Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 1864 ggr
soso
2/13/13, 9:10 PM

Hemlös i Rosersberg

Nu har det hänt igen. En svart katt har under en längre tid kommit nästan dagligen till stallet. Den är både hungrig och törstig.

 Det är absolut ingen helskygg katt, men den är så klart rädd. När jag står med hästen i stallgången, kan katten sitta ett par meter ifrån och äta.

Jag har ringt på en annons om en saknad svart katt i området. Det är ett par, vars katt har sprungit bort. Vi har kommit överrens om att försöka fånga katten, ta den till vet. för att kolla om den är chipmärkt, för det är deras bortsprugna katt. Är den inte chipmärkt är det alltså inte deras katt, och det är då det blir problem.

Paret har nämligen redan tagit hand om en hemlös svart katt som någon ringde om och trodde kunde vara deras. Det var det alltså inte, men de tog hand om den ändå.

Alltså, om det här inte är deras katt, vad gör vi då? Ingen av oss vill släppa ut den igen och ingen av oss kan ta hand om den.

Jag har ju Trolle från Hornbach. Han är en väldigt snäll och vek katt, så jag vill inte ta in någon som jag inte vet hur den är.

Finns det någon i Stockholmsområdet som, om det inte är parets katt, kan ta hand om en svart hemlösing?

Annons:
Uppkatten
2/13/13, 9:35 PM
#1

Djurskyddspolisen Stockholm?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

soso
2/13/13, 10:51 PM
#2

Nja…djurpolisen har hand om brott mot djur.

carlas
2/13/13, 11:49 PM
#3

Vad gör ni om det ÄR deras katt? ;) Vet, det är knepigt med vackra svartisar, omärkta - här finns fem stycken. Men ta hand om den så länge då, och leta hem, skulle jag säga. Passa er för polis och lst iaf.

soso
2/14/13, 12:55 AM
#4

#3 Om det är deras katt, får de ta hand om den och lösa problemet med sin andra katt. Jag vet inte varför de inte kan/vill ha två katter.

 Jag har just nu en sjuk hund att tänka på och orkar inte ta på mig andras problem.

Jag skrev ju här, just för att jag söker någon som kan ta hand om katten om det inte är deras katt. Alternativet är att kastrera och släppa ut, men jag kommer inte alltid att finnas där för att ge den mat, därför är det inte ett bra alternativ.

Uppkatten
2/14/13, 7:01 AM
#5

#2 Ser ju regelbundet texter av typen : "hade gått hemlös i ….. (Stockholms förort) och kom till katthemmet med hjälp av djurskyddspolisen"?

Är väl både ett djurskyddsärende o djurplågeri om en katt går hemlös o far illa…?

Kontakta ngt av de större no-kill katthemmen o kolla med dem om det är en "pålitlig" väg att gå?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

emjon
2/14/13, 9:46 AM
#6

Vad bra att du försöker hjälpa kissen på det sätt du kan.

Däremot kan jag inte förstå att de du kontaktat om katten är så ointresserade av att kolla om det kan vara deras katt.

Om min katt varit försvunnen och någon kontaktar mig att det skulle kunna vara min så hade jag velat åka dit så fort som möjligt för att kolla själv.

Även om de tagit hand om en annan katt borde väl den första vara mycket saknad . 

Vet att det inte alltid går att kunna ta in en katt till men kanske kunde de då hjälpa dig att försöka söka efter ägaren.

Har du någon bild på kissen så kan jag försöka kolla runt efter efterlysta katter?

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Annons:
Katthemsmatten
2/14/13, 10:38 AM
#7

Ring 114 14 och be att få tala med djurskyddsgruppen hos polisen. De har inte bara vanvårdsärenden på sitt bord. De omhändertar, när det finns möjlighet och de får en plats på katthem, även hemlösa katter. Det går inte alltid snabbt, men du har kanske möjlighet att stödmata katten och låta den bo i stallet under några månader i alla fall. Blir den kastrerad kommer den ju inte heller ge upphov till att en koloni skapas.

Medarbetare Hittekatter iFokus

soso
2/14/13, 1:13 PM
#8

Jag kanske har uttryckt mig oklart.

 Paret söker just nu en fälla att låna, för att fånga katten och kolla om det är deras. Så de är i högsta grad intresserade att få reda på om det är deras katt.

Problemet uppstår om det inte är deras katt.

Jag kan ringa djurpolisen och fråga om råd. Som alla vet kommer det att bli svårt att få katten att gå in i fällan igen, om vi måste släppa ut honom i väntan på en plats på något katthem. Därför skulle det vara bra om någon kunde ta hand om katten tills det har löst sig med antingen katthem eller permanent hem.

Katthemsmatten
2/14/13, 1:28 PM
#9

#8 Mitt svar var menat för den händelse det inte är parets katt. Om det inte är det så handlar det ju inte om 'andras problem' för då har den här katten inte någon som kan tala för den. Kan du försöka förmå paret att ha katten till dess ni lyckas komma fram till en långsiktig lösning för katten? De som besöker Hittekatter har i de allra flesta fall så många katter hemma som de mäktar med.

Kontakta katthem i Stockholmsområdet och se om du kan få ställa katten i kö för en plats. Men gör det nu. Snart startar kattungesäsongen och då prioriteras alltid dräktiga honor och honor med ungar.

Om inte paret vill/kan hjälpa till måste ju katten släppas ut. Det blir visserligen svårare att fånga katten gång 2, men det är inte omöjligt. Speciellt inte om man kan hyra en fälla av en annan typ än gång ett.

Medarbetare Hittekatter iFokus

soso
2/14/13, 2:07 PM
#10

#9 Med "andras problem" var menat som svar på #3 "vad gör ni om det är parets katt?"

Det blir lätt missförstånd när man skriver .

Jag ska försöka komma på någonting. Djurpolisen var ju ett tips, tack för det!

Katthemsmatten
2/14/13, 2:10 PM
#11

Om det är parets katt så får ju de ta hand om den och fånga/kastrera osv. Du har verkligen gjort ditt som 'larmat' dem. Det jag menade var om det nu inte är parets.

Djurpolisen i Stockholms län är faktiskt riktigt bra. De kan inte rycka ut omgående, men de jobbar på. Under tiden kan väl katten få bo i stallet och ni matar?

Medarbetare Hittekatter iFokus

soso
2/18/13, 7:32 PM
#12

Nu har jag pratat med Djurpolisen i Stockholm.

Jag fick rådet att ringa någon idéell organisation. Alternativet, vilket polisen tyckte var det bästa, var att skjuta katten. Eftersom den är så pass förvildad att man inte ens får klappa den, tyckte hon (polisen) av djurskyddsskäl att det bästa är att skjuta den eftersom man inte kan få en skygg katt tam, utan den lider bara bla, bla, bla…….

Jag sa att det var just ett sånt svar jag hade hoppats på att inte få. Att skjuta den är inte ett alternativ för mig.

Så nu vet man hur djurpolisen ser på katter! Ja, polisen över huvud taget. För fyra år sedan när jag skulle lämna en upphittad katt till polisen, vägrade de att ta emot den. Jag fick släppa ut den igen. (Den hade ändå tur som fick komma till ett katthem senare.) Jag är riktigt besviken på polisen, nu igen!!

Uppkatten
2/18/13, 7:51 PM
#13

Under all kritik!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
KattkoloninBotkyrka
2/18/13, 8:22 PM
#14

Jätte märkligt svar från djurpolisen i Stockholm!!!😮
Jag känner personligen en som jobbar vid djurpolisen i Sthlm… Hon skulle aldrig i livet säga att det bästa skulle vara att skjuta katten!!

Vad heter din kontakt hos djurpolisen? Skicka gärna ett PM till mig, så att man inte sprider namnuppgifter öppet här.

~~Hemlösa Katter i Nöd~~
www.facebook.com/Kattkolonin.Botkyrka

soso
2/18/13, 8:34 PM
#15

#14 Jag är helt värdelös på att komma ihåg namn, så jag minns inte vad hon hette 😕.

KattkoloninBotkyrka
2/18/13, 8:48 PM
#16

#15 Synd att du inte kommer ihåg namnet!! Var det verkligen djurpolisen du blev kopplad till? Eller var det vanliga polisen? 😕

~~Hemlösa Katter i Nöd~~
www.facebook.com/Kattkolonin.Botkyrka

soso
2/18/13, 8:53 PM
#17

#16  Det var djurpolisen.

Katthemsmatten
2/19/13, 10:47 AM
#18

#17 Jag föreslår att du försöker en gång till. Precis som #16 har jag god erfarenhet av polisen i stort även om det finns dem som inte vill befatta sig med djurärenden och påstår, helt felaktigt och på tvärs mot vad som står på polisens egen hemsida, att de inte tar emot hittekatter.

Medarbetare Hittekatter iFokus

soso
4/12/13, 10:58 PM
#19

Lite uppdatering……eller ganska mycket 😃.

Jag fick svar från föreningen Samvetet, Uppsala katthem, att de tar in honom! Jag fick låna fälla av Akutgruppen (närmare än Uppsala) och i tisdags fångade jag katten. Han fick bo i mitt badrum i två dagar, i dag kastrerades han, sedan körde jag honom till Uppsala.

Det var en tilltufsad kattkille på runt 5 år. Halva högerörat var borta, full med ärr, dessutom fick han panik i fällan så han var sårig på huvudet, men det var bara ytligt.

Han var alltså inte parets bortsprugna katt, de som hade annonserat.

Jag är otroligt tacksam mot katthemmet! Alla andra sa nej, djurpolisen tyckte han skulle skjutas, och ett katthem har inte ens gjort sig besvär med att svara. Jag förstår om det är fullt, men man kan väl åtmindstone svara.

Uppsala katthem är också vana vid skyggisar, så det kunde inte bli bättre!

Uppkatten
4/13/13, 9:23 AM
#20

Heja Samvetet!❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
[eskils]
4/13/13, 10:30 AM
#21

Vilken härlig solskenshistoria, tack för att du berättade! Bra jobbat soso, Akutgruppen och Samvetet!! 🌺🎈

(Och bu för Stockholms djurpolis, den som du talade med!)

Gatukorsning
4/13/13, 11:39 AM
#22

#19 That´s my hometown! Jag har också hört mycket positivt om Samvetet i Uppsala. Och så blir jag ju nu lite glad över att det finns en så bra förening i min hemstad (även om jag inte bor där själv längre).

Kanonbra att katten blev kastrerad snabbt också. Heja!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

MSH
4/13/13, 12:30 PM
#23

Blir alldeles rörd (som vanligt)…, härligt att det löste sig till slut!

Upp till toppen
Annons: