Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 9127 ggr
[hamsternlukas]
2012-12-31 01:08

*Låst*Ett nödrop till i Göteborg!

NY TRÅD: Tynneredskatterna

Läste nyss om katterna vid nån verkstad i Göteborg och sitter i en nästan identisk situation, även den biten angående egen bristande förmåga, jag är också sjuk och har mkt begränsade krafter.

(Vet ej om jag lägger inlägget i rätt kategori ??)

Behöver akut hjälp, gärna av flera personer då jag inte har så mycket möjlighet på egen hand att fixa detta.

Har kontaktat gbgs katthjälp men de har intagningsstopp.

Kopierar in text från vår mailkontakt.

  • Hej!
    Har en vän på fb som en tid matat några kattungar i området, försökt prata med henne och att hon måste kontakta er eller annan förening.Man kan ju inte bara mata katter och tro att det räcker!!! Sagt till henne att ni finns samt att att det kan bli ett jätteproblem om de förökar sig så småningom…De lär ju skjutas ihjäl  Just nu är jag riktigt orolig och bedrövad för det smälls raketer och smällare… snälla återkom till mig!

  • 03:16

    Suttit där i två timmar nu,det är en kattmamma med två ungar tror jag.Mamman kom fram och var med mig i en timme och fick skinka och tonfisk som hon åt under väldigt morrande.Hade en kattkorg/bur full med mat..tredje gången var hon inne med nästan hela kroppen och jag försökte stänga men jädrar vad hon flög iväg  mkt svårfångad dam. Blev så besviken för man vill ju ge henne och ungarna trygghet och värme, men de förstår ju inte sitt eget bästa 

  • lördag

  • 08:36 Göteborgs Katthjälp

    Hej!
    Du har helt rätt i att man inte bara kan mata hemlösa katter, det krävs mycket mer.
    Om du har för avsikt att ge katterna ett hem hos dig så kan vi isf låna ut infångningsmaterial till dig så underlättar det att få in familjen.
    Vi har dessvärre intagningsstopp och kan inte ta oss an fler ärenden på ett bra tag nu men vi kan vara behjälpliga med råd, tips och materila om det behövs lånas.
    Adm/Göteborgs Katthjälp

    http://v3.goteborgskatthjalp.com/images/pdf-fil/matahemlosakatter.pdf v3.goteborgskatthjalp.com

  • Idag

  • 23:15

    Jag har ingen möjlighet dessvärre att ge fler djur ett hem, har redan adopterat fem, marsvin, två hundar och en gammal katt som inte vill ha kattsällskap. Har inte ekonomi heller.Vet inte vad jag ska göra nu, det är ingen trevlig miljö här ute, och affären de bor intill säljer smällare och raketer för fullt nu  Kan man vända sig någon annanstans eller vad ska man göra?

  • 00:19

    Vidarbefodrade ert svar till kvinnan som matat dem, hon säger att hon inte heller har möjlighet att ta in dem, och att hon slutat mata dem! Blir så jäkla förbannad! Tycker att har man väl börjat mata hemlösa katter har man för fasen ett ansvar som man inte bara struntar i! Usch vad detta gör ont i hjärtat…

Annons:
[hamsternlukas]
2012-12-31 01:14
#1

Vill bara poängtera att det alltså inte är jag som matat dem, däremot var jag där ett par timmar häromkvällen med lite mat med en mkt naiv tanke att jag skulle fånga in dem…Var bara en som överhudtaget vågade sig fram, under två timmar! Det är slags skjul utanför en mataffär, där kundvagnarna står..

martdat
2012-12-31 09:21
#2

varför försökte du fånga in dem om du inte har någon som kan ta dem? eller har du nått tillfälligt hem till dem?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Lena
2012-12-31 10:00
#3

Om det är en mamma med små kattungar måste hela familjen fångas in. I riktigt akuta nödfall (där ungarna riskerar att dö) kan man fånga in ungarna först och mamman sist. Det går dock inte att göra tvärtom för då kan ungarna svälta ihjäl. Allra bäst är om man får in hela familjen på en gång.

Har du någon uppfattning om hur gamla kattungarna kan vara?

Göteborgs området är tyvärr hårt drabbat av hemlösa katter. Det finns många kolonier och mindre grupper av katter som lever under bedrövliga förhållanden. Föreningar och andra eldsjälar som engagerar sig för skyggare katter räcker inte till. Myndigheterna ägnar sig bara åt att avliva - så där finns ingen hjälp att får.

Om varken du eller din vän kan ta in katterna är det ändå viktigt att ni fortsätter att mata dem, samtidigt som ni söker efter hjälp som kan ta in dem. Jättebra att du skrev om katterna här på Hittekatter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[hamsternlukas]
2012-12-31 13:04
#4

Som jag skrev är jag sjuk och har ingen möjlighet att varken mata eller annat, jag har svårt att klara vardagen och de djur jag själv har, önskar på sätt och vis att jag aldrig blev "indragen" eller fick vetskap om  detta överhuvudtaget.

Knappt sovit en blund i natt.

Vet inte riktigt hur jag tänkte när jag försökte fånga dem, jag kände mig desperat och förtvivlad och tänkte jag kunde ta in dem akut till mig en kortare tid och därefter lösa det på sikt.

Ingen bra plats de är på, många mindre trevliga ungdomar/gäng i området och jag är så rädd att de ska göra katterna något.

I ett närbeläget bostadsområde har de skjutit både katter och fåglar, det finns mycket vapen här.

Det är i Tynnered.

Har alltid engagerat mig i utsatta djur och känner mig bara ledsen och uppgiven nu när jag inte orkar, och det känns som det alltid bara är jag som bryr mig och ingen annan. Nu menar jag alltså i min egen omgivning, varför ska alltid jag ta på mig all världens elände medan andra bara blundar och går vidare.

Ibland önskar jag att jag också hade den förmågan :(

Enligt andrahandsuppgift är ungarna kanske 3-4 mån, men jag vet inte för jag har bara sett en som jag tror är kattmamman.

Lena
2012-12-31 16:40
#5

#4 Om jag förstod det hela rätt har du en vän som redan matar katterna. I så fall är det viktigt att hon/han fortsätter att göra det medans ni tillsammans försöker få hjälp till katterna. Precis som du börjat med nu.

Jag är glad att du inte är en av dem som blundar och inte bryr sig. Jobbigt att du inte orkar just nu, men jag tror ändå men mår bättre om man försöker göra det lilla man klarar. Som nu att du skriver om katterna här.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[hamsternlukas]
2012-12-31 17:08
#6

Hon sa att hon slutat mata dem…

Annons:
carlas
2012-12-31 23:25
#7

Men då får det fortsättas matas :-) Av dig till en början. Även om du inte kan ta in katterna kan du fortsätta mata, eller hur, då du bor i närheten. Jättebra att du engagerar dig!

Och fortsätt vädja om hjälp på facebook! Kattjouren t ex - finns på facebook. "Västerkatten" brukade finnas i Tynneredstrakten (Västra Frölunda?), och på facebook.

Arma liten kattfamilj. Nu är det åtminstone milt. Men mat behövs!! Fortsätt med det!! Och fortsätt hålla oss underrättade. Det ska kunna ordna sig. Tynnered är inte direkt världens ände. Förstår hur du känner med "ingen annan" (i omgivningen). Vi är många sådana. Märkligt nog.

[hamsternlukas]
2013-01-02 15:30
#8

Med risk för att låta tjatig så säger jag för sista gången att jag inte själv kan mata eller annat, pga både min hälsa och en extremt jobbig livssituation.Känner att jag inte ska behöva gå in på detaljer angående mitt privatliv och situation ytterligare.

Eftersom jag själv inte kan göra mer söker jag desperat efter hjälp från andra.

Har försökt här och som sagt gbg katthjälp samt mailat västerkatten och en annan förening på facebook.

Men utan resultat än så länge.

Tigerharen verkar ju också ha fullt upp så de har jag inte kontaktat.

Finns det någon som bara kan hjälpa mig sprida detta vidare till andra föreningar,sidor eller till personer som har möjlighet att vara behjälpliga är det mycket tacksamt.

Och finns det någon som känner att de vill och kan hjälpa till snarast med matning, så kontakta mig via mail antingen här eller på myrberg72@hotmail.com så kan jag lämna närmare uppgifter om var  den lilla kattfamiljen finns.

[hamsternlukas]
2013-01-02 16:12
#9

Nu har jag mejlat Tigerharen,Västerkatten, Kattjouren,Akutgruppen,Gbgs djurskydd,Djurens samarittjänst, efter tips från en tjej som har en sida som heter Hemlösa katter i nöd som jag också mejlade till.

Känner mig som en psykotisk stalker…

Alexej
2013-01-02 16:41
#10

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[hamsternlukas]
2013-01-02 16:49
#11

Tack mejlar de också då :)

Lena
2013-01-02 18:01
#12

Det är jättebra att du tar alla de här kontakterna! Även om de inte kan hjälpa till med en gång blir problemet känt vilket ökar katternas chanser framöver.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[hamsternlukas]
2013-01-02 18:22
#13

Hoppas verkligen att det ger något resultat bara och det inte dröjer för länge :(

Vet ju inte exakt ålder på ungarna, när de blir könsmogna  blir det ju en ännu värre situation.

Finns mycket råttor i området :), speciellt kanske extra mycket just där eftersom det är både en mataffär och pizzeria intill, de i i pizzerian brukar slänga till de lite mat då och då om jag uppfattade rätt..

Har för mig att kvinnan som tidigare matade sa att hon pratat med dem iaf, och min dotter såg häromdan att de slängde/la ut mat så jag antar att det var till missarna.

Håller tummarna för att de snart kan få ett bättre liv med värme trygghet och mat.

Annons:
Lena
2013-01-02 18:51
#14

Ja vi får hoppas någon i Göteborg kan ta sig ann denna koloni! Problemet vi har är att det är på tog för många nödställda katter och för få som jobbar med hemlösa katter. Det gör att de som gör det ständigt är överhopade och inte räcker till.

Vad man hade hoppats på var att din vän som matat katterna kunde tänka sig att fortsätta att göra det. Om man väl börjat har man tagit på sig ett ansvar. Då går det inte att sluta utan att ha ordnat någon annan som tar vid.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[hamsternlukas]
2013-01-02 20:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Här är två bilder som "matkvinnan" tagit, ska tydligen vara ungarna eller en av dem, dålig kvalitet men tydligen är de inte så stora som det ser ut, hon tippar på 4-5 mån.

[hamsternlukas]
2013-01-02 20:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

den andra bilden

Lena
2013-01-02 20:22
#17

Kissarna då! De behöver verkligen få komma in!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
2013-01-03 14:25
#18

Hur har det gått?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[helenal]
2013-01-03 15:50
#19

Usch vad jobbigt:/ önskade jag kunde hjälpa till men håller just nu på med en annan koloni..

[hamsternlukas]
2013-01-03 17:09
#20

Händer ingenting, de få föreningar som svarat kan inte hjälpa till, däremot erbjuds fällor. Inga frivilliga/volontärer hittade heller.

Annons:
herrynel
2013-01-03 19:47
#21

Ett tips. Lägga in det nödrop-mail du skrev till föreningarna på samma föreningars Facebooksidor också. Då kan kanske någon av alla tusentals katt-/djurvänner som följer sidorna hjälpa till. Kan ju finnas någon som bor i närheten. Då kan de kontakta dig om de vill veta var det är.

Och tack för att du hjälper till (som att nödropa här och kontakta andra kattföreningar som du faktiskt gjort). Alla kan ju tyvärr inte vara på plats och mata/fånga in även om de hade velat (pga barn/tid/ork/sjukdom/psykisk hälsa/osv….). Mig själv inkluderad.

Jag tycker att huvudsaken är att man försöker hjälpa till på det sätt man kan. Och att man i alla fall försökt och inte väljer att blunda för problemet.

Kram

Slashignore
2013-01-03 20:32
#22

Vilken plats i tynnered är det? Ett kundvagnsskjul vid en mataffär? Vilken affär?!

[hamsternlukas]
2013-01-03 21:31
#23

PMa mig om exakt plats.

Denna kommentar har tagits bort.
Uppkatten
2013-01-03 21:48
#25

Kanske skulle du också kunna skriva en rad på t ex Katter i Fokus och berätta kort om läget + länka hit…? Därinne finns många med stort kattintresse, men alla kanske inte är in här på Hittekatter o läser regelbundet…? Värt ett försök kanske…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[hamsternlukas]
2013-01-03 22:21
#26

Tack för tipset! Nu är det gjort :)

[hamsternlukas]
2013-01-03 22:33
#27

Jag har också som "herrnyel" tipsade om, lagt in de mail jag skickat till föreningar på deras facebookloggar så att det når fler.Kan ha missat någon ev. för jag börjar bli lite snurrig.

Annons:
cupcakes
2013-01-03 22:44
#28

http://hem.passagen.se/gilos/

Har du kollat med Gilos katthjälp om de har plats?

[hamsternlukas]
2013-01-03 23:11
#29

Mailat Gilos katthjälp nu, tack för tipset!

[Skyggis]
2013-01-04 01:27
#30

Stort lycka till med att finna hjälp för dessa. Tynnered är ett väldigt tufft område för små missar att leva i. Har inte alltid varit så, men det har blivit mycket hårdare de sista åren. Där finns ju även kattmördaren/mördarna i ruddalen som inte gått att få tag i och där katter hittas årligen dödade på de mest brutala sätt GråterGråterGråter

Du ska ha eloge och ros för ditt engagemang för katterna!

destiny
2013-01-04 11:44
#31

Håller tummarna att katterna kommer in.

[hamsternlukas]
2013-01-04 13:03
#32

Ja det är inte alls trevligt här ute, och många av ungdomarna här är allt annat än djurvänner, och som jag sa tidigare så har de skjutit katter.

Kanske därför de enorma mängder av katter som höll till på Smaragd och Briljantgatan i minst  20-30 år, nu nästan verkar helt utrotade.

Ser bara någon enstaka katt ibland, förr såg man hur många som helst.

Har också sett massor med benrester i flera skogsområden och buskage kring Smaragdgatan, så det känns inte alls bra.

Vet dock inte om kommun och bostadsbolag också gjort några insatser, eller om något tnrprojekt varit aktuellt där.

Skrev för några år sen till Gbgs katthjälp om de stora kolonierna, samt det otrygga området.

Men fick aldrig något svar, så jag vet inte om de gjort något där…

Andina
2013-01-04 13:46
#33

Önskar all lycka till med infångande och hjälp till katterna! Och varmt tack för er eldsjälar som finns ändå! Kyss

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

carlas
2013-01-06 01:26
#34

#32 låter förfärligt sorgligt. Inte förstått att så illa i Tynnered (men det är ju där Lucifer försvunnit också, utan ens benrester). Försökt med Gbgs katthjälp igen?

Hur som, tack och putt !!

Annons:
[eskils]
2013-01-06 11:27
#35

putt för hjälp till kattungarna

Lena
2013-01-06 13:33
#36

#32 Tack för att du fortsättet att engagera dig för dessa katter! Förr eller senare kommer det förhoppningsvis att lösa sig så det blir några/någon som kan hjälpa till mer praktiskt.

Om det varit en kattkolini på platsen tidigare och inget konkret gjorts förutom avskjutning är det sannolikt att katterna finns kvar men har blivit skyggare och därför inte lika synliga. Det är nämligen så det brukar utvecklas när det enda som görs är att avliva katterna. Myndigheterna kommer aldrig att få tag på alla katter såvida de inte viger sitt liv och mer eller mindre bosätter sig i buskagen. Men det räcker aldrig pengarna till eftersom det är avlönad arbetskraft som det handlar om (våra skattepengar). Däremot lyckas de bättre när föreningar engagerar sig som jobbar oavlönade och drivs av sitt stora engagemang. Problemet är att det skulle behöva bli flera i Göteborgsområdet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[hamsternlukas]
2013-01-06 15:34
#37

#34 Gbgs katthjälp är informerade men om de säger att det inte har möjlighet att hjälpa till utöver utlåning av fällor och rådgivning så får jag ju godta det, hjälper ju inte att tjata. Men du kanske menar om jag kontaktat de igen angående de tidigare  och ev. fortfarande aktuella kolonierna på smaragd och briljantagatan?

Det har jag inte gjort

Den aktuella lilla kattfamiljen jag söker akut hjälp med är ju en liten bit ifrån det området. Är vid Grevegårdsvägen och här har vi inte haft samma problem med kattkolonier. Men det kanske vi får framöver om man inte fångar in enstaka familjer som denna.

#36 Känner mig frustrerad och maktlös, har gjort det pyttelilla jag kan,men rädd att det tyvärr inte hjälper katterna till räddning.Allt står still, ingenting händer men jag försöker hålla hoppet uppe att någon räddande ängel eller fler rycker in, även om jag tvivlar.

MSH
2013-01-06 16:01
#38

Men det är så hemskt! Varför finns det inte fler hjälpande i Göteborg med omnejd? Varför är det många hemlösa där? Känner mig precis som TS maktlös långt ifrån….

Backarödbo
2013-01-06 20:04
#39

Det finns så många hemlösa och förvildade katter i Göteborg att Göteborgs Katthjälp bara kan hjälpa en liten del av dessa. Det är en liten förening men några få aktiva som dagligen jobbar med föreningen. De är lika mycket privatpersoner som alla vi andra och det finns gränser till vad man orkar med. Många tror att Katthjälpen är en stor förening med hur mycket resurser som helst men så är det inte.
De jobbar mest projektvis och riktar då sina resurser till vissa kolonier i bestämda områden och jobbar med dessa tills området är stabil. Det gör att de ofta inte kan ta emot katter från andra områden. Jag tror personligen att det är ett väldigt bra sätt att jobba.

De har ju en uppsjö av info om hur att jobba med hemlösa katter på deras hemsida. Tillsammans med erbjudandet att få låna material så kanske man kan få ihop lite folk (sätt upp lappar i området/annons i GP mm) för att göra en engångsinsatts så att katterna i detta område kan få hjälp.

Katthemsmatten
2013-01-07 14:21
#40

Det som är underligt, tycker jag, är att i ett område som är så stort som Göteborg inte finns fler katthem eller fler föreningar som verkar för att höja kattens status och efter förmåga hjälpa katter ur alla de kolonier som tydligen finns i området.

Detta är ingen kritik. Det är bara en fundering. Göteborg är ju trots allt rikets andra stad storleksmässigt och borde väl inte skilja sig så mycket från andra städer där det finns fler kattföreningar. Många av dem väsentligt mindre än Göteborg.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Josefa
2013-01-07 15:15
#41

Det är inte många som vågar starta upp ett katthem i Göteborg, med tanke på vilken syn på skygga katter LST har i det området.

Annons:
MSH
2013-01-07 15:59
#42

Åh är det som blir utgången… Så dumt! För det verkar finnas ett stort behov!

Lena
2013-01-07 17:43
#43

Tror tyvärr också att LST agerande och inställning påverkar situationen i Göteborg. Det finns flera katthem/föreningar, men de flesta engagerar sig inte alls i skygga/förvildade katter. De följer väl helt enkelt LST idologi, vilket gör att kolonierna växer till sig…..

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[hamsternlukas]
2013-01-07 19:10
#44

Jag kan tänka mig att ställa upp som akuthem för alla katterna under mkt begränsad tid, kanske max en vecka och därefter  kunna vara jourhem åt en av dem längre tid om någon/ några ställer upp med infångning.

Där går gränsen för vad jag orkar och ekonomiskt klarar just nu.

OM katterna blir infångade finns någon här som kan ställa upp som jourhem?

[hamsternlukas]
2013-01-09 17:32
#45

Finns det ingen här boende i Gbg som kan hjälpa till med infångning?

Jourhem??

Har hittat en person som erbjudit sig att mata efter tid och förmåga, och jag har som sagt möjlighet att ta in dem akut även om jag egentligen absolut inte kan.Hoppas ev att hon som matat tidigare kan övertalas att börja igen.

Men känns inte rätt att börja mata dem igen om det inte blir nån lösning på sikt…

Är så glad för att vädret varit milt länge, men kylan kommer tillbaka förr eller senare och tyvärr kan man nog räkna med mer snö innan våren kommer.

Känner mig gnällig och tjatig, hade nästan bestämt mig för att försöka släppa taget för jag mår så dåligt av detta och känner mig totalt ensam.

Men så fick mailet från den här personen i går och lite hopp kom tillbaka.

Katthemsmatten
2013-01-09 17:37
#46

Håller tummarna för att det kan finnas några som kan ställa upp som akuthem.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kattassen
2013-01-09 17:51
#47

Sorry - men vi i Kvibergskatterna har "stopp i verksamheten" så att säga. Sitter redan med ca 8-10 katter som måste komma in samt ett 20-tal som måste ha nya hem snarast. Vi är 2 personer och går för tillfället på knäna (även privat). Dessutom kan vi inte av olika anledningar åta oss något utanför vårt närområde i östra gbg. Det är rätt krisartat kan man säga utan att behöva säga för mycket. Gråter Vi måste tyvärr be folk göra mer själva nu, det är på det viset vi också "hamnade" i den här branschen. Framför allt låter det alltid som om föreningar och organiserade människor har förmåga att trolla med knäna. Ledsamt att säga - men så ser inte verkligheten ut tyvärr. Vi är också människor med sjukdomshistoria, jobbar mer än vad kroppen klarar på vanliga jobb utöver kattverksamheten. Att hjälpa hemlösa katter är något man inte kan blunda för vilket straffar oss alla som har hjärtan mjuka som en näve gröt.

Kan du inte försöka att skapa en Facebook-sida eller ett evenemang eller så. Folk behöver få upp ögonen. Det sitter säkerligen en hel del människor i stugor och lägenheter runt om som kan göra betydligt mer än de tror - tillsammans!

Lycka till och jag önskar vid allt mitt hjärta att katterna får hjälp. Tynnered är riktigt olustigtRynkar på näsan

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Lena
2013-01-09 18:11
#48

#45 Eftersom katterna redan har matats under lång tid tycker jag inte det är fel att börja med det igen. Avsikten är ju trots allt att hitta en lösning för katterna. Men det är smart att ni är några stycken som delar på uppgiften. Då blir det inte lika sårbart och arbetsbetungande. Sedan fortsätter ni att söka efter hjälp för katterna under tiden.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
[Skyggis]
2013-01-09 22:54
#49

Givetvis ska katterna matas. Det är deras räddning i vänta på hjälp. Grymt att sluta när man väl börjat.

Jag skulle testa att mejla katthem även utanför Göteborg och mejla de katthem igen som du eventuellt inte fått svar ifrån. Förklara att du också kan ställa upp som jourhem åt en under en längre tid.

Bra du bryr dig om katterna därute, alldeles för få som gör det.

[hamsternlukas]
2013-01-09 23:14
#50

Har just nu en svacka känns som jag inte orkar någoting för tillfället…Hatar denna jäkla trötthet och värk, blir så frustrerad!

Svårt att bara orka formulera i hop ett mail.Men hoppas på bättre stunder framöver.

Vet att det alltid kommer bättre dagar, åtminstone en dag då och då :)

Får lägga in mer krut då.

herrynel
2013-01-10 09:46
#51

Om kissarna nu blir infångade och hemsternlukas tar sig an en katt som jourhem så kan jag skicka dig (om du vill, hamsternlukas) 300 för att sponsra lite kattmat under en tid (och som tack för att du driver detta).

Om ingen annan lösning finns och du trots allt väljer att tar dig an fler av dessa katter hos dig som jourhem, så skickar jag ett par hundra till för mat och kattsand (om det är det ekonomiska det hänger på att ta in fler).

Jag har redan tre katter och får inte ta hem fler, så jag kan inte hjälpa till på annat sätt än ekonomiskt. Jobbar 100%, har en son på 2,5 år och bor 3 mil norr om Tynnered så därför kan jag tyvärr inte hjälpa till på plats.

Tack för att du försöker hjälpa dem! Vi får hjälpas åt på det sätt var och en kan. <3

Andina
2013-01-10 10:11
#52

Finns det några ungdomar i din närhet, Hamstenrlukas - egna, vänners, grannars barn? Kanske det kan vara en idé i så fall att försöka få någon/några katt-/djurälskande ungdomar att hjälpa till praktiskt med att mata katterna, medan infångningshjälp sökes?

Kanske mot en liten slant i veckan eller så också, om möjligt.

#51 - Guldstjärna för din idé!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Skyggis]
2013-01-10 11:09
#53

Nödropslapp på zooaffären Frölunda Torg skulle kanske vara något?

Kan du försöka mata under tiden som annan matningshjälp/övrig hjälp eftersöks, hamsternlukas? Man kan sätta mat i en koja av något slag och lägga i tillräckligt med mat i en större skål/bytta inne i den så att maten inte går åt på en enda kväll om man inte skulle orka ta sig ut nästa dag.

Jag har en säck du kan få till matning om du vill ha och kan också hjälpa till att göra en enkel koja/skydd.

Bäst kontakta Lågprisbutikens personal om matkoja sätts ut, så de inte städar bort något för katterna. Aldrig varit därinne så vet inte alls hur de verkar.. man kan förstås försöka pejla läget kring det först.

Bedrövligt om INGEN i Tynnered eller närområdet därifrån kan försöka hjälpas åt för katterna så att de inte svälter ihjäl medan hjälp letas.

Alexej
2013-01-10 11:25
#54

Kollad med Råmossens Katthem i Alingsås och http://stampakullen.djurensvannergbg.se/#.

Här kan man maila till Stampakullen. Hälsa gärna från Alexandra i Skara men jag vet inte hur de har det med plats. http://www.stampakullen.se/index-8.html

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
2013-01-10 11:40
#55

Katterna kanske kan få 'köa' på de hem du nämner, Alexej, och under tiden hoppas jag på att TS får hjälp med matandet.

Skyggis erbjudande är väl toppen! Både hjälp med mat och att bygga skydd för katterna. Om man inte kan lösa problemet med jourhem omgående så är det här en utmärkt början för att i alla fall se till att katterna stannar och har det drägligt under tidne man arbetar för en långsiktig lösning.

Från Stockholmsområdet kan jag dessvärre bara stötta med tumhållning.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
[hamsternlukas]
2013-01-11 17:12
#56

Tack snälla ni för era erbjudanden om hjälp samt goda råd!

Tyvärr är jag för tillfället helt "under isen",(fysiskt) orkar varken skriva så mkt här eller uppbåda nån form av kraft  till hjälp för katterna heller dessvärre.

Kylan och snön är tillbaka:(

Att få till matningshjälp går halvtrögt, hade en tjej på gång men efter att hon pratat med tidigare matare så är hon nu tveksam.

Fan.

Känns rent ut sagt för jävligt.

Lena
2013-01-11 17:52
#57

#56 Trisst om folk backar ur! Vad är det som den tidigare mataren sagt tror du som fått personen att backa? Kan inte låta bli att känna mig sur på denna person som matar och sedan sviker katterna och dessutom motarbetar så att andra backar. Om man börjar mata kan man inte som hon/han gjort bara strunta i det när man tröttnar.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[hamsternlukas]
2013-01-11 18:02
#58

Eftersom jag mår kasst och knappt orkar formulera mig kopierade jag lite av mailet jag fick i stället!

"hon har slutat mata dom sedan dryga veckan tillbaka, men tittar till dom emellanåt, hon tyckte inte att jag skulle börja mata dom igen, hon menade på att det finns gott om råttor i området och att om jag började mata så gjorde jag nog en björntjänst, jag försökte förklara att dom är ju redan vana vid att bli matade, så nu vet jag inte… jag är rädd att dom svälter ihjäl…"

Mitt svar:

"Hej!
Hon har inte rätt kunskaper angående hemlösa katter!, det har dock de på forumet Hittekatter samt kattföreningarna."Å" har väl missuppfattat lite då hon kanske blev lite påhoppad av katthjälpen.., de menade ju att det är fel att "bara" mata utan att ha något mer ambition att förbättra katternas livssituation.Då är det en stor björntjänst.Dessutom poängterade dem detta: att bara sluta mata hemlösa katter som man tidigare matat är klassat som djurplågeri och faller under djurskyddslagen, det är alltså tom. straffbart. Syftet med att fortsätta matandet i nuläget var ju för att jag jobbar för att få till infångning. De riskerar att både frysa i hjäl och svälta ihjäl tror jag Du får känna själv hur du vill göra, gå gärna in å läs i tråden igen som jag länkade till, finns ett par personer som som erbjudit sig att hjälpa till på olika vis,kanske är räddningen för katterna ganska nära nu trots allt! Därförjag hoppades att "Å" kunde gjort en liten insats under en kort tid med bara matning ett par ggr i veckan, då hon bor så nära."

herrynel
2013-01-11 19:42
#59

Vilket toppenbra svar du skrev!!! :) Hoppas det löser sig. Och hoppas du själv mår bättre snart. Krya på dig!

Andina
2013-01-11 19:56
#60

Jättebra Hamsternlukas! Hoppas de inser att det är tragiskt om man bara överger katterna nu…!!

Hoppas du också får lite styrka och inre näring när du vet att du gör vad du kan för de värnlösa katterna! Och hoppas att du piggar på dig snart!

Massor av styrkepepp!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[hamsternlukas]
2013-01-11 20:07
#61

Tack!

Fick ett glädjande svar tillbaka :) :)

Hon följer sitt hjärta sa hon och kan ställa upp med att mata två ggr nästa vecka och jag ska försöka gå dit i kväll eller senast i morgon.

Hade önskat att den första mataren skulle nappa också och hänga på men hon har tyvärr fått kalla fötter, men detta är iaf en hyfsad början.

Har fått en släng bältros ovanpå allt annat men det som inte dödar…:)

Man får ta en dag i taget, ju fler som hjälps åt desto större chans att vi lyckas rädda kattfamiljen, men fortfarande söks mer hjälp!!

Vi som är involverade nu är ganska begränsade och har inte de bästa förutsättningarna att orka helt själva i det långa loppet.

[hamsternlukas]
2013-01-11 20:33
#62

Akuthem och jourhem är nästa problem.

Jag sa tidigare att jag i värsta fall kan vara akuthem under några dar och ev jourhem för en av katterna, men i ärlighetens namn är det vansinnigt och egentligen inget jag borde eller har resurser till.

Men det är vad hjärtat vill!

Jag har fem marsvin som bor i köket och går fritt in och ut ur buren, jag har en gammal katt som avskyr inkräktare som delar säng med mig och hunden.

Samt har jag sonens hund boende här i bland.

Jag vet inte var jag ska kunna inhysa dem, och tänk om de är sjuka/har ohyra etc?

I badrummet/toan blir jättesvårt det är trångt och vi är tre ibland fyra personer här hemma som springer in och ut där.

Möjligen om jag inhyser dem i mitt sovrum och dottern kan ha hunden och katten i sitt, men det lär bli väldigt besvärligt oavsett.

Sist men inte minst är det ju det ekonomiska då…lever på sjukersättning och är ensamstående svårt att klara försörjningen av mina egna djur och barn.

Så som sagt är detta är stort problem som också behöver lösas, frågan är om man kan sätta upp sig på nån sorts kö i någon av alla kattföreningar?

Hjälp mig gärna sprida och söka efter jourhem å missarna!

Och tack igen till alla som försöker hjälpa.

Annons:
[hamsternlukas]
2013-01-12 00:12
#63

#54 Jag mailade till Stampakullen igår eller förrgår, inget svar än så länge.

För några år sedan tog jag hand om tre kattungar som jag hittade (eller de hittade mig, i skogen, lyckades aldrig få in mamman dessvärre)

Den gången hade jag katterna hos mig i tre månader och efter kontakt med Göteborgs djurskyddsförening togs de emot där.

Nu undrar jag om någon tror att det finns en chans att få in denna kattfamilj där också?

Om de är/blir någorlunda människotama vill säga.

De jag tog hand om den gången var ju mycket yngre och tama redan från början.

Någon som har erfarenhet av Göteborgs djurkyddsförening i dagsläget?

(Har för övrigt mailat dem också för nån vecka sen men ej fått svar.)

carlas
2013-01-12 03:14
#64

Tidigare hört att Göteborgs Djurskyddsförening avlivar skygga katter. Man jag kan ha fel. Någon som har aktuell info?

Hamsternlukas, du gör ett fantastiskt jobb!! Ska också försöka hjälpa. Åtminstone ekonomiskt. Förstår att det är svintufft. Hang on och hav hopp! Väldigt bra svar du givit i #58. Tråkigt med sådana missförstånd.

(F ö tycker jag att det är himla dåligt att iFokus håller igen senaste inlägg på forumet; ny gimmick? Här på hittekatter.ifokus kan det vara katastrofalt.)

kattassen
2013-01-12 08:05
#65

Djurskyddsföreningen samarbetar med polisen (och lst) och tar (enligt senaste information i höstas) endast emot ärenden från just polisen. De avlivar skygga katter. Men det är klart att om du kan höra med dem så får du senaste nytt så att säga.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Lena
2013-01-12 11:16
#66

#58 Mycket bra svar du gav i mailet! Att det skulle bli problem i området med råttor behöver man inte vara rädd för när det finns katter där. De kommer att hålla efter eventuella råttor och får då extra mat.

Viktigt att poängtera det där att man som matare gör sig skyldig till brott enligt Djurskyddslagen om man bara lägger av och lämnar katterna åt sitt öde.

Göteborgs Djurskyddsförening är inget för skygga katter tyvärr. Däremot hjälper de tama katter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[hamsternlukas]
2013-01-12 14:53
#67

Hon som slutat mata menade att råttorna räddar katterna från svält.

Ville bara förtydliga det.

Som jag trodde med Djurskyddsföreningen då :(

Men kanske katterna blir tillräckligt tama med tiden och att de därefter kan tas emot där..jaja det är en framtida fråga hur som helst.

Men som sagt jourhem sökes så infångningen kan påbörjas!

Lena
2013-01-12 15:20
#68

#67 Hur menar hon då? Det var ju hennes matande som gjorde att det uppstod råttor trodde hon ju och därför man inte skulle mata. Med det resonemanget har ju varken katterna råttor eller kattmat nu. Oavsett om där finns en och annan råtta är det inte tillräckligt för katterna. De behöver även matas. Hon tänker helt fel denna tjej!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[hamsternlukas]
2013-01-12 16:09
#69

Nej hon menade inte att matandet gjorde att råttor uppstod, utan det var nog en sorts förhoppning/ursäkt att katterna nu klarar sig utan hennes matning.

Att hon slutade mata var för att hon fick höra hur fel det var att göra så utan att "hjälpa vidare", så hon drog öronen åt sig och kände sig väl påhoppad.

Synd att det blev så för som sagt hade vi behövt hennes hjälp nu.

Lite knasigt "tänk" ändå, samtidigt vet jag att hon har ett gott hjärta men däremot inte riktig insikt och uppfattning om hur man hjälper katterna "rätt".

Det är mkt råttor i området överlag och det är ju positivt på ett sätt för då kanske tex. de som har affären och pizzerian inte är helt negativa till katternas närvaro.En tanke jag har iaf :)

Däremot tror jag absolut inte att råttorna på något vis räcker som mat, möjligtvis att det hjälper de att överleva på kort sikt…

Annons:
Lena
2013-01-12 16:58
#70

#69 Om man redan, som hon gjort, börjat mata kan man inte dra sig ur utan att ha ordnat det på något annat sätt. Man kan säga att det är fel att börja mata om man inte tänker ta ansvar för att det blir någon lösning för katterna, men om man väl börjat blir det ännu mera fel om man sedan bara lägger av. Särskilt när det händer mitt i smällkalla vintern. Sannolikheten att katterna dukar under är då extra stor. De behöver extra mycket energi för att hålla kroppsväremn och överleva.

Du kan inte få henna att gå in och läsa här på sajten?

När det gäller katter är de oerhört duktiga på att hålla efter råttor. Där det funnits kolonier med katter har omgivningen kunnat märka att antalet råttor ökat dramatiskt sedan katterna försvunnit. (Ställen där medlemmar arbetat med att fånga in och omplacera katterna). Det brukar bli lite av att "man inte saknar kon förrän båset är tomt" över det hela. Det är märkligt att svensken inte uppskattar katterna mera än de gör. Ett sådant duktigt djur borde ha mycket hög status.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[hamsternlukas]
2013-01-14 18:32
#71

#70 jag kan tänka mig att hon blir sur om hon går in och läser i tråden om vad jag skrivit om henne, och att det kanske bara får motsatt effekt.

Har blivit riktigt krasslig , söker fortfarande hjälp med matning!

Slits mellan hopp och förtvivlan hela tiden…

Har så jädra ont av bältrosen idag och värktabletterna hjälper sådär och ger mig diarre, verkligen toppenläge haha. Får ta en tablett för magen också så kanske jag kommer in i matchen igen:)

Hade ju en tjej på gång som skulle mata idag och en eller två dagar till denna vecka, men vi har ej hörts av på några dar.

Hoppas hon hör av sig sen, har bara kontakt via fb och hon läser förhoppningsvis mitt mail när hon kommer hem från jobbet.

En liten fundering…om man kontaktar kommunen eller polis angående katterna, är det bara avlivning som gäller?

kattassen
2013-01-14 19:18
#72

#71 Som svar på din sista mening:

JA - deras tid är i princip ute. Kommunen har inte med det att göra utan hänvisar till Länsstyrelsen och de avlivar allt som inte kommer och hälsar och viftar på svansen i princip. Ring inte polisen om du vill RÄDDA katterna.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[hamsternlukas]
2013-01-14 21:06
#73

Ok då vet jag.

Ibland känns det så hopplöst och då kan jag tom. tänka att avlivning är bättre än att leva som de gör, men vill betona att det är bara desperata tankar som kommer tex. när jag inte kan somna på kvällarna.

Min ambition och stora förhoppning är ju att jag ska lyckas ro detta i land,och att katterna ska kunna räddas till ett bättre liv.

Det är en frustration och känsla av hopplöshet och inte minst stor jävla ilska att det är så jävla illa ställt i vårt välfärdsland när det gäller hemlösa katter! (ursäkta svordomarna)

Och även en frustration över att det är så svårt att hitta frivilliga "hjälpare".Samt att jag själv vill så mycket mer än jag kan och orkar!

Har tankar att starta upp nån sida eller sprida mer via facebook men väntar bara på att dels bli friskare dels att lyckas fånga dem på bild.

Som jag sagt tidigare så vill jag hemskt gärna också ha hjälp med att sprida nödropet på alla tänkbara sätt.

Som jag också nämnt känns väldigt angeläget att först och främst få tag i akuthem/jourhem nu när vi påbörjat matning och planerar för infångning.

Jag kommer absolut inte kontakta polis eller Länsstyrelsen utan knotar vidare ett tag till.

kattassen
2013-01-14 21:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

#73 Den här killen tog vi in från Opaltorget i somras. Han hade inte blivit långlivad om vi kopplat in lst och polis. Nu lever han ett gott liv hos min dotter och han mår som en prins. Skygg och rädd några veckor - men sen kom han på att gos är trevligt. Fy för om han hade blivit offer Gråter

Här syns han på en "före-" och "efter-" bild.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[hamsternlukas]
2013-01-14 22:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

# 74 Å lille gosing, blev alldeles tårögd.

Det är ju detta man strävar mot , och som får mig att försöka hålla hoppet uppe.

Man vill ju så innerligt få in kissarna, varje gång jag ser på min egen gubbe som blir 14 i år blir jag så varm i hjärtat och önskar att ALLA katter fick ett anständigt liv med kärlek, trygghet och att aldrig behöva känna hunger <3

Min katt räddades från Djurens vänner i gbg och en säker död tack vare att min vän jobbade där, hon mer eller mindre smugglade ut honom.

Var nära att förlora honom, han var bara 5 v och moderlös, blev också mycket sjuk med diarre, men efter några dagars matning med näringslösning och något annat (jag minns inte), vände allt och han har varit kärnfrisk sen dess :)

Andina
2013-01-15 10:45
#76

#74 - Åh, vad mysigt att se honom igen, på 'efterbilden'! Tänker på honom ofta. Vad skönt att han kom på att gosigt är mysigt! Kyss

#75 - Lyckans katt, att du har en så'n vän! Såå söt liten mysing! Kyss

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
[squash97]
2013-01-15 17:21
#77

Hur går det?
Jag bor utanför gbg(i mölnlycke) och ska försöka övertala mina föräldrar att vi kan ta en eller max två som nödlösning(är femton och bor hemma)… Jag vet ju inte om det bara är mamma och ungar, för i så fall är det väl bäst om de är tillsammans, och det fungerar nog inte att ta hela familjen. Men om ungarna är tillräckligt gamla eller om det finns någon äldre katt kanske det går?
Jag kan ju inte lova att mina föräldrar går med på det, men kanske, kanske som akuthem? Jag hade själv med glädje tagit allihopa, men tid, pengar och våran vuxna katt får nog avgöra…

Om inte annat lycka till! :)

Katthemsmatten
2013-01-15 17:24
#78

#77 Enligt lag får man inte skilja mor och ungar om man misstänker att ungarna inte är minst´12 veckor gamla.

Jättebra att du försöker påverka dina föräldrar och att du verkar ha en väldigt balanserad syn på hur mycket man kan ta på sig. Skrattande

Medarbetare Hittekatter iFokus

[squash97]
2013-01-15 17:30
#79

#78 Okej, tänkte om det fanns äldre katter också, för i så fall kunde jag kanske prata omkull mamma o pappa att ta oss an dem..

Tack :) Man gör vad man kan!

[hamsternlukas]
2013-01-15 17:38
#80

Ungarna är förmodligen runt tre fyra månader, jag kan ev. ta in mamman om ingen annan erbjuder sig.

Så det är främst ungarna som är aktuella, vi vet nu att det är två stycken.

Har fått info idag att de i affären matat dem en tid och även att en av ungarna varit inne en dag i affären,  var ganska kelig och somnade i famnen  så troligen är ungarna inte så jätteskygga.Glad

Hoppas  jourhem snart kan lösa sig, vi bara väntar på att äntligen börja med infångning nu!

[hamsternlukas]
2013-01-15 18:10
#81

#79  Be din mamma gå in och läsa tråden så får hon bättre underlag att utgå ifrån innan hon säger nej :)

[squash97]
2013-01-15 18:11
#82

#80 Om ungarna är såpass gamla att de kan vara utan mammakatt kanske jag kan ta dem som akuthem(om mina föräldrar går med på det)?
Jag ska se om jag kan hjälpa till med infångning också, men det får bli på helger i så fall för jag har så otroligt mycket läxor och skolarbeten tyvärr.

Så bra av affären! :D

[hamsternlukas]
2013-01-15 18:22
#83

#82 Tack för att du försöker. lycka till med föräldrarna och återkom när du vet Glad Infångningen klarar vi nog, så det behöver du inte tänka på.

Ja det värmde att höra att de i affären verkligen månade om katterna, de var jätteglada för att katternas situation uppmärksammats och var positiva till infångning mm.

Fördomsfull som jag är blev jag verkligen glatt överraskad då de som har affären är muslimer. Jag har dessvärre en hel del negativa erfarenheter av vissa andra sådana i området när det gäller såväl katter som andra djur.

Annons:
[maliimaloo]
2013-01-15 18:23
#84

#77 har du kunnat övertala dina föräldrar? :) jag har fått sponsring till att annonsera i gp efter jourhem till ringökatterna som jag skrev om i en annan tråd. Nu KANSKE det är så bra att det löser sig med jourhem till alla sju, som det nu har kommit upp i (!), men jag tänker att jag ändå kan annonsera om det behövs för dessa katter? Vad säger hamsternlukas? Förresten, bra kämpat!! Jag vet hur du känner med ork och frustration. Vi är nog många härinne som har samma problem, men vi får försöka stötta och peppa varandra :)

[hamsternlukas]
2013-01-15 18:36
#85

Skulle bli väldigt glad om så många som möjligt av er här här inne, spec ni i Göteborgsområdet ville hjälpa till att sprida detta tex via er facebook.

Bara ett par rader tex:

"Två hemlösa kattungar i Göteborg vill komma in i värmen,Jourhem sökes! Kontakta Anna: myrberg72@hotmail.com"

[squash97]
2013-01-15 18:51
#86

#81 Ska göra det när hon kommer hem :)

#83 Tack, ska återkomma så fort jag fått svar! :)

#84 Inte lyckats än, så du kan lika gärna annonsera om dem med, ifall att jag inte lyckas…

#85 Done :)

Våran katt är rädd för grannkatterna, tror ni ändå att man skulle kunna ha henne och kattungarna ihop om jag lyckas med övertalningen? Jag tror nämligen att det är Malva det hänger på, att hon är så rädd för andra katter, hade hon inte varit det hade det nog inte varit några problem. :/

[hamsternlukas]
2013-01-15 19:58
#87

#84 självklart jättetacksam för annonsering!

#86 Tack!

Det med Malva kanske någon annan kan svara bättre på?

Personligen tror jag att det mesta löser sig om man bara är villig att ge det tid!

[hamsternlukas]
2013-01-15 20:03
#88

Försöker förtvivlat få kontakt med någon förening som är beredd att backa upp och ta ansvar för kommande jourhemsplacering, samt stå för vet.vård och kastering.

Är så jobbigt att vänta vänta vänta, vill bara fånga in dem nu!

Känns som det är nära nu bara jag kan få till den sista biten också!

Hoppas jag får ett positivt svar snart.

Tessen
2013-01-15 20:05
#89

#86 Är det en äldre honkatt? Dom kan va svåra att övertala, ofta svårare än dom flesta hanar och ja,självklart svårare än en ung buse som gillar att leka. Man kan inte bara släppa ihop dom hur som helst utan det måste göras under bevakning och helst så att kattungarna först är i ett stängt rum i gärna nått dygn så dom känner lukten av varandra, sen låta eran hona träffa kattungarna en och en inne i ett rum där en lugn människa är med och kan se till att hon får komma ut om hon blir superstressad eller rakt ut aggressiv eftersom det är i hennes hem. Men först ska man ju se hur dom reagerar och om hon är minsta nyfiken.

Min, dock ganska skygga(för nästan alla utom mig) honkatt flög i taket totalt och tjöt, fräste och högg vid dom tre tillfällen under 3 dygn som hon fick träffa en liten kattunge jag tog hem på prov. Hon var iofs endast ca 4 år då och hade inte gillat katterna på katthemmet hon kom ifrån.
Så är det "bara" rädsla och inne i tryggheten av hemmet och hon får träffa en av dom i taget och sen stressa av ett tag och träffa den andra. Sen brukar det sällan gå så som man önskar första gången utan man får vara lite försiktig och ta det lugnt framåt.
Träffar hon båda innan hon är okej med att vara i ett rum med dom en och en så kommer hon nog känna sig trängd och bli skrämd.

Men alla katter reagerar olika, det är alltid lite klurigt att ta in en till katt i hemmet.

/T

[maliimaloo]
2013-01-15 20:18
#90

#88 fråga djurhemmet Tigerharen om hjälp med infångning och ekonomiskt stöd för veterinärbesök. Som alla djurföreningar har de mycket att göra, men kanske kan de hjälpa till med pengar iaf…

Annons:
Tessen
2013-01-15 20:25
#91

#88 Du gör ett superbra jobb tycker jag. Kissarna hade nog blivit kvar där ute lämnade åt sitt öde om du inte börjat skriva om det alls.
Hade jag själv varit i en annan situation personligt + inte 14 mil ifrån Göteborg så hade jag tagit in en eller båda eller ja.. familjen som jourhem då jag är lite för jag för mjuk i hjärtat när det kommer till katter och gärna tar mig an oönskade små pälsbebisar.
Men även jag är långtidssjukskriven och i svår värk, har ej tillgång till bil eller ens körkort.
Så jag kan tyvärr bara se på och hoppas och önska att jag kunde hjälpa mer för jag vet inte hur många ggr jag varit inne här i tråden för min älskade kisse gick hastigt bort dagen innan julafton nere i Gbg på Blå Stjärnan efter att varit där endast 14 timmar(så har en skuld till en vän på 6000kr trots försäkringen, för att hon skulle slippa lida) så tittar på alla omplaceringar och katter som behöver nytt hem, även fast jag vet att jag inte ännu kan ge en katt, eller flera, dom 100% jag vill när jag väl tar hem någon.
Hade det funnits annat man kunde göra eller något inte så långt bort så skulle jag gjort det.

Du är starkare än du tror du är som tagit dig an detta och ändå kommit så pass långt nu! Jag vet hur det är med svackor och dåliga dagar, man vill bara ge upp men är man kattvän så är det svårt.
Speciellt när dom finns i det område dom gör där dom går allt annat än säkra :(

Jag håller tummarna och hoppas så mycket som går och vill du bara skriva av dig rent allmänt i all ilska över människor som samarbetar så finns det PM och du är mer än välkommen då jag har känt sådär allt för många gånger och du har nog stött på några under din väg med detta.

/T

[hamsternlukas]
2013-01-15 20:37
#92

Tack alla för peppning och uppmuntran! Nu är jag jätteglad, fick svar från Tigerharen att de ställer upp Skrattande Guld värt!

Håll alla tummar nu att vi löser jourhemsbiten snart!

Har lagt ut ett nödrop på min Facebook också, några som delat iaf, så vi får se om det ger resultat.

Första mataren är med och matar igen också :)

Andina
2013-01-15 20:53
#93

Hamsternlukas & Tigerharen & Matare & alla som vill och kan hjälpa till: Kyss

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Lena
2013-01-15 20:54
#94

Det var goda nyheter att Tigerharen ställer upp för dessa katter! :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[hamsternlukas]
2013-01-15 21:28
#95

#91 Vad tråkigt att höra om din katt beklagar! Förstår att du inte kan göra så mycket och att du inte är redo för ny katt heller.

Men vänliga ord ska man inte underskatta,det betyder mycket tack!

Gatukorsning
2013-01-15 21:46
#96

#92 Det kan vara bra att inte ge sig! Härligt, va kul att du får hjälp. Stort lycka till!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[squash97]
2013-01-15 21:51
#97

#89 Äldre och äldre, enligt vet. ca 6-7 år, även hon är hittekatt, så jag vet inte säkert. Hon är väldigft busig fortfarande och vill gärna leka.
Hon har varit rädd för grannkatterna sedan hon kom, troligtvis för att de jagar henne och ska slåss. Hon tar dock alltid till flykten, för hon är inte stor.

Att släppa ihop två katter bara sådär skulle jag aldrig våga, kusinen gjorde det med äldre honkatt och yngre hane(båda kastrerade), honan dödade nästan hanen som inte var försäkrad, många tusenlappar på att lappa ihop honom, stackarn… :(

#92 Jippie! :D

Annons:
[hamsternlukas]
2013-01-15 22:33
#98

Vet inte än om jag får någon hjälp med infångning, just nu står jag ensam med det och har noll erfarenhet, men väntar återigen på svar :)

Måste ju dock hitta jourhem först, det är den absolut svåraste biten att lösa, och så länge det inte löser sig står ju allt still och katterna blir kvar i kylan.

Men får försöka ha tålamod….

Tessen
2013-01-16 06:24
#99

#95 Tack så mycket! Jag får väl försöka trösta mig med att jag funderat på att adoptera två hemlösa pälsbebisar när jag försökt jobba mig igenom sorgen som just nu hänger över mig tyngre än bly och saknaden bränner som eld i hela kroppen.

Vänliga ord till andra människor som också värnar om hemlösa katter och att dom också ska få vård och ett hem, det har jag då verkligen inte brist på! Det är i mina ögon något av det absolut finaste man kan göra då jag är djurmänniska ända in i själen och det som ligger mig närmst om hjärtat är hemlösa katter efter att min älskade Alice kom från ett katthem och öppnade mina ögon för detta hemska problem. Är iofs även uppväxt med att folk lät sina katter springa okastrerade och det var kattungar här och var varenda vår och sommar.
Det är därför det är så frustrerande när man själv går på knäna och kämpar för att orka med men så gärna vill hjälpa varenda katt man ser i inläggen här för det får hjärtat att blöda när små kissarna är ute och fryser och ännu värre i ett område där det inte är mycket hänsyn till djur.
Har gått, ensam liten och tanig tjej, mitt i natten igenom Bergsjön vilket var minst sagt otrevligt då jag blev förföljd(alltid överfallslarm och försvarsspray med mig vilket jag tragiskt nog kan rekommendera både dig och din dotter) och visst Tynnered är långt bort på andra sidan Göteborg, men lika otrevligt på många sätt. :(
Tänk då en ensam liten misse, helt försvarslös, när ungdomar kommer och "ska roa sig". Mår rent ut sagt illa och det hugger i hjärtat av att bara tänka på det.

Så verkligen en stor eloge till dig, för vad gäller ekonomi och hälsa verkar vi båda sitta i liknande sits, men du har gjort det möjligt för tre små missar att snart få komma in från den bitande kylan och det ogästvänliga området. Så jag har verkligen inget annat än gott att se i ditt agerande genom detta! Du gjorde det du kunde och som du förhoppnings vet ännu mer än så för när hälsan är dålig(psykisk som fysisk) och orken tryter så vet jag precis hur ofta man vill ge upp så fort något går emot en en dålig dag!

"Unless someone like you cares a whole awful lot,
Nothing is going to get better. It's not!”
-Dr Seuss

/T

[squash97]
2013-01-16 08:31
#100

Mina föräldrar säger blankt NEJ! :( Men om det verkligen inte finns hopp om något annat kan jag försöka prata med dem igen…

Jag har kollat vädret de närmaste dagarna, och det ska bli ganska varierande, från -3 och sol till -7 och mulet. Det ska också bli snö någon dag. :( Usch vad missarna måste frysa. :'(

Jag och en kompis hjälper gärna till med infångning om ingen annan kan och om det är på helgen(?), även om inte heller vi har någon erfarenhet(endast av en misslyckad infångning).

[hamsternlukas]
2013-01-16 11:09
#101

#99 Tack igen, idag känns det mörkt igen, jag pendlar verkligen upp och ner och är på väg att ge upp igen.Går nog in för hårt i detta känslomässigt men så svårt att styra ju.

#100 tack för att du försökte iaf! Vi får se framöver om det blir aktuellt med att fånga in familjen.

Hade en tjej på gång som ev jourhem igår, via en bekants bekant, hon erbjöd sig att ta in dem alla och jag blev jätteglad, men sen hör hon inte ens av sig Rynkar på näsan

Hopplös hem och livssituation som gör att jag inte kan ta in dem själv, har varit nära flera gånger i tanken, men där måste jag sätta en gräns, en katt kan gå som sagt men inte alla tre.

Idag är jag helt slut både psykiskt och fysiskt.

Så många mail skrivna, så mycket spridning på nätet, så många människor som blivit upplysta om situationen och INGEN kan öppna sitt hem (ens tillfälligt) för två små kattungar…inte konstigt att man blir uppgiven och ledsen.

Nästan så man skäms över att tillhöra människosläktet.

I dag får jag nog ta ett steg tillbaka och bara vara… om jag nu kan det, räcker att se ut genom fönstret så fryser jag, hoppas det snart kommer lite mildväder..

Katthemsmatten
2013-01-16 11:30
#102

#83 I islam är katten ett 'heligt' djur. Hundar är däremot orena. Flört

Medarbetare Hittekatter iFokus

[squash97]
2013-01-16 14:03
#103

#101 Okej.

Jag och en kompis tänkte åka dit på lördag och titta om det inte löst sig innan dess. Kanske finns en liten, liten möjlighet att hon kan ta ungarna. Vad heter mataffären?

Katthemsmatten
2013-01-16 14:06
#104

#103 Ni får inte ta ungarna om ni inte är mer än 100% säkra på att de har passerat 12 veckor. I annat fall måste mamma med in. Hoppas att det finns någon som kan ta hela familjen så att mamma kan bli kastrerad innan hon är dräktig igen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
[squash97]
2013-01-16 14:41
#105

#104 Nejdå! :) Vi tänkte bara titta och mata, och försöka ta bilder på dem. Hur får man reda på hur gamla de är, gissar att man måste gå till vet?

Katthemsmatten
2013-01-16 15:01
#106

#105. Vad bra att det var så du menade. Trodde nog inte heller att du/ni skulle göra någonting 'dumt'. Någon som är duktig på just kattungar kan göra en kvalificerad gissning, men veterinären kan göra en mycket bättre bedömning. Alla katter som kommer in bör få en ordentlig genomgång + en första vaccination ganska omgående.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[squash97]
2013-01-16 15:45
#107

#106 ;) Då var det som jag tänkte :)

Både mina föräldrar och kompisar tycker förresten att jag borde släppa det, när jag ändå inte kan göra så mycket mer, men jag kan helt enkelt inte…

Katthemsmatten
2013-01-16 15:51
#108

Att hjälpa till att mata, och när det finns någonstans att placera katterna, fånga in dem är väl en jättebra sysselsättning. Och du visar vägen för andra unga människor att hjälpa till och vara empatiskt. Du gör en väldigt god gärning på många plan.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[hamsternlukas]
2013-01-16 16:39
#109

Nu har jag två potentiella jourhem på gång! Men väntar på kontakt med Tigerharen så de kan hjälpa mig vidare, har ju ingen erfarenhet av detta..

[hamsternlukas]
2013-01-16 16:46
#110

Ett potentiellt hem var det visst mor och dotter :)

Katthemsmatten
2013-01-16 16:54
#111

Härligt att det i alla fall finns ett potentiellt hem. Håller tummarna för att allt går i lås och att det är ett hem som har förmåga att hjälpa till med skyggare missar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
[hamsternlukas]
2013-01-16 17:26
#112

Ja de verkar bra, det lilla som jag uppfattat.Dock inte så stor erfarenhet av skygga katter,men verkar ha bra allmän djurkunskap.

Har tydligen varit jourhem åt en katt för några år sedan iaf.

Har mejlat Tigerharen och bett de kontakta familjen och/eller mig, är så irriterande att jag inte har pengar på telefonen så jag kan ringa i stället!

Måste få låna en fälla också samt få hjälp med infångande då jag inte vet eller kan så mkt själv.

Lena
2013-01-16 20:18
#113

#112 Bra att det verkar finnas ett säkert jourhem i alla fall! Som du skriver kan det kännas motigt ibland men ofta löser det sig till slut.

#97 Det är vädligt ovanligt att katter som är kastrerade slåss på det viset. Har själv aldrig varit med om det. Däremot brukar det både låta och se värre ut än vad det egentligen är. Det är dock ett för katter naturligt beteende där de gör upp om rangordningen sig emellan. Har de väl gjort detta brukar det bli lungt och fint.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[hamsternlukas]
2013-01-16 22:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#114

Hittade en gammal bild på kattungarna som hittades i skogen 2008 som jag tänkte dela med mig Glad, tyvärr fick jag aldrig tag på mamma katt. Underbara tre månader de bodde här, såna goa och roliga busungar!

De ligger i marvinsburen haha

Lena
2013-01-16 22:53
#115

Ohh så goa katter! Så bra att du hjälpte dem!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[squash97]
2013-01-17 08:13
#116

#108 :)

#112 Så bra! :D

#113 Ja, jag tycker att de borde gjort upp nu. För Malva har ändå bott här i fem år.

[squash97]
2013-01-17 08:15
#117

#114 Haha, verkligen söta :)

[hamsternlukas]
2013-01-17 11:17
#118

#105 Ni får jättegärna åka ut i helgen och mata, men pm:mig gärna först så kan ni få mer detaljer och ev. kan vi mötas upp där.De ska matas på baksidan i stället för framsidan för det har visat sig att de i affären gjort i ordning lite för dem där, och tanken är att det är där infångande ska ske.

Om ni lyckas få dem på bild så vore det kanon Glad

Annons:
[squash97]
2013-01-17 17:39
#119

#118 Visst, kan jag pm:a imorgon när jag vet tider? Glad

Lena
2013-01-17 19:01
#120

#116 Menar du att katterna som slogs så blodet rök har bott i 5 år och slagits hela tiden? Obestämd

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[maliimaloo]
2013-01-17 23:30
#121

Finns det någon koja (i frigolit t.ex.) utställd till dem? Väldigt enkelt att fixa annars:

Fixa en låda i tjock frigolit (fråga grönsakshandlare/fiskhandlare) och så kan man ev ställa lådan i en wellpapplåda för att få ännu mer värme. Lämna i så fall en liten luftspalt och klä in allt i plast/sopsäck.

Litet hål, ca 15 cm, en bit upp på långsidan och så inget tyg i (eftersom det kan frysa till om det blir fuktigt). Ta istället halm/hö eller ingenting alls (det blir varmt att ligga på frigoliten).

[squash97]
2013-01-18 08:18
#122

#120 Nej, men de rycker ihop ibland fast Malva försöker undvika Ceasar som han heter. Hon stannar i dörröppningen och spanar så att han inte är i närheten varje gång innan hon går ut. Och hon går aldrig ut på framsidan för att "hans" hus ligger där och han brukar sitta där. Eller när hon sitter och tittar  i något fönster och ser honom morrar hon… :( (sorry för OT)

[hamsternlukas]
2013-01-18 19:18
#123

Minns inte om eller vem som erbjöd ekonomisk hjälp, ni får gärna pma mig.

Blir ev att katterna tas in på privat basis så att säga, jag har en familj till ungarna och tar mamman själv.

OM det inte löser sig med den sista föreningen jag kontaktat…

Men det är under förutsättning att jag kan lösa det ekonomiskt med veterinärbesök och kastrering som får göras omgående när katterna är infångade.

Ska prata vidare med mamman i den familjen senare i kväll så får vi se om hon kan skjuta till pengar också.

[hamsternlukas]
2013-01-18 22:13
#124

#121 de i affären har gjort i ordning för katterna på olika sätt och har även igång sin fläkt som värmer lite på nätterna.

[maliimaloo]
2013-01-18 22:31
#125

Kan inte Tigerharen hjälpa till ekonomiskt?

Då behöver jag inte annonsera efter jourhem då? Det har löst sig? Glad

Annons:
[hamsternlukas]
2013-01-18 22:54
#126

De hör ju inte av sig trots upprepade kontaktförsök, har ju hittat ett bra jourhem och behövde bara ordna det praktiska kring det så vi kan börja med infångandet, tycker det är vansinnigt att man ska dra ut på detta när jag äntligen fått till alla andra bitar…Katterna ska inte behöva vänta längre.

Löst sig kanske är fel ord, mer än "nästbästlösning" kanske…

Tycker att det är viktigt att katterna kommer in fortast möjligt, särskilt viktigt eftersom åldern på ungarna är osäker och risken finns att de snart är könsmogna.Samt att det är en otrygg miljö och de riskerar att fara illa på fler sätt utöver kylan.

Detta är inte i mina ögon en önskvärd "lösning" utan snarare en nödlösning.

Du behöver inte annonsera, då jag har ett jourhem till ungarna och själv tar in mamman.

Stort tack ändå!

Det jag behöver nu är ekonomisk hjälp och ev. hjälp med infångande, eftersom jag är helt oerfaren av det.

carlas
2013-01-19 00:03
#127

#126 oj låter stökigt. Klart viktigt att småmissarna kommer in så fort som möjligt, även med tanke på ev könsmognad. Strålande med jourhem till ungarna och att du själv tar in mamman! Kan inte hjälpa till med infångande - ingen kunskap el erfarenhet där - men gärna ekonomiskt. Jourhemmet har alltså inte heller egentligen råd med katter? Det här kan bli långstruligt så klart. Men huvudsaken att missarna kommer in i värmen nu, blir kastrerade, och förhoppningsvis finns tid att söka efter permanenta hem sedan då. Pm:ar.

#102 Källa till att katt är "heligt djur" inom islam? ;-) Helt OT.

[hamsternlukas]
2013-01-19 00:31
#128

Pratat med jourhemsmatte och hon står för ungarnas veterinärvård, så det är väl bara jag och kattmamman som behöver hjälp.

Jag kan klara löpande "normala utgifter och även lite till i normala fall, men nu efter jul är det riktigt krisigt, så det är verkligen ingen bra timing Obestämd

Ligger efter med ett par räkningar från december också så att betala en kastrering nu är inte möjligt.Nästa månad kanske men jag vill helst få det gjort omgående efter infångande.

Får hoppas och hålla tummarna att katterna är friska för övrigt, räknar väl med ev. skabb och mask men hoppas de inte är sjuka.

Mamman ska kastreras, avmaskas och chipmärkas.

carlas
2013-01-19 00:43
#129

#128 Låter hoppfullt! Fantastiskt jourhem som är villigt att stå för ungarnas veterinärkostnader! och vi kan bara hoppas att katterna är friska i övrigt. Om inte får vi hjälpas åt på ngt sätt, för än värre om de är ute i kylan sjuka!!

Håller med dig om omgående kastrering, avmaskning och chipmärkning av mammakatt - så fort hon är i fysiskt skick för det. Har som sagt pm:at.

Tänk om den lilla familj kan få komma in i värmen och få omvårdnad och kärlek!! Infångning nästa :-) Där finns det säkert gott om hjälp. Var det inte också så att t ex Gbgs katthjälp hjälper till med infångning, när det finns ansvarstagande jourhem?

Heja!

[hamsternlukas]
2013-01-19 01:00
#130

Göteborgs katthjälp lånar ut fälla de har fullt upp med bla. tnr projektet på Hisingen. Jag har nog kontaktat ca 50 olika föreningar/och andra men inte fått hjälp. Det är ledsamt att det är så illa ställt, man blir arg på samhället/staten/politiker som inte går in och tar sitt ansvar för alla dessa hemlösa katter! De eldsjälar som finns går på knäna, har sett och lärt mkt under denna process.Och jag är arg och ledsen minst sagt över att det är så illa ställt i ett sk. välfärdssamhälle!

Trodde ju att jag skulle kunna få hjälp från någon förening nu när jag "förarbetat" hyfsat…men man får inte ge upp utan det här ska lösa sig oavsett.

Läste ditt pm och har svarat nu :)

carlas
2013-01-19 01:06
#131

Tack hamsternlukas för pm-svar, och skickat igen.

Det är ju så att goda jourhem är det allra svåraste att finna, och det allra bästa som människor kan göra för hemlösingarna (förutom permanenthem dessutom då förstås ;-).

Vi andra får gneta på med ekonomiska bidrag så gott det går. Visst ska vi kunna hjälpa den lilla kattfamiljen med detta här på hittekatter! :-)

Önskar all lycka med infångandet!

[hamsternlukas]
2013-01-19 01:15
#132

Stort tack till dig och alla andra som stöttar på olika vis, man hade nog gett upp utan stöd från andra.Speciellt när man blir mer eller mindre påhoppad av andra bekanta och på facebook etc… gemene man verkar tycka att man inte ska bry sig och "släppa" det…Man blir ledsen och förskräckt över människors kalla inställning Rynkar på näsan

Annons:
[hamsternlukas]
2013-01-19 01:21
#133

Har skickat in en ansökan till "Billy hittekattförening" får se om det ger något.

Så alla vet.

Men vet inte om det tar lång tid eller hur det funkar, kanske någon här vet mer?

Lena
2013-01-19 15:16
#134

#133 Imasy som är Medarbetare här och Sajtvärd för Katter iFokus har nog lite koll på Billy Hittekattförening. Det finns även en fond som heter Chickas minnesfond som man kan vända sig till. Göteborgs Djurskyddsförening brukar även bekosta delar av kasteringskostnaden. Man kan i alla fall ställa frågan. (Däremot brukar de inte ta in skygga katter).

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[hamsternlukas]
2013-01-19 16:46
#135

Tack för tipsen,Göteborgs djurskyddsförening har jag kontaktat den 2/1 men ej fått svar där heller…slängde iväg ett nytt mail och beskrev dagsläget och om de kan bistå med vet.vård/kastrering av mamman.

Hoppas de svarar.

[maliimaloo]
2013-01-19 19:32
#136

Djurens vänner kanske kan betala? Alltså om någon annan kan sköta det praktiska så att de aldrig kommer i kontakt med katterna utan bara betalar.

carlas
2013-01-20 00:35
#137

Har jag missuppfattat allt? Ser nu i #126, citat: "Det jag behöver nu är ekonomiskt hjälp och ev. hjälp med infångande …" [min fetstil]

Erbjuder ekonomisk hjälp (med kastrering av mammakatt iaf), men missade att ev. inte alls löst sig med infångandet? Då är det ju det som måste fokuseras på!

Vad i övrigt gäller bidrag. En bekant till mig fick ganska nyligen bidrag fr Chickas minnesfond t ex. I samtliga fall gäller att man söker med kvitto efter utförd behandling. Så man måste kunna lägga ut först. Och det kan ta ngr månader innan ev. bidrag anländer också.

Men efterson ekonomisk hjälp erbjuds här, i "förhand" s a s, så är det viktiga hjälp med infångande nu. Det kan vara bråttom. Kallt som satan, som sagt, och mammakatt kan bli dräktig igen. Lyckan är ju att det finns jourhem!, samt ekonomisk hjälp,

så - hjälp med infångande är det som gäller. Eller? Finns DET? Glad

[hamsternlukas]
2013-01-20 00:47
#138

Vi är två i dagsläget men vi är helt oerfarna så välkommet vore att hitta någon som kan det här bättre…Önskvärt är ju också att ha tillgång till en bil om man ska sitta i flera timmar i kylan och det har ju inte jag…

Precis som du sammanfattar är det främst infångandet som fokus ska läggas på nu.

Är så trött och snurrig så därför är det lätt att jag skrivit lite virrigt i mina inlägg kanske :)

Backarödbo
2013-01-20 10:14
#139

Det är inte svårt att fånga in en katt. Några specialkunskaper krävs inte direkt. Man riggar fällan och så väntar man.

Här hittar du en bra artikel med råd och tips om hur att gå villäga: http://v3.goteborgskatthjalp.com/index.php/foervildade-katter-tnr/tnr-jobba/150-tnr/tnr-jobba/276-faella

Annons:
[hamsternlukas]
2013-01-20 12:52
#140

Ok det låter bra! Tack ska läsa igenom detta, tror jag redan skummat igenom den häromdan, sen såg en annan tråd från "gatukorsning" där det står en hel del matnyttigt Glad

[hamsternlukas]
2013-01-20 14:28
#141

Vill återigen tacka alla här för allt stöd och hjälp samt fina mail, och uppmuntran, helt otroligt!

Är också helt överväldigad över alla eldsjälar runt hela landet främst via facebook, som stöttat med råd och tips,helt fanatstiskt vilket engagemang och empati man stött på i detta.

Sist men inte minst är jag så positivt överraska och glad över att jourfamiljen verkar kanon, och går in i detta med stort engagemang.

Om en stund åker mamman i familjen för att hämta fällan :)

Gatukorsning
2013-01-20 16:13
#142

#139 Det svåra är att få själva katten att vilja gå in i fällan tycker jag. Och många timmars väntande blir det ju!

#140 Visst har vi fått bra råd i den tråden som du syftar på. Finns många med grym erfarenhet här som verkligen kan tipsa om allt!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

carlas
2013-01-20 23:54
#143

Fint med infångnignsförsök hamsternlukas! Och det är klart att det kan ta tid med att få in katterna i fällan. Vi kan inte förvänta oss napp vid första försöket. Så bli inte ledsen om det inte genast funkar! Det allra go'aste är att DU och jourfamiljen kämpar på, med stöd från flera. Det ska lyckas.

#142 ja den tråden är suverän!

[Skyggis]
2013-01-21 00:06
#144

Fint jobbat med allting hamsternlukas!

[hamsternlukas]
2013-01-21 00:26
#145

Jag vågar inte tro alls på en snabb infångning, har rustat för en långdragen kamp redan nu :) Så man inte tappar modet liksom…Men man kan alltid hoppas att det går hyfsat fort iaf. Tror ungarna blir svårast.Jourfamiljen var vid affären i dag och hade ett ganska nära möte med mamman tydligen! Fällan är hämtad, nu återstår lite planering och "läsapåämnettid"

Förhoppningsvis påbörjar vi det i morgon :)

#144 Tack!

Uppkatten
2013-01-21 07:11
#146

Klä dig varmt och ha matsäck med i fickorna! Man blir lätt kall och hungrig när man väntar på misse!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
MSH
2013-01-21 08:41
#147

Lycka till! Hoppas att de låter sig fångas! Tänk på att "prova" fällan innan ni lämnar den så att den fungerar som den ska! Håller alla tummar!!!

Gatukorsning
2013-01-21 09:48
#148

Och ta med kaffe eller något annat varmt att dricka!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[hamsternlukas]
2013-01-21 14:55
#149

Jag har en fråga..om jag sitter på vakt och får in en katt, klarar jag av att bära bur med katt i hem till mig, eller är den jättetung?

Jag bor 5 min bort…

Katthemsmatten
2013-01-21 15:06
#150

#149 Du kommer klara att bära fällan med katten i även om en Lotinfälla väger några kg. Ha någonting att täcka fällan med så katten känner sig skyddad och sitter still. Det är när de far runt som det blir jobbigt. Räkna med att du kanske har 10 kg att bära på.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[hamsternlukas]
2013-01-21 15:49
#151

Tack då vet jag!

Lena
2013-01-21 17:31
#152

#145 Håller tummarna! Bra jobbat av dig!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kattassen
2013-01-21 19:04
#153

#149 För hett tips är att ALDRIG försöka flytta över någon katt från Lotin till transportbur om man aldrig har gjort det förut. Smitningsrisken är överhängande!

Lycka till!

Att köra med "spik och snöre" är att rekommendera när det är fler katter inblandade. Farligt om det går in fler katter i Lotin samtidigt och luckan slår igen. Rena giljotinen!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Annons:
[hamsternlukas]
2013-01-21 19:50
#154

Ja det har jag läst om så det blir transport direkt hem i fällan.

Har skickat länkar till jourhemsmatten också, en från gbgs katthjälp samt länken från tråden som gatukorsning startade.

Har också vidarebefodrat en mängd tips och råd jag fått av en fantastisk tjej härifrån.

Hon har läst på och är just nu hos katterna, får en rapport snart hoppas jag :)

Har gjort i ordning för mammakatt här hemma så nu är det bara att komma in lilla kissemiss! och småmissar!

Tror säkert det kommer ta några dagar, kanske många dagar men man kan inte låta bli att önska och hoppas att hon KANSKE snart är inne i värmen.

Det är lite spännande nu, undrar om mamman eller unge/ungar är mest lättlurade…

[hamsternlukas]
2013-01-21 20:09
#155

Pratade med henne i går också om spik/snöremetoden så hon vet detta, ikväll skulle hon bara ställa fällan på plats med mat och vara där en stund.

Gatukorsning
2013-01-21 20:44
#156

#154 Ja, visst är det lite spännande ibland. Man vill ju gärna att katten ska gå i fällan. Lycka till!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[hamsternlukas]
2013-01-21 23:08
#157

Båda ungarna var inne och åt mat i fällan, hon ska dit i morgon igen.

Hon ville ordna tid för veterinärbesök först.

Positivt att de är såpass tama iaf :)

Men ingen mammakatt synlig :(

carlas
2013-01-21 23:33
#158

Knöligt det där med tid för veterinärbesök, men många veterinärkliniker har förståelse för bokad tid som avbeställs om katter ej infångats. Man får förklara i förväg bara. Bättre att anlita en sådan klinik. Annars blir det nog svårt. Tänk på det när det gäller mammakatt. Man kanske bara får en chans där, på ett bra tag. (Smådjurskliniken i Majorna ställer upp på detta t ex. Även Glimåker men har inte så täta mottagningar - annars väldigt bra eftersom litet operationssår. Finns säkert flera. Ring och fråga bara + boka tid för dagen efter tillfället för infångningsförsöket etc etc.)

Positivt att småmissarna ätit i fällan. Då kommer de säkert tillbaka.

[hamsternlukas]
2013-01-21 23:38
#159

Verkar som det dessvärre kan bli aktuellt att hitta ett nytt jourhem då hon sa "de var äldre än jag trodde och inte lika lätthanterliga" :(

??

[hamsternlukas]
2013-01-21 23:45
#160

För egen del tänker jag så här

1: Fånga

2: Ta hem

3: Boka veterinärtid omgående

och som du säger att "reka" lite innan genom att ringa i förväg.

Tänkte satsa på Glimåker och ringer dit i morgon och hör mig för.

Annons:
carlas
2013-01-21 23:52
#161

Gråter

#159 Lätthanterliga? De gick ju in i fällan och åt.

Och hon skulle ju dit imorgon igen, enl #157?

Det här är inte bra.

Hur var det nu igen med Tigerharen. Ingen hjälp därifrån alltså?

Kanske är du bara jättetrött och behöver sova? Obestämd Hoppas detGlad

carlas
2013-01-21 23:59
#162

#160 nej jag menade

1 reka

2 boka

3 fånga

Om infångningen inte lyckas i tid för vetbesöket, så

4 avbeställ

5 boka om

6 fånga

etc

[hamsternlukas]
2013-01-22 00:00
#163

Blev lite ställd faktiskt… och lite ledsen. Känns inget bra faktiskt..

Tigerharen har inte svarat på mina senaste meddelanden.

Det var hennes ord alltså inte mina…

[hamsternlukas]
2013-01-22 00:02
#164

#162 ok det kanske är bättre i den ordningen

[hamsternlukas]
2013-01-22 00:04
#165

Och ja jo jag är himla trötter Foten i munnen

carlas
2013-01-22 00:06
#166

#163 Oj vi går om varandra.

Förstod att det var hennes ord, inte dina. Klart man blir oändligt ledsen. Tillbaka till ruta 0? Men hon skulle ju ändå tillbaka imorgon? Ingen mening att spekulera just nu antar jag. Småmissarna kom ju ändå fram och åt i fällan. Jourhem saknas eventuellt. Nya tag imorgon!

[hamsternlukas]
2013-01-22 00:14
#167

Ja det känns som ett jättesteg tillbaka men som jag sa till min dotter vi fixar detta ändå hur det än blir.

Och hon ska tillbaka i morgon det är positivt ,men jag känner att jag vill ha fällan i mina händer nu.

Precis ingen ide att spekulera, inte heller att måla fan på väggen :)

Får fokusera på det som är positivt nu, tex att katterna var i fällan osv.

Och att hon hjälpt till såpass ändå!

Absolut nya tag!

Annons:
kattassen
2013-01-22 07:43
#168

Nej lätthanterliga är nog ingen av dessa katter - man får i princip alltid se utefödda katter som skygga och hantera dem därefter. Även en 12 veckors kattunge kan "flyga" rätt bra om man inte gör rätt. Därför är det också viktigt att ni väljer en veterinär som är van att ta emot skygga katter. Glimåker kan det. Husdjurshälsan i Högsbo likaså. Majornas smådjursklinik också tror jag. Vi jobbar med Partille Djurklinik - men det ligger ju tvärs över stan några mil där vi håller hus.

Detta liknar lite Opaltorget som vi höll på med i somras. 2 ungar och mammakatt. Men där fick vi efter mycket om och men in ungarna plus en stor hane. Möjligen hade mamman lämnat ungarna tidigare och kvar blev en hane som "tog hand" om dem. De 3 höll ju ihop.

Kanske är det så att mamman redan dragit vidare om hon tyckte ungarna var stora nog att klara sig Rynkar på näsan.

Håller verkligen tummarna att ni får ihop detta. Jag tycker det har låtit jättebra hittills och ni tar till er tips och råd.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Gatukorsning
2013-01-22 09:15
#169

Håller med föregående skrivare angående hittekatterna. De är inte lätthanterliga och det finns många olika orsaker till detta.

Kan ju berätta att min ena katt hemma kom till mig som moderslös vid 5-6 veckors ålder tillsammans med sina bröder. Till och med katthemmet sa att de var extremt skygga för att vara så små. Och här hos oss var de skygga och rädda ganska länge ändå. Det tog ett par månader innan jag fick klappa henne, bröderna fick jag klappa mycket tidigare. Så näe, bara för att det är en kattunge så behöver den inte vara lätthanterlig.

Sedan förstår jag inte heller varför åldern spelar någon roll ifall det ändå bara ska vara ett jourhem?

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[hamsternlukas]
2013-01-22 11:28
#170

Ja jag tyckte väl att jag informerat väldigt mycket, allt för att hon verkligen skulle veta vad man ger sig in på.Men något måste gått fel här..

Själv är jag ju tvärtom positivt överraskad och glad för jag tycker katterna verkar mkt mer lätthanterliga och mindre skygga än jag befarat.

Men jag hade väl å andra sidan förberett mig på det värsta liksom,och gått in i detta med lite mer kött på benen kanske..om ni förstår mitt tänk.

Tror hon kanske trodde att "små" ungar automatiskt var tamare och blev kanske lite besviken(bestört) då hon såg deras storlek, för det kan knappast varit att de var svårhanterliga när hon träffade dem, för det var ju tvärtom.De var ju tom inne i buren vilket jag tycker är fantastiskt vid första mötet med fällan :)

Det är nog snarare att hon menar att det kan bli svårt att ha dem hemma hos sig kanske när de är såpass stora, kanske också rädd att de blir svåra att hitta hem till..

Ingen ide att spekulera mer i det, får ta det härifrån nu och hoppas allt löser sig till det bästa hur vi än lägger upp det.

Nu önskar man verkligen att man hade en förening i ryggen liksom…

Jag är glad och tacksam för hennes hjälp hittills iaf :)

Men det känns lite oroligt nu och många tankar på hur jag ska göra, kanske känns bättre senare idag när jag vet lite mer hur hon tänker om fortsättningen.

Jag var där i natt för jag var orolig att mamman inte fick isig någon mat ifall hon bara matade ungarna i fällan och sen tog med sig fällan hem utan att lämna något till henne..

Såg ingen mamma då men en unge satt mindre än en meter från mig och åt, den andra var kvar i gömslet, såg bara tassen som åkte in och ut under springan då den fiskade mat :) Tyvärr tror jag inte mamman var där under för hon var ju framme första gången jag matade för några veckor sen och satt också nära mig när hon åt.Så hon borde väl kommit fram i så fall.

Tror dock inte mamman försvunnit, hoppas verkligen inte det..

Katthemsmatten
2013-01-22 13:02
#171

Eventuellt tycker mamma katt att ungarna nu är tillräckligt stora att klara sig själv under ganska lång tid. Medan mamma fixar nya ungar Rynkar på näsan

Medarbetare Hittekatter iFokus

[hamsternlukas]
2013-01-22 13:59
#172

Ja det är det jag är rädd för också, även att ungarna är såpass stora att de snart förökar sig de med :( Ska se i kväll om vi får till något infångningsförsök..

Katthemsmatten
2013-01-22 14:05
#173

Hoppas verkligen att det går att få in dem innan kolonin blir större. Håller tummarna för dig.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[hamsternlukas]
2013-01-22 18:35
#174

Tack ska dit nu, hålla alla tummar och tår :)

Annons:
[eskils]
2013-01-22 20:20
#175

Alla tummar och tår hålls!

MSH
2013-01-22 20:25
#176

Håller tummarna!!

[hamsternlukas]
2013-01-22 21:41
#177

Ingen jaktlycka tyvärr, endast en unge i sikte som inte var på sällskapshumör idag.

Kanske kylan som gör att de ligger och trycker, fy farao vad kallt det var, fick ge upp efter två timmar drygt, glömde ta på extra strumpor..det var DUMT.

De i affären hade inte sett mamman på ca två veckor Gråter

Fällan står kvar med mat så får det bli ett nytt försök i morgon.

[hamsternlukas]
2013-01-23 00:57
#178

#168 Fick ni aldrig tag på mamman vid Opaltorget?

Känns lite tungt om "min" kattmamma försvunnit eftersom jag hade en tanke på ett livslångt hem här hos mig…började tom, fundera på ett fint namn, fånigt kanske men det är väl sån jag är som personTungan ute

Nu är det natten och dags att sova, hoppas jag har något positivt att komma med i morgon.

kattassen
2013-01-23 07:15
#179

#168 Nej dessvärre. Däremot vet vi egentligen inte om hon fanns när nödropet kom. Det talades om 3 katter varav två ungar. När vi fått in alla dessa visade det ju sig att det var en "pappa-katt" med 2 ungar. En unge var identisk med Slokis så rimligen är han far till ungarna medan mamman kanske hade dragit i tidigt skede - vem vet?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[hamsternlukas]
2013-01-23 17:56
#180

Kanske är samma här man vet ju ingenting säkert egentligen,kanske inte ens var ungarnas mamma jag såg första gången..Det enda vi vet säkert är att det finns två halvstora ungar i dagsläget.

Får vi in dom så är det väl bäst att låta fällan stå ett par dar med mat och se om det kommer nån mer misse och äter, hoppas det inte är fler än dessa två eller tre hemlösa katter i området bara.

Inget tyder ju på det enligt uppgifter från de i affären iaf.

De ska varit i området två-tre mån sa han.Kan ju varit längre tror jag, men det var då de i affären upptäckte dom.

Går till katterna sen och har kokat lite kyckling som jag ska försöka locka in dom med Skrattande

"Jourfamiljsmatten" var med i kylan igårkväll också, var skönt att träffas irl, kanontjej  som ställer upp i detta, även om hon inte kan ta emot ungarna så är det kanon att hon hjälper till med infångandet.

Vi vet inte just nu exakt hur vi lägger upp det hela efter infångande, men jag tar in dom akut hos mig och så får vi diskutera vidare efter det.

Jag jobbar fortfarande på en lösning på alla bitar, men fokuserar just nu på att de ska in, så får jag ta det bit för bit sen.

Ingen idealisk lösning men det blir inte alltid som man önskar utan man får göra så gott man kan ändå.

Uppkatten
2013-01-23 18:05
#181

#180 Tycker precis som du. Det viktigaste just nu är att få in missarna från kylan och få stopp på en ev. "kattkoloni-utveckling". Min gissning är att missarna ganska snabbt blir tamare, då är det förmodligen också lättare att hitta en jourfamilj åt dem.

"Mamman" kanske du kan sätta upp lappar om…? "Har någon sett till…?"

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
[hamsternlukas]
2013-01-24 00:20
#182

En unge inne!Skrattande

carlas
2013-01-24 01:09
#183

Bravo! och Grattis! till er båda!! Skrattande

Hur står det till med den lille? Skyggis? Förstår om du inte har tid och kraft att berätta mer nu.

Hoppas ni får en lugn natt och att din gammelmisse inte misstycker alltför mycket.

[hamsternlukas]
2013-01-24 01:28
#184

Tack ikväll var jag själv, i morgon är vi nog två :) Den blev väldigt ställd när fällan gick igen men ingen panik, den verkar väldigt lugn och väldigt tyst.Efter tio min inne gick den ur fällan och in i kojan jag gjort i ordning.

Nu får hen bara vara och landa lite, så får jag kolla närmare på den i morgon

Ungen har ett eget rum med galler i dörröppningen, min katt har inte ens noterat den fast jag nyss ställde dörren öppen..:)

carlas
2013-01-24 01:37
#185

Blir alldeles rörd, och tårögd av glädje.

Vilken bragd av Dig! Och vilka coola katter. Sov sött!

[hamsternlukas]
2013-01-24 03:24
#186

Själva infångandet gick oväntat lätt,gick ut vid 22,hemma med katt vid midnatt.

Kollade fällan först när jag kom dit och testade den lite för att vara säker på hur den funkar..Tog fram mat och då kom ungen fram direkt slängde ut lite på marken,sen i fällan,kyckling tonfisk och torrfoder.

Det roliga är att de verkar galna i torrfodret, Bilanx som min katt äter, verkar tom. mer poppis än kyckling!

Den var väldigt försiktig och hade konstant ögonen på mig medan den cirkulerade runt fällan, gick in ett par gånger och åt men så fort jag rörde mig sprang den iväg och gömde sig, men kom snabbt tillbaka.

Antagligen väldigt hungrig :( Sen blev jag väldigt kissnödig och fick springa hem och kissa :) Väl tillbaka satte jag ett längre snöre på och väntade, ganska direkt gick den in i fällan men då det var så mörkt och jag ser dåligt kunde jag inte se om svansen var inne,hämtade pannlampan och spanade..katten gick in liiite till,tittade två ggr extra och såg svansen innanför och bom!

Oj vad paff den blev Skrattande Men ingen panik bara klättrade och gick runt i fällan, alldeles tyst..jag la filten över och gick hemåt med fälla i ena handen och cykeln i den andra, det var ganska besvärligt minst sagt…och svinkallt! Hann inte få på mig vantarna i ivern.

Har gjort i ordning sonens rum (han är bortrest) med lite gömslen och kojor,  satte fällan med öppningen mot en av kojorna, lille kisse satt förstenad och tyst ca tio min och gick sen in i kojan.

Ställde in mat och vatten och stängde dörren i ca 20 min, sen öppnade jag dörren som jag satt galler för och nu har det gått drygt två timmar och den verkar lugn än så länge, har gått runt och kollat lite i rummet.

Min katt fick syn på den för nån timme sen och blev lite exalterad en stund lilla missen sprang och gömde sig men hör honom röra sig lite då och då därinne, och min gammelkatt och hund ligger bredvid mig just nu i soffan och bryr sig inte  :)

Så långt allt gott, nu ska jag sova, hoppas lille misse håller sig lugn och inte är alltför omskakad av detta äventyr, i morgonkväll går jag ut på jakt igen!

[hamsternlukas]
2013-01-24 03:41
#187

Gick in i rummet för en sista koll innan jag går och lägger mig…Kikade in under filten och där låg lilla kisse utsträckt i hundbädden/kojan!,

pratade lite med hen och fick två uppspärrade ögon och ett väsande till svar.

så gulligt såGlad

Med detta säger jag godnatt och på återseende, fortsättning följer…

kattassen
2013-01-24 07:25
#188

#186/187

Underbar läsning och grattis till din primiär som kattfångare!! Skrattande Kan ju inte ha  gjorts bättre på något vis.

Ja det är inte lätt att kånka på lotinfälla och cykel i -15 grader som det var i går kväll. Stor heder åt dig!

Hoppas nu att den andra lille ungen vill komma in snart så h'n inte blir ensam kvar och sticker iväg nu. Har mamman synts till?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Annons:
[squash97]
2013-01-24 09:12
#189

Åh, va skönt att en är inne och att "gammelmissen" inte verkar upprörd Glad

emjon
2013-01-24 10:07
#190

Har nu läst hela tråden och det har varit många turer fram och tillbaka i detta ärende.

Vill ge dig massor av rosor för din envishet och att du inte givit upp trots bristande hälsa.

Ditt engagemang visar också att du har hjärtat på rätta stället som vill hjälpa katterna in från kylan även om läget inte är optimalt för dig.

Det var härligt att läsa att första kissen är inne och du beskriver allt så kärleksfullt. Hoppas att den andra ungen nu snabbt låter sig bli infångad så de får återförenas.

Blir roligt att fortsätta följa dig och dina berättelser om vad som händer runt dessa kissar och om det finns en eventuell kattmamma också.

Tack än en gång att du inte gav uppGlad

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Katthemsmatten
2013-01-24 10:20
#191

TS, jag kan bara instämma i föregående inlägg! Du har gjort ett fantastiskt jobb och nu håller vi tummarna för att även kvarvarande lilla unge ska komma fram och bli inhämtad. Du kanske ska lämna cykeln hemma när du ger dig ut nästa gång Flört

Medarbetare Hittekatter iFokus

ilb
2013-01-24 10:35
#192

Gratulerar till fångsten! Jättebra jobbat. Skrattande

[eskils]
2013-01-24 11:01
#193

Tack för att du berättar, väldigt roligt att läsa! Du har verkligen gjort ett jättebra jobb och en viktig insats!!! Glöm inte vantarna nästa gång, det måste ha varit fruktansvärt kallt.

Och lycka till med syskon och ev mammakatt! Glad

MSH
2013-01-24 11:21
#194

Åh så underbart!!!! Vilken lycka för den lilla missen!!! Grattis till ett mycket bra jobb och så spännande fortsättning det kommer bli!

Andina
2013-01-24 11:49
#195

Hamsternlukas - du är en underbar och fantastisk hjälte! Vilken härlig läsning och tack för att vi fått följa dig på dina 'äventyr'! Trots möda och besvär gör du allt du kan för att hjälpa de små liven! Wow!

Du får inte bara Guldstjärnor i himlen,
du får nog Planeter och Galaxer också!

Kyss

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
[hamsternlukas]
2013-01-24 12:48
#196

Tack alla,, jag är så glad så glad, men helt slut känns som när man kom hem med sin förstfödde från bb ungefär haha.

Ska skriva mer sen, men kan säga nu att allt gått över all förväntan här hemma! Ingen "vildkatt" alls, otroligt kontaktsökande, låtit sig klappas och spinner, helt fantastiskt!

Hoppas verkligen jag får in den andre ungen snarast, tror lille missen saknar sitt syskon.

För övrigt är katten i fin form ser mkt frisk och fin ut, ingen skabb ens vad jag kan se.Pigg och framåt.

Nu ligger kisse avslappnat utsträckt på golvet alldeles intill mig, helst vill den komma upp till mig i soffan  verkar det som men här ligger gammelkatten och hunden och sover :)

Öppnade efter noga övervägande grinden till sovrummet för en stund sen då den var mkt olycklig och kontaktsökande, vad jag kan se har den ingen ohyra skabb eller rinnande ögon/nos osv.Och vore den sjuk skulle den nog smittat min katt ändå när de sitter på var sida om gallret och pratar.

En väldigt pratig kissekatt, inte ett ljud under natten men sen jag vaknade har det varit mycket liv,hen kissade på lådan förut förresten :)

Helst hade jag velat göra vet,undersökning innan egentligen men men..

Längre uppdatering kommer sen :)

[hamsternlukas]
2013-01-24 13:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#197

Tog en bild nu men min mobilkamera e värdelös, blir fler bättre bilder framöver ville bara visa hur cool hen är <3

Katthemsmatten
2013-01-24 13:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#198

En sån liten fining! Men som sagt, han/hon är nog ganska 'vuxen'. Kan ju vara bildvinkeln, men det ser ut som minst 7-8 månader tycker jag. Tur att  den är inne nu så det inte blir ännu fler hemlösingar.

Lycka till med infångandet av syskonet. Och gärna också mammakissen. Du har verkligen gjort ett fantastiskt jobb!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

emjon
2013-01-24 13:19
#199

Fantastiskt att det går så bra med lilla godingen.

Det är nog mycket din förtjänst som varit där och matat och sedan gjorde en sådan lugn och fin infångning.

Dessutom har du ordnat varm och fin trygghet för kissen så den vill nog visa sin uppskattning. Den verkar trivas förträffligt och hoppas att allt annat går bra i fortsättningen också.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

[hamsternlukas]
2013-01-24 13:45
#200

Bilden är missvisande den är mkt mindre än det ser ut.

Gissar på max 5, OM den nu inte är liten i växten då…anar att det är en hon, skymtar inga kulor än iaf…

Jag jämför lite med mina hittekatter från 2008, de var ca. 4 mån när de lämnades in till djurskyddsföreningen.

Här är väldigt lugnt och tryggt och min hund som är från Spanien är en fantastisk kille, väldigt trygg och stabil, lille misse försökte stryka sig mot honom nyss, ville gosa lite :)

Hen jamar en hel del men är tyst mellan varven, är nog mycket att smälta nu, och det verkar vara en sån sort som kommunicerar mycket, precis som min katt som är en riktig tjötgubbe.

Får jag bara in den andra så blir hen nog tystare och lugnare.

Just nu ligger den å rullar sig på mattan :) och jamar lite på samma gång, hoppas den inte löper bara,nästan så får jag den känslan men då är hen i så fall äldre än jag tror kanske…Obestämd

Funderar på hur jag ska lägga upp vet.besök, vill nog helst få in den andra först.

Katthemsmatten
2013-01-24 13:57
#201

Dålig tillgång på föda alt. inavel kan göra dem mindre än normalt. När det blivit litet mer lugn kanske du ska försöka dig på en tripp till veterinären för koll och kastration.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Gatukorsning
2013-01-24 16:00
#202

Åh vilken fin liten katt!!!! Grattis till att du fångat in finaste kissen!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Annons:
emjon
2013-01-24 16:50
#203

#200 En av våra hundar kommer också från Spanien och hon är också fantastisk med kissarna.

De gånger vi har haft kattungar så har hon alltid hjälp mig att hålla koll på dem precis som om de hade varit hennes barn.

Hoppas du snart får in syskonet för det vore väl bra att ta dem till vetten samtidigt.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

[hamsternlukas]
2013-01-24 17:12
#204

Var där för nån timme sen och ställde tillbaka fällan, inte ett spår av nån katt :( T.om kyckling kvar..ska bort sent ikväll så får vi se om maten är kvar i fällan. Lilla missen ligger så avslappnad och go på mattan intill mig, hon vill gärna komma upp till mig och de andra men vågar inte riktigt, lite respekt har hon allt för gammelkatten men absolut inte rädd.

Så glad att min katt tar det så pass bra och inte drar sig undan, han är allt lite nyfiken.Dock lite rädd för ungen tror jag…

Uppkatten
2013-01-24 18:21
#205

Vilket otroligt jobb du har gjort!

Och vilken fantastisk liten katt som finner sig så väl!

Hoppas-hoppas-hoppas att du snart kan få tag på de andra två också!

Kram till dig och modiga vackra missen!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[hamsternlukas]
2013-01-24 21:41
#206

Ja jag är i chock fortfarande för hon är helt otrolig, sicken go tjej! är för trött för att berätta allt, men hon är såå lycklig och det känns så himla gott i mitt hjärta att se henne njuta och vara så tillfreds här <3

Samtidigt som jag tänker på den lille som är kvar och lilla mamman,de ska också in!

Uppkatten
2013-01-24 22:35
#207

Kan de här missarna ha bott inne tidigare tror du? Låter ju nästan så?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[hamsternlukas]
2013-01-25 01:03
#208

Enligt uppgift från mataren så är det bara mamman som haft hem, ska ha blivit utslängd i samband med att en familj blev vräkt för nåt år sen.

Men satt just och funderade över hur konstigt detta är, hon ligger just nu bredvid mig i soffan och spinner…

Men katterna har ju blivit matade under ett par månader av de i affären tydligen, sen är det väldigt mycket liv och rörelse där de haft sitt gömsle.

Många människor i rörelse varje dag..och förmodligen så är det denna dam som var inne några timmar för ett tag sen i affären och somnade..

De har berättat att den ena ungen är lite tamare än den andra, förmodar att det är hon.

Känns märkligt att hon är så tillitsfull. ni här inne som är vana vid att fånga hemlösningar får gärna berätta om era erfarenheter.

Men visst har hon vissa skygga beteenden, hon är lite rädd för händer som kommer mot ansiktet, rädd för plötsliga rörelser och ljud, och blev rädd när min dotter med pojkvän kom hem förut.

Då sprang hon och gömde sig i tio min ca.

Sen tog det väl en halvtimme så var hon "tam" med dom också.

Efter jag har varit ute några gånger på dagen så var hon reserverad varje gång jag kom tillbaka, men det varade bara fem min.

Nu när jag var ute och letade efter resten av kattfamiljen och nyss kom hem så kom hon jamande och mötte mig i hallen <3, med bara lite tvekan.

Och jag pratar väldigt mycket med henne både på kattspråk och människospråk :)

Förut låg hon i köket när jag lagade middag och njöt i bastuvärmen haha

Sen har jag varit väldigt lugn och avslappnad, i morse började jag dagen med att ligga på golvet en stund och umgås med henne Skrattande

Sist men inte minst är ju min hund och katt väldigt balanserade och mjuka och jag tror det påverkar jättemycket, hon såg ju tidigt att jag inte är "farlig" har gosat extra mycket med min katt och vovve för att visa henne att allt är tryggt och ofarligt här.

Men som sagt jag hade rustat för ett helt annat scenario och är bara så glad och tacksam nu.

Har varit ut vid affären tre gånger idag, ingen mat uppäten inga katter i sikte :(

Känns väldigt konstigt faktiskt…

[hamsternlukas]
2013-01-25 01:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#209

En bild till..har tagit många fler men funkar inte att få in dom i datorn, får prova i morgon på en annan..

Annons:
[hamsternlukas]
2013-01-25 01:13
#210

Hon ser så vuxen ut på bilderna, hon är mycket pluttigare och kattungesöt i verkligheten…hon har ett jättelitet näpet ansikte, men som sagt det kommer fler bilder.

Vi kallar henne Vilda men får se om det blir ett annat namn, har inte orkat tänka så mycket på det än.

[Skyggis]
2013-01-25 02:08
#211

Kattungen (förhoppningsvis även mamman) borde vara kvar där då båda ungarna var i fällan och åt nyss, bara häromdagen. Jag tror man måste lägga rätt stor tid på att vara där och det genom att sitta i bil (svårt annars i kylan!) om det är en skyggare unge. En av de små ska ju vara skyggare.

Den andra hade ju affären hållit i famnen och pysslat med.

Jag kan nog inte hjälpa till förrän i övermorgon med spanandet/infångningsförsök, hade jag haft körkort/bil hade jag suttit där inatt och hjälpt till.

Finns det någon som kan hjälpa hamsternlukas, som har bil?

Många minusgrader nu och en kanske ensam kattunge därute, i otrygga Tynnered dessutom, borde man vara flera som samarbetar kring. Avlöser man varandra blir det inte så kämpigt.

[hamsternlukas]
2013-01-25 02:21
#212

Tack skyggis det vore underbart med avlösning, i kväll klarade jag bara en timme trots bra kläder. Min hjälpare som jag kallat jourmatten har varit tvungen att vara hemma ett par dar med sjukt barn.Den andra ungen borde absolut vara i området, men är den väldigt skygg kanske det blir extra klurigt att locka fram den när syskonet inte är kvar.

Tänker inte ge upp detta i första taget.

Och har inte gett upp hoppet om mamman heller, som ev.skulle få ett livslångt hem här.

Positivt nu är att det inte lär vara alltför svårt att hitta hem till den här goa tjejen iaf!

Men får vi inte inte in de andra två så kanske det blir denna som får plats här i stället.

Hoppas det blir mildare väder snart!

[hamsternlukas]
2013-01-25 15:50
#213

Tror lilla "Vilda" är lite äldre trots allt, hennes beteende tycker jag tyder på det iaf.Ska bli spännande när veterinär får säga sitt.Nu är min gissning på åtminstone 5 mån.

Ett par gånger har hon blivit rädd och huggit mot handen och blir förskräckt själv efteråt över det haha,nån fräsning då och då, så lite skyggt beteende finns det allt.

Det är bara om handen kommer för oväntat mot eller över huvud och ansikte, hon har låtit sig bäras ett par gånger men är inte så bekväm med det.

Var tvungen då hon envisas med att gå in till marsvinen, de uppskattar inte det riktigt nämligenSkrattande

I kväll blir det jakt igen, håll alla tummar!

Katthemsmatten
2013-01-25 15:58
#214

Gissa om vi håller tummarna hårt, hårt, hårt!

Det är svårt att gissa ålder på katter tycker jag, men veterinären kan ge ett ganska bra besked trots allt. Inte så konstigt att hon blir rädd och ska försvara sig när det kommer en hand över huvudet. Skulle ju kunna innebära ett slag - stackars liten. Tycker hon verkar oerhört tam som går att hanteras så väl redan. Undrar om hon och den andra lilla katten verkligen är syskon. Det kan ju vara så att Vilda antingen har rymt eller blivit utslängd från en familj, medan den andra ungen är född ute eller kommit ut mycket tidigare.

Kom in i fina fällan nu, missar små!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2013-01-25 17:20
#215

Men så bra jobbat av dig hamsternlukas! Blir alldeles rörd när jag läser tråden efter att ha varit borta ett par dagar! Håller tummarna hårt för resterande två katter!

Kissen har även funnit sig väl tillrätta på bara ett par dagar! Att den är liten tillväxten kan som flera redan skrivit bero på inavel och dåliga förhållanden vad gäller mat etc. Det är många gånger man låtit sig luras av katters minimala storlek.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Gatukorsning
2013-01-25 18:14
#216

#208 ! Det låter som att du beskriver min honkatt som har bott hos mig sedan honvar 6 veckor. Hon agerar ganska lika utifrån beskrivningarna du gör, men hon kommer bara fram om det är känt folk i hemmet (Min familj eller nära vänner). Annars kan hon gömma sig i flera timmar…

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Annons:
[hamsternlukas]
2013-01-25 19:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#217

Tänkte bjuda på en bild till, går ut sent i kväll på "jakt".

Bilden är från igår.

[Skyggis]
2013-01-25 22:15
#218

Fångat syskonet nu : ) Går inte ringa så jag åker iväg en bit för bättre mottagning. Ser du detta så ring mig : )

herrynel
2013-01-25 22:29
#219

Åh vad bra!!!! Hurra!!! Vilka hjältar ni är. :)

Uppkatten
2013-01-25 22:30
#220

Ni är bäst!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2013-01-25 22:53
#221

Helt underbart!!!!!!! Vilken lycka!!!!!

Lena
2013-01-25 23:19
#222

#218 Hurra va bra! :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[hamsternlukas]
2013-01-25 23:23
#223

Syskonen återförenade, är så glad att jag fick en tår eller två i ögat, "Vilda" hjälper sitt syskon att komma till rätta så fint så Glad

Tack Maria du är grym!!!

Sån lyx att få sitta hemma med ett glas vin och få allt serverat Skrattande

Detta vågade jag aldrig ens hoppas på, och fort gick det också, du är fantastisk, är så glad nu!

Och så glada de små är att ses igen <3 <3 <3

Annons:
[hamsternlukas]
2013-01-25 23:30
#224

Nu sitter båda två här på vardagsrumsgolvet och tvättar sig efter maten :)

Fantastiska små katter <3

Får nog köpa en kvast blommor till de i affären, mycket tack vare dom som katterna är så trygga tror jag.

[Skyggis]
2013-01-26 00:35
#225

Så glad att de små sötsvarta missarna blev så lyckliga av att se varandra igen. Värmer som tusen strålande solar!

Nu får vi hoppas att lilla mamman också hittar till kvällsmatningen och därefter in i tryggheten.

Har i vinter målat några vykortsakvareller, föreställande hemlösa katter jag fångat in, som man kan försöka sälja till förmån för kastreringarna, om den biten inte löser sig på annat sätt. Kram

[hamsternlukas]
2013-01-26 00:57
#226

Fantastiskt trevligt förslag, vi får se hur det går med de frivilliga insatser jag erbjudits, annars kanske akvarellerna kan komma andra hemlösingar till nytta :)

Lilla "Vilda" är verkligen mån om sitt syskon, så fort hen jamar springer hon till den, så gulligt.

Som jag berättade för Skyggis gjorde jag ett kanske väldigt dumt impulsköp på ett klösträd på tradera till dom, fast jag egentligen inte har en krona över utöver mat till mig och barnen.Vet att jag borde prioritera annat men tänkte att de måste ha det hyfsat bra och trevligt här, har knappt en leksak till dom ju…

Tittade lite i zooaffären förut och det klösträdet jag ropat in för 670 kr går loss på över 2000, så det är ju en bra affär om man ser det så…

Men som sagt jag borde prioriterat pengar till vaccinering,kastrering och märkning :(

Vill inte skylla i från mig men jag jag har en diagnos, tror de kallade det lindrig autism… försöker trösta mig själv med det iaf Skrattande

Att det är därför jag agerar "fel" och ansvarslöst…

Men hur som helst så är det en stor vinst för ungarna att vara inne i värme och trygghet nu.

Hoppas att vi får in lilla mammakatt också, gör ett försök i morgonkväll, och har tanken och viljan att fortsätta i några veckor framöver.

carlas
2013-01-26 02:43
#227

Alldeles underbart!! Ni är verligen makalöst stora och duktiga hjärtan.

Och de två lillmissarna sitter förnöjt och tvättar sig Förvånad Oh det värmer!

Kanske tänker även "jourmatten" om nu då, eftersom så lätthanterliga?

Om inte (- står fast vid mitt erbjudande om kastreringshjälp av mammakatt, och hoppas fortfarande! -) skulle det verkligen inte vara möjligt att ordna en godkänd insamling här för att hjälpa dessa missar och stödmatte hamsternlukas?

Är småkatterna tillräckligt gamla för kastrering snart så är det så klart viktigt att detta sker innan de slussas vidare till ev annat stödhem, liksom förstås vaccinering och id-märkning. (Tack TS för att du påpekade detta i pm ;-). Så det är det vi behöver hjälpa till med då.

Lena
2013-01-26 10:22
#228

Så fint att syskonen är återförenade. Har tre bröder här hemma som återförendades efter 1½ år. De kände igen varande med en gång och håller alltid ihop. Det är så fint att se.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

emjon
2013-01-26 11:31
#229

Underbar läsning att även syskonet är infångatGlad

Tack Skyggis för ännu en fantastisk insats att så snabbt kunna återförena kissarnaKyss.

Även mitt hjärta blir varmt av glädje att de går så bra för kissarna. Kan sedan mamman också visa sig och bli infångad blir lyckan total.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Lena
2013-01-26 11:34
#230

#220 Ja nu håller vi tummarna hårt för mamman!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
[eskils]
2013-01-26 12:14
#231

Tack duktiga Skyggis för infångandet av lilla syskonet! Härligt att läsa att småkissarna är inne i tryggheten nu och gläds åt att vara tillsammans igen! Bra idé att tacka dem i affären för hjälpen med matning och värme. Även här hålls nu tummar för mamman!

Andina
2013-01-26 12:25
#232

Underbar läsning! Vilka hjältar ni är som hjälpts åt att fånga in de små syskonen! Håller tummarna för att lilla mamman också hittar in snart!

All världens Guldstjärnor till er fantastiska Katthjälpssjälar! Kyss

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

martdat
2013-01-26 20:08
#233

226 tycker du betett dig väldigt ansvarsfullt. du har ju räddat katterna. o ang klösträdet . ok det finns billigare men man måsste ha klästräd om amn har innekatter , så det va ju inte fel egentligen och det var ett bra pris.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

MSH
2013-01-26 20:43
#234

Blir alldeles tårögd… tänk om fler kunde "agera" som du gjort! Då hade flera stackars missar ute, sluppit att just vara ute! Mycket bra insats och grymt bra "fångat" av er båda! Lilla mamman komsi komsi..

[hamsternlukas]
2013-01-26 21:38
#235

#233 Håller med det var egentligen nödvändigt ifall katterna blir här ett tag, jag har en boll och en råtta och inget mer och de behöver ju aktivering.

Men man kan göra mkt hemgjorda leksaker också Skrattande

Kanske inte behövs så mycket just nu, de sover väldigt mycket och lullar mest runt och bara njuter.

Den andra är lite skyggare men vill vara nära, båda är med och runt mig hela tiden, och båda är trygga med med hunden och min katt.

Så skönt att min katt inte drar sig undan utan är som vanligt i stort sett.

Men vad förvirrade de blev när det plötsligt var två katter, de ser ju likadana ut också haha

Den nya vågar inte bli klappad än så jag har inte kunnat undersöka könet ännu.

Tack igen alla för era fina ord och uppmuntran det värmer.

Ska ut om en stund och mata/vakta lite.

Tänkte sätta upp lappar om mamman så fort jag orkar, är ganska slut just nu.

[hamsternlukas]
2013-01-26 21:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#236

Ett sånt här träd är det, det borde väl uppskattas hoppas det iaf :)

martdat
2013-01-26 23:46
#237

skitsnyggt:)

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Lena
2013-01-26 23:53
#238

Vilket fint klösträd! Där gjorde du allt ett riktigt kap!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

carlas
2013-01-27 01:02
#239

Trots ett fint klösträd kommer småkatterna att behöva vaccinering, kastrering, idmärkning och försäkring - samt förstås mat och sand - framöver. Enl #226 finns knappt en krona kvar utöver mat till henne själv och barnen. Klösträdet är ett impulsköp, ingen nödvändighet, tvärtom. Det är med hjärtat, javisst! Men inget som behöver uppmuntras. Papperstussar och annat överblivet går utmärkt som aktivitering.

Är förvånad.

Tycker fortfarande att vi behöver hjälpas åt att hjälpa stödhemmet ekonomiskt med de infångade missarna, och kattmamman som finns kvar. Hamsternlukas är suverän som påtalat och envist fortsatt för att hjälpa katterna. Skyggis ger ett reellt, och ja, fantastiskt trevligt förslag där. Vad kan vi andra göra mera?

Tessen
2013-01-27 01:08
#240

Åh jag blev alldeles varm i hjärtat av att läsa att båda syskonen fått komma in i värmen! Att dom var så trygga och trevliga katter var ju en positiv överraskning också!
Även skönt att din äldre misse inte drar sig undan utan är som vanligt :)

Och vilket underbart "klösträd" som ser ut som rena lekpalatset för små-tossingar med energi i kroppen! Priset var ju riktigt superbra också. Det är ju såna saker som innekatter behöver för aktivering och stimulans, då mår dom bra, så jag tycker inte alls att du gjorde fel i att köpa det!

Jag är bara glad att det finns så fina människor som dig med ett stort hjärta på rätt ställe som slår för katternas välmående! Kyss

/T

martdat
2013-01-27 09:49
#241

239 , om du menar mitt inlägg så tänkte jag mer på att hon inte ska få tapeter och möbler sönderklösta.- det är mer ekonomiskt att ha klösträd än att få betala omtapetsering och nya soffa.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Lena
2013-01-27 09:56
#242

#241 Ja det gäller att tänka lite långsiktigt också. Kan bli dyrbara historier det där med sönderklösta väggar etc.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Gullimat
2013-01-27 10:15
#243

Vilken underbar tråd, man blir bara så gladGlad Vilken insats du har gjort hamsternlukas. Skyggis, du som alltid ställer upp när du kan, peppar, hjälper till och fångar. Lycka till med mammakatt också så inga fler ungar föds på detta stället

[hamsternlukas]
2013-01-27 15:41
#244

Saken är ju att jag köpte det på tradera och efter jag lagt bud såg jag fraktkostnaden, visserligen inte så dyr men jag har ju mest köpt mindre saker innan och ångrade direkt mitt bud, men bud är ju bindande så…

Trädet kostade bara 400 drygt, med frakt blev det 670.

Men jag mår ändå lite dåligt över köpet(samtidigt som jag bara längtar tills det kommer och jag får sätta upp det till missarna) för det känns väldigt genant när jag verkligen behöver lösa vaccinering, kastrering, idmärkning, samt avmaskning och mat. Påsen med torrfoder som min katt har i ca en vecka räckte tex. bara över helgen.

Samtidigt är jag väldigt tacksam att katterna verkar fullt friska och tom. fria från ohyra och skabb , det kunde varit mkt värre.

Men eftersom jag inte lyckades lösa jourhem under den här långa tiden så känns det ju ändå rätt att ta in dem till mig, även om jag som jag sagt från början inte har resurser som räcker till. De hade ju inte haft det bättre utomhus ändå.OM mamma infångas så sitter jag med tre katter här.

Jag skickade en ansökan till "Billyfonden" men då sökte jag bara för ev.kostnader för mammakatt så jag får göra en ansökan/ändra uppgifterna…Chickas minnesfond tror jag man måste ha kvitton osv innan man söker.

Så då behövs det ev. "bara" läggas ut så länge, i dagsläget kan jag inte ens det, efter räkningar och hyra har jag drygt 2000 kanske 2500 till den 18:e,Det ska räcka till två barn,1 hund och nu tre katter,fem marsvin och så jag då hahaha

Man skulle kanske kunna starta nån insamling på tex. facebook men i så fall får helst nån annan än jag göra det, ser nog bättre ut…

ska fundera vidare…Har ganska begränsat umgänge då jag sista åren dragit mig lite undan pga bristande ork,,tappat vänner på vägen liksom…annars kunde man kanske löst detta ekonomiskt via godhjärtade kompisar etc.

Jobbar inte heller utan går hemma med sjukersättning/pension, annars kunde man starta insamling bland arbetskompisar etc

Vill bara skriva allt detta så det är klargjort hur situationen är.

Ungarna mår förträffligt, lilla Vilda ligger här bredvid och spinner, syskonet ligger på shäslongen eller hur sjutton det stavas..lite skyggare som sagt inte fått klappa än men trygg och hela tiden nära.Så det ger sig nog snart, man ser hur gärna hen vill ha kropsskontakt men att modet sviker lite :)

De leker sover bajsar kissar och äter och verkar såå nöjda och harmoniska.

Annons:
[hamsternlukas]
2013-01-27 20:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#245

Vad tror ni..visst ser nr 2 ut att vara en liten flicka också?

Gatukorsning
2013-01-28 09:17
#246

Åh! Det är två kolsvarta små hjärtan du har fångat in. Otroligt vackra! Jag bryr mig egentligen inte ett skvatt om färgen på katten, det jag bryr mig om är alltid själva katten, men tyvärr så verkar en hel del folk fortfarande föredra katter som inte är svarta…

Dessa två som du har fått in ser väldigt fina ut! Va kul att de mår så bra och inte är full med ohyra i alla fall.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[hamsternlukas]
2013-01-28 16:45
#247

Jo jag har noterat det också, men själv älskar jag helsvarta katter, tycker de är väldigt vackra.

Har haft katt i hela mitt 44åriga liv den första vi hade när jag var liten var en kolsvart liten vacker katt som hette Malin, och minnena av henne har funnits i alla år, trots att jag nog bara var 4 när hon tragiskt dog,blev överkördGråterJag minns den dagen så tydligt än i dag.

Malin och jag var ju oskiljaktiga, minns att jag körde henne i min dockvagn i trädgården hon var med på det mesta haha.

Sen hade vi en jättestor "vildkatt" Murre som aldrig blev tam utan kom och gick i några år, därefter dök en annan hemlös kille upp i vårt hem: kolsvarta underbara Malte, som min pappa försökte göra sig av med då de inte ville ha katt längre av nån anledning.

Han körde iväg Malte en dag till en bondgård flera mil hemifrån, fruktansvärt, minns hur jag hatade min far då, MEN otroligt nog dök Malte upp utanför dörren efter par veckor!

Då fick han stanna resten av sitt liv, pappa har berättat att det inte kändes bra i hjärtat att göra det han gjorde, och kände nog när Malte kom tillbaka att han hade valt oss och vårt hem och det var inget han kunde eller innerst inne ville ändra på. Katter är fantastiska!

Efter det kom Tusse till familjen, en rödvit lurvig kelgris,och ett par år efter det smugglade jag in en ny liten kattunge  som jag "fick" av min bästis.

Visste ju att de skulle säga nej,då jag gjort några försök tidigare med katter jag hittat övergivna ute, den ena skabbigare än den andra.. så jag gömde henne under tröjan och sen la jag henne lite diskret i soffan och otroligt nog tog det ett par timmar innan de ens märkte henne, hon var så liten och låg i hoprullad så de trodde först det var en kudde som låg i soffanSkrattande

Henne försökte de omplacera till pappas handikappade jobbarkompis men efter ett par veckor fick vi henne tillbaka då han tyckte hon var så jobbig och då fick hon "Chantie" stanna livet ut.

Hon blev kvar då jag flyttade hemifrån fast hon var verkligen "min" katt.Tyckte hon hade det bäst där med trädgård och skogen utanför.Hon somnade in 19 år gammal i min famn 1998  <3

(För några år sen övertalade mamma min pappa om åter bli med katt och de fick hem en svart liten Findus från Gbgs djurskydd)

Mindre än en månad efter jag flyttat hemifrån 1987 skaffade jag mina alldeles egna katter Ida och Emma,sen kom Mimi och Matilda.

Efter det hade jag min första kattfria period i två år, det var hemskt!

Då dök Tuffe Viktor upp, sex veckor gammal fd.hemlösing, han smugglades ut av en kompis som hade praktik på Djurens vänner i Gbg.Han hade kommit in med sin syster som tyvärr dog, han var och är en riktig överlevare, hade en tuff tid första dagarna och trodde inte han skulle klara sig, därav namnvalet.Tuffe blir 14 år i år…

2008 hittade jag ju de tre svartvita helgalna hemlösingarna,Zebbe, Zotis och Prinzen som jag la upp bild på tidigare..som efter tre underbara energiska månader fick nya hem via gbgs djurskydd.och för något år sen var det en annan liten förtvivlad misse här som gick runt jamande i området med ett bakben som troligen var brutet, hon lämnades till Blå stjärnan och ägaren hittades via annonsering :)

Och nu var det tydligen dags att jag åter igen skulle "springa" på nya utsatta individer som behövde tas inTungan ute

Som man säger: Ett hem utan katt är bara ett hus, eller var det ett hus utan katt är inget hem?

Förlåt för totalt offtopic här…

On topic: Jakten efter mamman fortgår, kattspår synliga igårkväll/natt och enligt rapport i morse var det nya spår igen.

Kamera ska sättas upp, och matningen fortsätter ikväll.

Ungarna mår toppen, i natt vaknade jag med unge nr 1 i sängen,nr 2 låg på filten nedanför Glad

Katthemsmatten
2013-01-28 16:58
#248

Kul berättelse om alla dina katter genom livet. Skönt att de små tycks finna sig så väl till rätta redan hemma hos dig.

Nu håller jag tummarna för att du snart även får in den vuxna katten. Glad

Medarbetare Hittekatter iFokus

MSH
2013-01-28 18:19
#249

Underbart! Hoppas mamman får komma in snart!

[hamsternlukas]
2013-01-29 01:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#250

Vet att det inte längre är tillåtet med insamlingar här, men vill ändå återigen poängtera hjälpbehovet här.

Om mamma katt kommer in också är det än mer akut.

Har startat en facebooksida håll tummarna för katternas skull att det ger resultat, men jag är ganska tveksam, människor verkar överlag svåra att beröra nu för tiden Rynkar på näsan

Man känner sig som en tiggare som ingen vill kännas vid.

Och en känsla av "skyll dig själv" uppfattning, och att jag är dum och borde ägna mig åt "viktigare" saker, vad det nu skulle vara? För mig är detta viktigt och betydelsefullt men inte många verkar dela min uppfattning.

Nu menar jag inte er här utan folk i allmänhet.

Om detta inlägg ev. bryter mot någon regel ber jag om ursäkt, jag vet bara inte vad mer jag kan göra, det går åt mängder med mat och kattsand i dagsläget och jag känner oro över hur det ska gå närmaste veckorna.

MSH
2013-01-29 08:23
#251

Åh, hoppas att fler blir "berörda" ! Vad heter Facebook sidan? En liten peng kan jag gärna skänka!

Annons:
Katthemsmatten
2013-01-29 09:32
#252

Som vanligt är det de som anser att man ska ägna sig åt något 'viktigt' som inte lyfter ett finger själva. Du får inte ta åt dig!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Gullimat
2013-01-29 17:12
#253

Håller tummarna att mammakatt kommer in så for som möjligt. Har affären där hon matats sett till henne?

[hamsternlukas]
2013-01-29 20:27
#254

Nej, det enda vi sett är tasspår..

carlas
2013-01-29 23:53
#255

Tycker att TS, hamsternlukas, inlägg läses lite dåligt, selektivt eller inte alls ;) Hjälpbehovet, det ekonomiska, negligeras. Se igen t ex #128, 226, 244 och senaste #250.

Det är kris, verkar det, med oro redan för de närmaste veckorna, och då gäller det "bara" mat och sand till de två småmissarna; "Om mammakatt kommer in också är det än mer akut" (allt enl #250). Vaccinering, kastrering och id-märkning finns inte ens på kartan, ekonomiskt. Och småmissarna kan bli könsmogna när som helst, fattar vi ju.

Det är bra med pepp, push, rosor, tummar och tassar här, men då får "vi" väl också hjälpa till att ta ansvar? TS har fr början angivit att hon inte egentligen har råd med fler katter. Nu är gränsen nådd. Och att tänka långsiktigt gäller oss alla: smitande okastrerade (och icke-idmärkta katter) ger mer lidande och mer jobb, liksom hoppsankullar.

BRA med facebooksida, hamsternlukas! Jag undrar liksom MSH vad facebooksidan heter. (Det går inte att komma in på den facebookadress som du anger i ett annat inlägg.) Skriv in den här. DET är väl tillåtet? Så kan vi alla som peppat här även bidra med en slant så att du kan fortsätta hjälpa katterna.

Några andra saker, till TS.

1) Hur var det nu med Tigerharen som lovat ställa upp enl #92 (jag menar med dig som jourhem, för då kan vi ju bidra ekonomiskt till Tigerharen istället, för vaccinering, kastrering etc)?

2) maliimaloo i #84 erbjuder annonsering i GP efter jourhem; om du önskar/behöver alternativt jourhem, ngn uppföljning där?

3) Som varnas i rutan här längst ned, snart 300 inlägg. Gör en ny tråd med hänvisning till denna gamla så att diskussionen inte försvinner. Eller be ngn Medarbetare att hjälpa dig med det. Glad

anebit
2013-01-30 00:04
#256

Nu har jag läst hela tråden och ett sånt underbart slut att båda ungarna är inne… Nu är det bara mamma katt som saknas… hon har säkert förlustat sig med en herre så det är snabbt till veterinären som gäller så att hon blir kastrerad/aborterad ……när hon blir infångad….

En stor eloge till dig som inte gav upp!  ♥♥♥♥

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

carlas
2013-01-30 00:29
#257

#256 anebit, efter inlägg #255 - driver du med mig?, och TS?

Är det ingen här som begriper att det behövs hjälp?

TS har inte råd med mat och sand till de två infångade småmissarna enligt egon utsago. Än mindre med vaccinering, kastrering och id-märkning av dem. ÄNNU mindre med kattmamman.

Ja, stor eloge till hamsternlukas. Men hon behöver ekonomisk hjälp!

TS, lägg in länk till facebooksidan du säger att du skapat, så ska du se att slantarna rasar in, inte enbart rosor och hjärtan - fast dom också så klart Skrattande

[hamsternlukas]
2013-01-30 00:30
#258

#255 Stort tack till dig för att du tydliggör och visar på behovet av insatser!

Sidan jag startat heter "Hjälp en hemlös kattfamilj i Tynnered"

Än så länge har den genererat en påse kattmynta, ett erbjudande om kattmat och sand, samt kattleksaker.

Kanske det går bättre om jag får hjälp att bara sprida sidan?

Till dina frågor:

1) Jag mailade Tigerharen återigen igår eller i förrgår,inget svar än.

2) Annonsering tackade jag väl nej till om jag minns rätt då jag trodde jourfamilj var löst då.

3) Ska starta en ny tråd vet bara inte vad jag ska kalla den än…tipsa mig gärna med ett bra namn så att den kopplas ihop bra med denna tråd.

#256 Tack! Ja risken är ganska stor att hon har ungar på väg om inte redan födda på okänd plats :( Kameran riggad i natt så hoppas det ger något!

Mammans kastrering har jag redan fått hjälp med, så nu är det ungarna som är i akut behov av att komma till veterinär snarast.

Annons:
anebit
2013-01-30 01:17
#259

#257  Vi skrev visst samtidigt för jag såg ej ditt inlägg innan jag skrev….. Det är klart att jag vet att det behövs pengar … det kommer  en slant från mig också när jag vet kontonummret.

Elogen gav jag henne för att hon ej gav upp och att båda ungarna var inne …

Länk till Facebok

http://www.facebook.com/search/results.php?q=Hj%C3%A4lp%20en%20heml%C3%B6s%20kattfamilj%20i%20Tynnered%22&init=quick&tas=0.8268066062874744&search_first_focus=1359504761459#!/pages/Hj%C3%A4lp-en-heml%C3%B6s-kattfamilj-i-Tynnered/167862556637463

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

[hamsternlukas]
2013-01-30 09:26
#260

Vilda har tappat aptiten.Tror inte hon åt något alls igår, och inte nu på morgonen heller medan Vilja vräker i sig.. Blir lite orolig Rynkar på näsan Hon verkar l ite hängig, mot tidigare sjövild…kan ju så klart delvis bero på att hon inte ätit.Leker lite men inte lika intensivt.

emjon
2013-01-30 09:28
#261

#255 Du har helt rätt i allt du skriver och jag hör till dem som peppat och gett rosor för jag tycker hamsternlukas är värd det.

Eftersom jag varit i samma sits och hjälpt behövande katter in så har jag 9 katter och 2 hundar och är pensionär. Varmt hjärta har jag men inte överflöd av pengar att alltid kunna hjälpa äva andra.

Detta råkar sammanfalla med att jag har egna veterinärbesök att göra med båda hundar och katter för provtagningar tanstensborttagning vaccinationer och även forl. Då hjälper det inte heller att katterna är försäkrade så det gräver stora hål i plånboken.

Missförstå mig inte för jag klagar inte utan mera förklarar varför jag inte kan hjälpa till ekonomiskt.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Gatukorsning
2013-01-30 09:45
#262

#260 Testa att ge henne blötmat om du inte redan har gjort/gör det. Det är viktigt att hon får i sig vätska också, kan du se om hon dricker något?

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[hamsternlukas]
2013-01-30 10:12
#263

Köpte mjau igår men det passade inte heller,ska köpa tonfisk idag,har försökt se om hon dricker men svårt då de är så himla lika.Köpte två halsband i går ska ta på henne det så jag kan ha bättre koll.Osäker på hennes toabesök också.

[hamsternlukas]
2013-01-30 10:32
#264

Jag har full förståelse för att vi är många i samma svåra ekonomiska sits,men det ni kan hjälpa med i stället är att gå in och gilla Facebooksidan "Hjälp en hemlös kattfamilj i Tynnered" då det är mycket dålig spridning :( Så kanske man kan nå ut till människor som har mer resurser förhoppningsvis.

Har bara 22 gillare än så länge Rynkar på näsanRynkar på näsan ändå har jag skickat till alla mina vänner på fb mm. Samt lagt ut det här!

Så alla ni som inte har möjlighet att hjälpa till ekonomiskt hjälp mig nu med detta!

Sen blir man lite ledsen, om tex. alla mina 138 fb "vänner" satte in en tjuga skulle det ju bli mycket..varför är det så svårt??

Har tom. lagt ut ett kontonr (har ett separat konto för katterna) för att det ska var enkelt..vad mer kan jag göra?

Och att lilla Vilda inte mår bra känns oroande, blir hon sämre så måste hon till veterinär.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
kattassen
2013-01-30 11:28
#266

Vi fortsätter nu i den andra tråden om Tynneredskatterna istället. Där finns bilder och länk till denna tråd.

Även information om Facebook-sidan där man kan få mer information om hur man bidrar ekonomiskt till dessa katter.

Någon särskild offentlig insamling görs inte här på hittekatter men vi vill på alla sätt hjälpa hamsternlukas att sprida sitt budskap.

Är det någon som inte är kopplad till facebook och vill hjälpa hamsternlukas så får ni ta kontakt via PM.

Jag låser härmed denna tråd

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: