Annons:
Etikettsajten
Läst 846 ggr
fryckis
2013-01-03 20:30

Göra något för skygga katter typ TNR

Hej!

Drog i gång en tråd här med rubriken "Musjägare till gård på landet" då vi varit på jakt efter ett till katt till vår gård. Fick en massa bra tipps i tråden som jag får tacka för. Nu har vi i varje fall hittat en kille som vi tror kommer att trivas med oss och vi med honom.

Hursomhelst när vi kollat runt på diverse katthems sidor på nätet, slås man av hur många kattstackare som far illa och då kanske mest dessa skygga katter som är rädda för människor och många verka se som värdelösa då de inte är eller vill bli knäkatter.

Det man börjar fundera på kan jag göra något för dessa krakar att få de bättre. Vad som kanske känns naturligast eftersom vi nu sitter på en gård är att erbjuda några sådana katter ett hem hoss oss som stallkatter utifrån Tnr tänket med varma kojer, daglig mat och till syn m m.

Den fråga som jag måste kolla med er som har mer erfarenhet och kunnskap om sådant här. Skulle en sådan här idée fungera ihop med att vi numera har fem tamkatter som går ut och in som de vill via en kattlucka i våt hus. Eller är risken stor för att det blir krig mellan katterna. Finns också en hund som kan ställa till det.

Nästa fråga till er som håller på med dessa katter hur funkar det när en katt blir sjuk och måste till vetrinär? Kan tänka mig att den blir betydligt mer rädd en än tam katt.

Annons:
Uppkatten
2013-01-03 22:00
#1

Vad kul att ni har hittat en katt som ni tror kommer passa familjen! Vågar inte ge mig in på att försöka besvara samtliga dina frågor, men har du katter enligt "TNR-tänk" och någon av de missarna blir sjuk så får man nog tänka sig att fånga misse med fälla för transport till veterinär. Det kan vara bra då att välja en veterinär som är van vid att hantera skygga missar, t ex den veterinärmottagning som ortens katthem brukar använda. Vill minnas att ni är från Uppsala-trakten? Där finns t ex Uppsala veterinärmottagning som är mycket vana vid skygga missar och tar väl hand om dem!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katthemsmatten
2013-01-03 22:13
#2

Gratulerar till att ni nu funnit rätt katt för er!

Precis som Uppkatten skriver så är det fälla som gäller för TNR-katter och en bra veterinärpraktik med erfarenhet av skyggisar.

Jag kan inte tänka mig att det skulle bli någon missämja mellan era tamkatter och TNR-katterna så länge det finns tillräckligt med mat och skydd för alla individer. Det är först när det är brist som man måste börja försvara sin existens. Har jag fel i det jag skriver är jag övertygad om att du kommer att få läsa det i tråden.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
2013-01-04 10:03
#3

Jag har egna utekatter och jourkatter som inte blev tama som stallkatter. Inga problem. Enda skillnad att mina går in för att äta och de andra får i stallet.

Vad du måste tänka på:

Det krävs tillstånd att ha mer än 9 katter över ett år. Men det brukar inte vara problem och är gratis. En djurskyddsinspektör kommer ut till er och kollar hur ni har och katterna har det. Men det finns djurskydsinspektörer som inte gillar skygga katter. Jag hade tur att "min" djurskyddsinspektör gillade idéen.

Avmaskning och veterinär: Jag har fällor och jobbar mycket med håv. Det finns en öppning i stalldörren för katterna så jag kan ställa en fälla framför öppningen ifall. Enligt lagen ska en katt ha tillsyn två gånger om dagen. Något som inte är möjligt med skygga stallkatter. Men jag ger de mat ungefär samma tid varje dag då ser jag när de kommer. Avmaskning gör jag då med Milbemax i lite margarin som de gärna slicka i sig. Det går också med flytande Axilur men är svårare att dosera när det är flera katter. En katt ska avmaskas vid behov men mina får avmaskning då ca 2-3 gånger om året.

Det är inte optimal att ha skygga stallkatter men jag tror nog att de trivs. Alternativet hade varit avlivning och det är inte rätt och respektlös mot en katt vars enda fel är att den är rädd.

Jag anser helt klart att det är bättre för en katt att leva som skygg stallkatt än att bli avlivad. Många många katter har det mycket värre än mina katter. Mina är iaf kastrerade, får mat och har en bra plats att leva och sova. De omgås mycket med mina tama utekatter, det brukar inte vara problem när alla är kastrerade.

Önskade att fler skulle tänka som ni och ta en skugg stallkatt på katterna villkör. Lycka till!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Gatukorsning
2013-01-04 20:45
#4

#3 Alexej, va roligt att få läsa om hur du har det med katterna på gården. Det märks att du verkligen har det fint ordnat för dem.

Tycker du att det är svårt att upptäcka om någon av stallkatterna blir sjuk? Klart att varje katt beter sig olika när de blir dåliga och även om de är skygga stallkatter så är jag övertygad om att du har koll. Frågar mest av nyfikenhet.

Tyvärr kan jag inte ha skygga stallkatter i min lägenhet i stanFlört…men någon gång ska jag flytta ut på landet och då vet jag precis vilket forum jag ska vända mig till för att få goda råd!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

fryckis
2013-01-05 06:36
#5

Tack för svaren, det skall ju inte vara helt omöjligt i varje fall att göra något framöver.

Jo, kastrering är ju defentivt ett måste. Räcker och blir över med alla kattungar som blir till och ingen är intresserad av att ta hand om. Hade mest en fundering på om det ändå skulle kunna bli något slaggs grupptänk mellan dem och tjaffs trots kastrering.

Att det inte är en optimal lösning för katterna, men att det är betydligt bättre än allternativen håller jag med om. Det man väl kan känna är att vi männsikor har skapat problemet med vilda katter genom hur vi ser på katten som en slit och släng sak som inte har något egentligt värde. Då kan jag tycka att vi har ett ansvar att lösa problemet och då inte genom att välja den lättaste lösningen att avliva dessa katter.

Skall sätta mig in mer i det är med skygga katter, tnr m m så skall det nog kunna bli lite platser som stallkatter här

Andina
2013-01-05 14:16
#6

En tråd jag blir glad av! Ser fram emot att höra fortsättningen! Flört

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Upp till toppen
Annons: