Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1210 ggr
[LucyInTheSky]
1/30/13, 10:44 PM

Hjälp, skyggis

Hej på er..

Guud det är längesen jag var här inne.

Jag vänder mig hit då jag vet att det finns oändlig kunskap här inne.

För ca. 2 år sen adopterade jag en skyggis, Sigge. Första året innebar mest ligga under soffan och fräsa lite när man var för närgången. Men sen ändrades allt han sov i min säng! Kelade med mig på sina vilkor då såklart. Sen flyttade vi till hus, där gick utvecklingen framåt också. Han sov framme, i sängen och låg i soffan hos mig.. Men sista månaderna i huset så började han kissa och bajsa i källaren. Samma ställe varje gång i pannrummet. Han bodde mest där nere också ville inte umgås lika mycket. Blev liksom mer tillbaka dragen igen.

Vi flyttade sen till lägenhet i staden och här gick tyvärr min Ruu bort =( Han blev dålig jätte snabbt och vet konstaterade tumörer i hela kroppen på honom. Efter detta gick Sigge tillbaka helt. Han var bara under soffan och ville inte umgås. Här började även små pojkarna mina andra katter Nemo och Melvin bråka med honom. De är riktigt elaka. Han får inte komma ut under soffan utan att bli jagad..

Sigge har börjat kissa här med.. Och nu har det blivit så illa bakom soffan, märkte det idag.. =( Att jag kan inte ha honom ute i lägenheten. Han är i badrummet och är mycket olycklig över detta. Har inte råd att betala nytt golv för att han använder parkettgolvet som kattlåda.. Det är inte lite skvättande det är enorma pölar och han bajsar även där bakom.

Är han sjuk? Ska ringa vet i morgon.. Han är verkligen stressad och ledsen min kisse..

Vet fasen inte vad jag ska göra =(

Tips?

Annons:
kattassen
1/30/13, 10:52 PM
#1

#0 Ledsen för din skull att du har så jobbigt med Sigge.

Tråkigt att vackre Ruu har gått bortGråter Minns allt honom!

Men jag tror att Sigge inte trivs - det verkar vara protestkiss/bajs. Att dina andra katter inte låter honom komma ut utan att bli jagad är ju jättestressande för en katt. Inte undra på att han gör sina behov där - han får ju inte komma till lådan!

Naturligtvis kan du boka en tid hos veterinären för att göra den medicinska undersökningen så att han inte är drabbad av någon sjukdom. Det bör man alltid göra för att utesluta saker och ting.

Att han skulle ha UVI tar jag inte för troligt då kisspölarna inte är av skvättande modell. Tömmer han blåsan tror jag mer på protest/otrivsel.

Har du prövat med Feliway? Annars skulle jag försöka ha de tre åtskilda och sätta Sigge i något större utrymme än badrummet. Där blir han inte lyckligareRynkar på näsan.

Min teori är att småpojkarna utgör problemet för Sigge.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[LucyInTheSky]
1/30/13, 10:58 PM
#2

Ja det var verkligen ett hårt slag när jag fick lov att låta Ruu somna.. Gråter bara att tänka på det.. Min speciella herre. Är dock glad att han hamnade hos mig vi har haft våra duster han och jag men gud vilken fin katt. <3 Han kommer alltid vara med mig.

Har också tänkt så att han inte trivs.. =( Så svårt att ha dem ifrån varandra bara då det är öppen planlösning på lägenheten. Bara sovrummet och badrummet med dörr =(

Har inte provat feliway på Sigge men har testat det innan då en jourhems katt var stressad men tyckte inte det gav någe resultat. Men kan ju testa.

HAr pratat om omplacering men gud det gör ont så här nära Ruus bortgång. Han är ju min Älskling även om han inte riktigt känner samma om mig alltid lille Sigge..

Vet inte vad jag ska göra. Frustrerande och jobbigt med kiss överallt. Blir inte kul när vi flyttar om det sätter sig i golvet.

Gatukorsning
1/31/13, 9:44 AM
#3

Testa med att ha flera lådor på olika ställen. Det kan ju funka för att han inte ska kissa på golvet.

Tror att han kanske är ledsen för att kompisen Ruu inte längre är där, och så märker de andra att han är ledsen och så ska de tjaffsa med honom liksom. Så tycker jag att det är hemma hos mig, om min skyggis är nyopererad till exempel, så har han ju ont så klart. Och då ska den andra katten hålla på och retas, hon lämnar honom inte riktigt ifred. Hon märker att något är fel, och då kan hon inte hantera det verkar det som. Vet andra vänner som har upplevt samma sak, om en katt mår dåligt så är de andra katterna liksom "på katten" hela tiden.

Men Feliway är ju värt att testa i alla fall. Alla katter är ju som sagt olika, det kan ha en lugnande effekt på de andra katterna.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Katthemsmatten
1/31/13, 9:48 AM
#4

När började de andra katterna att bråka med honom? Var det redan före flytten? Ibland är det så att katter upptäcker att en annan katt är sjuk och försöker mobba ut den ur flocken. Jag tycker definitivt att det är läge för ett veterinärbesök med en ordentlig undersökning. Jag tror inte heller att det är något så banalt som UVI som spökar.

Håller tummarna för att det är förändringen med Ruus bortgång som gör att de andra har börjat kaxa upp sig, men man ska utesluta sjukdom innan man bestämmer sig för hur man ska gå vidare.

Har du testat att låsa in de små vildbasarna så att Sigge får en chans att röra sig i resten av lägenheten? Hans självförtroende kan knäckas av det han nu utsätts för, även om jag förstår dig.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Marga
1/31/13, 1:06 PM
#5

Håller med om alla goda råd men undrar också om inte Sigge kan få ha en låda i hörnet bakom soffan dit han tar sin tillflykt. Sen ska han förstås inte behöva sitta där, men Feliway och andra åtgärder kanske kan hjälpa katterna att komma bättre överens framöver. Veterinärbesök - absolut! Men om det är vantrivsel pga de andra katterna kan en egen låda i ett tryggt hörn kanske vara till hjälp. Det låter som stress tycker jag, har sett liknande reaktioner i grupper av katter där mobbning förekommer.

Så oerhört tråkigt med Ruu… minns så väl. Beklagar verkligen!

[LucyInTheSky]
1/31/13, 1:59 PM
#6

Jag har 5 kattlådor på 3 katter och 70 kvm här hemma.. En av dem flyttas till där han kissar och bajsar och så har det varit ett tag nu.

Han är inte längre kvar i badrummet då han massakerade dörrposten =/ Phuu och när jag öppnade för att se hur det såg ut tog han rivstart på min nakna fot. AJ.. Så han är tillbaka under soffan.

Annons:
WhiteBunnyWithBlueEyes
1/31/13, 2:14 PM
#7

Han kanske blir stressad pga att han måste flytta runt hela tiden?

Har även hört att katter kissar och bajsar överallt i hemmet för att säga till om att dom inte gillar den nya miljön.

[LucyInTheSky]
1/31/13, 4:08 PM
#8

Inte så lätt att bestämma detta då.. Kan man inte bo kvar kan man inte.. Bättre han följer med oss än blir lämnad kvar.

[helenal]
1/31/13, 10:51 PM
#9

Tycker xdt är bra att du går till veterinären, sedan tycker jag faktiskt du ska överväga att om de inte hjälper omplacera så han får må bra igen o inte bli utmobbad

[Skyggis]
2/1/13, 6:28 PM
#10

Låter absolut som att det orsakats av kraftig stress.. och stress kan leda till andra tråkigheter, fysiska såväl som psykiska besvär.

Testa att ha honom i sovrummet där han kan få det lugnt och bli extra bortskämd. En ombonad plats där han kan vara ifred med fritt rörelseutrymme utan risk att bli mobbad. Eftersom han gillat att vara uppe i sängen och även tillåtet kel, kan sovrummet bli en bra plats att "starta om på". Under sängen är för övrigt ett ypperlig plats att dra sig undan till också.

Lena
2/2/13, 12:56 PM
#11

Jag lägger in en avdelning från FAQ om problemet när katter inte är rumsrena. Här finns länkar till två olika artiklar om problemet, vad det kan beror på och hur man kommer tillrätta med det:

En av de vanligaste orsakerna till att katter blir avlivade, omplacerade eller överges är att de inte är rumsrena. I de flesta fall beror de här problemen på något som går att rätta till. Katten kan till exempel lida av någon sjukdom. Ibland kan det faktiskt bero på kattägaren själv. Läs vidare i de här båda artiklarna artikeln så får du veta mera om vad problemen kan bero på och vad du kan göra åt dem:

till artikeln: När katten inte är rumsren

till artikeln: Katter som bajsar eller kissar utanför lådan

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2/2/13, 1:10 PM
#12

Man bör alltid börja med ett veterinärbsök för att utesluta sjukdomar. Det är nämligen en vanlig orsak till att kastrerade tidigare rumsrena katter börjar kissa och bajsa på fel ställen.

Annars är det lätt att misstänka protestkissande pga att förhållandena runt katten har förändrats. Det har de ju nämligen gjort på flera sätt för Sigge.

1. Han kompis Ruu har dött.

2. Ni har flyttat två gånger.

När en katt dör/försvinner påverkas alltid övriga katter i gruppen. Ranordningen i gruppen förändras och det brukar då blir inbördes strider där katterna gör upp om den nya rangordningen. Om man sedan dessutom flyttar påverkas katterna även av det. I en ny miljö utan välbekanta dofter blir det stressigt för katterna och saker kan hända sinsemellan innan de landat på den nya platsen.

En annan orsak till att katter som tidigare varit i lägre rang försöker ta över en annan katts högre rang kan vara sjukdom hos den ranghögre katten. Katter känner nämligen av sådant innan vi människor märker några symtom. Sigge kan ha blivit sjuk under tiden. T. ex. kan stressen över att Ruu försvunnit och att ni flyttat ha utlöst något som leget latent hos honom.

På det du beskriver kan man misstänka en kombination av sjukdom och protestkissande. Därför tycker jag att du ska börja med veterinärbesök.

När det gäller platsen under soffan. Täck golvet med byggplast och sätt kattlåda där och lägg en dyna där han kan ligga. Då skyddar ni parketten mot skador. Sedan finns det en utmärkt spray ni kan köpa som heter Piss-Off som tar bort lukten och gör rent. (Finns hos Zoo-handlare och på Animail.se ).

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: