Annons:
Etikettsajten
Läst 8109 ggr
MSH
12/19/12, 8:41 PM

*tråd*5 Bortsprungen katt i Kolmården

Mina vänner,gott kattfolk, detta får vi verkligen hoppas är sista tråden!

Den 3 juli försvann vår lilla kattflicka, Kocka från vårt landställe i Kolmården!

Vi har letat, polisanmält, ringt till polisen, lappat stolpar, lappat i brevlådor, annonserat i lokaltidningen, annonserat på nätet på många ställen, använt fälla flera flera gånger, samt fått många många tips på att hon nog är "därute"……

MEN………

Hon SAKNAS oss fortfarande oändligt mycket!!

Annons:
MSH
12/19/12, 8:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här kommer annonsen och bild på Kocka för ev "nya" följeslagare på sidan;-

Katthemsmatten
12/20/12, 9:33 AM
#2

Kocka, nu är vi trötta på det här. Nu är du så god och tassar hem! Kyss

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Forest]
12/20/12, 11:47 AM
#3

Hoppas att Kocka kommer hem till er snart. Måste säga att ni gör mycket för att folk ska se henne så där är ju hoppet att någon råkar se henne eller vet om vad som hänt henne. Lycka till söt är hon verkligen.

MSH
12/20/12, 12:07 PM
#4

Tack!, det känns så i alla fall…?! Samtidigt som tipsen helt har avtagit…..:-(! Men, vi får hoppas! Tänkte sätta upp lite nya lappar efter jul.

[Forest]
12/20/12, 12:09 PM
#5

4 lider verkligen med er, nya lappar är bra för kanske då någon ser att ni fortfarande saknar henne + ser att ni satt upp nya lappar.

MissRiot
12/20/12, 12:29 PM
#6

Läste förra tråden från början till slut med tårar i ögonen. Hoppas verkligen, verkligen att det här blir sista tråden! Önskar att jag bodde närmre så att jag kunde hjälpa till och vakta fällor m.m. Är så frustrerande att inte kunna göra något!

Att tipsen avtagit nu kan ju bero på att det är mörkt största delen av dygnet (lite svårt att se liten kisse i bäckmörker!), sen så kanske hon inte rör på sig lika mycket nu när det är kallt utan ligger och myser någonstans istället.

Hoppas för mitt liv att hon kommer hem igen, och detta snart!!
Massor av styrkekramar och lyckönskningar!

Annons:
Uppkatten
12/20/12, 5:27 PM
#7

Jag tror också att anledningen till att tipsen har avtagit kan vara att både folk och katter rör sig mindre ute nu när det är mkt snö. Dessutom är vi nog många som hellre är inne än ute efter jobbet nu när det är mörkt ute.

Det är också lättare för skygga katter att gömma sig i mörker!

Men snart blir det successivt ljusare ute igen!

Och under jul- och nyårshelgen tror jag folk kommer att vistas mer ute hemikring! Så vi hoppas MSH!!! Och letar!!!

Såg flera översnöade katt-efterlysningslappar i mina hemtrakter i dag. Viktigt att ha koll på lapparna alltså så att de inte är översnöade.

Hoppas på nya tips under julhelgen!!!! Fundera också kring vilka yrkesgrupper som är ute mkt snö och mörker till trots: kanske vaktmästare, hemtjänstpersonal, tidningsbud, brevbärare m fl….? Kan man nå dessa personer och be att de har lite extra koll när de ändå är "på väg" där ute….?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
12/20/12, 7:13 PM
#8

Tack snälla! Oron är ju att hon fryst ihjäl i sin ensamhet…:-(!!! NÅGOT NYTT: Connection; Fick "kontakt" med henne i dag; märklig känsla-hon mjau-skrek och var rädd och skärrad. Jag försökte lugna henne och säga till henne att komma hem;- -alltså i tankarna! Så jag tror hon lever! Bra är att jag har, Annica hon arbetar nätter så hon "spanar" varje natt efter henne….(det var också hon som vaktade fällan senast) Japp, tror en del lappar är "översnöade", jag har köpt nya plastfickor, nya häftklammrar, ja gott folk-jag vet hur man lappar…..

Katthemsmatten
12/21/12, 9:34 AM
#9

Hoppas det snart är färdiglappat och ni kan ligga i soffan och mysa tillsammans istället, lilla K och du.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MSH
12/21/12, 12:33 PM
#10

Vore underbart:-)! Hon vill inte sitta i knäet, men brevid går bra:-)! Åh vad vi skulle mysa! Jag skulle vara en bättre kattmänniska och kastrera henne snarast! OT: har funderat mkt på hennes "ras" de står Europé i hennes pass och jag "förstår" ändå inte riktigt det.. Är Europén en "bondkatt"/"huskatt" fast med stamtavla eller är det för att hon är från Tjeckien? Får det inte att gå ihop, läste nyss om en uppfödare av Europé, (ursäkta en alldeles novis kattperson, men de ser ju ut som "bondkatter"/"huskatter"….

Katthemsmatten
12/21/12, 1:59 PM
#11

Jag har alltid trott att en Europé är ett snoffsigare namn på huskatt. Den här frågan kanske några inne på Katter kan besvara.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Thaeri
12/21/12, 9:05 PM
#12

Europé är en ras som har sitt ursprung i den gamla nordiska korthåriga bondkatten, alltså den kattyp som har funnits här i tvåtusen år utan någon inblandning från raskatter (de första raserna registrerades under 1800-talet dessutom).

Man kan använda bondkatter i européavel fortfarande, men det krävs lite pappersarbete och en bra motivering för det i de flesta förbund, förr kunde man däremot ta med en till en utställning och få den godkänd för det där.

Så ja, svenska huskatter utan raskattpåbrå och rasen europé hänger ihop, men de är inte samma sak. Tyvärr är många okunniga och tror som #11, så därför kan man se folk säga europé om sin huskatt, till och med långhåriga sådana…

Gatukorsning
12/21/12, 11:29 PM
#13

MSH -  du är verkligen engagerad i ditt sökande eftrer lilla Kocka. Jag önskar dig verkligen inget hellre än att ni får hem henne. Fortsätt kämpa och leta!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Annons:
MSH
12/22/12, 8:56 AM
#14

Tack! Det har varit tufft och synd att vi inte kunnat upprätta en "permanent" matplats. Svårt att få en del människor pga av olika anledningar att hjälpa till…. med tex matning/fällavakt. Hade vi bott närmre så hade jag haft ett matställe där man sedan kunde ha fällan. Ni har uppmuntrat mig så fint och era berättelser om infångade katter som varit ute länge "inspirerar" mig att fortsätta…. Sedan vill jag inte heller bidra negativt med kattungar som ev blir hemlösa etc. -det får mig att känna mig som världens sämsta kattägare som har en okastrerad hona ute….. To be continue…..

Gatukorsning
12/22/12, 12:45 PM
#15

MSH - Tänk inte på sig själv som världens sämsta kattägare. Jag tror att vi alla som har katt ibland kan känna oss som världens sämsta och elakaste matte/husse. När min lilla honkatt blev kastrerad uppstod en del ganska jobbiga komplikationer efteråt och hon var rätt dålig i över två veckor. Jag visste att det var bra att få henne kastrerad men fy vad jag kände mig som en häxa när jag såg hur jobbigt hon sedan hade det, hur hon led och hur ledsen och hängig hon var. Och smärtan, hon hade så ont lilla hjärtat. Och vad jag än gjorde så kunde jag inte förklara för henne…skitjobbigt verkligen. Men nu vet jag i alla fall att hon absolut inte fixar narkoser och blir helt väck och förstörd och får panik i nästan en vecka efteråt (kanske berodde det på ämnet de använde), jag vet att hon inte tål vissa smärtlindrande preparat och att hon är överkänslig mot det material som de använde när de sydde ihop henne. Men vad hjälpte det då? Jag hade kontakt med veterinären varje dag, och vi for på efterkontroll tre gånger tror jag. Så, jag lovar vi kan alla känna oss som elaka kattägare ibland.

Så MSH - var inte så hård mot dig själv. Kocka är chipmärkt vilket är jättebra och underlättar identifieringen av henne. Att hon är okastrerad är inte mycket som du kan göra åt just nu i detta läge. Jag tycker att det verkar som att du tar mycket mer ansvar i ditt letande efter Kocka än vad en del andra gör när katterna försvinner. Lägg din energi på att fortsätta leta!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Uppkatten
12/22/12, 1:09 PM
#16

Näe du MSH, "titeln" "Världens sämsta kattägare" måste vara upptagen många gånger om så det kan du glömma!

Misstag gör vi alla, speciellt om vi inte har haft tillräckliga kunskaper, det viktiga är att inte medvetet upprepa tidigare misstag utan att lära av det som skett! Och att sedan sprida viktiga kunskaper man fått vidare!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sidentass
12/22/12, 9:49 PM
#17

Åhhh…känner så mycket med dej…vi översänder massor med positiv energi…tar så mycket på krafterna med all denna oro, alla tankar..saknaden…önskar jag bodde närmare och kunde vara med och prata med folk i området, och att leta…vi ger inte upp…

MSH
12/24/12, 12:36 PM
#18

God jul älskade lilla K! Vi hoppas att du inte fryser för mycket?, kanske har du hittat någon som hjälper dig med mat och värme?! God Jul alla Hittekattsfolk!

Lena
12/24/12, 4:40 PM
#19

God Jul MSH! Nej världens sämsta kattägare är en kategori som du absolut inte tillhör. Tänk om Kocka kunda ge sig till känna och bli infångad nu i jultider. Hade varit en riktigt bra julklapp!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MSH
12/25/12, 8:15 AM
#20

Igår så fick det bli skinka och sill på matningsstället hemma. Många kattspår dagen innan…… Ett "prof of life" tecken hade varit så underbart, men jag har förstått och lärt mig att katter kan vara borta länge och medans de är borta så är det såhär … liksom…..:-( Många lappar sitter kvar, tror att om hon är upphittad så borde upphittaren se någon av lapparna? Funderar vidare? Är hon såpass långt borta nu att min lappning inte "täcker" ? Är hon "osynlig" där hon är? Är hon nära i alla fall? Är hon död? Bläcket i skrivaren är slut igen, ska köpa nytt. Inga kattspår eller tecken på liten katt vid skolan. Ja, gott folk om jag bara visste något (har skrivit det förut) Mellandottern vaknade i natt och sa: -Hon kom inte på julafton. -Nä, vi får hoppas vidare…

Annons:
Lena
12/25/12, 11:45 AM
#21

#20 Ja du om det ändå gick att ge ett tvärsäkert svar på dina frågor. Alla alternativ du nämner är förståss möjliga. Även att någon tagit henne om hand och inte vill lämna henne ifrån sig. Sådant händer också ibland. (Inte särskilt bra i så fall om någon gjort det som vet om att ni söker henne).

Innan ni bevisats om motsatsen tycker jag ändå ni ska fortsätta att arbeta efter hypotesen att hon lever och finns någonstanns. Ja på samma sätt som ni redan gör.

Det som är positivt med snön är att katterna lämnar synliga spår efter sig.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MSH
12/25/12, 2:20 PM
#22

Tänker också att hon ev skulle vara omhändertagen.. men flera tips nattetid säger ju på nått sätt lite emot det….?! Fast de klart hon kanske får vara ute hos dem…. Hon är nog mycket svår att fånga ute för någon så det talar ju också emot…. Fast med mat och mera mat så går det ju. Många "fast" blir det… ÅH tänk om vi aldrig får veta …..

MSH
12/25/12, 4:49 PM
#23

Nu dags för spaning nummer 358 (typ) Idag bjuds det fiskbullar !

carlas
12/25/12, 11:06 PM
#24

#23 De är väl i hummersås?

Tummar och tassar för Kocka och Er!

MSH
12/26/12, 12:21 PM
#25

Nu vet jag att hon inte är vid sjöbodarna närmast oss. Två spaningar där borde resulterat i något. Finns sjöbodar närmre korset, måste försöka "orka" leta där. Har fått megaförkylning och är hängig:-( Vem skulle vilja leva ute i detta väder ? Stackars de hemlösa missarna !!! Snart har det gått 6 hela månader sedan hon försvann……

Uppkatten
12/26/12, 12:37 PM
#26

Usch vad jobbigt med förkylningen också mitt i alltihop!

Hoppas du orkar ut och spana lite ändå. Spana lite extra noga på de ställen som du fått in tips ifrån tidigare! Kanske vid vårdcentralen också om de fortfarande matar missar där. Försök "se dig om med kattögon" - var i området skulle du själv söka dig om du var en skygg misse som behövde få skydd och mat…?

Fågelbord kan vara populära jakt-ställen för missar så här års…?

Hur ser det ut uppe hos "kattsamlaren"?

Hur långt är det till de närmaste hästgårdarna/ladugårdarna… har du varit där och frågat efter misse…?

De flesta missar stannar nog gärna inne så här års, det gör att kattspår ute i snön kan vara lite "extra intressanta" för den som letar katt…!

Håller tummarna!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annebeate
12/26/12, 12:53 PM
#27

Krya på dig MSH!

Uppkatten ger flera bra tips. Kan själv inte riktigt  släppa tanken på "Kattsamlaren". Du stöter väl på en hel del folk, kanske helt nya personer också, under ditt sökande som kan ta med sig budskapet att Kocka ännu  inte har kommit hem. Ju fler som vet desto bättre. Hoppas lapparna sitter uppe annars får nya upp. Skulle tro att många under jul-och nyårshelgen är ute i markerna och därför kan det komma nya tips dessa dagar. Hoppas, hoppas…….Kocka ska komma hem välbehållen!

Annons:
MSH
12/26/12, 1:00 PM
#28

Ja en liten kortare sväng måste det bli vid skymning… Har inte varit vid kattsamlaren.. kanske får ta en tur dit. Finns ett stall innan där också, jag har lappat alla lådorna tidigare. Detta är på andra sidan E4:an. Till stall annars är det rel långt känns det som, men visst, det är ju "poppis" att "övervintra" där har jag förstått… Finns många stall och även mindre stall/förråd man kan tänka sig. Tänkte i förrgår på en spaning på alla uthus som folk har… Med ved och skrymslen… OM jag bara visste vilket stall…??!! Fick av en kvinna från en Facebook grupp jag är med i ideen att prova vid Stavsjö. Alltså vid deras värdshus. Där finns mat, hotellgäster och värme. Har tidigare tänk på Stavsjö, ligger norrut?, är vägen mot Stockholm och jag har inte lappat så långt.. Så när jag har lyckas handla mer färgpatroner och därmed skrivit ut mera lappar ska jag i alla fall lappa några lappar där. Tror att det är ca 12 km dit…?! Vad är troligast? Att hon begett sig till något av alla stall eller "håller sig kvar" där hon setts senast……??!! Så svårt det är……..

Uppkatten
12/26/12, 1:18 PM
#29

Svårt att veta vilken strategi en katt "väljer" i det här läget… men skydd och mat är ju absolut nödvändigt för misses överlevnad, finns inte det där hon sågs senast har hon ju blivit tvungen att söka sig vidare…

Tänk på att om missen jagar fåglar vid fågelbord (för att få mat) så sker det nog innan skymningen, eftersom fåglar brukar "göra natt" när det mörknar…

Jag funderade närmare på det här med stall och ladugårdar och tänker så här. De som har hästar och lantbruksdjur i Kålmården - var inhandlar de kraftfoder, saltstenar, utrustning mm till sina djur. Finns det någon affär av typ "Granngården"/Lantmännen i närheten…? Där skulle du kunna nå många hästmänniskor/folk med lantgårdar på en och samma gång, istället för att behöva åka runt på varje enskild gård…

Självklart får du kanske satsa på extra stora foton och flera likadana lappar på samma anslagstavla då, så att hon verkligen syns/sticker ut bland övriga lappar på anslagstavlan. Prata också med personalen i affären om din sök-strategi och be att lapparna får sitta uppe länge!!!

Kanske finns det dessutom någon snäll distriktsveterinär som åker runt på gårdarna som kan ha en efterlysnings-lapp i bakfickan och fråga runt…?

Tjaa… bara fantasin begränsar våra sökvägar….?….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
12/26/12, 1:32 PM
#30

På affärer av typ Granngården säljs ju också hund- och kattfoder samt hund- och kattprylar så där når du också många "kattmänniskor" resp. mattar o hussar som vistas ute mkt med sina hundar (och kan ha sett ngt…)

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
12/26/12, 1:39 PM
#31

Granngården verkar finnas i Norrköping…? Har du lappat där? Där skulle jag absolut lappa om jag vore du (om du inte redan har lapp uppe där).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Andina
12/26/12, 1:50 PM
#32

Bra idé med granngården, Uppkatt! Det sitter alltid lappar uppe med bl a efterlysningar på Granngården här hemma.

Även zooaffären här hemma har lappar med efterlysningar uppe. Så det är en bra tanke att lappa där djurägare söker sig. Och lyssna med gårdar…

Den katt som höll till här under drygt ett halvår (som jag hittade ägaren till, till slut) hade vandrat 2-3 mil, minst - troligtvis bra mycket mer eftersom han antagligen inte följde de 'genaste bilvägarna', utan strövade omkring i skog o mark.

Krya på dig MSH!!! Och hoppas du orkar med att söka mer nu när du är i trakterna! Styrkepepp!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

MSH
12/26/12, 2:05 PM
#33

Tack! Det finns en Granngården inne i Ingelsta Shopping, ett "centrum" innan Norrköping på "vår sida", bra idé ska lappa där:-)! Annars finns det en litet litet "nytt" foder-säljs ställe också bortaför Krokek, ska lappa där med! Okey, beger mig tidigare ut, ibland är skymning svår också för att se ev spår, även med ficklampa. Långa avstånd Andina, det gör de hela inte lättare precis.. "Bara" dryga milen så har vi bytt till Södermanland! Lilla lilla fina misse, nu måste du komma tillrätta, vi ger inte upp!!!

Lena
12/26/12, 2:24 PM
#34

#33 Mycket intressanta och bra tips som Uppkatten kommer med.

Aktiva stall/lagårdar med djur skulle jag tippa vore något att satsa vidare på. Där finns ju både tillgång till mat och skydd från kyla och väder.

Sedan tycker jag att du ska hänga kvar vid kattsamlaren som en möjlig tillflyktsort. Vet jag frågat tidigare i någon av trådaren, men minns inte riktigt hur det var med denne så kallade kattsamlare. Har han mycket katter eller varför kallas han kattsamlare?

Låter väl lite långt med värdshuset i Stavsjö även om man aldrig kan veta säkert med katter. Finns det inte någon form av värdshus i Sandviken med? Det var pensionat där tidigare och ett tag hälsohem tror jag. Men det kanske är nedlagt?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Andina
12/26/12, 2:27 PM
#35

Jo, jag vet… men vem vet om Kocka tagit sig en bra bit bort under sin vandring…

Kanske kan du lägga upp en "rundturs-rutt" till diverse zooaffärer, Granngårdar m fl o ta en dag för att bila runt för att lappa?

Zoo-affärer o d - Norrköping - på eniro.se (kan finnas fler t ex via hitta.se…)

Sökte på djurfoder i Norrköping också (många vet-kliniker följde med)

Kattmat - eniro

Stall - eniro

Nej, någon gång ska Kocka komma tillrätta!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
12/26/12, 2:30 PM
#36

(P.S. Har du skickat in din fina artikel till tidningar o internettidningar? Hoppas innerligt att du får napp och att artikeln tas in!)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

MSH
12/26/12, 2:43 PM
#37

Du har rätt Lena, jag har varit vid det hotellet/pensionatet i Sandviken… tidigare. Det var ett tips som inkom nära där av en ung flicka. Hon påstod att hon sett lilla K från skogen och sedan in under hennes vedskjul…?! Jag vet inte faktiskt.. Fick ingen djupare beskrivning/känsla av att det var lilla K, men kanske? Kattsamlaren är nog bara mitt ordval tror jag, en "udda" person som lever ensam i skogen och där det fanns en del katter… Minns att två tips påstod ha sett K där, men det var en katt som var lik henne. De använde kanske också det ordvalet men är inte säker. Jag tror att små missar väljer att stanna upp i stallet som finns innan i så fall….?! Stall-temat ska följas upp, lappar tillverkas, bläck ska handlas, sätta upp lappar på lite nya ställen samt spaning ska utföras…. Ingen rast, ingen ro! Nu kör vi!!!

Uppkatten
12/26/12, 3:14 PM
#38

När det gäller de tips som du fortfarande är osäker på (som den unga flickan med vedskjulet) - har du kvar telefonnumren? Isåfall kanske ett uppföljande SMS/telefonsamtal skulle vara på plats nu? Fråga om de har sett till katten någon mer gång, och om de isåfall blivit mer säkra på att det är Kocka eller kunnat avfärda att det är hon.

En "ensling med katter i skogen" skulle kunna vara precis ett sådant ställe där en misse skulle kunna få skydd o mat, tänker jag. Även om vi själva skulle föredra stallet i närheten så är jag inte säker på att katter skulle tänka så… Men varför inte en lapp i vardera brevlåda… eller ett besök…?

Är kvinnan i skogen på plats nu över julen?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Andina
12/26/12, 3:30 PM
#39

#38 - Ja, Uppkatten, jag är lite av en "ensling ute i skogen" och finns det katter i närheten så hittar de hit… 3 st 'hittekatter' bl a som flyttat in (en temporärt).

Om någon katt i området försvunnit, lyssnar de med mig. Har ofta fått frågan "Vad är det med dig och katter?"

Så det ligger nog mycket i också. Jag tror att vad som än erbjuds som värme, skydd o mat duger åt en vilsen liten kattsjäl…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Uppkatten
12/26/12, 3:40 PM
#40

#39 Förmodligen är det lättare för en vilsen misse att våga sig fram till ett litet hus i skogen med kanske 1 person o några katter, än att våga sig fram i ett villasamhälle eller på en gård där det rör sig många människor…? EN tvåbening kanske man kan "ha koll på" som skygg misse, men blir det stressigt tror jag misse väljer att hålla sig undan…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
12/26/12, 5:35 PM
#41

Spaning klar; hon befinner sig inte vid Sjövikskorset eller bodarna vid vattnet. Jag kunde nu gå på isen och inspektera bodarna som jag haft intresse av. Det finns möjlighet till skydd där men mycket dåligt med mat… Många lappar sitter uppe i ett annat område jag spanade på. Faktiskt så sitter nog alla lappar kvar, fint i sin plastficka. Kvinnan mot skogen är inte hemma, mörkt och ensligt där. Vårdcentralen hade inga katter idag. Alla vänliga tipsare har jag mer eller mindre kontakt med så jag är helt övertygad om att de skulle ringa direkt om de skulle se henne igen. Den lilla söta flickan i Sandviken fick dessutom kattmat och en "lektion" i katter och beteende… hon var uppenbarligen väldigt förtjust i den katt hon sett och hade försökt att fånga den… Så jag kan koras till världens sämsta kattspanare i alla fall….!! OCH frågan kvarstår; var är hon, kanske långt borta…..?!

Annons:
Lena
12/26/12, 5:48 PM
#42

#41 Det verkar inte några fel på dina kattspanar egenskaper! Tvärtom tycker jag du gör ett utmärkt jobb. Ibland visar de sig helt enkelt inte av olika anledningar. Du får nu försöka vila i tanken att du gjort vad du kunnat idag trots förkylning och vinterväder.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
12/26/12, 6:31 PM
#43

#41 Världens sämsta kattspanare spanar nog inte alls… Rynkar på näsan och tyvärr är de allt för många. Näe, bra jobbat för idag MSH, sträck på dig!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
12/26/12, 7:13 PM
#44

Tack! "Drivet" får jag av att tänka mig in i känslan av att locka och ropa och så PLÖTSLIGT bara står HON bara där…. Tänk vilken känsla !!!! I morgon inhandling av bläckpatroner. En gullig sak; på Apoteket finns "Tass-salva".. var bara tvungen att köpa till katt-medicinskåpet;-! Nu egenvård….

Katthemsmatten
12/27/12, 12:09 PM
#45

MSH, du gör så mycket mer än många andra som förlorat sin katt i somras. Väldigt ofta får jag en känsla av att har man bara satt upp lappar så kommer katten att ringa på dörren av sig själv mer eller mindre. Du har fått väldigt många goda råd under det sista dygnet. Nu gäller det att du orkar följa upp dem. Kanske maken kan ta ett varv nu så du får en chans att bli frisk?

Medarbetare Hittekatter iFokus

MSH
12/27/12, 3:16 PM
#46

Tack! Har varit vid Granngården, och tyvärr så får de inte ha några lappar i sin nya butik:-(! Jag som hade med en gammal lapp ( lite diskretare än Andinas)….! Jag förklarade situationen att vi har letat osv och att vår "målgrupp" är ev stallägare/ladugårdsfolk etc. Det slutade med att kvinnan i alla fall tog vår lapp och har den i kassan… (vet ärligt talat inte om det hjälper så mycket) tyvärr!! Men i alla fall. Bläck är i alla fall inhandlat! Andinas lappar tar mycket färg…De verkligen lyser om dem!! Har också köpt halm på en zoo-affär, till vinterhuset! I morgon ska jag till ett stall (i annat syfte) men då blir det lite span och ev ngn lapp…. Kämpar vidare! Kom igen nu lilla K…..

Uppkatten
12/27/12, 3:32 PM
#47

Det var det dummaste jag har hört att det inte får sitta lappar uppe på Granngården…?! Här i stan har de en stor anslagstavla precis innanför dörren! Hoppas de kan göra ett undantag i "er" affär och ändå ha lappen "framme" på något sätt över en tid. Det händer ju trots allt att man ser lappar "på disken" eller på ytterdörren i affärer som saknar anslagstavla… Och då till nästa fråga…: finns det någonstans alldeles i närheten av Granngården där man kan lappa….? Helst på något föremål/någon vägg/lyktstolpe som alla passerar på väg till Granngården….? Finns det någon annan affär av liknande typ i Norrköpings-/Kolmårdenområdet? Någon större ridsportbutik kanske?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
12/27/12, 3:46 PM
#48

Tydligen så fick man lappa i deras gamla butik? Denna är ny och ligger i ett handelsområde. Dumt! Ska prova och lappa vid en liten foderbutik i morgon bortanför Krokek. Samt vid det stall jag ska till i morgon. Svårt är bara förnamnet……. Känns tufft….

Annons:
Uppkatten
12/27/12, 4:03 PM
#49

Är den gamla butiken nedlagd eller finns det två butiker nu?

Har tagit mig friheten att mejla Granngården centralt och då ifrågasatt detta med "borttagande" av anslagstavlor i butikerna, dock utan att nämna vilken stad/butik det gäller. Vi får se om/vad de svarar!

Anslagstavlorna på Granngården är viktiga "mötesplatser" t ex för hästägare så det verkar vara en dålig strategi från affärskedjans sida att ta bort dem tycker jag!

Prata med tjejerna i stallet i morgon och kolla vilka större hästsportbutiker etc som finns, och om de vet huruvida man kan lappa där eller inte! Hästmänniskor brukar ha koll på sån´t (d v s var man bör lappa om man vill nå just hästmänniskor!).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
12/27/12, 4:06 PM
#50

Ps. Även här i stan har de "en ny butik" och har stängt den tidigare, men likväl finns det möjligheter kvar att lappa!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
12/27/12, 6:58 PM
#51

Tack för många nya tips alla! Uppkatten, strålande som alltid:-)! Min "kattmentor", dock så saknas katten i det här läget…. Ska fråga i stallet i morgon och lappa nya lappar och se om jag hinner en liten spaningsrunda….. To be continue….

MSH
12/27/12, 7:52 PM
#52

Annebeate: jag ska åka upp till "kattsamlaren" också om jag hinner… Han fick faktiskt min efterlysningslapp om jag inte minns fel…?! Bråda dagar….

Lena
12/27/12, 7:58 PM
#53

Antar att det den som driver själva butiken som beslutar om det ska få sättas upp lappar eller inte. Men lite påtryckning från kunder kan säkert påverka ett sådant här beslut.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MSH
12/27/12, 8:39 PM
#54

Jag tror att jag talade med chefen? men de hade inte en endaste lapp, skulle vara en snygg butik osv….. Så dumt och jag blev så besviken;-(, tänkte liksom-åh så bra nu når jag "stallen"……..! Annars var det många kattgrejor där, ena dottern var imponerad av en klätterställning, -fast jag blir inte kund där!

MSH
12/27/12, 8:59 PM
#55

Nu kom jag på en till grej; Fiahemmet typ, hur lång tid tar det för en upphittad misse att finna sin ägare? Jamenar sätts lilla missen i karantän osv och sedan sköts den biten… med att finna ev ägare? Bara funderade om hon skulle vara upphittad och inlämnad någonstans…. FAST jag tror nog dessvärre att hon har blivit "förvildad" och kanske inte har bett någon människa om hjälp….. Lilla K nu söker du upp någon OK, eller alt kommer hem!!!

Annons:
Uppkatten
12/27/12, 9:23 PM
#56

Tror man försöker kolla ev. chip-märkning så snart det bara går på infångade katter! Finns nog inget katthem som vill ha missar som sitter där "i onödan" om missen har ett hem att komma tillbaka till. Kanske låter man missen få "landa" några timmar/något dygn innan man börjar hantera misse (beroende på hur situationen ser ut i övrigt). Men det finns nog ingen risk att Lilla K skulle kunna bli sittandes i karantänen på ett katthem utan att du får veta det mer eller mindre på studs.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Selma99
12/27/12, 9:45 PM
#57

Fiahemmet kollar chipmärkning direkt i karantän o är katten märkt och registrerad tas kontakt med ägaren så fort som möjligt. Vi går även igenom alla efterlysningar på oreg. katter som det ringts om…..håller ögona öppna MSH och hoppas verkligen att din Lilla K kommer hem…

MSH
12/28/12, 8:32 AM
#58

Tack Selma99! Fick en fundering bara och är så orolig att chippet inte skulle fungera…..

Uppkatten
12/28/12, 9:45 AM
#59

Skulle chippet - mot förmodan - inte fungera så har du ju gjort ett fantastiskt bra jobb med lappning, både till fots och digitalt vilket gör att upphittaren bör kunna hitta er (d v s om han/hon bor där du har lappat eller har lite datorvana)!

Dessutom har Lilla K ett rätt speciellt utseende och du har mycket bra efterlysningsbilder på henne! Det ökar också chanserna för att folk ska känna igen henne och kunna ta kontakt med er! Annars är det ju ofta ett problem att folk har så extremt dåliga efterlysningsbilder på sina katter (där katten t ex ligger upp o ner i någons famn, till stor del gömd bakom ett par armar…).

Dessutom har ditt intensiva lappande och letande gjort att många av oss har Lilla K:s utseende - för alltid - "inpräntat" i oss, det innebär att många många av oss skulle reagera om vi fick se en misse med Lilla K:S signalement på en lapp i affären, på nätet, på katthemmet, hos grannen eller liknande.

Det viktiga är att du fortsätter att "hålla efterlysningen synlig/"levande"" på olika ställen på nätet: på Blocket, på katthemmens hemsidor o s v. Och att du då och då "bryter mönster" och efterlyser på ställen där du inte har efterlyst tidigare (antingen till fots eller digitalt).

Själv har jag ständig span efter Lilla K när jag är ute på olika "kattsidor" på nätet.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
12/28/12, 12:51 PM
#60

Tack Uppkatten:-)! Hon är speciell på många vis, hennes bakgrund och hur vi räddade hennes liv! Nu måste vi rädda henne igen! Frågan är bara hur……

MSH
12/28/12, 5:17 PM
#61

Har satt upp lite nya lappar, ny lapp på Konsum. Det sitter många lappar uppe nu… Hoppet mina vänner hoppet…

Andina
12/28/12, 5:18 PM
#62

Hoppet är, tack och lov, det sista som överger människan! Jag hoppas med dig MSH!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
MSH
12/29/12, 10:59 AM
#63

Tips i morse. I natt 03.00 såg en "gammal" tipsare igen den katt som hon har sett tidigare, som hon tycker är lik vår. Jag ska följa upp det tipset, och prata med några husägare…. To be…..

Andina
12/29/12, 11:31 AM
#64

Åh, vad jag håller tummarna för er nu, MSH!!! 
Det är så skönt att tipsen fortsätter att komma in i alla fall - det inger alltid lite mer hopp.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Lena
12/29/12, 12:07 PM
#65

#63 Så bra med ett nytt tips! Det låter ju riktigt hoppfullt!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
12/29/12, 12:31 PM
#66

Hoppas verkligen!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annebeate
12/29/12, 2:50 PM
#67

Håller nu tummarna och hoppas! Att tips kommer in inger verkligen hopp.

MSH
12/29/12, 3:53 PM
#68

Ja, måste "förhöra" tipsaren igen. Hon har sett denna katt flera gånger och då vid 02.00, 03.00 tiden… Jag var och pratade med folk där tipsaren tyckte att hon försvann… De hade inte sett ngn katt lik lilla K, eller hade någon boendes på ngn altan…? Men en man hade "några" katter, jag fick inte se dem, han hade kattlucka och matade tydligen mycket. Kanske kan det vara så att lilla K äter där på natten och sedan "försvinner"… Han hade också en sköldpaddsfärgad katt utan svans? Tror tipsaren hade noterat det. Nåvä, pratat med folk, satt upp lappar och lagt lappar i lådor, alltid nått.

Katthemsmatten
12/29/12, 8:58 PM
#69

Har du ork och möjlighet att bege dig till det stället och sitta tyst, helst i bilen om det går, mellan 01 och 04 för att försöka se med egna ögon? Vet ju att du har småbarn och att man då både behöver vara på plats för dem men också behöver all sömn man kan få.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
MSH
12/29/12, 9:12 PM
#70

Katthemsmatten, det hade jag gärna gjort men har tyvärr lämnat Kolmården för en resa. Otajmat värre… :-( Har fått kontakt med tipsaren som bekräftar att det är väldigt likt lilla K…… inget halsband, likadana färger….. Åh, jag blir……….

Katthemsmatten
12/29/12, 9:44 PM
#71

Kan tipsaren fixa bild?? Himla synd att du är på resa just nu…….

Medarbetare Hittekatter iFokus

MSH
12/29/12, 10:04 PM
#72

Jag har pratat med henne och förra gången satt lilla katten på en trottoar där det inte var ngn belysning. Men denna gång var det ljusare och då hade hon glömt sin mobil….. Måste också försöka förklara för henne att jag inte tror att hon kan "fånga" henne… Jag tror att många tror att den katten som de ser kanske inte är så skygg ute som hon är.. Det kan ju vara så att hon får mat på detta ställe, så då lockar ju inte det så mycket heller….. Så svårt det är….. FOTO är ett måste nu:-)! Tack!

Katthemsmatten
12/29/12, 10:11 PM
#73

Du vet att vi är många som håller tummarna för att K äntligen ska komma hem. Det har ni gjort er förtjänta av, K och du.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MSH
12/29/12, 10:25 PM
#74

Tack! Har smsat till tipsaren nu och förklarat läget. Jag önskar att hon "håller" span i den mån hon kan ( hon jobbar) Tar kort! Tittar var hon tar vägen/var hon kommer ifrån samt övriga iakttagelser. Känns som om jag alltid är på resa eller i Stockholm när det "hettar" till, fast detta var planerat sedan länge, med flyg dessutom. Håller alla tummar jag kan!!!

Isatis
12/29/12, 10:41 PM
#75

Jag hoppas och tror att du har lyckan med dig.

Uppkatten
12/29/12, 10:46 PM
#76

#74 Vi har ju kontakt även utanför tråden och min bedömning är att det är vettigt att tipsaren "har span" nu men i övrigt ligger lågt tills du är tillbaka igen. Det rör sig ju inte om så många dagar? Jättebra om man kan få till foto/film!

Är det här Lilla K så verkar hon ha hittat en matplats (eftersom hon är kvar i samma område), och då tar vi det lugnt tills matte är på plats igen. Därefter spaning från bil + nya försök med fälla.

Om du visste MSH vad vi håller tummarna!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
MSH
1/4/13, 2:31 PM
#77

Dessvärre så kan det vara en annan katt som tipsaren sett…?! Jag har försökt "reda" ut det. Det är ju givetvis svårt att veta helt säkert. Katten som tipsaren sett är sköldpaddsfärgad. Den bor hos en familj som har en kattlucka. Katten går "fritt" och är ibland utan halsband. (Lilla K hade inget vid sitt förvinnande). Det hänger på en svans kan man säga, deras katt har ingen och lilla K har sin rel långa smala svans. Lilla K KAN ha ätit hos denna familj, fast då är de i så fall helt ovetandes om det och hon har i så fall gått in igenom deras kattlucka….?! På natten. Det verkar lite "långsökt" gott folk och det känns lite som ruta noll….. God fortsättning till er alla!

Uppkatten
1/4/13, 3:37 PM
#78

Inte ge upp än MSH!

Tipset rör alltså en smal skygg trefärgad katt som setts röra sig ute nattetid.

Där missen har setts bor en trefärgad katt som kan komma och gå som den vill via kattlucka. De båda katterna kan uppfattas vara rätt lika (enl. ägaren till den katten).

Så när som på en viktig detalj: katten som bor i huset är svanslös.

Tipsaren har sett missen hon tipsat om 3 gånger. Är det rimligt att hon skulle ha missat om misse saknat svans - tre gånger i rad…? Hon är själv kattägare.

Jaa, det här hänger verkligen på svansen just nu…

Hur lätt ser man en svans som inte finns?

Eller finns det två missar i området: husets misse utan svans och Lilla K med svans…?

Är MSH "tillbaka på ruta noll" eller precis på mållinjen…?

Inte lätt det här!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
1/5/13, 2:05 PM
#79

Nu har jag bett familjen med den trefärgade katten om en bild på den. Allt för att få ge den bilden till tipsaren som sedan kanske kan avgöra om det var den katten hon såg-eller inte?! Inte lätt är det, en nyårsönskan från ett annat land, kan väl snälla slå in! To be….

Andina
1/5/13, 2:15 PM
#80

Jaa, jag vet inte om det är lätt att 'missa' att det saknas en svans när man ser en katt nattetid… det kanske det är. Katten kanske inte heller rör sig med stolt, uppåtriktad svans då.

Men jag hoppas verkligen att tipsaren borde ha upptäckt om en svans saknas!

Så jag håller alla tummar och tår - fortfarande!!!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

MSH
1/5/13, 2:38 PM
#81

Nu har jag fått bilder på den andra katten. De finns likheter, den är också skygg ute, liten, saknar halsband….. Jag ser skillnader ; men gott folk-min förmåga att skilja katter åt har "typ" utvecklas med 1000% sedan lilla K försvann…..! Det är inte lätt mitt i natten att avgöra…, kanske "fokuserar" man på färg och storlek och skygghet och "missar" svans ? Jag vet inte….. Ska skicka bilden till tipsaren nu så får vi se vad hon säger…. Håller tummarna……

Katthemsmatten
1/6/13, 1:26 AM
#82

Jag tror att a) det är inte alls otroligt att en riktigt hungrig liten misse hänger med in via kattlucka och äter sig mätt när det är tyst och lugnt i huset b) att man faktiskt skulle reagera på om den katt man sett några gånger vid en viss plats inte har svans. Så vanliga är inte svanslösingar, trots allt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MSH
1/6/13, 7:42 AM
#83

Tipsaren säger att det kanske är familjens katt hon sett? Det med svansen gör nog henne tveksam. Plus några andra "olikheter". Lilla K hade ju också kattlåda med lucka så själva luckan är hon nog kanske inte rädd för… ?! Tipsaren håller fortsatt span och jag hoppas på ett foto;-! Mina vänner över 6 månader har gått, en hel evighet:-(!!!

Annons:
Uppkatten
1/6/13, 8:07 AM
#84

#82 Jag håller med! Tycker man hör talas om och läser lite då och då om missar som "hänger med" in genom kattluckor för att äta. Hade en "element-hantverkare" här för några år sedan, han berättade att han matade "halva kvarterets katter" (av olika tam-/skygghetsgrad) via sin kattlucka…Glad

Här hemma på gården har det i flera år f ö gått en lurvig misse utan svans, och jag reagerar varje gång jag ser henne på att "något saknas". Detta trots att jag VET att hon finns och rör sig här! Min hjärna registrerar ändå att "något inte är som det brukar" (d v s det "saknas" en svans).

Dock gör ju Lilla K det lite extra svårt för sin matte om hon har sökt sig till ett hus/en källare där det bor en nästan likadan katt…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Andina
1/6/13, 9:18 AM
#85

Jadå, katter som vet, eller ser, hur kattluckan används tittar gärna in genom dem,även om den sitter i någon annans hus. Jag har haft besök av andra katter flera gånger. Just nu är grannens katt väldigt sugen på att komma in här - men härskarinnan i detta hus är inte så pigg på att släppa in honom. (Inte jag heller, för den delen.)

Ja, 6 månader är en evighet när man letar efter sin älskade katt! 
Den vilsna katt som hittade hit förra året hade varit försvunnen i 7 månader, och försvunnit under den kallaste tiden på året, februari. Så hopp finns! Tipsen är ju också hopp!

Det är dags för Kocka att träda fram nu!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

annebeate
1/6/13, 4:13 PM
#86

Visst finns hopp fortfarande. Min grannkatt var också borta i över 7 månader och  också under en mycket kall vinter, då det plötsligt kom ett telefonsamtal och allt förbyttes i oändlig glädje.

MSH
1/6/13, 7:57 PM
#87

Tack! Vi lever på hoppet;-, Det känns så sorgligt att lämna Kolmården varje gång utan katt:-(! Jag ställde ut torrfoder och la in en använd tröja i vinterkojan. Den är tyvärr hittills utan "innehåll" i form av katt.

Uppkatten
1/6/13, 9:25 PM
#88

Vi får hoppas att Lilla K har hittat till det där huset och äter där och att det verkligen är Lilla K som tipsaren har sett. Vi får hjälpas åt att hålla tummarna så hon ringer snart igen och tipsar om trefärgad misse - och nu med garanterad svans!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
1/6/13, 9:29 PM
#89

Ja det vore underbart! Det är nog stort fokus på svans för tipsaren nu kan jag tro! Annars får jag snart gå ut "bredare" med lappar….?! Hoppet mina vänner hoppet!

MSH
1/7/13, 10:47 AM
#90

Annebeate! Jag läser ofta ditt svar om din grannes katt;-)! Tänk vilken lycka för dem! Det ger oss också lite hopp…….

Annons:
MSH
1/8/13, 11:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91

Hittade en till fin bild tagen av min pappa, så fin hon är på ryggen:-)!

Miss you little one…..

Katthemsmatten
1/8/13, 1:34 PM
#92

#91 Bra bild att komplettera efterlysningarna med och skicka till tipsaren som då får större möjlighet att jämföra. Fin är hon, lilla K. Men nu ska du hem Kocka lilla!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

MSH
1/8/13, 2:47 PM
#93

Tack! tänkte så också, att ge den till tipsaren;-) En nygammal kattvän har jag haft kontakt med idag. Hon är "bekymrad" över att lilla K fortfarande är ute… SÅ hon åker till kvinnans hus mot skogen och matar med torrfoder! Ja lilla katt vart du än är, många är angelägna om att du ska komma hem nu, snälla visa dig!

Katthemsmatten
1/8/13, 2:53 PM
#94

Men vad härligt att det finns någon som kan hjälpa till när du måste vara hemma! Heder åt denna kattvän Kyss

Medarbetare Hittekatter iFokus

MSH
1/8/13, 3:51 PM
#95

Verkligen! Så svårt det är och bitvis otur vi har haft också med tipsande lägen!….. Svårt också för oss på distans….

MSH
1/8/13, 5:24 PM
#96

Kattvännen la ut mat hos kvinnan och även hos oss! Lite torrfoder var uppätit. Flera kattspår på tomten. Hon undrade över vår båt, dvs under kapellet, bra gömställe?! Jag har också tänkt på den men har å andra sidan inte sett några spår från den? Men nu fanns spår runt…. Ja, gott folk som tidigare, om jag visste något….??!!!

Katthemsmatten
1/8/13, 5:26 PM
#97

Tänk om du kunde få tillgång till en åtelkamera att rigga vid båten….. Låter i alla fall lovande att det nu finns spår på er tomt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Andina
1/8/13, 5:36 PM
#98

Vad underbart med så'na kattmatare och kattspanare till vänner! Och, jaa, det låter hoppfullt o lovande med spåren på tomten o vid båten! Får hon nu mat regelbundet även i fortsättningen så kommer nog Kocka dyka upp! Jag kan inte släppa tanken att hon faktiskt är stark och har klarat motgångar tidigare och har genom det lärt sig en del! D v s, jag kan inte komma ifrån att jag tror att hon rör sig omkring där i nejderna.

Kanske kan hon röra sig mer fritt nu igen… (tänker på, ifall hon varit dräktig och fött ungar som nu vuxit upp lite).

Ja, jag är en av alla som hoppas, hoppas, hoppas!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Lena
1/8/13, 8:40 PM
#99

Ja det där med Åtelkamera är inga dumma grejer i det här läget! Mycket bra uppfinning för kattspaning. De är inte så dyra heller. Jag skulle absolut investera i en sådan för att få klarhet i saker och ting.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MSH
1/9/13, 11:45 AM
#100

Lena, det kanske lutar dit i alla fall, tänk om hon är nära…?! Kvinnan tyckte också att vår lilla koja var "för liten", hon kommer att fixa en större och ställa dit;-)! Tänk att det händer saker fast jag är i Stockholm;-)! Annars har jag fått kontakt med en annan kvinna som ville sätta upp några lappar på lilla K i Gnesta. Långt bort men jag är tacksam för lappar i en vidare cirkel runt Kolmården! Vet ju faktiskt inte VAR hon är nu?

Katthemsmatten
1/9/13, 1:04 PM
#101

Vad skönt att du kan få hjälp när du inte är på plats själv!

Medarbetare Hittekatter iFokus

MSH
1/9/13, 1:59 PM
#102

Fick precis rapport från vår tomt! Nya tass-avtryck utanför lilla Ks hus… Hur ofta går grann katten hos oss egentligen….??!! Fick lite nytt hopp;-

MSH
1/9/13, 2:33 PM
#103

Tass spåren är nya för i natt eller tidig morgon. Det är tydligen "pyttesmå" tass-avtryck. Mina vänner, tänk om lilla K har varit hemma…………… ??!!

Andina
1/9/13, 2:49 PM
#104

Hoppet ökar!!! Måtte det vara lilla Kocka!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Andina
1/9/13, 2:53 PM
#105
Appropå Åtelkameror

Begagnade finns ju att köpa på Blocket. Hittade denna annons - där ägaren fått kameran i present men vill inte ha den, helt ny kamera. Inget pris - utan man får själv ge ett bud.

Kanske intressant för någon? Annonsen ligger kvar, sedan den 7 december - så kanske skulle ett nära-nog-skambud accepteras…?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

MSH
1/9/13, 3:00 PM
#106

Tack Andina! Har lagt ett bud;- Annars så är det "lätt" för mig från ett annat hus att se ingången till detta hus! Blir det ingen Åtel så gör det inte så mycket eftersom det är så lätt att spana;-

MSH
1/9/13, 3:03 PM
#107

OCH Andina, din fina lapp sitter nu också i Gnesta;-!

Andina
1/9/13, 3:09 PM
#108

Åh, vad bra MSH - att du spridit ut lappar längre ut nu! Toppen! :)

#106 - Jo, men jag tänkte att du är ju inte där alltid och en åtelkamera kanske kan kollas av med jämna mellanrum av dina hjälpande kattvänner i trakten när du inte är där. Ja det var min lösdrivande tanke i alla fall. (Om jag nu har förstått alls hur en så'n kamera fungerar…Foten i munnen)
(Eller om nå'n annan skulle varit intresserad av en så'n kamera.)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Katthemsmatten
1/9/13, 5:03 PM
#109

Som jag har förstått det så kan man få en inspelning och då ser man ju också när katten rör sig. Borde underlätta spaningsarbetet på distans. Om jag förstått hur de funkar korrekt. Är övertygad om att det finns någon här som kan korrigera och berätta exakt hur de fungerar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

annebeate
1/9/13, 6:26 PM
#110

Hoppas, hoppas att det är lilla Kocka……

Lena
1/9/13, 6:51 PM
#111

#106 Vitsen med en Åtelkamera är att den fotograferar hela tiden så man själv slipper att sitta på vakt. När det är riktigt skygga katter kan Åtelkamera vara enda sättet att få se katterna. Och i ditt läge vore det ju guld värt eftersom ni inte själva är på platsen så ofta.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Andina
1/9/13, 7:30 PM
#112

Ja, precis så tänkte jag också, Lena (#111).

Men inte nog med det, MSH: Om du fångar Kocka på bild med en Åtelkamera, MSH, så får ju du (själv) belöningen på 500 kronor som du har i din annons…! FlörtKyss

Hoppas ditt bud på Blocket godtas! Berätta gärna?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

MSH
1/9/13, 7:59 PM
#113

Ja just det, den belöningen hade jag glömt:-) 500kr till mig, perfekt:-)!!!

Uppkatten
1/9/13, 9:28 PM
#114

#113 Ja herre jösses - det kanske räcker för att betala åtelkameran…? ;-D

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Andina
1/9/13, 9:31 PM
#115

#114 - Smart tänk! Skrattande

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

carlas
1/10/13, 1:57 AM
#116

Men kära hjärtanes Gråter för lilla K med ev ungar, och ev framtid för lilla K och hennes ev ungar…

Åtelkamera är en självklarhet i läget ! - ser i äldre trådar att det varit på tal sedan sommaren 2012 men att för dyrt för TS då.

Om det ekonomiska läget för TS fortfarande är så knapert, kan vi inte hjälpas åt med liten insamling? Lovar själv en tusenlapp för inköp och bruk av åtelkamera på direkten, under förutsättning förstås att åtelkameran efter använding för lilla K skänks till lämplig kattförening. (TS du kan PM:a mig om detta om du vill.) Win win.

MSH
1/10/13, 9:56 AM
#117

Jag kommer att köpa en kamera, letar just nu efter någon som har kort lev. tid, har hittat en firma i Tullinge som ska återkomma och förhoppningsvis så kan jag komma i morgon och hämta den;-! Jag behöver inget ekonomiskt bidrag, tack för omtanken! spar insamlingar till godkända sådana. Jag ger själv stöd till flera.

Katthemsmatten
1/10/13, 10:30 AM
#118

Hoppas att du får hämta kameran imorgon, MSH. Sedan till Kolmården för att rigga den. Nu du lilla K, ska matte få se dig! Eller hur??

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
MSH
1/10/13, 12:09 PM
#119

Nu har vi en åtelkamera! Jag hittade en butik i Stockholm som hade inne:-) måste läsa på och "test köra"…. I helgen du lilla katt får vi se om vi ser DIG??!!

Katthemsmatten
1/10/13, 12:12 PM
#120

Suveränt, MSH!!! Vad spännande det blir att följa tråden den kommande helgen. Hoppas, hoppas, hoppas att det är lilla K som lämnat tassavtrycken………

Medarbetare Hittekatter iFokus

MSH
1/10/13, 12:31 PM
#121

Ja, nu blir det spännande! Jag spanade en kväll förut och då såg jag bara grannens katt. Jag hoppas ju att han inte har så små tassar som kvinnan nu uttryckte det;-….?! Att helt enkelt små tassar=Kocka:-)?!

Katthemsmatten
1/10/13, 12:32 PM
#122

Det får vi verkligen hoppas och tro att det är till dess motsatsen bevisats. Åtelkameran kommer väl till pass. Är det inte K vid båten, så sätt ut den vid andra ställen du fått 'heta' tips.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MSH
1/10/13, 12:35 PM
#123

Ja hoppet finns…..Tror du bäst vid båten? Jag tänkte annars på gången vid huset där det var små tassar i går natt/morse…?

Katthemsmatten
1/10/13, 1:11 PM
#124

Om du kan få en bred överblick så är nog gången väldigt bra.Speciellt om det varit många små tassavtryck där. Tänkte mest att det kanske varit mer spår vid båten och att hon kanske har sitt gömställe där. Spännande är det!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Andina
1/10/13, 1:15 PM
#125

Åh, vad bra MSH!!! Och jaa, nu är det spännande!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
MSH
1/10/13, 1:20 PM
#126

Den funkar hemma;-) har fotat mig själv på "spång" i vardagsrummet! Sedan tar man ut kortet och stoppar in i datorn och tittar, perfekt! I jaktbutiken var de så gulliga, ville verkligen visa och berätta om produkterna! Att filma en skygg katt var det nog inte så många som brukade fråga om……

Gatukorsning
1/10/13, 2:09 PM
#127

#126 tror nog inte att personalen i jaktbutiken heller är så vana at tbli benämnda som gullig ;-)!

Lycka till nu med kameran!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Uppkatten
1/10/13, 5:17 PM
#128

Och kanske kan du få rigga upp kameran vid den berömda kattluckan någon natt för att se vilka som äter i huset…! Och i Kvinnan-i-skogens trädgård! Och vid vedtraven!

Dags att flytta till Kolmården för att Filma!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lena
1/11/13, 4:54 PM
#129

#126 Kanon att du fått tag i en Åtelkamera nu! Nu blir det spännande framöver vad som fastnar på plåten!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MSH
1/13/13, 1:39 PM
#130

Orkar nästan inte skriva, vet inte vad jag hade väntat mig, eller jo-hade väl "drömt om" en bild på en viss katt… Men ingen katt eller något annat djur har jag fångat på bild…..

Katthemsmatten
1/13/13, 3:22 PM
#131

Ge inte upp! Katten kanske inte är där så ofta, men du ska se att du får en bild så småningom. Vet inte om kameran utlöses när det är rörelse i närheten eller hur det fungerar. Har du någon som kan hjälpa dig när du är tvungen att åka hem igen? Vore ju himla bra om kameran är igång även i veckorna.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Uppkatten
1/13/13, 3:28 PM
#132

#131 Kameran utlöses av rörelse och kommer att läsas av även under veckan som kommer.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Andina
1/13/13, 3:33 PM
#133

#132 - Åh, vad bra, att kameran kommer att vara riggad i veckan också! Hoppas den kan vara riggad ända tills 'man' vet vem/vilka som tassar omkring där.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Katthemsmatten
1/13/13, 3:40 PM
#134

Vad bra att den kan vara riggad i veckan!! Lilla K, gör matte glad och visa dig i alla fall för kameran………

Medarbetare Hittekatter iFokus

MSH
1/13/13, 4:39 PM
#135

Ja, det känns som om den katt som rör sig där nte kommer fram när vi är där. Eller som ni säger, den är inte där jämt… Kameran är smart, fotar vid rörelse, sedan tar man kortet och sätter in i datorn; bild och klockslag visas! Min kattvän, Susanne, kommer läsa på instruktionen och läsa av den under veckan;-)! Samt fylla på med mat! Har lagt ut mat uppe i skogen hos kvinnan samt mycket mat hos oss! Vi har nu två vinterkojor också:-)! Hoppet mina vänner hoppet…. God kväll gott kattfolk!

Lena
1/13/13, 4:46 PM
#136

Synd givetvis att inte kameran visade något med en gång. Det hade vi ju alla blivit glada av. Hur som haver är det en klok investering det här. Ni kan ju sedan flytta runt den och på så vis kamma va område för området där ni fått indikationer på att hon kan ha setts.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
1/13/13, 5:06 PM
#137

MSH, läste precis på Kattens Hopps facebook att en liten kattfröken Vitnos i förrgår hittades på en gata i Malmö. Det visade sig att hon varit försvunnen sedan maj 2012! Hon har nu kommit hem till sin ägare.GladÄnnu ett exempel  som visar att även om tiden går så är hoppet inte ute utan ger ännu mera kraft att fortsätta att leta efter lilla Kocka.

MSH
1/13/13, 8:48 PM
#138

Tack! Det känns tröstlöst bitvis och ibland så tvekar även jag…. Då är det underbart att höra om missar som kommer tillrätta efter lång tid:-)! Ett foto hade varit underbart! Min nya vän "Herr Åtel" jobbar dygnet runt, han behöver ingen sömn, mat eller nått! Dessutom fotar han med infrarött ljus, dolt med svart så ingen märker att han fotar:-)! Han är den perfekta kattspanar papparazzin;-

MSH
1/16/13, 6:17 PM
#139

Min vän Åtel-han "varnar" ändå skygga katter, gå till höger, straxt utanför bild så slipper jag fota er! Nej, skämt och sido, det finns kattspår på sidan av huset. På något underligt vis så har det inte fungerat korrekt med foto ? Kanske snö-mängden eller nått? Kanske står kameran för långt ifrån.. för maten var uppäten och spår fanns av både katt och hare…..???!!! Blir gal*n

Annons:
Katthemsmatten
1/16/13, 6:32 PM
#140

Kan din lokala hjälpare flytta kameran närmare maten? De som äter och passerar verkar ju inte störda av den i alla fall.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MSH
1/16/13, 6:43 PM
#141

Ska "test" köra själv igen! och se om den ev behöver flyttas, det verkar ju så…….. Stackars stackars hemlösa katter och bortsprungna katter, det är så kallt och så ont om mat!! Vi matar i alla fall ngn med fyra ben, fortsättning följer….

Lena
1/16/13, 8:11 PM
#142

#141 Du det var värst vad gäckande den fyrbenta besökaren är! En sådan individ som är för smart för sitt eget bästa.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MSH
1/16/13, 8:45 PM
#143

Ja, det var en träffsäker beskrivning på en liten katt som heter Kocka! Vi brukar beskriva henne just så;-

Uppkatten
1/16/13, 9:00 PM
#144

Fundering:

Kan man även ställa in hur "känslig" kameran ska vara för rörelse? Jag menar: krävs det en hel människa i rörelse för att kameran ska reagera? Vad händer om det blir storm och börjar yra pinnar etc - fotograferar Åtel för fullt då…? Hur ställer man in kameran så att den reagerar precis "lagom" (d v s på "katt"…)?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Gatukorsning
1/16/13, 9:03 PM
#145

Det bästa vore om man kunde ställa in Åtel på enkom Kockaspaning…men det går ju inte. Äsch..

Kan absolut ingenting om detta, överlåter det till andra.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

MSH
1/16/13, 10:06 PM
#146

Jag är så besviken…. Måste som sagt "test" köra igen. Jag trodde bara att man ställde in pixlar, foto/film samt i vilken tid. Fast det klart pixlar kanske blir en slags "känslighet" också för storlek på "föremålet"… Helt klart är i alla fall att den katt som rör sig inte är lätt att fånga ens på bild! Om det skulle vara lilla K, skulle hon då inte vilja komma in när det är såhär snöigt och kallt…..?!

Annons:
Lena
1/16/13, 10:57 PM
#147

#146 Tyvärr är jag ingen mästare på tekniken. Har inte haft någon Åtel i min ägo. Vet dock att de fungerar bra på riktigt skygga katter i kattkolonier etc. De brukar kunna se vad som varit i farten både vad gäller katter, möss, råttor och andra vilda djur.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MSH
1/20/13, 10:29 AM
#148

Nu verkar tekniken vara med oss! Herr Åtel tar tre bilder varje 20:e sekund. Han står dessutom närmre ! MEN eftersom vi är här, så kommer det ingen katt:-(!

Lena
1/20/13, 11:29 AM
#149

#148 Så bra att ni fått ordning på tekniken nu! Då är det bara att ladda och köra. Har ni den sedan en vecka på varje spaningsplats vet ni ju vilka katter som är i rörelse på resoektive ställe.

Är kameran i Kolmården eller tar ni med er den nästa gång ni åker dit?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MSH
1/20/13, 2:03 PM
#150

Nu får Herr Åtel jobba! Visst är det lite märkligt att ingen katt syns till när vi är här?!

annebeate
1/20/13, 2:35 PM
#151

Skönt att tekniken nu fungerar.  Varför ingen katt nu synts till, ja det är mycket man inte kan förklara men nu finns verkligen hoppet att Kocka ska hamna på bild.

Gatukorsning
1/20/13, 4:06 PM
#152

MSH - När det gäller att fånga katt har jag förstått att det är betydligt oftare som de INTE syns till än när de gör det. Så är det bara. Katter ärmisstänksamma av sig…

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

MSH
1/20/13, 4:25 PM
#153

Ja, så är det nog, skulle bara så himla gärna vilja få SE ngt…. ? men min nya vän jobbar på;-)!

Annons:
Lena
1/20/13, 5:27 PM
#154

Med Åtels hjälp lär det snart visa sig vilka katter som befinner sig på platsen. Det är en effektiv vän det handlar om det där. Vi får fortsätta att hålla tummarna för att det är rätt katt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MSH
1/23/13, 9:15 PM
#155

Jag funderar på att säga upp min bekantskap med Herr Åtel….. Han är inte riktigt pålitlig…:-( tror kanske att han har "förfrusit" sin näsa eller nått ….??!! För inga foton är tagna sedan i söndags. Dessvärre så verkar det tyvärr inte heller ha varit någon vid matplatsen för all mat är kvar… Herr Åtel borde dock ha fångat mig i söndags, precis innan vi åkte, samt min medhjälpare som var på plats idag…..??'n Ja mina vänner, vad säger man, inte är det lätt, börjar tappa mitt hopp, så kallt det är, lilla lilla fröken K vad har hänt/lever du?

annebeate
1/23/13, 10:48 PM
#156

Inte svårt att förstå MSH att dina känslor går och upp ner. Inte fel att  kolla med dem som du köpte kameran av varför den inte riktigt fungerar.'

Vill uppmuntra  dig med ännu en solskenshistoria. Djurskyddet Katthjälpen Sundsvall skrev på sin facebook för några dagar sedan om katten Murre som återfunnits efter 1,5 år!Glad

Gatukorsning
1/24/13, 12:23 AM
#157

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Katthemsmatten
1/24/13, 10:07 AM
#158

Katter är segare än herr Åtel, MSH.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MSH
1/24/13, 11:16 AM
#159

Tack! Vilka histiorier det finns:-)! åh Pontus har fått komma in!!! Idag ska min medhjälpare testa Åtel igen! Dock ingen som har ätit av maten. Kanske det är för kallt för små missar, bättre att ligga och "vänta ut kylan" någonstans? Ja vad vet man om lilla fröken K, inte mycket:-( tyvärr …

Andina
1/24/13, 11:46 AM
#160

Vi hoppas fortfarande! Herr Åtel o Medhjälpare ska nog gemensamt lyckas få syn på nå'n liten fyrbening, som jag innerligt hoppas ser ut som en liten Kocka!

Jag kan också tro att de håller sig lite lugnare när det fryser på lite mer - för att inte slösa på värme o krafter. Till helgen ska det ju bli lite 'varmare' så kanske nya tassavtryck dyker upp då. Det finns ju chans till plusgrader t o m.

Tummarna hålles i järngrepp numera! Kyss

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
MSH
1/24/13, 1:30 PM
#161

Tack Andina! Dina lappar syns, så OM hon hittas så borde upphittaren se dem?! Tummarna hålls här också!

Lena
1/25/13, 6:14 PM
#162

Så tjurigt om Åtel inte fungerar! Något borde ju kameran ha reagerat på kan man tycka.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
1/25/13, 6:32 PM
#163

Kanske kylan påverkar batterierna eller nå´t…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lena
1/25/13, 6:44 PM
#164

#163 Ja det skulle kunna vara batterierna som behöver bytas/laddas! Kylan gör sannolikt att det tar mer energi.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
1/25/13, 8:06 PM
#165

Nu väntar vi bara på att också Kocka ska hitta hem.

MSH
1/25/13, 9:22 PM
#166

Tack! Ja, vi får hoppas och hoppas…. Så overkligt otroligt lång tid som har gått…. (har försökt sluta räkna)… Trevlig helg gott kattfolk och lycka är de som fått komma in nu! Följer "alla" trådar :-)!

annebeate
1/25/13, 9:32 PM
#167

MSH, blir så rörd över din omtanke om andra katter på villovägar. Ber nu för att Kocka också ska komma in.

Annons:
Lena
1/26/13, 11:23 AM
#168

Lägger in länken till en tråd om Åtelkameror som i sin tur har ett par länkar med mera fakta om dessa kameror.

#166 I denna nya artikeln om TNR kan du läsa om hur katter kan anpassa sig till kallt klimat. I och med att Kocka sprang bort i somras har hon bättre förutsättningar att klara sig eftersom hon haft tid att anpassa sig till kallare klimat. Hade hon däremot sprungit bort mitt i vintern hade prognosen varit sämre.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[eskils]
1/26/13, 12:27 PM
#169

Skönt att det är mildväder på gång nu, då kanske kameran fungerar bättre och kanske katterna vågar sig ut från sina gömställen. Håller tummarna för en viss kattfröken!

Lena
1/26/13, 2:46 PM
#170

#169 Ja det mildare vädret välkomnas varmt!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
1/27/13, 8:41 PM
#171

Håller tummarna för att herr Åtel nu gjort sitt bästa för att fånga fröken K i det mildare vädret.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MSH
1/27/13, 9:07 PM
#172

Tack snälla ni! Jag har läst om detta med kylan och det känns ändå overkligt men också såklart hoppfullt! Åtel-kameran har fångat min medhjälpare och några skator så min medhjälpare är nöjd med "hans" insats! Tyvärr så var all mat kvar…. Men som sagt, mildare väder kanske gör att en viss liten fröken kanske kan komma till "sin" matplats och därmed fångas på bild! Jag skulle bli så oändligt oändligt glad för en sådan bild:-)!!! Gott kattfolk, god kväll och snart ny vecka, nya möjligheter (och därmed nya förhoppningar)!

Gatukorsning
1/28/13, 9:10 AM
#173

Kämpa på MSH!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Katthemsmatten
1/28/13, 10:28 AM
#174

#172 På Stockholms Katthems fb sida finns en glädjande historia från gårdagskvällen. Under kvällens arbetspass ringde en man på med en katt i en kartong. Kissen var chipmärkt och man fick tag i en lätt chockad matte som kom och hämtade sin katt. Katten har varit på rymmen sedan i somras!!! Kämpa på MSH, du gör så mycket för att lyckas.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
MSH
2/1/13, 8:20 PM
#175

Nu har herr Åtel i alla fall jobbat, sedan min medhjälpare satt in kortet ( hade glömt det:-() och då var maten helt uppäten..! Så har han tagit 170 kort på skator och oss i olika vinklar…. Hade det varit just skator som jag ville fånga på bild hade jag varit nöjd, men nu letar vi katt……… Känns jättetuff, med motgångar, puh, god kväll gott kattfolk!

Uppkatten
2/1/13, 9:48 PM
#176

Skator kan dock inte ha gjort tassavtryck i snön tidigare under vintern…! Så Någon mer finns - eller har åtminstone funnits - i området på senare tid…. Kanske om Åtel får ta 170 foton till….?!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2/1/13, 10:00 PM
#177

Ja, fortsätter till denna lilla katt-tass-lämnare kanske kan fångas på bild.?! Känns så himla motigt och tufft, om jag hade kunnat gjort saker annorlunda, och så. Såna tankar som egentligen inte är särskilt positiva eller fokuserade eller ens nödvändiga men som ändå kommer…

Andina
2/1/13, 11:12 PM
#178

Åh, vad jag förstår dessa tankar! Men de gör ingen nytta för någon. Så när de ploppar upp, så 'knipsa av dem' - för de är bara till för att dra ner dig själv.

Du, Herr Åtel och Fr/hr Medhjälpare är där för att lösa en situation för någon liten fyrbent individ, förhoppningsvis Kocka!

Jag ger inte upp ännu! Och du gör allt du kan nu! Glöm inte det!

Kyss

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Lena
2/2/13, 12:51 PM
#179

Om det under ytterligare någon vecka inte visar sig någon katt på bild gör ni klokt i att flytta kameran till något annat spaningsområde där ni fått indikationer på att en katt med rätt färger rört sig. På så vis kan nu finkamma terrängen. Det man måste tänka på är att ha markägarens tillstånd innan man sätter upp kameran.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MSH
2/9/13, 2:23 PM
#180

Inget "roligt" nytt har hänt.., tyvärr. Har tagit "paus" från att skriva ett tag. Åtel är verkligen ett bra "verktyg", kan rekommenderas för spaning!! dock så är det bara skator som äter kattmat som fotats här ;-(!

Katthemsmatten
2/9/13, 2:26 PM
#181

Dumma lilla Kocka! Masa dig hem nu, för matte och resten av familjen saknar dig så.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Lena
2/9/13, 2:33 PM
#182

#180 Om du inte fått några indikationer alls på att katt rört sig på tomten är det ett resultat i sig. Dock inte vad vi hoppats på förstås  Jag tycker du ska flytta kameran till något annat område där du fått tips. Om markägaren godkänner det vill säga.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MSH
2/9/13, 2:49 PM
#183

Har ingen indikation på katt här, tyvärr! Provar ett tag till…..

Lena
2/9/13, 3:02 PM
#184

Hur länge har ni haft kameran på platsen nu?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MSH
2/9/13, 3:10 PM
#185

Åh, minnet sviker; tror det är ca två veckor med kort i kameran och fullt fungerande teknik?!

Lena
2/9/13, 3:37 PM
#186

Om det inte visat sig någon kisse alls på två veckor så är det inte där hon håller till. Frågan är om det finns någon annat hett tips som kan vara värt att undersöka med kameran?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
2/9/13, 3:56 PM
#187

Dags att sätta Åtel hos kvinnan i skogen?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2/9/13, 4:01 PM
#188

Funderar på det…?

Annons:
Katthemsmatten
2/9/13, 4:36 PM
#189

Gör det. Till skogs, herr Åtel!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2/10/13, 4:16 PM
#190

#187 Ja det kan nog vara mera intressant i detta läge.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
2/10/13, 5:43 PM
#191

Jag hade också flyttat kameran till annat tänkbart ställe, naturligtvis med markägarens tillstånd.

MSH
2/10/13, 6:37 PM
#192

Ska försöka lösa det med Åtel på annat ställe…….. Hos oss verkar det inte vara ngn katt, trots mat och två varma kojor ….. OM jag ändå visste ngt… ?? (har skrivit och sagt det förut) men ojojoj så lång tid det har gått nu…. Ny vecka och kanske nya möjligheter, god kväll gott kattfolk!

MSH
3/11/13, 4:27 PM
#193

Länge sedan jag uppdaterade denna tråd. Du finns i våra hjärtan lilla K och jag har skrivit en liten dikt om hur rädd jag är….. Jag hoppas att du-var du än är?-slipper att vara rädd!!! Vet inte mer om var du är/vad som hänt dig men jag hoppas att vi kanske får någon vetskap….. Till dess, du är i våra hjärtan!

Katthemsmatten
3/11/13, 4:30 PM
#194

Det är så ledsamt att du inte har fått några livstecken från K. Såg ditt inlägg på Kattpolisen. Håller tummarna för att hon tagit sig från Kolmården till Nyköping. Teoretiskt kan hon ju hamnat i en bil och sedan kommit ut där.

Medarbetare Hittekatter iFokus

annebeate
3/11/13, 7:20 PM
#195

Lilla Kocka glömmer vi inte.❤️Nu får vi bara  hoppas  på att vintern snart är över och att det snabbt  blir ljusare och varmare och därmed lättare att fortsätta sökandet efter Kocka. Hon finns där ute någonstans.  Nu gäller det att finna henne genom att på olika sätt fortsätta sprida budskapet att Kocka ännu inte kommit hem.

När det ser som mörkast ut kan allt plötslighet i ett slag  förvandlas till glädje och tacksamhet. Detta har jag själv upplevt helt nyligen.❤️

Annons:
Gatukorsning
3/11/13, 9:30 PM
#196

Hoppet MSH! Hoppet är det sista som lämnar en!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

MSH
3/11/13, 9:40 PM
#197

Tack snälla ni! Ibland tänker jag att det hade varit så mycket lättare om hon inte var så skygg, (främst ute) fast samtidigt så kanske det är just det som har räddat henne från faror och hemskheter…..

Andina
3/12/13, 9:15 AM
#198

Tänker ofta på er och lilla Kocka! Jag hoppas också att våren kommer snart och att lilla Kocka plötsligt bara dyker upp som från ingenstans! Hon har en plats i mångas hjärtan nu! ❤️🤗

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

MSH
4/6/13, 8:08 PM
#199

Ja, gott kattfolk, inget nytt, 9 månader av hopplöshet och ovisshet! Har själv lärt mig en del om bortsprungna katter och fått en "inblick" i hittekatts-världen med hjälp av er! Men ingen Kocka:-(

Uppkatten
4/6/13, 8:29 PM
#200

Vi fortsätter leta! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annebeate
4/6/13, 9:13 PM
#201

 Kan bara hålla med Uppkatten #200 . Kocka finns där ute någonstans och det finns bara en inriktning, nämligen att hon ska finnas. Vi är fortfarande många med dig MSH. ❤️

Gatukorsning
4/6/13, 10:46 PM
#202

Kämpa vidare MSH! Vi tänker på dig!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Annons:
Katthemsmatten
4/7/13, 3:28 PM
#203

MSH, kämpa på! Hon finns och du ska ha in henne igen. Basta! 🙂

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
4/7/13, 3:33 PM
#204

Ja vi får fortsätta att hoppas! Tänker på Åtel-kameran. Har ni prövat med att sätta den på något annat ställer där ni fått tips om att hon kan ha rört sig?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Isatis
4/10/13, 11:14 AM
#205

Vi tror verkligen att lilla Kocka kommer hem så snart vårvärmen infinner sig. Håller alla tummar och tassar.

MSH
4/10/13, 1:28 PM
#206

Tack snälla, tänk om vi visste… Äldsta dottern gjort en dikt; Du katt som jag aldrig ser mer Jag tror att du gillade mig, jag gillade dig Du katt som jag aldrig kommer att få se mer. Jag önskar att himlen ramlar ned… Vart du än är så vill jag att du ska veta att JAG ÄLSKADE DIG ELLER JAG ÄLSKAR DIG! (mamma tåren kom när jag läste detta)

Gatukorsning
4/10/13, 9:30 PM
#207

#206 Hjärtat då!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Upp till toppen
Annons: