Annons:
Etikettkattmat
Läst 2912 ggr
KattkoloninBotkyrka
2013-01-15 11:42

Torrfoder v/s blötmat

Hejsan kattvänner Kyss

Jag har funderingar kring ämnet mat och mattider.

Jag skulle vilja veta hur era katters matrutiner ser ut.
Hur ofta matar ni dom till exempel? Föredrar era kissar torrfoder före blötmat? Vidare skulle det även vara intressant att veta vilket märke föredrar era pälsbollar?

Vad ger ni till dom när ni vill skämma bort dom med något gott?

Hoppas ni får en fin dag i snövädret.
Många varma kramar till er alla Kyss

~~Hemlösa Katter i Nöd~~
www.facebook.com/Kattkolonin.Botkyrka

Annons:
Katthemsmatten
2013-01-15 12:45
#1

Mina katter får blötmat, ca en matsked, varje morgon och har dessutom tillgång till torrfoder hela dagen. Jag ger 1 dl per katt. Oftast finns det kvar av maten på morgonen.

Min lilla skyggishona ansåg länge att jag försökte förgifta henne när hon fick blötfoder. Torrisar skulle det vara!! Men för något år sedan började hon gilla såsen i alla fall och nu gillar hon också mousse liknande blötmat. Men torrisar är fortfarande favoriten och får hon Whiskas Temptation eller Dentabits så är lyckan total. Då glömmer hon att vara skygg. Det gjorde hon ganska tidigt. Numera kan hon även äta färska räkor med stor välbehag, liksom litet rökt lax (får hon väldigt sällan).

De får RC Indoor 27. Kanske inte bästa fodret, men när jag testat t ex Orijen har de börjat matstrejka och ätit minsta möjliga för att inte hungra ihjäl.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Jourhemmet
2013-01-15 13:00
#2

Mina egna och alla jourhemskatter har fri tillgång på både torrfoder och blötmat, men äter ca 90% blötmat. Dom får Eukanuba och blötmaten är Bozita, Mjau, Pussi och icas påsar. Alla är fina i hullet och verkar må bra. Som godis ger jag kycklingvingar, köttfärs, kycklinghjärtan, skinka och varannan månad tonfisk eller kokt fisk.

KattkoloninBotkyrka
2013-01-15 14:12
#3

#1 Vad härligt att skyggisen har sina favoriter och kan då glömma bort en stund att hon är en rädd kisse.

Jag ger också RC Indoor 27 just nu till mina katter och skyggisen Pyret vill hellre ha RC Babycat för det är mindre bitar att tugga. Men hon äter hellre blötfoder och hon får Bozita såsom resten av gänget. Maju, Pussi och Gourmet är också sån mat som går ner utan att dom skrynklar på näsorna.
Tur att dom inte har lärt sig än att bli kräsna Skrattande, men jag kan tänka mig att det är bara en tidsfråga.

#2 Wow vilka härliga delikatesser dina pälsklingar får. På vilket sätt tillagar du dom? Eller är det "BARF-godis"?

~~Hemlösa Katter i Nöd~~
www.facebook.com/Kattkolonin.Botkyrka

Katthemsmatten
2013-01-15 14:17
#4

#3 Numera är hon inte så skygg, mera feg. Lyfta är inte till att tänka på, men hon har börjat ta mer plats i familjen. Speciellt sedan hennes fegiskompis Pumba dog för snart ett år sedan.

Numera är det den f.d. hemlösingen Kärlek-på-4-tassar, vanligen kallad Knorre, som är stor idol och eftersom Knorre äter all blötmat utan knot och dessutom vill ha mycket kontakt med mig så får hon ju hänga på.

Medarbetare Hittekatter iFokus

emjon
2013-01-15 14:41
#5

Vi har ju flera kissar som behöver specialmat men har nu lyckats komma in i ett system som passar alla.

Några älskar blötmat andra lite så där och några måste trugas lite. Eftersom alla inte kan äta samma sort så går det inte att ha fri tillgång så jag delar upp maten på 3 gånger. Morgon torrfoder och middag blötmat samt torrisar innan natten.

Jag köper genomgående RC veterinärfoder både medicinskt och friskfoder torrt och vått men även Bozita blötmat till de som gillar den.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Jourhemmet
2013-01-15 15:57
#6

#3 Inget tillagas utan ges rått.

Annons:
KattkoloninBotkyrka
2013-01-16 11:25
#7

Tack för alla svaren. Det är intressant att läsa om hur alla matar sina djur. Man lär sig alltid något nytt Skrattande

~~Hemlösa Katter i Nöd~~
www.facebook.com/Kattkolonin.Botkyrka

Niiinah92
2013-01-16 16:02
#8

Mina får blötmat två-tre gånger om dagen, varvar mellan mjau och bozita.

De fri tillgång till Acana torrfoder men enbart tills denna påsen är slut sen ska de inte ha torrfoder mer, tror jag.

De äter helst blötmat men så har jag Appelaws kattungetorrfoder som godis, det älskar de.

Ett par gånger i veckan byts några måltider ut mot rått, typ hjärta, vinge, köttfärs etc.

FruFilur
2013-01-16 17:03
#9

Mina "riktiga" katter utfodras till nästan 100% med Orijen torrfoder, tyvärr… Jag skulle vilja att de åt blötmat istället men jag har inte haft tillräckligt engagemang för att ta matchen med att styra om dem, och leva med "ledsna ögon" och gråt o tandagnisslan.
Orijen har den fördelen att det är ett av de bättre torrfodren sett till innehåll, och att det inte är tillräckligt gott för att tjockiskastraten ska gå och äta bara för att det är gott (vilket han gör om det skulle vara ex.vis RC i skålarna) utan enbart för att han är hungrig!
Sen får de dela på nån påse Whiskas mellan varven, och allehanda gottebitar från vår matlagning i form av rått kött och kyckling.

"Fattighjonen" står just nu på diet av Hills I/D torrfoder, till deras sorg och förtvivlan, de skulle myyyycket hellre få tillbaka sina Mjau-tetror blötmat i skålarna, men… Jag vill se att deras magar blir bättre först innan jag börjar fasa in dem på blötmaten igen; om lös, illaluktande chokladpudding i toalådan tycker vi nämligen INTE, och Fortiflora ensamt har inte hjälpt, så nu är mjukmaten borta för en stund… Men, det går åt rätt håll i pottan, så mot slutet av veckan hoppas jag kunna börja fasa ut I/D och in med vanlig mat istället…

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

Katthemsmatten
2013-01-16 17:06
#10

#9 En liten klick i/d blötmat ibland för att göra 'fattighjonen' litet gladare?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Gatukorsning
2013-01-16 21:38
#11

Skyggisen får torrmat Eukanuba intestina då han har haft problem med magen under perioder och katthemmets djurvårdare var mycket engagerad i vilken sorts mat som skulle kunna få ordning på magen hans. Detta torrfoder funkar bra. Han opererade bort några tänder häromdagen så nu får han bara blötmat (Mjau) som jag även blandar ut med lite vatten då han har svårt att dricka. Just nu får han det ca 3-4 ggr per dag i mindre portioner. Tydligen visade röntgenbilderna på att hans underkäke är instabil och mjuk (lite trasig) och enligt vet veror det på ett hårt liv ute. Vet trodde att han var mycket äldre än född 2008. Mig kvittar det lika hur gammal han är. Han är fin ändå.

I vanliga fall äter han allt som serveras. Han skulle lätt äta upp en död mus om jag gav det till han. Han har fri tillgång till torrfoder och har fått blötmat 1-2 gånger per dag då han måste ut i den stora världen (tänk lägenheten) för att få maten. Detta kan ta allt mellan 2 - 90 minuter beroende på hur envis han är just den dagen. Han har inte fått någon mumsig blötmat om han inte kommit fram så han har fattat galoppen nu. Blötmat på morgonen och kvällen.

Honkatten har fri tillgång till torrfoder (Hills science plan vetessentials young adult). Hon är hård i magen redan nu och därför vågar jag inte gå över till foder med ännu mer protein i. Hon får blötmat (mjau) morgon och kväll utblandat med lite vatten ibland för att hon dricker dåligt. Men hon är så j…..la kräsen! Blötmat med fisk eller kyckling äter hon inte. Men godisbitar med fisk vill hon ha. Just nu duger enbart Mjau- oxkött. Men om två veckor så kanske hon bestämmer sig för att hon vill ha något annat. Tycker det är skitsvårt med henne om jag ska vara ärlig…

En fråga till er som har fri tillgång till blötmat för katterna. Äter katten upp allt som serveras? Äter katten den även om den har stått framme ett tag?

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

UlrikaD
2013-01-16 23:20
#12

På morgonen serveras Barf till alla katter och illrar. Det varieras under veckan så det blir både kycklingskrov, vingar, hjärta, mage, fågel osv, beroende lite på vad man har köpt hem.

Torrfoder står dock alltid framme under dagen.

På kvällen blir det Mjau blötmat. Och under tiden letar illrarna fram någon köttbit som de gömt på något strategiskt ställe (gärna under soffan) för att ha som snacks till kvälls-filmen:)

KattkoloninBotkyrka
2013-01-17 10:19
#13

#11 Fantastiskt vad du tar bra hand om din sjuka skyggis pojke. Han har hamnat verkligen i rätta händer. Norpar inte dom från varandras torrfoder under dagen? Kyss

#12 Jag tycker Barf mat låter jätte intressant men jag har så lite kunskap om det. Ska försöka få tid att Googla upp det. Hur går katterna ihop med dina illrar? Glad

~~Hemlösa Katter i Nöd~~
www.facebook.com/Kattkolonin.Botkyrka

Annons:
Gatukorsning
2013-01-17 11:58
#14

#13 Tack! Jag försöker så gott jag kan. Har en sambo som hjälper till en hel del också.

Näe, de äter inte varandras mat. De har olika matplatser också. Honkatten kan gå till andra kattens matskål och rynka på näsan lite nonchalant innan hon vänder. Man kan se att hon liksom tänker" Han är ju inte klok, varför äter han det där?". Och skyggisen är ju som sagt sällan ute i den stora världen, och han äter aldrig hennes mat.

De äter torrfoder på olika sätt kan aman säga, honkatten lämnar alltid kvar halvstora smulor (som honenbart sedan äter under typ dödshot eller något, hon vill att det ska vara stora fina kulor att tuga på, inga smulor som hon för övrigthar smulat till själv). Han katten blir ju mer och mer tandlös så han tuggar inte maten så mycket.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

UlrikaD
2013-01-17 13:14
#15

#13 Mina katter och illrar är kompisar och äter sida vid sida. Men det finns ju individer även där. Inte alla illrar som gillar katter och tvärtom. Men här funkar det mesta:)

Lena
2013-01-17 19:13
#16

Här blandar vi så de får både torrfoder och blötfoder varje dag.

Äldsta katten Saga äter dietfoder för nedsatta njurar. Blötfoder. Tristan äter RC´s urinstensfoder

Torrfoder till resten: Hills t/d i kombination med Hills vanligt torrfoder och har testat James Welbeloved. Mjukfoder Wiskas.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

KattkoloninBotkyrka
2013-01-18 15:46
#17

Har idag köpt kycklinghjärta och överraskade katterna med det. Jag fick den blicken från hela gänget " vaaaad är detta och ska det verkligen ätas"? Skrattande
Kommer dom att tycka om det senare? Med tanke på att dom har endast levt på torrfoder och burkmat.

~~Hemlösa Katter i Nöd~~
www.facebook.com/Kattkolonin.Botkyrka

UlrikaD
2013-01-18 16:46
#18

#17 Klipp hjärtanen på mitten. Då luktar de mer och de kommer att nosa på dem.

Det kan ta ett tag innan de vågar eller vill smaka. Men de flesta brukar tycka om det till slut.

anebit
2013-01-18 17:15
#19

Här äts det Pussi blötfoder 4 ggr/dag  i påse ska det vara inte burk "nä nä det äter vi inte matte"   Oskyldig och torrfoder Perfect Fit står alltid framme men det är bara Lucas som äter det då och då.  Pysen kan ta några bitar ibland på natten eller morgonsidan om han är hungrig.

Sen serveras det kokt kycklingfile, kokt fisk eller skinka någon gång ibland… konstigt nog så är dom inte så förtjusta i räkor.

Har provat kycklinghjärta och kycklingvingar men tyvärr var det ingen hit. Jag ska köpa hjärtan igen och prova att klippa  dom på mitten. Tack för tipset!

Sen har jag alltid i/d blötmat på burk hemma ifall dom blir dåliga i magen.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

KattkoloninBotkyrka
2013-01-18 19:22
#20

#18 Tack för tipset. Ska direkt pröva med hjärthalvor :)

Kan man ge rå kyckling lever också till katter?

#19 Pussi mat i påsar går bättre ner än på burk här med. Kan det vara att burken släpper av nån metallsmak i maten tro?

~~Hemlösa Katter i Nöd~~
www.facebook.com/Kattkolonin.Botkyrka

Annons:
UlrikaD
2013-01-18 19:27
#21

#20 Ja, visst kan du ge lever också. En del gillar det direkt och en del verkar inte tycka om det någonsin. Jag har två stycken som jag absolut inte kan få i lever.

Upp till toppen
Annons: