Annons:
Etiketttips-råd
Läst 6074 ggr
kanelbullen_92
1/21/13, 9:23 PM

Katterna slåss!

Jag och min sambo fick för en vecka sedan hem en hittekatt, en liten hona på ca fem månader. Vi har sedan innan en steriliserad honkatt på två år. De första dagarna var det bara lite fräs från "gamlingen", men inte mer än så. Tycker dock att det blir värre och värre! Nu har de börjat slåss, gamlingen springer fram till Lillan och slår henne, som slår tillbaka och skriker. Särar på dem när detta händer, men kommer det bli bättre? Vill ju inte att de ska skada varandra… Gråter

Vi har satt upp kompostgaller i en dörr så den lilla har ett rum för sig själv där hon är när vi inte kan vakta dem, men så de ändå ser varandra.

Bör kanske tillägga att den äldre katten varit ensamkatt sedan hon lämnade sin mamma och syskon.

Gör vi rätt eller ska vi bara låta dem slåss? Vad är era erfarenheter av detta, kommer det bli bättre? Förvånad

Annons:
kattassen
1/21/13, 9:46 PM
#1

Feliway i vägguttaget?

Zylkenekapslar som kosttillskott?

Några små tips som är värt att pröva till att börja med. Min erfarenhet är att det brukar bli bättre när de vant sig riktigt vid varandra och ordnat rangordningen. Den äldre katten (som faktiskt själv är en ungkatt) har ju varit ensam och fått all uppmärksamhet. Klart att en liten "skitunge" naturligtvis inte skall komma här och mopsa upp sig tycker väl honFlört

Men det ni gjort med kompostgaller mellan dörrarna är bra. Då ser de och känner varandras lukter men får hålla sig på halster och inte ryka ihop fysiskt. Sedan får ni vara med när de träffas och stänga in dem var för sig när ni inte är hemma och kanske även på natten ett tag till.

Fler tips kommer säkert ! Lycka till !

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

carlas
1/21/13, 11:00 PM
#2

Kompostgaller är bra. Fortsätt så. Tycker att ni ska ha det hela tiden nu i början faktiskt, och gosa och prata och mata båda på varsin sida om gallret. Låt det hålla på en god tid. Feliway också.

Vi gjorde så från allra första början. Vår 3-åriga hona då, när vi tog in en typ halvårig hittehona, var mkt upprörd först - ylade och fräste. Tror hon skulle ha försökt mörda den lilla intränglingen om hon fått chansen. Nu fick ju storkatten vara med oss istället och känna att hon var nr 1, förutom ett rum då som var "upptaget". Den lilla var mest nyfiken och säkert glad att slippa bli utsatt för det större pälsmonstret som hon ändå verkade älska. Bytte plats på katterna ngn gång, med kompostgallret kvar då, för att de skulle kunna lukta in varandras respektive revir också el vad jag ska kalla det.

Vi vaknade en dag (efter ett par veckor) till att stängslet var havererat - vet inte vem som brutit sig in el ut (och det är sant att vi börjat slarva med stängslet). Båda katterna var iaf lösa tillsammans i lgh, och det hade de fixat alldeles själva medan vi sov. Verkade vara väldigt nöjda med det ;) De är inte världens goskompisar idag, ngr år senare, heller - el rättare, den äldre hutar åt den yngre med jämna mellanrum men det är ingen systematisk mobbning, och hon får lite släng tillbaka ibland. De har definitivt glädje av varandra!

Blev väldigt långt det här, förlåt. Kort, ja ni gör rätt (fast ändå mer avskärmning med kompostgaller till en början), och nej, tycker absolut inte att ni ska "låta dem slåss". Kan inte tänka mig annat än att det blir bestående avoghet med den metoden, och/eller att en katt blir bestående underkuvad. Vet att många talar om "rangordning" här och på andra kattforum, men upplever av egen erfarenhet att det är (kan vara) betydligt mer flexibelt och varierande än så. Här växlar det i alla fall. Och katterna verkar må bra av det.

Lycka till!

Edit, tillägg: ser nu att frågan diskuteras i tråden "Sammanföra katter …". Vet inte om jag törs rekommendera den dock ;)

kanelbullen_92
1/22/13, 10:02 AM
#3

Tack för era tips! Igår efter att jag skrivit här så satt de ca en meter från varandra utan att slåss eller stirra på varandra… Så det finns kanske hopp i alla fall Tungan ute

Katthemsmatten
1/22/13, 12:55 PM
#4

En vecka är en kort tid för katter att komma överens om hur de ska ha det i hemmet. Tvååringen är fortarande inte riktigt vuxen, men vuxen nog för att anse att hon ska vara den som bestämmer och lillkatten tror att hon minsann är färdiguppfostrad och vill nu ta en större plats.

Jag tycker man ska försöka hålla sig en aning i bakgrunden även om det blir en del brottningsmatcher. Släng en bok eller något annat i golvet om det blir för mycket hårtussar som flyger, så skingras det utan att det är uppenbart att det är ni som har intervenerat.

Har i ett fall varit med om att två honor som var superkompisar, gaddade ihop sig mot en vek nykommen hona. Det mattades av, men inte förrän vi flyttade och det nya reviret var lika skräckinjagande för alla 3 damerna blev det riktigt harmoniskt. Men som sagt, det är den enda gången under mina 40 år med katt som det varit så segt att få lugn i gruppen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Procat
1/22/13, 6:23 PM
#5

Feliway skulle kanske hjälpa? Det har hjälpt mina två katter bli kompisar med en nykomling (en gammal hittekattkille) till familjen. Man ska också alltid låta nya katter lära känna varandra så småningom, först bara lukten av den nya katten, sen se henne/honom från avstånd osv.

Procat
1/22/13, 6:23 PM
#6

Feliway skulle kanske hjälpa? Det har hjälpt mina två katter bli kompisar med en nykomling (en gammal hittekattkille) till familjen. Man ska också alltid låta nya katter lära känna varandra så småningom, först bara lukten av den nya katten, sen se henne/honom från avstånd osv.

Annons:
Lena
1/22/13, 9:04 PM
#7

Det du beskriver handlar om normalt beteende katter emellan. Det ser mycket värre ut än vad det är. Att den äldre katten tillrättavisar den yngre hör till spelets regler. Om du går emellan katterna stör du processen vilket leder till att den förlängs och i värsta fall cementeras.

Feliway kan vara en hjälp på traven. Det du får tänka på är att den nya honkatten kan börja bli könsmogen snart vilket kan ställa till det. Försök att kastrera henne så snart som möjligt. Vid 6 månader kan du utan vidare kastrera henne.

Personligen brukar jag inte köra med kompostgaller och allt det där när det kommer en ny katt som är kasterad. Det har helt enkelt inte behövts. Däremot kan man behöva hålla nya katter åtskilda från de man redan har pga smittrisken. Är den nya katten okastrerad bör man vara lite försiktig då fertila katter är mer stridslystna.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sidentass
1/22/13, 9:04 PM
#8

Ser att Feliway är på förslag här, och jag kan nog instämma, i många fall har jag hört att det gjort susen! prova också att ta fram nåt riktigt gott till missarna…när dom är tillsammans, så att dom förknippar umgänget med något trevligt som händer…

kanelbullen_92
1/23/13, 12:35 PM
#9

Min sambo är lite skeptisk till Feliway, men jag tänker nog köpa det och testa! Det kan ju bara bli bättre Cool.

Hon ska kastreras så snart som möjligt, hon ska bara växa till sig lite och bli i lite bättre skick innan hon kan vare sig vaccineras eller kastreras. Hon har nog inte haft så mycket att äta den första tiden i livet då hon är väldigt liten för sin ålder. Det var veterinären som gissade på fem månader när hon tittade på hennes tänder. Jag gissade på ca 3 månader Förvånad

#8 Vi har gjort så, tagit fram favoritmaten eller en leksak för att avleda den äldre katten lite när hon är väldigt elak.

Det ska nog lösa sig det här! Jag hoppas verkligen det i alla fall. Glad

Isatis
1/23/13, 2:57 PM
#10

Då lille Mösse flyttade till mig så fick jag mycket hjälp av de kunniga kattmänniskorna här på forumet. Jag blev rekommenderad att använda Feliway, efter två refiller accepterade gamla Mamman honom. Nu kan de äta bredvid varandra och till och med ligga på samma fönsterbänk. Ibland tröttnar förstås Mamman på Mösses hyss, hon tycker han är odräglig och då kan han få en örfil.

Lena
1/27/13, 12:02 PM
#11

#9 Hur går det med katterna? Skriv gärna och berätta hur det utvecklar sig.

#10 Jag är säker på att mamman skulle ha accepterat Mösse även utan Feliway. Däremot kan det gå lite smidigare och snabbare när man använder det. Att mamman säger ifrån hör till uppfostran. Det är med andra bara bra för Mösse att han har en ställföreträdande mamma som håller ordning på honom.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kanelbullen_92
1/28/13, 3:14 PM
#12

Det går lite upp och ner, ibland kan de ligga bredvid varandra utan problem, men ibland så springer den "gamla" katten efter den nya och slår henne, trycker gärna in henne i ett hörn också… Den lilla fräser och slår ibland tillbaks lite. Det känns lite hopplöst när de bara bråkar, men har i alla fall köpt en Feliway man sätter i vägguttaget nu. Hoppas den hjälper Glad .

Kan filma dem och lägga upp här, eller det går kanske bara att lägga in bilder?

Katthemsmatten
1/28/13, 3:33 PM
#13

#12 Den äldre katten försöker bara se till att den yngre fattar vem som är basen på stället. Den lilla har litet dålig koll på hur hon ska bete sig och därför viker hon inte undan och då får hon självfallet stryk. Fullt normalt. Låt det ta litet mer tid. Och tänk på att det tar några dygn innan Feliway möjligen får effekt. Det är inte columbi ägg att använda Feliway, men det kan hjälpa om det är stress som utlöser beteendet.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Alexej
1/28/13, 3:33 PM
#14

Tycker det är väldigt viktigt att ge en mobbad katt självförtroende och bekräftelse utan att den andre katten blir svartsjuk. Ingen stor skillnad mot egna barn…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

kanelbullen_92
2/1/13, 4:00 PM
#15

Hej, här kommer en liten uppatering om läget Cool.

Det har förändrats så att de kan vara bredvid varandra, till och med äta ur samma matskål samtidigt. Men helt plötsligt flyger den stora katten på den lilla och slår henne, försöker hon då fly så jagar hon henne tills hon får tag på henne, ser ut som att hon försöker ställa sig över henne (med frambenen på varsin sida om den lilla) och ibland försöker hon bita i nacken… Hon luktar också henne mycket i baken, vad betyder detta? Att den lilla blivit/håller på att bli könsmogen?

Katthemsmatten
2/1/13, 4:02 PM
#16

Jag skulle kunna tänka mig att det är precis det som är fallet. Alternativt är att den äldre katten vill identifiera henne ordentligt luktmässigt. Men könsmognad håller jag som mycket troligt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kanelbullen_92
2/1/13, 4:43 PM
#17

Vågar jag låta dem "ordna det själva" så att säga? Man märker att den lilla blir rädd för henne när hon gör så. Vill ju inte behöva hålla dem åtskilda för alltid Rynkar på näsan

Katthemsmatten
2/1/13, 4:49 PM
#18

Det kommer att gå över. Om inte förr så när du har kastrerat den lilla.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kanelbullen_92
2/1/13, 5:33 PM
#19

#18

Okej, hoppas du har rätt!

Lena
2/1/13, 6:54 PM
#20

#15 Den äldre katten beteer sig helt enkelt som en ställföreträdende mamma. Det är uppfostran som pågår och är inget att vara rädd för. Det är helt normalt och bara nyttigt för den yngre katten som lär sig att bli en fullfjädrad katt. Sådant här ser alltid värre ut än det är. Försök att inte ingripa utan låt dem sköta det här själva.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
kanelbullen_92
2/1/13, 11:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Tack för alla era svar, ni är så kunniga Skrattande

Skickar med en bild på en av deras stunder som vänner, här äter de från samma tallrik Flört

Lena
2/2/13, 12:46 PM
#22

#21 Du den där bilden talar sitt tydliga språk. Du behöver absolut inte vara orolig. Om två katter delar matskål har de kommit varandra riktigt nära. Ser ut som om en mamma - kattungerelation har utvecklats.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kanelbullen_92
2/3/13, 12:56 PM
#23

#22 Ååh vad skönt, nu blev jag glad Skrattande

Lena
2/3/13, 1:48 PM
#24

De är jättefina ihop!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2/3/13, 4:26 PM
#25

Kan bara hålla med #22. Litet uppfostran av en kärleksfull styvmamma.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: