Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 996 ggr
Lena
2013-02-06 17:56

Eskilstuna: Lst avlivade 15 katter

Ännu ett fall som slutade med döden för 15 katter:

Hade 15 förvildade katteri bostaden.

Denna gång var det i Eskilstuna. I december gjorde Länsstyrelsen kontroll och fann 15 vanvårdade katter samt resterna av en död katt. Man gick dock hem och firade jul i godan ro utan någon åtgärd.

En dryg månad senare återvände man och avlivade alla katter. Ägaren fick inte ens djurförbud.

"Katterna som ansågs vara "väldigt skygga nästan förvildade" bedömdes inte vara möjliga att omplacera och avlivades".

Ja vad ska man säga??? Alltid samma gamla tråkiga visa!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Katthemsmatten
2013-02-06 18:04
#1

Vet inte vad som gör mig mest förbannad egentligen. Man konstaterar ett problem och går hem och firar jul och sedan är det mer än bråttom. Tänk om man istället hade kontaktat katthemmen i området så de hade hunnit förbereda för att ta emot katterna för utvärdering om de är omplaceringsbara eller ej, och sedan fångat in dem och placerat dem om inte annat så tillfälligt. Men nej då, först svälja julskinkan och sedan fram med 'bössan'! Det är ju enklast så?!?! Skrikandes

Undrar just hur de motiverar att ägaren inte fick djurförbud? Med tanke på att man hittade rester av en död katt hade det varit klädsamt med åtminstone den åtgärden och att man följde upp. Nu är det bara en tidsfråga innan 15 nya katter får sätta livet till på samma ställe.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2013-02-06 19:14
#2

Det stinker om det Svenska Djurskyddet den saken är klar.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
2013-02-06 19:18
#3

Stor skandal. En djurägare får inte låter sina djur lida men Ls får göra det. Ofattbart hur de kunde lämna katterna utan att agera direkt. Det borde vara möjligt att anmäla alla dessa tjänstefel. och att avlivar katter istället för att ge de en chans till ett bättre liv. Katter som lever i misär är inte vana med främmande framförallt inte när polisen och djurskyddsinspektörer dyker upp. Klart de blir rädda.

Hoppas många går in där och lämna ett svar och att Ls läser det….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Skyggis]
2013-02-06 19:24
#4

Saknar ett djurskydd i vårt land.

Önskar så att LST granskas av media, oh vad jag önskar det!

Alexej
2013-02-06 20:15
#5

Är så förbannad. Hade de hittat 15 vanvårdade barn och ett dött på vardagsrumsgolvet, hade de då också lämnat de för att komma tillbaka en månad senare för att avliva alla? Det är deras jobb, bra betalt dessutom, att skyddar djur. Vi gör allt för att höja statusen på katter här i samhället medan Ls skiter i att värna om hjälplösa katter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Rafflan
2013-02-06 20:56
#6

Katterna som ansågs vara "väldigt skygga nästan förvildade"…

Avlivar dem inte pga att katterna är för vilda enligt dem? dessa skriver dem ju var bara skygga = borde ju då enlgt lst fått en chans…

Annons:
anebit
2013-02-06 23:27
#7

Fy FN för Lst !!  Skrikandes Lämna kvar katterna över en månad i denna misär för att sedan avliva dem  Gråter utan en chans till ett bättre liv.

Och detta händer i min hemstad Eskilstuna!!  Skrikandes

Jag önskar också att Lst blir ordentligt granskade i media!!

Djurskyddet  i Sverige är ju bara ett skämt!!!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Katthemsmatten
2013-02-07 11:19
#8

Jag har inte fb, så jag kan inte kommentera i nätupplagan. Har istället skrivit mina frågor till journalisten och frågat om han inte kan ställa dem till LST. Kopierar mitt mail nedan:

Har läst din artikel i nätupplagan. Eftersom jag inte har och heller inte vill skaffa mig ett Facebook konto, kan jag inte kommentera, men skickar de frågor som jag väldigt gärna skulle vilja att Länsstyrelsen svarade på. Det här är  inte den enda LST eller det enda fall i Sverige där man agerar på liknande sätt. Om du har möjlighet att göra en uppföljning för att se om det finns en möjlighet att få dessa frågor och även de frågor som finns i kommentarsfältet vore det mycket intressant läsning för alla oss som ägnar oss åt att omplacera skygga/förvildade katter i landet.   Varför, om man nu väntade i en hel månad med att ingripa, använde man inte tiden till att kontakta katthem i området för att ge de rädda/skygga katterna en möjlighet till omplacering? LST har sällan eller aldrig någon kunskap i hur katter agerar i en oväntad situation. Den mest kelsjuka katt brukar agera genom att fräsa/försöka gömma sig när okända kommer in i deras revir. Det är ett helt naturligt beteende! Hur kommer det sig att LST i de allra flesta fall omgående dömer djur till döden? De djur vars väl och ve man är satt att tillse? Och varför har ägaren inte fått djurförbud?? Många frågor som vi förmodligen inte kommer att få besvarade från länsstyrelsen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: