Annons:
Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 1006 ggr
[helenal]
2013-01-29 18:42

Tips på en bra annons?

Hej. Tyvärr så kommer jag flytta om ca 2 månader då jag och sambon köpt lägenhet och han vill inte ha några katter där för tillfället iallafall och det får jag acceptera. Jag behöver hitta ett föralltid hem åt björnfamiljen och kommer givetvis skriva i annonsen att dom är skygga och någon med tålamod ,förståelse och tid vill ge dom ett hem. Tios på mer man kan skriva? Vad tar man för pris tex? Lika bra att jag lägger upp annons nu för 2 mån går fort. Vill inte men är så illa tvungen och tycker dom förtjänad ett föralltid hem där dom kan stanna livet ut!!!

Annons:
Jourhemmet
2013-01-29 19:18
#1

Hade min blivande sambo haft såna krav hade jag inte flyttat ihop med honom. Karlar kommer och går……men kärleken till katterna består

[helenal]
2013-01-29 19:50
#2

Eftersom jag endast är jourhem åt dessa så resonerar inte jag så. Dom förtjänar ett föralltid hem. Och jag skrev detta inlägget för tips och pris jag kan skriva? Inget annat. Poängterar för andra gången att jag endast är jourhem åt dom,det är inte mina egna katter. Det är skillnad.

Gatukorsning
2013-01-29 22:12
#3

#1 även katter kommer och går…

#2 Jag har svarat dig i den andra tråden. Skicka gärna PM om du vill ha mer hjälp så kan jag hjälpa med tips på vad du kan skriva.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

carlas
2013-01-30 00:11
#4

Va!? Är detta de skyggisar som det talas om i tråden "Arg och frustrerad"!? De som är söndertraumatiserade, och som TS absolut inte kan tänka sig att flytta ens till badrummet inför ev fastighetsskötares härjanden i hennes sovrum? Som nu ska läggas ut på blocket till försäljning. Det är inte möjligt.

#2 Om du är stöd/jourhem, och det inte är dina egna, katter - vem/vilka är du stöd/jourhem åt? Föreställer mig att det katthemmet/den föreningen inte tillåter att du hystar iväg katterna så som du själv önskar pga pojkvän el annat utan återtar de stackars liven. Inte lätt, men sådant händer titt som tätt tyvärr. Som Gatukorsningen säger, "även katter kommer och går …", tyvärr.

#3 Vad är det för tråd du svarat i? Om man får fråga.

[helenal]
2013-01-30 00:20
#5

Hej carlas! Nu ser det nog värre ut pga av min tråd tidigare idag. Detta är inget beslut jag kom med idag. Och dom ska inte flytta imorgon eller närmsta veckorna utan om drygt två månader. Jag vill vara ute i god tid därför skrev jag det idag men kan tänka mig att det verkar dåligt med tanke på mitt tidigare inlägg igår. Katterna är förövrigt lugnare igen och sov tom på sängen när jag gick in förrut. Jag är jourhem och tog emot dom akut. Jag har hört av mig till tigerharen och erbjudit att jag kan hjälpa med annonsering. Jag och min kille har kollat på lgh länge men inte hittat någon men nu hittade vi vår lägenhet och inte ofta man får den chansen så detta tänker jag inte backa undan utan vi har skrivit kontrakt. Jag tog an mig katterna som stödhem akut och kommer ha dom i två månader till. Ni får tycka vad ni vill om den saken men jag ville få in dom i värmen och ge dom mat och trygghet och det har dom. Nu hoppas jag tigerharen hjälper mig ytterligare.

martdat
2013-01-30 07:05
#6

Det är altså Tigerharens katter?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
herrynel
2013-01-30 09:25
#7

Mycket mycket tråkigt att läsa detta. Tigerharens katter och ansvar…hmmmm. Jag är säker på att de betalade veterinärvården för katterna för att du helenal kontaktade dem och bad om hjälp för att du önskade vara stödhem och ville ha in dem i värmen. Och då tror ju Tigerharen att jourhemstiden skall vara längre än tre månader. Tigerharen på tre pers (varav en i Göteborg) har inte heller några jourhem att slänga fram och framförallt är det ännu svårare att hitta hem åt skyggisar. Dessutom skulle väl den infångade och kastrerade honan som nu är på rymmen vid S:T Eriks kommit till dig också? Nu har hon ju inget långvarit jourhem heller. Anmäler man sig som jourhem så är det ju för en längre period, kan ju vara upp till ett år eller så. Ang pris så är det väl det standardpris som Tigerharen har då det är deras pengar som skall tillbaka in i kassan till andra katter som behöver hjälp. 1000 kr kanske, men det får du säkert till svar från dem. Tycker det är hemskt synd att detta problem uppstått då de har det så toppenbra hos dig. Jag hoppas verkligen att det löser sig för kissarna och att din annonsering ger resultat. Tror det blir mkt svårt att få fram annat jourhem till 4 skygga kissar, men ingen blir gladare än jag om det lyckas. Ledsen om jag verkar hård, men jag blir lite bestört när jag läser detta. Håller alla tummar och tassar för att det går bra. Men du får nog bearbeta killen lite. ;) Kommer det inget jourhem kan de ju inte bara släppas tillbaka igen…

Gatukorsning
2013-01-30 09:57
#8

#4 Varför skulle du inte få fråga om det?

Samma rubrik som denna tråd fast på katter.ifokus. Busenkelt att hitta om man vill.

För övrigt så är det väl jättebra att TS informerar föreningen om att hon inte kan fortsätta som jourhem om ca 2 månader pga flytt. Det är bra framförhållning, de flesta som ska flytta på katter verkar komma på det två dagar innan och de hotar gärna med att annars är allting alla andras fel för att X då måste avliva katterna som är så gosiga. Min uppfattning är att så inte är fallet här i alla fall. Och jag utgår ifrån vad TS har skrivit i denna tråd samt i tråden Arg och frustrerad.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

herrynel
2013-01-30 10:09
#9

Sorry, kommer nu ihåg det var nog Malinmaloo som kontaktade Tigerharen om jag minns rätt. Menar bara att Tigerharen kanske inte hade tagit Björnligan under sina vingar om inte de visste att du ville vara jourhem åt dem. Jag skickade då 1000 kr till Tigerharen för hjälp till veterinärvård för denna familj då jag ömmar för lilla Björnligan. :) Hoppas din annonsering och ev den som Tigerharen gör ger resultat. Bra att du är ute i god tid! Men ha inte för stora förhoppningar att det kan lösa sig snabbt. Tyvärr tror jag det kan ta tid. Lycka till.

Krullsvans
2013-01-30 10:22
#10

Bra TS att du har så god framförhållning. Går det inte att få med dom till nya lägenheten då? Renoverung rörde det sig om. Eller om det går att dela på gänget? Kan bli lättare med jour åt två katter än fyra.

carlas
2013-01-31 23:54
#11

#8 Gatukorsningen, för att svara på din fråga med anledning av mitt inlägg i #4 där jag undrade över ditt i #3.

Utgick själv från vad TS skrivit i (1) denna tråd ""Tips på en bra annons", samt (2) tråden "Arg och frustrerad" från samma dag och kväll, där katterna angavs vara svårt traumatiserade vid tidpunkten i fråga, samt 3) "En tråd om ringökatterna", inlägg #36, samma dag och kväll, enligt vilken TS sambo sagt "blankt nej till att katterna får följa med" (dvs till den kommande gemensamma lägenheten), och där katterna angavs verka "trygga och lugna".

Det blev förvirrat, för att uttrycka det milt ;)

Såg därmed hemlighetsfullt ut med att ditt svar skulle finnas i "den andra tråden" med uppmaning till PM för ytterligare råd vad gällde skrivning för försäljning av sagda katter.

Att genast hitta ytterligare en tråd om "samma sak" (el hur det nu kan ha framställts), på annat kattforum - det som du nu hänvisat till - föreföll för stunden inte helt busenkelt. Men nu har jag hittat, tack. Samma skrivning.

Apropå det, kanske kan råd vad gäller annonsering för försäljnng av skygga jourhemskatter komma flera stödhem och katter till godo? - så varför gömma undan i PM.

Framförhållning är bra ja. TS och sambon har ju kollat efter lgh länge enl #5. Hoppas att det går bra för katterna!

[helenal]
2013-02-01 07:47
#12

Hej mina vänner. Ja framförhållning är bra. Men jag kommer ju inte slö ha ut dom på gatan om ni tror de. Efter den korta studen jag haft dom så älskar jag dom även om jag knappt fått se dom vissa dagar. Jag älskar att komma hem o gå in till sovrummet(för det är de första jag gör) o se att dom ätit och busat under natten ,sen se att dom ligger o myser tillsammans.:) Det var Malin som la ut annons om vädjan till hjälp pga av att hon inte kunde hjälpa dom. Jag ställde då upp o givetvis så hade jag ju hoppats på att de skulle bli mer än tre månader. Redan haft dom i en månad nu drygt. O det är jag glad för:) Jag hotar absolut inte med avlivning osv utan ville bara få tips om en bra o seriös annons som lockar till sig bra köpare!! Som vet vad dom ger sig in på. Ang kattmamman vet jag inte vad som händer där då tigerharen sagt att hon har jourhem så jag skall inte ta hit henne. Utan jag skall ha dessa tre. Tack för du hjälpte till med kastrering!! Är dig evigt tacksam. Jag har ännu inte fått ngt svar från tigerharen ang om jag skall hjälpa henne med annonsering. Ger de fram till måndag annars ringer jag henne. Kan tänka mig hon har mycket nu! O carlas ja, aning förvirrad får man bli:) ville lägga in de även i katter med så de sprids lite överallt sedan vill jag ännu en gång poängtera: katterna är nu lugna igen efter hantverkaren från i måndags, dom är sig själva igen så det är ingen fara:)

herrynel
2013-02-01 09:51
#13

Ja, det är då ingen tvekan om att du älskar dem.

Annons:
[helenal]
2013-02-01 11:00
#14

Nope

Katthemsmatten
2013-02-01 11:56
#15

#12 Vad skönt att de lugnat sig!

Medarbetare Hittekatter iFokus

herrynel
2013-02-01 13:35
#16

Men…hela mitt inlägg försvann ju förut förutom första meningen. Här kommer det igen:

Ja, det är då ingen tvekan om att du älskar dem. <3
Vad bra att honan har ett annat stödhem när hon låter sig fångas in. Jag trodde hon och den första brodern skulle till dig, men denna lösning låter ju jättebra också.

Ang hjälp med annons så kan ju Tigerharen sätta upp en förfrågan om annat jourhem på sin Facebook-sida. Har själv bett om transporthjälp och jourhem till en kattmamma som skulle ha ungar och då var det folk som ville hjälpa till efter publicering på Tigerharens sida. Så det ordnar sig förhoppningsvis.

Tycker det är synd att Tigerharen är så svåra att få svar från just nu. Ser att andra på deras Facebook-sida upplever samma sak. Jag mailade dem också igår ang Tynneredskatterna för att de behöver återkomma till Hamsternlukas.

Då jag tidigare har varit jourhem åt dem (föra våren) tog det endast 2 dagar innan jag fick svar så de måste tyvärr ha väldigt mkt att göra nu…

Vi får hoppas att det kommer lite svar snart.

Trevlig helg allihop!

Katthemsmatten
2013-02-01 13:42
#17

#16 Man kan väl tycka att de borde prioritera sina jourhems mail i alla fall även om de har mycket att göra. Att negligera dem är ett effektivt sätt att inte få dem att ställa upp igen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

herrynel
2013-02-01 13:48
#18

#17. Amen!

Håller helt med dig. Det ger ju inte bra reklam att inte svara eller fullfölja vad man lovat. Men jag hoppas det har med tidsbrist att göra, även om det tar alldeles för lång tid.

Katthemsmatten
2013-02-01 13:55
#19

Det är nog inte mer synd om dem än alla andra volontärer och folk i katträddarsvängen som jobbar i egen regi. All tid går åt till katterna, men även de som har jourhem ska ha support. Det går inte att gömma sig bakom 'synd om'. Tar man på sig något måste man fullfölja. Sedan kan man ta ett steg tillbaka och vila till dess man känner att man orkar igen. Att hålla sig undan och låta bli att svara är bara kontraproduktivt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[helenal]
2013-02-01 14:43
#20

Inget svar idag heller så hör av mig på måndag.måste veta hur vi skall gå tillväga med allt o jag ogillar att tjata på folk:(

Annons:
Gatukorsning
2013-02-01 16:43
#21

#11 Jag hade skrivit ett ganska långt inlägg med tips på vad som skulle kunna tänkas stå i en annons om den lilla kattfamilj, men så blev min internetuppkopplig här hemma oense med mig och kickade ut mig. I samma veva så hade jag glömt att ändra uppdateringsinställningarna på min dator och så försvann all text som jag skrivit i och med att även datorn startade om. Vart skitförbannad eftersom jag hade skrivit en lång text med en del tips (som jag bland annat har hittat från andra på forumet). Och då hann jag helt enkelt inte med att skriva om texten igen sen. Därför skrev jag detta om PM, har ingenting alls med något annat att göra.

Men om TS och/eller andra är intresserade så kan jag naturligtvis skriva ner mina tankar om hur man kan göra en fin annons igen, nu när jag åter har blivit kompis med min dator!

Jag hade inte läst tråden om Ringökatterna innan, men nu när jag har gjort det så förstår jag att det hela blivit något förvirrat. Sedan var det ju naturligtvis något naivt av mig att nästan förutsätta att om man är med i hittekatter så är man även med i katter. Men så är ju naturligtvis inte fallet för alla såklart.

Till något helt annat som ingen iofs kommenterat. När jag tidigare skrev att "även katter kommer och går" syftade jag inte alls på att de är någon slags slit och släng vara. Vad jag menade med det var mer att det finns ingen garanti för att en katt lever säg 10-15-20 år, sådant kan man aldrig veta, på samma sätt som att man inte kan garantera att ett förhållande varar hela livet. Ville bara klargöra detta.

Jag hoppas att du får svar från dem under helgen TS, det skulle naturligtvis underlätta för att du ska kunna veta mer hur du går till väga. Och du….visst är det förvånansvärt lätt att bli upp över öronen förälskad i en skygg katt! De är så fantastiska och underbara! Och tidskrävande så klart…;-)

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[helenal]
2013-02-01 18:35
#22

Hej!! Jag fick tag i tigerharen nu och hon bad mig mejla information o bilder på katterna så lägger hon ut de på fb o att hon ev redan har ett jourhem:) känns ändå jobbigt på ett sätt:/ att dom skall flytta men så det är. Gatukorsning: skulle du om jag lämnar lite info om katterna hjälpa mig få ihop en bra text?:) jag är värdelös på sånt. Sen de där med bilder på skyggisar är inte lätt!!! Är de bäst att ha bilder på var och en eller alla tillsammans?

Lena
2013-02-01 18:50
#23

#22 Bra att du fått tag på Tigerharen nu och att de verkar ha ett nytt jourhem på gång. Det bästa hade naturligtvis varit om de sluppit flytta runt till flera olika jourhem. Det brukar bli en tillbakagång för så passs skygga katter att behöva byta miljö flera gånger. Men om det absolut inte går att ha dem kvar i den nya bostaden är det ju tyvärr inte mycket att göra något åt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Gatukorsning
2013-02-01 18:53
#24

Absolut kan jag hjälpa till med det! Jag tycker att det är jätteroligt att skriva 8är en sådan där töntig svensklärare i grunden…) så det gör jag gärna. Du kan skriva och kortfattat punkta upp info om var och en av dem. Så fixar jag ihop något! Kul!Skrattande

Och det där med bilder på skyggisar….det känner jag igen alltför väl. Har en egen kolsvart krabat här som har bott under min säng i 1 1/2 år snart. Det är inte lätt att knäppa kort på en svart katt under sängen kan jag lova.

Naturligtvis har han gjort massor av framsteg här, men han var helt apatisk när han kom så vi stressar inte fram honom.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[helenal]
2013-02-01 19:06
#25

Toppen då försöker jag fixa ihop något antingen ikväll eller imorgon. får fundera lite då alla tre har sina personligheter, det som jag dock finner lite märkligt är att lilla björn som jag hade själv i ca två veckor innan dom andra kom till mig har dragit sig undan… han är den som är minst social just nu. Både pappa björn och den lille har funnit varandra enormt mycket denna tiden och det är mest dom jag ser… så svårt de där.. för först tyckte jag bröderna var väldigt tighta men nu är det mellan björn och pappan

[Skyggis]
2013-02-01 19:07
#26

Hoppas på ett skyggisvant jourhem, ett långtidsjourhem. Allra helst permanent förstås.. Glad

Vet att TH hade ett jourhem på gång som inte var skyggisvant. Känner med katterna och efter att ha fånga in ena rymlingen så är min önskan att man är ytterst noga med att informera om säkerhet vart de än nu kommer hamna. Särskilt om jourhemmet inte är skyggisvant. Tjatar alltid om det, för det är så viktigt. Tid, tålamod, respekt, kärlek, säkerhet..

[helenal]
2013-02-01 19:12
#27

ja skyggis.. du påpekade ju tex mitt fönster i köket men nu är alla stänga:) men har faktiskt öppnat persiennerna lite ibland så dom får in lite ljus… började med det igår och dom brukar sitta i fönstret nu och kolla ut.

Jag vet inget om tigerharens ev jourhem… men hoppades helst på ett permanent hem..dock så dom slipper flytta runt så mycket.

SKA försöka tjata på killen… nu när han ska dricka ikväll. hehe!

Annons:
[Skyggis]
2013-02-01 19:19
#28

: )

Ja det är bara i början när dem blir utsläppta i ett rum som det är bra att ha nere persienner, så de inte kastar sig mot fönster och gör sig illa. Skönt för dem med utsikt och ljus nu, det mår de bra av Glad

[helenal]
2013-02-01 19:28
#29

Gatukorsning: du har pm!

Ja jag kände det, innan har jag haft persinerna på "glänt" men nu dragit upp dom helt emellanåt, en uppe helt och en hel stängd.

carlas
2013-02-02 02:21
#30

#27 hoppas tjatet gick åt rätt håll ikväll  FlörtTyst Ser ju ljust om katterna redan vant sig vid hantverkare på Volrat Thamsgatan iaf :)

Upp till toppen
Annons: