Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 969 ggr
Martina747
2013-01-15 20:39

hjälp stöd och råd.

Hej

Jag behöver lite stöd och råd jag känner mig helt slut.

Så här är det:

I oktober föddes våran dotter och efter det har det blivit kaos här hemma, Jag har två katter Isolde och Melisa och de har alltid varit nummer ett här hemma, sovit i våran säng osv,

När våran dotter kom så fick de inte de, eftersom en av katterna försökte lägga sig på henne när hon låg ner i sängen.

Och vår dotter är idag tre månader gammal och hon är som vanliga bebisar hon skriker och då blir ju katterna livrädda, och springer iväg,

När vår dotter kom började ju även katterna självklart att kissa inne och vi tog det, vi antog detta är ju bara nu i början innan de vänjer sig.

Men nu när vi har fått köpa nya bäddmadrasser tre gånger de senaste månaderna, och nu kissar de på allt allt, från babygym till allt i spjälsängen.

Vi har nu stängt alla dörrar då står de utanför dörrarna och skriker och vill in, och istället kissade de i soffan, fotöljen och bajsade på mattan,

Nu orkar vi inte detta längre, och vi vet inte vad vi ska göra,

Vi har självklart varit hos vetrinären och de har undersökt ,tagit prover, röntagen gjort allt men inget fel där inte..

Tror ni att beteende slutar om de kommer till en annan hem utan barn? vem vill ha två katter som kissar ner hela hemmet?

Detta är sjukt jobbigt, jag och min sambo går och luktar överallt efter kattkiss, väldigt ofta vill jag inte ens se mina katter för jag blir bara arg och ledsen.

vad gör man??

Annons:
Uppkatten
2013-01-15 21:01
#1

Hur gamla är katterna? Hur länge har ni haft dem? Är de kastrerade?

Känner till ett fall med en misse som kissade just i barnens rum och sängar. Misse omplacerades till ett äldre par och kissproblemen försvann. Paret fick ta misse på prov några månader för att se så att kissproblemen inte fortsatte i nya hemmet.

Gissar att du har testat: större antal kattlådor, att hålla lådorna ordentligt rena, att se över var kattlådorna är placerade, olika typer av kattsand etc.

Har du testat Feliway?

Varit i kontakt med någon kattbeteenderådgivare?

Finns en intressant bok som heter "Din katts beteende" där man bl a tar upp problemet med katter som kissar där de inte ska.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

martdat
2013-01-15 21:19
#2

Hadde problem med endel av mina katter med när dottern var nyfödd. precis som du vågade jag inte ha katterna där hon sov i början. o hon låg i vårat rum,. katterna skrek o stångade på dörren hela nätterna. de kissade inte inne men de han inet börja. jag fattade ju att de saknade matte. så jag fick helt enkelt sova på soffan i början så katterna fick sova med mig o inte känna sig utstötta.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[Skyggis]
2013-01-15 22:57
#3

Är katterna kastrerade?

Katthemsmatten
2013-01-16 10:24
#4

De förefaller reagera som barn som får syskon: svartsjuka. Du har inte samma tid att ge dem som du hade tidigare, vilket är förståeligt, men små barn sover många timmar per dygn om än inte i sträck. Försök engagera dig så mycket du kan i dem och stäng dem inte ute från sovrummet. Jag vet att man är in i märgen trött som babyförälder, men för att underlätta för alla tror jag på mer engagemang i katterna. Finns det en partner med i bilden får ni dela på tiden med baby och katter. Den dag det (ev.) blir syskon kommer ni inte ha ett val, utan då får man bita ihop och ha ork för storasyskonet antingen man orkar eller ej.

Jag tror att ni kan lösa problemet om ni försöker tänka som en katt. Den bok som rekommenderas av nr. 1 är utmärkt. Försök skaffa ett exemplar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2013-01-16 23:08
#5

Det här är ett ganska vanligt problem som sannolikt beror på att katterna känner sig bortglömda då deras situation har förändrads ganska radikalt. De protesterar helt enkelt genom att kissa på det här viset.

Om man tänker sig in i deras situation kan man förstå att det känner sig lite åsidosatta då de tidigare var nummer ett, sov i sängen och fick mycket uppmärksamhet. Nu när bebisen kommit har de förlorat sin ställning. Det skapar förvirring och otrygghet. Ni blir mer och mer irriterade och vill nu inte längre se dem. Det gör dem än mer otrygga och olyckliga och kissande förvärras. Det hela har blivit en ond spiral som behöver brytas för att problemen ska försvinna.

Kopierar det vi skrivit i vår FAQ avdelning via länkarna kommer du till två olika artiklar om problemet:

En av de vanligaste orsakerna till att katter blir avlivade, omplacerade eller överges är att de inte är rumsrena. I de flesta fall beror de här problemen på något som går att rätta till. Katten kan till exempel lida av någon sjukdom. Ibland kan det faktiskt bero på kattägaren själv. Läs vidare i de här båda artiklarna artikeln så får du veta mera om vad problemen kan bero på och vad du kan göra åt dem:

till artikeln: När katten inte är rumsren

till artikeln: Katter som bajsar eller kissar utanför lådan

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: