Annons:
Etikettbilder-filmklipp
Läst 4017 ggr
Tyrisen
2/3/13, 11:25 PM

Lycklig med lilla hittekatten :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er!

Har ju letat kissekompis till vår Tyra ett tag, och äntligen så har vi skridit till verket! Säg hej till Lillan/Märta (kallas just nu Märta men vet ej om vi ska ge henne nytt namn)!

Märta är brunspotted med vitt och en go liten flicka på ca 7 månader. Hon kommer från Örebro Katthem, och är född ute hemlös, men fick komma in med sin mamma när hon var 8 veckor.

Vår katt är sur och morrar åt Märta, hon kom hem hit idag så jag hoppas och tror det ska gå över snart. Tyra har slutat vaka över henne hela tiden i alla fall :) Kände nu på kvällen att Märta måste få vara ifred litegrann, så jag stängde dörren en stund om henne och sambon som ligger och sover.

Märta tycker det är lite läskigt när man går omkring, men sitta ner går redan väldigt bra. Hon har luktat mig i ansiktet och jag fick till och med lyfta upp henne en kortis. Nu ligger hon här bredvid och leker med en Kickeroo (som en lång kudde med svans). Så underbar  *kär* Hoppas nu det kommer funka med vår andra katt - vi är adoptionsjourhem tills vi vet att det är OK, sen adopteras hon "på riktigt".

Kanske inte ett så himla roligt inlägg men var bara tvungen att få skriva ut hur roligt det känns!

Lånad bild från jourhem, på fotot är hon ett par månader yngre.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Annons:
Tyrisen
2/4/13, 12:04 AM
#1

… och nu sprang hon fram till mig och ropade, och började sen kurra och gosa :)

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Lena
2/4/13, 12:37 AM
#2

Jättesöt lten stumpa!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kattassen
2/4/13, 8:07 AM
#3

Det var absolut ingent tråkigt inlägg utan tvärtom! Man blir så glad och varm i hjärtat när en hemlös katt är på väg mot ett för-alltid-hem. Hoppas det går bra!

Skrattande

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Alexej
2/4/13, 9:25 AM
#4

Härligt! Vilken fin katt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sidentass
2/4/13, 9:58 AM
#5

Men så fin hon är, lilla Märta-Gumman!Glad

Katthemsmatten
2/4/13, 10:14 AM
#6

Härlig läsning! Det kommer säkert att gå bra, speciellt som Tyra slutat morra åt Märta redan.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Lena
2/4/13, 11:32 AM
#7

Att det blir en del morr och fräs i början är helt naturligt. Det brukar dock lägga sig ganska snart. Tyra kommer med all säkerthet att axla rollen som mamma och ta hand om lilla Märta på bästa sätt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Issa
2/4/13, 2:09 PM
#8

Aha. lilla Desi från Degerfors. Hon är så söt! Lycka till med henne!Skrattande

Tyrisen
2/5/13, 2:03 AM
#9

Åh tack allesammans! Känns skönt med lite uppbackning :) då det var ett tag sen jag förde samman två katter. Det går sakta framåt, men framåt i alla fall.

Nu får lilla Märta vara framme utan att bli ivägjagad, men närmar hon sig Tyra blir det morr och väs. Den lilla skruttan är så nyfiken att hon inte riktigt kan låta bli att försöka gå fram till henne. Lite "kul" för Tyra är verkligen sur, men sen ser jag att inte hon heller kan låta bli att ligga och titta på Märta ibland, i smyg, och se intresserad ut.

Men det ska nog gå, håller koll så hon inte ger sig på henne eller så. Vill bara att det ska släppa nu, för livet skulle vara som ett party för båda två då :) Märta har redan rullat upp sig i knät på mig och äter/bajsar och leker, så måste säga att det är en riktigt cool brud vi fått att göra med! Hade jag inte vågat ana så snabbt!

#8 Jajjemen! Tack Skrattande

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Tyrisen
2/5/13, 10:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Idag har Tyra luktat på Märta utan att fräsa, det blir nog kalas :) Svårt att fånga lillskiten på bild men en hyfsad har jag fått.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Tyrisen
2/5/13, 10:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Tycker hennes teckning är så fin. *stolt som om det vore min dotter* Jag som egentligen inte bryr mig särskilt om katters utseende, tycker allt är fint. Tydligen ska det här vara en sånt utseende som många ratar, kan jag inte förstå en sekund.

Glad

(Ursäkta dassig bildkvalité)

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Katthemsmatten
2/5/13, 10:40 AM
#12

Vad fin hon är med sina prickar på ryggen. Jättesöt! Kul att det sakta men säkert går framåt med katternas umgänge med varandra.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
2/5/13, 10:44 AM
#13

Härliga bilder!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Syllisen
2/5/13, 2:41 PM
#14

Vad fin hon är Glad.Lycka till!

Issa
2/5/13, 3:04 PM
#15

Kul att se bilder på henen. Hon är brunspotted och vit. Skrattande

Gatukorsning
2/5/13, 3:29 PM
#16

Vilken häftig och udda teckning på katten! Kul!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Tyrisen
2/6/13, 2:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Japp hon är min lilla kärlek! Tack alla:) Nu måste vi sova, hon har lekt som en galning så det behövs nog haha!

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

LillKira
2/8/13, 9:30 AM
#18

Hon är ju jättesöt!

Det värmer såå i hjärtat när jag läser sånt här. När ett skrajset litet hjärta får ett tryggt och kärleksfullt hem!

Tyrisen
2/16/13, 1:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Numera ser det ut såhär när katterna umgås 🙂

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Tyrisen
2/16/13, 1:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Märta blir ompysslad av "mamma" Tyra ❤️

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Annons:
Tyrisen
2/16/13, 1:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

"Jag är världens goaste tjej" 😂

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

[helenal]
2/16/13, 1:27 AM
#22

Ååååå dom är ju bästisar nu ju:) mysigt

Tyrisen
2/16/13, 1:30 AM
#23

Ja det var en liten bildbomb! Det går jättebra här mellan katterna och det märks att båda två trivs med att ha sällskapet. Märta är väldigt lekfull och Tyra får utlopp för sin busiga personlighet tillsammans med henne, men ibland är det roligt att bara titta på när Märta springer omkring och busar för sig själv eller med oss 😛

Kan inte förstå att denna katt varit hemlös. Hon har utvecklats massor sen första dagen här. Numera är det knappt läskigt med någonting, och hon hoppas gärna upp i knät kortare stunder. De är verkligen individer, då jag inte alls förväntat mig detta. Är mer van att man måste vara väldigt försiktig för att det ska utvecklas åt rätt håll. 

Nu ska vi ha en riktig myshelg. Tack alla som läst mitt egoinlägg och tittar på bilderna 😃

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Tyrisen
2/16/13, 1:31 AM
#24

#22 Ja det är dom verkligen 🐱

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

[helenal]
2/16/13, 1:33 AM
#25

Men du ger oss väll fortsatt bilder o uppdateringar:) så kul att läsa om en hemlös som fått sitt kärleksfulla hem:)

Tyrisen
2/16/13, 1:35 AM
#26

#25 Ja det gör jag mer än gärna!

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

ilb
2/24/13, 7:58 PM
#27

Så fina kissar. ❤️

Annons:
Tarotstollan
2/24/13, 8:47 PM
#28

Grattis till fina kissar!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Jourhemmet
2/24/13, 9:01 PM
#29

Se till att få henne kastrerad nu så att du slipper kissmarkeringar.

lillmymlan
2/24/13, 9:31 PM
#30

❤️ fina missar ❤️

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Tyrisen
2/25/13, 12:29 AM
#31

Tack hörrni :)

#29 Tid bokas imorgon bitti🙂 Vore verkligen inte kul med kisseri utanför lådan. 

Hon har varit väldigt liten till växten (troligtvis pga undernäringen) så det är först nu hon har börjat fylla ut kroppen. Hade ett litet avslutande möte häromdagen med kontaktpersonen, och hon var säker på att hon nu är stor nog rent viktmässigt. Vet att en del vet. kastrerar jättetidigt, men tror inte katthemsvet. gör det och ville inte stressa henne i onödan när hon precis kommit hit. Har inte visat löpbeteende ännu vilket ju bara är bra om hon inte hinner göra. Men nu så äre dags!

Katthemmet erbjöd sig att försöka få med henne samtidigt som de åker in med andra katter, men jag tycker de har nog så jag fick förtroendet att åka in själv. Det är så smidigt att jag fick en rekvisionslapp till katthemmets veterinär på kastreringen. Tycker det var väldigt bra att de arbetar så, just för att så många som möjligt ska kastrera sina kissar (det går man ju med på när man köper den men sen är det ju till syvende och sist upp till ägaren att göra det).

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Tyrisen
2/25/13, 12:34 AM
#32

Har inga nya roliga bilder, men kan avslöja att lilla damen är helfrälst i kött! Hon har fått torrfoder (samma som tidigare jourhem) tills nu och blötmat varje kväll, men nu kommer hon endast äta blötmat. Med tillskott av kött, eftersom hon uppenbarligen ÄLSKAR det 🙂 Hon blir så till sig att hon inte riktigt vet vart hon ska ta vägen. Stod i köket och följde mina fotsteg hela tiden när jag kokade kyckling förut.

Jag vet att man kan ge kyckling rått, men så blev jag sådär nojig. Tänk om köttet av någon anledning skulle vara dåligt? Visst är jag löjlig nu eller? 😛Det var kycklinglår och benen är ju längst inuti, så då kunde jag ju inte ge henne dem att gnaga på när jag hade kokat dem. Det hade ju annars varit något kanske…

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Jourhemmet
2/25/13, 10:10 AM
#33

Servera råa kycklingvingar från guldfågeln. Finns i frysdisken 1kg för 25:-. När man tillagar kött så försvinner det viktiga taurinet.

Issa
2/25/13, 2:49 PM
#34

Tyrisen, kan du inte skicka de där underbart vackra bilderna när kissarna sover ihop till Katthälsningar på hemsidan, så fler får se dom?

Annons:
Tyrisen
2/25/13, 6:47 PM
#35

#33 Tack!

#34 Jo det ska jag göra! Och på katthemmets FB-sida 🙂

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Tyrisen
3/5/13, 8:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

"Men hallå jag sooov faktiskt! Jag är så trött att mina ögon är typ svullna ju" (Det var bara därför)

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Tyrisen
3/5/13, 8:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

"Mamma mamma, vad ska vi leka med nu? Ska vi leka med Kickeroo? Borsten, ska du klappa mig med den? Mat? Mamma?" ❤️

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

[helenal]
3/5/13, 8:27 PM
#38

hon verkar vara så egen med underbar personlighet:)

Tyrisen
3/6/13, 11:03 PM
#39

#38 Där satte du pricken på det! Egen och tar för sig, skitrolig 😂

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Katthemsmatten
3/7/13, 11:38 AM
#40

Den här tråden behövs verkligen som motvikt till allt elände för skyggisar som vi läser om. 🌺

Medarbetare Hittekatter iFokus

Tyrisen
4/8/13, 11:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

"Hej alla på HiF! Här satt jag förut idag på matbordet och bad med mina ögon så fint jag kunde, att jag skulle få en eller två köttbullar av mamma. Eller helst allihopa… men jag fick inga, jag fick äta min blötmat istället. Mamma säger att det inte är bra att vara besatt av mat. Tydligen finns det alltid mat nog till mig, men det är svårt att förstå? Jag lär mig nog hoppas jag."

"Förresten så har jag opererat mig för snart 2 veckor sen, och är tydligen något som heter kastrerad. Då slipper jag känna mig stressad säger mamma, och OM jag någonsin skulle träffa en kille så behöver jag inte oroa mig heller. Har ni sett vad cool jag är också, som tatuerat mig i örat? Det är gröna siffror, ballt va? :)"

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Annons:
Katthemsmatten
4/9/13, 1:56 PM
#42

#41 Du är jätteball med tatuering och kastrering! Önskar att alla hade så klok matte som du har. Blir nästan kär när jag ser ditt söta lilla ansikte. ❤️

Medarbetare Hittekatter iFokus

Gatukorsning
4/9/13, 9:13 PM
#43

Nämen! Får hon sitta på bordet? ;-)!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Tyrisen
4/10/13, 12:56 AM
#44

# 42 Tack för go kommentar!

#43 Japp det har alla mina katter fått 😃 Men Märta kanske inte borde, hehe…

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Tyrisen
4/10/13, 1:00 AM
#45

Förresten lyckades hon idag med att 1) slicka på laxen innan den åkte in i ugnen och 2) hoppa upp på diskbänken och sno en stor köttbit och springa iväg (men jag tog tillbaka den). Har aldrig varit med om snabbare katt, snabb som en vessla så fort det finns kött 🐱

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

ilb
4/10/13, 9:16 AM
#46

Så söt hon är. Älskar bilden i #41. ❤️

Tyrisen
5/20/13, 1:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Märta gillar verkligen att ligga i sitt klösträd. Kruxet är att det gör ju tant Tyra också, och de har båda samma favoritkorg. Skulle behövt vara större men det funkar att klämma ner sig båda två 😛 Här ligger hon för sig själv och myser!

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Tyrisen
5/20/13, 1:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Det spanas väldigt mycket på fåglar och nu senast på flugor i fönstren 😉

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Annons:
Tyrisen
5/20/13, 1:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Ingen snygg bild, men rolig för man ser att hon har växt och blivit en ung dam! Prickarna har nästan "försvunnit" på ryggen, de syns inte så tydligt då pälsen blivit mörkare.

Nu längtar matte tills flytten nästa helg då M & T ska få tillgång till stor innätad balkong. Förhoppningsvis kommer vi ha ännu mysigare 🐱

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Tyrisen
9/16/13, 1:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Nu var det toklänge sen jag skrev något här. Kände att jag bara ville ge en liten update :) Numera har katterna som sagt en innätad balkong, vi har flyttat. Märta har lugnat ner sig liite men är fortfarande väldigt aktiv… på att jaga malar! :) Hela kvällarna ägnar hon helst åt detta, och hon är så kvick på att ta dem så. "Mamma" låter balkongen vara öppen och får sitta med tröja och sockor, vilken kattnörd man är :) 

 Jag kände efter en tid i nya lägenheten att både M & T nog skulle haft det allra bäst om jag hade en till kisse. De har accepterat varandra, men Märta är originell. Jag menar verkligen mer busig än de flesta ungkatter jag stött på, och lite dålig social kompetens hrm… :) Tur hade jag då det perfekta tillfället dessutom dök upp, då en liten kille i Märtas ålder ville flytta (också katthemskatt). En vän hade honom hos sig, så jag fick träffa honom många gånger och han verkade passande. 

 Han flyttade hit på prov och tant Tyra gillade honom på typ 2 dagar :) Han är så vän och snäll mot henne, men busig med Märta. Alla goda ting är tre? :) Ilmer heter han! (Och han är absolut kastrerad, vaccinerad, märkt och försäkrad)

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Tyrisen
9/16/13, 1:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Alla tre spanar in en fågelsvärm 😃 Jag är så nöjd med min lilla trio, de verkar trivas och får ut olika saker av varandra. Och jag mår så bra av dem på köpet.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

carlas
9/16/13, 1:18 AM
#52

Vilken underbar trio! Och glad blir man av denna tråd. ❤️

Tyrisen
9/16/13, 1:36 AM
#53

#52 Det är det stora syftet med tråden, man ska bli glad och inget annat :)

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Isatis
9/16/13, 2:47 PM
#54

Så gulliga de ser ut.

Gatukorsning
9/16/13, 8:58 PM
#55

Vilken fin liten fyrtassad familj du har!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Annons:
Lena
9/16/13, 9:02 PM
#56

#51 Härligt att höra! Ja katter är allt underbara! Jättefina kissar och fina bilder!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jessicahagstrom94
9/16/13, 10:12 PM
#57

Oj vilken underbar tråd jag hittade :) skönt att se att alla trivs med varandra! Blev sugen att starta en tråd för våra hittekatter nu ju, men nja.. vet inte..? :)

Djurälskaren87
9/17/13, 10:40 PM
#58

gud va härligt att höra och vilket fint slut :) dom kompletterar varandra både personlighetsmässigt och utseendemässigt:)

får hoppas inte flickorna slåss om killen;)

Tyrisen
9/18/13, 2:39 AM
#59

Tack alla härliga :) #57 Jo gör det Jessica, det är roligt att läsa och se hur de har det! Jag har sett en del bilder du tidigare visat på dina sötisar, ni har väl några stycken :)

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Lena
9/20/13, 5:21 PM
#60

#57 Det tycker jag absolut du ska göra. Vi vill gärna ha mera av den här typen av berättelser. Dessutom behövs det. Det kan göra att flera kan tänka sig att ta emot en hittekatt i sitt hem.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: