Annons:
Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 9360 ggr
Friend
2/18/13, 6:02 PM

*LÅST*Katthjälpen har fångat min katt och vill...

Hjälp mig!  Katthjälpen i Malmö har fångat min katt . Jag har letat efter honom sedan onsdag den 13 februari. Idag hittade jag hans foto på Katthjälpens hemsida inlagt av någon NN - inlägget var från 18 februari (idag ) kl 11:25. Jag försökte kontakta Katthjälpen - ingen svarar på telefon. Jag hittade deras adress (Djurhagegatan i Malmö - huset har inget nummer och ligger brevid hunddagiset Fredriksbergs gård)  och när vi åkte dit för att hämta hem vår katt så visade det sig att man inte ens får komma in och titta på de fångade katterna. Kvinnan som är där var direkt otrevlig , sade att hon vet inget om vad som sätts ut på Katthjälpens websida ,vi får inte se katterna och smällde igen dörren. Jag åkte direkt till polisen för att polisanmäla Katthjälpen.

Nu - bara 1,5 timme senare visar det sig att både fotot på min katt - som Katthjälpen döpt till "Bertil" - och hela inlägget om honom har försvunnit helt från deras websida! De stängde också det utrymme för inlägg som de hade på sajten.  

Jag skriver detta kl 17:51 samma dag - den 18 februari 2013.

Katthjälpen , var humana och lämna tillbaka min katt. Han är en del av vår familj, heter Julian. Jag är berädd att betal alla möjliga kostnader , bara lämna tillbaka min katt, skada inte honom.

Jag förstår inte varför Katthjälpen agerar på detta sätt-  - gömmer inlägget, gömmer sig själva genom att inte svara i telefon. Varför vill de inte att en katt som har ett gott hem (de skrev själva om honom att han är tam) , är frisk och tydligt välskött, inte ska få komma tillbeka till sitt hem?
Om någon kan hjälpa mig, snälla skriv till panterarex@hotmail.com.

Namn bortredigerat

Kattassen - Medarbetare

Annons:
Alexej
2/18/13, 6:14 PM
#1

Vad är detta? Tog du printscreen på bilden och inlägget? Är han inte id.-märkt? Att de inte släppte in dig kan beror på att katten satt i karantänen men självklart borde ni har tittad på katten utanför karantänen. Bra att ni polisanmälde…

De har också en Facebooksida: https://www.facebook.com/Katthjalpen?fref=ts

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Andina
2/18/13, 6:18 PM
#2

Va??? Jag blir chockad… Jag hoppas att du får hjälp av polisen att få tillbaks din katt!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[eskils]
2/18/13, 6:24 PM
#3

Så hemskt! Hoppas du får tillbaka katten!

Id-märk helst i örat och registrera honom direkt då, så det inte händer igen. För jag antar att han inte är id-märkt nu? Kastrera honom också om det inte är gjort, så får han mindre lust att springa iväg.

annebeate
2/18/13, 6:29 PM
#4

Ingen som har kontakt med Medarbetare inom Katthjälpen och kan reda ut det här?

johnnys girl
2/18/13, 6:34 PM
#5

Det är nog som Alexej säger: Nya katter sätts alltid i karantän först och dit får inga utomstående komma in.

Om katten är id-märkt och registerad med dig som ägare är det inga problem.Då borde du lätt kunna få hjälp av polisen att få tillbaks honom.

På mitt katthem händer det ibland att det kommer folk och letar efter sin katt eller har fått tips från polisen att katten kan finnas hos oss. Är katten inte id-märkt brukar vi be om att få se ett foto på katten. Vi kan ju inte lämna ut katter till folk hur som helst, men kan de bevisa med hjälp av foto att det är deras katt så får de naturligtvis tillbaks den. det råder inte direkt brist på hemlösa katter som behöver en katthemsplats och det finns inget som känns bättre än när en vilsen kisse hittar hem igen. Om din Julian är välskött och fin förstår jag inte syftet med att hålla kvar honom när han har ett hem. Mycket märkligt. Ta hjälp av polisen och ge dig inte.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

martdat
2/18/13, 7:21 PM
#6

vad sa polisen kan de hjälpa dig med handräckning?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
OberonsMatte
2/19/13, 6:00 PM
#7

Lugna ner dig först och främst är mitt råd. Det finns ingen katthjälpsorganistation som har behov av att stjäla katter. Är katten din kommer du att få tillbaka honom. Han är väl anmäld saknad hos polisen? Om inte, gör det! Ta fram kort som visar hans kännetecken om han inte är id-märkt, vilket jag antar att han inte är. Hade han varit id-märkt och ägarregistrerad hade detta aldrig behövt hända.

Sajtvärd Katter iFokus

Rödis
2/19/13, 6:44 PM
#8

Det var ju otursamt att Du inte va inne på deras FB-sida o anmälde dig som ägare direkt, de har ofta inte tid med telefoner utan tar det snarare via mejl eller FB. Nu vet inte jag hur exakt den här föreningen fungerar men Du kan alltid mejla och PM-a, även skriva på deras öppna sida.

Ta det lugnt, de avlivar inte katterna som länstyrelsen ofta gör. Klart Du ska ha tillbaka din katt, men se till att id-märka o kastrera om det inte är gjort!

Josefa
2/19/13, 7:10 PM
#9

TS, är det du som är mataren som tycker att katter ska få mat men gå kvar där ute okastrerade, som de skriver om på sin FB? Som skulle ha kommit till deras katthem och domderat och burit dig hotfullt åt?

martdat
2/19/13, 7:48 PM
#10

undrar som josefa.

 har du bara matat en katt ute så är den ju inte din. hadde du velat ha den så hadde du ju tagit in den? elr talar de om en annan människa ?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

kattassen
2/19/13, 8:37 PM
#11

Misstänker att här ligger något bakom som inte kommer fram i #0

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

martdat
2/20/13, 10:12 AM
#12

Hur går det tS?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Ugglans vän
2/20/13, 3:23 PM
#13

Till Er på Hittekatter iFokus!

En okastrerad, ovaccinerad och ej id-märkt hemlös katt har bott utomhus i buskar året om tillsammans med sin dito mamma. Storstadsmiljö och kraftig citytrafik.

Varför förutsätts det här på sajten att en ideell katthjälpsförening stjäler katter? Om man på fullt allvar tror detta, har man inte mycket insikt om dessa föreningars arbete, ej heller om hemlösa katters situation och allra minst om det fruktansvärda lidande som finns ute på fältet!

Är det vanligt att man här på sajten släpper igenom inlägg med allvarliga anklagelser utan att först ha kontrollerat innehållet, källan etc? Är det också brukligt att namn och adress publiceras i dessa inlägg? I så fall efterlyser jag namn och adress till den som riktar dessa anklagelser.

Vänligen

ANM: Vi är ingen domstol som kan gå in och kontrollera varje inlägg utifrån om de har grund eller ej. Däremot redigerar vi personuppgifter på privatpersoner så snart vi ser dem, eftersom det inte är tillåtet enligt våra sajtregler. (Det har vi även gjort här) Namn på förening är dock inte förbjudet att skriva. Nu är vi ideellt arbetande kattfolk som har arbete och annat som måste skötas. Därför kan det ta ett tag innan vi ser eventuella övertramp. En bra idé är att skicka PM till oss då kan vi ingripa så snart vi loggar in.  //Lena - sajtvärd

Annons:
[helenal]
2/20/13, 3:26 PM
#14

putt

Alexej
2/20/13, 4:04 PM
#15

#13 Här skrev en tjej om sin katt som en kattförening inte ville lämna ut. Och det är inte förbjudit att ha en okastrerad, ej-idmärkt utekatt som visst kan ha en ägare och som inte en kattförening bara kan plocka in.

Fast att ha en okastrerad, ej-idmärkt katt är inget som vi stöder….

Hoppas ni hittar en lösning!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ugglans vän
2/20/13, 4:36 PM
#16

Ok, en kattmatare som anser att katter har det bättre i en buske då dessa är för skygga för att få ett hem. Tänk om alla kattmatare tänkte så!

Länsstyrelse och polis delar inte hennes uppfattning.

Jag föreslår att kattmataren skaffar sig en leksakskatt i stället.

Alexej
2/20/13, 4:42 PM
#17

TS skriver: Varför vill de inte att en katt som har ett gott hem (de skrev själva om honom att han är tam) , är frisk och tydligt välskött, inte ska få komma tillbeka till sitt hem?

Katthjälpen , var humana och lämna tillbaka min katt. Han är en del av vår familj, heter Julian. Jag är berädd att betal alla möjliga kostnader , bara lämna tillbaka min katt, skada inte honom.

Låter inte direkt som en kattmatare och en skygg katt. Var är mamman till katten?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Whirlie
2/20/13, 5:19 PM
#18

Ugglans vän - ska vi tolka det som att du är en representant för det katthem TS säger sig försöka få tag på? I så fall har tråden lett fram till det som TS önskat med tråden. Hur ni bedömmer henne som kattägare är något mellan henne och er, och inget som en professionell organisation hänger ut på ett forum. Att hon råkar omnämna er beror på att ni är en offentlig organisation, och då får man ta både ris och ros. Och katter i fokus är väl vad jag vet ett öppet forum utan censur, så länge man inte bryter mot forumreglerna. Vilket jag tror att TS inte har gjort.

OberonsMatte
2/20/13, 5:34 PM
#19

TS skrev betydligt värre inlägg på forumet katter.nu, där "skyldiga" personer angavs med för- och efternamn och där Katthjälpen anklagades för att stjäla katter och hålla dem fångna för ekonomisk vinnings(!) skull, men det inlägget och de trådarna är nu bortrensade, som tur är.

Sajtvärd Katter iFokus

kattassen
2/20/13, 5:43 PM
#20

#13 Nej det är så att så länge man inte bryter mot Skrivregler görs ingen åtgärd. Att namnge en förening med adress är inget som strider mot PUL. Det är öppna uppgifter. Däremot om någon person i er förening hade nämnts vid namn hade detta tagits bort.

För övrigt kan man inte gå ut ifrån att det TS skriver är "hittepå". Då skulle vi i princip inte godkänna några inlägg. Man kan (vid första genomläsning) lätt få uppfattningen att detta stämmer vilket skulle vara väldigt obehagligt. Kommer det till allmänhetens kännedom att ett katthem eller organisation har burit sig tveksamt åt så skulle det vara än viktigare att detta kommer upp i dager.

Jag tolkar ditt inlägg som du är representant för nämnda förening.

Dock förstår jag även er frustration om det nu är så att TS inte far med sanning. Det kan mycket väl vara så att TS har en uppfattning om sitt "ägarskap" till katten och ni som katthem en annan.

Detta måste ni ta personligt mellan berörda parter via PM, telefon eller annan kommunikation och inte här i öppet forum.

Då båda parter i detta ärende nu har kommit till tals och uppenbarligen ord står mot ord finner jag inte längre att den här tråden fyller något syfte. Pajkastning skall vi inte ha här på hittekatter. Jag låser tråden.

Kattassen - Medarbetare

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: