Annons:
Etikettkattprat
Läst 1575 ggr
Kattsthlm
2/8/13, 3:33 PM

Skygga katter och kattkompisar

Sedan i augusti bor hittekatten Aliss hos mig. Hon fattar inte när jag försöker klappa, men är supersocial och modig. Följer efter mig överallt i lägenheten och tar initiativ till att leka med mig hela dagarna. Hon är inte helt skygg längre, men hon är inte heller helt tam. Hon verkar ha väldigt lätt att anpassa sig till nya saker och människor, bara hon får göra det på sitt sätt och i sitt tempo.

Av flera anledningar har jag nu börjat fundera på att skaffa en kompis till henne. Men jag vill gärna höra om någon med erfarenhet av sånt här kan dela med sig.

Det vore ju annorlunda om jag redan hade en tam katt och sedan flyttade hittekatten in. Men nu är hon först. Blir det konstigt om hon får en kattkompis?

Jag vet att många här har tamkatter och sedan tagit/tar in en hittekatt och att det kan funka bra. Är det någon som har erfarenhet av att göra tvärtom?

Annons:
Katthemsmatten
2/8/13, 3:41 PM
#1

Har själv en skyggis (utefödd och kom in vid ca 1 års ålder). När jag adopterade henne tog jag även en tam katt. Ett drygt halvår tog jag en  'fegis' och sedan kom ytterligare en katt, nykastrerad ungkatt. Under de år jag haft min lilla skyggis har hennes två första kompisar avlidit, ungkatten finns kvar och vi har ytterligare en gammal pensionär.

Det jag kunnat märka är att när jag tog in 'fegisen', som var äldre och större i storlek än hennes första tama kompis 'övergav' hon den första katten till förmån för den äldre. Ungkatten var hon avvaktande till eftersom han var så aktiv. När den äldsta katten kom brydde hon sig inte om honom. Inte förrän 'fegisen' dog några månader senare. Nu är det gammelkatten som är 'bäst' men hon förstår sig nu på ungkatten, som hunnit bli 18 månader äldre, och leker gärna med honom.

Vad vill jag ha sagt med detta? Jo, skyggisar är oftast vana vid att leva i  kolonier och därmed vana med att katter kommer och går. Visserligen sörjde lilltjejen sin 'fegis' när han dog och hon hade problem med att få den närhet hon var van vid från gammelkatten, men hon är rätt envis så nu är det frid och fröjd i min lilla 'koloni' igen. Jag tycker absolut att du ska skaffa en kompis till henne. Se bara till att det är en katt som är kattsocial.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
2/9/13, 9:07 AM
#2

Det är bara bra. Oavsett om du tar en tam eller skygg katt. Om inte din katt är en ensamkatt, det vet man inte innan. Jag är jourhem för skygga katter, ibland också för en halvtam och är förvånad hur sociala katterna är mot varandra fast det kommer nya hela tiden.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Kattsthlm
2/10/13, 11:33 AM
#3

Skönt att höra att jag inte är helt vilse iaf. Jag kommer försöka genomföra detta till början av sommaren och skriver här om råd behövs.

Hade det varit en helt tam katt hade jag inte tvekat men jag är lite rädd att förstöra det jag och hittekatten byggt upp tillsammans. Så det blir mycket tänk innan varje steg..

Lena
2/10/13, 4:14 PM
#4

Skygga katter som levt ute i en kattkoloni eller med andra katter har i regel inga som helst problem med andra katter. Det brukar gå hur smidigt som helst. De liksom bara smälter in.

Däremot kan en tamkatt som inte fått vara tillräckligt länge med sin mamma och sedan levt som ensamkatt ha det betydligt svårare.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Kattsthlm
2/14/13, 12:41 PM
#5

Åh nej svårt!

Jag har ingen aning om hur Alissen har umgåtts med katter utomhus. Hon har i alla fall inte levt i någon koloni. Antagligen har hon levt som ensamkatt. Jag ska fundera vidare på detta!

MSH
2/14/13, 9:06 PM
#6

Förstår din fundering. Vi läste också mkt om detta med "kattkompis" till sin katt. Vår lilla skrutta som vi tyvärr inte har (är bortsprungen) var precis som du beskriver. En god bit på väg mot att bli "tryggare" men hon var säkert skild från sin mamma mkt tidigt, (har förstått det mer och mer efteråt) och var en typisk ensamkatt. Levde ensam. Så jag förstår tankegångarna….., man vill inte "förstöra" något som är bra…. Svårt är det… Kanske kan man få "prova" med en katthemskatt?

Annons:
Katthemsmatten
2/15/13, 9:58 AM
#7

#5 o 6. En skygg katt brukar har lätt att knyta an till en trygg katt som är kattsocial. Det finns katter som inte verkar vilja ha kontakt med andra katter även när de är skygga, men det är mycket få som reagerar så. Under de år jag varit volontär på ett katthem som jobbar mycket med skyggisar har jag hittills träffat på en enda katt av ett drygt hundratal som jag mött. Risken att din lilla Aliss inte skulle uppskatta en kompis är därför liten.

Att "prova" en katthemskatt är inte aktuellt. Det är traumatiskt för en katt att flytta från den invanda miljön på katthemmet och att sedan efter kort tid flyttas tillbaka gör ingenting för att förstärka förtroendet för oss 2-beningar.  Däremot brukar katthem ha en möjlighet att ta tillbaka en katt om det visar sig helt omöjligt att få katterna att samsas trots att man ger alla råd och den hjälp man som köpare kan behöva. Jag pratar då inte om någon eller några få veckor, utan att man verkligen har testat alla knep som finns. Man måste också vara medveten om att katthemmet inte har någon bur stående i väntan på att det kommer en katt i retur, utan man måste ha framförhållning även här. Det är ingen nyhet att våra katthem alltid har fullt och dessutom låååånga köer av katter som behöver få komma in.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MSH
2/15/13, 11:24 AM
#8

Katthemsmatten, det förstår jag, (om fullt på katthemmen etc) och jag kanske uttryckte mig "slarvigt", menade inte "prova" på kortare tid utan mer att en ev möjlighet att kanske kunna "byta" katt eller ev lämna tillbaka? finns? OM man nu provat allt och givetvis gett det lång tid.

Katthemsmatten
2/15/13, 11:33 AM
#9

#8 Det finns åtminstone ett katthem (gissningsvis flera) i Stockholm som gör allt för att det ska bli bra för de katter som omplaceras. Jag trodde inte du menade 'öppet köp', men ville förtydliga för dem som kanske började läsa sent i tråden så att man inte får uppfattningen att det går att testa en katt här och en katt där.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: