Annons:
Etikettkattberättelser
Läst 4134 ggr
Jessicahagstrom94
2013-01-16 13:41

Dixie & Jonna. (långt)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er!

Jag tänkte skriva lite (läs - ganska mycket) om våra katter som vi adopterade från Gefle katthem, bara för det är kul att få visa sina små sötisar!

Jag börjar med Jonna som bor med Lukas som kattkompis hemma hos min pappa.

Jonna är född ca. 2011-06-? enligt en veterinäruppskattning som man nog inte ska lita fullt ut på, så låt säga bara 2011. Hon är en liten söt sköldpaddsfärgad dam som i början när hon kom hem till oss var väldigt nervös av sig. När man gick emot henne eller förbi henne sprang hon iväg och gömde sig, när man öppnade ytterdörren och kom hem låg hon alltid bakom pappas säng och tryckte. (bäddsoffa) Nu för tiden är hon nästan jämt framme och hon älskar uppmärksamhet och kel. Även vår andra katt är helt okej, Lukas heter han, kastrerad och blir 3 år i mars. Vi skaffade Jonna eftersom Lukas bror Hans dog den 24 november 2012 så att Lukas inte skulle bli själv för mycket när vi är i skola/på jobb och vi ungdomar är hos mamma, för vi bor varannan vecka hos pappa och varannan hos mamma..

Hennes historia är hemsk, enligt mig som matte till henne.
Hon har gått ute minst en hel iskall vinter, kanske mer och fått kattungar, men dessa kattungar var helt förvildad och ingen lyckades fånga in dem de gånger man försökte och såg till dem, så ingen vet vad som hände med Jonnas stackars ungar och jag blir så ledsen varje gång jag tänker på det, tänk om småttingarna frös ihjäl? svälte? Ibland undrar man också om dom lyckades ta sig in nånstans..

Lägger in en bild på den vackra tjejen så ni får se hur fin hon är. :)
jag hittade ingen lämpligare grupp, så lägger det i bilder & filmklipp eftersom jag ändå kommer visa bilder på dem båda, kanske även film om jag fattar hur man gör med en video här.

Annons:
Jessicahagstrom94
2013-01-16 13:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Sedan har vi Dixie. (hette Hanoi på katthemmet för att det lät som om hon sa något sånt när hon jamade)

Hon är en svart långhårig liten dam med ett hjärta av guld, det bästa hon vet är att ligga i soffan, busa och kolla på fiskar, men kaninen, han är jättefarlig!

Hon har också gått ute, fast runt ett år minst. Även hon okastrerad och därför misstänker man att hon fått kattungar med, men det finns inga bevis för det så att säga. Någon snäll människa har matat henne under en tid men hon har inte kunnat ta in henne, tyvärr. Därför hamnade hon på katthemmet här, men varför det tog över ett år vet jag inte.

Dixie har en kattkompis som heter Smille, 13 år gammal gubbe som nog blev rätt sur när hon kom hem, men nu är det han som försöker ta kontakt och hon som är lite avvaktande. Det ska nog bli bra.

Jonna tog vi hem helgen innan jul och Dixie två dagar innan nyår.

Dixie bor hos min mamma.

Har en rätt kul video på henne som kan läggas upp här vid intresse.

Katthemsmatten
2013-01-16 13:49
#2

Så söta små tjejer!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
2013-01-16 17:20
#3

Jättefina katter och bra att de fick ett bra hem (äntligen).

Kanske flyttar tråden till solskenshistorier? Flört

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jessicahagstrom94
2013-01-16 17:40
#4

#2 visst är dom :) helt underbara! Dixie har jättekorta ben jämfört med våra andra katter så hon ser lite kul ut när hon trippar iväg Kyss ser ut att vara en kul rasblandning i henne..

#3 ja precis :) alla djur förtjänar ett vettigt hem där de får bo för all framtid. 
ja, solskenshistorier skulle ju passa! jag såg inte den Skrikandes

Katthemsmatten
2013-01-16 18:34
#5

Vill du att jag flyttar tråden, #4?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Jessicahagstrom94
2013-01-16 18:47
#6

#5 det får du gärna göra :)

Annons:
Lena
2013-01-16 20:08
#7

Trevlig läsning och fina bilder som du delar med dig av! Det är nog det bästa vi vet, på den här sajten, när det löser sig för katter som haft det svårt. :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jessicahagstrom94
2013-01-16 20:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 hihi vad kul att du tyckte det :) ja, det är det bästa jag vet med.

När Hans dog bestämde vi oss ganska snabbt för en ny katt, först tänkte vi på kattunge, men sedan "råkade" jag få med mej pappa och bror min till katthemmet där faktiskt min bror såg Jonna som han förälskade sig i och där jag efter några gånger såg Dixie och blev störtkär när hon la sig i min famn när jag tog upp henne, sedan råkade mamma också bli kär i henne trots att det egentligen inte var meningen att hon skulle ha en till Tyst så kan det gå.

Hans hade gärna fått vara kvar här hos oss och det är en enorm sorg vi går igenom för man saknar honom varje dag, men tack vare honom har dessa små tjejer fått ett tryggt hem. :)

Collage på pälsklingarna.Kyss

UlrikaD
2013-01-16 23:23
#9

Den bilden på Dixie i collaget när hon ska fånga vippan är ju hur underbar som helst. Man måste verkligen förstora upp den för att se hur fin hon är:)

Härlig historia om båda katterna!

Jessicahagstrom94
2013-01-17 10:03
#10

Menar du inte Jonna, den sköldpaddsfärgade? :)

jag älskar den bilden! tack! :D

ja, man lär förstora collaget för annars ser man knappt något :)

UlrikaD
2013-01-17 13:12
#11

#10 Såklart, läste och sen vände jag på det:)

Jessicahagstrom94
2013-01-17 14:25
#12

#11 haha så kan det gå! :)

Granadina
2013-01-19 12:08
#13

Kattungar i all ära men vuxna katter är ju sâ personliga pà ett annat sätt och jag förstâr att ni blev förälskade. Man vet ju vad man fàr pâ ett annat sätt med en vuxen katt. Jag önaskar att fler tog sig en vända till katthemmen innan de letade kattunge pâ blocket. Dâ skulle kanske den medvetan"bara skaffa en kull"mentaliteten försvinna nâgotObestämd

Annons:
Jessicahagstrom94
2013-01-19 13:30
#14

#13 Exakt. :) Blev kärlek vid första ögonkastet, helt fantastiska tjejer.

Förstår inte varför man måste ha en katt från att den är kattunge, visst är kattungar superkul att ha och dom är fruktansvärt söta, men så länge det finns överflöd av katter utan hem tänker jag fortsätta adoptera från katthem så att fler katter får chansen att iallafall få komma in på ett sånt hem. Alla katter förtjänar ett hem med värme, mat, vatten, kärlek och lek. Och en eller flera kompis/ar om det önskas.

När jag flyttar hemifrån (om jag inte bor med nuvarande allergiska pojkvän) kommer jag adoptera igen :)

Sen att folk skaffar en massa kullar med huskatter är ju bedrövligt, vet dom inte att det redan finns en massa stackars katter utan hem..? Att folk skickar ut sina okastrerade katter och har dem som utekatter är inte ansvarsfullt i mina ögon :(

Jessicahagstrom94
2013-02-02 12:15
#15

Jag är så glad och bara måste få dela med mig av den "braiga" nyheten!
Idag börjar jag som volontär på katthemmet där vi adopterade våra tjejer :)

Ska bli underbart att kunna ställa upp för dessa underbara människor som är där hela dagarna och nästan aldrig får ledigt, att få vara med missarna oftare och se till att dem mår bra och får ett tryggt hem! <3

Jonna och Dixie mår bra och är nog väldigt glada över att ha ett hem och en kompis av sin egen sort. :) 
Jonna med sin kattkompis Lukas. :)

Dixie <3 har inte fått någon på både henne och Smille än, men det kommer kanske.. ;)

Alexej
2013-02-02 21:24
#16

#15 Super, lycka till!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jessicahagstrom94
2013-02-02 21:27
#17

#16 det gick jättebra! :D

Lena
2013-02-03 13:58
#18

Så bra att du har börjat som volontär på katthemmet! Du får skriva och berätta om dina erfarenheter i en tråd här på Hittekatter. Alltis så bra med berättelser från verkligheten. :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jessicahagstrom94
2013-02-03 14:00
#19

#18 Javisst! det kan jag väl göra när jag fått lite mer erfarenhet kanske :)

Lena
2013-02-03 14:26
#20

#19 Det vore jättebra! Även om dina upplevelser som ny volontär. Kan vara bra att läsa för dem som funderar på det. Kan även väcka intresse för andra som ännu inte tänkt tanken.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Jessicahagstrom94
2013-02-03 14:34
#21

#20 ja det vore ju jättekul om jag kunde få fler att bli volontär på ett katthem i närheten! :)

Sidentass
2013-02-03 21:41
#22

Så trevligt att få ta del av din berättelse om de här missarna..så skönt det ordnat sig så gott att dom har sina hem nu som dom trivs så fint i…

Så fina båda två!Glad.

Jessicahagstrom94
2013-02-03 21:55
#23

#22 vad roligt att du tycker det! :) ja det är det verkligen, önskar att jag kunde ta hem fler men just nu räcker det fint med 2 hos både mamma & pappa.

visst är dom Kyss

Upp till toppen
Annons: