Annons:
Etikettsajten
Läst 4444 ggr
annebeate
2013-01-03 16:53

*LÖST* VÄDJAN FÖR PONTUS!

5-årige gråblåe hankatten Pontus försvann i Snöstorp, Halmstad, under juldagen.Gråter Han var på tillfälligt besök där  och bor annars i Malmö. Han är m a o helt obekant med omgivningarna och inte van att vara ute. Vid försvinnandet bodde han i stödhem.

Hans efterlysning ligger ute på KKS facebook. Så tacksom om någon vill lägga in efterlysningen med foto i denna tråd. Där finns även kontaktuppgifter.

Det oroväckande är att ingen just nu letar efter honom. Detta borde vara prio 1 för stödhemmet tycker man. Rädsla finns att han kan ha fastnat någonstans, bl a ska dräneringsrör finnas på tomten till den fastighet där han tillfälligt vistades. Enligt uppgift på KKS facebook  tillåter inte ägaren till fastigheten att man gör en kontroll.

Nu en vädjan om hjälp! Efterlyses någon som bor i Halmstad eller dess omgivning eller känner någon som där  som kan hjälpa till att aktivt söka efter Pontus. Det känns mycket brådskande!

Annons:
Krullsvans
2013-01-03 16:57
#1

Men HU vilken mardröm! :-(

annebeate
2013-01-03 17:04
#2

#1 Visst är det. :-(  Hjälp  behövs omgående!

[Skyggis]
2013-01-03 17:07
#3

Så stödhemmet letar inte efter Pontus. Skulle vilja anmäla sånt, det gör mig URFÖRBANNAD, och det är bara förnamnet.. Skrikandes

Katthemsmatten
2013-01-03 19:29
#4

Varför i hela friden letar ine stödhemmet efter den katt de lovat vårda och vad är det som gör att fastighetsägaren inte tillåter att man letar efter en katt som eventuellt kan ha fastnat i dräneringsrören????? Kan man inte göra en polisanmälan för att åtminstone tvinga fastighetsägaren att man får göra en sökning??  #3 Ditt versla ord delar jag med dig!

Medarbetare Hittekatter iFokus

annebeate
2013-01-04 10:59
#5

Nu ligger efterlysning ute om sökhjälp både på KKS facebook och sedan i går kväll även på Kattjourens facebook. Måtte hjälp finnas att få!

Någon här på forumet som bor i Halmstadtrakten som kan hjälpa till i sökandet?

Pontus en liten innekatt som nu vistas där ute i kylan i okända trakter.Gråter

Gör gärna  en insats för lille Pontus genom att gå in på KKS eller Kattjourens facebook och dela!

annebeate
2013-01-05 16:46
#6

Pontus fortfarande försvunnen. Snälla dela inne på KKS eller Kattjourens facebook!

Annons:
Lena
2013-01-05 23:42
#7

Usch vad hemskt! Förstår inte heller fastighetsägarens aviga inställning eller varför inte stödhemmet letar?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

martdat
2013-01-06 11:37
#8

stödhemmet har ju dragit därifrån. de var på besök… Skrikandes

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

MSH
2013-01-06 11:56
#9

Men vad synd! Finns det någon som letar….?!!

martdat
2013-01-06 12:16
#10

ja folk från kks letar om jag fattat rätt. står om honom på kks faccebook,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Lena
2013-01-06 13:13
#11

#8 Låter ju inget vidare!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
2013-01-06 13:54
#12

KKS har tyvärr ingen  boende aktiv i  Halmstad och har fått åka upp från Skåne och sätta upp lappar och annat under några dagar. Man efterlyser förtvivlat hjälp av boende i hamstadtrakten  med att leta aktivt efter honom. Denna rara innekatt  har nu varit försvunnen i 12 dagar och naturligtvis är oron mycket stor för honom.

Finns här någon som bor i halmstadtrakten som kan anmäla sig att leta aktivt efter Pontus?

Ni kan alla göra en insats för honom genom att antingen gå in på KKS eller Kattjourens facebook och dela och kommentera. Budskapet om Pontus försvinnande måste spridas. Pontus just nu en ensam liten innekatt  där ute i främmande trakter.Gråter

MSH
2013-01-06 13:58
#13

Det är verkligen hemskt! Bor långt ifrån tyvärr……

Annons:
Andina
2013-01-06 16:46
#14

Ledsamt att läsa om bristande intresse…

Jag hoppas innerligt att lilla Pontus hittas snart!

Titta igenom tipsen på sajter (om ni inte gjort det redan förstås)att anmäla hans försvinnande på - ju fler ställen hans efterlysning finns på desto bättre, så tänker jag också. Och det är ju en hel del sajter man kan efterlysa sin katt på.

All lycka till, till de som jobbar för att hitta Pontus och till Pontus själv förstås! Kyss

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Gatukorsning
2013-01-17 12:20
#15

Ännu ingen Pontus?

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

annebeate
2013-01-17 19:57
#16

Pontus är fortfarande försvunnen. GråterGråterGråter Tänker på honom dagligen. En blyg liten innekatt som inte varit ute tidigare. I går  fanns en väl synlig efterlysning med bild på honom intagen i lokaltidningen i Halmstad. Vad jag förstått distribueras tidningen runt om i Halmstad. Efterlysningen går inte att missa. Utlyst hittelön 5 000:-. Nu hoppas vi…..

MSH
2013-01-17 20:01
#17

Men stackars lilla misse….! Hoppas verkligen att han hittas!!

Katthemsmatten
2013-01-18 09:55
#18

Hoppas att man är ute och aktivt söker honom också. Jättebra med annons och hittelön, men det behövs mycket praktiskt jobb också för att rädda Pontus.

Medarbetare Hittekatter iFokus

annebeate
2013-01-18 10:38
#19

Hitta Pontus i Halmstad facebook vädjar man om sökhjölp. Det verkar som det är svårt att hitta folk som är ute och letar och fått uppfattningen att det sker mera sporadiskt men kan ha fel. Det borde samlas en grupp som söker över hela området som är stort och även pratar med boende i området. Här finns kanske medlemmar på detta forum som kan hjälpa till  och även skriva inlägg där med bla tips  och hålla det aktuellt.

Katthemsmatten
2013-01-18 10:49
#20

#19 Då gör man i alla fall vad man kan för Pontus. Hoppas att det finns medlemmar här inne som bor i grannskapet och som kan hjälpa till litet praktiskt men också med goda råd och peppning.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
annebeate
2013-01-18 17:34
#21

Var är du Pontus? GråterFörsvunnen och ensam  ute i kylan i främmande trakt sedan snart fyra veckor.

Det är helt tyst. Ingen som helst aktivitet på vare sig KKS facebook, Kattjourens facebook eller Hitta Pontus i Halmstad facebook.Gråter

[maliimaloo]
2013-01-18 22:33
#22

Puttar och delar facebooksidan!

Gatukorsning
2013-01-19 10:04
#23

Tassar upp!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

lillmymlan
2013-01-19 10:44
#24

Delar via FB!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Tessen
2013-01-19 15:40
#25

Delade facebooksidan för att hjälpa hitta Pontus till en nära vän som bor i Halmstad och är en enorm djurvän. Så jag hoppas på att han kan ta en sväng och kika i området. Stackars lillkissen måste ju frysa en massa :(

/T

MSH
2013-01-19 17:04
#26

Ja det är så hemskt….. Kylan ensamheten och hungern……! Måtte ngn hitta honom!!

annebeate
2013-01-19 21:36
#27

Tack Tessen och ni andra för att ni tänker på lille Pontus. Tänker som MSH, måtte någon hitta honom, En rar liten blyg  innekatt som kämpar därute.Gråter

Annons:
MSH
2013-01-20 10:24
#28

Har ni inte fått några tips….?

annebeate
2013-01-20 10:39
#29

Vid nyår ringde en man  till KKS och sa att han trodde han hade Pontus, som  var skadad i ena benet om jag minns rätt. Samtalet  bröts tyvärr pga dålig telefonförbindelse och uppringaren hade dolt nummer. Katten hade hittats på Ljungbyvägen  helt  nära Elmbladsvägen där Pontus försvann. Lite senare hörde  någon  annan av sig och uppgav sig ha sett en grå katt på samma gata som skulle kunna vara Pontus. Därefter helt tyst. Om ändå stödhemmet hade hjälpt till att söka men enligt uppgift gör man inget därifrån. Rent besynnerligt  och upprörande att man inte hjälper till.

Lena
2013-01-20 11:48
#30

#29 Men så ledsam hela den här historien är! Stödhemmet borde göra allt de kan för att hitta katten när det är dem som är orsaken till att han sprungit bort. Och dem de var på besök hos - kan inte de dra sitt strå till stacken? Skrikandes

Har skrivit om det på vår Facebook sida och i vår grupp Kattgruppen.

Hittade även en officiell Facebook sida för Halmstad där jag skrev ett inlägg. Den väl tilltagna hittelönen borde få fart på folk. Även dem som inte brinner för hemlösa katter…

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
2013-01-20 12:10
#31

#30 Tack Lena! All hjälp behövs nu.

Maria P.
2013-01-20 12:31
#32

#29 Sorgligt. Hoppas verkligen att lille Pontus hittas strax.

Kanske kan volontärer och personalen på katthemmen i trakten hjälpa till att leta efter Pontus?

Förslag på andra som man kan vända sig till för att få hjälp med sökandet: olika djurföreningar/-organisationer, pensionärsföreningar, elever som läser biologi och/eller naturkunskap på gy. människor som älskar djur (kan kontaktas via ngn "grupp" verksam inom kyrkan, kulturen, etc. 
Kommunen kan kanske hjälpa till med att sprida info. om Pontus. 
Polisen kan kanske hjälpa till (hålla ögonen extra öppna när de patrullerar, etc.).

Viktigt att lappa överallt med bild (busshållplatser, tågstationen, bibliotek, skolor, livs, äldreboende, sporthallar, restauranger, cafeterior, pizzerior, ljusstolpar, fastigheter, anslagstavlor,…).
Prata också med så mycket folk som möjligt. De som promenerar hundarna och de som springer kan man be att hjälpa till med sökandet. Likaså folk som promenerar.

Kanske har ni redan gjort allt detta … Bodde jag närmare skulle jag hjälpa till att leta efter honom.

MSH
2013-01-20 14:10
#33

Men jag förstår inte varför inte stödhemmet letar? Har jag missat ngt? Är ett stödhem inte som ett "vanligt" hem som tar hand om sin katt?

annebeate
2013-01-20 14:31
#34

#33 Den frågan är vi många som ställer oss. Själv hade jag inte fått en lugn stund om jag inte gjorde allt  som stod i min makt för att hitta honom.

#32  Tack Maria P.  för  dina uppslag och omtanke om Pontus.

Annons:
[eskils]
2013-01-21 15:27
#35

Puttar för Pontus.

annebeate
2013-01-21 23:02
#36

I morgon 4 veckor sedan Pontus försvann.Gråter Inte ett spår. Stöd gärna sökandet genom att gå in på Hitta Pontus i Halmstad facebook och lämna tips och råd. Pontus försvinnande i främmande trakt får inte glömmas bort.

Katthemsmatten
2013-01-22 12:43
#37

Hoppas stödhemmet trots allt har så mycket hut i kroppen att de är ute och letar, lappar och matar!

Medarbetare Hittekatter iFokus

annebeate
2013-01-22 17:03
#38

# 37 Det vore det  självklara men tyvärr tror jag inte att det är så. Inte ens i början någon aktivitet att tala om vad jag erfarit. Stödhemmet finns dessutom i Malmö. Därför är Pontus så beroende av oss andra. Han får bara inte glömmas bort.

Hjälp Pontus genom att på olika sätt sprida att han är försvunnen och uppmuntra "hans" facebook.

MSH
2013-01-22 20:28
#39

Men det är så sorgligt….. Finns det ordentligt med lappar uppe i området som han försvann i…? Matas det någonstans…?

annebeate
2013-01-22 20:44
#40

Har svårt att få överblick eftersom jag bor i Malmö. Söker information från olika håll. Så oroande att  en efterlysning i lokaltiden med  5 000 kr i hittelön och  med stor bild på Pontus och som man som läsare inte kan ha  missat ändå inte ger något alls vad jag förstått. Önskar att flera kunde samlas och söka igenom området som ska vara stort, prata med de boende och ha fälla ute. Tystnaden är förfärande, särskilt som han är innekatt och inte känner till denna landsdel.Gråter

Sidentass
2013-01-22 20:57
#41

Kan inte för mitt liv förstå varför stödhemmet inte letar..hade jag varit stödhem hade man ju varit utom sig av oro…och gjort allt som stått i ens makt för att leta själv, och söka hjälp med letandet…

Tyvärr kan jag ju inte vara aktivt behjälplig här i Linköping..men jag håller alla tummar som finns…misse kan ha krypit någonstans där han söker värme…

putt!

Annons:
MSH
2013-01-22 21:30
#42

Ja på nått vis så hade jag känt att jag skulle ge ännu lite "extra" om jag var stödhem?! Konstigt att annonsen inte gett något…?! Finns det något mer som kan göras…? Stackars lilla missen…. så kallt det är också… Håller alla tummar!!!!!

annebeate
2013-01-22 22:05
#43

Det viktiga är just nu att sökandet organiseras och det är tydligen svårt att hitta någon som kan göra det på plats. Så lätt att Pontus försvinnande annars snart faller i glömska.

Var är du lille Pontus?

Andina
2013-01-23 08:53
#44

Varje morgon söker jag på upphittade katter på nätet och hoppas alltid att någon av de katter som efterlysts här ska dyka upp bland dem. Jag hoppas så innerligt att lilla Pontus hittas snart! Gråter

En grå katt som hittats mellan Veberöd o Sjöbo, gissningsvis är det inte Pontus (det är ju en bit bort från Halmstad… men vem vet om han söker sig hemåt Malmö…) men då kan vi utesluta den katten åtminstone…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

annebeate
2013-01-23 20:58
#45

#44 Tyvärr inte Pontus Gråter Katten på bilden är  tack och lov nu intagen.

Så fint Andina att du dagligen bryr dig om efterlysta katter.

MSH
2013-01-23 21:19
#46

Synd, märkligt att inga tips kommer….? Något nytt om sökandet? @Andina, fint tänk, tänk om fler kunde hoppas/hjälpa till… Vi som söker efterfrågar fortfarande något slags "nationellt" register… -Ursch så många bortsprungna katter det finns….:-(!!!

annebeate
2013-01-23 23:48
#47

Pontus hittad välbehållen i kväll! Glädjen är enorm! GladGladGlad

[Skyggis]
2013-01-24 00:00
#48

Weeeeeeeeeeeeee!!!!

Skuttar av lycka Skrattande

Annons:
Gatukorsning
2013-01-24 00:01
#49

Såg det FB.

Kärlek och lycka i massor!!! Och fasiken vad skönt att han är funnen!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

carlas
2013-01-24 00:03
#50

Vilken glädje!!!!Skrattande

[edit - hittade länken]

anebit
2013-01-24 00:26
#51

Läste det också på FB…. Underbart! Glad

Så här står det på ett ställe: Carina fick meddelande tidigare att en katt som liknade Pontus var instängd i garaget till huset där han försvann! Nya ägare !

Här är länken till KKs  FB

http://www.facebook.com/#!/photo.php?fbid=463362673713678&set=a.220540394662575.51324.213513735365241&type=1&theater

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Gatukorsning
2013-01-24 00:40
#52

Instängd i garaget???

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

anebit
2013-01-24 00:58
#53

Så här står det längre ner och det är väl det troligaste, han kan ju inte varit instängd i garaget utan säkert uppehållit sig i närheten…

Ann-Margaret Svensson Pontus kan inte ha varit instängd i garaget i 4 veckor, det har flyttat ut en familj och en ny familj har flyttat in, jag tror han kommit in i garaget idag

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

kattassen
2013-01-24 07:20
#54

#53 Tänkte också att hujeda - har han suttit i det där garaget i en månad?

Men det är klart har huset varit tomt har väl ingen varit i garaget heller kanske?

Hoppas han kommit dit nyss

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

MSH
2013-01-24 07:52
#55

Men UNDERBART!!!!!!!!!!!!!!!!

Annons:
lillmymlan
2013-01-24 09:20
#56

HURRA!!!!!!!!!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

[eskils]
2013-01-24 10:43
#57

Toppen!!! Ska han tillbaka till stödhemmet nu?

Maria P.
2013-01-24 10:44
#58

Härligt!

Andina
2013-01-24 11:52
#59
Helt underbart! Grattis till Pontus och hans familj!! Kyss

Om jag förstått det rätt så är han hittad i ett garage (har inte FB)? Men inte kan han ha varit instängd där - men kanske hittat in där o sökt skydd. Jag hoppas vi kan få en liten 'redogörelse' så småningom här också?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

anebit
2013-01-24 12:41
#60

#57

Hitta Pontus i Halmstad Pontus hämtas idag av sin ägare, dvs en förmedlare inom Kattkommando Syd. Pontus är en blyg katt och han ska börja sitt nya liv hemma hos förmedlaren tills han verkar ok och därefter får vi se vad som händer …

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

annebeate
2013-01-24 19:50
#61

Tack och lov ska Pontus inte tillbaka till stödhemmet.

Önskar själv att den aktuella förmedlaren hos KKS behåller honom permanent. Jag har haft kontakt med henne under den tid Pontus varit försvunnen och hon har verkligen kämpat för att Pontus skulle hittas. Hon älskar honom mycket, det stod klart för mig från första stund.

Lille Pontus, nu tillbaka i SkåneKyss

MSH
2013-01-24 20:06
#62

Det vore väl underbart om han fick/kunde stanna hos henne? I alla fall så glädjs vi så mycket åt att han nu slipper vara ute!

Annons:
Gullimat
2013-01-24 23:28
#63

Helt underbart att Pontus äntligen hittades. Det verkar som varken stödhemmet från Malmö eller dem som han rymde ifrån, har varit aktiva i sökandet efter honom. En eloge till de nyinflyttade som sökte hjälp när de hittade honom i garagetKyss

Katthemsmatten
2013-01-25 09:47
#64

Stor eloge till de nya husägarna!

Men det är förskräckligt om inget av stödhemmen engagerat sig. Jag förstår att det är svårare att jobba på avstånd, men vi har ju en tråd med en kattägare som trots 20 mil från platsen katten försvann och bostaden är mycket aktiv och har fixat med hjälp på orten katten försvann. Plus att familjen själva varje helg är ute och letar, lockar, lappar………

Medarbetare Hittekatter iFokus

annebeate
2013-01-25 10:27
#65

Stor eloge  och stort tack till till Boja på katthemmet Kattmyntan i Halmstad!

Hon har vad jag förstått gjort en beundransvärd insats under Pontus försvinnande genom att  bland annat ständigt sätta ut mat och bevaka fälla, detta trots att hon själv har stora bekymmer just nu. Den 31 januari ska Kattmyntans lokaler lämnas och vad jag förstått fanns  cirka 17 katter kvar häromdagen. Bojas stora engagemang bidrog säkerligen  eller t o m kan ha varit helt avgörande för att Pontus överlevde i kylan.

Även stort tack till Anna och Maj på katthemmet Kattfoten i Halmstad!  Även mycket engagerade i Pontus försvinnande och det var dessa två som hämtade hem Pontus från de nya husägarna sent på onsdagskvällen.

emjon
2013-01-25 10:38
#66

Underbara nyheter att Pontus hittad välbehållenGlad.

Hoppas också att Pontus får stanna permanent hos förmedlaren för han förtjänar att få riktig trygghet nu efter sina äventyr.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Lena
2013-01-25 17:50
#67

Underbart att Pontus har hittats! Idag var en bra dag! Tre goda nyheter så här långt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
2013-01-25 20:13
#68

Nu har Pontus lämnat Haga och de undersökningar som en katt på rymmen bör genomgå har gjorts. Pontus är nu hemkommen till KKS förmedlare och han kommer att få massor av kärlek och omtanke där.Kyss Så  tacksam över  att Pontus klarade sig så bra trots svåra strapatser.Glad

MSH
2013-01-25 21:25
#69

Så underbart! Blir alldeles tårögd!!!

Annons:
Tessen
2013-01-26 09:05
#70

Åh vad skönt att fina lilla Pontus slipper vara ute hungrig och frusen längre! Men Fyy för jourhemmet! Lovar man att ta hand om en katt tills den hittar sitt föralltid-hem så får man ju faktiskt ta och göra det, även i motgångar och när saker och ting blir jobbiga! Men jag blev verkligen varm i hjärta och själ nu när jag såg att lilla killen var tillbaks inne i tryggheten igen!

/T

Upp till toppen
Annons: