Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 2139 ggr
Lena
2013-01-11 16:28

Kattsamlare dömd i rätten!

I den här artikeln står om en äldre kvinna som samlat på sig 38 katter i sitt hem i Dalsland. Det var 2010. Nu har det rättsliga efterspelet ägt rum. Enligt artikeln avlivades samtliga katter medan kvinnan fick vilkorlig dom och böter till en summa av 4200 kr.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Katthemsmatten
2013-01-11 16:31
#1

Stackars katter! Tycker det är fruktansvärt hur litet deras liv är värda. Dessutom är jag starkt kritisk till att det tar så lång tid från att brott begås till dess att dom faller.

Undrar hur många katter hon skaffat i mellantiden?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2013-01-11 16:33
#2

#1 Ja det är mycket man blir fundersam över när man läser artikeln ifråga. Katterna blir som vanligt när Länsstyrelsen är i farten avlivade och kattägare får ett straff som är så blygsamt att det knappt inte känns….

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
2013-01-11 17:11
#3

Jaa… det straffet lär väl inte hindra en "djurvän" från att "rädda" än fler katter…??? Det är så sorgligt med alla dessa djursamlare som inte inser (?) hur tokigt det blir… Mötte själv en djursamlare över en period för många år sedan, förvånades över att hon inte alls verkade "ta in" när djuren for illa/led etc… Var man än öppnade en dörr eller en lucka på dennas gård så "trillade det ut fler/nya djur…" och det "läckte" ständigt djur över till granngårdarna… (katter, kaniner etc). Traktens veterinär gjorde givetvis allt för att få bukt med det hela… det var inte lätt… för kvinnan försökte (naturligtvis) "rädda" djuren även undan veterinären…

Sedan tror jag kvinnan "försvann över länsgränsen"… Hon var även inblandad i div annan brottslighet… misshandel… barn som for illa… etc.

Någonstans är det ju uppenbarligen något som inte "funkar" som det ska hos de här människorna… Men hur får man stopp på det i tid…? Innan det går så här långt…

Kvinnan i Dalsland får böta ca 4000 kronor…

och de 38 "räddade" katterna får betala med sina liv… Det är inte OK.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lena
2013-01-11 17:58
#4

Katt- eller samlare av andra djurslag är inte vad vi kallar engagerade djurvänner. Det är andra drivkrafter som får dem att samla på sig massor av djur. I USA finns det en del forskning som menar att det handlar om sjuka människor med någon form av mani eller liknande.

Det brukar vara vanligt att de om de blir av med sina djur snart lyckats samla på sig nya katter/hundar eller vad det nu är. Ett fall i Sundsvall som vi följde här på sajten visade sig ha samlat katter för andra gången. Första gången runt 50, andra gången upp emot 100. I samtliga falla dödads alla katterna. Det som gjorde mig mest upprörd var att vederbörande trots detta fick behålla 3 katter när det hände för andra gången.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
2013-01-11 18:38
#5

Ja ett friskt beteende är det ju inte…

Hos kvinnan jag mötte rådde en otrolig misär (både för djur och människor), där fanns också bl a en mycket allvarligt sjuk häst (i behov av snar avlivning) som gömdes undan… mm mm… Och massor av djur som "drev vind för våg"… Dessutom bedrev hon "avel" för att tjäna pengar… Kattungar med några % raskatt i… hundvalpar…

Jag kontaktade polis med anledning av djurhållningen + barnens situation mm… men min gissning är att kvinnan har fortsatt att flytta landet runt och samla djur…

Dessutom var hon så ÖVERTYGAD om att hon tyckte, tänkte och gjorde rätt…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[eskils]
2013-01-12 11:28
#6

Det enda raka är väl att djurskyddsinspektörerna gör oanmälda besök några gånger om året med oregelbundna mellanrum hos kända djursamlare som fått djurförbud, för att se till att de inte skaffar fler djur.

Det måste väl bli billigare för samhället att göra så, än att komma försent och upptäcka hundratals vanvårdade djur som "måste" avlivas och en bostad som måste saneras, rättegångskostnader etc. Det finns väl inte så många kända djursamlare, eller?

Och framför allt vore det bättre för djuren!

Annons:
martdat
2013-01-12 11:30
#7

tycker att djursamlare borde bli erbjuden en kontaktperson via komunen som hjälper dem att säga nej och lära sig mer om baksidorna. långsiktig hjälp för att  förhindra att problemet kommer åter .

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Lena
2013-01-12 11:33
#8

Ja det är helt klart så att dessa djursamlare behöver någon form av stödinsatser för att inte falla tillbaka till sitt beteende igen. Ungefär som kriminella eller psykiskt sjuka får.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
2013-01-12 11:46
#9

# 7 Alla är nog dessvärre inte "mottagliga" för sådan hjälp… Kvinnan jag känner till ansåg sig t ex veta mer än andra när det gällde djurhållning… och hon var mkt verbalt begåvad/manipulativ som jag upplevde det… Hon skulle inte ha accepterat någon hjälp, och definitivt inte betraktat det som hjälp… Tror snarast att hon skulle gett sig av med djuren om någon "försökt hjälpa"… eller blivit hotfull…

Men kanske kan en kontaktperson vara till nytta för en del av de som inte klarar av att hantera sin djurhållning!?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

martdat
2013-01-12 12:01
#10

#9 sant ,men man kan i allafall erbjuda hjälpen.  och ditt förslag är med bra- kanske en kontaktperson skulle erbjudas i ett tidigare skede. innan det går så långt som till djurförbud. offta när länsryrelsen kommer efter en anmälan kan jag tänka mig att djurhållningen är undermålig o att de märker att ägaren har dålig kunskap. att erbjuda hjälp i stället för att vänta tills allt gått överstyr- naturligtvis förstår jag att det inte är tillämplit i alla fall. men kanske i endel…tror det vore bra sätt i endel fall i allafall för långsiktig förändring. ungefär som socialen arbetar. ger stöd i hemmet o erbjuder hjälp innan de går så lång som till ett omhändertagande. sen är det ju i såfall krav att länsyrelsen själva skaffar sig bätter kundkap,, .

bara funderra högt. brainstorming :)

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Lena
2013-01-12 12:05
#11

#9 Man kan ju kalla det skyddstillsyn. Det blir man ju tilldömd och är inget som man väljer själv. De har ju begått ett brott trots allt.

Problemet med det hela är bristande självinsikt. Sådant som även förekommer vid olika psykiska sjukdomar. Och det kanske är det det är egentligen - en sjukdom? Dessa människor behöver mer tillsyn och stöd än andra även om de inte själv ser det så.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
2013-01-12 12:10
#12

Stor skandal för katterna fick ingen chans för det fattades nog bara plats på ett katthem. Att konstatera kattpest pga en snabb undersökning är vansinne http://www.sva.se/sv/djurhalsa1/katt/infektionssjukdomar/kattpest/. Finns många sjukdomar med samma symptomer. Dessutom ser det inte ut som vanvård på länsstyrelsens bilder. Finns liggunderlägg, foderautomat och golvet ser rent ut.

Vi tog in 31 katter nu från ett riktigt vanvårdshem med massor av bajs och kiss överallt-också i sängarna. Det tog 19 månader efter första kontrollen innan katterna omhändertogs.

Vite? 500 kr för varje smutsig låda, 1000 kr för smutsig golv och 800 kr för varje okastrerad katt.

Hade vi inte skaffad plats för alla katter hade de också blivit avlivade.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
2013-01-12 12:16
#13

#12 Nej det ser ju inte alls lika illa ut på bilderna som på andra bilder från vanvårdshem. Sedan vet man ju inte om det fanns annat som inte syns på dessa bilder. Kattpest var det troligen inte för då skulle massor av katter ha dött.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Uppkatten
2013-01-12 12:17
#14

#11 Vet att personen jag nämnt psyk-utreddes i flera omgångar, men vet inte vad man kom fram till. Var anmäld för flera olika brott, därav psykutredningarna. Var mkt i massmedia över en tid.

Håller med om att behandling/stöd/åtgärder behövs och att det inte kan vara frivilligt!

#10 Gillar dina funderingar! Glad

#6 Sanera bostaden…? … i det fallet jag berättade om brann bostaden ner sedan hon flyttat därifrån… passande nog… personen hon hyrt av kunde sälja/bygga nytt… Oskyldig Försäkringsbedrägeri gissade grannarna…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katthemsmatten
2013-01-13 15:49
#15

Det finns ju ett problem med att dessa personer vet att de oanmälda besök som görs av LST sker på kontorstid. Hörde en person som blivit fråntagen sina djur skulle skaffa nya och se till att inte vara hemma på dagarna under veckan, för det var bara då man riskerade kontroll. Om fler än denna person tänker så är det ju inget problem att skapa en ny vanvårdad grupp.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2013-01-13 16:41
#16

Ja det man önskar sig är ett samhälle där insatserna kommer innan det gått fullständigt åt pip-svängen både för mäniskor och djur. Sedan tycker man ju att folk som redan har djurförbud borde kontrolleras bättre. Särskilt eftersom det är mer regel än undantag att dessa skaffar sig nya djur.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[eskils]
2013-01-13 17:07
#17

#15 och #16 Det vore ju (som så ofta) önskvärt om de olika instanserna kunde samarbeta med varandra, eftersom det handlar om både sjukdom och brottslighet. Alltså om en till djurförbud dömd kattsamlare kunde få en kontaktperson från psykvården, som gör hembesök hos vederbörande och som har skyldighet att anmäla till Länsstyrelsen om/när det dyker upp nya djur i hemmet.

Uppkatten
2013-01-13 17:21
#18

#15 Personen jag berättat om höll sig också undan när "så krävdes". Första gången jag mötte henne frågade hon om jag skulle kunna tänka mig att ta över skötseln av alla djuren över några veckor (!). Hon behövde nämligen själv hålla sig undan en tid p g a någon rättegång som man ville kalla/hämta henne till…

Ja, inte för att hon hade gjort något fel förstås, enligt vad hon själv sa. Hon var tvärtom den som gjort (moraliskt) rätt.

Vill minnas att det rörde sig om ett litet barn som hon behövt "rädda" åt någon bekant… Oskyldig

Nej, jag tog inte över skötseln av gården och djuren, TROTS att jag fick det mkt generösa erbjudandet att faktiskt bo i misären på gården… Obestämd.

Hon kände överhuvudtaget inte till mig före det där mötet ändå var hon alltså beredd att låta mig både bo där och ta hand om alla hästar, hundar, getter, kaniner, marsvin, katter, höns och vad som nu fanns där…

Hur tänker man då??????!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katthemsmatten
2013-01-13 17:27
#19

#18 Det är så det alltid är, den som 'råkat illa ut' har inte gjort någonting som varit fel. Hunden var litet smutsig - hade ju varit ute….. Osv, osv., men det är aldrig någonsin personens fel. Myndigheterna har däremot inte ett dugg kunskap om hur man ska hålla djur. Enligt dessa personer, alltså.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[eskils]
2013-04-25 11:45
#20

Puttar upp en ständigt aktuell fråga och en intressant tråd. Vad kan samhället (djurskyddsinspektörer, polis och psykvården) göra bättre för att hjälpa djursamlare och deras djur till ett bättre liv? Varför samarbetar man inte med varandra och gör oanmälda kontroller oftare? Nu kan det gå både ett och två år mellan kontrollerna, och katterna kan föröka sig ohämmat. Varför höjer man inte sin kompetens på Länsstyrelserna när det gäller katter??

Det sägs att djursamlare har en återfallsrisk på ca 100%, om de inte får adekvat behandling, eftersom de saknar sjukdomsinsikt.

Som det är nu fungerar det inte alls. Folk mår dåligt och djur avlivas på löpande band. Och detta betalar vi skatt för.

Annons:
Josefa
2013-04-25 11:55
#21

Anledningen till att oanmälda kontroller inte kan göras tillräckligt ofta, är att sk djurvänner ringer eller mailar in obefogade anmälningar anonymt, för att hämnas saker som inte alls har med djuren att göra. Eftersom alla anmälningar måste kontrolleras, så tar dessa obefogade anmälningar tiden ifrån de befogade. Sådant struntar de sk djurvännerna i. De är så nöjda med sig själva och sin hämnd.

[eskils]
2013-04-25 12:04
#22

#21 Visst är det ett elände med okynnesanmälningar. Fast Länsstyrelserna borde väl kunna sålla lite också. Om det kommer in flera anmälningar från en person som tidigare visat sig oseriös så kan man väl ta lite lätt på dem. T ex vänta och se om det kommer in anmälning mot samma person från någon annan också, eller vänta tills man är i grannskapet i något annat ärende.

Det borde vara belagt med böter att upprepade gånger göra obefogade anmälningar.

Josefa
2013-04-25 12:37
#23

De flesta okynnesanmälningar är anonyma, så det går inte att kolla om anmälaren anmält oseriöst tidigare.

[eskils]
2013-04-26 11:02
#24

Tycker nog ändå att djurskyddsinspektörerna borde kunna prioritera att göra minst 2-3 oanmälda besök per år, med poliseskort, hos notoriska samlare som är dömda för vanvård av djur. Någon måste hjälpa dem att hålla nere antalet lidande djur, helst genom kastreringar och omplaceringar. Djurplågeri är ju brottsligt.

Upp till toppen
Annons: