Annons:
Etikettkattens-status
Läst 1380 ggr
[helenal]
1/29/13, 6:29 PM

Kattpappan förkyld?

Hej. Hörde nu när jag kom in k rummet att en av katterna harklade sig och lät "tjock" i halsen,nästan som slem satt fast… Jag tig fram ficklampan och lyste under sängen o fick syn på kattpappan som fräste och hörde då att han var jätte slemmig i halsen när han fräste och lät förkyld. Är de farligt om katter är förkylda? Ngt jag ska tänka på?

Annons:
Jourhemmet
1/29/13, 6:36 PM
#1

Är de inte vaccinerade? Nej det är oftast inte farligt med en vuxen katt som blir förkyld. Det man ska vara observant på är om det blir följdsjukdomar som tex pneumoni då behövs antibiotika. Men som sagt oftast klarar en vuxen katt av det bra.

[helenal]
1/29/13, 6:44 PM
#2

Jo det ska vara vaccinerade. Ok tror nog han klarar det. Är ju inte jätte jätte varmt i rummet..

Katthemsmatten
1/30/13, 11:18 AM
#3

Helena, har de hunnit få 2 vaccinationsdoser? Det är vad som krävs för ett fullgott skydd. Men även om en katt är vaccinerad mot kattsnuva så kan den få en släng. Vaccinationen gör att det inte blir lika allvarligt som om de är ovaccinerade.

Medarbetare Hittekatter iFokus

carlas
2/2/13, 2:13 AM
#4

Hur går det för kattpappan? Hoppas övergående!

Ngn som vet om katterna är fullvaccinerade då? Tigerharen, var det väl, eller?

Lena
2/2/13, 12:33 PM
#5

Katter kan få kattsnuva även om de är vaccinerade. Det kan uppträda i andra former och finnas latent i en kronisk form. Katter med kronisk snuva brukar visa symtom av och till. Stress t.ex brukar göra att symtomen uppträder/förvärras. Skulle katten bli påverkad så att den blir slö, inte äter och/eller får gulgrön flytning från näsan behövs antibiotikabehandling.

Det är ganska vanligt att hemlösa katter har den där kroniska formen. Det man får tänka på är att det kan vara farligt att ha små ovaccinerade kattungar tillsammans med en sådan katt. Det är kattungarna som tar värst stryk av olika typer kattinfluensa.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

carlas
2/4/13, 10:59 PM
#6

Jo, jag förstår det #5. Viktigt att följa upp …

F d hemlösingarna har i det här fallet ju utsatts för extrem stress i smb m hantverksbesök i lgh samma dag (enl tråden "Arg och frustrerad" av TS). Och det finns förutom kattpappa, som sägs uppvisa symtomen, även småmissarna. Viktigt att samtliga är vaccinerade?, eller att de blir?

Eller är det så att vaccinering gör mer skada än nytta om katterna redan uppvisar symtom på kattsnuva? Antar det. Ska man i förlängningen undvika att vaccinera hittekatter som kan befaras bära på kronisk kattsnuva i latent form menar du/ni? Ngt sätt att kolla i förväg?

I detta konkreta fall. Är kattpappa och småmissarna fullvaccinerade från Tigerharen varifrån de antogs som jourhemskatter, så som de "ska" vara enl #2? Framförallt. Hur mår kattpappa nu? Är han "förkyld" el inte. TS i #0 frågar ju om "farligt" och undrar om "ngt jag ska tänka på".

Annons:
[helenal]
2/4/13, 11:15 PM
#7

Jag har fått den informationen att alla tre är vaccinerade o han är inte lika förkyld nu. Mycket bättre!

Lena
2/4/13, 11:17 PM
#8

#7 Så bra då att det har lättat upp med snuvan!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

carlas
2/4/13, 11:28 PM
#9

#Åh så skönt. Då var det väl inte kattsnuva alls, tack-och-lov.

#5 + 8  Vad säger du om mina frågor i "mellanparagrafen"? Om vaccinering och hittekatter etc. Kan det vara skadligt att vaccinera faktiskt, enl den bilden? (Vet att OT men kan kanske lyftas till egen tråd om det finns ngt rakt el intressant att säga i frågan.)

[Skyggis]
2/5/13, 12:28 AM
#10

Katterna har fått en spruta vaccin mig veterligen. Eller har de även åkt in till vet när de varit hos dig helenal?

[helenal]
2/5/13, 12:48 AM
#11

Förstår inte din första mening skyggis? Jag är jourhem så är tigerharen som hållt i allting annat så jag vet inte.

carlas
2/5/13, 12:57 AM
#12

Om jag får lägga mig i här. Katterna ska vid första tillfället ha två på varandra följande vaccineringssprutor för att vara fullvaccinerade (med ca 3-4 v mellanrum har jag för mig). Om de alltså fått en spruta vaccin gm Tigerharens försorg före leveransen till dig helanal, så är väl frågan om du själv varit iväg med katterna för den andra sprutan vaccin, el om Tigerharen hämtat dem för den andra sprutan. Om de alls fått den.

[helenal]
2/5/13, 1:05 AM
#13

Nej jag har inte varit iväg med dom och hon har inte varit här. Nu fick du svaret på din fråga. Jag trodde allt var ordnat när jag fick dom o hade inte blivit informerad om en andra vaccin spruta

Annons:
carlas
2/6/13, 12:28 AM
#14

Förtydligade frågan fr #10 eftersom du inte förstod den enl inlägg #11. Inget illa ment ;) Tänker på katterna.

Men om det stämmer som #10 säger, att katterna fått endast en vaccineringsdos, och - som du säger i #13 - inget mer, då följer att katterna inte är fullvaccinerade. Eftersom det gått över 3 månader nu (eller?) så är frågan om man inte borde starta från början igen. Det är värdefullt att de har fullgott skydd, inför flytt/försäljning inte minst.

Se även #3 för detta. Punkt.

[Skyggis]
2/6/13, 8:11 AM
#15

Såg jag var otydlig med det jag skrev. Tack carlas för att du redde ut : ) Menade heller inget illa. Tror jag nämnt andra vaccination i annan tråd och föreslog att den kunde ges samtidigt som de fick behandlingen mot skabb.

[helenal]
2/6/13, 2:38 PM
#16

Ok jag kontaktar tigerharen om detta

Upp till toppen
Annons: