Annons:
Etikettsajten
Läst 1263 ggr
Lena
2013-01-01 13:34

Vilket berör dig mest? 2012!

I Hittekatter iFokus Nyårskrönika kan du läsa valda delar vad som hänt under 2012 i hittekattsvärlden. Krönikan är långt ifrån någon fullständig redogörelse över vad som hänt i landet. Den speglar mera vad som fått utrymme här på sajten.

Vilken av följande händelser har berört dig/engagerat dig mest? Motivera gärna i tråden nedan.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Lena
2013-01-01 13:42
#1

Det som gjort mig själv mest upprörd är den häxjakt som flera olika Länsstyrelser ägnat sig åt när det gäller katthem som arbetar med målgruppen skygga/förvildade katter.

Som nummer två förslaget till ny djurskyddslag. Om förslaget skulle gå igenom kommer det att få en mycket negativ effekt på de skygga och förvildade katterna. Något som påverkar allt vårt arbete.

Bildandet av Kattskyddsförbundet SVEKATT är en mycket positiv sak. Det ger mera ryggrad och tyngd i arbetet med de hemlösa katterna och kattens status.

I övrigt är jag full av beundran inför alla fina insatser som görs ute i landet. Både i stort och smått! Det är ju fantastiskt! Särskilt när man tänker på att allt är ideellt frivilligt arbete. Något som borde uppskattas mycket mera av myndigheterna. Nu visar de ingen uppskattning alls utan förföljer istället eldsjälar.

En tråkig händelse som jag har lite svårt att glömma är Topaz bedrägeriet. Nu ska vi naturligtvis inte låta en sådan ful bedrift färga det gångna året. Min förhoppning är istället att vi aldig mera behöver uppleva något liknande.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

majvi
2013-01-01 14:39
#2

Beröret och berört…men det viktigaste för mig har varit Backakatterna.

Göteborgs katthjälp lyckades stoppa avskjutningen och få med sig bostadsbolaget att börja med TNR där.Det har varit problem med förvildade katter där i många år,många katter har dödats, men det har inte varit någonsomhelst kontroll över det hela.Om kattungar svälter ihjäl för att mamman har dödats eller om katter har skadskjutits det har inte myndigheterna brytt sig om.

Det har tidigare funnits sjuka och magra kattungar och katter,nu är där välmående katter som får mat och har ett krypin där de kan värma sig

Det finns många goda exempel på TNR succéer i andra länder men jag tror att det har varit bra med ett stort projekt i Sverige också, där dessutom man har samarbetat med ett bostadsbolag.

Jag tror det är mycket viktigt med tanke på just häxjakten på förvildade katter att visa på att det här fungerar mycket bättre än avlivningar.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Lena
2013-01-01 14:51
#3

#2 Absolut en mycket viktig insats när det gäller acceptansen av TNR-metoden i vårt land. Det som är så underligt är att Länsstyrelsen just här i Västra Götaland är värst vad gäller motståndet mot TNR. De lägger hela sin energi på att motarbeta Göteborgs Katthjälp och TNR-metoden. Detta trots att de har flera tydliga bevis på hur bra metoden är. Det gör mig galen!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

polgara
2013-01-01 15:01
#4

Lille Victor har nog beröret mig mest

Uppkatten
2013-01-01 15:03
#5

Jag har berörts av så mycket! Av mirakelkatten Victors öde, av lilla Mösse som var så illa ute under en tid, av sökandet efter Kocka - hittekatten från Prag som är försvunnen vid Kolmården sedan 6 månader tillbaka, av länsstyrelsens häxjakt på skygga katter, av Elfvikskatterna, av Svekatts arbete mm!!! Kan inte ta ställning till vilket som berört mest.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lena
2013-01-01 15:09
#6

#5 Så är det naturligtvis att allt berör och är viktigt på sitt eget vis. Sedan finns det saker som påverkar mera på ett större plan som t.ex djurskyddslagen gör och klimatet för föreningar och privatpersoner som jobbar med hemlösa katter. Om det kommer att bli ännu svårare och tuffare för eldsjälarna än det redan är undrar jag hur det kommer att gå? Känner mig djupt oroad.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
majvi
2013-01-01 15:23
#7

#3 Jag ska posta en historia senare skriven av en voluntär på ett djurhem i USA innan och efter Nathan Winograd -no kill förespråkaren-blev chef för hemmet.  Det blev stor skillnad bara några personer fick sluta och en chef med hjärtat på rätta stället kom dit.Det finns hopp.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Sabbekatt
2013-01-01 16:49
#8

Svarade 14 - Vet inte/Kan inte ta ställning. Alla alternativen har berört mig på ett eller annat sätt.

Lena
2013-01-01 18:18
#9

#4 När det gäller Victor blev han en röst för alla hemlösa katter som dör en kvalfylld död pga människors bristande förmåga att ta ansvar för sina katter. Det är viktigt och behövs. Det blir en viktig påminnelse om hur katters liv kommer att se ut om man lämnar dem åt sitt öde.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

destiny
2013-01-02 00:15
#10

Samtliga alternativ berör mig men ska jag välja ett måste det bli Trelleborgskatterna eftersom jag i högsta grad är involverad där.

Lena
2013-01-02 08:42
#11

#10 Ja det förstår jag för det har ju varit något ni kämpat så mycket med nu under ca 2 års tid. Blir ju som en del av er vardag.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

johnnys girl
2013-01-02 13:02
#12

Hopplöst att rangordna.Alla exempel som tas upp berör. Viktors öde berörde mig mycket djupt. Trots att jag sett mycket elände satt jag vid datorn och grät som ett barn när jag såg bilderna på honom. Blev så arg ocj lessen över  hur orättvist det kan vara när hans kropp gav upp och han somnade in.

Annat som berört mig mer handgripligt i allra högsta grad är uppbyggnaden av SVEKATT och med anledning av det främst förslaget till ny djurskyddslag och Lst häxjakt på kattthemmen och de skygga katterna som vi arbetar med för högtryck just nu.

Elfviksprojektet ligger mig varmt om hjärtat också eftersom jag fångat in många av Elfviksmissarna och haft nästan alla elfvikarna  i min gäststuga som fungerat som ett slags  transit-station innan det blivit klart med vilket katthem som kan ta emot.

Botkyrkakatterna är ett annat projekt som jag varit lite, lite involverad i, främst med  stöd och råd samt utlåning av fällor. Ett otroligt arbete som gjorts av i princip en privatperson helt själv. Snyggt jobbat!

Göteborgs Katthjälp och deras arbete med Backa Katterna. Hatten av säger jag bara. Och den Husdjursdag som genomfördes där, proaktivt med nya grepp och precis vad som behövs.

Alla ni som kämpar och bidrar till katterna på olika vis. Antingen man knåpar ihop saker som inbringar pengar, skänker pengar, ligger i buskarna och vaktar fällor, volontärar på katthem och tröstar lessna katter, skriver ilskna debattartiklar. Alla är vi guld värda

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

johnnys girl
2013-01-02 13:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

När man läser om allt arbete som gjorts inser man att det finns hopp.

Foto. Sara Bolmsten

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

Annons:
[Skyggis]
2013-01-02 15:23
#14

Victor.. älskade Victor  Gråter

annebeate
2013-01-02 15:32
#15

Många  goda alternativ att välja på men min röst föll på Victor. Gråter Han blev under året en symbol för allt lidande som  våra hemlösa utekatter utsätts för. Jag hoppas att det stora engagemang som kom till uttryck bland tusentals människor runt om i landet på olika kattsajter ska leda till att alltfler gör en aktiv insats för att på olika sätt hjälpa våra små där ute.

emjon
2013-01-02 15:40
#16

Det är svårt att välja bara en sak för jag blir alltid berörd när det handlar om katter.

Mest berörd blev jag av Viktor och så oerhört tragiskt att ingen uppmärksammade honom innan det var för sentGråter.

Sedan är det oron över hur det skall gå för alla hemlösa kissar pga den nya djurskyddslagen.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

viktoria91
2013-01-02 16:00
#17

Allt berör på olika sätt. Dem som berört mig mest är skyggisarna som idioter inte tycker ska få en enda chans. Och så klart Victor, att ingen sett han eller brytt sig innan det var försent. Att folk inte kan lägga runt sketna 1500 kr på att kastrera, vaccinera och märka sina katter. Dem borde aldrig någonsin få äran att ensingång klappa något djur!

Katthemsmatten
2013-01-02 20:44
#18

Självklart har berättelserna om alla enskilda projekt berört djupt, liksom bildandet av Svekatt fast på ett mycket positivt sätt. Jag minns mest min ilska över sättet som TS bakom Katitsi försökte manipulera och smutskasta dem som hjälpte henne och Katitsi och hennes små ungar. Men till slut blev jag ändå tvungen att välja Länsstyrelsernas häxjakt mot skyggisar. Att det fortfarande ska vara så svårt att förstå att även skygga individer har en rätt till ett gott liv, som TNR-katt eller som huskatt beroende på individ. Min egen lilla skyggis ligger just nu vid mina fötter och spinner. Hon hade inte haft en chans om hon skulle godkänts av någon okunnig person från LST innan hon kom till mig.

Medarbetare Hittekatter iFokus

viktoria91
2013-01-02 21:01
#19

#18 Samma med min skyggis, hon hade tagits bort direkt. Nu är hon en riktigt mysgris som buffar en i sidan HÅRT om man inte klappar henne direkt.;-) Jag och min sambo har tsk 3 katter, min fd skyggis är den enda som direkt reagerar på sitt namn och kommer springandes till en.^^

carlas
2013-01-03 00:44
#20

Lucifer Gråter

Visst är det sant med nivåer och påverkan på större plan, och länsstyrelsens häxjakt på skygga katter står i topp här, eller botten, hur man nu ska uttrycka det. Liten Victor blev en röst för hemlösingar och kontra människors/myndigheters bristande ansvarstagande.

Alldeles som Lucifer. Fortfarande.

Annat gör en ju så himla glad! Som TNR-projekt, och en massa enskilda insatser!!!!

Annons:
[Skyggis]
2013-01-03 00:54
#21

Så sant Carlas, världens underbaraste Lucifer tänkte jag också på.

Victor och Lucifer är exempel på sådana katter som berört till oändligt många tårar och mycket känslor..

Tänker väldigt mycket på Lucifer Gråter

Lilla gubben, kampen för att hitta dig ska fortsätta.

Isatis
2013-01-03 11:15
#22

Svårt att välja men lille Victors öde grep mig djupt. Så har jag, av någon anledning, fallit för Kvibergskatterna. De sliter så hårt och betalar så mycket ur egen ficka (som så många andra också gör). Dessutom är jag, rent allmänt, svag för göteborgare.

sighni
2013-01-03 13:47
#23

Jag valde förslaget till djurskyddslagen för den är grunden till allt arbete för djuren och för hur myndigheter, rättsväsende och allmänhet ser på djuren. Alltså är det mycket viktigt vad som står där.

Lena
2013-01-11 20:23
#24

Puttar upp för flera synpunkter!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ödlan
2013-01-11 21:03
#25

Det jag nog måste välja är bedrägeriet för att samla in pengar till stackars Topaz. HUR nära jag var att skänka en större summa pengar och säkert många med mig. Att detta sedan kan leda till att "verkliga" behövande katter inte får hjälp. Vi ser då och då svåra skador på katter och inga pengar finns, hur ska man lita på att hjälpen kommer till dit den behövs?

Nä, usch o fy för bedragare!

Sen hoppas, hoppas jag att den nya djurskyddslagen blir bra för oss!

Lena
2013-01-13 12:30
#26

#25 Ja du den där tråkiga historien tog oss riktigt hårt. Det var verkligen höjden av fräckhet. Tyvärr tror jag inte det blev så mycket till rättsligt efterspel då många som skänkt pengar lät det hela bero. Fick höra kommentarer som att man inte haft tid/ork att gör polisanmälan. Kanske var det precis det som bedragarna (tror det var flera) kallt räknade med?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: