Annons:
Etikettsajten
Läst 2898 ggr
Strauss
2013-02-21 20:35

Flera hemlösingar...:(

Här i min närhet (Strömstadsområdet) finns det en liten koloni på 6-7 katter, som lever i ett affärsområde. Några av affärsinnehavarna matar dom men vill för övrigt inte ta något ansvar för dom. Vi i Kattkedjan har inte ett endaste stödhem, annars hade jag suttit där med en fälla redan ikväll! Vad ska jag göra…. snart är det ju ännu fler katter där! Ringa LST är det enda svar jag får, så att polisen kan komma och fånga in dom för avskjutning. Anmäla affärsinnehavarna som ju enl. lag är ägare till katterna (eftersom dom matat dom en längre tid) är ett annat förslag. Men vad hjälper det katterna?? Det gör ont i mig att bara kunna se på och veta att det snart föds ännu fler missar och sen ännu fler….tills någon en dag tröttnar och ringer LST.

STÖDHEM SÖKES!!!!!

Annons:
Katthemsmatten
2013-02-21 20:39
#1

Försök annonsera efter stödhem i alla kattforum och via lappar i samhället. Kan ni få lokalradion att hjälpa till genom att berätta om ert engagemang för katter? Utan att för den sakens skull avslöja den här kolonin för mördarna på lst VG. Kan ni samarbeta med andra kattföreningar i närområdet?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
2013-02-21 21:18
#2

Strömstad tillhör samma Ls som vargönkatterna, dvs Uddevalla. Måste väl vara möjligt att hitta jourhem för 6-7 katter??? Jag har fullt annars hade jag tagit en eller två.

Kanske annonsera på blocket efter jourhem?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
2013-02-21 21:25
#3

Någon som vet vilka som var beredda att ta sig an Vargön katterna och som kan etablera kontakt mellan TS och dem? Med tanke på att det fanns flera hem som kunde tänka sig att hjälpa dessa numera änglakatter kanske det finns några som kan tänka sig att ta hand om dessa katter också.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kattassen
2013-02-21 21:34
#4

TDP hade ju plats åt 2 men fick ju olyckligtvis bara 1. Kanske finns möjlighet för någon eller några där. KKS var ju också möjliga för ev jourhem. Kanske kontakta någon där i Trestad/Fyrstad-området.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Gatukorsning
2013-02-22 09:59
#5

TS JAg tror ärligt att Vargönkattshistorien kan gynna dig i detta fall. Det har ju skrivits om detta nu i flera medier både lokalt och runtom.

Vore det helt galet attförsöka annonsera i tidningara/på affärer och faktiskt skriva att du inte vill att katterna ska gå samma öde tillmötes som Vargönkatterna?

Jag vet inte jag, bara en tanke…

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Alexej
2013-02-22 10:56
#6

Kontakta både KKS (som hade ordnat platser för vargönkatterna) och kattjouren!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Backarödbo
2013-02-22 13:23
#7

TNR tillsvidare i alla fall skulle jag säga.

kattassen
2013-02-22 15:33
#8

Kastrera, ID-märk så kan de inte skjuta av hur som helst.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Strauss
2013-02-22 18:17
#9

Tack för alla bra förslag! Ska försöka mig på att kontakta de katthem ni nämner.

Undrar dock om polisen kollar kattens ev id-märkning innan dom skjuter dom…:(  Jag vet att dom enl lag är skyldiga att göra det, men i praktiken undrar jag just..

Alexej
2013-02-22 19:10
#10

Tycker ni borde försöker iaf med KKS. Gunilla har gjort jättemycket för de och både KKS och Kattjouren kan nå ut till många.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[eskils]
2013-02-22 19:43
#11

Tycker kattassen har ett bra förslag. Kastrera och id-märk i örat, släpp sedan ut dem igen och fortsätt söka jourhem om så behövs. Kanske ni hittar jourhem medan katterna är intagna. Då blir det också lättare att hitta hem till dem när de är åtgärdade.

Rödis
2013-02-22 21:26
#12

Har ni någon veterinär som villigt tar emot även skygga katter så gör så… kastrera o id-märk ge katterna tillsyn/mat o nånstans att gå in om de inte redan har det. Kan ju vara så att vissa katter måste ha vett vård oxå, kan bli kostsamt. Gör ett event på FB så ger vi pengar till projektet! Döp projektet till något oxå, ett namn alltså. Om Lst börjar intressera sig säger Du till i nätverken så ställer vi upp o "stör" dem så blir de hindrade o får veta att katterna är ägda.

Peka på Vargödramat som Gatukorsning skriver o som flera sagt , kontakta KKS o KJ. Håll oss uppdaterade, please!

Har Du tillgång o vana vid fällor/infångning? Jag har personligen ingendera att erbjuda men kan nog hjälpa till att ordna utlåning. Katthjälpen här i Gbg har ju inget katthem men de kan säkert stötta på olika sätt om ni däruppe vill göra ett seriöst jobb för katterna.👍

Strauss
2013-02-23 11:32
#13

#12 Jo vi har fällor, men ingenstans att sätta katterna efter kastrering. Kan ju inte släppa ut nykastrerade katter direkt..:(   

Det är så himla hopplöst, vi har allt utom tak över huvudet för katterna. Fällor, t o m lite pengar i kassan, bra veterinärkontakter osv osv. Men ingenstans att ha dom. Och så bor vi så långt bort, Strömstad är ju verkligen vägs ände. 20 mil bara till Göteborg.

Drömmen har i många år varit att kunna starta ett katthem, men det har vi inte fått till. Själv jobbar jag heltid o har familj och inte så väldigt mycket tid över.  Stödhem är helt omöjligt att få tag på , har försökt allt, delat ut flygblad i mååånga brevlådor, annonserat osv osv. Tror staden är för liten, eller för oempatisk… :(   Det är ju en liten stad, många bor på landet och där är ju ofta synen på katter något annorlunda. T ex kan dom flesta inte förstå att en katt kan vara innekatt…

Annons:
lillmymlan
2013-02-23 11:55
#14

Strauss… ❤️

Jag vet att ni letar, precis som jag, efter stödhem… och det är svårt, allra helst när man har rimliga krav!

Östergötland är också ett skitställe att bo på kan jag lova… 😓

Håller tummar och tassar att ni hittar något stödhem… fastän att ni behöver fler 🤔 och jag känner igen känslan av maktlöshet!

Kram på dig som kämpar vidare, trots allt! 🥵🐱❤️

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Alexej
2013-02-23 12:08
#15

Jag skulle då hyra en liten etta nånstans för att börja som jourhem/katthem. Måste ju inte ligga helt centralt.

Läste om ett annat katthem som hyr 2 lägenheter. En som karantän, en som katthem.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Strauss
2013-02-23 12:13
#16

#15 Jo men då måste man nog ha mer pengar än vår pyttelilla förening har… dessutom finns det inte en enda lägenhet att uppbringa i vår stad och kön är låång. Bostadsbrist javisst…. Nej vår enda chans är nån form av barack som kunde stå på någons mark. Och den måste ju vara inredd på visst sätt, redan där är nog våra pengar slut.

Attans kattans att man inte kan vinna dom där miljonerna nån gång..

Alexej
2013-02-23 12:23
#17

Evas katthem består också av olika friggebodar, arbetsbodar och stugor som vi isolerade och inredde för katterna. Några genom Blocket.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[eskils]
2013-02-23 13:45
#18

En hankatt behöver ju bara några timmar på sig att hämta sig efter en kastrering. Då kan den kanske få vara i ert badrum?

Strauss
2013-02-23 18:03
#19

#18 Jovisst kunde den det, men även om denna detalj blev ordnad, kan man verkligen släppa ut en katt samma dag som den blivit sövd? Känns inte bra… Har en astmatisk man och två egna katter (som han vant sig vid som tur är :) ) så jag vågar inte ta in för många nya katter i vårt hus. Har haft en hel del i källaren, dock inga sövda då det är för kallt där. Och kan inte vara hemma o se till den på dagtid heller…. Behöver verkligen ett akuthem eller två! Och sen stödhem förstås…

Rödis
2013-02-23 21:44
#20

Kanske finns det ändå de som kunde vara stödhem (eller låna ut nåt lämpligt) men ni hittar inte varandra?  Kan man inte höra med olika djurorganisationer om de har någon där på trakten. T ex Kattjouren som har "gillare" över hela landet? Tänker jag fel där..?

Annons:
ilb
2013-02-24 14:35
#21

puttar för stödhem

Strauss
2013-03-10 19:49
#22

Har försökt med Kattjouren men dom hade inget i våra trakter verkade det. Men vi ger inte upp,,, det värsta är ju att våren kommer och med den kattungarna… :(  Vill inte tänka på hur det kommer att bli för dom däruppe. Måtte vi snart få tag på bra stödhem…

Rödis
2013-03-10 22:52
#23

 Tycker verkligen att detta är akut, både för att det blir kattungar men framförallt för att hinna före myndigheten som bara avlivar dem. De kanske redan är anmälda… kan Du ta reda på hur läget är just nu, Strauss?

Har någon försökt söka jourhem via Blocket, kan det vara en möjlighet?

Snälla snälla!

Djurälskaren87
2013-04-23 22:41
#24

Putt!

Rödis
2013-05-11 19:38
#25

Undrar så hur det gått/går för dessa katter?

Upp till toppen
Annons: