Annons:
Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 2599 ggr
[PysselMatten]
1/15/13, 4:42 PM

Bidrag till katthem...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har börjat virka kattleksaker, och det var ett par forummedlemmar som gav mig rådet att antingen sälja dessa till förmån för något katthem, alternativt skänka leksakerna…

Har kontaktat katthem i min hemort men inte fått någon respons…några tips på hur jag ska gå till väga och vad jag ska tänka på?

Bilden visar alla hittills tillverkade leksaker, detaljbilder finns i mitt fotoalbum…

(har virkat i knappt en vecka för att få ihop dessa)

*Vet inte om tråden är upplagd på rätt forum*

Annons:
Katthemsmatten
1/15/13, 4:50 PM
#1

Katthem drivs ju på ideell basis av främst volontärer, så det kan ta litet tid att få svar. Jag vet inte när du kontaktat katthemmen i din närhet, men ha litet is i magen.

Om något av katthemmen har öppet för allmänheten kan du väl åka dit och visa dina alster och säga att du gärna skänker dem antingen för deras gäster att leka med eller för katthemmet att sälja. Då får du ju också möjlighet att prata litet mer om vad för typ av hjälp och hur de vill ha det.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[PysselMatten]
1/15/13, 5:14 PM
#2

#1

Du ger mig alltid så bra råd!

Skrattande Tack

Katthemsmatten
1/15/13, 5:15 PM
#3

Gör så gott jag kan utifrån den erfarenhet jag har och de råd jag själv får här inne.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
1/15/13, 8:57 PM
#4

Fina kattleksaker du gjort! Sådant som katterna brukar älska! Får du ingen respons från katthemmet där du bör finns det många andra som skulle uppskatta dessa!

I vilken del av landet bor du?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[PysselMatten]
1/15/13, 10:47 PM
#5

Halland :-)

[PysselMatten]
1/18/13, 3:49 PM
#6

#4

Jag har fortfarande inte fått något gensvar från de lokala katthemmen…vet inte riktigt hur jag ska komma vidare…

Annons:
Katthemsmatten
1/18/13, 4:24 PM
#7

Hur kan man låta bli att svara när man får en konkret förfrågan från någon som vill hjälpa verksamheten? Finns det inte någon här inne som har kontakter på katthem i Halland, t ex Falkenberg?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
1/18/13, 6:30 PM
#8

#7 Ja det är synd att de inte svarar. All hjälp behövs ju till katterna!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[PysselMatten]
1/18/13, 6:32 PM
#9

De ber om ekonomiska bidrag på sina hemsidor, men den här typen av bidrag är tydligen inte av intresse…tyvärr Obestämd

lillmymlan
1/20/13, 5:10 PM
#10

Så fräckt!

Alla som bidrar, på antingen det ena eller det andra sätter är värt guld!

Vi har en kvinna som virkar bollar till Östgötakatterna och Essut och Marianne virkar kattungar som läggs ut på tradera av Gunilla, allt detta inbringar pengar till oss, och ibland får ju även våra missar i stödhem en del bollar och leksaker!

Att bara pengar ska vara värt är för mig mkt konstigt! Vi har fått lådor och kattmat skänkt till oss också… märkligt att man inte svarar tycker jag… suck!

Jättefina leksaker har du gjort! Kyss

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

[PysselMatten]
1/20/13, 5:18 PM
#11

Jag har blivit kontaktad av ett av de lokala katthemmen. Jag uppmanas kontakta dom via telefon för att "prata om saken"…vilket är konstigt eftersom jag bifogade en massa bilder på de leksaker jag tillverkat i mailet jag skickade till dom…

Jag tackade för visat intresse och informerade om att jag, eftersom deras svar låtit vänta på sig, har kommit i kontakt med ett annat katthem som jag bestämt mig att sponsra med leksaker samt ekonomiskt stöd genom den eventuella inkomst min leksakstillverkning kan inbringa Tungan ute

[PysselMatten]
1/20/13, 7:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag kommer att, till förmån för ett av stockholms katthem (väntar bara på bekräftelse innan jag kan gå ut med vilket) sälja likadana möss och bollar som syns på bilden :-) De finns stoppade med silkespapper, fleecetyg eller hundhår och naturligtvis är det kattmynta i alla mina kattleksaker :-) Jag virkar själv alla kattleksakerna. Om man är intresserad utav närmare information om priser etc. går det fint att skriva ett PM till mig… Jag har i dagsläget ingenting i lager utan virkar endast på kundens beställning. Alla intäkter går oavkortat till stöd för hemlösa katter!

Katthemsmatten
1/21/13, 10:33 AM
#13

#11: Bra svar till det katthem som tydligen är litet för fint för att ta emot dina gåvor! Det är sorgligt att man har en så trångsynt attityd till personer som vill hjälpa till. Alla små bidrag blir till slut ett rejält stort bidrag. Man kan inte förvänta sig att alla kan ställa upp med det stora bankkontot. En leksak man inte behöver köpa är sparade pengar, eller kan förvandlas till kontanter om man är smart.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Vinterdag
1/21/13, 11:26 AM
#14

Tyvärr verkar det vara mycket vanligt att katthemmen inte svarar när man erbjuder dem olika saker som de kan sälja. Även jag har erfarenhet av detta. Det är lätt att tjäna mycket  pengar till katterna genom försäljning, men alla verkar bara  vilja ha bidrag i form av pengar istället.

Mitt tips är att katthemmen skulle ha en person som sköter försäljningen t ex på katthemmets hemsida.

Katthemsmatten
1/21/13, 11:30 AM
#15

#14 Ditt tips är bra, men jag vet att det ofta är svårt att få volontärer till annat än det som innebär att man är verksam med katterna.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Vinterdag
1/21/13, 12:00 PM
#16

Jag har erfarenheter även av det. Katthemmen/föreningar svarar inte då heller om man erbjuder den sortens hjälp. Det finns människor, som  av olika anledningar inte vill eller kan arbeta med att fånga in eller ta hand om katter, men ändå vill hjälpa. Men tyvärr duger inte  annan hjälp alltid. Då är det katterna som förlorar.

Katthemsmatten
1/21/13, 12:06 PM
#17

#16 Visst är det så. Jag har stor förståelse för att om man har begränsad tid så får det mesta gå åt till att sköta katterna, men man måste ändå ta sig några minuter att svara på mail. Annars är det lätt hänt att man till slut inte får någon som helst hjälp med det ekonomiska.

Det är dumt att inte ta emot all hjälp man kan få. Om jag erbjuder att göra någonting så kan jag acceptera att det kanske inte är precis 'nu' som det passar, men att jag får veta när man vill ha hjälp att få bakat till basarer, få prylar till loppis inlämnat och liknande.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Vinterdag
1/21/13, 12:42 PM
#18

Det är ju jätteviktigt att få in pengar till katternna, så mycket som möjligt, tycker jag i alla fall.

Loppisar har man då och då och ofta gamla saker  som inte ger så mycket pengar. Men försäljning på hemsidan hela tiden ger en hel del. Det är nya/nytillverkade saker man säljer. Det finns de som vill tillverka och  skänka , men inte  själv sälja. Då är det bra att ha en person som ansvarar för försäljningen.

Katthemsmatten
1/21/13, 2:15 PM
#19

#18 Visst är det bra att ha någon som är intresserad av att fixa med försäljning, men det är mycket svårare att få tag i volontärer som vill hjälpa till med sponsring, marknadsföring, försäljning och liknande än det är att få tag i volontärer som vill hjälpa till att sköta katterna.

Medarbetare Hittekatter iFokus

bubbelbruden
1/21/13, 7:20 PM
#20

Tråkigt att du fått så dåligt med respons dom ser ju jätte fina ut.

Men håller med tidigare talare om att många föreningar har svårt med volentärer till lite tråkigare saker som att sälja och söka sponring.

Annons:
Vinterdag
1/22/13, 10:01 AM
#21

Det är inte alls tråkigt att sälja! Och inte svårt heller. Man ser resultat snabbt och det skänker mycket glädje, när man kan hjälpa katter även på det sättet. Många katthem eller föreningar har kanske inte ens försökt att hitta en person vill jobba med sådant.

Katthemsmatten
1/22/13, 12:49 PM
#22

#21 Jag har inte sagt att det är tråkigt att sälja, bara att det är svårare att få folk att hjälpa till med sånt som inte är direkt kattrelaterat. Och gudarna ska veta att utan allt som görs utanför katthemmet för att få ekonomi och annat att fungera, så skulle vi inte heller kunna ta hand om så pass många katter årligen som vi trots allt gör.

Medarbetare Hittekatter iFokus

bubbelbruden
1/22/13, 3:30 PM
#23

Jag kanse anävnde fel ord där menade inte tråkigare saker menar bara att det är svårt att få folk som vill angagera sig i föreningen och göra såna saker som att sälja saker och söka sponsorer eller bidrag.

Katthemsmatten
1/22/13, 3:58 PM
#24

#23 precis min erfarenhet!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Delfinen
1/22/13, 7:29 PM
#25

Jag tillhör personen som älskar att sticka och virka. Min son brukar säga att jag borde läggas in för avvänjning Tungan ute

Jag virkar kattleksaker, stickar kattfiltar etc men har svårt att veta hur jag skall sälja eller vem jag kan skänka dom till så dom kommer till katternas hjälp. Har skickat mycket till Gunilla som sålt via Tradera men kan ju inte begrava henne i kattleksaker Flört

Blir mycket att jag samlar på hög här hemma bara för det är kul att virka/sticka. Och då jag även stickar annat på beställning och till marknader har jag alltid restgarner över.

Hade tänkt som det pratas om här att skänka till katthem eller till katter som är i jourhem men vad jag har förstått verkar det många gånger svårt att få katthem att ta emot om det inte gäller kontanter.

johnnys girl
1/22/13, 8:12 PM
#26

Jag tror inte alls att katthemmen inte vill ta emot saker de kan sälja eller amvända själva till sina katter.

Att de inte svarar på mail är nog ett symptom på att det är alldeles för mycket att göra och alldeles för få som är engagerade. det finns inte ork och resurser helt enkelt och då faller det som inte är akut för dagen lätt mellan stolarna. Min erfarenhet är att allt stöd tas emot med öppna armar, men man måste ha lite tålamod och förståelse för att det handlar om små föreningar som drivs på ideell basis.  De som sköter på mailen gör det oftast på sin fritid och precis som de flesta andra  så har de arbete, familj och egna djur som behöver sitt också.

Det bästa är nog att helt sonika åka till katthemmet när det har öppet för besökare och skänka, mat, leksaker eller vad man  nu vill ge bort. Det skulle förvåna mig mycket om man inet blev mottagen med öppna armar. Alternativt säljer man sina egenhändigt tillverkade leksaker själv och sätter in pengarna på det utvalda katthemmets konto.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

MewTwo
1/22/13, 8:27 PM
#27

Ge inte upp, Isjen, dina kattleksaker kommer säkert till glädje! Du har bl a fått svar av mig i PM.

Men precis som #26 säger, ibland är vi i katthemssvängen fullt upptagna med katterna och vi hinner knappt vara  så aktiva här på forumet (Tyvärr - för det är en bra yta att hjälpa varann på!) - det betyder inte att små gåvor och leksaker ratas av oss, det är bara tiden som inte vill räcka. Så förlåt om det tar ett tag innan svar kommer! <3

Delfinen och Isjen och alla ni andra händiga, jag vet att Wikki skulle gilla att ha lite "hemstickat" att ha i ett kommande Tasseri!

Annons:
Delfinen
1/22/13, 9:16 PM
#28

Tack för tippset om Wikki.

Jag har inte så lätt att åka till något katthem och lämna över något. Har varken körkort eller bil. Har 5 mil till vad jag vet det närmaste katthemet. Och bor i en byhåla med urusla bussförbindelser.

Katthemsmatten
1/23/13, 9:33 AM
#29

#28 Om du utnyttjar Wikkis Tasserier så blir det ju hjälp till katthem och katthjälpare över hela landet.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MewTwo
1/23/13, 9:13 PM
#30

Så här kan ett "Tasseri" se ut: http://metrobloggen.se/wikipedia/har-ar-hela-halloweentasseripaketet-t13/ (Detta är dock avslutat och gav 2400 kr till SnuffeFonden!) en blandning av skänkta och köpta kattsaker i ett paket som man tävlar om mot en liten deltagaravgift. Men är många med och tävlar mot en liten slant blir det ändå en stooor peng totalt. Det insamlade går till någon form av katthjälp. Nytta och nöje! <3

Upp till toppen
Annons: