Annons:
Etikettutsatta-djur
Läst 2497 ggr
LinnMafalda
1/6/13, 7:49 PM

Låt Astrahundarna leva!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Djurrättsalliansen driver just nu en kampanj för att få omplacera hundar som fötts upp för att användas i djurförsök. Men som nu "blivit över" eftersom verksamheten lägger ner.

Igår var jag nere vid kenneln i Örkelljunga och såg några av de 400 hundar som AstraZeneca ev. kommer avliva eller skicka till plågsamma försök hos ett ökänt företag i England. Eftersom ni är så många med ett stort engagemang för katter (och troligtvis även andra djur) skulle jag vilja uppmana er att ta er tid att ringa, maila eller på annat sätt hjälpa till i kampen för att hundarna istället ska omplaceras till kärleksfulla hem. Det gjorde verkligen fruktansvärt ont att behöva se dem i en miljö som för tankarna direkt till koncentrationsläger. Och där och då känna sig så hjälplös. Men samtidigt vet jag att vi kan göra skillnad. Det har gått förr, och jag är verkligen hoppfull att det ska gå den här gången med!

Det går att läsa mer om kampanjen på Djurrättsalliansens facebook. Och kontaktuppgifter till AstraZeneca är: kontakt@astrazeneca.com samt IR@astrazeneca.com. Telefon: 08-553 260 00.

Annons:
LinnMafalda
1/6/13, 7:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det här är ytterligare en bild från kenneln..

UlrikaD
1/6/13, 7:51 PM
#2

Jag fattar verkligen inte att man i Sverige kan få tillstånd att föda upp 500 hundar om året att användas enbart till djurförsök.

Det är helt sinnessjukt i min värld:(

majvi
1/6/13, 8:18 PM
#3

Finns det någon namninsamling också?

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
1/6/13, 8:35 PM
#4

Här är andra hundar som har räddats från läkemedelsindustrin.

Our second rescue from beagles who have lived their entire lives inside a research laboratory. These beagles have known nothing except the confines of metal cages. They have known no soft human touch, no warm bed, no companionship, no love. They have never been outside or sniffed a tree or grass.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Selma99
1/6/13, 9:10 PM
#5

I slutet på 1980 talet när jag var aktiv i Djurens Rätt i Kalmar (fd. Nordiska samfundet mot plågsamma djurförsök) då fick Kalmar avdelningen "loss" 21 beaglar från Astra i Södertälje. De 21 Beaglarna var de enda överlevande av 100 beaglar som fraktats från England till Sverige för att bli försökshundar. Övriga 79 hundar kvävdes i lastbilen de fraktades i pga att lufthålen täppts till av de som ansvarde för transporten. Pga av mediestormen som då blev så beslutade Astra att överlåta hundarna för omplacering. Hundarna var över året, de hade aldrig vistats utomhus så de var destinationsuppfödda inomhus till att bli försöksdjur. Alla dessa hundar fick kärleksfulla omplaceringshem - även om det tog tid innan omplacering kunde ske. Mötet med dessa hundar fick mig ännu mera övertygad om att jag ALDRIG kan acceptera djurförsök. Jag hoppas innerligt att Astra tar sitt förnuft till fånga och låter även dessa hundar få en chans till ett nytt liv.

[maliimaloo]
1/9/13, 12:01 AM
#6

Puttar upp… Mailat, skrivit under och spridit på Facebook, gör det du också!

Annons:
kattassen
1/9/13, 7:23 AM
#7

Tänkte på dessa hundar i går kväll när 7-an visade "Mannen som talade med hundar". Där fick cesar jobba med en laboratoriehund som hade räddats av ett par. Hunden var helt skygg. (Ändå varit hos paret i 4 år) Den var som en nyss infångad skygg katt som bara vände svansen inåt och kunde inte klara något i sin vardag i princip. Tydligen ett vanligt fenomen på dessa hundar. De får ingen empatisk kontakt alls. Laboratoriepersonalen behandlar hundarna känslolöst (för att inte knyta några band till djuret). Menar alltså att även dessa hundar kan bli svåra att anpassa i vanliga hem utan professionell hjälp. Cesar lyckades knäcka koden och få hundens självförtroende tillbaka men paret (som ändå var väldigt hundvana) hade inte klarat detta själva.

Hoppas man har detta i åtanke om man får loss Astra-hundarna. Det kan behövas mycket arbete för att få dem att funka i vanliga hem.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

LinnMafalda
1/9/13, 10:14 AM
#8

Det finns flera duktiga hundtränare och psykologer kopplade till kampanjen, och att hundarna behöver rehabiliteras är självklart med i beräkningarna. Men det behöver faktiskt inte vara så farligt alltid. Jag har träffat hundar som räddats från samma förhållanden som dessa som varit hur lugna och tillgivna som helst. Och som utan större problem anpassat sig till ett liv i ett vanligt hem.

kattassen
1/9/13, 5:42 PM
#9

#8 Det låter ju bra - jag hade väl nog inte trott att man inte hade det med i beräkningarna.

Hunden på TV i går var väldigt "lugn" för att inte säga apatisk Rynkar på näsan, men som sagt så ordnade det sig med hjälp av rätta metoder Glad

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Lena
1/9/13, 6:55 PM
#10

Att det ska vara tillåtet att behandla djur på det här skamlösa viset!Föda upp dem under vidriga färhållanden för att sedan dö i plågsamma djurförsök! Sådant borde myndigheterna intressera sig för. Det stämmer ju inte överens med djurskyddslagen på en endaste punkt!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Silvestris
1/10/13, 12:12 PM
#11

#7

Man har under många år haft en kontinuerligt arbete med hundarna på Astras kennel för att de ska vara sociala och orädda.

Rädda och skygga hundar är inte bra ur försökssyfte då de dels blir svåra att hantera, men även för att stressen de upplever kan påverka försöksresultaten. Det finns alltså ingen mening med att behandla försöksdjur känslokallt eller tom behandla dem illa, tvärtom. Ju tryggare djuren är och ju bättre de mår, ju bättre är det inte bara för djuren utan även för personalen och för försöksresultaten.

Och by the way, inga av hundarna kommer avlivas. Detta har Astra Zeneca gått ut och sagt klart och tydligt i media. Hundarna kommer gå vidare till försök (vilket är anledningen till att de öht finns) eller omplaceras till först och främst personal som har arbetat med hundarna.

Katthemsmatten
1/10/13, 12:19 PM
#12

Kan tillägga, till #11s info, att även försöksråttor/-möss får mycket omtanke och omvårdnad och har tillgång till exempelvis hjul och liknande som de brukar ha i privata hem just för att de ska må så bra det öht går. Veterinärbesök varje dygn och tillsyn flera gånger per dygn oavsett om det är helg eller vardag.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kattassen
1/10/13, 2:32 PM
#13

#11 Jaha det var ju betryggande - åtminstone del 1 av ditt inlägg.

Del 2 om att inga hundar skall avlivas utan skickas till nya försök utomlands gör mig inte ett dugg lugn i sinnet. Tvärtom. Det är ju precis det samma som en långsam död. Omplacering inom personalen borde vara absolut det bästa kan man anta.

Även om ett försöksdjur behandlas med känslosam respekt i Sverige (vilket inte verkar vara fallet i en del andra länder - ex. USA) utsätts dessa djur för ett lidande på annat sätt. Alltså i min värld borde inga djur utsättas för djurförsök.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Annons:
Katthemsmatten
1/10/13, 2:39 PM
#14

Hoppas jag inte rör upp den allra värsta stormen nu, men dessvärre är det fortfarande nödvändigt med djurförsök. Om det inte finns en massa människor som är villiga att ta den rollen. Och jag kan också tycka att det är orättvist att de som inte kan ta ställning är de som kommer att drabbas.

Dessbättre är det idag inte lika många djur som går åt eftersom man kan göra väldigt mycket i datormodeller. Men det finns fortfarande tillfällen när det endast går att göra försöken på levande väsen. Alternativet är att vi inte får fram nya läkemedel.

Medarbetare Hittekatter iFokus

UlrikaD
1/10/13, 3:12 PM
#15

De har skrivit att de flesta ska gå vidare till andra djurförsök i England.

Och folk kan skriva hur mycket som helst hur bra våra försöksdjur har det i Sverige. Det förtar inte det faktum att de används till just…försöksdjur. Vilken fruktansvärd tillvaro för en levande varelse.

Och vem säger att de har det så himla bra i England då?

Jag har otroligt mycket länkar till olika djurförsök utomlands och det är såna länkar som ger en mardrömmar resten av livet.
Som t.ex den här käcka informationen att många djurförsök smärtsamma djurförsök görs i fullt vaket tillstånd. För att få bästa möjliga resultatläsning.

Att myndigheterna ger tillstånd till att föda upp 500 hundar till Astra varje år till enbart djurförsök är ju som att ge tillstånd till massmord.
500 hundar om året i 10 år. Det är 5000 hundar. Som föds upp för att dödas.

Folk kan säga hur mycket de vill att det är ok för djurförsök behövs, jag köper inte det.
Och detta säger jag med släktingar som dött i cancer och alzheimers och ligger i riskgruppen själv.

Katthemsmatten
1/10/13, 3:41 PM
#16

Jag försvarar definitivt inte att man utför försöken i fullt vaket tillstånd. MEN faktum kvarstår att utan att man genomför försök skulle vi inte haft några mediciner öht.

Medarbetare Hittekatter iFokus

LinnMafalda
1/10/13, 3:58 PM
#17

Även om vi slutar använda oss av djurförsök nu betyder ju inte det att alla de mediciner som redan utvecklats försvinner. Vi har möjlighet att behandla en massa sjukdomar genom mediciner som djurtestats. Men vi behöver inte fortsätta utveckla dem på samma sätt. Det finns alternativ. Och de skulle ha chansen att bli vanligare och utvecklas om kraven på djurförsök slopades. Då skulle det också finnas ett större intresse för att utveckla nya metoder. Jag tycker inte vi har rätt att döda miljontals djur för att kanske hitta en ny medicin för oss människor. Att vi dör av sjukdomar är tragiskt, men det rättfärdigar inte massmord av andra individer.

UlrikaD
1/10/13, 4:12 PM
#18

#17 Tryckte på bra inlägg, men vill verkligen förtydliga det med att säga:

Bra inlägg!!

Katthemsmatten
1/10/13, 4:16 PM
#19

Djur används i otroligt mycket mindre grad nu än för bara några få år sedan. Att vi har tillgång till ett stort antal läkemedel idag är bra, men jag tror att vi alla gärna skulle se att fler får möjlighet till ett längre liv med en förbättrad livskvalitet än nu. Det finns ett oändligt antal sjukdomar som inte drabbar en stor population men som är mycket handikappande och leder till en förtida död för dem som drabbas. Även dessa har rätt att få ett drägligt liv. Utan innovativ forskning kommer det inte att ske. De biologiska läkemedel som idag är på stark frammarsch och som bygger på redan inhämtad kunskap kräver inte lika mycket, om ens några, djurförsök.

Metodutvecklingen går hela tiden framåt, men försök i en eller annan form på levande kommer alltid att krävas. Man gör s.k. fas I studier på människa (friska frivilliga). Faller dessa väl ut går man vidare till fas II för att finna den optimala dosen och utröna om den nya drogen verkligen ger önskad effekt. Därefter sker fas III på större populationer för att man ska säkerställa den önskade effekten och om de biverkningar som uppstår (för det finns alltid biverkningar) kan anses acceptabla i förhållande till den effekt drogen ger. Om svaret är ja går man vidare till registrering av ett läkemedel. Under hela drogens livstid utför man s.k. signalspaning genom att hålla koll på publikationer ang. drogen, man samlar in rapporter om biverkningar från behandlande läkare (läkare har skyldighet att rapportera alla biverkningar de får kännedom och som patient har du också möjlighet att rapportera). Upptäcker man oväntade biverkningar görs analyser för att se om man kanske måste dra in läkemedlet. Det är en mycket lång och kostsam process att ta fram läkemedel.

Även om de läkemedel vi har sedan lång tid tillbaka är bra så kommer det alltid att finnas möjlighet att förbättra dem för att minska biverkningsprofilen. Och som sagt, nyupptäckta och ovanliga sjukdomar kommer också att kräva nya läkemedel.

Medarbetare Hittekatter iFokus

UlrikaD
1/10/13, 4:21 PM
#20

Visst är det sant att djur används i mindre grad nu än förr.

Men på något sätt så tror jag inte det spelar någon roll för just de djuren som fortfarande sitter där.
Och bara 500 hundar per år tycker jag är jättemycket. Bara för att födas upp för att dö.
Och då är det bara ett djurslag, eller till och med bara en ras av ett djurslag.

Annons:
Katthemsmatten
1/10/13, 4:27 PM
#21

Håller med dig, UlrikaD.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Silvestris
1/10/13, 7:11 PM
#22

#20 De goda nyheterna är ju att Astra Zeneca avvecklar kenneln eftersom de inte har ett så stort behov av hundar i sina försök längre. Det visar ju att det går i rätt riktning.

Backarödbo
1/10/13, 7:18 PM
#23

# 22 eller så låter de göra djurförsöken utomlands:
http://www.shac.net/AZAction/index.html

Lena
1/10/13, 7:31 PM
#24

Djurförsök används tyvärr inte "bara" inom läkemedelsindustrin. Kosmetikabranschen är en annan bov i dramat. Och där känns det ju ännu mer obefogat. Nu verkar det sistnämnda området mer och mer har ersatts av andra metoder där man inte använder djur.

Hittade en ganska informativ sida om djurförsök.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

majvi
1/10/13, 7:51 PM
#25

Ny teknologi mer effektiv och etisk än försök på djur Om du vill veta hur man kan bota sjukdomar hos människor, vill du testa experimentella behandlingar på det som är mest likt. I många år har forskare testat sina hypoteser på icke-mänskliga djur, som möss och råttor. Men extrapolera resultaten från medicinsk och annan forskning från icke-mänskliga djur till människor är ett tvivelaktig företag i bästa fall. Andra djurs biologier är inte samma sak som vi. De har likheter, ofta mer än vi vill erkänna, men inte tillräckligt för att dra säkra slutsatser om säkerheten i medicinska ingrepp i människor.

Som rapporterats av American Anti-Vivisection Society "Paracetamol, till exempel, är giftig för katter, men är en terapeutisk hos människor, penicillin är giftigt för marsvin men har varit ett ovärderligt verktyg inom humanmedicinen, morfin orsakar hyper-spänning hos katter men har en lugnande effekt hos mänskliga patienter och p-piller förlänger blödningstiden hos  hundar men ökar en människas risk att utveckla blodproppar. Många fler sådana exempel finns. "

Inte bara är resultatet av djurförsök för begränsad användning (om inte rent ut sagt farligt), de är också grymma, smärtsamma och de flesta av djuren dör. 95% av de över 100 miljoner djur som lider och dör i laboratorier - detta inkluderar inte bara medicinska tester utan mat, kosmetika, kemiska och rent akademiska experiment - har inget skydd från grymhet. Den federala djurskyddslagen, som skenbart skyddar djur i laboratorier, täcker inte möss, råttor, fåglar och växelvarma djur. Så länge som ett labb-anslutna kommittén godkänner ett experiment, kan försöksledaren göra vad han eller hon vill med dessa levande, kännande  varelser.

Glädjande nog har vissa forskare vänt sin uppmärksamhet mot att skapa mer effektiva och etiska alternativ till vivisektion, som datormodeller och vävnadskulturer som har mer gemensamt med människans fysiologi än något djur . Harvard Crimson rapporterar att forskare nyligen utvecklat en apparat som "simulerar mikromiljö av den mänskliga tarmen genom att skapa en miniatyriserad tredimensionell ställning som stödjer tillväxt och utveckling av en patients egna celler, även inklusive mikrober viktiga för matsmältningen och normal fysiologi."

Den ledande forskare, Harvarduniversitetet Wyss Institutet för biologiskt inspirerade Engineering Director Donald E. Ingber, sade att en motiv för sitt arbete är "problemet att djurförsök verkligen inte exakt förutsäga vad som händer i människor." Enligt The Crimson, Ingber tror den nya tekniken kan tillåta forskare "att driva en mer omfattande förståelse av cellulära vägar och medicinska prognoser." Det kan vara särskilt värdefullt för forskning Crohns sjukdom och ulcerös kolit.

Harvards biträdande chef för grundutbildning i medicinsk teknik, Sujata Bhatia, säger att den nya enheten "gör så bra jobb med att imitera verkliga miljön i tarmen,och kan  bli ett fantastiskt verktyg för både biomedicinska studenter och biomedicinska ingenjörer."

Ingber räknar fler enheter som kommer att förbättra och ersätta djurförsök, inklusive teknik replikerande mänskliga lungor och hjärtan och även samspelet mellan flera organ. Detta är goda nyheter för både djur och människor. http://www.care2.com/causes/new-technology-more-reliable-and-ethical-than-animal-experiments.html

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Uppkatten
1/10/13, 7:57 PM
#26

Sedan måste man också komma ihåg att djur och människor kan reagera mkt olika på t ex ett läkemedel eller en substans… Ëtt bra exempel på det är t ex Alvedon… enligt Agrias hemsida kan en enda tablett räcka för att katten ska bli så sjuk att den inte överlever… Men hos oss människor har ju läkemedlet inte alls den effekten.

"Human are not rats" stod det i en lärobok som jag hade när jag läste vid Karolinska Institutet. Mycket välformulerat tycker jag! Djurförsök har verkligen sina begränsningar, och tack o lov finns i dag många alternativa metoder. Jag tror det vore bra med ett ökat tryck på forskarna att använda o utveckla dessa alternativa metoder.

Dessutom görs det ju i dag många onödiga försök, som t ex när det gäller kosmetika. Under all kritik enl. min uppfattning!

Mycket av sjuklighet skulle vi dessutom kunna få ordning på genom en sundare livsstil/prevention.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

majvi
1/10/13, 8:14 PM
#27

Försök på djur 2011 har visat

. Läkemedelsinducerad artrit hos råttor GÖR TRÄNING SVÅRARE

. RÅTTOR som springer runt mer verkar vara mer OROLIGA

. Studie på präriesorkar  tyder på att ensamstående mammor ger mindre kärleksfulla BARN

. HAMSTRAR satta på diet VÄLJER mat över SEX

. SMITTSAMT GÄSPANDE hos schimpanser ÄR empatiskt

. Alligatorer "Ljud och anatomi skiljer sig från människans

. Citron-frisk doft kan framkalla erektioner hos apor

. RÅTTOR gillar Miles Davis bättre med KOKAIN

. LAB är stressiga PLATSER för apor

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
Silvestris
1/10/13, 8:38 PM
#28

Självklart är alternativa metoder att föredra och de används också. De alternativa metoderna är så gott som alltid billigare än djurförsök (att köpa in och hålla djur är dyrt) och de ger dessutom ofta bättre resultat.

Vi har dock fortfarande problemet, iaf i Sverige, att nya läkemedel måste testas på djur innan humanstudier påbörjas. Det är så lagstiftningen är utformad så där bestämmer inte läkemedelsbolagen. De skulle gärna strunta i vissa djurförsöka (tex. LD50), men tyvärr hänger inte lagstiftningen med i den medicintekniska utvecklingen.

[helenal]
1/10/13, 9:50 PM
#29

Vart skriver man under protesten !??

Katthemsmatten
1/11/13, 9:59 AM
#30

#28 Helt korrekt! Vi hoppas på en ändring med det snaraste.

#27 Det finns många riktigt fåniga studier. Och som definitivt är tveksamma för att uttrycka saken milt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[maliimaloo]
1/11/13, 12:41 PM
#31

Ett tips är att stödja organisationen Forska utan djurförsök! De har ett nyanserat argumenterande och strävar efter att utveckla alternativ till djurförsök. Gå in på deras sida och läs! Finns massa intressanta fakta där som kan stödja ens egen argumentation i den allmänna debatten. En kan även donera och bli månadsgivare. Rekommenderar verkligen! Det är så mycket pengajakt inblandad i sådant här, att den nya sortens forskning måste stödjas. Tvärtemot vad en ofta tror, är det inte dyrare med alternativa metoder, utan ofta tvärtom. Men forskningsanslag måste till för att etablera alternativen till djurförsök och där finns ett enormt motstånd i branschen. (Allt detta enligt Forska utan djurförsök.) http://www.forskautandjurforsok.se/ #17: håller med dig till fullo! Vad har jag för rätt att plåga en annan individ eller t.o.m. ta ett (eller massor av) liv för att må bättre själv? Sjukdomar finns och det är hemskt. Så är naturen och även vi människor måste foga oss i den. i så fall kanske vi skulle vara mer försiktiga med att framkalla en massa farliga ämnen som ger oss cancer och annat, om vi inte kunde härja fritt med andra liv för att försöka rädda vårt eget skinn i efterhand. Såklart finns det andra sjukdomar som inte beror på oss själva, men det rättfärdigar fortfarande inte människan att plåga och utnyttja andra individer. Och som sagt, det som är gjort kan vi ju använda oss av, men varför fortsätta detta fruktansvärda när det finns alternativ?!

[maliimaloo]
1/11/13, 12:45 PM
#32

#29 det står i TS inlägg :) eller gå direkt till djurrättsalliansens hemsida.

LinnMafalda
1/11/13, 2:18 PM
#33

Det finns även en namninsamling här: https://www.change.org/petitions/astrazeneca-please-set-the-beagles-free

Nu har även Beagle Freedom Project erbjudit sig att hjälpa till med omplaceringarna. Det är en organisation som har erfarenhet av att omplacera just hundar som använts i djurförsök. Men ändå säger AstraZeneca nej.

Lena
1/11/13, 3:43 PM
#34

#33 Vad arg jag blir över att Astra säger nej! Hur motiverar företaget sitt nej-sägande?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Upp till toppen
Annons: