Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 988 ggr
Lena
2013-01-11 20:32

Visste du om hemlösa katter?

Visste du att hemlösa katter är Sveriges största djurskyddsproblem? Utveckla gärna ditt svar i tråden nedan.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Kalli
2013-01-11 21:14
#1

Nu vet jag ju det men om jag gör tillbaka ett par år innan jag började följa Hittekatter visste jag nog att det var ett problem (alla har väl hört talas om sommarkatter men inte hur stort problem det verkligen var). Jag har aldrig haft katt (allergi i familjen) och är väl egentligen mer av en hundmänniska så därför blev det väl aldrig så att jag satte mig in i problematiken. Den här sajten har verkligen öppnat mina ögon och även om jag fortfarande inte kan ha katt så försöker jag stödja er engagerade människor när jag kan. Så tror väl att många "vanliga" människor inte har en aning om problemets omfattning och vilket lidande det faktiskt innebär för så många katter.

[dynamitella]
2013-01-11 21:38
#2

Ja. "vad annars?"

Inte har vi gathundar eller överröst med djurplågeri så som i andra länder. Att vi har ett stort kattproblem känner jag till efter att ha läst i forumet i 3 minuter.

Synd att många inte bryr sig och inte vill se verkligheten. Mina vänner och släktingar vet inte ens om att vi har ett ganska stort kattkoloniproblem här i Landskrona.

Lena
2013-01-12 10:25
#3

Som ni skriver är många helt ovetande om hur stort problem det är med hemlösa katter. Därför är det viktigt med information. Både om problemet och vad det beror på.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
2013-01-12 11:06
#4

Jag anser inte katter som Sveriges största djurskyddsproblem. Det finns miljoner av andra djur i Sverige som lider också under sitt liv, under transporten och under slakten.

Tänk på alla höns, grisar, minkar och många andra djur som anses som slaktprodukter utan liv och känslor.

Dessutom finns det mängder av smådjur som hamster, marsvin, kaniner, fåglar osv som lever värsta livet i små smutsiga burar och vårdas ihjäl av okunniga barn och oansvariga föräldrar.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
2013-01-12 11:10
#5

#4 Hemlösa katter är inte Sverige enda djurskyddsproblem, dock det största till antalet. Det finns mycket som galet naturligtvis och som behöver rättas till.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2013-01-13 14:55
#6

Puttar upp!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Katthemsmatten
2013-01-13 15:31
#7

Att problemet var så stort visste jag inte för 5 år sedan, även om jag visste att det fanns mer än sommarkatter. Antalet djurskyddsärenden förefaller öka varje år. Om det beror på att fler vansköter sina djur eller om det är en medvetenhet från såväl privatpersoner, som anmäler, som LST låter jag dock vara osagt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2013-01-13 16:34
#8

Det är ju lätt att tro att utvecklingen går framåt även inom detta område i ett land som Sverige. Tyvärr har det inte riktigt gjort det. Även om flera försäkrar sina katter och låter kastrera dem är det ändå allt för många dåliga kattägare därute som tror man kan ha katt utan att riktigt bry sig.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2013-01-13 17:20
#9

Det verkar som om begreppet sommarkatt har bitit sig fast och att gemene man tror att vi har ett problem på hösten, men att det sedan 'löser sig'. Obestämd Alldeles för få tycks förstå sammanhanget mellan fertila djur och hemlösingar. Speciellt inte de som tycker att det är viktigt att man kastrerar…..

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2013-01-20 12:59
#10

#9 Ja tyvärr verkar det som begreppet "sommarkatt" nu finns hela året runt. En ny företeelse är att folk överger sina katter inför att de åker på semester. Man bryr sig inte om att skaffa kattvakt eller anlita kattpensionat. Det är för dyrt men semester har man råd med. Skrikandes

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Kalli
2013-01-20 13:20
#11

Ska bara klargöra om jag varit otydlig. Jag vet att problemet är större än bara sommarkatter men innan jag hittade hit var det vad jag hört talas om. Samma sak gäller säkerligen många andra och många tror nog till och med att det är grovt överdrivet.

Tessen
2013-01-20 14:18
#12

När jag för 8 och ett halvt år sedan adopterade min finaste lilla pälsbebis (Vila i frid Alice <3) helt utan att planerat att skaffa katt utan var endast på ett katthem och ville stödja med pengar och ett gäng burkar mat när dom hade loppis. Istället slutade det även med adoption av en ca 2årig flicka som hade slängts ut som kattunge i utkanten av Halmstad för att sedan matas av några på en gård, men det byttes ägare och istället blev hon offer för deras intresse av luftgevär och hade fått flera kulor uttagna samtidigt som hon kastrerades.
Så när vi kom hem tog det inte många dagar innan jag började söka runt på internet om hur stort problemet egentligen var med hemlösa katter och satt i stort sett chockad av det jag fann.
Att ett "välfärdssamhälle" som Sverige inte kan behandla sina husdjur, sina pälsklädda små familjemedlemmar, på ett humant sätt utan låter dom springa okastrerade hur som helst och inte tar minsta ansvar för sin hankatt som kan orsaka enorm skada genom att producera hemska mängder kattungar under bara ett år utomhus som fertil katt. Sen alla som släpper ut sina okastrerade honkatter och vägrar ta ansvar för kattungarna denne får år ut och år in, dom åker istället ut att klara sig vind för våg för att dom är för stökiga när dom är så många eller för att någon "skadade" barnet som såklart "bara klappade snällt" och drog katten i pälsen och fick då helt enkelt en smäll tillbaks med klorna ute och det gör en stackars kisse hemlös. Det är ju knappast katten som gjorde fel. Eller det är iofs aldrig kattens fel, det är ägarnas fel i vartenda fall, om inte katten är sjuk dvs och då får oönskade beteenden, men ändå aldrig något att straffa katten för!

Jag skäms över att erkänna det men min egen kusin har haft (minst) två honor som hon såklart lät springa okastrerade. Hon vägrade kastrera dom medan hundarna självklart kastrerades och togs till vetten för minsta lilla. Den ena kissen dog av följder av ett obehandlat ormbett, den andra avlivades pga oönskat beteende efter en oplanerad kull med bebisar (åååh jag blir så arg när jag tänker på det!! Skrikandes)
Vad som är ännu värre är att hon avlivades när kattungarna var ynkliga 8 veckor gamla! Istället lämnades bebisarna ensamma med hunden minst 8 timmar/dag medan jag kämpade för att hitta och se till att bebisarna transporterades till nya hem.
Jag talade mycket väl om vad det står i lagen om ålder på kattungarna och att det hon gjorde är så sjukt fel och att sen avliva mamman för att hon började kissa inne då hon tvingades vara inne med sina bebisar när hon var van att endast äta inne och sen springa ute med en extremt trafikerad väg på ena sidan och en skog med rävar och huggormar på andra sidan.

Jag har varit smärtsamt medveten om problemet i över 8 år nu men jag blir fortfarande lika arg och ledsen varenda gång jag hör talas om en övergiven liten kisse som lever i misär.
Vissa i släkten och en del "vänner" tog avstånd ifrån mig när jag sa till folk att ta ansvar för sina katter och öppna ögonen för hur stort problemet egentligen är och att man även på små, enkla sätt kan hjälpa till som t ex en liten donation till ett katthem varje månad. Men det ville inte höras av många omkring mig som blev rent ut arga för att jag inte gav mig utan envisades med att dom skulle kastrera, vaccinera, märka och registrera sina katter och att en kattförsäkring inte kostar ens en hundralapp i månaden men är en enorm trygghet när veterinärvård behövs. Jag har åtminstone fått en vän att ta ansvar för sina två hankatter och dom kastrerades, vaccinerades och märktes, om än det känns som en droppe i havet så är en bättre än ingen.

Så även om vetskapen gör ont i ett ibland lite väl mjukt och blödigt kattälskande hjärta så är jag ändå glad att min älskade Alice öppnade mina ögon för det fruktansvärda problem som får en hittekatts-mattes hjärta att värka!

/T

Lena
2013-01-27 11:57
#13

#12 Tack för att du skriver och berättar detta för oss!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Upp till toppen
Annons: