Annons:
Etikettsajten
Läst 1459 ggr
Roslyn
2013-02-24 12:14

Åtgärder föt allergi mot katt/er?

Hej!

Tips någon om åtgärder som underlättar vid kattallergi. Medicin? Luftrenare andra tips?

Annons:
Roslyn
2013-02-24 12:16
#1

😊 Mot kattallergi ska det kanske stå.

jossa5
2013-02-24 12:17
#2

Det beror väl lite på vad det är man är allergisk mot. Men personligen så kör jag på receptfri allergimedicin. Dock är det väldigt olika hur det hjälper mig, vissa dagar hjälper det inte alls, och ibland går det hur bra som helst.
Har inte katt själv nu, men mitt ex hade katt som jag brukade gosas med.
Men det bästa är väl att inte skaffa katt om man vet med sig att man är allergisk. Utsätter du dig för katt dagligen så kan ju allergin bli värre, tyvärr.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Roslyn
2013-02-24 12:23
#3

Inte jag själv utan jourhemmet = )   Tänkte det kanske  fanns  någon som hade katt och klarade trots allergi.

jossa5
2013-02-24 12:33
#4

#3 Aha.. Ja, det finns nog många som klarar av det, som kanske har mild allergi bara. Som jag skrev, vissa dagar gick det jättebra för mig, andra dagar var det knappt jag kunde gå in i huset utan att ögonen kliade osv. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Josefa
2013-02-24 17:53
#6

Drick mycket fläderblomste, som innehåller antihistaminer. Duscha katten. Dammsug och vädra ofta.

Annons:
Cremello
2013-02-24 19:28
#7

Rent och fräsch, torka hyllor osv. Inte dammsuga om man inte har cetraldammsuga det rör bara upp och sprider kattjox. Istället sopa och våttorka. Vädra. 

Inga katter i sovrummet. Ligg inte i soffa om katten gör det. 

Så lite textilier som möjlig, mattor osv. 

Tvätta händerna direkt efter att ha klappat katter för att inte råka peta sig i ögonen. 

Duscha/bada katten var 14:e dag. Typ. Inte idealt, men en möjlighet.

Lena
2013-02-24 19:42
#8

Ser att de flesta tips redan har inkommit! Tilläggas kan att det är väldigt olika hur en allergisk person reagerar på olika katter. Men det där kan vara svårt att veta innan. Många tål långhåriga katter bättre än korthåriga t.ex. Vissa raser fungerar bättre än andra. Sibirisk katt t.ex. brukar många klara, även rexkatter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2013-02-24 19:42
#9

Om jourhemmet börjat utveckla allergi måste du försöka hitta ett nytt hem så snart som möjligt. De råd du fått ovan är jättebra, men jourhemmet kanske inte är så motiverat att stå ut med allt för många restriktioner i sitt liv någon längre tid. Inget ont om jourhemmet, men det finns så många exempel på familjer som medvetet skaffat en katt för kattens livstid, men som vid allergi ger upp på '7 röda sekunder'. Så för allas bästa, försök hitta ett annat jourhem.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Roslyn
2013-02-24 20:07
#10

Letar nytt hem såklart men inte helt lätt med två skygga katter. Jourmatte vet att det kan ta tid och vill inte heller panikplacera . Tänkte om det fanns något hon kunde göra under tiden. Ingen som erfarenhet av luftrenare?

lillmymlan
2013-02-24 21:35
#11

Jo, min dotters pojkvän har en luftrenare och den funkar okej, men med allergimedicin så blir det nästan bra :)

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Upp till toppen
Annons: