Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 2620 ggr
Backarödbo
2/18/13, 4:53 PM

Länsstyrelsen i VG tackar för ditt stöd!

"13 hemlösa katter har förra veckan avlivats efter ett beslut från länsstyrelsen i Västra Götaland. Ur handlingarna från länsstyrelsen framkommer att Spekeröds Hundcenter, som inackorderade katterna i uppdrag av polisen, har stora brister vad gäller hantering och inhysning av hemlösa, skygga katter. Hanteringen av katterna intygar på avsaknad av kunskap av kattens beteende och behov. Detta har på ett mycket negativt sätt påverkat utgången av ”mentalbedömningen” av katterna.

Vad dessa katter hade behövt för att kunna få en rättvis bedömning var i första hand ett för dem rätt miljö, mer tid, och inte minst: kunnig personal. Sedan bör katterna bedömas på plats och inte ryckas loss till ännu en ny, dvs återigen stressframkallande, miljö. Forskning har bekräftat allt detta.

I landet med ”världens bästa djurskydd” avlivas av myndigheterna omhändertagna katter på löpande band pga okunskap, finansierat av dina pengar."

Källa: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.431371603605337.95949.233789676696865&type=1

Annons:
Andina
2/18/13, 5:13 PM
#1

Blodspengar…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Puma99
2/18/13, 5:41 PM
#2

Stackars, stackars hemlösa katter i Sverige 😕

 Hur kunde detta ske 😡i vårt "civiliserade" land 2013 med "världens bästa djurskydd".

Ska det aldrig bli någon bättring på synens av hemlösa katter?

Backarödbo
2/18/13, 7:16 PM
#3

Ni som har Facebook. Dela vidare detta!

[eskils]
2/18/13, 7:47 PM
#4

#3 Du kanske kan lägga det på http://katter.ifokus.se/ också. Där finns fler medlemmar än här.

Katthemsmatten
2/19/13, 9:46 AM
#5

Med tanke på att lst VG gömmer sig bakom Jordbruksverket och den enda ynka studie de tydligen presenterat för lsts djurskyddsinspektörer är det dags att vi börjar bombardera verket med nya, välgjorda studier som bevisar det vi redan vet: att Jordbruksverket och lst har fel, att det är fullt möjligt att ge en skygg katt ett fullgott liv som innekatt samt att TNR som följer regeln om tillsyn 2 gånger per dygn fungerar i syfte att på sikt få bort kattkolonier.

Medarbetare Hittekatter iFokus

hamsternlukas1
2/19/13, 3:30 PM
#6

Såg att Länsstyrelsen Västra Götaland finns på facebook…vet inte om man kan göra inlägg där?..

Annons:
Katthemsmatten
2/19/13, 3:34 PM
#7

Kan man säkert göra. Annars är det väl ingen vits för dem att ha fb. Man kanske kan lägga in länkar till studier som de borde ta del av?

Medarbetare Hittekatter iFokus

hamsternlukas1
2/19/13, 3:37 PM
#8

Kan man inte men såg att någon lagt en dikt där som kommentar under ett inlägg, så jag skickade en länk som kommentar också. Får se hu länge den får ligga kvar…

Katthemsmatten
2/19/13, 3:46 PM
#10

Har man inte fb kommer man tydligen inte in via länken. 😕Har samma problem med länkar jag haft sedan tidigare. Någon som vet om fb har gjort någon förändring så att vi som inte vill vara registrerade där inte ens kan läsa?

Medarbetare Hittekatter iFokus

hamsternlukas1
2/19/13, 3:46 PM
#11

Ni som har länkar till studier kan ju lägga in dem på sidan som kommentar.

hamsternlukas1
2/19/13, 3:48 PM
#12

oj visste jag inte..en lösning är att registrera ett sk.fejkkonto,alltså i ett annat namn.Så har jag gjort en gång.

carlas
2/19/13, 11:26 PM
#13

#10 Hallå, har inget facebookkonto och kommer ändå in för att läsa. Kanske bara var ett tillfälligt strul Katthemsmatten?

#8 + #9 Riktigt riktigt bra gjort hamsternlukas! Den underbara dikten, och så länk till SVEKATT med foto på lilla namnlösa dödade missen, och massor av protester där. Hoppas på flera kommentarer på lst:s facebooksida. De som finns har legat kvar flera timmar. Länkar till studier vore fin-fint.

Synnerligen passande att kommentarerna ligger under lst:s puttande för informationsboken "Om Sverige", citat: "Sedan december 2010 erbjuds nyanlända flyktingar samhällsorientering för att i dialog och utifrån egna reflektioner lära känna sitt nya hemland. Hur fungerar Sverige och varför agerar vi som vi gör?" https://www.facebook.com/lansstyrelsenvastragotaland?fref=ts&filter=1

Ja, hur f*n fungerar Sverige och varför agerar "vi" som vi gör? Vilka "vi"? 😡

Annons:
hamsternlukas1
2/19/13, 11:36 PM
#14

Ja förvånande att det ligger kvar och så skönt :)

Ja visst passade det bra att lägga det under det inlägget!

Rödis
2/19/13, 11:46 PM
#15

Har läst på deras sida nu, en helt underbart sorglig o berörande dikt till Vargönkatterna är uppsatt där, den hjälper iaf mig att tillåta sorgen över både katterna o nederlaget.

hamsternlukas1
2/19/13, 11:59 PM
#16

Ser att fler skrivit under "rekommendationer" på LS sida, så jag skrev ett citat där med.Tycker fler ska gå in och skriva sin åsikt.

hamsternlukas1
2/20/13, 12:13 AM
#17

"15 ja det är en mångbottnad sorg…inte bara katternas död utan också en sorg samt en kränkning för alla er som kämpat och lagt ner så mycket tid och hjärta på detta ärende och sen bara blir spottade på!

Det är riktigt ledsamt och upprörande.

Länsstyrelsen lär få känna av den vrede som växer ur detta!

För ur sorgen väcks en vansinnig vrede, iaf är det så jag känner.

Hoppas ni alla orkar fortsätta kämpa för det som är rätt och kämpa för det goda!❤️

Katterna behöver oss alla mer än nånsin nu.

carlas
2/20/13, 12:15 AM
#18

#16 hittar inte "rekommendationer" - hur gör jag? (kan bara läsa iof)

hamsternlukas1
2/20/13, 12:28 AM
#19

står längst upp till höger på sidan

[Skyggis]
2/20/13, 12:52 AM
#20

Det är så fullständigt orätt mot katterna att placera dem på ett ställe där de var utan chans från första början. Där ett litet väsande, ett fräsande blev en dag närmare döden. Istället för att göra det rätta; Placera katterna tryggt och med kunnigt folk som ansvarar. 

Där Vargökatterna hamnade är något av ett typexempel för var man inte bör placera katter. Vilken katt som helst far illa på ett olämpligt ställe. Min tamkatt hade blivit tokig. Dels med människor omkring sig som inte har eller kan ta till sig kunskap, där empati saknas. Sedan miljön i sig som ökar på stressen. Där tid inte gavs och trygghet var långt borta. Inte okej och fullständigt fel av de som fattat beslutet. Och fel av de som ansåg sig lämpade att ta emot katterna. En insiktsfull, någorlunda klok person med fötterna placerade på marken, hade backat och insett att katterna inte skulle dit. Pengar kan dessutom verkligen förvrida huvudet på folk, det har jag sett förr. Tragiskt!

Många av oss härinne vet att katterna hade hämtat sig och mått bra i trygg miljö, bland människor som såg behoven. Forskning som bekräftar detta ger ytterligare kraft, förutom den urkraft vi får från katter själva. Deras välmående säger ju allt. De är som en kamera, den som aldrig ljuger och förvanskar. Jag har placerat många riktigt skygga katter och det som innekatter. Gått hur bra som helst. 

Vargökatterna var inte särskilt skygga alls. Och man placerade dem hänsynslöst. Sedan dömde man dem hänsynslöst, till döden. 

Nu andas de inte längre, inte här, i denna hårda värld. Nu andas de i en mycket härligare och mjukare värld där domar inte styr. I den mjukare världen, bland fjärilsängar, får man vara precis den man är, för alltid. 

Där finns inget ont. Ingen prestige. Prestige är något som aldrig får stå i vägen. Och en myndighet som arbetar med djurskydd bör självklart inte vara den som utsätter djuret för lidande av något slag. Det är så bakvänt att man tappar fattningen när man tänker på hur illa det är.. Tyvärr är det precis vad som skett, i VG, som så många gånger förr. 

Det goda kommer att segra så länge det goda inte tystnar utan fortsätter att kämpa för att stoppa orättvisor och ondska. 

Vi ska lyfta fram er i ljuset, ni vackra små, ni som dansar med era små tassar över fjärilsängarna och som vi ALDRIG kommer att glömma.

Kärlek till er!

Annons:
hamsternlukas1
2/20/13, 1:23 AM
#21

#20 Du skriver så fantastiskt bra och sätter nog de exakta orden på vad de flesta här tänker och känner tror jag!

Vi får hoppas att det kommer mycket gott ur detta onda.

Dessa små katter ska inte ha dött förgäves utan driva oss alla att fortsätta kämpa för de katter som behöver ges en röst (många röster) ❤️

Läste på ett inlägg på fb att man kan jo anmäla och att flera ska ha gjort detta, någon som vet hur man går tillväga?

Tyrisen
2/20/13, 1:39 AM
#22

#19 Finns inget med rekommendationer uppe till höger hos mig vad jag kan se. Är inloggad. Kan de ha tagit bort det? 🤔

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Tyrisen
2/20/13, 1:58 AM
#23

Jag blev så förbannad att jag var tvungen att skriva en ganska lång kommentar. Fick väl ändra ett och annat ord för att låta hyfsat trevlig, men just nu önskar jag att jag bara kunde få skriva exakt vad jag känner för de som jobbat med ärendet. Men det skulle bli väldigt fula ord 😮

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Alexej
2/20/13, 7:59 AM
#24

De tog bort alla inlägg och möjligheten att skriva. Enda som funkar är att kommentera deras artiklar…

Hittade nu, under inlägget om boken för invandare:)

Kanske dags att starta en egen FB-sajt som bara handlar om Länsstyrelsens beteende, trakasserier av jourhem och felbehandlingar av skygga katter. Det finns tex flera som fick sitt tillstånd med kravet att inte ta in halvskygga eller skygga katter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

hamsternlukas1
2/20/13, 4:26 PM
#25

Jag tycker absolut en sida borde startas upp, facebook är kanon när man behöver spridning av budskap etc.!Ett effektivt sätt att nå allmänheten så de får veta hur illa det är.

Jag ser iaf "fliken" rekommendationer och de inlägg som står där…

#23 såg din kommentar, jättebra och samlat skrivet!

Förstår att du fick anstränga dig för att hålla igen🙂men tror det är väldigt bra att man håller en god seriös ton för att nå bra effekt, och det klarade du galant tycker jag.

Katthemsmatten
2/20/13, 7:54 PM
#26

Puttar upp för att fler går in och kommenterar i deras fb.

Medarbetare Hittekatter iFokus

carlas
10/24/13, 1:19 AM
#27

Den där kommentarsfunktionen på länsstyrelsens i Västra Götaland fb-sida stängdes ju av men intressant för flera och kanske nytillkomna här att läsa om ärendet. Och hur det hanterats av lst 🥶

I just fallet med Vargönkatterna avlivades i slutänden 19 katter - av 21 "omhändertagna", våren 2013. Vi arbetar vidare för dessa och övriga olycksdrabbade, för att detsamma inte ska ge, igen och igen, så som det nu är - bl a genom namninsamlingen, här: Ta ställning skriv på protestlistan! Till Namninsamlingen!

Men måste finnas flera och fortsatta vägar för oss att hjälpas åt. Höjda tassar! 🐱

Annons:
Jassan
10/24/13, 9:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Jag har nu under några år hört o sett o själv upplevt hur Länsstyrelsen fungerar o agerar.

Är djupt bedrövad.

Hur kommer det sig att en myndighet kan göra lite som dom själva vill?

Att få avliva katter på löpande band trots att det finns kärleksfulla hem som väntar på dom?

Att inackordera hemlösa katter på icke-lämpliga platser?

Att inte verka vilja lösa problemen annat än med döden?

Att avgöra det bästa för en katt då dom ej tycks veta vad en katt är för nåt?

Jag har följt Norrtälje katthems kamp mot Länsstyrelsen som aldrig tycks ta slut.

Det verkar ju som om man inte ens kan anmäla Länsstyrelsen?

http://blogg.kattcenter.se/?p=19722

Är det inte dags att man istället för att kämpa bakom kulisserna helt enkelt går fram på scenen?

Att gå ut i media så ALLA får se hur hemlösa katter har det o att en myndighet som finns där för djuren inte bryr sig ett skvatt om dom???

För som det är nu så skänker vi pengar till de ideella föreningar som lägger ner sina liv på att rädda hemlösa katter samtidigt som vi betalar genom skatt att döda hemlösa katter.

Hur går det ihop??

Jag bara undrar?

Är det inte dags att högt o tydligt visa alla vad som sker i vårat avlånga land??

Här några katter som levde i misär i en halv evighet o som Länsstyrelsen endast skickade böter o djurförbud till ägaren.

Jag fick personligen själv o med hjälp av släktingar, gripa in o rädda dom en efter en. (23 st)

https://jazzans.wordpress.com/

Lena
10/26/13, 1:48 PM
#29

#28 Tyvärr inte ovanligt att de inte gör något särskilt där det verkligen skulle behövas. Ofta känns det istället som de lägger energin på helt fel saker.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jassan
10/26/13, 2:40 PM
#30

# 29  Det är just det jag menar.

"Det är inte ovanligt."

Men LS ska väl hjälpa djuren som far illa??

Det är väl det dom är till för?

Att det dessutom är vanligt att dom INTE gör det borde väl komma fram i rampljuset?

Kan man inte ta kontakt med media på nåt sätt??

https://jazzans.wordpress.com/

Lena
10/26/13, 2:58 PM
#31

#30 Har ju försökt väcka intresse hos massmedia runt detta men inte riktigt lyckats än. De är ju rätt pigga på myndighetsgranskning inom andra områden, men djurskydd är de inte lika intresserade av verkar det som.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jassan
10/26/13, 5:44 PM
#32

#31 Mycket knepigt att ingen bryr sig om detta…?

Men jättebra av dig som har försökt!👍

https://jazzans.wordpress.com/

carlas
10/27/13, 1:09 AM
#33

#30 Jassan, ja Lena försöker verkligen. Och andra. Visst är det knepigt att ingen bryr sig om detta! Det är just som du säger, citat:

Men LS ska väl hjälpa djuren som far illa?? Det är väl det dom är till för? Att det dessutom är vanligt att dom INTE gör det borde väl komma fram i rampljuset?

LS anser att de hjälper djur, och i det här fallet hemlösa katter, med att döda dem, eftersom - som det heter -  "en död x [infoga önskvärt] lider inte". Det senare är iof möjligen korrekt (vet inte, har aldrig varit död, döende el dödad - har ngn annan här?). Vi försöker ju arbeta för alternativa sätt att hjälpa, som innebär goda och värdiga liv.

Viktigt att fortsätta med detta och inte ge upp. Myndighetssverige behöver verkligen reformeras vad gäller djurskydd för katter. Tror att vi med envishet och förenade krafter kan åstadkomma detta. Förändringar har skett tidigare, inom flera områden. I Saudiarabien kämpar kvinnor just nu för att få rätt att köra bil.

Herregud, visst ska vi kämpa vidare för katters rätt till liv - i Svedala också 🐱

Jassan
10/27/13, 9:31 AM
#34

#33 Jo jag vet att många försöker, mycket knepigt att det inte funkar. Funderade lite på om man inte kunde kontakta "Uppdrag granskning" ?

Om LS anser att dom hjälper djuren så måste ju någon tala om för dom att dom har fel.

Samla ihop fakta om olika tillfällen där LS gjort fel.

Nog borde det bli ett intressant program där LS dödar katter som har blivit dumpade av människor som inte fattar att en katt inte klarar sig själv, då dom ju själva inte värderar ett kattliv särskilt högt.

Att dom dessutom dödas för våra skattepengar borde väl få upp ögonen på en del?

Särskilt då det oftast finns katthem eller privatpersoner som gärna räddar dessa katter för egna pengar!

Ett program om LS sätt att agera, politikers ointresse, våra pengar o katters lidande!!!?

Givetvis ska vi inte ge upp, men jag skulle så gärna vilja att alla fick se o höra om detta.

För många jag möter på, har ingen aning.

Dom tror att katter klarar sig själva där ute.

Dom tror inte att det finns så många hemlösa.

Dom tror definitivt inte att katter blir dumpade.

Dom tror att det finns myndigheter som fixar problemen.

Dom tror att katthemmen finns där för att ta hand om alla katter, även deras egna när dom tröttnat på dom.

För alla dessa skulle jag vilja att dom fick veta hur det står till med hemlösa katter.

För inte kan jag väl kräva av mina arbetskamrater att förstå då inte ens högutbildade myndighetspersoner fattar vad en katt är???

Kunskap o information är viktigt o där kommer TV in i bilden så att säga.

Men jag förstår att många har försökt.

Tragiskt att man inte kommer nånstans, att LS får fortsätta på detta viset.

Jag blir bara så frustrerad. Vilket många med mig blir, jag vet.

https://jazzans.wordpress.com/

Annons:
Elsklingenelsa
10/27/13, 10:01 AM
#35

Det är min uppfattning (efter att ha talat med flera journalistvänner) att mainstream media är måttligt intresserade av generella samhällsproblem (som t ex Lst beteende på generellt plan eller det generella problemet med katthemlöshet) utan vill ha en specifik "story": ett fall, en individ etc. Gärna ngt tragiskt. Inte för komplicerat och mångfacetterat (som djurskyddsärenden oftast är) - och det måste vara ngt aktuellt. Det måste ha hänt ngt som är nytt "samma dag" också d v s vara en "nyhet". Problemet är också att länsstyrelsens tjänstemän kallas "djurskyddet" - och de som sätter sig upp mot dessa kontrollanter el drabbas av kontroller el anonyma anmälningar mm - har svår medial uppförsbacke eftersom läsaren tänker "ingen rök utan eld" och allmänheten förutsätter att djurskyddet SKYDDAR djur. :/ Det enda jag tror media skulle finna intressant är pengarna: om man kan visa att djurskyddets sätt att hantera katter kostar "för mycket" och gynnar privata näringsidkare på ett otillbörligt sätt. Eller ngt stort rättsfall/en betydande dom som belyser felaktigheter. Eller om ngn "känd tyckare" tar upp frågan. Gärna Leif GW eller Ngn sådan….:).// Elsa

Jassan
10/27/13, 10:04 AM
#36

#35 Ja du har helt rätt i varenda ord!!!☝️

https://jazzans.wordpress.com/

Lena
10/27/13, 3:33 PM
#37

Vi fick ju en del uppmärksamhet när ärendet med Vargö-katterna pågick. TTELA (tidningen på orten) skrev flera artiklar och en ledare. Sedan blev det en TT-nyhet när flera gjorde JO-anmälan. Det stod i nästan varenda dagstidning inklusive kvällstidningarna. Sedan skrev SvT Västnytt en artikel om namninsamlingen i samband med Hittekattens dag. Men jag har inte fått något gensvar på artikeln som jag skrev "Döden som lösning.." Men den var ju mera allmän medan Vargökatterna var ett pågående ärende här och nu.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

carlas
11/4/13, 12:15 AM
#38

#35 ja du har alldeles rätt i vartenda ord. Men så är det för stunden så som Lena säger i #37. Frågan är, hur kan vi gå vidare då?

Artikeln "Döden som lösning" är en utmärkt kombination av generellt och konkret - alldeles "faktisk" och helt gripande. Men inga media har nappat. Frågan är igen, hur kan vi gå vidare då?

För vidare ska det gås! 

citat #35 igen: "Det enda jag tror media skulle finna intressant är pengarna: om man kan visa att djurskyddets sätt att hantera katter kostar "för mycket" och gynnar privata näringsidkare på ett otillbörligt sätt." Där bör det gå att gå vidare!? Trist att enda väg, men hur var det nu, US-maffian åkte dit på skattebrott - istället för massmord. Så …

Upp till toppen
Annons: