Annons:
Etikettertnrskygga-katter
Läst 1965 ggr
Rafflan
1/29/13, 7:04 PM

Liknanade TNR fast lagligt?

TNR e ju olagligt som jag fatta det enligt jbv?

Men en jätte stor rastgård likt dem man har till hundar fast större med isolerade kojor och ge mat och vatten, så borde det bli lagligt och jbv kan inget göra :D

Skillnaden, kostar mer men är TNR olagligt får man ju fortsätta med insamlingar tills man har råd, plats, ja borde väl finnas någon av dem som jobbar med hemlösa katter som bor på landet som vill ha en "kattgård"? för även TNR kan ju inte utföras på alla platser. Och sen måste man flytta katterna men det gör man ju vid infångande och så ändå :)

En lösning som jbv inte kan hindra :D
Det kostar mer men är en annan lösning och börjar man planera som blir det så småning om verklighet :)

Annons:
majvi
1/29/13, 7:45 PM
#1

TNR är inte olagligt

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Tyrisen
1/30/13, 1:51 AM
#2

Nej det är inte olagligt enligt Jordbruksverket, det har de till och med sagt. Men de har uttryckt att de inte anser det "helt  förenligt med svensk djurskyddslagstiftning", för att katterna inte har ett eget hem, typ.

Så TNR-projekten kan nog fortsätta som vanligt.

Det är en fin tanke med kattgård i alla fall, men då blir det ju mer som ett jourhem?

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Lena
2/3/13, 2:03 PM
#3

Nej olagligt är det inte och vi får verkligen hoppas att så inte blir fallet i framtiden heller. Däremot har vissa Länsstyrelser visat sig mycket negativt inställda till metoden på mycket vaga grunder. Man håller envist fast vid att avskjutning är det bästa trots alla bevis om motsatsen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Backarödbo
2/4/13, 11:24 AM
#4

Suck. Tror vi har fört denna diskussion med dig flera gånger. Nej, TNR är inte olagligt.

Rafflan
2/4/13, 4:17 PM
#5

#4 vi har aldrig pratat om det e olagligt eller ej och lösningar som i sånt fall gör de lagligt.

Dock har vi pratat om min åsikt ang TNR men det är en helt annan sak och om det finns inget mer att säga :P

majvi
2/4/13, 4:54 PM
#6

Har jag en stor inhägnad rastgård med isolerade kojor men där katterna får tillsyn 1 gång om dagen så är det olagligt.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
Tyrisen
2/5/13, 2:07 AM
#7

#5 Jo men det har du sagt förut i diskussioner, att det är är olagligt. Och många har sagt nej.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Katthemsmatten
2/5/13, 9:52 AM
#8

#3 Har helt rätt i sin kommentar. TNR är inte olagligt, men det finns LST som vill göra tolkningen att det inte skulle vara det. Som vi alla har noterat så är det inte alltid som tjänstemännen på LST kan läsa innantill/kan förstå och tolka det de läser.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Rafflan
2/5/13, 5:07 PM
#9

#8 kan du utveckla vad du menar med tolkningen?

För har ju läst folk som skriver "stöd TNR!" och vad är det då dem menar? är det lagligt är det bara att samla in pengar, försöka få rabatt hos en veternär och "köra" och varför finns det då inte fler TNR kolonier? är det pga penga bristen?

Nyficken då jag har fattat det som att TNR kolonier inte redan finns pga en orsak?

Katthemsmatten
2/5/13, 5:17 PM
#10

#9 Det finns TNR projekt. Om jag inte minns alldeles fel är det just ett TNR projekt som Göteborgs Katthjälp driver som LST i Västragötaland vill få bort pga att de valt att göra en egen och helt felaktig tolkning av lagen. De har helt sonika inte förstått vad TNR går ut på och tror att det är vanvård och att katternas behov inte tillfredsställs i den mening djurskyddslagen menar.

Det många förmodligen menar när det skriver 'stöd TNR' är att få igång fler projekt. Att driva ett TNR är inte helt lätt. Först måste du fånga in katterna, kastrera och vaccinera dem för att sedan släppa tillbaka dem. Man måste se till att katterna har tillgång till skydd för väder och vind och det kräver också engagerade volontärer som åtar sig att se till att katterna matas regelbundet (=dagligen) och att man kollar om det tillkommer individer, individer försvinner och att de ser friska ut. De individer som tillkommer måste fångas in kastreras osv. Försvinner någon måste man försöka ta reda på orsaken. Ligger den död någonstans? Blir en individ sjuk måste den fångas in för att få vård. Det kräver alltså tid, volontärer som är villiga att hålla på med projektet under lång tid (detta för att man ska kunna säkerställa identifieringen av individerna i kolonin) och dessutom en solid ekonomi eftersom detta på intet sätt är gratis. Man måste ha pengar till kastration, märkning, vaccination ev. sjukvård av katterna samt foder. Och det är oftast inte foder till 2-3 katter vi pratar om utan 20-30 stycken. I flera fall säkert många fler. Vinsten är att ju längre tiden går, ju färre blir katterna även om det tillkommer individer som kommer vandrande, eller i värsta fall dumpas i kolonin av oansvariga ägare. Anledningen till att kolonin krymper över tid är givetvis att det inte föds mängder av kullar varje år.

Hoppas du förstått hur TNR i stora drag fungerar. Ni som är verksamma inom ett TNR-projekt kan väl fylla på med era erfarenheter?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Backarödbo
2/5/13, 7:32 PM
#11

# 9 Trots att TNR har används i tiotals år av i princip alla länder på denna jord, samt att metoden är vetenskaplig beprövad så är TNR nytt i Sverige. Det ar tid att informera, utveckla och få fotfäste för metoden i Sverige. Framförallt när det finns folk med beslutskraft som, precis som du, ifrågasätter och förkastar metoden utan att de har läst på tillräckligt och utan att de har lösningar som praktiskt har visat sig fungera bättre.  Som har blivit sagt så många gånger förut: TNR är den enda metod som både förbättrar de nuvarande förvildade katternas tillvaro SAMTIDIGT som den på lång sikt minskar antalet förvildade katter.

TNR håller på att utbreda sig och fler och fler organisationer antingen jobbar med eller rekommenderar metoden.

Tror jag har hänvisat till dessa sidor flera gånger tidigare i diskussioner med dig men det tål att göra det igen:

Några projekt beskrivs här. Obs att det är långt ifrån alla som jobbar med TNR vågar tillkännage sig pga att vissa länsstyrelser har valt att jaga just TNR kolonier trots att jordbruksverket har uttalat i en skrivelse att det inte finns någon lagligt hinder att jobba med TNR i Sverige.
http://v3.goteborgskatthjalp.com/index.php/foervildade-katter-tnr/svenskatnr-projekt

Granskningar av vetenskapligt material:
http://v3.goteborgskatthjalp.com/index.php/foervildade-katter-tnr/tnr-mer/tnr-mer-nedladdning mm

Rafflan
2/5/13, 8:22 PM
#12

#11 jag har läst ALLA era länkar om TNR, sökt själv, läst inlägg om det. Och det är på allt NI skriver/länkar jag baserar min åsikt, jag har ställt massor med frågor om hur det går till, innan jag läst gillade jag TNR men ju mer jag läst och ju mer jag fråga ju mer ogilla jag det.

Men DEN diskussionen har vi fört säkert 30 ggr vid det här laget, många här vet min åsikt och ni kan inte tvinga mig ändra den då den är baserad på det ni sagt, dem länkar ni skickat!

Jag föredrar bra lösningar, och TNR är inte en bra lösning enligt mig, varför har jag sagt 30 ggr, tänker inte säga det igen för det blir bara tjafs igen… ni har er åsikt, jag har min… men min åsikt är baserad på länkarna ni skickat och svaren ni gett på mina frågor!

Lena
2/5/13, 8:28 PM
#13

#12 Jag tycker det är tråkigt och ledsamt att du blir mer och mer negativ ju mer då säger att du läser om TNR. Det kan jag faktiskt inte förstå. Var och en får ha sin åsikt, men jag har svårt att begripa vad du grundar din inställning på. Vad är det av det du läser som får dig att bli negativt inställd. Har inte sett några sakliga argument för din ståndpunkt mer än att du inte gillar den.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Backarödbo
2/5/13, 8:37 PM
#14

# 12 "Jag föredrar bra lösningar"

Ja, och TNR är den lösningen som i praktiken och genom vetenskap har visat sig vara den bästa lösning att hantera den stora mängden hemlösa och förvildade katter. Det finns säkert bättre lösningar i teorin ( t ex "alla katter ska ha ett hem" etc) men dessa är inte praktiskt genomförbara idag.

majvi
2/5/13, 9:19 PM
#15

Finns det för många katter på en bondgård och kattvänner ser till att alla katterna kastreras och hittar hem till kattungar och en  del av de vuxna katterna,Katterna får mat och skydd då är det TNR

Kommer det en hemlös katt till mig som jag inte kan ta in men jag fångar in den för kastrering m.m.för att sedan släppa ut den  hos mig, där jag ser till att den får mat ,vatten och skydd för kyl,regn och blåst, då är det också TNR

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Alexej
2/5/13, 9:25 PM
#16

#12 Om du nu verkligen har läst alla länkar som du fick i alla dina trådar om TNR då borde du har fattat att TNR inte är olagligt. Varför köra en ny tråd med samma innheåll? Blir lite tjatigt med dina trådar där du bara skriver om att du inte gillar TNR. Tror det vet vi nu….

Du tror på en stor inhägnad utegård med plats för 150 000 katter men du har aldrig svarat på frågan vem som ska betala stängslet.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[eskils]
2/5/13, 9:36 PM
#17

#12 många här vet min åsikt och ni kan inte tvinga mig ändra den

Du Rafflan, då föreslår jag att du ägnar dig åt något mer konstruktivt än att ideligen framföra denna din "åsikt" här. Börja jobba som volontär på ett katthem till exempel, om du vill hjälpa hemlösa katter. Skänk pengar till dem som sliter med att rädda hemlösa katter. Maila till Länsstyrelser och be dem sluta skjuta katter. Gör något konstruktivt!

Tror inte att du är seriös.

Detta är första och sista gången jag slösar tid på denna tråd.

Gatukorsning
2/5/13, 10:11 PM
#18

Jag fattar inte vad TS menar med en jättelik rastgård för katter. Att detta då skulle vara bättre enlig jordbruksverket än TNR?

Menar TS att detta gäller/ska gälla alla djur då eller endast katter (tamdjur)?

Förlåt, men jag tycker att detta är lite förvirrande…

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Selma99
2/5/13, 10:37 PM
#19

Jag var själv tveksam till TNR men har helt klart ändrat åsikt pga. det jag sett och lärt mig här inne på hittekatter i fokus. Ett TNR som sköts så som det ska är enligt mig ett realistiskt sätt att faktiskt få ner antalet hemlösa katter. Desstuom är det ju personer som har intresse av att göra gott för katterna som engagerar sig och sköter TNR projekten. All heder åt dem och deras engagemang.

Tyrisen
2/6/13, 2:52 AM
#20

#18 Det förstår jag inte heller, den lösningen blir ju ironiskt nog på snudden till olaglig, eller kanske olaglig rakt utav. Om du inhägnar katterna så bör det betyda att du gör anspråk på dem som ägare - men du ger dem inte allt ett eget hem brukar erbjuda. Så tycker i alla fall jag det låter och det är ju mycket förvirrande. I så fall får lagen ändras rejält och staten betala alla stängsel (tror inte det är något som kommer hända).

Rafflan, jag respekterar verkligen andras åsikter, men jag tror inte vi vet varför du tycker såhär. Du skriver att vi vet, men jag har aldrig sett något mer än att du inte tycker det är "bra". Förstår inte vad det betyder, det är väldigt vagt. Om du inte vill diskutera det så fine, men nej vi vet inte varför du inte gillar det. Förvirrande som tidigare sagts.

Du säger att du läser allt vi skriver och alla länkar, och jag måste erkänna att det förstår jag inte heller. Det går inte riktigt ihop då det sagts gång på gång att det ej är olagligt, både av oss och på nätet.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Annons:
Rafflan
2/6/13, 8:51 PM
#21

Ni som är riktigt intresserade av min åsikt om TNR eller vill ta en disskussion om det kan skriva PM så svarar jag där.

Så fort jag skrivet vad jag tycker om TNR så blir det massa kommentarer och fler gånger leder det till personligt påhop eller t.o.m att folk stakar upp min riktiga indentitet och ger sig på mig via andra sidor. Så nej tack, jag vill inte behöva få skit pga min åsikt.

Har gjort endel precis som många andra här har gjort, har själv tagit 2 hittekatter, 1 avlivnings katt, hjälpt några hittekatter/avlivningskatter genom att ta hitt dem en kortare tid eller fixat plats till dem på nåt katthem/liknande. Jag har skänkt pengar, jag har även fått bidrag för att kunna operera min första hittekatt.

#16 denna tråd skulle INTE blir en "vad tycker jag om TNR"-tråd därför jag inte svarat om mina åsikter ang TNR. Den var en tråd varför det verkar vara ett problem att utföra TNR? om det inte är några problem varför är det inte massa TNR kolonier över allt? varför fortsätts katterna fångas in och avlivas? varför tar inte dem katthem som ni vill och kan utför TNR tag i dessa grupp å säger till polisen "skjut dem inte vi tar hand om det"?

Men blev inte alls som jag tänkt då min åsikt om TNR är mer intressant än det i #0

Gatukorsning
2/6/13, 9:28 PM
#22

#21 Kan du förtydliga för mig hur du menar med rastgård? För jag förstår inte riktigt hur det ska kunna genomföras rent praktiskt faktiskt. Se mitt inlägg i nr 18.

Och som svar på TS senaste inlägg så tror jag att det helt enkelt handlar om att det inte finns tillräckligt med resurser eller kunskap. TNR kolonier drivs ju utav vololntärer, även om de kommer fråån ett katthem (som till 99 % också består av volontärer i de flesta fall).

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Backarödbo
2/6/13, 9:35 PM
#23

# 22 hur teoretiska lösningar ska utföras i praktiken är inte Rafflans starkaste sida ;) Det där med inhägnad har h*n tagit upp tidigare och den tråden dog ut pga lösningar på praktiska problem…

Rafflan
2/6/13, 9:44 PM
#24

#23 får sällan riktiga svar från dig. Du vet ju ingenting om mig så hur kan du då påstå vad som är mina starka och svaga sidor?

Folk bygger ju hundgårdar, kattgårdar, katthemmen får ju ibland kattgårdar byggda. Hur har dem råd? jo dem samlar och sparar. Vad är skillnaden att samla in och spara för kastrering och allt, varför inte även samla in för material till kattgården? har man folk som kan bygga blir det några 1.000 lappar för virket. Och man slipper kostnad för katter som skadar sig på farliga saker, blir påkörda och skadade av människor = man sparar pengar i längden…

Och man kan flytta kolonierna från farliga områden där dem inte kan vara kvar.

Gatukorsning
2/6/13, 10:16 PM
#25

#24 Att vissa katthem har kattgårdar vet jag också. Men det handlar om mindre inhägnade gårdar och antalet katter är inte så många. Jag vet inte riktigt hur detta ska kunna fungera rent praktiskt med kolonier på 30-40 katter?

Katthemmen samlar in pengar till kastrationer, det stämmer absolut, men även i TNR kolonier kastreras katterna. Och är det inte svårare att placera en ny katt i en sådan här kattgård än att en katt vandrar in i en TNR-koloni? Jag tror heller inte att det endast går på några tusenlappar för att bygga en sådan här gigantisk kattgård.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Josefa
2/7/13, 9:15 AM
#26

#24 Säg nu att det tex finns en koloni med 25 katter som ska TNRas. De behöver ett ganska stort område om det ska hägnas in. Hur ska det fungera? Ska det vara lås på inhägnaden, så att alla obehöriga stängs ute? Går ju knappast att arrangera det inom befolkat område. Stänga av en stor bit av ett attraktivt parkområde i stan, blir knappast så populärt. Tror dessutom att katterna blir mer utsatta om de stängs inne, när katthatarna ska förstöra och katterna inte har en chans att komma undan.

Backarödbo
2/7/13, 9:43 AM
#27

Det ska ju även vara "tak" på inhägnaden. Katterna kan klättra över staket utan tak. Skulle vilja se hur det ser ut här i Backa Röd :D

Annons:
Gatukorsning
2/7/13, 9:50 AM
#28

MEd staket och tak så blir det ju lite som ett zoo…eller?

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Backarödbo
2/7/13, 10:08 AM
#29

Samma diskussion med Rafflan, om inhägnad och TNR, fr o m inlägg # 74. Onödigt att gå igenom samma diskussion igen. Alla problem som togs upp ang. inhägnad har Rafflan inte kunnat bemöta då och det kan h*n inte heller nu.
http://hittekatter.ifokus.se/discussions/4ffeda91d4ebea7cf000267a-saes-standpunkt-om-no-kill-och-tnr

Silvestris
2/7/13, 10:44 AM
#30

#22

Man har genomfört sådana projekt som TS är inne på i USA. Man har inhägnat ett större område och flyttat en befintlig kattkoloni dit. Det gick jättebra. Den s k vacuumeffekten (dvs. att de flyttade katternas revir skulle suga åt sig nya katter) uteblev helt i och med att det inte lades ut någon mat i det kattomma området.

Jag har lite svårt att se hur man kan tycka att det är sämre att hägna in en TNR-koloni. I ett hägn är de säkrare och de kan inte påverka omgivningen negativt.

Same same, men ett stängsel runt katterna.

Backarödbo
2/7/13, 11:33 AM
#31

#30 men vad bra, då är ni två som kan engagera er i detta. Hör av er när ni har fixat detta! Eller ska någon annan göra det? Antagligen de som redan jobbar häcken av sig för de hemlösa katterna?

Tänk på att en stor skillnad mellan USA och Sverige är att man i USA har ett mycket större ekonomiskt stöd för djurskydd från både myndigheter, privatpersoner och företag. I Sverige går katthemmen på knäna med väldigt små resurser och jobbar man  i princip enbart med volontärer. I USA finns mängder med stora proffsiga djurhem med inbyggd veterinärklinik, anställda veterinärer, djurvårdare etc. Liiite skillnad. 

Sedan är 99% av de TNR projekt som körs i USA likadan som de som körs i Sverige idag, dvs kolonier som bor i bostadsområden utan inhägnad. Alley Cat Allies, USA:s största organisation för förvildade katter i USA rekommenderar inte att kolonier flyttas, delvis pga att det är svårt att genomföra, delvis pga att vacuumeffekten nästan aldrig går att förebygga. Speciellt när det gäller områden där det finns restaurang och andra företag som jobbar med livsmedel.

Backarödbo
2/7/13, 11:41 AM
#32

Sanctuaries: No Place for Feral Cats

/…/ Additionally, cat sanctuaries face a number of obstacles: financial, capacity, and medical challenges for the animals.

Cat sanctuaries are extremely expensive to build and maintain. The money spent to house a few hundred cats could be used to neuter potentially thousands of feral cats. The act of neutering would have a greater impact on improving individual lives and the lives of the overall feral cat population.

Read our case study of a feral cat sanctuary to learn more about the complications of maintaining a sanctuary.
http://www.alleycat.org/page.aspx?pid=709

Backarödbo
2/7/13, 11:49 AM
#33

Our vision for the sanctuary was a building composed of four living
modules, each housing up to 25 cats, sited on enough land to provide a buffer from contact with the public. The cost to acquire and improve land and construct the facility was $100,000. It is estimated that Brevard County is home to 100,000 feral cats. At this rate, housing only half of them in sanctuaries could cost $50 million.

Constructing sanctuaries for widespread feral cat management would require an enormous amount of land. Even if we could house 100 cats per acre, it would take 1,000 acres to house these animals. Meanwhile, feral cats not brought into sanctuaries would continue to breed, creating an endless demand for these expensive, limited operations.

Consider instead the cost of spaying and neutering feral cats. If we estimate the cost of surgery to be $40 per animal (a low rate we have obtained through support from local veterinarians), the $100,000 we spent to build our sanctuary would have paid for the surgeries of 2,500 feral cats—and prevented the birth of hundreds of thousands more.

Conclusion
Ten years ago our cats were living in a colony on the Kennedy Space Center property, and—as is often the case with feral cat colonies—volunteers could easily feed and monitor the cats on their way to
or from work. Any incoming cats could be trapped, spayed or neutered, and vaccinated, then returned to the colony.
Opponents of Trap-Neuter-Return often suggest that sanctuaries are a plausible way to manage feral cat populations. They seem to think that all you have to do is build a fence. In reality, constructing and running a sanctuary is costly and selflimiting. Sanctuaries require endless volunteer hours, physical resources, and funding to help a finite number of cats. The potential to help cats through Trap- Neuter-Return, on the other hand, is limitless.
-------------------

LÄS GÄRNA HELA DOKUMENTET, DET FINNS MÅNGA FLER SKÄL TILL ATT INHÄNGNADEN ÄR KONTRAPRODUKTIVA.
http://www.alleycat.org/document.doc?id=433

Silvestris
2/7/13, 12:13 PM
#34

#31

Det är ju rätt en rätt typisk inställning. Om någon kommer med förslag (som ni så ofta efterfrågar) så tas de inte till sig utan avfärdas med "men vad bra, då kan ju NI göra det då". 

Och självklart kräver hägn eftersyn, men det måste ju vara betydligt svårare att tillämpa den tillsyn av katter som svensk lag kräver utan hägn än med hägn. I Sverige måste du ju, hägn eller inte, se till kolonin två gånger per dygn.

Och ja, det kostar pengar men din inställning osar ju mer "hopplöst omöjligt" än möjligheter.

Ingen har talat om att alla katter ska kastas in i ett stort hägn. Vad det handlar om är att ta en koloni (och hur stor är den största TNR-kolonin vi har i Sverige?) och hägna in den.

Precisera exakt vad problemet skulle vara förutsatt att det finns en sponsor för hägnet. Vad är det som gör detta sämre än att kolonin går lös?

Annons:
Backarödbo
2/7/13, 12:26 PM
#35

# 34 din inställning är att "den som gör något för Sveriges förvildade katter ska göra ännu mer, för att jag, som själv inte gör något alls för dessa katter, ska bli nöjd".  Eller vill du påstå att du har bidragit med något när det gäller förvildade katter och TNR kolonier? Du är ju en ganska "aktiv" (framför datorn i alla fall) motståndare till metoden.

Det är enkelt att komma med förslag och sedan förvänta sig att någon annan genomför förslaget.  Kan du själv tänka dig att aktivt jobba för att genomföra en inhägnad någonstans i Sverige?

Ladda ner dokumentet, läs och försök förstå varför inhägnaden är kontraproduktiva och i praktiken väldigt svåra att genomföra.  

**"Opponents of Trap-Neuter-Return often suggest that sanctuaries are a plausible way to manage feral cat populations. They seem to think that all you have to do is build a fence."
**http://www.alleycat.org/document.doc?id=433

Silvestris
2/7/13, 1:07 PM
#36

#35

Nej, min inställning oavsett område är att man bör vara öppen för nya idéer. Jag håller inte på med TNR-katter alls, jag hjälper till på andra sätt. Jag kan tänka mig att genomdriva ett inhägnat projekt i framtiden. Idag är jag dock lite upptagen med arbete, eget företag, småbarn och det ideella arbete jag utför idag. Jag ber om ursäkt för att jag försöker bidra med nya idéer. Det uppskattas tydligen inte i denna svartvita värld. 

Och är man motståndare bara för att man kan se problem med en metod och har en nyanserad bild så då är jag väl motståndare då.

Jag tänker inte sitta och läsa en massa dokument. Jag vill höra DINA ord och tankar på varför en inhägnad är ett problem. Jag vill inte läsa någon annans åsikter, jag ber om DINA och eftersöker då just DINA åsikter. Jag vill inte bara se dig citera vad andra tycker.

Backarödbo
2/7/13, 1:34 PM
#37

"Jag håller inte på med TNR-katter alls, jag hjälper till på andra sätt. Jag kan tänka mig att genomdriva ett inhägnat projekt i framtiden. Idag är jag dock lite upptagen med arbete, eget företag, småbarn och det ideella arbete jag utför idag."

Nej precis. Vad får dig att tro att andra inte har arbete, företag och småbarn och ideellt arbete? Du får väl höra av dig när du har tid att fixa ett inhägnat projekt. Under tiden så fortsätter vi att jobba med TNR om det går bra för dig för det lär annars nog bli ett par tusen fler förvildade katter till om vi får vänta på dig och Rafflan.

EDIT: dokumentet jag länkar till är bara 2 sidor och innehåller precis de åsikter jag själv har. Dessutom är idén inte nytt såsom du påstår. Den har prövats utomlands och den är kontraproduktivt. Hänvisar återigen till dokumentet jag länkade till.

Katthemsmatten
2/7/13, 1:38 PM
#38

#36 För att bilda sig en uppfattning om saker man inte själv har sysslat  med läser man in sig på ämnet. Först efter att ha läst och/eller på andra sätt ha tagit del av rön angående en fråga kan man börja bilda sig en underbyggd åsikt.

I teorin verkar det attans så bra att ha ett hägn, men vare sig du eller Rafflan har kunnat komma med någon underbyggnad för er åsikt. Det blir därför bara en åsikt och ingenting som kan byggas vidare på. Trots det har folk här inne bemödat sig för att försöka förklara vad det finns för för- respektive nackdelar med olika sätt att tänka på, men då vill inte du läsa för du har redan ditt av dig själv helt obeprövade tillvägagångssätt klart för dig. Jag kan inte hitta att det ens finns ett försök till konstruktiva förslag till var dessa hägn skulle kunna finnas, hur man kan säkerställa att katterna inte kommer att komma till skada vid intrång av katthatare, hur stora dessa hägn ska vara och hur man ska kunna övervaka katternas välbefinnande. Och det finns heller inte någon ekonomisk plan för hur man ska få ihop pengar till den ytterligare kostnad som inhängnaden i sig skulle kosta. Pengar är hela tiden den begränsande faktorn när det gäller att rädda katter. Det kostar att vaccinera och kastrera dem samt att ufodra dem. Dessutom ska det finnas ekonomi att ge dem nödvändig sjukvård när behovet uppstår.

Dessutom påstås redan i rubriken till denna tråd att TNR skulle vara  olagligt iom att man skriver 'fast lagligt'. TNR är alltså fullt lagligt, kostar inte en massa pengar för att bygga inhängnader och katterna kan ta sig ifrån platsen vid fara.

Var i ligger problematiken med TNR?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Backarödbo
2/7/13, 1:42 PM
#39

“Care-for-life in sanctuaries is recognized as the most expensive and least efficient method of population management. Most sanctuary programs that permanently house a large number of feral cats also have an active TNR program because the sanctuaries are filled to capacity.”

Dr. Levy, Julie K. and P. Cynda Crawford. Humane Strategies for Controlling Feral Cat Populations. Journal of the American Veterinary Medical Association 2004, 225(9): 1354- 1360.

Josefa
2/7/13, 1:55 PM
#40

Största problemet med inhägnat är väl var man ska placera inhägnaderna, för att det ska bli praktiskt genomförbart. Det går knappast att placera dem i parken i stan. Där vill folket ha sina grönområden. Att placera dem långt ute i obygden funkar inte heller, eftersom de ska ses till minst 2 gånger om dagen. Och jag tror inte att inhägnaderna skulle få vara ifred heller, pga folk som anser att ett kattliv inte är värt många ören.

Silvestris
2/7/13, 2:00 PM
#41

#38

Jag vet att man läser in sig och jag har gjort det. Jag har i tidigare trådar länkat till studier om just inhängning av TNR-kolonier (bla. för att visa på det felaktiga påståendet att bortplockning av katter leder till en vacuumeffekt något som TNR-förespråkare gärna sprider som en absolut sanning).

Men nu var jag intresserad av en specifik debattörs åsikt, men allt denne gör är att citera andras texter och länka till vad andra skriver. Om hen inte är intresserad av att förklara sin ståndpunkt på egen hand är det lugnt för mig, men hen får acceptera att jag inte tänker gräva ned mig i alla länkar jag får.

#37

Varför är du inte i Afrika och tar hand om svältande barn? Varför lägger du dina pengar på förvildade katter istället för att lägga dem på att vaccinera barn mot dödliga barnsjukdomar? Varför bygger du inte hus till hemlösa människor?

Var och en av oss gör våra prioriteringar. Det innebär inte att vi inte har rätt att uttala oss inom områden vi inte är verksamma.

Annons:
Katthemsmatten
2/7/13, 2:01 PM
#42

#40 Det du skriver är också problem, men sedan har vi det riktigt stora problemet och det är som det står i #39 att man kommer att fylla upp inhängnaderna till sin övre kapacitet och vad gör man sedan? Man bygger in en begränsning om alla katter ska samlas på samma ställe. TNR kan man utöva på många av varandra oberoende platser med påföljd att det inte finns något kapacitetstak.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
2/7/13, 2:06 PM
#43

#40 Precis. De stora kattkolonier som var inhägnade jag har sett från USA var privat mark. Där fanns det hundratals katter, en del hem fick också kritik för vanvård och negligerad sjukvård. Men USA har helt andra möjligheter och stöd än vad det finns i Sverige.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Backarödbo
2/7/13, 2:12 PM
#44

#41 det går utmärkt att skänka sin tid till TNR kolonier i Sverige och pengar till organisationer som engagerar sig i barn i Afrika och även andra organisationer för den delen. Det ena utesluter inte det andra.

Katthemsmatten
2/7/13, 2:21 PM
#45

#41 Hur mycket tid och pengar spenderar du på att rädda svältande barn i världen och hur många härbärgen för hemlösa i din hemstad lägger du din tid och dina pengar på?

Hur mycket tid och pengar #37 lägger på andra projekt har du, jag och övriga här inne inte någon som helst kunskap om och vi har heller ingen rätt att få det redovisat. Det här är ett forum där vi diskuterar Hittekatter!

Jag förespråkar välskötta TNR-projekt eftersom de är kostnads- och arbetseffektiva samt har ingen inbyggd maxkapacitet vilket ett hägn har.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Kattens57
2/7/13, 6:56 PM
#46

Men va bra ju,nu finns två stycken här som då kan fixa stängsel till de dödsdömda katterna i Vargön,helst imorgon

Silvestris
2/7/13, 7:26 PM
#47

Jag fattar vinken. Håll käften eller håll med. Mycket konstruktiv inställning.

majvi
2/7/13, 7:28 PM
#48

Det kan finnas inhägnade områden för katter i USA , men det verkar som om TNR utan inhägnad är mycket vanligare där.Det kanske finns en orsak till det.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
Backarödbo
2/7/13, 7:37 PM
#49

# 47 Fel. Det som är konstruktivt är att jobba med de metoder som fungerar. Inhägnaden har testats i USA, där TNR arbetet är mest utvecklat och man har kommit fram till att det är kontraproduktivt. Sedan får du tycka annorlunda, det här helt okej.

#48 Ja, TNR utan inhägnad är MYCKET vanligare. De s.k. sanctuaries utgör nog inte ens 1% av alla TNR projekt.

carlas
2/8/13, 1:14 AM
#50

#46 Japp, helt rätt, fast hellre igår/förrgår då

#49 Instämmer. Konstruktivt är att jobba med de metoder som fungerar = som faktiskt visat sig fungera.

#41 Hur menar du "gräva ned mig i alla länkar jag får"? Det är sakligt grundat informationsmaterial som förmedlats. Du ska inte gräva ned dig, utan läsa. Det tar tid, ja. Inte endast att läsa, utan att reflektera över det lästa. Sedan kan det vara intressant att höra synpunkter utifrån det givna materialet, från dig t ex, och då lämpligen med hänvisning till ytterligare eller andra studie/forskningsmaterial som du t ex önskar anföra. Varför skulle enskilda "debattörers" tyckanden, utan underbyggnad, vara mera värdefulla el intressanta? Förstår inte det. Inte rätt tråd, eller sajt ens, för det.

majvi
2/8/13, 12:39 PM
#51

Cat house of the kings är Californiens största katthem-eller sanctuary. Det är lika hur många katter som finns där då nya kommer in och andra blir adopterade,Nya kan också slängas in över stängslet.Men där kan vara omkring 700 katter.

I Richmond har de nordamerikas största sanctuary, kanske nåt på 1000 katter.

Ingen vet hur många hemlösa katter det finns i USA men man uppskattar mellan 50-100 miljoner.Det finns inte tillräckligt med inhägnader till dem.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Upp till toppen
Annons: