Annons:
Etikettannonsdiskussioner
Läst 2950 ggr
Aribigga
2013-01-31 20:07

Önskas låna kattfälla

Behöver fånga in en stallkatt som behöver få sin medicin och undrar om någon kan tänka sig att låna ut en kattfälla i nordvästra skåne? Gärna så nära ängelholm/båstad som möjligt.

Vi tänkte fånga in henne och stänga in henne på ett bättre ställe än ett stall med massa gömslen att gömma sig i. Så förhoppningsvis behöver vi inte låna den så länge.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Annons:
Aribigga
2013-01-31 20:22
#1

Hrm, kanske ska skriva mina kontaktuppgifter också…

Om ni kan tänka er att låna ut så skriv i tråden, pma mig eller skicka ett mail till morrhoppa666@hotmail.com

lurvponnyn.vimeddjur.se

Alexej
2013-02-01 09:46
#2

Inte så insatt därnere men har du kollad med katthem/kattföreningar i närheten? http://hittekatter.ifokus.se/articles/4d7148b1b9cb46222705cd99-alla-katthem-i-sverige?discussions-1

Jag fångar in stallkatter genom att ställa fällan direkt bakom öppningen i stalldörren ut. Glöm inte att avmaska när du har fångad katten. Lycka till.

Bra artikel om stallkatter: http://hittekatter.ifokus.se/articles/4d716907b9cb46223907a18d-stallkatter

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
2013-02-01 11:39
#3

Härligt att höra att en stallkatt får så mycket omtanke! Hoppas ni får låna en fälla med det snaraste.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Aribigga
2013-02-01 13:44
#4

#2 Tack för tipsen, ska kolla runt bland dem. Tassebo är ju inte jättelångt bort.

#3 Ja om det ändå vore ägaren till katten som visade minsta intresse Obestämd Tur att hon och hennes syster har mig och mamma som bryr sig om dem.

Man borde inte få ha katter i kalla stall!! Suck, frustrerad över det jävla ointresset som deras ägare visar dem…

lurvponnyn.vimeddjur.se

Katthemsmatten
2013-02-01 13:53
#5

#4 Det går att göra en anmälan till Länsstyrelsen för vanvård. Hur sedan LST agerar är olika i olika län. Risken finns att katten blir omhändertagen och avlivad för att den är skygg.

Finns det inte någon uppvärmd sadelkammare som katten skulle kunna få bo i? Det är i alla fall bättre än ute i kylan. Och din mamma och du är fantastiska som hjälper katten. Det är mer än de flesta skyggisar har tillgång till, 2 personer som verkligen ser dem och deras behov.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Aribigga
2013-02-01 15:47
#6

Jo har funderat på det, tyvärr tror jag inte de har så mycket att säga om saken just nu. Denna vintern får de ordentligt med mat i alla fall, de har två stall med skullar de är på. Jag tycker bara att det är så sorgligt att två sociala katter ska bo i ett stall där man i princip inte bryr sig. Tänk när jag och mamma flyttar våra hästar, vem ska bry sig då? Ack, om jag bara hade ett stort hus istället för en tvåa som redan är okuperad av mina två älsklingar.

Tss, får inte jag tag på lilla Jenna får ingen annan det heller ;)

Nä men skämt och sido så är hon egentligen inte så skygg. Dock tappade hon förtroendet för oss när vi var tvugna att fånga henne två gånger.

Nu till saken! Vi behöver ingen kattfälla längre!

Ibland känner man sig så dum, vi har inte gett henne mat för att kunna locka fram henne när vi är där så hon är ju hungrig nu (arma katt) så kom jag till insikten att medecinen är ju flytande… Jag hade helt enkelt medecinen på maten och vips så var den borta. En stor sten har lyfts från våra bröst nu, och Jenna kan i lugn och ro bestämma sig för när hon vill vara social igen nu när vi slipper försöka få tag på henne.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Annons:
Katthemsmatten
2013-02-01 15:51
#7

Vad skönt att det löste sig så enkelt. Katter är inte dumma, så det är klart att hon har gjort sig otillgänglig när hon misstänkt att hon skulle bli fångad.

Synd och skam att ägarna inte bryr sig om sina katter! Att de är i stallet är en sak, men de ska ha tillgång till att kunna komma in och få omvårdnad och värme som vilken annan katt som helst. Om inte annat  som lön för att de håller stallet fritt från råttor och möss.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2013-02-01 19:19
#8

Det kalla stallet är det inte någon större fara med bara katten får sin andra behova tillgodosedda. Blir kastrerad, får veterinärvård när den behöver, mat och vatten och tillsyn. Stallmiljön är det inget fel på däremot brister det ofta i de andra avseendena.

Bra att du engagerar dig för kissen och ser till att den får den vård den behöver! Lycka till!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Aribigga
2013-02-01 20:15
#9

Ja nu hoppas vi bara på att lilltjejen blir frisk!

lurvponnyn.vimeddjur.se

lillmymlan
2013-02-01 23:45
#10

Vad är katten för sjuk? Rynkar på näsan

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Aribigga
2013-02-02 10:18
#11

Hon har en böld i tassen och eftersom det tog så lång tid innan hon kom till veterinären så finns risken att infektionen har gått in i benet.

Vi började tjata på ägarna om att ta henne till veterinären ganska snabbt, men så skulle de ringa efter jul och det hände inget. Och vi sa till igen men de var ju så sjuka… Tanken var att om de själva hade åkt så kanske veterinären kunde övertalat dem om att ta in dem i värmen i huset, vet är nämligen ganska dramatisk. Nu i efterhand skulle vi ha tagit saken i egna händer tidigare. Rynkar på näsan

lurvponnyn.vimeddjur.se

lillmymlan
2013-02-02 15:06
#12

Fy fan säger jag… inte åt er som hjälpte katten Kyss men de som äger den! De skulle ha ordentligt med stryk! Skrikandes

Sånt här gör mig galen! MORR!

Hoppas att missen får sin medicin och att den bra nu

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Aribigga
2013-02-02 15:17
#13

Mamma pratade faktist med ena stallägaren idag då hon kom ut och frågade hur det gått. Hon har tydligen haft ruskigt med ångest över kissen men med en hel sjuk familj helt enkelt inte orkat ta tag i det. Hon ebjöd oss dessutom ersättning för all den tid som vi har lagt ner på katten så det verkar ju som de har brytt sig mer än vad som har märkts.

Det viktiga är att kissen har fått vård nu.

Mamma fick till och med klappa henne idag! :D Så hon kanske förlåter oss trots allt.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: