Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 13439 ggr
Lena
2/13/13, 12:02 AM

R.I.P. Katterna i Vargön: Tråd 2

Startar en ny tråd om katterna i Vargön då den första tråden nästan var uppe i 300 inlägg. Här är länken till den gamla tråden

Kort sammanfattning

Förra måndagen (4/2) blev det känt att 10 talet katter på adress Tallvägen 15 i Vargön skulle omhändertas av Länsstyrelsen med start den 6/2. 

Enligt myndigheten var katterna förvildade. Man har därför beslutat att de ska avlivas. Katterna har nu fångats in av ett Hundpensionat och väntar på sin dödsdom. Flera vittnesmål intygar dock att dessa katter inte alls är förvildade utan istället så pass tama att de kommer fram och hälsar, samt går att klappa. Efter många protester har Länsstyrelsen nu bjudit in till möte.

Möter äger rum i Uddevalla den 14/2 kl. 16:00. Läs mera här!

Länsstyrelsens anslag om att katter ska fångas in. 

 följande artikel i TTELA publicerades den 8/2

Artikel i TTELA den 12/2

Ledare i TTELA den 12/2

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
annebeate
2/13/13, 12:14 AM
#1

Har frågan direkt ställts till länsstyrelsen om de omhändertagna katterna fortfarande  idag är i livet? För det fall så inte är fallet visar detta på att länsstyrelsen fullständigt struntar i opinionen och i stället kommer att utnyttja mötet till att rättfärdiga sitt handlande, låtsas att de lyssnar på er och sedan fortsätta att agera  som tidigare. I så fall blir det endast ett meningslöst jippo från länsstyrelsens sida som bara kommer att gagna  länsstyrelsen genom att de utåt ger sken av att trots allt lyssna på allmänheten och samtidigt  hänvisa till lagparagrafer.

Är katterna  däremot fortfarande i livet finns det all anledning att bege sig dit.

carlas
2/13/13, 12:25 AM
#2

Lena, du måste ta med länk till sajten "Rädda avlivningshotade katterna i Vargön" (på facebook) i #0 också.

#1 Länsstyrelsen kan inte längre ge sken av att "trots allt lyssna på allmänheten …" - om det vid mötet 14/2 meddelas att Vargö-katterna redan är avlivade. Det om ngt vore att blottställa sig totalt. Se länkar till artiklar i #0. Blir det en så stor uppslutning av katt/djurvänner, som drygt 70 personer, på mötet så är det en seger. Och kan vara av stort värde för såväl Vargökatterna som andra hemlösingar i Västra Götaland. Tänkte annars som du tidigare, men har ändrat mig ;)

annebeate
2/13/13, 12:32 AM
#3

#2 Jag anar tyvärr hur de kommer att lägga fram saken om katterna är döda. Därför ska vi ha besked nu hur det är med katterna.

carlas
2/13/13, 12:41 AM
#4

#3 Ja besked nu håller jag absolut med om. Du "anar tyvärr hur…" ? Usch nu blir jag ännu räddare. Möjligt att tala om? Viktigt att försöka vara (mentalt) förberedd iaf.

Lena
2/13/13, 7:14 AM
#5

Lst hänvisar ju hela tiden till att ärendet nu ligger på Polisens bord och att det är dit vi ska vända oss. (Sedan skickar Poslien bumerangens vidare till Lst). Så kommer de nog göra på mötet imorgon med och på det sättet slippa ifrån den brinnande frågan om vad som sedan hänt med katterna. 

Om någon har tid att ringa Polisen i Vänersborg och fråga om ärendet så vore det kalasbra. Be att få komma till högsta befälhavare. 

Och vill vi förändra Lst sätt att jobba ska vi gå till våra politiker….

Kan inte säga att jag har några höga förväntningar på morgondagens möte. Men man kan ju alltid hoppas på en positiv överraskning….

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2/13/13, 7:20 AM
#6

Efter att ha läst Länsstyrelsens beslutet i ärendet blir allt ändå mera snurrigt och rörigt. 

Min tolkning:

Alltså när man läser det så verkar det ju inte alls som Lst har kontrollerat katterna så ingående. De har åkte förbi några gånger när mannen som matade ff levde, men inte gjort något åt saken förrän han är död. Nu går man helt på särbons mycket vaga beskrivning av katterna. Den personen vet inte ens hur många katterna är, känner dem inte och kan inte särskilja dem åt. Katter som beskrivs som  skygga samtidigt som de sitter kvar på trappan när vederbörande närmar sig. Jo jag tackar ja - inte mycket till beslutsunderlag där inte. Ett haffsverk verkar det ju vara. 

Det här stämmer även med vad hundpangets förståndare sa (men sedan försökte ta tillbaka). Att Lst inte visste något om katterna utan gått på vad den som anmälde ärendet sagt. Att det nu var föreståndarens uppgift att bedöma katterna.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
annebeate
2/13/13, 7:41 AM
#7

#¤ carlas   Jag har skickat Pm till Lena om mina tankar men inget som ska skrivas om här i tråden. Just nu är nog både den ene och den andre inne och läser vad vi skriver på vårt forum. Hoppas någon har möjlighet att kontakta polisen i Vänersborg under dagen  och begära att få tala med högsta befäl. Det gäller att stå på sig.

Katthemsmatten
2/13/13, 9:59 AM
#8

Finns det någon möjlighet att någon av dem som skrivit i pressen kan följa med på mötet? Det blir ju mer offentligt om man ljuger i tidningen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Gatukorsning
2/13/13, 12:18 PM
#9

#1 Jag har frågat LSt vid flera tillfällen om katterna lever. Respons från LST …..tyyyyyyystnad.

Som jag har påpekat tidigare så har jag svårt att tala i telefon pga min hörselnedsättning, annars hade jag gärna ringt, men jag känner mig obekväm och blir orolig för att jag missar information. Hoppas ni förstår hur jag menar.

Vem kan ringa polisen i Vänersborg idag?

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Gatukorsning
2/13/13, 3:02 PM
#10

Någon som har hört något mer idag? Någon som vet om katterna lever överhuvudtaget?

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Alexej
2/13/13, 3:46 PM
#11

Vänersborg har 2 djurpoliser men får inte tag i nån…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Andina
2/13/13, 3:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Tystnad är ibland 'bästa försvar'…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Gatukorsning
2/13/13, 4:13 PM
#13

Åh, Andina…så sorgset…

Får jag lägga upp bilden på Kattstallets fb?

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Annons:
Andina
2/13/13, 4:16 PM
#14

Jadå, gör det om du vill, Gatukorsning! 

Om någon annan skulle vilja använda sig av bilden, så går det bra, bara jag får veta till vad i förväg. (Fotografen, som tagit bilden, kräver nämligen den informationen.)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Gatukorsning
2/13/13, 4:19 PM
#15

Andina- jag skickar pm!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

mumin79
2/13/13, 4:56 PM
#16

Vissa av frågorna som ställts går inte att svara på av Länsstyrelsen, man måste ibland skilja på vad de olika myndigheterna gör och ansvarar för. Polisen hänvisar felaktigt till Länsstyrelserna avseende frågor dagligen, så fort de hör ordet katt eller hund så hänvisar de till Länsstyrelsen. Jag ska försöka skriva ned plus och minus över dagens hantering av katter som omhändertas och tips på saker jag ser som problem där jag tror de ideella krafterna i landet skulle kunna lösa problemen.

1. Länsstyrelsen fattar ett beslut om omhändertagande enligt 31§ eller 32§ Djurskyddslagen.

2. Polisen verkställer detta ( länsstyrelsen har ingenting att säga till om hur och när detta sker eller vilka burar som används eller vem som ska anlitas, allt detta ligger på polisens ansvar, det ska givetvis vara lagligt) Polisen gör upphandlingar kring tjänster om sådant, dvs om en förening vill vara med och "samarbeta" så måste dom arbeta utefter samma premisser/lagstiftning om upphandling.

Här finns en jättechans som de ideella krafterna går miste om, att få statligt stöd för att arbeta med ja det de redan arbetar med och kanske på ett bättre sätt än de som vunnit upphandlingarna i de län som existerar. Det har jag grubblat om massor då jag personligen många gånger hellre vänder mig till den lokala kattföreningen om jag vet att katterna är sociala, för de får en sjukt mycket bättre chans att hitta nya hem än om vi beslutar om ett omhändertagande. ( vilket i sig också är galet då det eg inte är så det ska behöva vara så)

Polisen står ofta inte och betalar någon lång uppstallningar för katterna om de bedöms som omplaceringsbara och det lämnar katterna kanske 2- i bästa fall 3 veckor på sig att hitta ett nytt hem, vilket idag inte det lättaste. De som har upphandlat tjänsterna har inget egenintresse av att omplacera katterna på tid utöver den tid som polismyndigheten betalar för.

Efter verkställande som sker av polisens medhjälpare (som är upphandlad i respektive område) sker en veterinär undersökning av djuret på det ex pensionat den bor på. Detta sker inte i omedelbar anslutning till omhändertagandet.( iaf inte hos oss) Om veterinären anser katterna som omplaceringsbara ska de i första hand alltid enligt länsstyrelsens beslut omplaceras eller överlåtas. I sista hand tas bort om inget hem kan hittas. Vi avlivar inga katter på fält och inga katter innan en bedömning gjorts av kattens hälso och mentala status. Såvida det inte är en katt som är utsatt för stort lidande i form av uppenbara stora skador ( nej inte öronskabb eller dyl)

Jag är inte duktig på upphandlingar, och hur man får veta hur stora pengar polisen idag de facto betalar för de tjänster som utförs men det kanske går att få hjälp med att ta reda på.

Så tänk er följande:

Om staten( polisen) bekostar alla katter som inhämtas. Dess veterinärkostnader, uppstallning, veterinärbesiktning mat i 2- 3 veckor hos er lokala kattförening.  Föreningen skulle ha råd att anställa fler personer som är kunniga och intresserade. Det blir rätt person på rätt plats så att säga. Vet att det finns enstaka föreningar som har samarbete med polisen och får en summa per katt. Komemr dock inte ihåg vart de befinner sig. ( inte här)

Jag blev inte djurskyddare för att behöva avliva djur heller, även om det är en nödvändighet ibland. ( om djuren farit väldigt illa) Men det jag berörs mest illa av är när djur avlivas i brist på hem/tid.

Mumin

Kattägare och djurskyddsinspektör

Katthemsmatten
2/13/13, 5:19 PM
#17

#16  Mumin, jag har inte kunskap att gå i polemik med dig ang. de formella turerna kring hur djurskyddsärenden hanteras, men så mycket vet jag av egen erfarenhet på ett katthem med no-kill policy och dessutom medlem i SVEKATT att efter att polisen överlåtit en katt blir det inte avlivat, utan det blir omplacerat den dag då rätt person möter katten.

Det många här är djupt och rättmätigt upprörda över är att man har placerat katterna på ett hund- och kattpensionat. Pensionat bedriver öht ingen förmedling av katter och därmed har de facto lst medverkat till att dömma katterna till döden efter X antal dagars förvar. Även om de kan gömma sig bakom att 'polisen upphandlat tjänsten'. Det rätta förfarandet borde, enligt min mening, vara att beställaren också är den som ansvarar för upphandling (det är djurskyddsenheten på lst som ska stå för kompetensen i djurskyddsärenden, inte polisen som bara är utförare) och att det är kunniga djurhem som får desssa uppdrag. Ett pensionat har bara ett syfte: att tjäna pengar på ett behov hos en djurägare.

Att det tydligen inte finns ett enda katthem med kunskap av katter som är mindre tama i området är i sig inte myndighetens ansvar, men den borde kunna hjälpa till att bedriva lobbyverksamhet hos politikerna i området för att de ska bidra till att minska problematiken med hemlösa katter, samt att även förmå vårt lagstiftande organ att i den kommande djurskyddslagen skriva in en skyldighet att utegående katt och katter som inte är ämnade för avel ovillkorligen ska vara kastrerade. Brott mot lagen ska ge kännbart straff i form av dagsböter och vid upprepat brott mot lagen fängelse. Börjar det svida mer i plånboken att inte kastrera än att kastrera kommer vi på sikt att få ned antalet kullar som blivit till genom att två fertila djur möts ute. Det är i de flesta fall detta som ger upphov till ett överskott av katter och att kolonier bildas.

Det är också mycket märkligt att lst VG stödjer sitt agerande på en enda studie som är 14 år gammal och inte löpande inhämtar information om den forskning som bedrivs kring förvildade katter. Efter att ha tagit del av den studien är det dessutom mycket lätt att inse att den inte är relevant för det här ärendet. Att löpande följa forskning inom de områden man är verksam torde ligga inom ramen för djurskyddsinspektörers arbete.

Att lst i VG dessutom motarbetar TNR-projekt är också någonting som med rätta protesteras emot. Det är uppenbarligen mer synd om katter som kastreras, vaccineras, matas och ges möjlighet till skydd för väder och vind än dem som får springa ute utan någon form av övervakning och stöd i form.

Katthemsmatten
Kattägare, katthemsvolontär i Stockholms län

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
2/13/13, 5:19 PM
#18

#16 Problemet blir ju om polisen inte har ett katthem att sätta katter på. Då blir det avlivningspensionater…Tycker att Ls borde kräva mycket mer att det finns katthem tillgängliga till alla katter som behöver omhändertas. Vi är bara ideella krafter men ni jobbar för staten och borde kräva bättre arbetsmöjligheter.

Polisen är jättetrött på att jaga katter och det förstår jag. De borde bara anlitas när det gäller djuromhändertagande av en djurägare som kanske inte gilla situationen. Men att bara skriva och kräva att polisen ska genomföra avlivning av hemlösa katter är inte bra.

Varför kräver ni inte statliga djurhem?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

mumin79
2/13/13, 6:09 PM
#19

känns både skönt och skrämmande att många tror att vi har så stora möjligheter att påverka. Statlig upphandling sker av varje enskild myndighet. En länsstyrelse har inte rätt att lägg sig i en annan länsstyrelses upphandling, mycket mindre polisens. Vi har arbetat stenhårt med att ta fram en stor vägledning till polisen för deras arbete när det gäller djurskydd och vi har också hjälpt till att trycka på så vi fick en djurskyddspolis. Men när det gäller vem som polisen anlitar eller inte kan vi inte styra över. Alls. Och om man vill ha något uträttat bör msn läggs sin energi på det man kan påverka. Vi har försökt utefter de resurser vi fått lov att lägga påverka för att få igenom obligatorisk märkning och registrering. Givetvis! Läs i yttranden till remissen som de olika lst skrivit till förslag om ny djurskyddslag. Där skriver vi om precis detta. Kan inte yttra mig kring specifika lst och hur de står i olika frågor men jag anser att iaf vi har ett gott samarbete med våran förening. Jag arbetar själv ideellt i en djurskyddsstyrelse och min lokala ridklubb så jag är den dom minst av allt underskattar ideella krafter. Vi har inte mandat att kräva statliga katten, men givetvis kan vi försöka driva frågan högre upp. Dvs politiskt. Ett sätt att få statligt subventionerad kattomplacering är ju att föreningarna erbjuder sina tjänster till polisen vid upphandling. Polisens inblandning är oundviklig i dags läget. Det är lagstiftat att de ska verkställa våra beslut. Visst tror jag det vore bättre om detta gjordes av oss men då krävs en lagändring.

Katthemsmatten
2/13/13, 6:16 PM
#20

#19 Ett skäl till att katthem väljer bort att erbjuda sina tjänster till polisen kan vara att man då också ska medverka till att katterna avlivas. Ett bra katthem har en no-kill policy. Dvs man avlivar inte djur som är friska!

När lst lägger ut ett uppdrag till polisen, borde det då inte gå att ha en skrivning om att det ska vara katthem och inte pensionat? Så snart en katt hamnar på pensionat så kommer den att avlivas, så även om en tjänsteman hävdar att 'om katten är i sådant mentalt skick att den kan omplaceras så ska så ske' har man ju mer eller mindre medvetet sett till att katten kommer att avlivas så snart uppstallningspengarna upphör. För mig personligen, känns inte det som att man handlar etiskt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Lena
2/13/13, 6:31 PM
#21

#16 Bra och intressant att du som själv är djurskyddsinspektör skriver och ger din bild av situationen. 

Tyvärr stämmer det inte att Lst aldrig avlivar katter på plats. Vi vet om flera fall där detta har skett. Så även om det inte sker i länet där du är anställd så gör det tyvärr det på andra platser. Ja nu är det ju inte Lst som själva avlivar de stackars djuren utan den/de som polisen anlitar… 

Avtal med polisen och katthem har skett i vissa delar av landet. Dock backar seriösa katthem om det i och med avtalet krävs att katterna de omhändertar ska avlivas. Som du kanske förstår vill vi som jobbar ideellt och brinner för hemlösa katter inte bli bödlar på vår fritid. Däremot har tydligen inte den som driver verksamhet i form av katt-hundpensionat alltid det samvetet då det är pengarna som är drivkraften för dem. 

Det är beklagligt att Lst i Uddevalla stödjer sitt beslut om avlivning på en forskningsrapport från 1999 vars slutsatser de dessutom har missuppfattat. (Kontakt med en framstående forskare i USA har tagits) 

Som även senare forskning i ämnet visar är det inte bara skygga katter som upplever stress på katthem. De katter som lider mest är ägda tamkatter som omplaceras till katthemmen direkt av sina ägare. Man kan dock lindra stressen genom hur man inreder katthemmen, placerar burarna och hur man bemöter katterna. Jourhem är t.ex i många fall en bra lösning. I USA finns mycket forskning och erfarenheter både på hur man kan inreda samt hur man bemöter katterna för att minska stressen. Det finns med andra ord betydligt bättre alternativ än att ta död på katterna. 

Något som forskaren poängterar är att hundar oftast är en stor stressfaktor för katter på djurhem. Det gäller även katter som är vana vid hundar. På djurhem blir det mycket stressfullt.  Det är med andra ord djupt olyckligt att katterna har satts på ett hundpensionat. Särskilt när man vill ha dem till att vara mer skygga än de i själva verkar är. Det kan nu lätt bli en självuppfyllande profetia.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
2/13/13, 8:13 PM
#22

#19 En länstyrelse, dvs durskyddsispektörersominte har ett djurhem att sätta omhändertagna djur på kan inte genomföra ett bra arbete. För ni måste då alltid skriva ett avlivningsbeslut. Det finns inga djurpensionter som omplacerar oavsett hur tama och friska ett djur måt vara. Det skulle vara som att vara läkare som inte har tillgång till nåra mediciner. Utan ett bra djurhem kan ni inte göra ett bra jobb och det måste vara frustrerande att ski ka omhändertagna djur till döden. Därför förstår jag inte varför ni inte kräva statliga djurhem för att kunna nomföra ett bra arbete. Det finns många kommuner som här Vänersborg som inte har ett djurhem och då finns det inte heller någon plats att sätta omhändertagna katter på. Därför kommer det alltid blir avlivning av omhändertagna djur för polisen har också bara tillgång till okunniga pensionater som bara vill tjäna pengar när de inte har semesterdjur och som inte omplacerar. För vad hjälper det att föreslå samarbete mellan katthem och polisen när det inte finns ett katthem? Här i Skara finns Evas Katthem och vi har ett bra samarbete med Länsstyrelsen och polisen och här avlivar vi aldrig några skygga omhändertagna katter. Men bara 8 mil längre bort-Vänersborg blir alla katter avlivade.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Andina
2/13/13, 8:19 PM
#23

Jag blir bara mer och mer bedrövad av att läsa vad ni skriver… Så nyttigt att få veta lite mer om hur det ligger till och hur saker o ting uppfattas… 

#22 - Då borde de anlita Katthemmet i Skara - eftersom Västra Götalands Länsstyrelses Veterinärenhet ligger i Skara…  Eller ja, jag vet ju att ett Katthem har begränsade resurser… men det vore väl fa-en om inte Länsstyrelserna runt om i landet kunde se till att ha samma regler och 'skaffa fram' det som behövs. För djurs o människors bästa, för deras Liv!

Suckh…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Lena
2/13/13, 8:25 PM
#24

#22 Ja det är för djävligt!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[eskils]
2/13/13, 8:49 PM
#25

#16 mumin79, det vore väldigt intressant om du, som har tillgång till konkreta fakta, kunde ge oss en uppfattning av hur vanligt det faktiskt är att polisen omplacerar eller överlåter fd hemlösa katter. Alltså ungefär hur många procent av katterna brukar i praktiken FÅ LEVA, enligt beslut av Länsstyrelsen och veterinärer där du arbetar??

Jag har idag mailfrågat polisen i VG om vilken eller vilka kattorganisationer de brukar anlita för omplacering av fd hemlösa katter, efter beslut av Lst. Har tyvärr ej fått svar än.

Så här skrev ju Lst VG i ett mail till oss:

"Polisen verkställer också Länsstyrelsens beslut om försäljning, överlåtelse eller avlivning. Detta görs oftast genom att lämna uppdraget åt någon kattorganisation för omplacering eller åt veterinär för avlivning."

Har också mailfrågat 3 personer på Lst vem eller vilka som ska leda mötet imorgon. Har tyvärr ej fått svar av dem heller.

Backarödbo
2/13/13, 9:03 PM
#26

# 16 "Här finns en jättechans som de ideella krafterna går miste om, att få statligt stöd för att arbeta med ja det de redan arbetar med"

mwa. Polisen väljer den som kan erbjuda uppstallning mot lägst möjliga kostnad. Skulle inte nämna det "statlig stöd" att få några tjuoglappar i sisådär 7 dagar. Det täcker inte ens till mat, sand, avmaskning och en försa hälsokontroll på katten. Inte ens att tänka på kastrering och vård vid sjukdom.

Backarödbo
2/13/13, 9:11 PM
#27

# 19 "Läs i yttranden till remissen som de olika lst skrivit till förslag om ny djurskyddslag"

Jo, de har jag läst. De allra flesta länsstyrelser hejar på utredarens förslag om att hemlösa katter som är skadade, sjuka eller förvildade ska avlivas. Vissa av de vill t.o.m upprätthålla avskjutning.  

Läser då hellre remissen som de olika katthem har lämnat.

Annons:
Backarödbo
2/13/13, 9:18 PM
#28

# 21 Nu hittar jag inte själv var Mumin skulle ha uppgett att  Lst i VG aldrig avlivar katter på plats men det är ju faktiskt så att Länsstyrelen i Västra Götaland t.o.m har skrivit in på sin kattpolicy att **"katter som är svårt sjuka, skadade eller mycket skygga och förvildade ska avlivas redan på plats."
**
Mer om detta här: http://djurskyddsinspektorernasdoldaagenda.blogspot.se/2011/10/gemensam-skrivelse-angaende.html

Backarödbo
2/13/13, 9:24 PM
#29

# 19 "Kan inte yttra mig kring specifika lst och hur de står i olika frågor"
Tror du kommer att få en rätt så bra uppfattning om var denna lst står när du fördjupar dig i denna hemsida: http://www.jagstodjer.goteborgskatthjalp.com/

Gatukorsning
2/13/13, 10:16 PM
#30

Det som Lena skriver i #21 är ju mycket intressant i detta läge, eller hur! Att Polisen har haft samarbete med seriösa katthem, men att dessa katthem nu backar då de inte kan/vill gå med på de krav som efterföljer att ta in sk poliskatter. Seriösa katthem är antingen med i Svekatt eller har No Kill policy ändå utan att vara medlemmar i Svekatt.

Och varför i hela friden vet inte Länsstyrelsen själva vem/vilka som ska hålla i mötet i morgon?

Jag kan omöjligen närvara, men jag hoppas verkligen att det är flera som spelar in/antecknar det som sägs på mötet för att kunna vidarebefodra detta till oss och andra intresserade i frågan.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[eskils]
2/13/13, 10:37 PM
#31

#30 Även jag sitter i fel del av landet för att kunna närvara imorgon, men jag hoppas som du att flera spelar in/antecknar vad som sägs.

Och jag hoppas att de futtiga 60 minuterna inte slösas bort av Lst på fikagöromål och långrandiga power point-presentationer…

Håller tummarna för ett meningsfullt möte!

mumin79
2/13/13, 10:47 PM
#32

Nej jag har inte hävdat att VG inte skjuter utan att min länsstyrelse absolut inte gör det. Vilket då inte är VG. Jag vet inte exakta siffror på hur många som lyckats omplacerats, vi har generellt inte lika stora problem med stora kolonier här. Vi har en Toppenbra katt förening, som dock saknar en plats att vara på, endast jourhem. Sedan är det tyvärr så att det är mycket kallt vintertid så om människor inte kontaktar oss i tid så är överlevnaden inte så hög. Vi kontaktar ofta kattföreningar när det gäller sociala katter men de gör det för katternas skull, utan ersättning… Vi har ställt krav / förslag till polisen på att pensionatet ska försöka omplacerar, och det gäller att de ska försöka aktivt. Men katterna har ändå godare chanser i föreningen då de får mer tid. Jag är inte negativ i sig till socialisering av skyggisar, kanske för att jag själv jobbat med problemhästar och tog en osocialiserad 3 åring som jag red in och har än idag 9 år senare. Han är min bästa vän och har lärt mig så mycket om vänskap

mumin79
2/13/13, 10:53 PM
#33

Det är nog inte 20 kr per katt pensionaten tjänar. I en upphandling får man lägga ett bud På kostnader, tordes inte vara svårt att ta reda på hur mycket polisen faktureras. Det är nog offentliga handlingar. Men för uppehälle för en katt i ett par veckor skulle jag inte förvånas om set handlar om tusenlappar.

mumin79
2/13/13, 11:00 PM
#34

Jo jag förstår dilemmat,men polisen vet jag skriver över ägarskap på föreningar såsom svenska hästars värn ex. Svenska hästars värn får ekonomisk ersättning den första tiden, sedan går hästen över i deras ägo och lämnad ut på foder i sinom tid, när lämpligt hem hittats. Polismyndigheten är inte intresserad av att avliva katter, inte heller lst men de är tvingade att hushålla med statens resurser. Men skulle inte ekonomisk kompensation för de första två, tre veckorna hjälpa många katter?

Annons:
Lena
2/13/13, 11:18 PM
#35

#34 Jo det skulle vara bra om det gick att få över uppstallningen på Katthemmen istället för på som i detta fall ett vinstdrivande hundpensionat. Det gäller då bara att slippa ha krav om avlivning av katterna för det går liksom inte ihop med ideologin. I Stockholm har det funnits liknande överenskommelser vet jag.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

mumin79
2/13/13, 11:22 PM
#36

Vi kan inte i våra skrivelser kräva ngt annat än det somvi har stöd för i lagen. Så nej vi kan inte kräva att katterna ska placeras på katterna ist för pensionat. Polisen är dock givetvis, precis som alla andra djurägare tvingad till att följa djurskyddglagstiftningen. Men där står förstås inget förbud kring att förvars katter på pensionat. / mumin

mumin79
2/13/13, 11:24 PM
#37

#35 jo exakt, om dessa pengar kunde landa i de rätta händerna skulle jag bli gladare :)

carlas
2/13/13, 11:35 PM
#38

#34 Ekonomisk kompensation till katthem med no-kill policy =(inga friska/behandlingsbara katter avlivas) för de första två, tre veckorna skulle absolut hjälpa många katter, och katthem. Men frågan gäller Lst:s avlivningsbeslut. Om Lst beslutat i förväg - så som uppenbarligen är fallet med Vargökatterna, läs beslutsformuleringen i förra tråden  - att katterna ska avlivas pga att de enl lst är "skygga och rädda för människor" - så måste då katthemmet med no-kill policy låta verkställa detta, lagenligt. En omöjlighet att ställa upp på sådana villkor, det är väl fullständigt klart. Inte alla säljer sig.

Skriver Lst över katterna på katthemmet med no-kill policy, efter att betalningsperioden fr polis/lst gått ut, så FINE. Då sköter nämligen det ideella katthemmet om katterna tills bra hem funnits, med hjälp av frivilliginsatser och insamlade pengar fr allmänheten. Det blir tungt/omöjligt i längden måhända, utan hjälp fr stat, kommun och myndigheter, så som i det här fallet, men räddar katter i enskilda aktuella fall. I DET HÄR FALLET SKULLE DETTA KUNNA SKE. Men Lst vägrar uppenbarligen. Vrångökatterna är dödsdömda. Inte för att de är sjuka el icke omplaceringsbara. Utan av, av allt att döma - total okunskap, idioti och - är det så? - prestige fr Lst i VG sida.

Lst har så få resurser att endast "anmälningsärenden" kan behandlas sägs ofta. Ändå finns tid att jaga och motarbeta frivillighetsorganisation och privatpersoner som kämpar hårt för att hjälpa bl a hemlösa katter till ett gott liv.

carlas
2/14/13, 12:13 AM
#39

#12 Andina (hunnit se igenom tråden noggrannare nu) - vilken underbar bild. Drabbas särskilt av texten:

"Tror du att ditt liv blir bättre om du tar mitt? Snälla, hjälp mig istället till ett värdigt liv?! "

Det är ett gott budskap till Länstyrelser i nuläget, och till delar av allmänheten. Länsstyrelsens i VG slogan har varit (i flera mail till mig iaf) att "vi är för ett gott liv, inte liv till varje pris". Över gränsen för "till varje pris" verkar ligga kring 3-4000:- för en vecka - tio dagar (på hundpensionat t ex). För fullt friska katter alltså. Sedan är det avlivning. 

Texten skulle kunna appliceras på bild av en skabbig kolonikatt också. Blir inte lika grafiskt med det där "vilar i handen", men det kan vi nog överkomma. Igen, fantastisk bild och text

brutt
2/14/13, 1:08 AM
#40

39. Jag tycker länsstyrelsen ska växa upp och sluta använda sej av infantila uttryck om andras liv de liv de skulle värna om ifall de skriver så till dej.Hoppas framförallt att vetskap presenteras om vad som hänt de 10-15 dödsbokatterna sista veckorna senast på mötet i morgon.

carlas
2/14/13, 3:26 AM
#41

#40 Uttryckte mig kanske otydligt ;) Och förstår att du förstår, Brutt, men vill ändå säga igen.

Det är inte i mejl just till mig, utan detta är länsstyrelsens (i VG iaf) allmänna policy, som man dessutom är riktigt stolt över. Finns bl a i den pdf-fil 1301212 som läggs ut här (el i tidigare tråden då). Säkert också på hemsidor. Citat "Länsstyrelsen arbetar för djurs rätt till ett bra liv, och inte för liv till varje pris."

Det är prislappen jag ironiserar över. Och förutsättningarna för den.

Länsstyrelsens text fortsätter: "Länsstyrelsen menar att det är djurplågeri att hålla skygga katter under långa perioder för att de ska bli tama."

Så, fullt friska katter ska avlivas efter 7-10 dgr. Det är prislappen för överskridandet av "till varje pris" enligt länsstyrelsen.

Djurplågeri är alltså inte att fånga in katter, sätta dem på hundpensionat och avliva dem efter en vecka el två, enligt länsstyrelsen. Utan djurplågeri är enligt länsstyrelsen att ge katter tid, vård, omsorg och chansen till ett värdigt liv. 

Jag förstår naturligtvis länsstyrelsens (faktiskt fula och säkert medvetna) "lek med ord", och vad det syftar till. Men vad det i realiteten handlar om är snarare att "döda till varje pris". Om vi fortsätter med metaforen alltså.

Att vara skygg är inte ett brott! Och ett värdigt liv för en katt är inte nödvändigtvis att vara en "tamkatt" enligt länsstyrelsens definitioner! Upprepar texten i Andinas bild: "Tror du att ditt liv blir bättre om du tar mitt. Snälla, hjälp mig istället till ett värdigt liv".

Önskar all all lycka till vid mötet imorgon, också. Och kan inte låta bli att hoppas att Vargökatterna finns vid liv och kan få hjälp till ett värdigt liv. Långt-långt bortanför länsstyrelsens löpande-band-avlivning.

Annons:
Alexej
2/14/13, 8:46 AM
#42

Att ta omhändertagna katter är inte alltid lätt. Vi får inte göra något innan Ls har överskrivit katterna. Oftast är de sjuka, vanvårdade. Normalt kastreras och vaccineras en katt direkt. Ls-katter stoppar upp hela karantänen, vi kan inte sätta ovaccinerade katter i jourhem och oftast blir det många turer till veterinären pga diaré osv. Och inte heller kul med okastrerade hanar.

Ersättningen är bättre än inget men täcker inte kostnader för specialfoder och nya kattmöbler. Här är det aldrig prat om att skygga omhändertagna katter ska avlivas, här gäller veterinärbedömning angående deras fysisk hälsa. Men andra Ls använder skygghet som avlivningsbeslut för de (polisen) har helt enkelt inga katthem att sätta katter på, framförallt inga skygga. Skulle vi har fler bra katthem skulle Ls också skriva mindre avlivningsbeslut.

Evas Katthem täcker ett jättestort område, halva Skaraborg. Men Vänersborg ligger i Älsvborg och har en annan LS. Dessutom har vi alltid många Ls-katter hos oss, finns många med djurförbud och många katter från djurförbud som väntar att komma in men som inte är helt akuta.

Från polisens sidan kan vi inte förvänta oss något. De är skittrötta på hemlösa katter och det är inte deras uppgift att vara katträddare. Det borde katthem, kommuner och djurskyddsinspektörer vara.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Andina
2/14/13, 9:18 AM
#43

#39 - Tack!  Ja, jag letade efter en bild med en lite 'skabbigare' katt på, när jag lekte lite med bilder.. Men hittade ingen bra. Skulle va 'häftigt' med en omhändertagen liten hemlösing liggandes i någons hand..

Hur som helst - jag önskar alla som kan ta sig till LST's möte i eftermiddag God MötesLycka Till! Jag önskar det kan hjälpa Vargön-katterna något, även om jag inte vågar tro det. Men om inte annat, så hoppas jag att LST inser att de har "opinionens ögon" på sig och kanske att de kan ta in lite relevant information från Katt-kunnigt folk!

Alla Hjärtans Kattdag!

  

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Maria P.
2/14/13, 9:51 AM
#44

I flera inlägg kan man läsa att flera har sagt att katterna var halvtama (och tama?). De två som räddades var tama. Katter som sitter vid trappan när den döde matarens kvinna går nerför den är inte skygga. Inte ens ”halvskygga”. Var det utifrån denna kvinna som Lst i VG bedömde att katterna var skygga och grundade avlivningsbeslutet på?

Vargöns katter hade väntande hem redan den 6:e, vilket meddelades Lst.
Katterna skulle inte ha behövts tas till hundpensionatet och utsättas för den stress, rädsla, etc. som bl.a. skällande hundar utsatt/utsätter de för. I den miljön kan den tamaste och socialaste katt, som levt hela livet bland människor som älskad familjemedlem, bli stressad och rädd och uppträdda som om den inte vore tam.
Många tama, sociala och keliga katter gillar inte att bli inlåsta i burar och inte heller att åka bil: de stressas och kan bli rädda då. Likaväl gillar de inte skällande hundar som de kan bli (mycket) rädda av.
(Finns seriösa, vetenskapligt genomförda,  forskningsrapport som bekräftar detta).

De stackars oskyldiga små kattliv rycktes ut från den miljön de (hela livet?) levt i och transporterades i burar till en för de helt främmande miljön full med bl.a. skällande hundar.
Även om hela infångnings- och transportprocessen gick oklanderligt till, och även om katterna behandlades/behandlas bra på det aktuella hundpensionatet:  har man inte utsatt katterna för stress och lidande pga. ovanstående?
Helt i onödan då det fanns kärleksfulla hem åt dem.

Likaså skulle alla kostnader ärendet har orsakat samhället hade kunnat sparas och lagts ut där de behövs bäst i den aktuella kommunen såsom äldre- och barnomsorg, sjukhus, skola, etc. Kostnaderna är direkta (betalning till hundpensionatet för inkvartering, för ev. avlivningen, etc.) och indirekta (arbetstimmar från Lst i VG, polisen, etc).

Vet någon om katterna på hundpensionatet behandlas/ behandlades på ett värdigt och humant sätt av kattkompetent och kattkunnig personal?
Lever de?
Vad heter hundpensionatet?

Backarödbo
2/14/13, 9:51 AM
#45

# 34 "men polisen vet jag skriver över ägarskap på föreningar såsom svenska hästars värn ex. Svenska hästars värn"

Som djurskyddsinspektör borde du veta bättre. Det är länsstyrelsen som tar beslut om vad som ska ske med omhändertagna djur. Om länsstyrelsen tar beslut om att omhändertagna djur ska avlivas så får inte polisen skriva över ägarskap till någon förening e.d. Och det, påpekar katthemsmatten, är ett problem idag. Katthem som har en no-kill policy (de blir fler och fler) vill ju inte avliva katter som är friska eller behandlingsbara.

Sedan skriver du att "Polismyndigheten är inte intresserad av att avliva katter, inte heller lst" Du vet inte hur fel du har vad gäller länsstyrelsen i VG i alla fall…. :(

Backarödbo
2/14/13, 10:00 AM
#46

Att jobba med No-kill  är inte ens samma sak som att rädda djur till varje pris:

No-kill principen innebär att djurhem aldrig avlivar friska eller behandlingsbara djur och att sjuka djur ska kunna få den behandling som djur med ansvarsfulla ägare normalt får i vårt samhälle. Viktigt att påpeka är att No kill-filosofin inte är samma sak som ”att rädda djur till varje pris”. En noggrann utvärdering av varje enskild djurindivid skall göras. Visas det efter utvärderingen att djuret inte har möjlighet till ett acceptabelt djurliv eller att insatserna skulle medföra mycket och långt lidande, ska djuret inte plågas i onödan.

Begreppen ”frisk” och ”behandlingsbar” samt andra begrepp som hanteras inom No-kill principen, har tagits fram och definierats av arbetsgruppen Asilomar Accords,som för statistik över No kill-rörelsen i USA sedan 2004. I arbetsgruppen ingår bland annat The Humane Society of the United States, American Society for the Prevention of Cruelty to Animals, American Humane Association och Maddies Fund som driver en “shelter-medicine”-utbildning för veterinärer.

Begreppen har inte definierats för att kunna dra en rak linje mellan djur som går och inte går att rädda utan för att likställa djurhem med samhället: djurhem som räddar alla friska och behandlingsbara djur som de har hand om lever upp till den standard av vård som normalt ges av vanliga ansvarsfulla djurägare. Begreppen utgör snarare en minimistandard som ska uppfyllas för att kunna bli klassad som No kill-verksamhet. Djurhem som även räddar en del av de ”icke-friska och icke-behandlingsbara” djur genom vård som är mer specialiserad än den standard av vård som vanligtvis ges av vanliga ansvarsfulla djurägare följer inte samhället – de leder samhället.

**
Definiering av begrepp**

Frisk
Begreppet ”frisk” innebär och inkluderar alla djur, som vid intag eller senare inte har visat några tecken på beteendeproblem som skulle kunna utgöra en risk för människor eller på annat sätt skulle göra djuret olämplig för omplacering. Djuren ska ej heller, vid intag eller senare, ha uppvisat några tecken på sjukdom, skador, medfödda eller ärftliga tillstånd som kan ha en negativ effekt på dess hälsa vid tiden för omplacering eller i framtiden.

Behandlingsbar
Begreppet behandlingsbar innebär och inkluderar alla djur som inte är friska men som genom individuellt anpassat behandling kan få leva ett liv med god livskvalitet.

http://www.djurarken.se/index.php?option=com_content&view=article&id=99&Itemid=2

Gatukorsning
2/14/13, 10:00 AM
#47

Att de som påbörjade infngningn dessutum tycks ha fångat in ett tiotal katter inom ett par dagar bekräftar ju även det att katterna i sig inte är/var särskilt skygga. Alla som har fångat katt vet att det är i stort sätt omöjligt att fånga in ett tiotal EXTREM SKYGGA (länsstyrelsen ord i detta fall Jenny Karlsson) på ett par dagar.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Maria P.
2/14/13, 10:09 AM
#48

#34 Du skriver:”Polismyndigheten är inte intresserad av att avliva katter, inte heller lst men de är tvingade att hushålla med statens resurser.” (citat).
Blir glad av att läsa ditt påstående och vill gärna tro på det.
Men … ursäkta, min lilla gråa hjärnsubstans räcker inte riktigt att klara av ditt resonemang, när det gäller det aktuella fallet med Vargöns katter.

Det händes upp meddelanden från Lst till de boende där det stod att katterna på Tallvägen 15 i Vargön skulle fångas in den 6:e febr. och hela februari.
**Den 6:e meddelades till Lst i VG att katterna hade väntande hem.
**Hur hänger detta ihop med ditt påstående?

Annons:
Alexej
2/14/13, 10:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Hundcentern hade 3 jättefina säkert dyra fällor på plats. Så det är nog deras vanliga extrainkomst sedan länge. De har kattpensionat också så det borde finnas kattburar på plats. Men jag undrar hur många katter de har avlivad under alla år-tror de startade -96.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
2/14/13, 10:16 AM
#50

Vad jag är väldigt tveksamt mot är att Ls med sina lappar krävde att kattägare skulle hålla sina katter inne från den 6 februari och månaden ut.

Hur många har inte stallkatter osv som inte går att spärra in?? Och det finns iget id-lagkrav så vad ska en kattägare göra som inte har katten som innekatt och som inte är id-märkt? Dessa katter har ändå en ägare och riskerar att bli avlivade….Också i Vargön finns det många gårdar.

http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/483771_10151693790108012_1955850829_n.jpg

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[eskils]
2/14/13, 10:20 AM
#51

#34 mumin79, du skriver: "Polismyndigheten är inte intresserad av att avliva katter, inte heller lst men de är tvingade att hushålla med statens resurser."

Pengarna väger alltså tyngre än djurens liv i det sk djurskyddsarbetet för dessa djurskyddsinspektörer, avlönade med skattemedel. Jag är inte säker på att skattebetalarna skulle göra samma prioritering.

En kreativ och djurvänlig lösning på problemet med var Lst/polisen ska göra med omhändertagna katter, istället för att som nu placera dem i hundpensionat och sedan döda dem, kunde vara att Lst själva startar statliga katthem (som Alexej föreslår i #22). Där kunde katterna placeras, vårdas av kattkunnigt folk och så småningom bortadopteras till nya goda hem. Katthemmen kunde samtidigt tjäna som kattpensionat, där allmänheten  placerar sina katter mot en avgift när de ska på semester etc. Så räddar man kattliv och sparar statens resurser samtidigt.

Gatukorsning
2/14/13, 10:23 AM
#52

Jag är extremt kritiskt till hur Lst har skött hela den här historien från början till slut.

Hänivsar felaktigt till en gammal forskningsrapport, svarar inte på email, hänvisar till polis som skickar tillbaka till Lst som inte svarar, tar ett beslut som är grundat på VAD från VEM (det framkommer inte)! 

Varför är inte beslutsfattarna PÅLÄSTA? Varför frågar de MIG om ny forskning?

Att Lst i VG AKTIVT MOTARBETAR ideella krafter i detta fall är bara galet. Vad är syftet med det? Varför är det STÖRT OMÖJLIGT för LST att ändra ett beslut?

Det fattar jag ta mig fan inte. Vad är problemet med LST i VG???

Ärligt alltså. Va fan.

(så, nu har jag fått ut lite frustration här också, ber om ursäkt för språket men jag är jävligt förbannad och gör allt jag kan från mitt håll)

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Lena
2/14/13, 2:41 PM
#53

Snart påväg till Länsstyrelsens möte i Uddevalla. Frågan vad som hänt katterna är utan svar. Länsstyrelsen vet inte, polisen vet inte, hundpensionatet vet inte…. Nu börjar det bli lite väl larvigt och fjantigt tycker jag. Ingen vill stå upp för sina beslut och handlingar.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2/14/13, 2:45 PM
#54

Vem hmhm vet då???? Snacka om att försöka mörka ett fall.

Medarbetare Hittekatter iFokus

persikahallon
2/14/13, 4:16 PM
#55

Stort lycka till idag! Hoppas att ni kan nå fram till inspektörerna med lite nya perspektiv på hemlösa katter, och att Vargö-katterna får leva!

Annons:
carlas
2/14/13, 4:18 PM
#56

#46 Backarödbo - EXAKT så! Det är så glasklart och välformulerat att jag tar mig friheten att citera delar av texten igen:

_"Viktigt att påpeka är att No kill-filosofin inte är samma sak som ”att rädda djur till varje pris”.
_

Begreppen ["frisk" och "behandlingsbar"] har inte definierats för att kunna dra en rak linje mellan djur som går och inte går att rädda utan för att likställa djurhem med samhället: djurhem som räddar alla friska och behandlingsbara djur som de har hand om lever upp till den standard av vård som normalt ges av vanliga ansvarsfulla djurägare. Begreppen utgör snarare en minimistandard som ska uppfyllas för att kunna bli klassad som No kill-verksamhet. Djurhem som även räddar en del av de ”icke-friska och icke-behandlingsbara” djur genom vård som är mer specialiserad än den standard av vård som vanligtvis ges av vanliga ansvarsfulla djurägare följer inte samhället – de leder samhället."

Det är just detta sakförhållande som lst i VG försöker mörka, snedvrida och misskreditera med sin slogan: "länsstyrelsen arbetar för djurs rätt till ett bra liv, och inte för liv till varje pris". Och det är just detta jag menar och vänder mig mot då jag i #41 (+ #39) talar om länsstyrelsens fula och säkert medvetna "lek med ord".

Hoppas att Backarödbos klargörande av no-killpolicyn i #46 kommer/kommit med till mötet i Uddevalla idag! För lst kommer bergis att anföra sin egen slogan - och tro sig vinna poäng på det. Lätt att visa hur de i själva verket inte ens lever upp till den standard av vård och omsorg som normalt ges - och som lst kräver ska ges - av vanliga ansvarsulla djurägare.

Får jag använda texten, med länkar, rakt av i mailsvar till Lst?

Edit., tillägg: Alla tummar och tassar hålls för Vargökatterna, och för alla go'a kattvänner på mötet idag. Såklart! ❤️🐱❤️

Backarödbo
2/14/13, 4:53 PM
#57

#56 Inte jag som har skrivit detta men om du anger källa så är det nog inget problem? 🙂

carlas
2/14/13, 5:09 PM
#58

#57 OK, ser nu att det är Djurarken, hade inte klickat på länken - slarvigt av mig. Då ska det inte vara ngr problem! 🙂

Gatukorsning
2/14/13, 5:10 PM
#59

Mina tre senaste email:

Den 12 feb

"Hej!

Tack för att du bifogade det svar som LST har sammanställt. De flesta av dessa svar har LST redan tidigare meddelat mig via email i slutet av förra veckan, så denna information är inte ny på något sätt.

Det svarar på ett fåtal av mina frågor men långt ifrån alla.

När kan jag förvänta mig att få ett svar på mina övriga frågor? Och från vem på LST kan jag få detta svar?

Då fyra olika personer har kontaktat mig från LST anser jag att det är något oklart vem jag ska vända mig till i detta ärende. Jag önskar snarast ett förtydligande i detta. I morgon har det gått tre dagar sedan jag kontaktade LST med nya frågor som ännu iunte har besvarats. Varför inte då?

Hälsningar"

Inget svar….

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Gatukorsning
2/14/13, 5:12 PM
#60

Den 13 februari

"Hej!

Var vänlig och se mitt brev här nedanför. Jag förväntar mig att någon på LST kommer att svara på mina frågor senast idag då det nu snart har gått tre arbetsdagar sedan jag skickade mina tidigare brev.

Hälsningar"

Inget svar….

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Gatukorsning
2/14/13, 5:13 PM
#61

Den 14 februari

"Hej!

Jag har fortfarande inte fått svar på mina frågor som jag har ställt i tidigare email. Varför inte då? Om Länsstyrelsen inte anser sig vara tillräcklihbt pålästa för att kunna svara på mina frågor så vore jag tacksom om berörda handläggare/beslutsfattare på Länsstyrelsen skulle kunna meddela mig detta snarast.

Varför har inte Länsstyrelsen svarat på min fråga om syftet med att synliggöra min emailadress i ett stort offentligt utskick till för mig helt okända personer?

Ang dagens möte:

Vem/vilka kommer att hålla i mötet?
Finns det möjlighet att få se agendan för dagens möte innan mötet?
Vem tar anteckningarna samt när kan jag beräknas kunna ta del av dessa?

Personligen anser jag att detta ärende har varit mycket illa skött från Länsstyrelsens sida ändå från början då jag har uppfattat det som att det har varit många turer via polis/Lst/hundhem och ingen kan ge konkreta svar på frågor. Inte ens en enkel ja/nej fråga som följande: Är de infångade katterna fortfarande vid liv?

Med vänliga hälsningar"

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Gatukorsning
2/14/13, 5:16 PM
#62

Dagens svar…

Hej

Du har fått de svar Länsstyrelsen kan ge i nuläget. Anledningen till att e-postadresserna var synliga i utskicket beskrivs i dokumentet. Länsstyrelsen har inte som rutin att skicka e-post med hemliga mottagare eftersom det ofta är av värde att dokumentera vilka som är mottagare av ett meddelande. Något ytterligare syfte finns inte.

Du är välkommen att delta på mötet ikväll, och att ta del av minnesanteckningarna från mötet. De ska skickas ut imorgon. Hillevi Upmanis kommer att hålla i mötet. Maria Andersson för anteckningar. Dagordningen kommer till stor del att styras av de frågor som mötesdeltagarna har, och kan därför inte skickas ut innan mötet. Vi vill också ha en övergripande diskussion om olika samarbetsformer för att förbättra katternas situation.

Att flera olika personer svarat beror på att Länsstyrelsen är en statlig myndighet med därtill hörande skyldigheter. Därför besvaras frågor ställda till myndigheten av personal på myndigheten. Därmed kan svar skickas även om ordinarie handläggare t.ex. är sjuk.

Jag talade nyss med polisen. Nio av de omhändertagna katterna är fortfarande vid liv.

Med vänlig hälsning

Maria Nylén

--------------------------------------------------------------------------------------

Maria Nylén

Veterinär- och djurskyddsenheten

VADÅ NIO ÄR FORTFARANDE VID LIV??? Hur många har de tagit in då?

Jag är INTE imponerad av nämnda länsstyrelse….

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Annons:
mumin79
2/14/13, 7:17 PM
#63

Som djurskyddsinspektör borde du veta bättre. Det är länsstyrelsen som tar beslut om vad som ska ske med omhändertagna djur. Om länsstyrelsen tar beslut om att omhändertagna djur ska avlivas så får inte polisen skriva över ägarskap till någon förening e.d. Och det, påpekar katthemsmatten, är ett problem idag. Katthem som har en no-kill policy (de blir fler och fler) vill ju inte avliva katter som är friska eller behandlingsbara.

Fast jag vet bättre :) Länsstyrelsen fattar ett beslut om att djuret i första hand ska säljas eller överlåtas. Polisen överlåter hästen till svenska hästars värn. ( djuret måste dock värderas först och om djuret har ett värde så måste polisen försöka sälja djuret, detta då den ev vinsten kommer en ev tidigare ägare till gann. Detta problem finns dock inte när det kommer till ägarlösa djur. Jag pratar alltså om de katter som anses vara omkopplingsbara. Hur lst VG har gjort sin bedömninga i ett enskilt ärende kan jag inte eller vill jag inte spekulera i. Jag tänker i större banor för att göra situationen bättre för katterm och föreningar i stort.

mumin79
2/14/13, 7:26 PM
#64

Hoppas mötet gick bra!

Hjärtliga kramar till alla som brinner för djur på alla <3 dagen

Backarödbo
2/14/13, 7:44 PM
#65

# 63 "Länsstyrelsen fattar ett beslut om att djuret i första hand ska säljas eller överlåtas."

Djurskyddslagen:

"34 § När länsstyrelsen beslutar om omhändertagande av djur, skall länsstyrelsen snarast fastställa om djuret skall säljas, överlåtas på annat sätt eller avlivas.

Om länsstyrelsen har beslutat att djuret skall säljas eller överlåtas på annat sätt och om det visar sig att beslutet inte kan verkställas, får länsstyrelsen i stället besluta att djuret skall avlivas.

Djuret skall säljas, överlåtas på annat sätt eller avlivas genom polismyndighetens försorg. Lag (2002:550)."

I fall där lst fattar beslut om att djuren ska avlivas så kan polisen INTE överlåta djuren till någon. Ditt förebild om hästens värn låter fint men det går inte att dra denna parallell med ärenden om hemlösa katter. Löpande band avlivning av hästar som har omhändertagits och där en djurägare är inblandat skulle orsaka stort ramaskri. Gäller det hemlösa katter, alltså katter utan någon direkt ägare, så är det mycket enklare att fatta beslut om avlivning. Inte en jävel som protesterar nämligen.

När det gäller hemlösa katter så fattar Lst i VG i de allra flesta fall beslut om avlivning. Så nej, denna länsstyrelse fattar i regel INTE något beslut om att hemlösa katter ska överlåtas. De fattar beslut om att katterna ska avlivas, i enlighet med § 34 djurskyddslagen.

Oroväckande att du som djurskyddsinspektör inte känner till lagen fullt ut.

Lena
2/14/13, 9:09 PM
#66

Just hemkommen från Uddevalla. Jag måste pusta ut en stund först innan jag gör en kort sammanfattning av mötet som sådant. Återkommer lite senare..

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

carlas
2/14/13, 9:56 PM
#67

#62 Gatukorsning Tack för din envishet!!! Du har trots allt lyckats få fram ett svar - idag - som ingen annan lyckats med. Nio av tio katter är vid liv - idag. Är glad över det, och imponerad av DIG (inte av lst) 👋

#66 tusen tack, klart du måste pusta ut … ❤️

Rödis
2/14/13, 9:57 PM
#68

Pusta Du ut Lena, d. e som väntar får en redigare sammanfattning på det viset. Många tankar i mitt huvud efter detta möte!

kattassen
2/14/13, 11:10 PM
#69

#67 Vänta tills Lenas rapport kommer… Det är inte så det ser ut riktigt…

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Annons:
carlas
2/14/13, 11:16 PM
#70

#69 😢 Ytterligare en lögn?  tack för förvarningen ändå. Vi väntar …

kattassen
2/14/13, 11:22 PM
#71

#70 Det sa jag inte. Du skrev 9 av 10 katter… Ovan står 9 av de omhändertagna katterna 😉

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

carlas
2/14/13, 11:28 PM
#72

#71 Rätt, mitt misstag.

Lena
2/14/13, 11:29 PM
#73

Ska nu försöka mig på att göra en sammanfattning av dagens möte. (Mer utförliga minnesanteckningar kommer från Lst efter helgen sedan de justerats av oss). 

Vi var ca 15 deltagare på mötet + personalen från Lst. (5 personer totalt) Mötet leddes enligt planerna (se #62) av Hillevi. 

Mötet blev ganska långt. Ca 1½ timme. 

När det gäller katterna fick vi veta följande:

14 katter har fångats in (något som polisen verkställt via Hundpensionatet de har avtal med). Polisen har nu avslutat infångandet. 

Av dessa har 5 avlivats pga av hälsomässiga skäl. En katt hade en blödande tass som var svårt skadad, andra hade sår på svans och öron, öronskabb samt var smutsiga, toviga och magra. (Jag kan ha missat något här). Beslut om avlivning hade fattats efter bedömning av veterinär (den som hundpensionatet anlitar). 

9 katter finns kvar i livet och befinner sig fortfarande på hundpensionatet. De väntar där på att bli bedömda huruvida de är skygga eller inte.  Denna bedömning görs av Hundpensionatet + den veterinär som de anlitar. Bedöms katterna som omplaceringsbara kan de tas över av andra. Det kan dock inte göras förrän bedömningen är klar och Lst fattat beslut. Dem som kan ta emot en eller flera katter anmäler det till inre befäl Polisen i Trollhättan. 

Mötet i övrigt handlade dels om hur Lst arbetar och om hur uppgifterna är fördelade mellan Lst och Polisen. Man berättade även lite om situationen vad gäller kattärenden i länet. Uddevalla har tillsyn i 17 kommuner. Västra Götalands Lst består av hela 49 kommuner. Under 2012 hade Länsstyrelsen i VGR ca 100 beslut som gällde katter. Totalt 600-700 katter varav ca 2/3 bedömdes vara skygga. (ca 400 katter). 

En annan del av mötet handlade om hur vi (ideella) och de (myndigheten) ska kunna mötas och försöka hitta delar där vi kan samarbeta. Hitta gemensamma nämnare. En sådan skulle kunna vara andra former för placering av omhändertagna katter. (Att Katthem tar över omplaceringen från Hundpensionaten. Det är dock Polisens uppgift att upphandla uppstallningsplatser). 

Sedan blev det en del diskussioner om skygga katter och TNR-metoden.  Där kunde vi konstatera att vi stod ganska långt ifrån varandra. 

Mötet avslutades med att vi bestämde att från Hittekatter iFokus sammanställa en vision på några rader om hur vi vill att djurskyddsarbetet runt katter ska utformas. Jag tog på mig rollen att vara sammankallande i denna fråga. Ett fortsatt arbete kommer troligen att ske för att försöka komma framåt.  

Jag har även köpt kopior av handlingarna i ärendet. Fick dem av Jenny i pappersform. 

Min personliga reflexion av mötet är att det även om vi långt ifrån var överens i alla frågor, var bra att mötas samt att det var ett fint initiativ av myndigheten.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

carlas
2/15/13, 12:04 AM
#74

Tack Lena!

❤️till de fem katter som dödats så alldeles onödigt 💔

Att nio av de 14 katter som infångats tydligen inte ens var "smutsiga, toviga och magra" är en bekräftelse på Lst:s missbedömning. Vi ska inte glömma att samtliga katter hade avlivats enl Lst:s beslut om inte hela denna kampanj hade dragits igång. Som startade gm att persikahallon råkade snubbla på en bild på facebook …

Fint initiativ av myndigheten kan jag därmed inte hålla med om alls. Ett framtvingat initiativ är vad det är. Under galgen. Och hur ofta och hur många ggr hinner el orkar ideella krafter driva fram sådant? Hur gärna vi alla än vill. 

Men bra om det kan leda fram till ngt för framtiden - tack vare initiativet utifrån. Stort tack och heder till dig Lena och alla eldsjälar som medverkat och försökt bidra till katternas bästa!

****Vrångön-katternas öde (de överlevande) står fortfarande helt i lst:s händer. De är inte dödade, men eventuellt inte omplaceringsbara enligt lst:s hantlangare efter vad jag förstår.
**

Och vad som ytterligare behövs är massiv information om skygga katters behov och utvecklingsmöjligheter inkl om TNR. Suck, har varit lärare så länge. Kan inte länsstyrelserna anställa människor med kunskap inom de områden där de ska verka. Men ok, fortsatt gratisutbildning från frivilliga krafters sida då. Om de bara tog till sig!?!

** Vargön-katterna (Vrångö är en ö i Göteborgs skärgård) /medis

Uppkatten
2/15/13, 12:05 AM
#75

#73 Blir både arg o ledsen när jag läser att hundpensionatets personal + veterinärkontakt ska bedöma hur tama el. skygga katterna är.

I USA har forskargrupper jobbat i många år med att försöka hitta ett "verktyg" för att kunna göra sådana bedömningar (d v s för att kunna skilja tama katter från katter som inte är socialiserade gentemot människor), men det har visat sig vara snart sagt omöjligt att hitta en metod för detta, och det finns således ingen fungerande metod i dag som man kan använda för att bedöma en katts "grad av skygghet/tamhet".

Man kan alltså inte tala om 2 grupper av katter: skygga katter respektiv tama katter. Det är istället en skala som katterna "förflyttar sig" fram o tillbaka på beroende på i t ex vilken miljö de hamnar.

En tam kelgris kan t ex förvandlas till en mkt skrämd fräsande misse om den tas hemifrån och hamnar på kattstall/djursjukhus eller liknande. Den kan tveklöst framstå som ej-socialiserad i förhållande till människor, och det är ett beteende som kan sitta i länge. (Bästa sättet att hjälpa en sådan katt kan t ex vara att låta den bo i jourfamilj istället för på katthem i väntan på omplacering).

Man har i USA även kommit fram till att katter (även "familjekatter" som tidigare har bott ihop med hundar!) reagerar med stark stress om de hör hundskall sedan de flyttats över till djurhem. Det är en biologiskt betingad överlevnadsreaktion hos katten.

Hemlösa katter ska därför vistas på katthem och inte på djurhem avsedda för både hund och katt, enligt forskare. Här har Vargö-katterna råkat riktigt illa ut!

När det gäller stress hos katt skriver en forskare från USA till mig att: om en katt reagerar med stress så ska man inte avliva katten utan förändra miljön! Hon jobbar själv med att socialisera katter (med gott resultat!), och beskriver att det viktiga är att man ger katten en miljö där den "har kontroll över tillvaron", där den kan gömma sig, klättra, vara högt uppe, det är också viktigt med t ex rutiner o förutsägbarhet i vardagen mm.

Det är skrämmande att Lst inte alls verkar ha den här kunskapen. Att man inte är uppdaterade, trots att det finns så mycket att läsa o lära.

Alla hjärtans dag - men det känns inte riktigt så när man tänker på de här små missarna… Jag hade verkligen hoppats på att fler av dem skulle vara vid liv, och att Lst i dag skulle ha upphävt beslutet om avlivning…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annebeate
2/15/13, 12:13 AM
#76

En verkligt fyllig rapport du lämnat Lena. Stort tack till dig Lena och er andra som engagerat er i katternas öde!

 När jag läser om de avlivade katterna överlag framstår de inte ha varit i sådant dåligt skick att man måste avliva dem. Hur många katter har inte haft sår och öronskabb, varit smutsiga  och toviga  och efter omvårdnad förvandlats till härliga levnadsglada katter, men det var självfallet den enklaste vägen.  Självfallet kan jag inte bedöma katten med den skadade tassen men undrar verkligen om man inte skulle kunna åtgärda detta. 

Frid över dessa fem katter.❤️❤️❤️❤️❤️

Eftersom  samme veterinär ska göra bedömningen gällande de andra nio katterna befarar jag det värsta.

Jag tycker inte heller att det var ett fint initiativ av länsstyrelsen utan snarare ett jippo  från deras sida i ett försök att blidka opinionen genom att visa sig, tycker de själva, storsinta och ta emot er som kom.  Mötet visar bara  vad vi redan visste nämligen  att  de fullständigt struntar i den allmänna opinionen  och att resterande katter med tanke vem som ska göra bedömningen och i den stressiga miljö de befinner sig i  med stor sannolikhet riskerar att gå samma öde till mötes som de andra.

Annons:
carlas
2/15/13, 1:25 AM
#77

#76 Kan inte annat än instämma med din bedömning i sista stycket, tyvärr. Men vi var ju inte där så låt oss hoppas att fel …

**Har funderat på en sak (och kan tas upp i egen tråd men börjar här). Det är viktigt.
**

I de flesta myndighetsbeslut finns möjlighet att överklaga, göra erinran, inkomma med nya sakförhållanden etc, vad man nu kallar det. (Har egen erfarenhet av detta endast fr universitetsvärld men bör väl gälla i många fall.)

Vi är flera här som har - formellt - begärt omprövning av länsstyrelsens beslut i frågan om Vrångön-katterna. Inga svar. Kollar man lst:s hemsidor, regler och kontaktvägar etc så framgår heller inte att det FINNS den möjligheten, dvs att överklaga, att göra erinran, att inkomma med uppgifter om nya sakförhållanden etc. Man kan inkomma med frågor, endast, och det har vi ju sett hur de behandlas.

Är inte detta anmärkningsvärt?

Hur kan det vara möjligt att just länsstyrelsens beslut - om att t ex avliva katter - är helt oantastbara? Icke-prövbara.

Finns det några andra myndighetsbeslut som inte kan ifrågasättas på ett sådant sätt att ifrågasättandet faktiskt prövas? På sakliga grunder!

Hallå, ngn/ngr (djur)jurist(er) i närheten!

Lena
2/15/13, 6:46 AM
#78

Bara ett hastigt svar innan jag rusar till jobbet. Överklaga kan man bara göra om man är målsman - det vill säga kattägare. 

Vad man nu än må tycka om myndigheten anser jag ändå att det var bra av dem att kalla oss till detta möte. Att mötas kan trots allt vara början på något nytt, även om det just nu känns som vi och dem står långt ifrån varandra. Men möten har ju trots allt lett till att det har blivit fred i världen. Det vi skulle ha behövt hade varit en helt neutral part som hållit i mötet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Andina
2/15/13, 7:39 AM
#79

Tack Lena för 'rapportsammanställning'! Och tack till alla er som kunde ta er till mötet igår!🌺

Och ja… vad ska man tänka…? 

Jag håller med, för att kunna mötas på riktigt måste ett första möte/samtal inledas, för att ge plats för fortsatta samtal. I förlängningen kan de ju leda nå'nstans om alla parter är villiga till ett fortsatt 'samarbete' för att mötas på vägen. 
Oavsett varför detta möte initierats, så är det bra! Jag tycker vi måste se på det ur en positiv vinkel - det är ju faktiskt det vi vill, få till en (tvåvägs-) kommunikation.

Att sammanställa en vision för hur djurskyddet för katter ska se ut, är kanske det andra steget i detta framtida samtal. Toppen!
Se'n gäller det 'bara' att hålla samtalet igång! Ofta tenderar ambitioner o önskningar att rinna ut i sanden, p g a bristande engagemang o nerprioriteringar. Jag tror det är här risken är störst, att det rinner ut i sanden. Att hålla opinionen, ambitionerna o engagemanget levande är Konsten till förändring.

Tänk om det funnes ett 'övergripande samlingsorgan' där alla kattföreningar, katthem o andra stod enade och som kunde samtala med LST o Djurskyddet nationellt! *sa' hon drömmande*

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Uppkatten
2/15/13, 7:56 AM
#80

#78 Är det verkligen så att bara kattägaren kan få ett avlivningsbeslut upphävt?

När det gäller beslut som berör t ex kommunens invånare (t ex vid nybyggen) så kan väl alla begära omprövning av fattade beslut? Och om en restaurang har fått rätt att sälja starkare drycker så kan väl det beslutet omprövas om närboende begär det med hänvisning till att det blir stökigt i området? Handlar det inte om att "de som berörs o drabbas negativt" kan begära omprövning (här alltså katterna o de som kämpar FÖR katterna).

Här är ju kattägaren död (o kan därför inte överklaga). Och vi är många som berörs av katternas öde, och invänder mot avlivningsbeslutet. Och det är många katter som mister livet (alldeles i onödan).

Som jag ser det bör både katter o kattvänner kunna kräva att ärendet omprövas. Helt orimligt att en död kattägare ska vara ensam om att kunna göra det. Och hans dödsbo har ju uppenbarligen inget intresse i katterna.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

mumin79
2/15/13, 8:46 AM
#81

# 63 "Länsstyrelsen fattar ett beslut om att djuret i första hand ska säljas eller överlåtas."

Djurskyddslagen:

"34 § När länsstyrelsen beslutar om omhändertagande av djur, skall länsstyrelsen snarast fastställa om djuret skall säljas, överlåtas på annat sätt eller avlivas.

Om länsstyrelsen har beslutat att djuret skall säljas eller överlåtas på annat sätt och om det visar sig att beslutet inte kan verkställas, får länsstyrelsen i stället besluta att djuret skall avlivas.

Djuret skall säljas, överlåtas på annat sätt eller avlivas genom polismyndighetens försorg. Lag (2002:550)."

I fall där lst fattar beslut om att djuren ska avlivas så kan polisen INTE överlåta djuren till någon. Ditt förebild om hästens värn låter fint men det går inte att dra denna parallell med ärenden om hemlösa katter. Löpande band avlivning av hästar som har omhändertagits och där en djurägare är inblandat skulle orsaka stort ramaskri. Gäller det hemlösa katter, alltså katter utan någon direkt ägare, så är det mycket enklare att fatta beslut om avlivning. Inte en jävel som protesterar nämligen.

När det gäller hemlösa katter så fattar Lst i VG i de allra flesta fall beslut om avlivning. Så nej, denna länsstyrelse fattar i regel INTE något beslut om att hemlösa katter ska överlåtas. De fattar beslut om att katterna ska avlivas, i enlighet med § 34 djurskyddslagen.

Oroväckande att du som djurskyddsinspektör inte känner till lagen fullt ut.

Fast jag förstår inte alls vad du menar,  givetvis känner jag till lagen och jag har skrivit exakt vad som gälller hos oss. Det finns 20 länsstyrelser förrutom VG! Och du skriver ju precis själv att Länsstyrelsen ska i första hand besluta om att djuret ska säljas eller överlåtas. ( Detta står dock inte i lagen utan sjv:s väghandledning)

På min arbetsplats avlivas inga djur för den anledningen att de inte har en ägare. Inte heller avlivas dom på plats. Det är snarare så att vi faktiskt följer lagens intentioner. Vi beslutar ALLTID om att djuren i första hand ska omplaceras eller överlåtas efter att veterinären bedömt kattens status. ( om inte katten är svårt skadad el lik.  då kand en avlivas före veterinärens bedömning) Men sedan kommer det i mina ögon det största problemet. Katterna har för kort tid på sig att hitta hem. Det är problemet jag söker att lösa.

Mumin

mumin79
2/15/13, 8:51 AM
#82

Vägledning för handläggning av djurskyddsärenden
5.9.4 Beslut om vad som ska ske med djuret

När länsstyrelsen beslutar om omhändertagande av djur ska länsstyrelsen skyndsamt utreda vad som ska ske med djuret (34 § DL)

Utredningen ska framför allt göras för att få fram djurets kondition och möjligheter för det att klara av en omställning till en ny livsmiljö. Enligt

propositionen till djurskyddslagen, sid. 46 ska länsstyrelsens utredning i regel också omfatta en värdering av djuret. Om det omhändertagna djuret är i ett sådant skick att det bör avlivas ska detta ske snarast möjligt. Om länsstyrelsen har beslutat att djuret ska säljas eller överlåtas på annat sätt och det visar sig att beslutet inte kan verkställas, får länsstyrelsen istället besluta att djuret ska avlivas. Detta innebär att länsstyrelsen ska fatta ett nytt beslut om djuret ska avlivas.

Observera att djur som man avser att slakta vid slakteri faktiskt säljs. De säljs till slakt. När man beslutar vilken åtgärd som är lämplig i det enskilda fallet ska man i första hand göra övervägandet från djurskyddssynpunkt. Ekonomin måste också vägas in, framför allt då det gäller lantbruksdjur. Då det gäller sällskapsdjur som t.ex. hund och katt måste man överväga om en omplacering är det bästa från djurskyddssynpunkt. Det kan vara så att djuret på grund av fysiska eller psykiska skäl, sjukdom eller smittstatus inte bör omplaceras utan att en avlivning är förstahandsalternativet.

Polismyndigheten är verkställande myndighet. Länsstyrelsens ansvar inskränker

sig till att från djurskyddssynpunkt bestämma vad som ska göras med djuret.

Verkställandet som annonsering, bestämmande av försäljningssumma, kontakt med köpare etc. är alltså polismyndighetens ansvar.

Alexej
2/15/13, 9:05 AM
#83

Tyckte också att hela mötet var ett enda jippo pga all uppmärksamhet som Vargönkatterna fick.

För en sak är klart, de anser att skygga katter ska avlivas för de anser att det är djurplågeri att ta in än skygg katt. Undantag kanske för skygga kattungar. Och att läsa forskning är inte deras uppgift. Vill vi förändrar ska vi kontakta deras chef -jordbruksministerium.

Angående Vargönkatterna finns det en nystartad kattförening i Trollhättan som jobbar med jourhem och som kan ta 2 av katterna. http://www.trollhattansdjurhjalp.com/ 

Facebook: https://www.facebook.com/pages/Trollh%C3%A4ttans-Djurhj%C3%A4lp-Pensionat/182713995194767

Malin där vet mer och har kontakt både med hindpensionen och polisen:

djurhjalp@hotmail.com  Tel: 073 362 94 31

Återstår 7 katter.

Finns det någon som kan ställa upp som jourhem kontakta Jeanette Raske- djurpolis i Vänersborg- 0105652464.

Helst folk som har kunskaper om lite halvtama katter. De katter som jag har sett var tama men skrämda och oroliga.

Det är deras enda chans att överleva nu om folk ställer upp och erbjuder en jourhemsplats.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
annebeate
2/15/13, 9:07 AM
#84

Det finns en särskilt viktig mening i Lenas rapport.🐱

"Den som kan kan ta emot en eller flera katter ska anmäla sig till inre befäl hos Polisen i Trollhättan"

Du som kan göra en insats  ring så snart du kan dit. Tel polisens växel 114 14 och begär inre befäl.  (direktnr lämnas  aldrig lämnas ut vad jag vet)

Om det blir känt att det finns god tillgång till hem kan det förhoppningsvis hjälpa katterna. 

Backarödbo
2/15/13, 9:47 AM
#85

Länsstyrelsens har redan fattat beslut om att katterna ska avlivas. Vad är det då för trams om bedömning och polisens möjligheter att överlåta mm?  Ett beslut är ett beslut. Framförallt när den har tagits i myndighetsanda. Beslutet står fast om den inte ändras till ett annat formellt beslut.

Mumin, din redogörelse för vad som enligt eran "vägledning" ska göras när lst har fattat beslut att djur ska omplaceras/överlåtas har ingen som helst betydelse för skygga katter i VG. Denna Länsstyrelse har som skriven policy att skygga, skadade eller förvildade katter ska avlivas på plats. Sedan har i detta fall, så som i i princip alla fall med skygga katter beslut om avlivning fattats. Du jobbar tydligen i ett annat län som har en annan praxis. 

I övrigt håller jag med Carlas, det var ett framtvingat initiativ av länsstyrelsen, ingen fin gest.

mumin79
2/15/13, 1:14 PM
#86

Jag pratar inte om detta specifika ärende utan om omhändertagande av katter i stort. Har nämnt det i flera av mina inlägg. Jag försöker framföra de problem jag ser och samtidigt belysa de missuppfattningar jag ser i tråden. Men nu inser jag att jag borde ha startat en ny tråd gällande detta :) / Mumin

Katthemsmatten
2/15/13, 1:21 PM
#87

#86 Dina kommentarer tillför bra information. Synd bara att den aktuella lst (eller om det är en fråga om handläggarna och deras personliga tyckande och tänkande) inte arbetar på samma sätt som den där du är verksam.

Om du har tid, sammanställ gärna all information du redan givit i en separat tråd. Jag kommer i alla fall att 'bokmärka' den för att ha som referens i framtiden.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Gatukorsning
2/15/13, 1:36 PM
#88

Nu förstår jag faktiskt inte riktigt…

Någonstans här ovanför stod det att det inte var handläggarnas/beslutsfattarnas uppgift att vara pålästa om aktuelle forskning i ämnet?

VA???

Varför inte då? Ska deras chefer veta detta men inte de själva?

Det låter ju helt absurt, precis som om jag som pedagog inte skulle läsa in mig i den nya läroplanen under motiveringen "det ska rektorn göra". Det förstår ju vilken hustomte som helst att det kommer ju aldrig att vara hållbart! Är det inte MITT ansvar att se till att hålla mig själv uppdaterad inom mitt eget arbete och yrkesliv när det handlar om PÅ VILKEN GRUND beslut fattas?

Det är ju sjuk ju. Länsstyrelsen i VG borde vara nästa myndighet att granskas i DN.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Backarödbo
2/15/13, 1:42 PM
#89

Meddelande från Göteborgs Katthjälp:

"I debatten mellan Länsstyrelsen i Västra Götaland och de många privatpersoner som har protesterat mot länsstyrelsens beslut att avliva ett 10-tal katter i Vargön meddelar länsstyrelsen följande om deras inställning till metoden Trap-Neuter-Return (TNR) för förvildade katter:

 ”Länsstyrelsen följer Jordbruksverkets tillsynsvägledning. Jordbruksverket, som är central tillsynsvägledande myndighet, har i augusti 2011 uttalat sig om TNR-kolonier (SJV dnr 31-8174/11): ”När det gäller att hålla katter enligt TNR-projekt så anser Jordbruksverket att det är svårt, om inte omöjligt, att ge katter den tillsyn, mat, skydd eller hälsovård som djurskyddslagstiftningen kräver. Verket anser vidare att alla husdjur i Sverige, inklusive katter, bör ha en ägare och ett hem. Ska man ha katter, eller andra djur, så anser Jordbruksverket att man får ta det fulla ansvaret som ett djurägande innebär, med någon form av inomhusutrymmen så att katterna kan hålla termisk komfort även vintertid.”

Dokumentet länsstyrelsen hänvisar till är inte på något sätt menat som ”tillsynsvägledande”, som länsstyrelsen påstår. Det är ett yttrande från Jordbruksverket i ett särskilt ärende, som är adresserat till Göteborgs Katthjälp och som Förvaltningsrätten i skrivande stund har att ta ställning till. Interna instruktioner mellan myndigheter i enskilda ärenden saknar dessutom all rättslig betydelse, och det är upp till domstolar att göra rättsliga bedömningar - inte länsstyrelsen och inte Jordbruksverket, vilket också ”Jordbruksverkets Vägledning för kontrollmyndigheter” (Dnr 31-2401/09) informerar om.

**Att som ansvarig myndighet till allmänheten sprida information om ett oreglerat område som om det vore reglerat och klart vad som gäller är direkt vilseledande - myndigheten har skyldighet att klargöra att regelverket är oklart och oprövat även om de själva förespråkar en viss tolkning.
**
Jordbruksverket har vid flera tillfällen yttrat att det inte finns juridiska hinder att jobba med TNR. Jordbruksverkets yttrande, som länsstyrelsen hänvisar till, är inte utformat i enlighet med rådande forskning och beprövad erfarenhet, den är inte ens i enlighet med rådande lagstiftning. Två svenska professorer och en svensk Vet. Med. Dr. intygar mot Jordbruksverkets yttrande, dvs att de uppger att kattkojorna fungerar utmärkt och att TNR-katterna på ett enkelt sätt kan hålla termisk komfort på vintrarna. Det finns lagstiftning kring ”hållande av katter i lösdrift utomhus” med tillgång endast till isolerade kojor. Dessa föreskrifter innehåller rentav ritningar över hur kojor ska utformas. Kojorna som vi rekommenderar ska byggas för TNR-katter ser exakt likadana ut!

Alla stora internationella djurskyddsföreningar och veterinärmedicinska sällskap förespråkar, när det gäller hantering av förvildade katter, TNR före avlivning. Det finns mängder med vetenskapligt material som visar att TNR fungerar och att avlivning inte fungerar på fastland. Hur kan man som länsstyrelse vara så envis med att TRO något annat? Ska inte djurskyddstillsyn bedrivas efter gällande lagstiftning, tillhörande principer och vetenskapliga rön?

Göteborgs Katthjälp

Göteborg, den 15 februari 2013"

http://www.facebook.com/notes/g%C3%B6teborgs-katthj%C3%A4lp/ang-vilseledande-informationsspridning-av-l%C3%A4nsstyrelsen-i-v%C3%A4stra-g%C3%B6taland/10151248275767377

Backarödbo
2/15/13, 1:44 PM
#90

# 86 Jag pratar inte heller om enbart detta ärende men precis som du "om omhändertagande av katter i stort." I VG i så fall. Som sagt, VG:s skrivna policy är att skygga, skadade och förvildade katter ska avlivas på plats.

Hur många hemlösa katter tror du överlever ett "omhändertagande" i VG?

Annons:
[eskils]
2/15/13, 3:03 PM
#91

Ett stort TACK till Lena och de andra eldsjälarna som faktiskt gick på mötet, trots eget arbete och långa resor!! 🌺 ❤️ 

Och TACK snälla Lena för rapporten och för att du anmälde dig som sammankallande för det fortsatta arbetet med en vision för djurskyddsarbetet!! Det är du absolut rätt person för! (Eftersom nu "djurskyddarna" på Lst verkar sakna några djurvänliga visioner…) 🌺 ❤️

Vi som bor i andra delar av landet fortsätter självklart att stötta på de sätt vi kan. Vi fortsätter att vara en vass sten i skon för Lst VG så länge det behövs!!! 🤓 

❤️ Till de 5 avlivade magra och toviga katterna.

Hoppas nu att de kvarvarande katterna kan erbjudas hem eller fristad snarast!

[eskils]
2/15/13, 3:14 PM
#92

Skickade i måndags detta mail till katthemmet Kattslussen i Vänersborg:

Hej 

Tack för svar. Så tråkigt att ni inte kunde hjälpa de avlivningshotade katterna. Synd att det inte finns fler katthem i området. 

Men inte är det fråga om att "tämja vildkatter"! (Ni vet väl att den enda vildkatten i Sverige är lodjuret.) Om katterna inte är helt knätama så vinner man deras tillit med hjälp av tid, kattvana och tålamod - en underbart givande upplevelse för en själv att vara med om att den försiktiga katten börjar känna sig mer och mer säker, och börjar äta ur handen, låta sig klappas och söka närhet. Jag är själv volontär på ett katthem så jag talar av erfarenhet. Vi har också en massa olika personer som kommer och går, men vi tar in skyggisar ändå. Så svårt är det inte. 

Mvh,

Katthemsmatten
2/15/13, 3:19 PM
#93

#92 Balanserat och bra svar till Kattslussen. Hoppas de börjar fundera på vad de egentligen gör och vad de istället borde göra!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Gatukorsning
2/15/13, 3:24 PM
#94

Uppsnappat från FB alldeles nyss:

"Trollhättans Djurhjälp & Pensionat

Igår var vi på möte med Lst i Uddevalla ang. katterna i Vargön. Nu avvaktar vi på besked om vad som ska hända med de nio katter som ännu är i livet. OM Lst beslutar att katterna får leva finns det i alla fall plats för dem där de kan få bo."

Det är bra jobbat tycker jag!

Nu hänger beslutet (som vanligt) på Lst!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Uppkatten
2/15/13, 3:38 PM
#95

Som flera av er vet så har jag tidigare varit i kontakt med forskare i USA med anledning av Vargö-katterna och då bl a tagit upp Lst hänvisningar till en 14 år gammal studie gjord av Kessler och Turner. Jag har fått mkt intressant och aktuell information!

Jag har även försökt nå Kessler och Turner och nu i dag fått svar även från dem (Turner).

Han skriver att han tycker att Lst citat är taget ur sitt sammanhang. Han menar att förvildade katter är stressade när de tas in på katthem och att de behöver få ordentligt med tid på sig för att ”komma till ro”/och anpassa sig på katthemmet.

Han skriver vidare att om ett katthem har tid och resurser att ta in de katter som inte är socialiserade mot människor sedan tidigare och så småningom kan omplacera dessa katter hos ägare med stort kunnande och tålamod, så kan de här katterna definitivt tas in och så småningom ges nya hem. Turner menar att de här katterna kan bli utmärkta ”en persons-” eller ”en-familjs” katter.

Han menar dock att anpassningsperioden i det nya hemmet kan bli ganska lång (3-6 månader), och att många nya ägare inte vill vänta så länge på att misse ska finna sig till rätta. Han menar också att om dessa katter blir omplacerade ytterligare en gång så kan det återigen ta flera månader att bygga upp en relation till den nya ägaren (medans tama katter ofta kan börja socialisera med nya ägaren inom ngn vecka).

Men för att summera det hela: Turner förefaller inte alls tycka att stressade/skygga/förvildade katter ska avlivas (för att de är skygga) utan att det bästa är om det finns kunskaper, tid och utrymme att hjälpa de här katterna att hitta rätt ägare eller familj.

Ingen av de katt-forskare som jag har varit i kontakt med i USA resp. Schweiz anser således att skygga/stressade/förvildade katter ska avlivas för att de är just skygga, istället betonar man vikten av bra miljöer för katterna, ett kunnigt bemötande och bra adoptivfamiljer!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lena
2/15/13, 3:42 PM
#96

Ja de finns hem för alla 9 katterna som finns i livet (hoppas de  fortfarande lever). Nu handlar det "bara" om att Länsstyrelsens Djurskyddsenhet i Uddevalla ger katterna tillstånd att leva vidare. Det är dock Föreståndaren på det aktuella Hundpensionatet och dennes veterinär som har bollen i sin hand, eftersom det är dem som ska ta fram underlaget för beslutet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

majvi
2/15/13, 3:50 PM
#97

Lst VG kan göra ett studiebesök På skyggisavdelningen på Stockholms katthem och få en föreläsning om hur katthemmen och länsstyrelsen samarbetar där.

Jag tycker i alla fall att det var bra att det blev ett möte,lst kunde ha sett till att alla katter  hade avlivats och struntat i opinionen.Det brukar inte räcka med ett möte vid fredsförhandlingar, men det är i alla fall en start.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
Lena
2/15/13, 4:27 PM
#98

#97 Absolut Majvi! Det var bra att det blev ett möte. Det har vad jag vet inte hänt tidigare.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2/15/13, 4:32 PM
#99

#95 Men så bra att du även fått svar från Turner nu. Jag tog upp den här frågan på mötet igår - att Länsstyrelsen har dragit fel slutsatser utifrån denna rapport från 1999. Men man tyckte sig inte ha tid att diskutera den saken vid sittande bord. Man tyckte även att det var Jordbrukverkets sak att hålla sig ajour med aktuell forskning. Vi kanske ska vända oss dit med dessa fakta?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2/15/13, 4:36 PM
#100

Absolut skulle vi göra det. Mycket märkligt att man inte är beredd att ta till sig lärdomar bara för att det finns en ytterligare myndighet som ska sköta uppdateringen. Ramlar man över någonting som inte är i linje med det man redan vet går man väl vidare för att informera samtliga instanser som arbetar med samma sak. I alla fall i min enkla värld.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Maria P.
2/15/13, 5:10 PM
#101

Alla katter i Vargön hade hem redan den 6:e februari, vilket meddelades Lst den dagen
Helt onödigt att 5 katter har dödats! Saknar ord för att fördöma detta.
Hur mycket har inte detta kostat skattebetalarna?

Hoppas innerligt att inga fler katter har dödats idag, eller kommer att dödas kommande dagarna. Förstår inte varför Lst inte låter väntande hem tar hand om de 9 kanske fortfarande levande katterna…

Hoppas att den/de ansvariga ställs till svars för det den/de har gjort. Detta får inte rinna ut i sanden. Det är 5 oskyldiga liv som har släckts bara för … för vad? Varför egentligen?

                          Bedrövad, men inte förlamad.

Rödis
2/15/13, 5:30 PM
#102

TNR's vara eller icke vara behandlas just nu i ett antal ärenden i Kammarrätten o Förvaltningsrätten… men detta vet väl även ni här på Hittekatter…  Kan ta 1 till 11/2 år innan detta är klart. Vi kanske får börja jobba mer på att intressera pressen; radio, Tv, tidningar… Även om inte Jordbruksverket gör något nu ska jag ändå skriva dem… hoppas det blir byte på tjänstemän där o att vi får in någon som viiill läsa ny forskning o som viiill värna även skygga katter. Finns, ju som ni säger, de som gör det inom lst, Alexej skrev ju om detta hos dem i Skara. Undrar hur Stockholms Katthem gör vid upphandlingar, har fått veta att polisen i just Stockholm har svårt att få katthem som skriver under på grund av att de är NO Kill.

En helt annan fråga: jag lyckas inte få ditt någon bild i profilrutan här, varför?

Uppkatten
2/15/13, 5:43 PM
#103

Ett märkligt beteende från Lst tycker jag.

Först frågar Lst mig om det finns ngn forskargrupp som kommit fram till annat resultat än Kessler o Turner (man är alltså inte pålästa?). Lst säger då också att "en studie är bättre än ingen studie" samt uppger att en studie inte behöver vara "fel" bara för att den är 14 år gammal.

När jag berättar om forskning som en process i rörelse och kring hur man bör betrakta resultat etc säger Lst snabbt att det där vet de också (!). En av Lst representanter skriver nu att "Jag ser inte det som något problem då både jag och många andra i Länsstyrelsens organisation har denna kunskap (d v s kunskap om forskningsmetodik etc). Då detta inte är Lst uppgift i detta ärende, är en fortsatt diskussion kring detta dock inte relevant".

Man säger sig alltså ha kunskap kring forskning etc samtidigt som man påstår att "en studie är bättre än ingen studie" liksom att en studie inte behöver vara "fel" bara för att den är gammal.

Det blir inte trovärdigt! (Jag har själv arbetat med forskning i 8½ år och har en gedigen utbildning som grund).

Nu säger alltså dessutom Turner själv att stressade skyggiskatter kan få ett bra liv som familjekatter! Det stjälper ju Lst grund för avlivningsbeslut rätt rejält? Fullständigt skulle jag vilja påstå! 

Lst poängterar nu också att de åsikter som Lst för fram är just Lst åsikter och inte handläggarnas personliga åsikter, och påpekar att det inte ingår i Lst roll eller uppgift att göra ingående studier eller analyser av artiklar.

Men andra Lst fattar ju tydligtvis andra beslut när det gäller skygga katter, baserade på samma lagstiftning!? Alltså verkar det vara fullt möjligt att fatta andra beslut?!

Jag undrar också vad har man för inställning till samhället som sådant om man tror att man är tvungen att - på sitt jobb - passivt vara någon överordnads "verktyg"? Självklart måste man kunna kommunicera "uppåt" när det gäller viktiga frågor och beslut om djurs liv o död?! Ifrågasätta! Och självklart måste man - i sitt jobb - dela med sig till överordnande om man får kunskaper som de tycks sakna? Lever vi inte i ett kommunikations-samhället?

Jobbar man på Lst har man ett enormt ansvar gentemot de djur man möter, anser jag, och då är man skyldig att hålla sig uppdaterad och kunna säga ifrån - även uppåt när situationen kräver det!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Alexej
2/15/13, 6:15 PM
#104

3102 Rödis. Gå in under mina inställningar där uppe i hörnet och sedan avartar…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
zorro2
2/15/13, 6:26 PM
#105

Kan jag fråga vilken kattpensionat det är?..

håller med om att det ble ett möte, samtidig burde lst ha bättre kommunikation med andre lst i sverige och även åka på studie besök till olika katthem. Det verkar just nu som att lst agerar och gör olika i dom olika kommunerna.

varför i alla sina dar kan inte ett djurskydds myndighet samarbete djurskyddare (katthemmen)

Backarödbo
2/15/13, 6:27 PM
#106

#103 suverän analys!

Alexej
2/15/13, 6:47 PM
#107

#105 Vi vill inte gå ut med namnet på hundcentret just nu så länge katterna finns kvar där. Men det kommmer…

Det här skrev Ls:

Lst jobbar för samsyn och likriktning av våra bedömningar. Lst ska göra samma typ av bedömning oavsett område och kontrollant. Det är vår tjänsteroll och innebär rättsäkerhet. Som anställda på Länsstyrelsen har vi en tjänsteroll där vi arbetar för att göra det så bra som möjligt för djuren utefter de lagar som finns. Oavsett vad vi personligen tycker får vi inte hitta på egna lagar och regler, annars begår vi tjänstefel. Lagen är tolkningsbar, men enskilda tjänstemän får inte göra egna tolkningar. Allt är inte heller tolkningsbart.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
2/15/13, 6:50 PM
#108

#103 Utmärkta slutsatser! Det bästa jag läst på länge! Applåder och fanfarer!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
2/15/13, 6:53 PM
#109

Föreståndaren ska alltså vara med i bedömningen om de 9 katterna ska få leva eller inte. Vad vet hon om katters beteende undrar jag? Vilken katt skulle inte bli sönderstressad över att vistas på ett hundpensionat,  ny miljö och dessutom troligen höra skällande hundar. Stackars stackars katter. 😭

Så lätt  att på felaktiga grunder bedöma katterna  som vilda och därmed avsluta deras liv.

Rödis
2/15/13, 6:58 PM
#110

#105  Fattar jag rätt nu… även vi som vet var katterna befinner sig får inte gå ut med detta här? Lovade vi det på mötet igår?

kattassen
2/15/13, 6:59 PM
#111

Ja vi efterfrågade faktiskt att Lst skulle göra sig omaket att försöka se lite mer av verkligheten och ta del av den vardag som vi jobbar i - alltså se lite mer "utanför boxen". Sätta sig in i hur skygga katter kan leva och må bra. Dock fanns inte det intresset utan man passade bollen tillbaka och tyckte att vi också borde se deras verklighet. Den kan vi redan och tyvärr vet vi exakt vad den går ut på. Motsatt tror jag däremot inte Lst känner till. Synd - ett av "halva vägen"-förslaget men det var inte populärt.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Annons:
Lena
2/15/13, 7:24 PM
#112

#105 & 110 Jag har valt att inte skriva det öppet här. Passar bättre via PM.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

zorro2
2/15/13, 8:42 PM
#113

jag forstår mig inte på helt hur lst jobbar, alltså nu tänker jag inte endast på kattärende men lite generellt.

det verkar som dom först får en anmälan eller nåt sen åker dom dit, pratar lite och noterar lite sen åker dom därifrån. efter några mnd. eller år åker dom tilbaks….oooppps! dom kom för sent alla djuren var i så dårlig skick att dom flesta fick avlivas på plats. Tycker man läser mkt om sådant. Visst sverige är ett stort land och mkt bondgårdar osv osv men undrar hur många djur som hadde räddats om dom hadde agerat lite snabbare, och tagit djur för omplacering.

sverige är jo inte större enn usa, vara sig befolknings messigt eller geografisk. ok, jag kanske har tittat för mkt på animal planet.

MSH
2/15/13, 9:25 PM
#114

Vilken tråd , skrämmande läsning, men också intressant. Jag skulle aldrig kunna arbeta på Lst! Som anställd så 'måste' man väl ändå på nått vis dela sin arbetsgivares grund-värderingar?! Hoppas att de nio katterna får leva! Har ju själv en skyggis, som tyvärr! bortsprungen :-(!! och herregud säger jag, hittas hon av ngn "inspektör", så lovar jag att hon skulle bedömas som 'för skygg', DETTA TROTS att hon är en MYCKET älskad familjemedlem! (fast skygg)

kattassen
2/15/13, 9:52 PM
#115

#114 Är din katt ID-märkt är den ägd och de kan inte göra något.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

MSH
2/15/13, 10:03 PM
#116

OK, hoppas att de kollar chip…innan…?!

brutt
2/15/13, 10:27 PM
#117

114. Exakt! Min dotters pojkväns katt blev rädd för en hund och är också bortsprungen hoppas inte fel personer har hittat katten!Ägarna har det inte.Denna katten var mycket tam och social i sitt hem men beter sej säkert som världens skyggaste utomhus där hon inte är van.

Det är inte bara en sak som är skrämmande här det är fler!Det är ju för jäkligt att man ska behöva vara rädd för att de som antas värna om katters liv ska ta deras liv ifrån dem istället.Hur ska en framtid kunna byggas på rädsla och hot när det gäller djurskydd?

Rödis
2/15/13, 10:39 PM
#118

Har pratat med en förening i Frankrike "Les Chats Libres de Chambéry".  De jobbar med TNR (Chats Libres hos dem) o det låter tämligen lika som hos oss; myndigheten är emot matning av hemlösa… men inte emot kastrering (de kallar det sterilisering)… De har lag på id-märkning sen 2012 i F.  Organisationerna kämpar frivilligt, någon liten statlig eller kommunal hjälp ibland men annars hindras ofta arbetet av brist på pengar.  De har jourhem o sedan adopteras katterna ut, de som inte släpps ut igen alltså! Hon var ytterst förvånad att vi ligger efter som vi gör, de skandinaviska länderna tros vara spjutspetsen inom djurskydd i Europa…

Jag tänkte lite på att vi alla är i samma union o att vi även styrs därifrån. Du Lena försökte ju komma med något om EU på mötet igår men fick inte tiden att gå vidare… eller de var inte intresserade. Men kritiserar man oss för vargjakten så måste man väl kunna bry sig i vår "kattjakt" (katterna har förståss ingen hotbild vad gäller utrotning). Åtminstone borde man vara emot att myndigheter förlitar sig på "förlegad" forskning…?

Är jag helt ute o cyklar nu eller finns det nåt man kan göra i den riktningen?

Annons:
Lena
2/15/13, 10:54 PM
#119

Inom EU finns det krafter som verkar för att ett bättre djurskydd överlag. Det borde även som djurskyddsenhet inom Lst var möjligt att söka sig till olika projekt som leder utvecklingen framåt. Men det verkar ju tyvärr inte som de ville utveckla sig där…. Inte på det sätt förslaget mottags. Men det hoppas jag att jag missförstod för vem vill inte utvecklas i sitt arbete?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Gatukorsning
2/15/13, 11:04 PM
#120

Jag kan svara på din fråga Lena.

Länsstyrelsen i Västra Götaland.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Lena
2/15/13, 11:46 PM
#121

#120 

😴😴 🤢

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Gatukorsning
2/16/13, 12:08 AM
#122

Skickade ännu ett email tidigare idag till lst.

Har hittintills fått svar från inte mindre än FEM olika personer. Detta får mig att undra hur många det är som är inblandade i detta ärende från lsts sida.

Detta är en del av mitt email som jag skrev tidigare idag:

"Var veterinären som avlivade katterna utbildad inom just rädda/skygga katter? Eller var veterinären van vid att hantera rädda katter?

Hur mycket har det kostat staten att Lst tagit ett beslut som sedan skickas till polis som sedan använder sig av ett privat hundpensionat som i sin tur förvarar katterna i x antal dagar samt använder sig av sin egen privata veterinär som skall göra en bedömning huruvida katten som befinner sig i en helt främmande miljö bland främmande människor är rädd eller inte och sedan skall avlivas?

Hur mycket hade det kostat staten om ideella krafter hade tagot över redan från början?

Med tanke på att detta "ärende" har varit känt sedan 2000 och lst har omhändertagit (avlivat) katter sedan dess så torde ju detta börja bli en ganska dyr historia?

Ser fram emot svar med en kostnadsberäkning på detta.

Hälsningar"

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

carlas
2/16/13, 1:43 AM
#123

Mycket klokt har sagts här.

Nu vet vi iaf följande:

1. Handläggare på Lst VG anser sig inte ha som uppgift att inhämta kunskaper som kan ha betydelse för deras hantering av djurskyddet.

2. Ev kunskaper, av typ aktuella vetenskapliga rön och beprövad erfarenhet, ska enl Lst VG istället förmedlas till a) jordbruksverket och/eller b) "våra" politiker. [Ordningen mellan a och b varierar men hänvisningar till instans "ovan" och "bortom" dem själva är konstant.]

3. Lst VG menar att jordbruksverkets djurskyddslag (inkl vägledning för handläggning) är "tolkningsbar" men enskilda tjänstemän får enl Lst VG "inte göra egna tolkningar" och allt är "inte heller tolkningsbart" (citaten fr #107) [Jisses, Alexej, har de faktiskt skrivit detta till dig?!? Spara!]

Vad vi alltså vet är att vi har ett långsiktigt arbete framför oss (ingen direkt nyhet), med tecknande av "visioner" från vår sida, dialog, framväxande samarbete och allt det där. Är absolut för ett sådant fortskridande arbete. Det skulle underlättas av ömsesidighet dock.

Men nu tycker jag faktiskt att denna tråd, om katterna i Vargön, kan få handla om hur vi kan hjälpa de nio infångade, eventuellt fortfarande levande, katterna i Vargön. Lst VG kommer inte att ta till sig av ngr kunskaper el erfarenheter som vi kan förmedla i nuläget, det har de redan deklarerat (se punkt 1 ovan) - man har t o m haft ett möte om saken. Så det är utagerat. Grunden för beslutet att avliva katterna ligger enl Lst VG hos föreståndare på hundcenter dit katterna förts (6-7 mil fr Vargön f ö) samt hos en av denna anlitad veterinär. (Dvs, hävdar dessa två att katterna är "skygga och rädda för människor" så ska de avlivas enl Lst:s myndighetsbeslut.) Hundcentret tjänar uppenbarligen pengar på att fr polisen inta och härefter låta avliva hemlösa/herrelösa katter, och det sedan lång tid tillbaka. Man är säkert ovillig att ge upp den inkomstkällan. Veterinären? Har veterinären ngr som helst kunskaper om hantering och bedömning av potentiellt skygga, och i situationen givetvis panikslagna, katter? Är det möjligen veterinären som vi ska försöka förmedla kunskaper, aktuella vetenskapliga rön och beprövade erfarenheter till - i nuläget? Lite sent, jag vet. Veterinären ifråga (kan var en hund/hästexpert, el vad vet jag) anser kanske också att det är "högre myndigheters" sak att hålla sig uppdaterade - om katter?

Ytterligare en synpunkt: 

majvi skriver i #97: "Lst VG kan göra ett studiebesök på skyggisavdelningen på Stockholms katthem och få en föreläsning om hur katthemmen och länsstyrelsen samarbetar där."

Och Uppkatten i #103 påtalar: "Men andra Lst fattar ju tydligtvis andra beslut när det gäller skygga katter, baserade på samma lagstiftning!? Alltså verkar det vara fullt möjligt att fatta andra beslut?!"

Så då undrar jag, i denna aktuella nödsituation - där det inte finns tid för studiebesök med föreläsning - för att hjälpa just dessa nio katter i Vargön, just nu - skulle kollegor på Lst i Sthlm möjligtvis kunna ta ett kollegialt samtal med kolleger på Lst i VG? Bara alldeles diskret. Känner du dem personligen majvi? Eller ngn annan på Sthlms katthem som tydligen samarbetar väl, även angående skyggisar, med Lst i Sthlm?

Vill påminna om samma "vägledning" som refereras till av mumin79 i #82, under 5.9.2 Beslut om omhändertagande av djur …:

"Man måste alltid tänka igenom om åtgärden är nödvändig eller om en mindre ingripande åtgärd kan räcka. Situationen och lidandet för djuren måste bedömas och ställas i relation till de möjligheter som finns".

Om Lst Sthlm kan upplysa Lst VG om att det finns mindre ingripande åtgärder och andra möjligheter - fullt lagenliga!  - än omhändertagande med ty åtföljande avlivning, så som t ex omplacering på katthem eller privathem med vana vid och kunskap om skygga katter, så skulle det kunna gagna katterna i Vargön. Just nu.

Vi önskar ju alla ett professionellt och rättssäkert hanterande av djurskyddsärenden - inte ett som är styrt av okunskap och prestige.

Förresten är det jättebra att justeraren fr mötet tar god tid på sig!

[Ps Tack medis. Ber om ursäkt för felskrivning i #74 (och faktiskt även i 77). Försökt vara noga med att skriva Vargön-katter, inte Vargö-katter (Vargö är nämligen också en ö i Gbg:s skärgård). Och så blev det Vrångön istället ;) Buh!]

carlas
2/16/13, 2:06 AM
#124

#122, bravo Gatukorsning, ser detta först efter att mitt #123 ivägsänts. Lst VG skickar dig nog snart en kostnadsberäkning på korrespondensen med dig Galen

Lena
2/16/13, 9:50 AM
#125

Ni har rätt i att det har blivit två olika spår i den här tråden. Något som jag tror blev resultatet efter mötet med Lst i torsdags. Det var ju nämligen så som mötet utvecklade sig - två olika spår…. 

A. Information om vad som kommer att hända och har hänt i ämnet Vargöns Katter. 

B. Diskussioner och tanker om hur man kan utveckla ett samarbete framöver med myndigheten och den ideella sektorn vad gäller hanteringen av hemlösa och vanvårdade katter. 

Jag tror det kan vara klokt att starta en särskild tråd om B-spåret (som absolut inte ska se som B utan som ett synnerligt viktigt ämne). Att vi i den här tråden koncentrerar oss just på vad som händer de kvarvarande katterna från Vargön.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Andina
2/16/13, 10:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#126

_#39 - (Jag kunde inte låta bli att leta efter en bild på en 'skabbig katt'… inte lika grafisk, nej…)

_

Ja, jag är väldigt spänd på att få veta hur det har gått för Vargön-katterna! Följer tråden…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Maria P.
2/16/13, 10:24 AM
#127

Tycker att vi ska samla alla våra krafter för att försöka få ut katterna från Hundpensionatet levande. Det var 9 i förrgår. Hur många hann dödats igår? För hur många ska livet släckas idag? Agerar vi inte NU kan imorgon alla vara döda.
Vi måste agera samlade och mycket snabbt för att överhuvudtaget hinna få någon katt levande därifrån!

Vore bra om vi fortast möjligt kunde skriva ett SOS nödrop för de ev. levande katter på Hundpensionatet som vi sprider både nationellt och internationellt. Katterna måste omgående lämnas levande till deras väntande hem!

EU jurister menar att ansvaret ligger på Lst. Den/de som tog beslutet där är ansvariga. Om flera skrev under beslutet ska finnas en som ansvarar för det. Lst kunde –och kan fortfarande- ha hejdat Hundpensionatet (och Hundpensionatets veterinär). De menar att Lst borde ha stoppat ingripandet redan den 6:e febr. när det anmäldes att det fanns hem åt katterna.

I över en vecka har de små stackars oskyldiga små liv suttit inlåsta på hundpensionatet i en för de högt stressig miljö med skällande hundar, trångt utrymme, utan katt-kärleksfulla och katt-förstående människor, … De små stackars liv rycktes brutalt ut från sin miljö, sina kattkompisar som de levt hela livet tillsammans med, har ”sett” deras livskamrater dödas en efter en, … (Kan man beteckna detta som för katterna vidriga förhållanden? Är detta inte djurplågeri/närmast djurplågeri?).

                      Bedrövad, men inte förlamad.

Lena
2/16/13, 10:28 AM
#128

#126 Får jag använda din bild för Hittekatter iFokus räkning! Du är ju så duktig på att få till bra budskap i ord och bild!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Andina
2/16/13, 10:39 AM
#129

#128 - Absolut får du det! 

& Tack! ❤️

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Rödis
2/16/13, 10:42 AM
#130

Ja, gör så Lena! A. är akut just nu.  B. är långsiktig!

Angående kostnader så tog faktiskt Hillevi upp detta när hon gav oss lite statistik för 2012 i VG:                                                                       100 fall av omhändertaganden av katter (olika till sin karaktär).  Ca 600 - 700 katter varav 2/3 skygga, ca 400. Sen skulle dessa katter egentligen observeras under 3 mån men budgeten tillåter inte detta, skulle ha hamnat på en kostnad på mer 3 mijloner kr på pensionatet. Jag hann inte med där, minns inte vilken rekomendation som rådde till 3 mån observation av katterna eller om det var våra frågor…

Minns någon detta?

Undrar om man på något sätt kan få veta vilken veterinär hundcentret anlitar? Skulle Malin på "Trollhättans Djurhjälp o Pensionat" kunna luska i detta tro? Hon finns nog inte med här men på FB hittar ni henne lätt! Hon "känner" ju även poliserna som är ansvariga för Vargökatterna, Jeanette o Håkan heter de om jag minns rätt.

Lena
2/16/13, 11:14 AM
#131

#130 Jag har handlingarna i det här ärendet. Har begärt ut dem av Lst. Ni kan få dem via email. Det är offentliga handlingar. Däremot är det inte lämpligt att lägga ut dem öppet i tråden då de innehåller personuppgifter. 

Ge mig er email via PM om ni vill ha handlingarna.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MSH
2/16/13, 11:21 AM
#132

Andina, som alltid en så bra affisch! Vill ta hand om blir min "reaktion"….

Annons:
Lena
2/16/13, 11:35 AM
#133

Glömde skriva att det faktiskt var en artikel i fredagens tidning om mötet i Uddevalla. Fast den låg inte i nätbilagan. TTELA var inbjuden att komma efter mötet. Det gjorde de dock inte. De hade istället haft tfn kontakt med Lst Jenny Karlsson. Artikeln hade rubriken "Katt på Agendan". Lst var imponerad av att det var så stort intresse för frågan och att så många kommit till mötet. Sedan var det en redogörelse för mötet i stora drag. I artikeln framkom det även att 14 katter fångats in och att 5 av dessa avlivats pga sjukdom.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Rödis
2/16/13, 11:45 AM
#134

# 127   Du har alltså kontakt med E-jurister! Och det beskedet att lst är
    ansvariga o borde stoppat beslutet… hur kan vi använda det? Måste man göra anmälan o få en prejudiserande dom?

Nu måste jag iväg så om någon svarar på mina ? ser jag det först ikväll!

Jag är ju ny här så ni får ursäkta om mina inlägg inte alltis är i fas!🤔

[eskils]
2/16/13, 11:57 AM
#135

#126 Jättebra affisch! Fast det kanske skulle vara utropstecken på sista raden i st f frågetecken?

Lena
2/16/13, 12:03 PM
#136

#135 Ja det har du rätt i! Dr bör det vara ett utropstecken för att få budskapet mitt i prick.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[eskils]
2/16/13, 12:11 PM
#137

Jag har fått namnet på hundpensionatet av Alexej. Tänkte nu skriva ett mail till några veterinärer i närheten (tack, Google) och upplysa dem om att Vargön-katterna har väntande hem hos http://www.trollhattansdjurhjalp.com/  och kanske andra platser (?), enligt Alexej i #83. Föreståndaren vet detta tydligen redan, men det skadar väl inte att vi trycker på både Lst, polisen, hundpensionatet och veterinärerna samtidigt? Eftersom allt är så rörigt i det här ärendet vet man ju inte vem man ska vända sig till.

Måtte katterna få leva!

Andina
2/16/13, 12:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#138

#132 o #135 - Tack! 🌺

Klart det ska va' ett utropstecken! :) Så här kommer det!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

MSH
2/16/13, 12:47 PM
#139

Bra Eskils! För övrigt om funderingar kring VÄRDERINGAR så kan jag tillägga en fundering till; hur kan man arbeta som veterinär och "vägleda" andra "okunniga" myndighets-personer om avlivning?! Borde man inte som veterinär vara en SANN hjälpare för djur??!! Hoppas nu att "rätt" veterinär hittas!!

Annons:
Gatukorsning
2/16/13, 12:51 PM
#140

#138 Får jag med använda bilden? Den är riktigt bra!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Maria P.
2/16/13, 1:08 PM
#141

#137 Glöm inte att alla katter hade redan hem den 6:e febr., vilket meddelades Lst den dagen. De skulle inte ha behövt avliva en enda katt pga. detta!

Hur många katter lever fortfarande?
Varför lämnas de eventuellt levande inte till deras väntande hem?

Det finns sidor på nätet där man kan skriva omdömen om Hundpensionatet, veterinärkliniker, etc. När folk söker info. om ex. Hundpensionatet kan de läsas. Vem skulle vilja lämna älskade husdjuret hos ett ”kattavlivningsplats” medan man är på solsemester?

      Bedrövad, men inte förlamad.

Andina
2/16/13, 1:15 PM
#142

#140 - Jadå, du kan också använda bilden om du vill, för min del. Såvida inte Lena har nå't emot det, eftersom hon var först att fråga. Så kanske bäst att lyssna med henne också?  ;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Gatukorsning
2/16/13, 1:30 PM
#143

#140 Om Lena lägger upp den på Hittekatter så delar jag den annars! 😉

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[eskils]
2/16/13, 1:34 PM
#144

Nu har jag skickat ett mail till veterinären och Lst, och påmint dem om att alla de resterande 9 katterna har hem som väntar. Skrev också att vi är många som noga följer utvecklingen för dessa katter.

#122, #123, #127 Bra skrivet Gatukorsning, Carlas och Maria P! 🙂

carlas
2/16/13, 1:46 PM
#145

#127, se fråga till dig i #134 - om EU-jurister! Kontakt med? Alla: Hur kan vi använda det isf!?

#144 Topp eskils! Det ska bli fler mail under dagen …

#133 Intressant med artikel om mötet i TTELA, synd bara att inte nätupplaga. Kanske kan ngn med tillgång scanna och lägga upp här (eller är det otillåtet?) Utmärkt med den stora uppslutningen av kattvänner då!

zorro2
2/16/13, 1:52 PM
#146

huff, följt tråden varje dag, men blir bara mer och mer forvirrad och forbannad. Om katterna nu har ett väntande hem varför i alla sina dar kan inte lst bara lämna över katterna. Vad är problemet?? och hur svårt kan det vara.

Annons:
Gatukorsning
2/16/13, 1:58 PM
#147

#146 Du är inte den enda som upplever att detta är förvirrande kan jag lova…

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Lena
2/16/13, 3:09 PM
#148

#142 O nej jag har inget emot det! Bara bra om budskapen sprids så mycket som det bara går.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Maria P.
2/16/13, 3:51 PM
#149

#145  och #134
Informella, privata frågor och likadana svar. Tyvärr går inte att använda officiellt. Men vi kan konsultera de skriftligtoch få skriftliga svar. 
Kanske bra  som info. för oss.

Kolla på KJ:s FB tråd från den 6:e febr. då en djurskyddsjurist skrev om katterna.

kattassen
2/16/13, 5:08 PM
#150

#146 Problemet är att Lst inte tillåter några skygga katter att få bli omplacerade. Det är mot den regel de jobbar efter. De har sin tolkning av djurskyddslagen och deras beslut gäller. Alltså kommer veterinär och bedömare att finna katterna skygga (av den grad som de anser) kommer de att rekommendera avlivning och Lst beslutar därefter. 

Men det KAN vara en pluspoäng att det finns väntande hem. Då bör ju åtminstone ingen katt (som vinner bedömarens utröstning och får leva) bli avlivad längre fram pga att inte polisen längre pröjsar uppehället hos hundpanget. Så fort mao som katterna "godkänns" som livsdugliga kommer nya hem att kliva in och ta över.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Alexej
2/16/13, 5:42 PM
#151

Det finns redan inom EU lagar om hemlösa djur, tex: http://conventions.coe.int/Treaty/EN/Treaties/Html/125.htm

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Uppkatten
2/16/13, 6:13 PM
#152

Jag har nu även fått svar från Kessler, som gjort studien som Lst lutat sig mot. Kessler skriver att hon håller med Turner i det som han skrev i sitt mejl till mig.

Hon berättar att man i deras studie studerade katternas grad av stress under de första 1-2 veckorna på katthemmet. Man fann att de katter som inte var socialiserade gentemot människor (respektive katter) hade svårare att anpassa sig till katthemsmiljön än de socialiserade katterna.

Hon påpekar dock att deras studie inte säger något om katternas grad av stress över en längre period, och att fler studier krävs för att studera hur stressnivåerna förändras över tid.

Baserat på stressnivåerna och den korta observationstiden kan man inte dra slutsatsen att icke-socialiserade katter hellre ska avlivas än hållas på djurhem, skriver hon.

Tvärtom verkar hon alltså enig med Turner om att finns bara tiden, resurserna och ambitionen så kan man mycket väl ta sig an dessa katter.

Ett alternativ till att hålla extremt skygga katter på katthem är att kastrera dem och därefter ha dem kvar på sina revir under tillsyn, skriver hon. Det har fördelen att dessa katter ockuperar territoriet för fertila katter, på samma gång som man hanterar problemet med de icke-socialiserade katterna. Detta kräver dock en lämplig miljö och har som alla andra metoder för och nackdelar som behöver övervägas.

Ett annat bra alternativ är alltså att låta skygga katter bli en-persons eller en-familjs katter, så som Turner nämnt, fortsätter hon.

Ett av huvudfynden i studien var annars, berättar hon, att miljön på katthemmet påverkade katternas stressnivå i hög grad. Studien bör därför uppmuntra till att förbättra katthemsmiljön i syfte att minska katternas stressnivåer.

Kessler och Turner validerade själva aldrig den stress-skala som användes mot biologiska parametrar (man vet alltså inte om ”observerad stress” överensstämde med t ex mängden stresshormon i urin), men möjligen kan någon ha kollat på detta senare, detta är dock lite oklart enl. Kessler.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2/16/13, 7:08 PM
#153

Intressant Uppkatten!, vi hoppas nu på att de 9 katter som det gäller här får sitt efterlängtade hem!

Annons:
Rödis
2/16/13, 7:11 PM
#154

# 152  Skickar Du detta till lst? Helst till Jenny o Hillivi! Känns ändå ganska gott att läsa… tycker Kessler är fantastisk som svarar så snabbt. Och du som översätter,    tack!                                                                                                        # !51  Har skummat EU-s direktiv om djur o läst om deras ställningstagande inför hemlösa/skygga. Den sammanställdes dock 1987… skulle nog behöva  ses över igen. Kunde inte se att något talar emot TNR eller mot att på rätt sätt ta hand om skygga djur (husdjur). Ett litet förbehåll, jag kan feltolka engelskan!

Lena
2/16/13, 7:27 PM
#155

Nu har jag startat en tråd där vi kan skriva hur vi vill att samarbetet ska utformas framöver med myndigheten och oss ideella krafter i Hittekatts svängen. Till tråden: Länsstyrelsen vs Ideella krafter - Hittekatter

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

carlas
2/17/13, 2:57 AM
#156

#154 Instämmer med Rödis här - bra Uppkatten, skickas vidare till lst, med Jenny och Hillevi så klart 😓 [står "kämpar" för denna figur]

Och njaa, #151, de där EU-direktiven ger ingen hjälp. Synd att Maria P:s kontakter (#149) gäller endast privata frågor och svar.

Men det finns mycket icke-privat. Som offentliga handlingar. Pm:a Lena enl #112 och #131. Det är ohyggligt vad som fortsatt pågår.

#150 Exakt, det KAN vara en pluspoäng. Och dessa arma missar behöver varje pluspoäng de kan få i nu-nödläget!

Lena
2/17/13, 10:54 AM
#157

Att det finns hem som väntar de 9 katterna kan ingen ha missat nu varken Lst, Polis, Hundpanget eller Veterinären. Alla har fått dessa uppgifter både skriftligen och muntligen, även om de sedan skyller ifrån sig på varandra. Ingen vill riktigt ta i det här. Ingen vill ta ansvaret.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Maria P.
2/17/13, 11:34 AM
#158

Hem har funnits åt alla katterna redan den 6:e febr., vilket meddelades Lst den dagen.De 5 katterna som avlivades (den 11:e febr.?) hade alltså väntande hem redan den 6:e febr. 

#157 Enl. den info. jag har fått ligger ansvaret på den/de som tog/undertecknade beslutet på Lst. Om flera skrev under beslutet ska finnas en som ansvarar för det. 
Lst kunde ha hejdat  –och kan fortfarande hejda- Hundpensionatets veterinär från att döda katterna.

kattassen
2/17/13, 11:39 AM
#159

#158 Men när vi satt på mötet i torsdag fanns det endast hem till 2 av katterna. Jag har mailat till Malin på Trollhättans Djurhjälp om att jag har en person i Lerum som kan ta 2 katter. Då är vi nere i 5 som behöver hem. Vem tar dessa 5? Jag har inte sett någon uppgift på det någonstans. Det har sagt så här i tråden - men vem tar katterna? Kattjouren? Eller någon annan?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Maria P.
2/17/13, 12:02 PM
#160

#159 På mötet i torsdags visste Lst att det fanns hem åt alla katter. Det meddelades de den 6:e febr.
Alla katter har haft hem sedan den 6:e.
De 5 katter som ev. är vid liv idag har alltså hem.

De 5 katterna som avlivades (den 11:e febr.?) hade alltså väntande hem sedan den 6:e febr.

Annons:
Gatukorsning
2/17/13, 12:43 PM
#161

#160 Det var 14 infångade totalt. Den 14/2 hade fem av dessa avlivats och resterande 9 levde fortfarande. Vet inte om de lever idag, lst svarar inte på mina email.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Lena
2/17/13, 12:51 PM
#162

#159 Jag har fått ett sms som meddelar att KKS kan ta emot katterna och att kontaktpersonen har pratat med Jeanette Raske och meddelat detta. Det borde med andra ord vara väl beställt med hem åt alla 9. Men sedan är det samordningen vid uthämtningen - att det fungerar.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Vinterdag
2/17/13, 1:01 PM
#163

KKS har anmält  att man kan ta hand om katterna. De tas direkt till veterinären, kastreras, vaccineras och id-märkas, om nu lst låter dem leva. 

 Malin tar två och någon i Lerum två. Om ingen annan tar några fler, tar KKS de fem som blir kvar.

[eskils]
2/17/13, 1:49 PM
#164

#162-#163 Underbart!!! Måtte nu Lst sansa sig och stoppa veterinären i tid! Länsstyrelsen har ju sagt att de vill samarbeta med ideella krafter, här har de chansen att visa det i handling.

[eskils]
2/17/13, 5:45 PM
#165

Är lite nyfiken på mötet i torsdags, krävde Lst att alla visade legitimation? På facebook hade någon skrivit att om man gick på mötet skulle man vara försiktig med att tala om vem man var, eftersom man kunde riskera repressalier från Länsstyrelsen! Det låter ju horribelt att människor ska behöva känna en sådan rädsla för sina egna myndigheter, ungefär som om vi lever i en diktatur! Är inte Sverige ett fritt land även i Västra Götaland?? 😮

Lena
2/17/13, 6:32 PM
#166

#165 Nej då det var ingen som behövde visa leg eller uppge vem de var. Jag tog upp den här synpunkten på mötet. Att folk ger uttryck för den typen av rädsla. Handläggarna verkade förvånade över att det fanns en sådan känsla. Samtidigt får de mycket kritik hela tiden. De hade läst vad som skrevs om dem i detta fallet förstod jag. Det kan naturligtvis inte vara så kul. De har väl inte direkt världens mest tacksamma jobb om man så säger.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Gatukorsning
2/17/13, 9:38 PM
#167

#166 Nä. det kanske de inte har. Men för den sakens skull så behöver man ju inte inta försvarsställning till varje pris och skylla ifrån sig på andra.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Annons:
Rödis
2/17/13, 10:33 PM
#168

#166
Nej, de har inte "världens mest tacksamma jobb", Hillevi berättade ju om en annan sorts hotbild än vad möjligen vi kattälskare kan vara… Men oj vad mkt hjälp o stöd de skulle kunna få om de jobbade inom No Kill! Någon på FB tyckte vi skulle ta kontakt med Hundcentret där katterna finns, det har du ju redan gjort Lena. Så bra att KKS varit i kontakt med polisen!

carlas
2/17/13, 10:46 PM
#169

#168 åh tusan, vad kan det var för hotbild (var inte på mötet)?

Att handläggare i Uddevalla uttryckte förvåning över kattvänners rädsla över repressalier fr Lst:s sida kan kanske möjligen bero på att de befinner sig i Uddevalla? I Gbg skulle ingen handläggare på Lst utan oklädsam rodnad kunna hävda sådan ovetenhet.

Ja superbra med kontakter med Hundcentret och med polisen!!

Rödis
2/17/13, 11:40 PM
#170

#169  Hotbilden var tex vid omhändertagande av hund från Hells Angels o jag kan tänka mig att det finns andra liknande… Själv skulle jag inte heller vara "vänlig" om man mot min vilja omhändertog mina katter men skulle nog inte kunna bli ett hot🤔

Lena
2/17/13, 11:48 PM
#171

#167 Nej det gör ju inte att de får bättre anseendet precis! 😎

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Skyggis]
2/17/13, 11:58 PM
#172

Jag kan förstå att det inte är lätt att vara djurskyddsinspektör i alla situationer. De inspektörer som jobbar seriöst runtom i världen med en känsla för djuren och deras rätt till ett gott liv har min respekt, de gör ett viktigt jobb. Av den sorten behövs många, många fler. 

Sedan finns det andra typer av inspektörer. Däribland de som saknar den viktiga djupare förståelsen och som inte är öppna för förändringar och nytänkande. De som ihärdigt jagar skyggisen med en till synes orubblig vilja att tysta dess andning. De som hellre ser att man lämnar en skygg, sjuk katt kvar ute istället för att ge den möjlig vård och ett hem. Som inte tar verkligt allvarliga fall av djurskyddsbrott på allvar, där djur verkligen får lida, där man istället lagt fokus på helt andra och mer obetydliga ting. De svärtar även ner för andra kolleger. 

Denna typ känner jag ingen tacksamhet gentemot. Att folk blir jagade och förtalade på grund av kampen för att höja statusen för skygga katter, eller för att få till en slags status över huvud taget, är inte heller något som gör det lättare med tacksamheten. Den känner jag/vi för alla de som bidrar till något verkligt gott och som använder sin makt med försiktighet, som inte bränner broar som blir svåra att bygga upp.

Lena
2/18/13, 11:37 AM
#173

Just fått besked att 8 av katterna har avlivats. 1 lever och ska omplaceras. Beskedet kommer från djurpolisen i Vänersborg.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Gatukorsning
2/18/13, 11:40 AM
#174

Sjukt….sjukt….sjukt…

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Annons:
Vinterdag
2/18/13, 11:42 AM
#175

😭

Katthemsmatten
2/18/13, 11:44 AM
#176

Snacka om att det har gått prestige i det här från lsts sida! Varför avliva katter som det ordnats hem till? Min tilltro och respekt för lst VG ligger mycket långt under noll-strecket. Inkompetenta i….er!!😡

R.I.P små vänner 💔💔💔💔💔💔💔Brustet hjärta

Medarbetare Hittekatter iFokus

[eskils]
2/18/13, 12:23 PM
#177

❤️ Till 8 små oskyldiga friska kissar. De hade ju hem som väntade på dem! 😢

Det hade ju varit alldeles GRATIS att låta de nya hemmen komma och hämta katterna. Istället valde Länsstyrelsens djurskyddsinspektörer att bekosta avlivning av dem. Hur i h-e kan man kalla det "djurskydd" och hushållning med statliga pengar???

Detta är en skandal och måste komma ut i media!

_SKÄMS LÄNSSTYRELSEN UDDEVALLA!!! _

kattassen
2/18/13, 12:24 PM
#178

BlommaBlommaBlommaBlommaBlommaBlommaBlommaBlommaBlommaBlommaBlomma¨C11C¨C12C¨C13C

RIP kära små liv…

**
Vi gjorde vad vi kunde men Länsstyrelsen Uddevalla släckte livslågan för 13 av 14 fina katter från Vargön - SKÄMMES!**😡

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

brutt
2/18/13, 12:48 PM
#179

Stackars katter inget blev de unnade.😕😢

Dessutom förklarar man genom detta för allmännheten att hemlösa katter inget existensberättigande har även om de tas in i ett hem för att bli en familjemedlem.Katthatare finns! Maktgalna finns! Är det så här allmännheten ska betrakta hemlösa katter ingen vård värda bara att döda? Skäms för era illdåd!

RIP älskade små katter!🌺

[Skyggis]
2/18/13, 1:01 PM
#180

De där personerna är inget annat än iskalla mördare. 

Man blir så jävla ledsen och förbannad!! Sjukt allting. 

Vila i frid älskade små kissar 🌺

Andina
2/18/13, 1:07 PM
#181

Tragiskt! Och fruktansvärt! Och allt jag inte kan skriva här, det ser så fult ut. 😮

Maktfullkomligheten står principfast för att inte tappa ansiktet (vilket är just vad de gör). Snabba ryck så att möjligheten till ändrat beslut inte hinns med… 

Trots att hem och omsorg öppnats för katterna, så ska de Döden Dö! 

Varför?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Katthemsmatten
2/18/13, 1:47 PM
#182

Det här beteendet är just en fin grund att bygga ett samarbete lst - hittekattsengagerade på. Eftersom jag är övertygad om att det sitter personer på lst VG och läser den här tråden vill jag framföra en sak riktad direkt till er:

Tror ni att ni kan få folk att med förtroende vända sig till er? Hur mycket prestige ska ni försvara på bekostnad av oskyldiga katter? Katter som frivilligorganisationer ordnat hem åt. Istället ger ni, genom att gömma er bakom polisens upphandling, ett hundpensionat möjligheten att döda dessa katter. Ni hade kunnat inhibera ert eget beslut och krävt att en bedömning ska göras av kompetent personal, inte av en näringsidkare som för vinnings skull inackorderar hundar, och att katterna skulle förvaras på ett för katter lämpligt sätt innan man gör bedömningen.Ni är en skam för kåren djurskyddsinspektörer. Försök lära er någonting från era kollegor i t ex Stockholm och Värmland som tar till sig nya rön och så långt görligt samarbetar med dem som kan mer än ni. Att ha en representant, som säger sig ha en akademisk examen men som inte har lärt sig det mest elementära när det gäller studier, nämligen att det krävs minst ytterligare en välgjord studie för att öht kunna belägga ett fynd, är inte annat än en skandal!

Dagens fång tistlar till djurskyddsinspektörerna i Västra Götaland med Uddevalla avdelningen i spetsen. Ta och läs in er på de projekt ni arbetar med och sitt inte och gör tolkningar av den enda studie ni har som inte ens de berörda forskarna ställer sig bakom.

Eftersom jag är generös idag skänker jag ytterligare ett fång tistlar till hundpensionatets inkompetenta föreståndare och dess veterinär som uppenbarligen inte haft med katter att göra sedan utbildningstiden.

ANM. Inlägget redigerat från en personuppgift som kan uppfattas som personangrepp och därför olämplig enligt våra Skrivregler. Lst har bett oss skriva om dem som en enhet där varje person förträder hela enheten. // Lena- sajtvärd

Medarbetare Hittekatter iFokus

Nilshult
2/18/13, 2:08 PM
#183

Joseph Mengele och Heinrich Himmler har återuppstått hos Lst i Uddevalla.

RIP katterna i Vargön

MewTwo
2/18/13, 2:22 PM
Katthemsmatten
2/18/13, 2:39 PM
#185

Som vanligt väl jamat, Wikki. Knorre, Chanda och Milton har sänt en kommentar i bloggen. De är inte nådiga mot tvåbeningar som kallas Djurskyddsinspektörer i VG. Tur för dessa att de inte kan nås av 54 ilskna klor………

Medarbetare Hittekatter iFokus

Andina
2/18/13, 3:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#186

(Med risk för att ni blir/är urless på mina bilder)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
2/18/13, 3:22 PM
#187

#184 - så sant…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

MSH
2/18/13, 3:36 PM
#188

Men finns det någon som har kontakt med media? Detta är SKANDAL och måste få komma allmänheten tillkänna!!! Jag skäms över att detta får ske i Sverige 2013, har vi inte kommit längre????!!!

Annons:
Sabbekatt
2/18/13, 4:11 PM
#189

Ber om ursäkt om detta kanske är lite OT, men…..

Var inne och kikade på hundpensionatets hemsida och visst, det var väldigt mycket "hund" och så nämndes det (lite i förbigående) att man även tar emot katter i sitt pensionat och det kostade xxx kr/dygn.

Jag har haft mina 3 katter på ett kattpensionat här i Stockholm några gånger när jag har varit borta en längre tid och inte har haft någon som har kunnat passa dem hemma hos mig. Det kattpensionatet drivs av ett par som jag känner personligen och som jag vet har ett stort hjärta när det gäller katter, och framför allt skygga katter, men jag undrar verkligen hur personalen på det här hundpensionatet skulle bedöma mina katter Storgråter.

Först har vi Tore, som fyller 10 år i år. Han är fullt tam, men väldigt "mattig". Han har aldrig låtit sig bli klappad när han har varit på kattpensionat för att han väntar på att hans matte ska komma och hämta honom Glad.
Sedan har jag Frankia, hon är skygg och hon låter inte ens mig klappa henne.
Till sist så är det Lukas, som är yngst i gänget och antagligen den enda av dem som detta hundpensionat och deras veterinär skulle bedömma vara tam.

Jag skulle då inte våga lämna mina katter till detta ställe, även om jag skulle betala för att ha dem där, risken är nog stor att jag bara fick med mig Lukas hem Ledsen.

Gutte
2/18/13, 4:16 PM
#190

Det är Jordbruksverket vi ska lägga fokus på nu då Ls lyder under dom. sallskapsdjur@jordbruksverket.se   Hundpensionatet är XX  och polisen som handhade ärendet kan nås på polismyndigheten.vastragotaland@polisen.se

Jag har skrivit till dom och begärt ut kostnaden för hela ärendet, hur mycket hundcentret fick, hur mycket detta har kostat oss skattebetalare. Det är offentliga handlingar som de inte kan neka oss. En liten kommentar till hundcentret är inte helt fel heller.

Har skrivit till dom alla nu, gör det ni också! Det lär vara svårt försätta berg men vi får ändå försöka.

Redigerat mht PUL

Katthemsmatten
2/18/13, 4:18 PM
#191

I den miljö jag fått beskriven så skulle inte ens Lucas ha varit garanterad att komma därifrån med livet i behåll, trots att han hör till de mest stabila katter jag känner. Jag har ju sett honom i folksamlingar, med hundar och papegojor i närheten och han bryr sig inte, men utan en hylla att dra sig tillbaka i och någon som kommer inklampande i reviret skulle nog inte Lucce passera som tillräckligt tam.

Medarbetare Hittekatter iFokus

zorro2
2/18/13, 4:19 PM
#192

Storgråter

R.I.P katter små Blomma

varför lst?…VARFÖR!! dom hadde jo hem som väntade på dom

evastar
2/18/13, 4:21 PM
#193

blir så ledsen, uppgiven, gråtfärdig…efter alla dessa ansträngningar, all den samlade kunskap och erfarenhet, beredskap att ge katterna ett liv med kärlek och värdighet. Hur förvridna måste inte dessa människor vara i sitt inre som med berått mod kan döda oskyldiga varelser. Jag som var så lycklig över att det verkade kunna lösa sig, och nu detta nattsvarta, kompakta mörker av någonting som inte kan kallas annat än ondska, en total förnekelse av livets värde.

Sabbekatt
2/18/13, 4:26 PM
#194

#191 Nä, du har nog rätt där Arg .

hamsternlukas1
2/18/13, 4:35 PM
#195

#186 får man låna/använda din bild?

Annons:
Kattprinsessa
2/18/13, 4:53 PM
#196

Jag var med på mötet i Uddevalla. Jag trodde verkligen att det kunde finnas förutsättningar för en dialog med Lst där vi sedan i gemensamt, förtroendefullt arbete kunde flytta fram våra positioner. Men efter detta så finns det faktiskt inga förutsättningar kvar. Lst hade chansen att ta kattorganisationernas utsträckta hand för placering av dessa katterna. Det gjorde man inte, man dödade dem hellre. Så, så som jag kan se det, så är allt förtroende för Lst nu förbrukat och inga förutsättningar för en vidareutvecklad dialog finns kvar. Jag är djupt, djupt besviken på Lst:s agernade i denna fråga och på att de som ville hjälpa katterna inte fick en enda chans!! :-(

Gatukorsning
2/18/13, 4:55 PM
#197

Vet ni vad alla hittekattsvänner…

Jag orkar faktiskt inte mer idag. Efter detta brutala besked vid lunch så har all luft liksom bara försvunnit runtikring mig…

Fan, jag har, precis som många andra här kämpat och kämpat med detta varje dag i så många timmar. För att sedan bara….puff borta.

Så många övertramp på övertramp, så mycket falskhet och ovilja. Så många lögner…jag orkar faktiskt inte mer idag.

Faktiskt inte…jag är helt mentalt slutkörd i botten. Brutalt.

Nu beger jag mig till katthemmet där jag volontärar i stället, och gråter ut hos mina vänner där.

Fan vad jag känner mig överkörd och förnedrad.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Andina
2/18/13, 4:59 PM
#198

#195 - låna på du! Den är till fritt förfogande.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Alexej
2/18/13, 5:53 PM
#199

# 197 Samma här. Känner mig som om ett tåg har körd över mig. Är total chockad.

#196 Ofattbar klantig gjort av Ls. Hur ska vi då kunna samarbeta när de har så mycket kattblod på sina händer?? Varför kunde de inte släppa katterna till sina nya och kattkunniga hem? Vad vann de med det??

En enda katt av 14 fick överleva och den lilla honan är säkert så chockad och apatisk att de tror att hon är heltam.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

brutt
2/18/13, 5:55 PM
#200

197 Ta hand om dej själv nu du behövs!

Denna kommentar har tagits bort.
Andina
2/18/13, 6:22 PM
#202

För att trycka på, lite från alla håll o kanter, kanske vi kan tycka till med många fler kommentarer till artiklarna på TTELA?

Många vill rädda katterna…

och Höj kattens status nu…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Lena
2/18/13, 6:27 PM
#203

Jag har begärt handlingar från Lst på de sista katterna de dödat. Fick dock bara två underlag om varför den 14:e katten fick leva vidare. Det är en liten honkatt som bedömdes som rädd, men inte visade några aggressiva tendenser. Därför gjorde myndigheten en omprövning av sitt tidigare beslut. Av detta förstår vi att de redan beslutat att katterna skulle döden dö innan de fångades in. ???!!!

I tidigare handlingar av den 30/1 skriver Lst följande: "Ärendet är inte helt enkelt eftersom katterna som finns på adressen tidigare har blivit matade. Efter att ha diskuterat ärendet flera gånger har Lst ändå kommit fram till att vi bedömer att katterna är förvildade och kommer att hanteras enligt vår rutin", 

Här erkänner myndigheten att de de inte är så säkra på vilken typ av katter det här handlar om. Sedan drar de till med att katterna är förvildade. Något som visar att man inte riktigt förstått sig på vad det begreppet innebär. Katterna har trots allt låtit sig klappas inne på pensionatet även om de inte gillade det.  

Rutinen de utformat bygger sedan på Turner & Kesslers studie från 1999 som forskarna själva nu säger att den svenska myndigheten misstolkat och dragit fel slutsater av. 🤦‍♂️ Hur galet kan de få bli år 2013 i ett välfärdsland som Sverige. Eller har vi gått och blivit ett uland som regriderat till grottstadiet?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

carlas
2/18/13, 6:34 PM
#204

Nej det fanns ingen rad i beslutet
 för medlidande till en rädd och skygg
 Det fanns inget kryssat i rutan
”LEVA kvar - räddad och trygg!”

[Tack Wikki och #184  för länken. Hoppas ok att citera här.]

Vila i frid älskade små katter, 13 oskyldiga liv släckta. 🌺 Med eran hjälp ska vi som är kvar kämpa vidare för alla dem som ännu lever!

… och mot bödlarna på länsstyrelsen i Västra Götaland.  

# 182 Katthemsmatten, väl fräst! Instämmer i varje ord. I den generösa tistelutdelningen vill jag gärna förtydligande infoga djurinspektör Jenny Karlsson som enligt offentliga handlingar den 1 feb 2013 fattade beslutet om avlivning av de ”omärkta” och vid tidpunkten ifråga ännu inte ”omhändertagna” katterna av okänt antal på Tallvägen 15, Vrångön  - ”då de är skygga”.  

REDIGERAT mht PUL

/ Kattassen - Medarbetare

#173 Lena meddelar att en katt lever och ska omplaceras. Här gäller också att handla!? Tidsfristen kan väl gå ut närsomhelst och då avlivas även den katten, pga av påstådd omöjlighet att verkställa beslutet om omplacering med anledning av brist på omplaceringshem. (Jo, vet att lst vet att erbjudande om hem finns, men hur går det till, formellt och praktiskt?)

Förtroendet för lst VG är som sagt förverkat. Nu är det krig.

Edit.: Lena, ser i #203 att du redan begärt ut handlingarna. Mer måste ju komma!?

annebeate
2/18/13, 6:50 PM
#205

13 oskyldiga katter har fått dö på grund av prestige och okunskap. Jag skäms ännu en gång för människosläktet!

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Lena
2/18/13, 7:08 PM
#206

Utdrag ur beslut:

Länsstyrelsen beslutar efter omprövning att ändra sitt beslut daterat den 1 februari 2013 (Dnr 282-3132-2013) på så sätt att den svartvita honkatt som omhändertogs den 8 februari 2013 på Tallvägen 15, och som av veterinär bedömt att den kan gå att omplacera, ska säljas eller på annat sätt överlåtas. I övrigt kvarstår Länsstyrelsens beslut.

Beslutet av den 1 februari lyder:

Om katterna inte är märkta beslutar Länsstyrelsen med stöd av 34 § djurskyddslagen att de omhändertagna katterna ska avlivas då de är skygga.

På ett annat ställe i beslutet anges som motivering till beslut: 

Katterna bedöms vara övergivna och skygga och inte omöjliga att placera.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Josefa
2/18/13, 7:08 PM
#207

Hur kunde de? Blir bara helt tom i huvudet.

Sov i ro, små misar.

[eskils]
2/18/13, 7:11 PM
#208

#202 Bra om många kommenterar nu, så den här historien kommer ut i media snarast. Skriv din mening, det kan rädda kattliv!

http://ttela.se/nyheter/vanersborg/1.1940166-manga-vill-radda-katterna-i-vargon

http://ttela.se/asiktdebatt/ledare/1.1940165-hoj-kattens-status-nu

carlas
2/18/13, 7:19 PM
#209

#206, ja, beslut 2013-02-01:

”Om katterna inte är märkta beslutar Länsstyrelsen med stöd av 34 paragraf djurskyddslagen att de omhändertagna katterna ska avlivas då de är skygga.” … ”Katterna bedöms vara övergivna och skygga och inte möjliga att omplacera.”

”Detta beslut har fattats av gruppchef Jenny Karlsson, med djurskyddskontrollant Lene Laursen som föredragande.”

Märk alltså, beslutet fattades innan ngr katter alls infångats, el "omhändertagits" som det heter på Lst:s big-brother-språk. Djurkontrollant hade inte ens SETT mer än 4 katter vid den tidpunkten (inkl en med halsband) + kattspår i snön. Skygga kattspår? [Förlåt att jag ältar. Men det blev alltså en felskrivning - det understrukna - i #206.]

Annons:
annebeate
2/18/13, 7:24 PM
#210

Ärendet bör granskas!❤️ Detta med tanke på framtida ärenden.

Uppkatten
2/18/13, 7:27 PM
#211

I kväll rasar och sörjer vi… och blir ännu starkare i vår kamp. Det här får inte fortgå!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

carlas
2/18/13, 7:30 PM
#212

#208 Ja, rätt!

Ironiskt-tragiskt är här att ledaren skriver "På torsdag avgörs deras öde och förhoppningsvis får de behålla livet." Skribenten uppfattade det alltså (också?!) som att mötet torsdag 14 feb skulle kunna komma att fälla avgörandet i positiv riktning. I själva verket hade då redan åtm 5 av 14 katter dödats. Därefter (? - vi har inte fått journalerna ännu) ytterligare 8 katter.

Backarödbo
2/18/13, 7:46 PM
#213

Understryker Carlas inlägg i # 209:

”Om katterna inte är märkta beslutar Länsstyrelsen med stöd av 34 paragraf djurskyddslagen att de omhändertagna katterna ska avlivas då de är skygga.” … ”Katterna bedöms vara övergivna och skygga och inte möjliga att omplacera.”

”Detta beslut har fattats av gruppchef Jenny Karlsson, med djurskyddskontrollant Lene Laursen som föredragande.”

Märk alltså, beslutet fattades innan ngr katter alls infångats, el "omhändertagits" som det heter på Lst:s big-brother-språk. Djurkontrollant hade inte ens SETT mer än 4 katter vid den tidpunkten (inkl en med halsband) + kattspår i snön. Skygga kattspår? [Förlåt att jag ältar. Men det blev alltså en felskrivning - det understrukna - i #206.]

Tillägger att samma människa, Jenny Karlsson, har fattat beslut om avskjutning av två kullar med  7 veckor gamla kattungar. Detta är en elak människa! http://djurskyddsinspektorernasdoldaagenda.blogspot.se/2011/07/hur-ett-30-ar-gammalt-arend-plotsligt.html

MewTwo
2/18/13, 7:52 PM
#214

#204
Helt OK! Den som vill får återge Wikkis dikt på sina bloggar etc - ange bara länk till originalet så är det OK!

Maria P.
2/18/13, 8:22 PM
#215

R.I.P. för er, våra 13 små kära pälsklingar. Ni hade oturen att föddas i hemlösheten, trots att ni föddes i ett välståndsland. Ni hade oturen att råka för mäktiga människor som ville era död. Från er katthimlen, bortom regnvågen, kan ni kanske förlåta era bödlar. Det kan inte många av oss. Er död har inte varit förgäves: det förstärker oss i vår kamp mot de mörka krafterna som verkar för att ta livet av era mindre lyckligt lottade syskon. Precis som de tog era liv.
Vila i fred, kära små vänner!

Gutte
2/18/13, 8:30 PM
#216

Det står inget i djurskyddslagen om att skygga katter ska avlivas. Har hela lagen framför mig och i § 34 står bland annat "När länsstyrelsen beslutar om omhändertagande av djur, skall länsstyrelsen snarast fastställa om djuret skall säljas, överlåtas på annat sätt eller avlivas".

Jag undrar vartifrån de fått det här med skygga djur. Nu är dock djurskyddslagen enbart ett komplement till EG-bestämmelserna som de kallades 1988 när de trädde i kraft.

Kan man begära ut hela regelverket från Jordbruksverket eller Länsstyrelsen? Är de offentliga handlingar?

F.ö. är det en tolkningsfråga mycket som står skrivet där, tex §4 "Djur ska hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt."

Då undrar man, vad är "god djurmiljö" ?

Annons:
MewTwo
2/18/13, 8:45 PM
#217

Några följdfrågor dyker upp:
- Har hundpensionatet TILLSTÅND för verksamhet med omhändertagande av katt?
- Är pensionatet ö h t utformat enligt kraven FÖR verksamhet med KATT?
- Vilka krav finns på utbildning för ändamålet och uppfyller pensionatet dessa?
- Vilken upphandling har gjorts ifråga om tjänsten att på godkänt sätt förvara katterna i väntan på beslut?

Uppkatten
2/18/13, 9:00 PM
#218

#216

Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt (SJVFS 2008:5)

1 kap 23 § Djur som är omhändertagna enligt 31 eller 32 §§ djurskyddslagen, får inte omplaceras på sådant sätt som anges i 34 § lagen innan deras medicinska och mentala status granskats. Om djurets medicinska eller mentala status inte medger omplacering och behandling bedöms vara utsiktslös, ska djuret avlivas.

Ovanstående gäller även hundar och katter som omplaceras genom någon organisation.

Allmänna råd till 1 kap. 23 §

Katter som levt utomhus och är förvildade bör inte tvingas leva inomhus.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kattassen
2/18/13, 9:08 PM
#219

Kan det vara denna lag som de lutar sig mot?

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm

Övergivna eller förvildade katter

21 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Gutte
2/18/13, 9:17 PM
#220

#218

"djurets medicinska och mentala status" Det är väl också en tolkningsfråga, där olika veterinärer kan tolka olika? Det står inget om "skygga", är det något Ls:s personal hittat på själva?

Allt borde väl finnas reglerat i detalj med tanke på djurskyddsinspektörernas obefintliga förmåga till eget tänkande. När man kontaktar dom så skyller de på regelverket.

MewTwo
2/18/13, 9:26 PM
#221

Tänk, ute i den normala ickejuridiska världen, där är ett RÅD detsamma som en rekommendation/tips - men det är INTE en lag eller regel…

 Av ovanstående som #216 citerar framgår inte VEM som ska avgöra medicinsk eller mental status, undrar var det står i så fall. Inte heller efter vilka kriterier det avgörs och vilken utbildning som krävs för detta. Ganska fattigt m a o.

Men å andra sidan så luddigt skrivet att det i så fall måste kunna läsas omvänt som "att en organisation som omplacerar hundar/katter och vilka bedömt och granskat ifrågavarande djurs medicinska och mentala status och funnit denna medgivande omplacering och behandling positivt resultatgivande därmed inte behöver avliva djuret!" Eller?

Och ska man klyva katthår, så kommer fr o m nu VÄLDIGT många kattorganisationer att ha omhändertagit en mängd katter som konstigt nog levt förvildade inomhus och därför kommer att fortsätta leva gott inomhus! DE bör ju i det motsattas namn inte tvingas leva utomhus?

Backarödbo
2/18/13, 9:46 PM
#222

Föreskriftsdokumentation till Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt. Dnr 31-6478/07:

"Allmänna råd till 1 kap. 23 §
Katter som levt utomhus och är förvildade bör inte tvingas leva inomhus.

Motivering: Om en katt är helt förvildad och skygg är det tveksamt om den passar för att leva inomhus överhuvudtaget. Det finns exempel på katter där det inte fungerat alls att försöka tvinga dem till ett liv inomhus."

Ja, det finns också många exempel på att det har fungerat bra….

kattassen
2/18/13, 9:54 PM
#223

#222 Ja det står uttryckligen BÖR INTE och inte FÅR INTE. Det är dessutom ett allmänt råd och ingen bestämmelse. En jäkla skillnad.

Lst tolkar djurskyddslagen som fan läser bibeln skulle jag vilja påstå.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Annons:
majvi
2/18/13, 10:05 PM
#224

Vila i frid missarna

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Uppkatten
2/18/13, 10:06 PM
#225

Här finns också en intressant länk om den kommande djurskyddslagen, utredarens syn på katter etc… Se sid 474 och framåt…
http://www.regeringen.se/content/1/c6/18/13/71/e5f392dc.pdf

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Backarödbo
2/18/13, 10:17 PM
#226

# 223 det jag vill påpeka är att "motiveringen" är väldigt svagt.

Lagstiftning ska inte baseras på "empiri" dvs några lösa erfarenheter, i detta fall "Det finns exempel på katter där det inte fungerat alls att försöka tvinga dem till ett liv inomhus",  men istället på forskning.

Alexej
2/19/13, 7:59 AM
#227

Här kan man skicka en insändare till alla tidningar. http://hotpot.se/php/ins/insandare.htm

Eller bättre här (alla tidningar samtidigt):

http://djur.befria.nu/insandarservice/?mode=form

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
2/19/13, 7:59 PM
#228

Här finns ett förslag på ett protestmail ni kan skicka till Regeringen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

carlas
2/20/13, 3:06 AM
#229

#227 + #228  Jättebra!!! (Kan väl läggas in i trådarna "Länsstyrelsen vs Ideella…" och "Länsstyrelsen i VG tackar …" också.)

hamsternlukas1
2/20/13, 4:29 PM
#230

Är det någon som haft kontakt med LS efter detta beslut?

Annons:
Uppkatten
2/20/13, 5:07 PM
#231

#230 Jag har skrivit flera mejl till Länsstyrelsen i ärendet, andra likaså. Lst har valt att inte svara.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Gatukorsning
2/20/13, 5:27 PM
#232

Lst svarar heller inte på mina email.

Moget.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Katthemsmatten
2/20/13, 5:30 PM
#233

#228 Har skickat ett flertal mail till departementet nu. Hoppas det blir någon form av reaktion.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kattassen
2/20/13, 5:51 PM
#234

Nej nu har Lst avslutat sitt ärende och satt hänglås på tangentborden. Case closed från deras håll antar jag. 😢

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

hamsternlukas1
2/20/13, 6:43 PM
#235

Tråkigt att höra, vilket fruktansvärt lågt beteende av LS! 

Dock inte alls förvånande :(

Skamligt är ett ord som inte på långa vägar räcker här…

De tror väl att de kan tiga ihjäl hela saken, och att folk ska glömma och gå vidare antagligen.

Gatukorsning
2/20/13, 6:58 PM
#236

#235 Nähädu! DET kommer ALDRIG att hända. Sådana här övertramp kommer att komma upp till ytan, det lovar jag. Alldeles för virrigt och snurrigt och rörigt hela den här historien. Jag tror inte att de själva vet längre.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Lena
2/20/13, 9:14 PM
#237

De kanske har gått hem och sjukskrivit sig hela bunten. Det hade i alla fall jag gjort som jag hade arbetet där och varit med i en sådan här soppa. Hade inte velat sig mig själv i spegeln efteråt. Men det är jag det. (Hade aldrig börjat jobba där heller).

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
majvi
2/20/13, 9:42 PM
#238

 Om en katt är helt förvildad och skygg är det tveksamt om den passar för att leva inomhus överhuvudtaget. Det finns exempel på katter där det inte fungerat alls att försöka tvinga dem till ett liv inomhus."

Vill katterna inte leva inomhus, då har vi TNR.

Det finns ingen anledning till avlivning,

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[eskils]
2/20/13, 9:48 PM
#239

#227 Tack Alexej för länkar! Om man använder den andra länken når man tydligen ut till 12 tidningar i Västra Götaland… 🙂Och man kan vara anonym. 

#228 Tack Lena för länk med protestmail. Ska skicka ett imorgon. Hoppas många fler gör detsamma!

#231-232 Så dåligt av Länsstyrelsen Uddevalla att inte svara på mail från allmänheten! Det ingår ju i deras uppdrag faktiskt, eftersom de betalas med skattemedel. Vi fortsätter skicka i alla fall!

[eskils]
2/20/13, 9:57 PM
#240

#235 Nej du, det här kommer vi inte att glömma!!

Bilden på den lilla svartvita avlivade katten är bara så hjärtskärande! En sån fin liten kisse som borde ha fått bli någons glada älsklingskompis i många år! 😢 💔

Lena
2/20/13, 10:07 PM
#241

#240 Ja den bilden har etsat sig fast på näthinnan. Det är så sorgligt alltsammans att man bara vill gråta. Maken och jag är så ledsen över hur grym världen kan vara.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
2/20/13, 10:13 PM
#242

#238 Och så har vi exempel på katter där det har fungerat alldeles utmärkt!

Men Lst tycker inte att katterna ska få chansen, varken till ett hem eller till att bli TNR-katter.

Handlar det om makt eller handlar det om makt?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[eskils]
2/21/13, 1:01 PM
#243

Nu finns en artikel i Expressen-GT:

http://www.expressen.se/gt/tretton-katter-avlivade-nar-husse-gick-bort/

Bra att det kommer ut i media, och bra att några har JO-anmält ärendet!

Katthemsmatten
2/21/13, 1:23 PM
#244

Jättebra! Göteborgs Katthjälp har också fått en insändare i samma ärende publicerad.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Andina
2/21/13, 3:07 PM
#245

Nu vet "hela landet" om att Länsstyrelsen är JO-anmäld.

(TT), Tidningar o radio har nappat på nyheten.

Googleträffar

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Katthemsmatten
2/21/13, 3:13 PM
#246

Otroligt bra genomslag! Ska bli intressant att se om någon eller några tidningar i VG gör ett eget reportage utifrån TT notisen. Håll tummarna!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Andina
2/21/13, 3:24 PM
#247

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Katthemsmatten
2/21/13, 3:28 PM
#248

Hoppas fler tidningar gör egna reportage! Lst VG är värda att stå vid skampålen och få känna på stressen av ett mediadrev. (Tycker inte inspektörerna verkar så verbala - ska omedelbart avsättas och de går inte att omplaceras, kommer de att fara illa av.)

Medarbetare Hittekatter iFokus

carlas
2/21/13, 4:15 PM
#249

Länsstyrelsen JO-anmäld och "hela landet" vet om det !😃

OH det värmer. Revansch små missar!!

En av mina missar fyller år idag, dessutom är det bröllopsdag (ja vi har slagit samman, lättare att minnas ;), OCH SÅ DETTA. Nu blir det både prinsess- och sardintårta. Heja!!

[eskils]
2/21/13, 4:16 PM
#250

På Silobreaker.se hittade jag en lista över tidningar som hittills rapporterat:

Vad andra rapporterar om samma händelse

[ Publicerad för 2 timmar sedan av LaholmsTidning.se ]

 [ Publicerad för 2 timmar sedan av Helagotland ]

 [ Publicerad för 3 timmar sedan av SvD ]

 [ Publicerad för 3 timmar sedan av Gefle Dagblad ]

 [ Publicerad för 3 timmar sedan av Dagbladet.se ]

 [ Publicerad för 3 timmar sedan av Södermanlands Nyheter ]

[ Publicerad för 3 timmar sedan av Smålandsposten ]

 [ Publicerad för 3 timmar sedan av Östgöta Correspondenten ]

 [ Publicerad för 3 timmar sedan av NT.SE ]

Vad andra rapporterar om samma händelse

 [ Publicerad för 3 timmar sedan av Upsala Nya Tidning ]  

[ Publicerad för 3 timmar sedan av Blekinge Läns Tidning ]

 [ Publicerad för 3 timmar sedan av Vlt ]   

[ Publicerad för 3 timmar sedan av Barometern ]

 [ Publicerad för 3 timmar sedan av Östersunds-Postens ] 

 

[ Publicerad för 3 timmar sedan av Eskilstuna Kuriren ]

[ Publicerad för 3 timmar sedan av Bohusläningen ] 

 

[ Publicerad för 3 timmar sedan av Västervikstidningen ] 

 

[ Publicerad för 3 timmar sedan av Sundsvalls Tidning ]

 [ Publicerad för 3 timmar sedan av Norrlandska Socialdemokraten ]

Vad andra rapporterar om samma händelse

 [ Publicerad för 3 timmar sedan av Lanstidningen Sodertalje ]  [ Publicerad för 3 timmar sedan av Folket.se ]

 [ Publicerad för 3 timmar sedan av Norran - Nyheter startsida ]

Dessutom har Sveriges Radio P4 Väst rapporterat, uppges det. 🙂

Katthemsmatten
2/21/13, 4:20 PM
#251

Grattis Carla och kissen (maken inräknad självklart)!

TTELA har gjort en uppföljning som inte bara är en kopia av TTs telegram. Litet surt att inte Aftonbladet och DN har hängt på ännu. SvD har nyheten inne. Ju fler rikstäckande tidningar, desto bättre. Om inte annat för att det ska sprida sig att man bör rätta in sig litet i leden när kattkunniga är i farten.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
[eskils]
2/21/13, 4:29 PM
#252

#249 Grattis Carla och kissen (och maken)!

Revansch var ordet, sa Bull! 🐱

majvi
2/21/13, 8:39 PM
#253

Jag undrar om katterna avlivades så fort hundpensionatet inte fick pengar för dem längre.Hade de fått betalt i 2 månader hade nog bedömningsperioden varit 2 månader.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Katthemsmatten
2/21/13, 8:42 PM
#254

#253 Tanken är rimlig, för att inte säga trolig.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Gatukorsning
2/21/13, 8:57 PM
#255

#253 Jag är helt övertygad om att så är fallet.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Sabbekatt
2/21/13, 10:09 PM
#256

#251 Jag såg att Aftonbladet hade en notis om att JO-anmälan när jag läste AB i mobilen på väg hem från jobbet 😃.

hamsternlukas1
2/21/13, 10:33 PM
#257

UNDERBART! 

Vad glad jag blir! 

Dessa katter ska ha upprättelse och även alla dessförinnan! 

Hoppas verkligen att detta blir ett litet steg på rätt väg och att många andra katter som hamnar i bödlarnas klor i framtiden kan skonas. 

Måste bara komma något gott ur detta fruktansvärda!

Lena
2/22/13, 12:02 AM
#258

Såg att även Metro skriver om JO-anmälningarna nu.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
hamsternlukas1
2/22/13, 12:56 AM
#260

Inte många dagar katterna fick på sig direkt!

Herregud….Inte ens min gamla katt hade klarat den sk. "bedömningen"

Usch vad arg jag blir!

Hoppas nu jo anmälningarna och uppmärksamheten i media ger något :(

carlas
2/22/13, 1:11 AM
#261

#260 Nej, vet nog ingen katt som klarat den "bedömningen"! I den situationen, och den miljön. På länsstyrelsens uppdrag.

Och lika mycket som JO-anmälningar och uppmärksamhet i media är det allas vårt engagemang i den här saken. Ingen kan göra allt, men alla kan göra ngt. Här också. DU gör mycket!

hamsternlukas1
2/22/13, 2:32 AM
#262

Ja det är sant..alla bäckar små!

Jag har varit frustrerad för att jag inte orkar så mycket, jobbigt att bara skriva inlägg här t.om!

Men så kom jag på att det finns många olika sätt och något som jag fixar hyfsat är att arbeta via datorn/internet så där försöker jag göra något..

Skönt också när jag såg ett inlägg från Gbgs katthjälp med färdigskrivet mail inklusive adresser till LS och Jbv 🙂

Sen har jag kommit på att Kattungarnas fb sida är lite bra att sprida och förmedla på också :)

Jag är så himla imponerad och varm i hjärtat över alla insatser som gjorts av medlemmar härifrån och även andra i hittekattsvärlden, det inger så mycket hopp och styrka!

Tillsammans kan man verkligen nå ut och komma framåt.

Ni är alla fantastiska!❤️

Hur det än går så tycker jag det är viktigt att LS inte lyckas tiga ihjäl detta och bara lägger locket på.De dödade katterna kommer inte glömmas, aldrig.

hamsternlukas1
2/22/13, 2:36 AM
#263

Och Tack detsamma Carlas, DU gör skillnad, alla tillsammans kan skapa förändring på sikt, iaf hoppas jag det!

Andina
2/22/13, 6:22 AM
#264

Så här skriver Länsstyrelsen VG i sin folder "Ta väl hand om dina katter":

"Du ska inte rutinmässigt avliva kattungar eller skjuta av katter när de blir för många." Vet inte Mamma o Pappa Länsstyrelsen att barn inte gör som man säger, utan barn gör som man gör? (Risk finns alltså ju att vi gör som de gör…)

"Länsstyrelsen jobbar för katten! Länsstyrelsen arbetar för att höja kattens status*." Fnyys! Arg"Under 2012 kommer vi att lägga extra arbete på detta.*" Vad hände se'n då?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

kattassen
2/22/13, 9:44 AM
#265

Måste påminna alla om att INTE lägga ut namnuppgifter eller länkar som kan härleda till namnuppgifter i detta ärende med hänvisning till PUL. Inlägg har redigerats eller tagits bort pga detta.

LÄS gärna våra Skrivregler innan du postar ditt inlägg!

http://hittekatter.ifokus.se/articles/4d7152f4b9cb462239065d30-ditt-ansvar-som-medlem-pa-hittekatter-ifokus

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Annons:
Gatukorsning
2/22/13, 9:52 AM
#266

#264 Det tog för lång tid…så de har valt att ha ihjäl katterna PÅ RUTIN i stället. 

"Som markägare får du själv skjuta katterna om det kan antas att de är övergivna. Du behöver inte Länsstyrelsens tillstånd för detta."

**Citat från LST i VG **

Så….om jag är markägare oh har ett gäng kolonikatter som mumsar möss i min lada så får jag skjuta dem när jag vill. Men, eftersom jag hela tiden skonar de tama okastrerade huskatterna samt att jag aldrig riktigt lyckas skjuta varendaste förvildade katt då de sticker så snart de ser bössan så uppstår ännu en ny koloni om ett par år. Som jag då får skjuta av som jag vill. Blir inte detta på rutin då?

Får man som markägare skjuta vad som helst? Med tanke på att jägare har mycket strikta regler när det gäller vad, när och hur det ska skjutas  var så är ju dett amärkligt. Men markägaren får minsann skjuta katta bäst de vill. Eller? Motsägelsefullt hela denna infon eller vad det nu ska föreställa.

Jösses…

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

MSH
2/22/13, 3:24 PM
#267

#Gatukorsning, Det låter verkligen mycket märkligt! Här måste det nog till en tolkning av lagen samt ngt referens fall…. Blir så ledsen för dessa katter……

Uppkatten
2/22/13, 5:45 PM
#268

Har fått följande info i mejl i dag.

Frågor och svar om ärendet den 22 februari

Varför avlivades så många av katterna?

13 av de 14 katter som omhändertogs under perioden 7-12 februari 2013 avliva-des. En katt hade en svår skada, ca en månad gammal, ena baktassen var borta. Samtliga katter var mycket skygga och rädda. Flera var avmagrade, och några hade ögoninfektioner. Vissa typer av ögoninfektion kan ge livslånga smärtor i ögonen, så prognosen för dessa katter är osäker.

En av katterna var inte lika rädd som övriga. Länsstyrelsen omprövade därför be-slutet om avlivning för den katten och den kunde överlåtas.

Varför omplacerades inte katterna?

Det finns ett allmänt råd till Jordbruksverkets föreskifter som stadgar att katter som levt utomhus och är förvildade inte bör tvingas leva inomhus. Allmänna råd är bindande på det viset att om rådet inte uppfylls bokstavligen ska effekten av rådet uppnås på annat sätt. Att en katt som levt utomhus, och som dessutom är mycket skygg och rädd för människor, ska tvingas leva inomhus nära människor under lång tid bryter mot djurskyddslagstiftningen. Bedömning av personal på djurhemmet och av legitimerad veterinär fram till den 15 februari visade att tret-ton av katterna hade så dålig medicinsk och/eller mental status att de inte var lämpliga att omplacera.

Det förekommer flera rykten i detta ärende om att det fanns väntande hem till samtliga katter. Det som har kommit Länsstyrelsen och Polisen till del före den 14 februari är, med ett undantag, påstående av typen ”det går att hitta hem till alla”. Undantaget var att polisen fått information om att det fanns plats för två katter på ett katthem. Länsstyrelsen hade inte fått några namn på personer som sagt att de kunde ge någon av dessa katter ett nytt hem. Vid det möte om herrelösa katter som Länsstyrelsen höll 14 februari, kom deltagarna överens om att informera polisen om var det fanns hem till katterna som omhändertogs i Vargön. Den 17 februari fick Länsstyrelsen information om att det fanns plats för katterna hos två olika föreningar och en privatperson skickade e-post att hon kunde ta en katt.

Länsstyrelsens erfarenhet är tyvärr att det är mycket svårt att hitta nya varaktiga hem till katter som omhändertas och ska omplaceras.

Vem har bedömt katterna och hur har bedömningen gått till?

Länsstyrelsen har en rutin för bedömning av herrelösa katter. I den står bl.a. föl-jande: För att Länsstyrelsen ska besluta att katter ska säljas eller överlåtas ska katten t.ex. söka kontakt och inte vid minsta störning fly skräckslaget. Om den flyr måste den stanna upp för att kontrollera sin situation och t.ex. komma tillbaka och äta om man hällt upp foder.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Gatukorsning
2/22/13, 5:51 PM
#269

Det där sista med bedömningen av herrelösa katter…vem på lst hittade på det?

Tur man inte bor i VG, för då hade vällst knackat på dörren och "omhändertagit" båda katterna här hemma då. Jösses.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

majvi
2/22/13, 7:53 PM
#270

Katter märker vad det är för sorts människor som kommer. Jag har märkt att det är skillnad på "kattmänniskor"och andra när det gäller mina skyggisars beteeenden.

Är det folk som gillar katter eller är djurvänner i största allmänhet då kommer katterna fram,annars håller de sig undan.

Så katter kanske inte vill söka kontakt med alla människor

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Uppkatten
2/22/13, 8:23 PM
#271

Den här delen av Lst senaste mejl kom visst inte med i mitt förra inlägg:

Länsstyrelsen har gjort flera kontroller på platsen. Vid alla tillfällen har de katter som berörts av beslutet varit skygga. De har kunnat jämföras med andra katter som vistats i villaområdet, och som betett sig betydligt mindre skyggt. Skyggheten har även bekräftats av boende i villaområdet.

Katterna från Vargön har bedömts av en legitimerad veterinär som till stor del bedriver smådjurspraktik. Veterinären är därmed van att hantera både hundar och katter. Grundläggande kunskaper om djurs beteende ingår i veterinärutbild-ningen.

Katterna har också bedömts av personal på djurhemmet där de hölls några dagar efter infångandet. Djurhemmet har tillstånd för förvaring och utfodring av djur enligt 16 § djurskyddslagen. För att få tillståndet ingår ett kompetenskrav.

Länsstyrelsen utför djurskyddskontroll på djurhemmet. Djurhemmet har bl.a. fått en föranmäld kontroll 2012 och en oanmäld kontroll 2011.

Många har efterfrågat att Länsstyrelsen ska anlita specialkompetens för bedöm-ning av herrelösa katter. Länsstyrelsen anser att legitimerad veterinär med klinisk erfarenhet av smådjurssjukvård och erfaren personal på djurhem med tillstånd uppfyller kompetenskraven för bedömning av herrelösa katter.

Vad kostar hanteringen av herrelösa katter?

Länsstyrelsen i Västra Götalands län beslutar varje år om omedelbart omhänder-tagande av flera hundra herrelösa katter. Många av dem är mycket skygga och rädda.

Polisen verkställer Länsstyrelsens beslut om omhändertagande. I dessa fall, när ingen känd djurhållare finns, belastar kostnaden Polisens budget. Länsstyrelsen känner inte till Polisens totala kostnad för detta, men har en kontinuerlig dialog med Polisen för att begränsa samhällets kostnader. Länsstyrelsen har som myn-dighet ett ansvar att även se på den samhällsekonomiska aspekten i ett beslut.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lena
2/22/13, 8:33 PM
#272

#268 Du det var då höjden det svar du fått. Kvalificerat skitsnack och inget annat från Lst sidan. 

Här sitter Lst på mötet kvällen den 14/2 och säger till oss, när vi berättar att det finns hem till alla katterna, att vi ska vända oss till inre befäl på Polisen i Trollhättan och anmäla detta. De säger klart och tydligt att det inte är till Lst anmälan ska ske utan till Polisen som har ansvaret för omplaceringen. 

Polisen (de två djurpoliserna) gör sig sedan mer eller mindre oanträffbara hela den 15/2 genom att vara på möten som avlöste varandra. KKS representant lyckas dock ringa mellan mötena på morgonen och meddelar då att det finns hem till samtliga katter via KKS. Jag försöker själv söka dem men möts bara av svaret att de sitter på möten.  Skickar då mail till båda dessa poliser och meddelar att hem finns via tre olika föreningar. (har ff inte fått svar på mailet) Trollhättans Kattsluss ska också ha ringt. 

Under tiden polisen sitter på möten avlivas katterna. (8 av de 9 som fanns kvar). 

Myndigheten dribblar bort oss genom att skylla på varandra och hänvisa till varandra. Man lägger medvetet ut dimridåer dör att göra det helt omöjligt för oss att rädda dessa katter. Man vill helt enkelt inget annat än ta död på katterna. 

Det här blir bara värre och värre för varje svar vi får. SKANDAL är bara förnamnet! Total respektlöshet är ett annat namn på företeelsen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
carlas
2/22/13, 10:16 PM
#273

Skandal är bara förnamnet, sa Bull. Men utmärkt med svar fr lst. Här blottlägger de sig faktiskt.

Gatukorsning
2/22/13, 10:27 PM
#274

Även jag fick samma svar från lst idag. Inte imponerad alls.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Lena
2/22/13, 11:34 PM
#275

Tilläggas till det jag skrev i #272 är att det redan den 6/2 ringde en person till Lst om att hem fanns till katterna. Den personen blev då avvisad med att Lst redan bestämt att avliva katterna och att det därför inte var aktuellt med hem. Jag pratade sedan den 7/2 med polisen om att dessa hem fanns, men djurpolisen menade att det var för sent.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

hamsternlukas1
2/23/13, 3:17 AM
#276

Fick detta svar från jbv… vet inte om någon annan fått samma?? Som vanligt bollar alla över ansvar på varandra samt håller varandra om ryggen! Speciellt vissa rader gjorde mig rejält förbannad… "och i detta fall kan jag inte se annat än att de har arbetat i enlighet med de vägledningar som vi har givit, utifrån de uppgifter som jag har. har inte kännedom om alla de omständigheter som ligger bakom länsstyrelsens bedömningar, och jag har heller inte skäl att ifrågasätta dem."  !!!Övrig text är bara rent trams och bladder! Man blir bara än mer förtvivlad av ett sånt här mailsvar…

"Hej!

Tack för ditt brev. Det är många som skriver till oss just nu i denna fråga, och jag är glad att du är engagerad i djurskyddsfrågor. Djurskyddslagen är skriven för att verka förebyggande och gäller på individnivå, vilket betyder att varje djurs välfärd är viktig. Detta betyder dock inte att det i varje situation är bäst för ett djur att få leva vidare, utan det måste bedömas i varje enskilt fall, där det förstås finns flera faktorer att ta hänsyn till. Ibland är avlivning det bästa alternativet för att undvika att djur ska lida. Det är alltid ett svårt beslut, men det får inte hindra oss från att se till djurens bästa.

När det gäller omständigheterna i detta enskilda ärende har jag ingen anledning eller möjlighet att kommentera de enskilda bedömningar som länsstyrelsen har gjort. Jag har inte kännedom om alla de omständigheter som ligger bakom länsstyrelsens bedömningar, och jag har heller inte skäl att ifrågasätta dem. Om du har synpunkter på länsstyrelsens kompetens bör du vända dig direkt till länsstyrelsen, då de är en självständig myndighet som har ansvar för sin personal. Jordbruksverket har till uppgift att vägleda och samordna länsstyrelserna i sitt arbete, och i detta fall kan jag inte se annat än att de har arbetat i enlighet med de vägledningar som vi har givit, utifrån de uppgifter som jag har.

Jag ser att du anger hänvisning till flera olika studier om katter och deras beteende, och det finns ytterligare underlag om detta. Den generella frågan om övergivna och/eller förvildade katter ingår som du nämner i utredningen om ny djurskyddslag. Utredningen har varit på remiss och arbete pågår på landsbygdsdepartementet. När detta är avslutat kommer vi att gå vidare med de uppgifter som faller inom Jordbruksverkets område. Fram till dess, och alltid, vill jag påminna om det krav som varje djurägare har att ta ansvar för sina djur.

Om du vill arbeta för att hjälpa katter som saknar ett hem, och för att förebygga att nya katter hamnar i denna situation, så finns det säkert många värdefulla insatser som är av behovet. Jag tror också att de personer som var villiga att ta emot just dessa katter kan behövas för att ta emot andra övergivna katter, då det tyvärr ännu är alltför många katter som har svårt att hitta ett hem. Om du vill engagera dig för detta vill jag också bara till sist påminna om att varje omplacering av ett djur innebär ett stort ansvar, då man bör förvissa sig så långt som möjligt att det nya hemmet verkligen kan erbjuda ett bra liv för ett djur som har haft det svårt, och att djuret har goda förutsättningar för att klara detta."

Lena
2/23/13, 12:06 PM
#277

#276 Det är samma standardssvar som alla får. Det finns även ett framtaget svar som man kan skicka som replik om man vill. 

Skickas till:

- helena.Kattstrom@jordbruksverket.se

- Linda.Andersson@jordbruksverket.se

Kopia till:

- Karin.Lundborg@lansstyrelsen.se

- lars.backstrom@lansstyrelsen.se

- Agneta.Kores@lansstyrelsen.se

- jenny.karlsson@lansstyrelsen.se

- Hillevi.upmanis@lansstyrelsen.se

FÖRSLAG PÅ TEXT:

Efter att jag har mailat både Länsstyrelsen i Västra Götaland och Jordbruksverket, angående hanteringen av omhändertagna katter med anledning av ärendet om katterna i Vargön, så visar det sig att ingen av dessa myndigheter känner något ansvar för hur hemlösa katter hanteras i Sverige. Länsstyrelsen hälsar att man lyder under Jordbruksverket och Jordbruksverket hänvisar i sitt svar tillbaka till länsstyrelsen då man anser att ”detta är ett enskilt ärende”.

Att detta fall INTE är ett enskilt ärende kommer fram ur följande:

1: Jenny Karlsson från länsstyrelsen skriver i en tjänsteanteckning angående katterna på Vargön, från den 30 januari 2013, till Polisen att: ”Efter att ha diskuterat ärendet flera gånger har Lst ändå kommit fram till att vi bedömer att katterna är förvildade och kommer att hanteras enligt vår rutin ".  (Min understrykning)

2: Rutinen Jenny Karlsson hänvisar till är förankrat i länsstyrelsens kattpolicy där det uppges att ”Katter som är svårt sjuka, skadade eller mycket skygga och förvildade avlivas redan på plats.” (Min understrykning) Se bland annat skrivelsen från Länsstyrelsen i Västra Götaland med Dnr 21482-2011 gällande två skilda ärenden där bland annat små kattungar på ca 7 veckor har skjutits ihjäl av en skyddsjägare, även här i uppdrag av Jenny Karlsson (Dnr 15341-2011 och 17678-2011).

3: I minnesanteckningarna (uppställda av länsstyrelsen) från mötet mellan länsstyrelsen och privatpersoner den 14 februari 2013, som hölls med anledning av ärendet med Vargönkatterna, redogör länsstyrelsen följande: ”Länsstyrelsen tar ett beslut om vad som ska ske med katterna. Om det är en sjuk eller skygg katt avlivas den oftast. Om katten kan omplaceras så görs det. Men tyvärr är det så att även de som kan omplaceras ofta inte får ett hem. /…/ I länet gjordes under 2012 ungefär 100 fastställanden av vad som ska hända med katter i länet 2012 (49 kommuner), vilket innebär ungefär 600-700 katter. Uppskattningsvis var 2/3 av dem skygga, det vill säga ca 400 katter. Detta är en uppskattning.” Med andra ord så avlivas det rutinmässigt ett stort antal katter varje år.

Ur tidigare korrespondens med Länsstyrelsen i detta ärende meddelar länsstyrelsen att ”Det finns forskning som visar att katter som inte är socialiserade med människor lider svårt av stress om de placeras på katthem eller liknande” och att det därmed skulle vara rättfärdigat att avliva katterna. Länsstyrelsen hänvisar till en (1) enda studie från 1999 i ett försök att få stöd för påståendet. (Socialization and Stress in Cats (Felis Silvestris Catus) Housed Singly and Groups in Animal Shelters; Kessler. M.R & Turner, D.C). Både Kessler och Turner har kontaktats av några privatpersoner och både forskarna tar avstånd från länsstyrelsens slutsatser! Länsstyrelsen fattar beslut om avlivning av hundratals katter varje år baserat på en enda gammal studie som de dessutom har feltolkat!

Det finns betydligt färskare forskning som visar att just ägda, sociala katter visade större stress på katthem/kattpensionat än hemlösa katter. (1) En annan studie från 2010 visar att det är lätt att felbedöma katter som skygga eller förvildade fast de i själva verket inte alls är det. (2) Lisa Törngrens studentarbete ”Bedömning av katters socialitet” är en studie som länsstyrelsen och jordbruksverket också borde ta del av: Studentarbetet innehåller en genomgång av litteraturen kring bedömning av kattens sociala status samt en av författaren genomfört undersökning av omhändertagna och omplacerade katter från Kattstallet i Stockholm, som jobbar med skygga och förvildade katter. Resultatet av denna studie ger enligt Törngren ”en indikation om att många katter som initialt uppfattas som skygga och/eller svårhanterliga trots allt kan placeras ut med framgång.” (3)

Även ett studiebesök på Stockholms katthem, som i samarbete med deras län och Polisen tar hand om skygga katter, vore på sin plats.

Till slut vill jag påpeka att det ur handlingarna framkommer att hundcentret, som inackorderade katterna i uppdrag av polisen, visar stora brister vad gäller hantering och inhysande av hemlösa katter. Hanteringen av katterna intygar på avsaknad av kunskap av kattens beteende och behov. Detta har på ett mycket negativt sätt påverkat utgången av ”mentalbedömningen” av katterna. Detta hundcenter har inte de förutsättningar som behövs för att kunna ta hand om omhändertagna hemlösa katter och bör fortsättningsvis inte få ta emot sådana katter.

Jag anser att Jordbruksverket snarast ska se till att länsstyrelsens personal, de veterinärer som ska bedöma omhändertagna katter och personalen på djurpensionat som inhyser och tar hand om omhändertagna katter, får den utbildning som behövs (såsom djurskyddslagen också stadgar ska vara fallet) så att inte ännu fler djur dödas i onödan. En möjlighet kan vara att Jordbruksverket kontaktar Dr. Margaret R. Slater, som är den mest framstående forskare kring hemlösa katter och hantering av dessa. 

Med detta sagt så utgår jag ifrån att ni tar mitt mail på allvar och att jag blir upplyst om vilka åtgärder Jordbruksverket har tänkt ta.

Mvh,

Referenser:

[1] Behavioral differences between owner surrender and stray domestic cats after entering an animal shelter, 2007, Kathryn Dybdalla, Rosemary Strassera, Tanja Katz, Applied Animal Behaviour Science Volume 104, Issues 1–2, April 2007, Pages 85–94

[2] A survey of the methods used in shelter and rescue programs to identify feral and frightened pet cats. Margaret R Slater DVM, PhD, Katherine A Miller PhD, CAAB, CPDTEmily Weiss PhD, CAAB, Kathleen V Makolinski DVM, Lila AM Weisbrot BA. J Feline Med Surg. 2010 Aug;12(8):592-600.

[3] http://stud.epsilon.slu.se/2936/

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2/23/13, 12:12 PM
#278

Jag hade fått ett svar på en av mina andra mailadresser sent igår Kl. 17:02 från Maria Nyhlén angående min begäran att få ut handlingarna över de 8 katter som avlivats efter mötet den 14/2. Svaret ger inte mycket för handen och innehöll ff inga handlingar 

Lägger in hela min mailkommunikation i just detta ärende:

Min mailkonversation med Lst angående begäran om handlingar på de katter som avlivats och som vi inte fått handlingar på den 14/2: 

Mail 18/2:

Hej Jenny! 

Jag har just fått veta att ni på Lst gav 8 av de 9 katterna sin dödsdom, trots att ni visste om att det fanns hem som väntade dessa katter.

Vet även att denna dödsdom nu är verkställd. Som du säkert förstår är vi givetvis mycket besvikna på er. Det hade inte behövt sluta så här illa om bara lite god vilja hade funnits. När togs beslutet och när avlivades katterna? 

Härmed begär jag de sista handlingarna i ärendet skrivna efter den 14/2. (Det som jag inte fick den 14/2 när vi träffades på mötet.)

Skickar gärna handlingarna per email: Lenalindell20@hotmail.comAnnars till den fakturaadress som jag gav dig. 

Har för tillfället inget mera att säga er.

Mvh Lena Lindell 

Lst svar den 18/2:

Komplettering av handlingar , faktura kommer att skickas separat
(Min anm: Handlingarna innehöll veterinärintyg av den överlevande katten + omprövning av beslut att denna skulle få leva) 

Eva Lindström
Veterinär- och djurskyddsenheten

Mitt svar till Lst den 19/2:

Hejsan!

Jag saknar fortfarande underlag och beslut på de andra 8 katterna som polisen uppgett ska vara avlivade.
Dessa vill jag också ha. Veterinärens underlag, anteckningar från  Hundpesionatet, liksom beslutet från Lst om avlivningen.

Mvh Lena Lindell

Lst svar av den 19/2:

Beslutet från Lst om avlivning har du fått i dnr 3132-2013

Vi har inte fått in underlag från veterinär eller djurhem på de andra avlivade katterna så jag har inget att skicka.

Eva Lindström
Veterinär- och djurskyddsenheten

Mitt svar av den 19/2:

Ber dig att skicka de övriga underlagen när ni har fått dem.
En fråga - Borde ni inte ha fått dem innan katterna blev avlivade? Det var ju hundpensionatet och veterinärens bedömning som skulle ligga till grund för ert beslut?
Det var vad Lst meddelade oss på mötet den 14/2. Beslutet du hänvisar till är ju fattat den 1.e februari om jag minns rätt. Dvs flera dagar innan katterna infångades.

Mvh Lena Lindell

Lst svar av den 22/1:

Hej Lena

Jag var tyvärr inte med på mötet den 14/2 så jag vet inte exakt hur diskussionen gick, men jag har fått ta del av era minnesanteckningar.
Beslut om avlivning fattades enligt vår rutin den 1 februari. Bedömningen av veterinär och djurhem ledde till att beslutet kunde upphävas för en av katterna som inte var lika skygg som övriga.

--------------------------------------------------------------------------------------
Maria Nylén
Veterinär- och djurskyddsenheten

Min anmärkning: Fortfarande inga dokument angående de 8 avlivade katterna.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
2/23/13, 12:37 PM
#279

Vi hämtar katter från 17 kommuner i Skaraborg som tillhör Västra Götaland med Länsstyrelsen i Skara:

Essunga, Falköping, Grästorp, Gullspång, Götene, Habo, Hjo, Karlsborg, Lidköping, Mariestad, Mullsjö, Skara, Skövde, Tibro, Tidaholm, Töreboda, Vara.

Men här skrivs inga avlivningsbeslut innan utan bara beslut om omhändertagande.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Lena
2/23/13, 1:19 PM
#280

Mitt svar till Lst över min begäran att få ut handlingar i ärendet:

Jag vill att detta mail diareförs och vill att ni sänder mig dess diarenummer! 

Jag vill härmed påminna er om att jag fortfarande inte har fått dokumentationen gällande de 8 katter som avlivats efter Lst Kattmöte den 14/2. Jag begärde denna dokumentationen redan den 18/2.  Samma dag det blev känt att katterna avlivats. Fick då dokument från er angående varför ni lät en katt av de sammanlagt 14 omhändertagna katterna överleva. Vad jag vill ha är dock dokument över de 8 katter som avlivades och som inte var med i dokumentationen jag fick i handen på mötet den 14/2. 

Jag vill ha dokumentation och svar på följande: 

  1. När avlivades katterna?
  2. Av vem avlivades katterna?
  3. Vart avlivades katterna?
  4. Jag vill ha bedömningen från Hundpensionatet som låg till grund för beslutet att avliva katterna.
  5. Journalerna från Veterinären på de avlivade katterna.
  6. Foton på de avlivade katterna. 
  7. Jag vill även ha dokumentation över den anmälan ni fick in den 21/2 över katter i Vargön. 

Jag vill även påminna Lst om vad som sades på katt-mötet den 14/2 om de kvarvarande 9 katterna. Detta är klipp tagna från era egna minnesanteckningar från detta möte. 

"Lst: Resterande nio katter ska bedömas för att avgöra om de går att omplacera"

"M: Vi vill veta vad som händer med just dessa katter.

Lst: Det kommer att göras en bedömning av katterna av djurhemmet och en veterinär, och Länsstyrelsen kommer att fatta ett beslut grundat på denna bedömning".

"M: De som känner till katthem och som kan tänka sig att ta emot någon av katterna i Vargön, var ska de vända sig till?

M och Lst: Efter en diskussion kom mötet fram till att de som kan tänka sig att ta hand om katter anmäler sig till Malin (Trollhättans djurhjälp). Malin kan vidarebefordra info till polisen. Vi kan erbjuda vår hjälp och vill ha chansen. Det är det vi kan göra idag. Malin delar ut visitkort och säger att hon pratar med polisen om detta imorgon. Vi kan trycka på och erbjuda vad de kan göra.

Lst: Länsstyrelsen förtydligar att det kommer att göras en individuell bedömning av varje katt innan man vet om de kommer att kunna omplaceras".

Jag har även noterat att Lst på mötet den 14/2 upplyste oss om att det var till Inre Befäl Polisen i Trollhättan som man skulle anmäla sig om man kunde ta emot katter från Vargön. Detta besked har även getts till olika personer som ringt Lst. Den 15/2 på fm ringde en förening till Polisen och meddelade att de kunde ta hand om katterna. Trollhättans Djurhjälp hade även fått flera samtal från olika personer som kunde ta emot katterna, samt haft kontakt med denna förening. Därför är det en gåta för oss hur ni kan säga via Maria Nylén att ni inte visste om att det fanns mer än 2 hem till dessa katter. Problemet var dock att Polisen var mycket svår att nå den 15/2. Det verkar som att katterna avlivades redan den 15/2 under tiden människor kontaktade Polisen eller försökte kontakta dem. Med andra ord gavs vi inte chansen. 

Mvh Lena Lindell, Hittekatter iFokus

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[eskils]
2/23/13, 1:29 PM
#281

Har idag mailat detta till Länsstyrelsen i Västra Götaland:

Hej

Så bra att ni på Länsstyrelsen (i Uddevalla) nu sagt er vilja samarbeta med oss ideellt arbetande djurvänner! Här är ett bidrag. På er hemsida, Djurskydd - Vanliga frågor och svar - Katter - Övergivna och förvildade katter, står följande att läsa (min fetstil):

"Förvildad katt - vad gör jag?

  • Kontakta Länsstyrelsen
  • fotografera katten,
  • sätt upp lappar med en beskrivning av katten i närområdet,
  • hjälp gärna till vid omhändertagandet så att rätt katt omhändertas.

Om du har matat en katt en tid kan du ses som ägare till katten. Du har då själv hela snavaret för skötsel och vård av katten. Som markägare får du själv skjuta katterna om det kan antas att de är övergivna. Du behöver inte Länsstyrelsens tillstånd för detta. I tätbyggt område krävs dock tillstånd av polisen.

(…)

Länsstyrelsen arbetar för katten

Länsstyrelsen gjorde en särskild informationsinsats till de djurägare som även har ladugårdskatter under 2012. Syftet är att höja kattens status och undvika förvildade katter. Vi kommer att fortsätta sprida information om detta även under kommande år."

Jag tycker att dessa formuleringar är stötande. De ger intryck av att markägare i allmänhet gärna ägnar sig åt att skjuta katter, och undrar över om det får det eller ej. Ni föreslår ingen annan metod för att lösa problemet än att sätta upp lappar, omhändertagande=avlivning och avskjutning - lever vi i medeltiden? På samma sida skriver ni ju att Länsstyrelsen arbetar för katten, för att höja kattens status. Dessa uttalanden går stick i stäv mot varandra. Man kan inte lättvindigt uppmana folk att skjuta katter och samtidigt säga sig värna om kattens status. Eller hur?

Jag föreslår en ändring till ungefär denna lydelse:

"Förvildad katt - vad gör jag?

  • fotografera katten,
  • sätt upp lappar med en beskrivning av katten i närområdet,
  • mata katten dagligen vid samma tid så den vänjer sig vid dig,
  • fånga in katten, kastrera och ID-märk den och finn ett nytt gott hem åt den. Belöningen är ett gott samvete och att du hjälper oss i vår strävan att höja kattens status.
  • eller: fånga in katten, kastrera och ID-märk den, släpp ut den på en plats där den får skydd för väder och vind. Ge den dagligen mat och vatten, årlig vaccination och veterinärvård vid behov. I gengäld hjälper katten dig att hålla efter råttor och möss. Kom ihåg att kastrerade katter jagar bättre än okastrerade. Du hjälper oss i vår strävan att höja kattens status.
  • I annat fall och för att låna fällor: kontakta Länsstyrelsen.

Länsstyrelsen arbetar för katten, Syftet är att höja kattens status osv, …"

Mvh,

Lena
2/23/13, 1:40 PM
#282

#281 Bra skrivet! Lst kommer nog sätta sitt morgonkaffe i vrångstrupen. De har mycket att fundera över nu! Jag kan svära på att du kommer att få ett standardsvar som hänvisar dig till JBV och Politiken.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

carlas
2/23/13, 3:04 PM
#283

#277 Mycket bra! Där finns även ett öppet brev till Helena Kättström, djurskyddschef på Jordbruksverket (som författat standardsvaret). Vet inte om tillåtet att lägga in här?

#278 + #280 LENA, APPLÅDER! 🌺 (Märk att det underlag vi efterfrågar är det som skrivits efter 12/2. Alla handlingar (de offentliga) i ärendet sträcker sig tom 12 feb. Inget annat.)

#281 ESKILS, APPLÅDER! 🌺

Annars är jag förstummad - tillfälligtvis.

Lena
2/23/13, 3:09 PM
#284

#283 Skrev så här: 

"inte var med i dokumentationen jag fick i handen på mötet den 14/2"

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

carlas
2/23/13, 3:15 PM
#285

#268 Fr lst, citat: "Länsstyrelsen har en rutin för bedömning av herrelösa katter. I den står bl.a. följande: För att Länsstyrelsen ska besluta att katter ska säljas eller överlåtas ska katten t.ex. söka kontakt och inte vid minsta störning fly skräckslaget. Om den flyr måste den stanna upp för att kontrollera sin situation och t.ex. komma tillbaka och äta om man hällt upp foder."

Förutom att rutinen i sig är fullständigt vettlös - "vid minsta störning"? - "kontrollera sin situation"? - "komma tillbaka och äta om …"? (det senaste måste väl gälla hundar) - så är det intressant att det refereras till en skriftlig rutin = "I den står bl a följande …" Även detta måste väl vara en offentlig handling som man kan begära att få ta del av! Eller hemligstämplad rutin!?

(Förstumningen varade inte så jättelänge ;)

Lena
2/23/13, 3:22 PM
#286

Viktigt att vi får tillgång till skriften i sin helhet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Uppkatten
2/23/13, 3:53 PM
#287

285+286 Jag begärde ut den aktuella skriften under gårdagen. Inte fått svar än.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lena
2/23/13, 4:09 PM
#288

#287 Toppenbra! Ser fram emot svaret på den begäran!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[eskils]
2/23/13, 5:19 PM
#289

#278, #280 och #285 Jättebra!!

#282, #283 Tack! Man gör vad man kan för att vara en sten i skon för Lst…

#277 Nu har jag skickat texten till ett antal personer på Jordbruksverket och Länsstyrelsen. Hoppas det gör nytta och hoppas fler gör detsamma!

Upptäckte sedan att det finns två ordinarie ledamöter i Miljö- och Jordbruksutskottet i riksdagen som är från Västra Götaland, nämligen

jan-olof.larsson@riksdagen.se

anita.broden@riksdagen.se

Man kanske skulle skicka till dem också?

Lena
2/24/13, 3:51 PM
#291

Nu är även den här tråden snart uppe i maxgräsen 300 inlägg. Låser den därför och hänvisar till denna artikeltråd med en inledande redogörelse för ärendet. Välkommen att fortsätta utveckligen där.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: