2

Kloka ord från en som förstår sig på katter!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Josefa
2013-02-24 20:33
#3

Synd bara att hon inte nämner något om medveten oseriös buskavel också. Hade det förbjudits, eller åtminstone uppmärksammats mer, så skulle antalet hemlösingar också sjunka.

[sakring2]
2013-02-24 22:54
#4

# 3 Nog ska du klaga på något alltid. Hur lång tid tror du Sydnytt ägnar henne? Gör hon inte tillräckligt för att höja kattens status eller är det, det faktum att hon föder upp katter som stör dig?

Josefa
2013-02-25 08:53
#5

Ja faktum är att det stör mig att föder upp katter. Och jag är säker på att hon just pga att hon själv avlar fram katter som hon inte nämnde det om buskavel. Och stör mig även på att hon ger en hel del råd som är uppåt väggarna. Och att hon säger att raskatter och huskatter har olika beteenden. 

Jag tycker att det är självklart att hon borde nämnt buskaveln, eftersom det är den som är den största orsaken till hemlösa katter. Och det är där man i första hand kan påverka att det inte blir fler hemlösingar.

Alexej
2013-02-25 09:35
#6

Hon menar väl men faktum är att hon inte jobbar med hemlösa katter och därför har en annan blickvinkel än vad vi har. Hon är beteenderådgivare inte någon som har huset fullt med hemlösa katter…Men kastrering är grunden till all minskning av katter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
[helenal]
2013-02-25 10:16
#7

man får börja någonstans. Och skulle det bli lag på kastrering och id märkning skulle vi vara en bra bit på vägen! Man kan tyvärr inte få allt på samma gång här i livet

Hesat
2013-02-25 10:29
#8

#5 Hade det varit ett inslag på låt säga 25 min så skulle jag hålla med dig om att det vore tokigt att inte ta upp BYB. Nu är det ett klipp på under 2 min och för att få fram ett tydligt budskap på den tiden så går det inte att hamra en massa information varje sekund på tittaren. Resultatet blir då ett gytter som ingen tittare bryr sig om. Du måste även hinna med att upprepa budskapet 2-3 gånger för att det ska sätta sig. 

Filmvetaren i mig tycker att inslaget hade ett bra tempo och lagom informativt för att få fram ett budskap till tittaren. Fokuset ligger på att hemlösa katter avlivas i onödan av bl.a. LS och att ett krav på id och kastrering måste införas snarast. 

Hade fokus istället varit att vi har över 100 000 hemlösa katter så vore det en självklarhet att nämna den största orsaken till det. 

Jag hoppas att det även dyker upp inslag med fokus på varför vi har så många hemlösa katter i Sverige, men tills dess tycker jag att detta inslag är en bra början för att belysa problemet.

Medarbetare - Halloween.ifokus

Backarödbo
2013-02-25 11:05
#9

Hon kan ju faktiskt ha nämnt det där med BYB men att det sedan har klippts bort.

[sakring2]
2013-02-25 12:08
#10

Det retar inte er som tycker att hon borde gjort mer att hennes ord väger tyngre än vad era gör? Hon är ju känd och är bettendevetare😃

Alexej
2013-02-25 12:15
#11

Alltid trevligt med dig, sakring…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Josefa
2013-02-25 13:21
#12

#10 Det är just för att hennes ord väger tyngre i vissa människors öron, som hon borde nämnt BYB. Finns en hel del buskavlare som ser upp till henne. Bl a den omtalade kattfabrikören utanför Hbg. Många buskavlare har aldrig tänkt tanken att det är pga deras avel som det finns så många hemlösa katter. De får ju sina kattungar sålda. Längre än så tänker de inte.

Sen kan jag tycka att det är lite osmakligt att ta nästan 20 spänn i minuten, för att ge rådgivning. Sånt får mig att tänka på bluffmakare.

[sakring2]
2013-02-25 14:27
#13

# 12 Det kan knappast SHH hjälpa att någon buskavlare se upp till henne?

Annons:
Josefa
2013-02-25 14:38
#14

#13 Nä inte hjälpa, men hon skulle kunnat nå ut till dem med budskapet om att sluta buskavla. Om hon nu varit intresserad av att minska antalet hemlösa katter.

Katthemsmatten
2013-02-25 16:19
#15

I texten till det här inslaget står det i alla fall klart och tydligt att SHH vill se kastrering av alla utegående katter och hon ger dessutom länsstyrelserna en känga för deras ogrundade påstående att det inte går att ge skyggisar ett drägligt liv. Kan inte se inslaget här från jobbet, men ska göra det ikväll.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/krav-pa-kattregistrering

Medarbetare Hittekatter iFokus

Josefa
2013-02-25 16:28
#16

Men alla de som avlar på sina underbara "rashonkatter-utan-stamtavla" då? Som hyr en "rashankatt-utan-stamtavla" till dem? Sådana sitter hon och ger goda råd till. Istället för att avråda. Kan ni tänka er hur många långhåriga "raskatter-utan-stamtavla" som kommer att springa hemlösa om några år?

Hesat
2013-02-25 23:04
#17

Istället för att beklaga sig över att alla som har ett kattintresse inte tvingar SVT att dansa efter sin egen pipa ner till varje 2min inslag så varför inte starta en egen rådgivning?

Jag menar detta seriöst och fullt allvarligt då det finns många här på hittekatter som har mycket erfarenhet på området, nämligen kattbeteende. Den ena efter den andra katten har fått sina personproblem lösta av medlemmar här på hittekatter.ifokus och på katter.ifokus. 

Och ja, med 30års branscherfarenhet så är 1200,-/h inkl. inget att höja ögonbrynen för. Hur många års branscherfarenhet har inte ni här som ni skulle kunna använda? 

Vidga vyerna lite och försök vända det negativa i eländet till något positivt istället. Kanske börja med att göra en empirisk studie av den litteratur och forskning som finns till dagens datum ang. kattbeteende och sedan se möjligheten att starta upp rådgivning. 

Med forumtrådar som denna i beaktning så kan det dock behövas en kortare kurs i kundbemötande. Detta är skrivet i all välmening. 😉

Medarbetare - Halloween.ifokus

Josefa
2013-02-26 09:13
#18

Skillnaden är att här inne ges goda råd gratis. Om man ivrar för något så ska man inte ta betalt, för att även andra ska kunna hjälpa den man ivrar för. Men det vore kanske något. Om du har en fråga du vill ha svar på här inne, så hosta upp lite slantar först.

Hesat
2013-02-26 09:48
#19

#18 Så det samma gäller ekonomisk rådgivning, dator support, äktenskapsrådgivning osv.? Jag är tvärsäker på att även de som arbetar med det brinner för respektive område. Jag är även säker på att dessa ger lite goda råd gratis här och var på diverse internetforum utan att för den delen kräva en motprestation. Bara för att man arbetar inom en viss sektor innebär det inte att man måste ta betalt för allt. Jag gör en del gratisjobb som grafiker samtidigt som det är min försörjning. Det är inga problem att kombinera.  

Ang. rådgivning igen så talar vi rakt upp och ner om kvalificerad support. Därav bör adekvat utbildning först införskaffas (ex. genom empirisk studie, kurser o.dyl.). Alla människor hänger inte runt på forum och är redo att vänta 24h på ett svar. En hel del personer vill tala med en människa i ett personligt möte, på telefon alternativt live online. Skulle jag ha problem med ex. mitt pokerkonto skulle jag koppla upp mig mot företagets live support och inte skicka något mail och rulla tummarna tills svaret dyker upp ett par dagar senare. 

Det är service och kvaliteten på denna du betalar för när du köper kompetent support.

Medarbetare - Halloween.ifokus

Josefa
2013-02-26 11:53
#20

Jo, men då ska man också kunna förvänta sig att man får rätt råd. Inte råd som är helt tokiga.

Annons:
Hesat
2013-02-26 12:48
#21

#20 Det är vad utbildning och erfarenhet bör ge, men det finns naturligtvis rötägg i alla branscher och folk med förlegad kunskap. Det finns uppenbarligen ett behov för kattägare att få råd direkt eller personligt och om det är bra råd eller ej i trådens specifika fall kan jag inte bedöma eftersom jag själv aldrig anlitat företaget. 

En del veterinärer ger ex. dåliga råd ang. utfodring pga. undermålig utbildning för ett specifikt djur men kan fortfarande betraktas som kompetenta veterinärer. 

Det enda jag påstår är att det kan finnas utrymme för bra kattkännare att fördjupa sig och ge bra råd till kattägare eftersom efterfrågan för det existerar. Det vore iaf. inte fel att undersöka om marknaden är tillräckligt stor för lönsamhet eller ej. Hur många hundkännare, hundinstruktörer osv. finns det inte som löser hundproblem mot ersättning? 

Ett företag som har rådgivning brukar även hålla kurser, föredrag, workshops osv. så det är inte enbart en "hot-line" för snabba frågor. Det är även ett sätt att nå ut med sitt eget budskap och kunskap till en bredare publik.

Medarbetare - Halloween.ifokus

[sakring2]
2013-02-26 14:20
#22

Josefa, har du någon gång hört SHH eller träffat denne live? Det har nämligen jag. Det var mycket givande vill jag lova.

Josefa
2013-02-26 16:04
#23

#22 Ja tänk Sakring2, det har jag faktiskt. Och höjde faktiskt ögonbrynen ett par gånger, även om sedan andra saker också var bra.

Soapfairy
2013-03-03 15:47
#24

Alltså Josefa, jag kan inte läsa dina inlägg utan att höra en bitter människas röst i mitt huvud. Susanne är i högsta grad engagerad och intresserad av att minska både buskavel och hemlösa katter. Är det något hon upprepar varje föreläsning och varje rådgivning så är det "kastrera, kastrera, kastrera".

Josefa
2013-03-03 16:05
#25

#24 Bullshit. Eller så gäller inte kastrera, kastrera, kastrera när man sysslar med "raskatter utan stamtavla". För där ges det goda råd.

Puma77
2013-03-03 16:07
#26

Tycker detta inslag från Susanne dyker upp i precis rätt tid nu när Lst härjar som de gör i VG.
Mycket bra information i ett nu aktuellt ämne på de få minuterna inslaget fick.

 

//Pia

Upp till toppen
Annons: