Annons:
Etikettkattprat
Läst 1785 ggr
polgara
12/19/12, 9:20 AM

Påkörd katt!§

när jag körde hem från jobbet i morse strax efter 7, låg det en död katt på vägen. Det såg ut som den hade halsband, men när jag kom till platsen en liten stund senare var kissen inte kvar på vägen. Om man kör på en katt, stannar man inte då o kollar om den lever, ser efter om det finns nån form av märkning (har sett flera liknande katter här med halsband o adresstub)? Usch tycker sånt här är obehagligt, hoppas någon fått tag i ägaren

Annons:
Katthemsmatten
12/19/12, 9:29 AM
#1

Dessvärre är det alldeles för många som inte stannar - det är ju bara en katt Skrikandes

Kan det ha varit så att katten inte var död utan skadad och har förflyttat sig utom synhåll?

Kan du inte ringa polisen, 114 14, och göra en anmälan. Kanske har de en efterlysning. Lägg gärna in tråden på Kattpolisen också och kolla om de katthem som finns i din närhet har möjlighet att lägga informationen på sin hemsida. Allt för att ägaren ska ha en chans att få veta vad som hänt katten.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Mona22
12/19/12, 9:42 AM
#2

Faktiskt inte alltid man märker det. Sedan kanske katten försvinner.

hoppas ägaren hittas och h*n kanske förstår att det inte är ett särskilt lämpligt ställe att släppa ut sin katt på.

MSH
12/19/12, 10:28 AM
#3

#2, Men det var väl en onödig kommentar … Katter kan röra sig långa sträckor och ingen ägare vill väl att deras katt ska olyckligtvis bli påkörd! Stackars katt och ägare, hoppas som sagt att lite mer info kommer så att en ägare får vetskap.

Mona22
12/19/12, 10:43 AM
#4

Klart ingen vill att katten ska bli överkörd men då kanske man inte ska släppa ut den på ett olämpligt ställe eller har jag fel? 
Jättetråkigt för kattens skull och jag hoppas verkligen den dog fort och slapp lida.

Katthemsmatten
12/19/12, 11:32 AM
#5

Jag träffar många potentiella kattköpare som anser sig på bra för att ha utekatt. De allra flesta har inte en aning om hur långt en katt går normalt. De tror att 250-300 meter är max, när en katt i själva verket har ett revir som i vart fall sträcker sig till 700-800 m i diameter.

Hur får man folk att lära sig mer om katter?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Josefa
12/19/12, 2:42 PM
#6

300 meter på vart håll från hemmet skiljer sig inte så mycket från 700-800 meter i diameter.Flört

Annons:
Mona22
12/19/12, 2:44 PM
#7

#6 nej absolut inte Tungan ute är den okastrerad så går den ju längre dessutom.

Katthemsmatten
12/19/12, 2:54 PM
#8

Nä, men de räknar inte åt vart håll. Vet du inte att en katt går ut genom grinden Josefa Obestämd De vet var vägen de själva kör ligger och på vilket avstånd, men den kanske något mindre vägen längre bort i en annan riktning har de inte koll på.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Vinterdag
12/19/12, 5:21 PM
#9

Var det en svart katt? I Borås?

Pudelbus
12/19/12, 8:04 PM
#10

Min sambo såg en bil köra på en katt som sedan bara körde vidare, han följde då efter bilen och fick den att stanna. Sambon "råkade" då skälla ut mannen i bilen lite. Och lyckades få med mannen till katten han precis kört över. Dom lyckades tillsammans tyda numret på halsbandet så mannen fick ringa upp och förklara vad som hänt för familjen.

Anledningen till att mannen inte ville stanna var för att - "Jag har inte tid med sånt" Obestämd

polgara
12/19/12, 8:19 PM
#11

# ja det var en svart katt i Borås

Vinterdag
12/19/12, 8:34 PM
#12

Då är det nog den katten som blev hämtad av någon på förmiddagen. Kanske var det ägaren, som varsamt hade lyft upp katten och lagt den i en påse eller något liknade och burit iväg.

Förstår inte riktig att folk kan släppa ut sina katter på ett hårdtrafikerad ställe

Katthemsmatten
12/20/12, 9:36 AM
#13

#12 Vilken toppensambo du har! Och vilket odjur som körde på katten…'Inte tid'Skrikandes

Det är synd om en del katter som har ägare som tror att de gör dem en tjänst genom att låta dem 'leva naturligt och få gå ute' när de i själva verket skickar dem i en för tidig död. Blir så ledsen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
[Forest]
12/20/12, 11:29 AM
#14

Tyvärr är det få som stannar, jag tycker väl det är synd att man inte stannar för kolla av o föser undan katten till sidan av vägen o sen kontaktar polisen om detta, då troligen ägaren kommer sakna sin vän. Jag har tagit hand om påkörd katt som antagligen var en dumpad katt, det vart en dyr resa men tycker det var värt varje öre katten levde med mig i 13 år och gissad ålder på den först var 4 år.

10 Bra gjort av din sambo, tycker fler ska ta sitt ansvar om man kör på djur.

mjlee
12/20/12, 11:35 AM
#15

Jag var i djuraffären igår kväll för att köpa mer kristallsand (och ok, lite godis och leksaker slank också med Glad) och råkade tjuvlyssna på en mamma och två barn, kanske 10-12 år gamla. De letade efter ett reflexhalsband för sin katt 'så att 'han blir sedd av andra när han är ute.' Jag blev lite ledsen vid tanken på att de verkade släppa ut sin katt. Jag bor i Årsta, Stockholm, där det är en hel del trafik och även utomhus katter. Det här verkade vara en bra familj annars, älskade uppenbarligen sin katt, gav den bra mat och tänkte på att den skulle synas med sitt reflexhalsband. Men ändå så tanklösa att de släpper ut den i ett område med massor av bilar och annat farligt. Har också sett en hel del katttrappor som går från balkonger på första våningen. Återigen har man uppenbarligen tänkt på att katten inte ska behöva vara utestängd och kan komma och gå som den vill in i värme och säkerhet när den vill. Omtanke men utan eftertanke.

Funderade på att påpeka faran med utekatter men eftersom jag inte visste förhållandena + barn så ville jag inte ge mig in i någon diskussion i trängseln i djuraffären. Vet inte om jag gjorde rätt eller inte.

[Forest]
12/20/12, 11:44 AM
#16

15 det är en orsak till varför våran katt är innekatt, han är dotterns bäbis o hon skulle gå sönder om det skulle hända något med honom. Jag skulle inte lappa o laga ett djur som sen får men hela livet eller där % är så låg att den kan få ett värdigt liv efter allt. Bra försäkring har vi men vi skulle itne offra kissen för det.   Här släpper annars många ut sina katter o vi bor i liten håla men visst åker det bilar som ganlingar här ibland.

viktoria91
12/20/12, 4:27 PM
#17

Har djuret id-handling på sig eller halsband så är det enligt lag att man ska försöka hitta ägaren har jag för mig. Hade jag kört på ett djur hade jag blivit totalt förstörd!

Upp till toppen
Annons: