Annons:
Etikettkattens-status
Läst 793 ggr
Lena
2/22/13, 7:54 PM

Klokt om omplaceringar fr Tigerharen

Här är en läsvärd och mycket klok artikel som Tigerharen har skrivit om omplacering av ägda .katter

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Alexej
2/22/13, 8:08 PM
#1

Om det är Linn som har skrivit artikeln då är det nog Evas katthem hon menar: I min hemstad har ett väldigt fint katthem kommit till. Min mor berättade för mig att hon hört flera personer som gått i tankar att skaffa katt och som slagit bort oron kring ansvaret man står inför med resonemanget: ”Kan vi inte ha kvar katten kan vi alltid lämna den till katthemmet”. Människor räknar plötsligt med att kattehem och djurhem är en kostnadsfri återvinningsstation för husdjur som man tröttnat på.

Vi tar alltid tillbaka en katt också efter flera år, just för att vi vet hur svårt det kan vara att omplacera en katt. Men vi räddar inga katter för att de avlivas eller slängs ut när det skulle krisa. Så det borde kännas bra för kattköpare att veta att de kan lämna tillbaka en katt. Det kan ju hända vad som helst. Vi fick ett samtal av en kvinna i Stockholm som försöker förtvivlad hitta ett nytt hem till katten pga allergi som inte går att göra något åt. Hon försöker iaf.

Det är ett elände med alla katter. Många som annonserar överallt och försöker men ingen chans. Det finns helt enkelt för många katter och för få kattköpare.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
2/23/13, 12:26 PM
#2

Tycker det är en självklarhet att ett katthem borde ta tillbaka en förmedlad katt. Jag jobbar inte med att få en skygg katt tam osv för att den sedan avlivas när ägaren pga någon anledning inte kan behålla katten eller hittar själv ett bra hem.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
2/24/13, 1:38 PM
#3

Stockholms Katthem har samma princip - ansvar för katten under hela dess levnad.

Det finns en sak jag ständigt förundras över och det är att allergier uppkommer företrädesvis före jul-, påsk- sportlov och de är oerhört svåra och man måste hjälpa katten från en kväll till nästa morgon. Och katten är alltid dödshotad. Av sin ägare. Som köpt den på Blocket.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: