Annons:
Etikettkattens-status
Läst 6447 ggr
martdat
2013-01-11 21:20

Blocket höjer lägsta pris på katt till 500!!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Jourhemmet
2013-01-11 21:28
#1

Det konstiga är att det under dagen lagts in massor med hundra kronors katter Obestämd

Mona22
2013-01-11 21:31
#2

Det är faktiskt på tiden.

#1 möjligvis tar det en stund innan folk fattar att det ändrats.

Jourhemmet
2013-01-11 22:09
#3

#2 Man måste intyga att katten är minst tolv veckor och att den kostar mer än femhundra med att kryssa i en ruta så ingen kan ha missat det.

Mona22
2013-01-11 22:13
#4

Jaha, då borde de inte missat det.

Niiinah92
2013-01-11 22:37
#5

#1 Regeln trädde kanske inte i kraft förren under kvällen här, de senaste är för minst 500 kr

polgara
2013-01-11 22:54
#6

vet sånna som levererar kattungar redan vid 9v ålder trots lag på 12v, ingen som kan kolla upp det

Annons:
Mona22
2013-01-11 23:18
#7

#6 stackars katter! Hur tänker man då? =(

Lena
2013-01-11 23:21
#8

Jättebra att Blocket ändrat till minst 500:-. Ett steg i rätt riktning.

Dessvärre finns det väl alltid folk som kringgår reglerna i alla fall. Men det är ju inte Blockets fel.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

carlas
2013-01-12 03:21
#9

Bra

Lena
2013-01-12 10:36
#10

Om ni ser annonser som inte följer Blockets regler bör ni anmäla dem. Då tas de bort. Annonsören förlorar det de batalt för att få annonsera. Brukar svida lite och ger dem en läxa.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
2013-01-12 10:45
#11

Tycker 500 kr är väl mycket. Risken är stor att en katt då hamnar på bortskänkes-annonser eller kastas ut.

Jag var många gånger på Blocket att de ska införa en indelning i raskatter och huskatter för att få bort alla nästan raskattannonser men det ville de inte.

Undrar hur de tänkte nu och hur det kommer att bli. Säkert många: Nya hemmet är viktigare än priset.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Josefa
2013-01-12 10:56
#12

Hamnar på bortskänkes-annonser och kastas ut gör de även om lägsta priset är 100 kr.

Om alla säljer sina katter för minst 500 så kan ju de som vill att deras katter ska ha en fördel framför de andra katterna, passa på att vaccinera och kastrera dem innan de säljer dem.

Lena
2013-01-12 11:34
#13

#12 Exakt!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Sagolika
2013-01-12 12:03
#14

Mycket bra av Blocket. Ett steg i rätt riktning. Idiotiska kommentarer av vissa i diskussionen där inne Rynkar på näsan

Lena
2013-01-12 12:06
#15

Verkar som de nya reglerna har tillkommit efter samarbete med Djurskyddet Sverige!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MSH
2013-01-13 13:33
#16

Så bra!

Katthemsmatten
2013-01-13 15:25
#17

Alla försök att städa upp bland oseriösa annonsonsörer och s.k. uppfödare är välkomna.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Fjordell
2015-09-10 00:53
#18

Det var jag som pressade Blocket att höja minimumpriset för katter till 500 kr. De höll med mig och valde att justera priserna. Jag hade önskat att det kunde höjas ännu mer på en gång, men vi måste ta lite i taget. Katter är värda så mycket mer.

EDIT: Jag såg nu i efterhand att tråden är gammal… undrar varför den dök upp nu helt plötsligt?😮

[[eskils_]]
2015-09-10 13:51
#19

#18 Bra jobbat Fjordell! 🌺

I Blockets kattannonser finns fortfarande en del som kan förbättras. Roade mig med att maila några annonsörer som vill sälja kattungar som bara uppges vara rumsrena och avmaskade. Skrev ungefär så här:

"Söta kattungar, men du har väl veterinärbesiktigat, vaccinerat x2, chipmärkt och
registrerat kattungarna också? Annars förstår folk att du inte är seriös
och då lär det bli svårt att sälja dem till bra hem."

Katthemsmatten
2015-09-10 16:27
#20

#18 Undrar om du kommer få några vettiga svar på dina frågor.🤔

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
[[eskils_]]
2015-09-10 17:22
#21

#20 Fick ett svar: "De är endast avmaskade."

Jag svarade: "Stackars kattungar! Jag skulle aldrig köpa en kattunge som inte var veterinärbesiktigad, vaccinerad och chipmärkt. Man vill ju veta att den är frisk och trygg. Tycker du ska fixa detta, för kissarnas skull."

Fjordell
2015-09-10 22:58
#22

Vänta nu, är det inte ett krav från Blockets sida att katter ska vara åtminstone vaccinerade och chipmärkta? Jag har inte så bra koll då jag aldrig annonserat ut någon katt via Blocket. Isåfall borde det ju vara nästa mål att försöka få dem att införa som regel.

[[eskils_]]
2015-09-12 12:35
#23

#22 Inte heller jag har köpt eller sålt katt via Blocket. Men man kan läsa vad de skriver ändå. Under varje annons står det så här:

"Tryggt kattköp!

Träffa alltid katten i dess hemmiljö, innan köp! Läs mer i Blockets och Djurskyddet råd om trygg kattaffär. Fler tips"

Klickar man på länken Fler tips kommer man hit:

http://www.blocket.se/security/djur/katt.htm

Där betonas att kattungarna skall vara minst 12 veckor och att en katt måste kosta minst 500 kr. Bra!! 🌺

Men ännu bättre vore om de även skrev att kattsäljaren måste lämna med ett vaccinationsintyg, max 1 år gammalt, samt chipmärkningspapper.

Det är ju bedrövligt med alla katter som säljs ovaccinerade när man vet att kattsnuva och kattpest kan spridas genom smuts som man drar in i hemmet på skorna. Och alla dessa bortsprungna omärkta och oregistrerade ungkatter kan få vem som helst att börja gråta.

Någon som håller med? Ska vi göra en drive mot Blocket? Jag är med om andra är med. Mailadressen är här.

Fjordell
2015-09-14 14:18
#24

#23 Jag är helt klart med! Det är nog bra att både mejla dem och skriva öppet på Facebook. För det var på Facebook jag skrev gällande priserna, och det tog inte särskilt länge för dem att agera!

[Forest]
2015-09-14 21:26
#25

Äntligen har dom höjt priset. 

24 För det var på Facebook jag skrev gällande priserna, och det tog inte särskilt länge för dem att agera!   

När skrev du det inlägget?  26 november 2012 isf tog det bara 3 år för dom att agera 😂

[[eskils_]]
2015-09-14 22:59
#26

#25 Du missuppfattar. I trådstarten framgår att priserna hade höjts i januari 2013. 🙂

Fjordell
2015-09-15 01:22
#27

Precis som #26 säger. De svarade på mitt inlägg redan samma dag, och inte ens 2 månader efter var de nya reglerna på plats! :) 

Annons:
[Forest]
2015-09-15 19:14
#28

tänkte att snabba var dom då inte på höja priset på djuren 😎 men fatta fel då jag trodde tråden var nyare 🤪

Fjordell
2015-09-15 23:17
#29

#28 Haha, det trodde jag med när jag först skrev i den! Men sen såg jag att den var lite smågammal ;)

[[eskils_]]
2015-09-18 13:54
#30

#24 Kul att du vill vara med!🙂 Hoppas fler gör det också - då är det större chans att de lyssnar. Spelar nog ingen roll om man skriver i facebook eller direkt till dem.

Idag står det under rubriken När du köper katt om vaccination och märkning: Id-märk och registrera alltid din katt. och Be att katten du köper ska vara veterinärbesiktigad och vaccinerad när du köper den. Men då lägger de ansvaret på köparen, inte på säljaren! Då kan huskatt- och blandrasavlarna fortsätta pumpa ut endast avmaskade katter för ekonomisk vinnings skull… Och kattens status fortsätter sjunka.

Enligt min mening bör dessa två för katterna så livsviktiga saker - vaccination och märkning - flyttas upp under rubriken Tänk på, och formuleras skarpare som att det är säljarens ansvar att katterna man säljer är vaccinerade och märkta.

Jag kommer att skriva till Blockets Kundservice och hänvisa till regeringsutredarens förslag till ny djurskyddslag från 2011. Enligt förslaget ska det bli obligatoriskt att märka sin katt.

Jag kommer också att hänvisa till att de i sin hundavdelning avråder från smuggelhundar pga smittrisken. Då kan de ju värna om katternas hälsa också och kräva att de ska vara vaccinerade, eller hur? Kattsnuva och kattpest är oerhört smittsamma sjukdomar.

[[eskils_]]
2017-03-17 11:17
#31

Nu tar Blocket steg till, för att värna om djurens trygghet. Toppen! 🌺

”Under årets första kvartal är efterfrågan på hundar och katter stor på Blocket mätt i antal sökningar. För att trygga privathandeln har Blocket tidigare infört ett minimumpris i olika djurkategorier för att motverka ogenomtänkta köpbeslut. Nu ombeds även säljare att identifiera sig genom mobilt bankID.

På så vis ska oseriösa annonsörer stoppas.

– Med tanke på hur stort trycket är inom kategorierna hund och katt just nu så vill vi på Blocket även satsa preventivt för att sätta stopp för oseriös handel med djur. Vi tror att alla djurvänner välkomnar initiativet, säger Thomas Bäcker, kundsäkerhetschef på Blocket.

Blockets kundsäkerhetscenter arbetar kontinuerligt med säkerhetsfrågor där djurhandel är en viktig del. Att bli djurägare är ett stort ansvar och i flera år har Blocket arbetat för att djurköp ska vara tryggt för köpare, säljare och djuren. BankID-verifieringen, i samarbete med IDkollen, innebär att det blir enklare att identifiera den som bryter mot våra regler och att vi har mer information att dela med polisen eller andra som utreder illegal handel av djur.”

http://www.dagenshandel.se/article/view/342319/blocket_vill_sakra_mot_oseriosa_djuraffarer

Katthemsmatten
2017-03-17 12:58
#32

Äntligen! Att tvingas identifiera sig via mobilt bankID kanske får bort de mest oseriösa BYBsen. Med tanke på Blockets genomslagskraft så kommer det helt säkert att göra det svårare för alla som har ägnat sig åt att avla kull på kull på stackars honor att få avsättning för ungarna. Kanske, kanske kan "den droppande kranen" sakta ned och det föds färre oönskade katter.

Medarbetare Hittekatter iFokus

ApanAnn
2017-03-18 14:08
#33

Lättare att ställa säljaren till svars också, om de säljer katter i dåligt skick.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Upp till toppen
Annons: