Annons:
Etikettkattprat
Läst 1986 ggr
[helenal]
2013-01-28 19:18

Arg och frustrerad

Hej. Idag när jag kom hem märkte jag att någon varit i min lgh.sovrumsdörren var öppen och jag vet att jag stängde den. Katterna var livrädda. Så kände att något inte stämde och kattpappan var "borta" . Jag fick sedan ett mejl från fastighetsägaren att en fadtighetsskötare skulle installera något i sovrummet men kunde inte slutföra arbetet pga av en mycket rädd katt. Jag har inte fått brev eller något att dom skulle komma!! Och nu skall dom komma imorgon istället och givetvis gå in i sovrummet där katterna är. Vad ska jag göra??? Dom kommer ju bli livrädda imorgon. Och kattpappan har gömt sig någonstans:/

Annons:
Gatukorsning
2013-01-28 19:54
#1

Ring och säg att de inte får komma oanmälda och bara traska in i ditt hem. Spelar ingen roll om de är fastighetsägare eller inte, det är ditt hem och de måste tala om innan att de ska gå in i din lägenhet. SÄg att de får komma tillbaka när du är hemma just för att du har en katt som inte klarar av främmande på detta sätt.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[helenal]
2013-01-28 20:11
#2

Jag mejlade dom då deras telefontid ont finns nu. Skrev i mejlat att dom gärna får komma i veckan istället då jag måste fixa innan pga av katten men vet inte om dom hinner se det förrän imorgon:( o jag vet inte hur jag får in katterna i badrummet…vet inte ens vilken tid dom kommer imorgon

Uppkatten
2013-01-28 21:41
#3

Är det långt från sovrum till badrum? Jag skulle försöka stänga till samtliga rum i lägenheten utom badrummet, och placera väldoftande mat därinne, t ex tonfisk. Sätta in kattlåda och ngt gömställe därinne innan man börjar överflyttningen. Låta missarna vandra över själva. Annars testa att flytta över dem med hjälp av transportbur, men det är ju inte så enkelt alltid… Det bästa vore om du hade någon vecka på dig och kunde vänja dem vid att få mat serverad i badrummet… Då är det "bara" att stänga dörren om dem den dagen då hantverkaren kommer…

Riktigt, riktigt dåligt av dem att inte meddela dig att de skulle in i lägenheten! Får man verkligen gå in på det sättet oanmäld? Vi får alltid meddelande i god tid innan och jag är ALLTID hemma hos missarna vid besök från hantverkare etc. Den möjligheten måste man kunna kräva tycker jag!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[helenal]
2013-01-28 21:55
#4

Har dessvärre bara natten på mig för han kommer imorgon kl sju. Katterna har inte ätit ngt alls idag eller visat sig:( är så ledsen!

Uppkatten
2013-01-28 22:01
#5

Usch vad jobbigt för dig! Äta kommer missarna säkert att göra i natt så bekymra dig inte för det. Om missarna måste bli kvar i samma rum som hantverkaren så försök då att bygga ordentliga "ljudisolerade" kojor åt dem där de kan gömma sig. Jag brukar försöka fixa koja t ex under sängen, med ljudisolerande madrasser/kuddar/skynken runt ikring. Något mysigt att ligga på under sängen o s v. Vad är det hantverkaren ska göra? Hur mkt låter det?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Gatukorsning
2013-01-28 22:56
#6

Ärligt, jag tycker inte att du ska släppa in dem. För vad är syftet med besöket? Är det något galet akut som absolut inte kan vänta tills du har ordnat för katterna? Och om det är så allvarligt så borde de ju ha talat om detta för dem.

Vad f*n hade de gjort om det bott en lättskrämd hund hos dig som kanske är en omlaceringshund som fortfarande håller på att lära sig att lita på människor???

Näe säger jag, släpp inte in dem. Säg att du behöver TID för att ordna det med katterna. Jag hade då rakt inte släppt in dem i mitt hem, med mig bor en fd skyggis och en skyggis. De hade blivit helt knäckta av detta. Särskilt skyggisen som jaghar socialicerat i ett och ett halvt år.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Annons:
carlas
2013-01-28 23:13
#7

Det här låter helt absurt. Är det en bostadsrättsförening där tillåtelse givits att gå in i lgh med nyckel?, vilket ju enligt #0 redan skett. "… en fastighetsskötare skulle installera ngt i sovrummet …". Vad då något i sovrummet? Har du inte ens fått veta vad?

Är det en hyreslägenhet så har jag aldrig någonsin hört talas om att fastighetsskötare har rätt att gå in i lgh utan hyresgästens medgivande. No way. Tvärtom, s a s. Har själv ringt då bortrest grannes fönster höll på att slitas av vid en storm. Icke sa picke. Ingen rätt. Trots att fara för kringboende (och tänkte i första hand på katterna på gården där faktiskt ;).) Befaras dödsfall i lgh får polisen ta sig in, ingen annan - måste vara mkt starka skäl där också.

Det här stinker. Måste vara missuppfattningar. Såvida inte bostadsrätt där förhandstillåtelse i så fatt givits, dvs att gå in utan tidigare avisering. Och det låter lika absurt.

Gatukorsning
2013-01-28 23:16
#8

Men det verkar ju galet det med, jag bor i brf och sitter med i styrelsen tom. Inte en chans att vi lämnar ut nycklar och koder och grejer utan att ha avtalat tid och datum med de som bor i aktuella lgh.

Näe, släpp inte in dem säger jag bara!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[helenal]
2013-01-28 23:38
#9

när vår entreprenör var i din bostad inför injusteringen på Volrat Thamsgatan kunde inte han slutföra arbetet på grund av en väldigt rädd katt. Vår fastighetsskötare kommer därför att gå in imorgon tisdag den 29 januari istället för att ta bort den vita termostaten i sovrummet. Detta Mejlet fick jag! Jag kommer säga att jag blivit magsjuk för vill inte ha inne honom här!!! Jag var inte ens hemma och han har varit i min lägenhet. Inte fått något brev!

carlas
2013-01-28 23:58
#10

Är det studentlägenhet på Volrat Thamsgatan? Kan var helt andra regler där och då, det vet jag inget om, men låter osannolikt. Absolut konstigt att du inte fått ngt brev tidigare, el åtminstone anslag i korridoren (om det är studentlgh).

Är du hemma imorgon kl 7 kan du som du säger hänvisa till magsjukdom, säg kräksjukan - då sticker dom Tungan ute

Den vita termostaten i sovrummet kan du säkert ta bort själv.

Stackars dig och katter! Försök att ta det lugnt. Du har rätt!

PS Se'n blir jag lite nyfiken över detta att fastighetsskötaren inte kunde uträtta sitt ärende pga en mkt rädd katt. Det låter ju nästan lite omstänksamt, eller tar jag i nu? För hur kunde katten hindra? Var det kanske ngn annan som var rädd (också)? DS

[helenal]
2013-01-29 01:06
#11

Hej igen.ja studentlägenheter. Jag har kollat anslagstavlan dom kommande dagarna men kan ha missat det någondag och det tagits bort. Jag vet inte. Men i vilket fall som helst måste dom kolla med mig först så jag godkänner att jag släpper in dom. Eller lämna en lapp på min dörr,vadsom. Jag har tre katter hemma men dom skrev just en rädd katt så dom andra två måste gömt sig. Vet inte vad mer han menar för när jag är i sovrummet ligger katterna under sängen bara så han kunde ju uträtat ärendet vid elementet för där är inte katterna. Kanske han försökte klappa dom…han hade inte ens stängt dörren efte sig så katterna har hoppat på alla persienner i lgh och rivit sönder dom…plus kissat i min säng:/

carlas
2013-01-29 01:45
#12

Hej igen! Varit över till grannen där jag är kattvakt, allt lugnt där :)

Usch, låter riktigt otäckt vad du och katterna upplevt. Fullt rimligt att de ska kolla med dig först under alla föhållanden. Och helt mystiskt med den insmygande fastighetsskötaren - obegripligt oxå varför han inte kunnat uträtta sitt lilla ärende, så att den biten av eländet åtminstone var över. Att ta bort ett termostat är inte så krävande.

Om du fortfarande är vaken: håller med flera andra här, att du ska neka tillgång imorgon - vinterkräksjuka är bra, som sagt. Sedan, när och om det ändå måste göras, så ska du ha god tid på dig. Lite som #3 föreslår … att katterna i lugn och ro kan "överflyttas" till annan plats medan fastighetsskötaren härjar. Det är ju ingen överhängande fara som ska åtgärdas. [Såvida det inte kan förklaras för dig vad som behöver göras. Det kan mycket väl vara så att du kan fixa detta själv (vi har tagit bort termostaten fr elementen i vår hyreslgh t ex - blir varmare så, helt OT men ändå)] Går inte allt detta, så ok, du är ju faktiskt hemma. Och kan se till att katterna inte kommer till skada, och att dörrar stängs.

Framförallt. Ta det lugnt. Dina missar behöver dig. Och du har rätt. Kyss

Uppkatten
2013-01-29 06:41
#13

Bor i bostadsrätt. Vi har ingen möjlighet att hindra hantverkare från att gå in i lägenheten om de är där på styrelsens uppdrag. Men självklart meddelas vi på anslagstavlan eller via lapp i brevlådan. Sedan får man själv förhandla med styrelsen/hantverkarna om man önskar att de kommer t ex mrg/fm/em. Men ibland måste saker göras i en bestämd ordning i huset för att jobbet ska bli rätt utfört. Att hänvisa till sjukdom brukar inte fungera, hade lunginflammation för några år sedan och var jättesjuk, men in i lägenheten måste de ändå för att dammsuga ventilationskanaler. Inga förhandlingsmöjligheter där inte.

Hur som helst så hoppas jag att det går bra för er i dag!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
lillmymlan
2013-01-29 09:43
#14

Jag hade blivit fullkomligt galen om de hade gått in i min lägenhet utan att förvarna mig om att de kommer!

Det är jag som hyr här och det är jag som bestämmer när de får komma!

Sedan kan man alltid bestämma att de får komma efter 16 tex och jag säger alltid att jag har rädda katter och att jag måste vara hemma när de kommer.

Hoppas att du slapp dem och jag tycker att du ska säga till dem att det inte är ok att de går in i lägenheten utan föranmälan heller… de får väl kontakta dig innan de går in!

Nä…. USCH!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Katthemsmatten
2013-01-29 09:51
#15

Varför har de en nyckel? Det är inte tillåtet för någon att gå in i din bostad utan ditt medgivande. Enda undantaget är räddningstjänst och polis som kan gå in när det krävs. I övrigt ska du ha förvarnats och givit OK.

Bor själv i brf, har tidigare bott i hyresrätt. I ingendera fallet har fastighetsägaren eller styrelsen haft tillgång till huvudnyckel för att kunna gå in. Skulle det t ex uppstå en läcka får de gå in med hjälp av låssmed och polis, men huvudnycklar ska vara avskaffat sedan ett 10-tal år. Jag tycker du ska kolla ditt kontrakt mycket noga. Har de gått in utan att det i kontraktet står att de har rätt till det bör du göra en polisanmälan om hemfridsbrott.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Gatukorsning
2013-01-29 09:57
#16

TS - hur har det gått idag? Och hur mår katterna?

Ang det du skrev om att fastighetsskötaren inte stängt dörren efter sig så tycker jag att du ska anmäla detta eftersom det har orsakat skador med trasiga persienner. Och den kostnaden ska du inte stå för när det är de som har klantat sig. Tycker jag.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[helenal]
2013-01-29 10:43
#17

Han har ännu inte dykt upp. KAtterna vill inte flytta på sig utan är kvar under sängen. Det jag inte förstår är varför han inte kunde slutföra arbetet igår. Katterna ligger bars under sängen o visar sig inte när man är där. Gör man använder väll inte högljudda verktyg för att ta bort termostater?

Katthemsmatten
2013-01-29 10:52
#18

Om katterna ligger under sängen lär han ju inte märka att de finns där. Han ska ju inte öppna fönstret så det är ingen risk för katterna. Kan inte tänka mig att han kommer använda något elektriskt verktyg för att ta bort en termostat. Om så är fallet lär katterna antingen springa ut ur rummet eller ligga och trycka ännu längre in under sängen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[helenal]
2013-01-29 11:00
#19

Ja men dom är redan rädda från igår hade varit bättre om han fick det överstökat igår. Kattpappan är dessvärre inte hittad . Är orolig om han haft öppen ytterdörren eller något …får den tanken.

Katthemsmatten
2013-01-29 11:07
#20

#19 Vad kan man säga: inte nog med att de begår hemfridsbrott, de skyller på att de inte kan jobba för att katterna är rädda. IDIIOTER! Ingen skåpsdörr som kan ha stått på glänt så katten gömt sig längst in? När han kommer idag, kolla hur han gör med dörren. Jag menar öppna, kliv in i lägenheten en bit så han måste stänga dörren själv. Gör han inte det så måste du fråga om han alltid lämnar dörren öppen när han kliver in hos folk. Får du ett jakande svar är jag rädd att du har rätt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
herrynel
2013-01-29 11:17
#21

Vi passade pappas katt en gång när han var på semester. Den brukade vara både ute och inne hos pappa, men vi hade honom enbart inne i mammas hus. Katten var väldigt rädd och låg och tryckte under sängen först, men vi hittade honom senare inne i väggen på toaletten. Han hade gjort hål i tapeten och klättrat upp på en regel 30 cm upp. Stackarn, han var så rädd för den främmande miljön.

Så det finns många ställen de kan gömma sig på. Håller tummarna hårt för att han inte smitit ut.

Gatukorsning
2013-01-29 11:24
#22

Men nej va jobbigt, har du inte hittat kattpappan?

Som #21 skriver så kan det vara precis varsomhelst. Katter är bra på att gömma sig där man minst anar det. Försök att tänka som en katt och leta på alla möjliga ställen. Ring även och fråga om de har haft fönstret öppet eller något. Och be att få tala med den fasighetssnubben som var hos dig så att han ska få redogöra för exakt vad han har gjort i lgh och hur han har gått tillväga. Berätta även att en katt är försvunnen sedan deras OANMÄLDA besök i DITT HEM.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[helenal]
2013-01-29 11:45
#23

Hittade kattpappan nu. Han var under sängen med dom andra. Han var inte det imorse. Dom äter inte ens maten jag ställt fram.mellan Björn gick alltid fram och åt trots att jag va i rummet men nu när en okänd person med okänd doft klampat in i deras revir så är dom vettskrämda:( mitt arbete jag lagt ner har gått förlorat:( nu är det som första natten när dom kom. Jag är så ledsen. Och arg. Måste samla mig så jag inte säger något olämpligt.

[helenal]
2013-01-29 11:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Såhär ser dom ut nu. Tig bilden för 10min sen. Inte en chans att jag flyttar dom till badrummet!! Och upptäckte dessutom att han flyttat på sängen för sängen stod intill vägen nu står den en BRA bit ut.

Katthemsmatten
2013-01-29 11:52
#25

Det har inte gått förlorat, men som alla skyggisar har de tagit ett kliv tillbaka. Ge det hela några dygn så är de tillbaka där de var och förmodligen kommer du vidare lättare nu när de märker att du inte är farlig och att ingenting hände trots den ovälkomne inkräktaren. Men jag förstår att du känner dig ledsen och besviken just nu.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[helenal]
2013-01-29 11:57
#26

Angående nyckeln. Så hade jag ingen aning om att dom hade nyckeln till min lgh. Hyresrätter jag har bott innan på så har jag fått lämna min nyckel till hyresvärden om jag inte skulle vara hemma utsatt tid men detta är ju helt absurt. Får en äckel känsla att någon varit inne här med.har faktiskt privata saker som låg framme. Ska ta ett snack med dom,är bara lite chockad…att dom gått in här och skrämt upp katterna till tusen.

Katthemsmatten
2013-01-29 12:02
#27

Som sagt, jag tror att de har begått en olaglighet. Läs igenom ditt kontrakt så du inte har signerat någon klausul som ger dem rätt att klampa in i ditt hem. Det här handlade ju heller inte om någon nödsituation så det finns ingen som helst ursäkt för intrånget.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
[helenal]
2013-01-29 12:04
#28

När jag kikar in under sängen så fräser dom inte.är de bra? Dom tittar på mig men båda ligger ner och känner sig ändå trygga. Lilla Björn har gömt sig.

Gatukorsning
2013-01-29 12:09
#29

Allt ditt jobb som du har lagt ned på katterna är inte förjäves, det lovar jag dig!

Precis som Katthemsmatten skriver så har de nu tagit ett steg tillbaka som alla skyggisar gör ibland av olika orsaker. Men de kommer att inse att du är snall ganska snart igen. Fortsätt att att vara precis som vanligt med dem, det är det viktigaste, för de känner att du är orolig och detta påverkar ju dem enormt.Kör på samma rutiner som du har arbetat fram med dem, så kommer det att lossna lite. Och låt det ta sin tid så klart. Men detta vet du nog.

Jag förstår att det är en jobbig känsla att någon varit i ditt hem, nästan som vid ett inbrott faktiskt, även om inga sakersaknas så är det den där obehagskänslan.

Rent praktiskt så ska du ta upp även detta med nyckeln, vad står det i hyreskontraktet? Och så ska de ge blanka faen i att klampa in i ditt hem bara sådär.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[helenal]
2013-01-29 12:17
#30

Kollat igenom kontraktet och jag har inte signerat något sådant. Bara hur många nycklar jag fått. Önskade jag hade satt upp en filmkamera så man hade kunnat se. Kan tänka mig han var högljud. Jag menar öppnar han sovrumsdörren så ser han att det är katter där inne då både matskålar står överallt samt kattlådor osv. Ringde "kontoret" och frågade vad som hände igår. Dom förklarade att en katt fräst och visat aggressivitet så fastighetsskötaren var mycket rädd och gick ut därifrån???!

Gatukorsning
2013-01-29 12:36
#31

@30….öhhh…ja. Men det förklarar inte varför han gått in oanmäld i ditt hem. Och varför han har möblerat om.

Vad hade han gjort om det varit en hund då?

Du har ju bästa vaktkatten ju! Tycker det var hlet rätt av katten att fräsa ifrån Skrikandes!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Katthemsmatten
2013-01-29 12:54
#32

Snubben som gick kan inte något om katter. Kissen var ju rädd, inte arg, det är jag övertygad om. Någon kommer inklampade i reviret och då måste man fräsa. Den som kom in behöver inte ha uppträtt underligt/stökigt/bullrigt för att katterna ska ha blivit rädda. Det var en okänd person och okänd doft. Det räcker för att skyggisar ska bli skrämda.

Som Gatukorsning skriver, varför gick de in utan att ha anmält att de behövde tillträde till lägenheten. Får du inget svar får du väl säga att i så fall ser du dig tvingad att göra en polisanmälan för hemfridsbrott.

Har du säkerhetslås till dörren? I så fall, hade du det låst under dagen?

Medarbetare Hittekatter iFokus

[helenal]
2013-01-29 13:57
#33

Dom menar på att dom satt upp lappar som jag tyvärr har missat men trots det har dom ännu inte fått ok att jag tillåter dom gå in i min lägenhet. Jag hade kunnat vara bortrest eller vad som. Nu hittad jag inte lilla Björn,suck. Dom har inte ätit maten ännu men de kommer väll. Åh mina bebisar så rädda. Tur dom är i lugnet igen nu. Har inget överlås bara en huvudnyckel. Tycker ändå han borde stängt dörren efter sig om han vet att dörren var stängd när han kom in. Mycket dåligt.

Katthemsmatten
2013-01-29 14:06
#34

Jag är tveksam till att fastighetsägaren ens har rätt att inneha en huvudnyckel. För några år sedan var det stort rabalder när en fastighetsägare hade haft inbrott på sitt kontor och huvudnycklar stals. Hyresgästerna som hade fått 'besök' kunde inte få ut någonting från sina försäkringar eftersom det inte var ett inbrott. Tjuvarna hade gått in med nyckel och hyresgästerna kunde givetvis inte bevisa att de inte hade lånat ut någon nyckel. Finns inga brytmärken går det inte att bevisa brottslighet.

Fanns det någon lapp kvar igår? Har du kollat med dina grannar om de sett någon lapp och ungefär när de i så fall har gjort det?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
MSH
2013-01-29 16:11
#35

Håller med Katthemsmatten , juridiken är rätt så glasklar här! Kan du skaffa ett underlås/skjuttillhållarlås till din dörr? Det hade jag gjort direkt!

[helenal]
2013-01-29 16:32
#36

Messade en granne som jag halvt känner och frågade om hon sett någon lapp ang termostaten på anslagstavlan och hon svarade: nej men fick två lappar i brevlådan. Men det har inte jag fått:( kollar den varje dag. Sedan förklarade jag för henne vad som hänt och om dom verkligen har rätt att gå in med "egen" nyckel när jag inte är hemma ,om hon hört eller varit med om samma. Detta svaret fick jag: Egentligen inte om du inte kryssade i att det var ok när du flyttade in (va ett formulär på nätet som man fyllde i när man flytta in). På lappen i brevlådan stod det att man skulle säga till om man hade husdjur, man hade antagligen kunnat ringa och säga att dom inte får gå in om man inte är där. Men det är ju din lägenhet och de har inte rätt att bara kliva in utan ditt medgivande. Gissar att man juridiskt kan se det som att hyresgästen genom passivitet ger sitt medgivande till att dom går in om man blivit informerad och inte sagt ifrån. Du vet att de ska gå in fler gånger va?

[helenal]
2013-01-29 16:43
#37

Fick låna grannens lapp. Där står det tydligt om man har husdjur hemma ska man meddela det o är man ej hemma använder dom service nyckeln.jag fick tyvärr ingen lapp:/ Tre återbesök till:( den 31 , 1 feb och 11 feb:/

Katthemsmatten
2013-01-29 16:44
#38

Se för guds skull till att ta tillbaka ev. kryss för att få gå in och säg ifrån att de får vara så vänliga att se till att alla hyresgäster får en lapp! Det är deras ansvar.

Tror inte att negativ avtalsbindning är lagligt. Dvs att om du inte säger nej så har du sagt ja. Det finns nämligen för stora risker i att, precis som i ditt fall, man inte fått relevant information och därför inte kan ge vare sig medgivande eller nekande.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[helenal]
2013-01-29 16:54
#39

Håller med dig. Bästa sätt är att sätta en lapp på min dörr så jag vet. Skall sätta en lapp på dörren på torsdag: OBS tre skygga katter här inne. Var försiktig eller något? Jobbigt med återbesök:(

Uppkatten
2013-01-29 17:31
#40

I min bostadsrättsförening, liksom i mina föräldrars, så har styrelsen en huvudnyckel som går till alla lägenheterna. Menar ni att det skulle vara olagligt???? Trodde det var så i alla bostadsrättsföreningar?! Vi har s k säkerhetsdörrar så här är det inte ens möjligt att installera ett eget "säkerhetslås". Däremot måste styrelsen förstås informera innan de går in i lägenheten. Extra jätteviktigt förstås för oss som har (skygga) djur. Hoppas det löser sig helenal. Dina missar kommer säkert att "backa" lite i sin utveckling ett kort tag, men det brukar ofta följas av att missarna sedan tar ett extra steg framåt! Du kommer att märka det framöver också, att skyggisar ofta inte går stabilt framåt i sin utveckling utan att det går lite "fram o tillbaka". Viktigt att du själv försöker bibehålla missarnas rutiner "oavsett vad som händer". Rutiner är ofta A och O för skyggisar enl. min erfarenhet. Det ska vara lika-lika-lika från dag till dag och förutsebart (så långt det är möjligt). Att det sedan måste droppa in en hantverkare någon gång är sån´t som händer, men försök att själv behålla vardagsrutinerna så långt det är möjligt så hjälper du missarna.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

carlas
2013-01-30 00:03
#41

#39 Hur menar du nu? Sätta upp en lapp med "var försiktig"? Det hjälper väl inte katterna.

Kan du inte vara hemma vid dessa tre återbesökstillfällen åtminstone. Eller är du sarkastisk och jag missar hela poängen Foten i munnen

Annons:
[helenal]
2013-01-30 00:07
#42

Han kommer mellan 7-17. Jag jobbar på fredag men ledig torsdag. Jag är trött och hjärnan hänger inte med. På torsdag kommer jag vara hemma och informera honom att jag har katter här och att han får visa hänsyn till de. Då underlättar det för honom om han kommer hit på fredag igen o jag inte är hemma. Tror det är på torsdag han ska vara i sovrummet och fredagen i köket.

carlas
2013-01-30 00:20
#43

Igen, från annan tråd, är det dessa katter du ska sälja av inom de närmaste par månaderna pga flytt till katthatande pojkvän?

Men till saken (snacka om att vara trött och chockad, och att hjärnan inte hänger med Skrikandes). Nu har det ju framkommit att du missat avisering och att servicefolk har rätt att gå in i lgh. Då vet du och vi det. Då förhåller det sig också så att du har möjlighet att förhandla fram en tidsperiod, typ 7-8 el 16-17, då h*n kan komma till just din lgh, alltså att ta din först el sist. Det är vanligt. Har gjort det själv. Se'n kan du också få reda på vilken dag/tid h*n ska utföra arbeten i sovrummet resp köket. Tro duger inte. Och så är du hemma och tar hand om kattstackarna.

Usch!

[helenal]
2013-01-30 00:26
#44

Usch för? Torsdag är det temperaturmätning i alla rum och fredag är det medieskåpet som är i hallen. Så det är den informationen. Och ja jag kan ringa och begära vilken tid han kan komma på fredag. Torsdag är jag hemma så då gör det inget. Jag har svarat i den andra tråden ang det första du skrev.

[helenal]
2013-01-30 00:28
#45

Katthatande är han absolut inte vad har du fått de ifrån??! Han vill bara inte ha katter i vår lägenhet just nu pga av renovering! Blir ingen bra miljö för dom.

Gatukorsning
2013-01-30 09:39
#46

#40 Vad intressant att du skriver så. Detta ska jag kolla upp med min brf faktiskt. I och för sig så är detta en liten brf, men det ska ju inte spela någon roll. Jag är tveksam till att vi haren huvudnyckel som går till alla dörrar, och vi har också säkerhetsdörrar.

Men jag vet med säkerhet att ingen får komma in i hemmet oanmäld utan att först ha pratat med lgh-innehavaren och avtalat tid i alla fall.

#45 att ha tre försiktiga katter i en miljö där det pågår renovering är inte alls det ultimata, så jag anser nog att din pojkvän tänker rätt där. Däremot så funderar jag på hur länge renveringen kan tänkas pågå (det kan ju vara allt från ett par dagar till typ ett halvår eller så) och om det i sådana fall skulle kunna vara aktuellt med att ordna med ett korttidsjourhem till katterna kanske?

Och att du inte med säkerhet vet var servicesnubben kommer att vara vilken dag tycker jag inte alls är konstigt, de är inte alltid så bra på att informera om detta och så vet de inte ens alltid själva förrän kanske samma dag vad de ska fokusera på om det har uppstått tidifgare problem med eller så. Men där kan du ju alltid fråga och sägga ett du måste veta exakt just pga djur i lgh.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Gatukorsning
2013-01-30 09:42
#47

#43 Att TS har missat avisering är väl inte så konstigt eftersom TS uppenbarligen inte har fått denna avisering.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Krullsvans
2013-01-30 10:13
#48

Hyresgästföreningen kan hjälpa i frågor om hyreslägenheter och fastghetsskötare.

Annons:
[helenal]
2013-01-30 21:40
#49

46# renoveringen är till 2 månader. Blir kök och badrum. Totalrenovering!!! Jag kan möjligtvis ta dom sedan om dom inte får ett föralltidhem. Imorgon kl 9 ska han komma och mäta temperaturmätning. Vet tyvärr inte exakt vad det innebär. Jag har gjort det bra för katterna. Ljudisolerat med massa filtar och ger dom mat under sängen nu när han ska arbeta där.

herrynel
2013-01-30 21:57
#50

Åh vad du är snäll mot missarna. Vilken tur att de bor hos dig!!! :)

[helenal]
2013-01-30 22:11
#51

50# tack känns alltid kul att höra,man får en kick och vill göra ännu bättre för dom:)

Denna kommentar har tagits bort.
WhiteBunnyWithBlueEyes
2013-01-31 14:20
#53

det är väl bara att he in katterna på toan eller i något annat rum då dom är där?

Katthemsmatten
2013-01-31 14:28
#54

Det är inte så lätt att 'bara' flytta 3 skyggisar. Det kan ta timmar av stress för dem att bli inlurade i en transport, vilket man bör vara 2 personer som gör. När man väl fått in en katt är de resterande så väldigt mycket mindre lätta att få in eftersom de ser vad som händer första gången.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[helenal]
2013-01-31 15:07
#55

53# nej jag kan inte bara flytta dom . Dom har ju sin trygghet o fasta punkt i sovrummet. Jag har gjort de bra för dom där. Ljudisolerat osv

Annons:
[helenal]
2013-01-31 15:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Björnpappa o mellanbjörn

Katthemsmatten
2013-01-31 15:49
#57

Så fina de är 'björnarna'.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Uppkatten
2013-01-31 17:01
#58

De är så himla söta de här missarna! Hoppas det går bra för er!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[helenal]
2013-01-31 18:11
#59

Pappa Björns teckning i ansiktet gillar jag:)

MSH
2013-01-31 21:03
#60

Så fina!

Gatukorsning
2013-01-31 21:35
#61
#54 Så sant så! En skyggis är inte lättflyttad alla gånger. Det kan ta allt mellan 5 minuter till två timmar typ…

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

carlas
2013-02-01 00:16
#62

Ser att mitt inlägg #52 tagits bort, så gör nytt försök. Tycker mig har rätt att besvara frågor som ställs till mig.

#45 Uppfattningen att din pojkvän och blivande sambo är "katthatande" har jag från din tråd "En tråd om ringökatterna", inlägg #36, där du skriver om den nyinköpta bostaden att "min sambo sa blankt nej till att katterna får följa med". Kände inte alls till att detta betydde omsorg om katterna inför en kommande renovering av samma lgh. Den informationen har tidigare inte förekommit, i ngn av dina trådar om "samma sak". Det var vänligt av din blivande sambo, tycker jag. Du tänkte aldrig själv på samma sak då. Framförhållning är bra ja.

Katterna var lugna och trygga igen, och sov på sängen, redan 30/1, dagen efter vettskrämdheten, enligt vad TS skriver i annan tråd - så jag hoppas att det gått bra idag 31/1 - med ljusisolering och allt!?! Kanske har du rentav fått möjlighet att bestämma närmare tidpunkt med hantverkarna, och vara hemma ngt hos katterna då också. Att flytta på katterna är säkert sämre i nuläget. De står ju inför en större flytt.

Samt dito lycka till 1/2 och 11/2, var det inte så, enligt avisering.

Annons:
carlas
2013-02-02 02:16
#63

Gick det bra med hantverkarbesöket idag 1/2 också?

Kanske har rentav hantverkarna lärt sig ngt om katter.

Hoppas! Kyss

[helenal]
2013-02-02 08:53
#64

Hej! ok nej det framgick inte riktigt i min tråd ang renoveringen, glömde dela med mig av den biten i första inlägget.

Ja det har gått jätte bra. katterna har ju fått de ljudisolerat så trr int dom störts sig så mycket av de.

Sidentass
2013-02-03 17:54
#65

Men jag blir alldeles bestört när jag läser detta, Man brukar ju alltid få brev innan hantverkare ska göra sina ärenden. Och i dom breven brukar man ju få ett telefonr att ringa om det inte passar, eller om det är något annat av vikt man behöver framföra..

[helenal]
2013-02-04 14:25
#66

Nu var jag en meter ifrån katterna :) pappan fräste lite men var sen lugn. Lycka!

[helenal]
2013-02-04 14:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Pappisen:)

Gatukorsning
2013-02-04 14:55
#68

Visst är det härligt när man får komma lite nära?! Underbara djur!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Lena
2013-02-06 17:43
#69

#67 Han är himla go den kära pappan!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
[Skyggis]
2013-02-06 19:26
#70

Pappan är URSÖT Kyss

[helenal]
2013-02-06 20:31
#71

Ja hans ansikte älskar jag!:) och ja det är lycka att få känna dom nära:)

Gatukorsning
2013-02-06 21:30
#72

Helenal - fick du mitt pm?

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[helenal]
2013-02-06 21:36
#73

ja och jag har mejlat dig från min hotmail till din första mail

Upp till toppen
Annons: