Annons:
Etiketttill-minnet-av
Läst 3481 ggr
Lena
2/18/13, 11:23 PM

Vargö-Kattens Klagan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

MITT LIV I DINA HÄNDER BLEV MIN DÖD

Du har mitt liv i dina händer

när makten mitt öde till dig sänder

Det hade varit lätt ändra på beslutet

istället för att låta mina dagar se slutet

Du gömde dig bakom en paragraf

som sände mig till en för tidig grav

Du blåste ut mitt liv som ett brinnand ljus

min varma själ blev till ett litet sus

Du såg till att det du kallar lagen

förvandlades till den yttersta dagen

Jag hade att hem som väntade

det var ju dit jag längtade

Nu ligger jag här stel och kall

du rusar vidare till nästa fall

Lämnar efter dig en hög av kroppar

döda själar som nu på dig ropar

En dag ska du också vakna

och finna hur det är att livet sakna

Då tar vi tag i dina kalla händer

med alla våra vassa tänder

Sagan hade kunnat få ett lyckligt slut

nu har du istället i magen en växande knut

På detta har du inget vunnit

utan bara olycka funnit

Låt nu andra små katter få leva kvar

utan att du även av dem livet tar

Katt från Vargön utan namn dödad av Länsstyrelsen den 15/2 2013 för skattebetalarnas pengar trots att den hade ett nytt hem som väntade.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
carlas
2/19/13, 12:22 AM
#1

🌺 Lena

💔❤️ Namnlösa älskad misse

Lena
2/19/13, 6:58 AM
#2

Lade till ett par rader i dikten.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
2/19/13, 7:31 AM
#3

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

lillmymlan
2/19/13, 9:16 AM
#4

Tack Lena

❤️ osynliga katter - blev synliga försent ❤️

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Gatukorsning
2/19/13, 9:38 AM
#5

Hjärta!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

zorro2
2/19/13, 1:22 PM
#6

LedsenLedsenLedsen

jag hittar inget ord

Annons:
Andina
2/19/13, 2:33 PM
#7

💔😢🐱

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

ilb
2/19/13, 2:34 PM
#8

💔

LillKira
2/20/13, 7:21 AM
#9

💔😕

Katthemsmatten
2/20/13, 7:46 PM
#10

Hjälp till att klaga hos regeringen. Någon gång måste de få till en djurskyddslag värd namnet. Om vi inte pressar på kommer fler katter att dö för att man inte vill ta till sig modern forskning och inte inse att ett välskött TNR är ett mycket mer värdigt alternativ än att dö i en källare på ett hundpensionat, skjutas av kommunskytten eller svälta och/eller frysa ihjäl eftersom de som matar katter per automatik ses som deras ägare.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
6/18/13, 2:41 PM
#11

Puttar upp till minnet av Vargöns katter som dog trots att det fanns väntande hem och för alla andra katter som avlivats i djurskyddets namn.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
6/18/13, 5:59 PM
#12

Vi får fortsätta vår kamp mot lst och deras gammalmodiga syn på skyggare katter. Hoppas många ser det här och även skriver under protestlistan.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Mustangcab]
6/18/13, 8:16 PM
#13

# 10 Att klaga till regeringen hjälper inte då de ska utföra det som ålagts dem av riksdagen. Klaga hos era lokala politiker i kommuner, landsting, regioner och riksdag istället. Hota med att stryka deras namn på listorna på det parti ni rösta på.

Annons:
Lena
6/18/13, 8:35 PM
#14

#13 Nja där håller jag inte med dig riktigt! Makten sitter i Stockholm när det gäller nationella frågor. Sedan skadar det inte att även påverka på lokalplanet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Mustangcab]
6/18/13, 8:53 PM
#15

Men regering kan inget göra. Var gång en minster gör något så skriker hela journalistkåren "Ministerstyre". Regeringen ska inte stryra de ska komma med förslag till riksdagen som ska besluta. Riksdagen är Sveriges högsta beslutande organ och dit är det direkta val. Man ska påverka på alla nivåer. Skriv till din lokala riksdagsledamot istället för till regeringen och hota med att stryka denne.

Lena
6/18/13, 9:45 PM
#16

#15 Vi tänker göra både ock. Vill man förändra lagar så måste man gå till riksdag och regering. Men som sagt så skadar det inte att även engagera lokala politiker i det hela.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Mustangcab]
6/18/13, 10:32 PM
#17

Men att gå till riksdagen är  en självklarhet det är vad jag  sagt hela tiden. Där kan man dessutom påverka vem man vill välja in det kan man inte i en regering.

Skriv till samtliga partier och fråga hur de ställer sig och om varje person som är aktiv i hittekattsvärlden dessutom skriver eller ringer till sina lokala riksdagsledamöter så är det utmärkt. Men man får inte glömma bort att mycket finns på kommunal nivå såsom ex skyttar och att det lst som är tillsynsansvarig. Där finns också politiker.😃

Lena
6/19/13, 11:12 AM
#18

#17 Då är vi överens i frågan! 😉 Det gäller att påverka på bred front.

Vi har ju vår pågående namninsamling som vi kommer att skicka till många berörda.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Fillixa
7/10/13, 11:21 AM
Lena
7/10/13, 11:29 AM
#20

#19 Det var trevligt att se de båda kissarna på bild. De ser så välmående och fina ut båda två. Synd att inte myndigheterna gav flera av deras bröder och systrar chansen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Lena
8/31/13, 1:22 PM
#21

Puttar upp även denna dikt till minne av Vargöns katter!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Maria P.
8/31/13, 1:40 PM
#22

Vargöns katter kommer jag aldrig att glömma. 💔
De hade alla väntande hem där de idag skulle ha levat ett värdigt liv bland kärleksfulla människor. Men myndigheterna beslöt att döda de istället. 
Nitton (19!) små liv släckta i onödan. 💔💔💔

Må detta slentrianmässiga dödande av hemlösa katter ta slut. 
Må era död, ni 19 små pälsklingar från Vargön, inte ha varit förgäves.

Lena
9/1/13, 12:11 PM
#23

Puttar upp idag när vi har Hittekattens Dag!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
3/5/14, 8:34 PM
#24

Tänker på Vargökatterna nu när det är ca 1 år sedan de miste sina liv.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
3/10/14, 12:39 PM
#25

Och inte har det blivit bättre - men vi kämpar på mot LST.

Medarbetare Hittekatter iFokus

carlas
3/11/14, 11:11 PM
#26

Ett sorgset jubileum. Vargönkatterna som dödades av Länsstyrelsen i Västra Götaland. Nitton liv. Alldeles grymt och alldeles onödigt. Hjärta till ER, små släckta liv. Och till alla övriga som fortfarande står att rädda

Javisst, vi kämpar på - mot LST. Tänk om vi kunde slippa. Tänk om vi kunde samarbeta istället. Så mycket enklare, så mycket effektivare, så mycket - rent av - billigare. Utan grymt och onödigt släckta liv. Kanske till mars 2015?

Lena
3/12/14, 12:10 AM
#27

#26 Ja det vore något att hoppas på. Att det blev bättre. Någon gång ska det väl vända….

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Lena
3/14/14, 7:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Vi glömmer inte dessa katter!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Gatukorsning
3/14/14, 9:48 PM
#29

Men vi får se lite positivt också. Det har startats en namninsamling till exempel, och i och med den så har vi haft många diskussioner med alla möjliga olika personer, vi har ökat intresset för hittekattsproblematiken i landet och så har vi hittekattsfolk faktiskt gjort gemensam sak och arbetat hårt tillsammans från olika håll men mot samma sak.

Ingenting ska vara helt förjäves, även om vi helst hade sett Vackra och hennes gäng fått en vettig chans hos någon kunnig i stället. Aldrig glömma!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

carlas
3/15/14, 2:00 AM
#30

#29 Absolut! Ingenting ska vara förgäves. Ökat intresse för hittekattsproblematiken i landet är en viktig början. Och då/nu gäller det HUR den problematiken hanteras. Obligatorisk kastrering och id-märkning med registrering, visst. Men aldrig glömma de fortsatt övergivna och utelämnade - och där är motsättningen visavi myndighetssverige fortsatt hundraprocentig.

Upp till toppen
Annons: