Annons:
Etikettkattberättelser
Läst 1744 ggr
monstermash
1/15/13, 11:58 PM

Räddade katter 2013

Det finns otroligt många hemlösa katter i Sverige, vilket vi alla på denna sidan är väl medvetna om. Det kommer dagligen upp nya trådar om nya katter som behöver hem och många utav dem får det också. I och med denna tråden skulle jag vilja ha en översikt om hur många katter vi här inne faktiskt lyckas rädda per år.

Har du räddat en katt från kylan och själv behållt den - eller omplacerat den? Kanske hjälpt den in på ett katthem, eller adopterat en katt från ett katthem? Skriv gärna historien här, och bifoga en bild på katten om ni har. Aningen kortfattat får ni gärna hålla historierna. Denna tråden handlar alltså bara om korta presentationer om katter som fått ett hem, inga nödrop eller "tillfälliga hem".

Min tanke är att i slutet av 2013 kan vi gå tillbaka och kolla hur många katter som vi räddat genom forumet. Skrattande Självklart räknas det om någon av era bekanta som inte har iFokus räddat en katt, skriv gärna de historierna också. Hoppas någon känner för att delta!

Annons:
monstermash
1/16/13, 12:06 AM
#1

En mager nedkyld kattunge hittades utav min bästa vän som genast värme den lilla och tog med den hem efter att lockat till sig den. Troligen har mammakatt frusit ihjäl, inga andra katter syntes i närheten. Min bästa vän har bestämt att den lilla får stanna hos honom. Kyss

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
monstermash
1/16/13, 12:09 PM
#5

#4 - Tråden rör bara katter som räddats 2013!! Inte 2012.

Jessicahagstrom94
1/16/13, 12:57 PM
#6

ojdå.. mina katter är räddad vid jul och nyår. :s Dixie två dagar innan nyår.. isåfall räknas ju inte mina heller, tänkte inte på det.

Annons:
monstermash
1/16/13, 1:01 PM
#7

Någon Medarbetare som kan ta bort inläggen med katter som räddats 2012? :)

Katthemsmatten
1/16/13, 1:19 PM
#8

Jag har tagit bort de oönskade kommentarerna.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
1/16/13, 4:59 PM
#9

Trevlig idé men knappast realistisk. Vi alla som finns här räddar katter. Genom att skriva, dela, ge pengar, virka eller köpa katthemsleksaker eller almanackor, lämna kattfoder, vakta fällor, vara jourhem, köra katter, jobba på katthem. kastrera sina egna katter osv.

Och jag tycker det var synd att inlägg om de 2 katterna togs bort. För mig spelar det ingen roll hur och när man gjorde nåt för en hemlös katt bara man gör nåt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
1/16/13, 5:03 PM
#10

#9 Du har rätt i hur pass realistiskt en sån här tråd är på en sida tillägnad Hittekatter.

Dixie och Jonna, katterna i de borttagna inläggen, har fått en alldeles egen tråd istället:

http://hittekatter.ifokus.se/discussions/50f69fedd3b4fd1e61000256-dixie-jonna-langt?discussions-1

Jättefina katter och roligt att läsa om hur de kom till familjen och om deras bakgrund. Så klicka in alla som inte gjort det redan. Glad

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
1/16/13, 5:17 PM
#11

Tack:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

monstermash
1/16/13, 5:19 PM
#12

#9 - Fast nu handlar inte tråden om vad man kan göra för hittekatter - det handlar om dem vi räddar. Som jag förklarade i #0 vill jag ha detta som en kort samlingstråd på katter som fått hem 2013 - det blir en kul översikt där vi i slutet av året ser hur många katter vi hjälpt. Sedan har vi hjälpt många fler katter genom att sponsra katthem etc etc också, men vill du ha en tråd om det får du starta den själv.

Det är självklart underbart att katter fick ett nytt hem 2012 och innan dess, har inte sagt något annat. Men eftersom tråden handlar om 2013 blir det bara fel om inlägg om räddade katter 2012 är med. Om folk inte vill delta i tråden är det förstås synd, för jag tror många skulle tycka det är kul att kolla i slutet av året på hur många katter vi lyckats rädda.

Varför skulle den inte vara realistisk? Vi har omplacerat många katter genom Hittekatter. Jag är väl medveten om hur många katter det är utan hem - men jag vill lyfta fram det positiva - att vi faktiskt lyckas omplacera katter. Det kanske inte är många i jämförelse med hur många katter det finns i kylan, men det är några katter mindre.

Alexej
1/16/13, 5:27 PM
#13

Men jag som jobbar tillsammans med ett katthem hur ska jag då redovisa katter som jag räddade? För nästan alla är katthemskatter och vi räddar katter genom all hjälp av andra. Jag skriver här men omplacerar inga katter genom Hittekatter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Katthemsmatten
1/16/13, 6:39 PM
#14

#12 Jag tror ärligt talat inte att särskilt många katter omplaceras genom Hittekatter, men de som 'hänger' här fångar in och omplacerar på olika sätt hemlösingar. Om man ska hävda att det är genom Hittekatter så tolkar jag det som att exempelvis du fångar in en katt, annonserar den här och får via den annonsen ett hem till katten. Min magkänsla säger att det blir en kort tråd……..

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
1/16/13, 7:36 PM
#15

#0 Men idén var bra. Tror vi hade en liknande tråd här förut men då fick många katter hjälp genom sajten här. Nu är det mer information och diskussion. Och vi kan hjälpa katter genom att dela och tipsa.

Söt bild du har på din Avatar. Jag jobbade med får tidigare och det var jättekul när alla lamnade samtidigt;) Då var det 24 timmar i stallet.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

monstermash
1/16/13, 10:13 PM
#16

Äh, tänker inte argumentera för det här eftersom intresset tydligen inte finns hos övriga medlemmar förutom mig. Det är ärligt talat bara slöseri med tid. Så ni kan ta bort tråden om ni vill, eller låsa den.

#15 - Jupp, får är fina.

Jessicahagstrom94
1/16/13, 10:17 PM
#17

jag som tyckte det var en bra idé jag med! :(

Lena
1/16/13, 10:55 PM
#18

#16 Du får inte ge upp så snart året har ju precis börjat! Flört

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Gatukorsning
1/17/13, 12:13 PM
#19

Jag gillade också den här idéen. Kan man inte skriva om de katter som man har fångat/omplacerat själv då? Eller blir det tok?

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

monstermash
1/18/13, 12:12 AM
#20

#19 - Jo, har man omplacerat katten kan den ju stå med.

Annons:
kattassen
1/18/13, 8:20 AM
#21

#0 Om tråden gäller katter du hjälpt in på ett katthem men inga "tillfälliga hem" så vet jag inte hur du menar. En katthemsplacering är ju ett "tillfälligt hem"? Obestämd

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

monstermash
1/18/13, 9:54 PM
#22

#21 - Tråden handlar inte om katter som blir hjälpta till ett katthem, utan katter som får ett permanent hem. Självklart räknas katthem som tillfälligt hem!

kattassen
1/18/13, 10:30 PM
#23

#22 Då kanske det bör ändras i #0 där det står:

Har du räddat en katt från kylan och själv behållt den - eller omplacerat den? Kanske hjälpt den in på ett katthem, eller adopterat en katt från ett katthem? Skriv gärna historien här, och bifoga en bild på katten om ni har.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Katthemsmatten
1/21/13, 10:06 AM
#24

#22 Egentligen förstår jag inte varför du 'dissar' att katter får hjälp att komma till katthem eller akut/jourhem. Det är ju det första steget mot en permanent lösning och ofantligt mycket bättre än att leva ute i kyla och hunger. De är ju per definition räddade från den misär de levt i tidigare. Det är nog väldigt få katter som går direkt från fällan till ett permanent hem.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: