Annons:
Etiketthittekatter
Läst 8340 ggr
[maliimaloo]
12/16/12, 1:39 PM

Nödrop Göteborg!

Jag skrev ett inlägg här för ett tag sedan om tre katter vid en verkstad i Göteborg.

(Vet inte om länken funkar: http://hittekatter.ifokus.se/discussions/50c4d9afd4ebea54691bce8d-tre-hemlosa-katter-i-goteborg?participating-1)

Har fått tag i jourhem till två av dem, men nu har det upptäckts minst fyra stycken till!

Jag har fått hjälp av en fantastisk människa härifrån som varit där och spanat och matat. Hon har sett en skadad hane, förfrysta öron, skadad svans. En haltande katt. De är våta (en är långhårig) och väldigt hungriga. De två som fått jourhem använder frigolitkojorna jag ställt dit, men de övriga är skygga och jag vet inte om de har någonstans alls att värma sig.

Mitt problem är att jag är för sjuk för att hjälpa till. Jag har en utmattningsdepression och är för tillfället väldigt dålig. Finns det någon i Gbgområdet som kan mata, hålla lite koll på dem och kanske bygga fler frigolitkojor? Det behövs också någon som ligger i och försöker få hjälp av någon kattförening eller liknande som kan hjälpa till med infångning, veterinärbesök m.m. snarast så dessa katter slipper lida mer!

Jag har mailat Göteborgs katthjälp och Änglakatten, men inte fått svar än. Är ledsen att jag inte kan göra mer för katterna, men jag orkar bara inte mer och måste lämna över stafettpinnen…Hoppas någon ser detta och kan hjälpa!!

Hälsn Malin

Annons:
Lena
12/16/12, 1:54 PM
#1

Bra att du kunnat ordna jourhem till 2 katter. Det är ganska vanligt det där att det som ser ut som 3 katter från början visar sig vara toppen på ett isberg. De man ser är dem som är tamast i kolonin. De andra upptäcker man inte förrän man spanat in kolonin under en längre tid. Man kan tom behöva använda åtelkamera (en slags självutlösande kamera som tar bilder automatiskt) för att se vilka katter som kommer och äter av maten.

Tyvärr är Göteborg hårt drabbat av hemlösa katter. Det finns på tok får få som är aktiva för målgruppen skygga/förvildade katter. Dessutom har vi problem med Länsstyrelsen i Göteborgsområdet som motarbetar dem som jobbar med skygga katter. Länsstyrelsen vill bara skjuta katter och förföljer dem som vill göra skillnad för katterna. Läger kunde med andra ord vara bättre.

Bra att du uppmärksammat dessa katter. Vi får hoppas att någon kan hjälpa dem. Viktigast just nu är kojjor och mat så de klarar sig tills mer handfast hjälp kan ordnas.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

lailaj
12/16/12, 4:41 PM
#2

Var i gbg finns dom?Vet du vilket kön det är på dom?Dom kunde kanske bo i mitt stall men det är ju inte så varmt där heller för dom,men dom skulle ju få mat iallafall.Helst skulle jag vilja ta in dom men jag har tre katter så jag vet inte riktigt.

Ska fundera på det./Laila

Alexej
12/16/12, 6:11 PM
#3

En katt behöver ingen varm stall bara den är skyddad mot regn/snö och vind. Skyggis är inblandad, känns bra. Hoppas ni får en bra grupp ihop som kan rädda katterna.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
12/16/12, 6:39 PM
#4

#2 Låter jättebra! katter klarar sig bra i stall och liknande som ger bra skydd mot väder och vind. Bara de som #3 skriver får mat. Det kommer bli ett himmelrike för dem jämfört med hur de har det nu. Är katterna dessutom skygga kommer de att trivas bättre i stallet än i inomhus.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[maliimaloo]
12/16/12, 6:47 PM
#5

#2: vad snällt att du vill ge dem plats i stallet. Problemet är bara att de behöver fångas in och komma till veterinär först och matas tills dess… Jag tror min vädjan missuppfattades till viss del! Det är bara en enda person som är inblandad nu och hon har inte tid att engagera sig mer än sporadiskt. Jag är sjuk och kan inte hjälpa till alls. Vad som behövs är alltså någon som kan mata (kojor har de fått nu) och försöka få hjälp att få de skadade katterna till veterinär samt få dem kastrerade så de inte blir fler. Finns det någon som bor i GBG med omnejd som kan tänka sig att åka till ringöns industriområde och mata? Finns det någon som kan tänka sig att leta efter kattorganisationer som är bra på skyggisar och maila eller ringa dem och be om hjälp med veterinärvård?

[maliimaloo]
12/18/12, 12:35 PM
#6

Ingen?

Annons:
[helenal]
12/18/12, 6:03 PM
#7

Skickat pm till dig

[helenal]
12/18/12, 8:46 PM
#8

Jag kan ta hand om dom så länge !! Men behöver komma i kontakt med ngn katterfqren person för har lite frågor

Roslyn
12/19/12, 11:33 AM
#9

Puttar för hjälp. Har för mycket själv för att göra något men kan låna ut fälla ev. Rynkar på näsan

Försök kontakta Djurens Chans. Vet att de håller på med ett stort ärende i Gbg men kan vara värt att pröva.

[maliimaloo]
12/19/12, 5:53 PM
#10

Fått svar från Tigerharen. Infångningsförsök imorgon kväll och veterinärtid fre morgon. Sen akuthem hos tigerharen tills jourhemmet är redo att ta emot. Hoppas detta går i lås nu! Har aldrig fångat in tidigare men har ju hjälp med mig. Håll tummarna!

[helenal]
12/19/12, 7:31 PM
#11

Underbart att höra!!

Roslyn
12/19/12, 10:29 PM
#12

åÅh toppen. Håller tummarna.

Lena
12/19/12, 10:56 PM
#13

#10 Kanon att du får hjälp av Tigerharen! :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
[maliimaloo]
12/20/12, 11:03 PM
#14

Två katter inne i värmen!! Känns fantastiskt! Nu är det tre kvar… (I denna kolonin… Fler har synts i närheten.)

anebit
12/21/12, 12:24 AM
#15

Underbart!  Nu håller vi tummarna att de andra också kommer in snart… ♥♥

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Katthemsmatten
12/21/12, 9:37 AM
#16

Fantastiskt! Håller tummarna för resten också. Har ni jourhem för alla? Hur fixar ni med kastrering osv? Det är ju inte helt gratis - suck……….

Medarbetare Hittekatter iFokus

[maliimaloo]
12/27/12, 5:36 PM
#17

Jag är så arg, ledsen och orolig!! Efter några dagar hos tigerharens djurhem har en av deras katter som kan öppna dörrar, gjort just detta: öppnat dörren, som lämnats olåst, till huset där de två infångade katterna var, och de har rymt!! Hjälp mig, vad ska jag göra??

kattassen
12/27/12, 6:08 PM
#18

Suck… Skrikandes

Jag antar efter det som skrevs i #10 att de varit hos veterinären och blivit kastrerade och märkta?

Har detta skett hos ett av Tigerharens jourhem så är de ytterst ansvariga för att katterna letas rätt på och fångas in. Tag kontakt med Tigerharen och jourhemmet så lappar och annonsering sker OMEDELBART! Nu är det bråda tider för att katterna inte skall hinna iväg så långt. Varje timme är värdefull.

Men skulle inte helenal ta hand om dessa katter? Är det där de rymt?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[maliimaloo]
12/27/12, 6:48 PM
#19

Ja det Var hos tigerharen några dagar efter kastreringen. Helenal har varit bortrest så de skulle vara hos ttigerharen så länge. Jag åkte ut till henne själv nu ochINGET var gjort! Utom att ställa ut mat. Har sagt åt henne att sätta upp lappar NU men litar inte på det. Knackar dörr i området just nu.

Lena
12/27/12, 7:54 PM
#20

#19 Var var katterna när de rymde? Hos Tigerharen eller helenal?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
kattassen
12/27/12, 8:38 PM
#21

Tigerharen har vad jag vet inget djurhem. Är det något jourhem du menar? Eller var det hos helenal och isåfall var i Göteborg är det?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

lailaj
12/27/12, 8:59 PM
#22

Är inte tigerharen ett djurhem?

[maliimaloo]
12/27/12, 9:01 PM
#23

Tigerharen är ett djurhem i hjällbo. Det Var där de var när de försvann.

kattassen
12/27/12, 9:20 PM
#24

#23 Nja - de har väl sin verksamhet i egna hem och i jourhem?

Något katthem finns väl inte i Hjällbo mig veterligen.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Uppkatten
12/27/12, 9:28 PM
#25

Bra att mat har ställts ut hur som helst! Nu gäller det att försöka hålla kvar katterna i området! Hungriga katter börjar vandra. Största chansen att "hålla kvar dem" är att mata. Tycker också att man ska gillra fälla så snart som möjligt! Viktigt med noga koll av fällan nu när det är kallt dock, så missarna inte får sitta instängda onödigt länge. Sedan lappa högt o lågt förstås!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[maliimaloo]
12/27/12, 9:41 PM
#26

#24 jag har nog inte riktigt koll på begreppen. De kallar sig djurhemmet tigerharen men har djuren i det egna hemmet/friggebod. Hon vill inte sätta ut fälla för att hon är rädd att de ska skrämmas av den efter att de blev infångade i den så nyss. Bra eller dåligt?

kattassen
12/27/12, 9:52 PM
#27

#26 Man måste liksom mata in dom först och det kan man göra i öppen fälla. Alltså låta fällan finnas med mat i fast man inte har den gillrad så att säga.

Med hjälp av matning så får man kontroll över att de finns i området och håller sig där. Likaledes kan man mata på ett och samma ställe sedan efter någon dag sätta sig med en "droptrap" (alltså inte samma fäll-typ man hade då de fångades in.)

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Annons:
[helenal]
12/28/12, 1:08 AM
#28

Jag kom nyss hem efter att ha varit bortrest o dom har inte rymt hos mig !!! Inget roligt att läsa när man kommer hem att de rymt !!!! I ett område som dom inte känner till dessutom….men mat har ställts ut ? Är dom kastrerade ännu ????

kattassen
12/28/12, 9:32 AM
#29

#28 Nej helenal - värsta scenariot att de försvann i nytt område.Rynkar på näsan

Jag frågar mig också om de var kastrerade och märkta?

Dela ut flyers i allas brevlådor runtomkring och sätt ut ID-märkningsnummer.

Som jag skrev innan så är goda råd dyra nu och varje timme är värdefull. Matning och lappning är A och O just nu.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Uppkatten
12/28/12, 10:02 AM
#30

#26 Är katterna så tama/hanterbara att det överhuvudtaget är möjligt att få in dem utan fälla?

Har katterna setts till sedan de försvann?

Hur långt har de "hem" d v s till stället de kom ifrån?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[maliimaloo]
12/28/12, 10:07 AM
#31

De är kastrerade och märkta. Jag är ensam på det här nu igen och jag är sjuk sängliggande idag… Hjälp mottages tacksamt!! Helenal kan du åka och lappa mer? Någon annan? Jag satte upp nnågra igår och knackade på hos grannar men fler lappar behövs! Bra om du Helenal ringer linn på tigerharen så du får koll på allt. Du fick mitt sms igår? Frigolitkoja kanske vore bra att ställa ut så de har något varmt ställe också?   Det är dessutom fullt med katter kvar på ringön där vi hittade dessa och de behöver matas varje dag. Jag orkar inte detta mer!! Som jag skrev i inlägget är jag sjuk och klarar inte av situationen! Är det verkligen INGEN som bor i gbg som kan hjälpa till åtminstone med matning nån gång ibland??!

kattassen
12/28/12, 10:22 AM
#32

Snälla lägg ut så mycket information här om katterna som försvann.

ANTAL RYMLINGAR ?
FÄRGER/UTSEENDE/KÄNNETECKEN ?
ID-MÄRKNING ?

VAR FÖRSVANN KATTERNA ?

Ju fler som får info desto lättare är det att sprida och dela ärendet! Lägg även ut på Facebook.

Dock förutsätter jag att Tigerharen  gör allt som står i deras makt att få in de katter som nu är på fri tass i (för katterna) ett okänt område.Gråter

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

emjon
12/28/12, 10:45 AM
#33

Blir oerhört ledsen att läsa detta!! När det finns personer som engagerar sig för att hjälpa utsatta kissar och det ser ljust ut till en början.

Så ledsamt att kissarna nu är ute i ovissheten igen och jag hoppas också att Tigerharen tar sitt ansvar och gör sitt yttersta för att hitta kissarna.

Det vore bra om fler kunde hjälpa till då Malin är sjuk och Helena behöver all hjälp hon kan få för att kunna lokalisera kissarnaGråter.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Alexej
12/28/12, 11:02 AM
#34

Risken finns ju att de går tillbaka. Hoppas Tigerharen engagerar sig här…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
[helenal]
12/28/12, 11:08 AM
#35

Jag har höry av mig till linn utan svar. Vart i hjällbo ligger det? Är dom jätte skygga ? Har inte träffat dom så svårt för mig att veta :( typiskt att dom rymde då mitt hem är öppet till dom idag !!! Är någea andra katter. Från kolonin infångade??

[helenal]
12/28/12, 11:18 AM
#36

Jag har fått dina sms Malin men kan inte svara av ngn anledning från min mobil. Tråkigt att du är sjuk :( jag har svårt att göra allt själv då jag inte vet något känns de som…inte var i hjällbo dom rymt ifrån eller hur dom ser ut…hur skygga dom är osv…

Alexej
12/28/12, 11:24 AM
#37

La ut det på facebook på Tigerharens sida och Göteborgs katthjälpen. Hoppas ni och katterna får hjälp!!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[maliimaloo]
12/28/12, 12:24 PM
#38

Tack Alexej! 2 ganska små gråsvarta tigrerade katter. Kastrerade och idmärkta. Har tyvärr inget nr på id. Smådjursakuten vid redbergsplatsen har behandlat. Mycket skygga. Hanen är ca 7 mån, honan vet jag inte. Återkommer med foton.

Tagit bort adress o telefonuppgifter då sådant inte är tillåtet enl. skrivreglerna med hänvisning till PUL. Tänk också på tonen i inläggen!

kattassen
12/28/12, 12:34 PM
#39

Här är facebook-länken till hur åtminstone en av katterna ser ut

Facebookgrupp om försvunna katter i Hjällbo

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[helenal]
12/28/12, 12:40 PM
#40

Ok förstår. Du har gjort ett kanon jobb Malin. Jag får åka och leta och sätta upp läppar

LinnMafalda
12/28/12, 12:56 PM
#41

Hej,

Jag tycker det är fruktansvärt tråkigt att det här skitsnacket alltid uppstår i sånna här ärenden. Oavsett om katter rymmer eller om något annat fel hittas. Jag vet att det var otroligt olyckligt att de lyckades rymma. Jag kan inte svara på exakt hur de lyckades. En av mina teorier var att en av våra katter som ibland lyckas öppna dörrar kan ha hjälpt till om han hört att de var på andra sidan. Men han har ALDRIG öppnat den dörren tidigare. Det fanns en extra grind på insidan för att de inte skulle kunna kasta sig ut när en själv gick in eller ut, men tyvärr för låg för att hålla dem inne om dörren stod öppen en längre stund. Det här hände under natten/tidig morgon och eftersom en person själv bor i stugan är det inte låst om hon är hemma. Jag är också väldigt orolig för kattera och har såklart dåligt samvete och önskar att saker gjordes annorlunda. Men att skulbelägga och göra sig ovän med varandra gör inte att katterna har större chans att hittas. Snarare det motsatta eftersom det riskerar att kommunikationen inte längre funkar. Jag tycker fortfarande att det viktigaste är att det finns mat och att det är lugnt i området. För att ha en chans att få in dem igen måste de fångas och för att det ska vara möjligt behövs en plats de regelbundet återvänder till och där de är vana att få mat. Jag ser inte en poäng i att hitta på så mycket annat runt omkring att göra för att visa på engagemang. Visst, lappar kan ge en bekräftelse på att någon sett dem i området. Men även utan det är det lika viktigt att fortsätta att se till att det finns mat. Om någon har konstruktiva idéer är det välkommet, men jag är inte intresserad av att få skit då det bara slukar energi som jag hellre lägger på katterna.

Tigerharen är förövrigt inte på en plats. Jag är en av kontaktpersoner och bor i Hjällbo. Ibland bor djuren här. Ibland hos någon av våra andra kontaktpersoner, och ibland i jourhem. Vi är bara 3 pers som driver verksamheten på vår fritid och har alltså varken mer tid eller ork än er andra.

Jag hoppas ni kan ha förståelse för situationen. Det är trots allt inte första gången katter rymmer, och det har såklart alltid att göra med att någon gjort ett misstag. Men inget blir bättre av att ge den personen så mycket skit att den inte själv orkar göra något åt det.

Annons:
LinnMafalda
12/28/12, 1:05 PM
#42

Jag uppskattar inte att min adress läggs ut här! Mitt telefon nummer är ok. Men min adress vill jag hålla privat då det bor fler här och ingen av oss är bekväma med att den sprids hur som helst. Min reaktion på samtal där jag skuldbeläggs och anklagas för att inte bry mig är inte ett sätt att mäta om jag bryr mig. Jag är inte intresserad av att bråka om det här. Nu vet ni vad jag tycker och hur jag tänker agera. Jag hoppas det räcker. Och att ni kan acceptera att trots allt det här har jag även ett privatliv och ska inte behöva hängas ut på det här sättet.

kattassen
12/28/12, 1:55 PM
#43

#41/42 OK det lät inte riktigt som malimaloo fått vare sig respons eller uppbackning från er då hon gick in och bad om hjälp här. Men då får vi förutsätta att ni tar tag i detta. Anledning till att adressen kom upp var givetvis för det att malimaloo behövde hjälp på plats.

Att katter rymmer har vi (som också jobbar frenetiskt "i branschen") erfarit många gånger. Det jag också vet av erfarenhet är att tiden som går från det ögonblick katten rymmer och till dess insatser görs bör vara så kort som möjligt för att kunna spåra katten snabbt.

I ett annat ärende gick det ett par veckor innan det började lappas och efterlysas vilket också har resulterat i att katten inte har hittats ännu (nu 7-8 månader sedan). I ett tredje ärende drogs igång en kampanj med skallgång, dörrknackning och lappning i brevlådor bums. Katten kunde snabbt ringas in och matning på rätt ställe gjordes. Efter ett kort tag satte vi oss med droptrap och fångade in katten. (Alltså inte med samma fälla som första gången).

Det jag inte förstår är hur du kan tycka att lappar och efterlysningar inte skulle vara av vikt??

Men jag hoppas att de små liven kommer till rätta snabbt eftersom de trots allt inte är bekanta med omgivningarna vad jag förstått. Som du skriver så är matning jättebra men att folk hjälper till att spana så man lägger maten på rätt ställe är ingen dum tanke

Jag redigerar i inlägget med adressuppgifterna.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

kattassen
12/28/12, 1:56 PM
#44

Snabbt gjort av annan medis se jag Flört

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

LinnMafalda
12/28/12, 2:46 PM
#45

Jag menar inte att lappar inte är av vikt. Men jag tycker inte att jag inte bryr mig för att de inte kommit upp drygt 12 timmar efter att de rymt. Vi bor i lärjedalen, ett otroligt stort område med skog härifrån till kortedala/bergsjön. Det är svårare att söka av än om det är i ett bostadsområde då det är större chans att katterna håller sig mer stilla om de är rädda för människor som hela tiden rör sig i området. Där är det också större chans att många kan hjälpas åt att hålla utkik. Här har vi tre grannar och en stor industri närmast, och som sagt väldigt stora områden med enbart skog. Jag hoppas verkligen att vi ska hitta dem, och vill någon hjälpa till är det välkommet. Men jag kan inte förväntas vara ständigt kontaktbar och lägga precis all min tid på det här, även om jag såklart kan hållas ansvarig. Planen nu är att fortsätta mata, och ikväll sätta ut en fälla och hjälpas åt att bevaka den. I övrigt är de anmälda som försvunna hos polisen. Det finns lappar uppsatta sen igår kväll men ingen har hört av sig än.

kattassen
12/28/12, 2:56 PM
#46

#45 Fint!Glad

Det är svårt med massor av terräng och skog - det är fullt förståeligt. Samtidigt har en skygg katt förmodligen inte så bråttom därifrån om det inte finns så mycket människor och hus intill.

Håll matandet igång - det är bra! Det är rätt sannolikt att de uppehåller sig i närheten. Eftersom vi själva har verksamhet i närliggande stadsdelar vet jag att katter vandrar gärna i skogarna runt Bergsjön/Hjällbo/Kortedala. Det är bra för oss att veta att de skulle kunna så småningom dra sig upp mot dessa områden.  Vi har många kontakter som brukar höra av sig till oss om de ser katter som verkar vilsna. Är båda katterna likadana - dvs bruntigrerade utan vitt?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

LinnMafalda
12/28/12, 3:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Det här är hanen.

LinnMafalda
12/28/12, 3:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Och det här är honan.

Annons:
[maliimaloo]
12/28/12, 4:31 PM
#49

Jag PMar dig, LinnMafalda.

[maliimaloo]
12/28/12, 4:48 PM
#50

Jag ber om ursäkt att jag lade upp adress och tel.nr till Tigerharen här. Det var ogenomtänkt. Anledningen var att jag upplevde att jag inte fick någon respons eller engagemang därifrån när det gäller att öka möjligheten att söka rätt på katterna (det SKADAR ju inte att sätta upp lappar och knacka dörr…) och därför sökte jag desperat efter hjälp här, eftersom så många både härinne och IRL rådde att agera fort med lappning m.m. Faktum är att ingenting hade gjorts på mer än ett halvt dygn. Jag tyckte att det var fel, och kände mig ansvarig som varit med och fångat in dem.

Jag hoppas i alla fall att de snart kan hittas och kan få ro i ett jourhem/permanent hem.

(Jag vet inte riktigt hur reglerna fungerar angående ton i inläggen, är ingen van forumskrivare, men jag hoppas att jag inte gått över några gränser nu. Jag är inte heller jag intresserad av att svartmåla någon, utan bara att se till att katterna får det bra.)

Jag kommer tyvärr inte att ha möjlighet att engagera mig mer i Ringö-katterna pga hälsoproblem. Är så ledsen för detta och hoppas att någon annan har möjlighet att åka till Ringön och mata och se till de katter som fortfarande lever där. En är skadad och det gör mig så ont att inte kunna hjälpa honom och de andra mer, men det är helt omöjligt för mig i dagsläget.

Om ni vill veta mer om plats och detaljer etc, så PM:a mig!

Malin

Uppkatten
12/28/12, 5:37 PM
#51

Vad jag förstår så var mat ändå utställd och det är trots allt det allra viktigaste första steget. Än så länge finns småmissarna troligen i närheten, och är det mycket snö i området så ökar nog sannolikheten att de inte ger sig ut på någon långvandring det första de gör. Förmodligen ligger missarna och trycker på något väl valt ställe just nu. För närvarande borde - som jag ser det - mat, vatten och fälla vara det viktigaste, + självklart jättebra om det finns någonstans där katterna kan ta skydd mot väder o vind.

Självklart jättebra att komplettera med lappar och dörrknackning etc, men är det glest med bostäder runtikring och man kan antaga att förhållandena är sådana att missarna inte har börjat vandra på studs så tycker inte jag att det är kris om lappar inte har kommit upp inom 12 timmar. Men nu verkar det ha lappats en del i alla fall och det är ju bra!!! Glad

#50 Självklart reagerar man och känner sig med-ansvarig för missarna i din situation, men oftast blir det bäst för missarna om vi tvåbeningar inte "blir osams" med varandra när sådant här händer, utan att vi försöker hålla ihop… Flört Missar är företagsamma små varelser, och att infångade missar smiter när tillfälle ges händer dessvärre lite då och då…

Besvärligt förresten det där med katter som öppnar dörrar, hade själv en sådan herre tidigare, men dessbättre lät han bli ytterdörren iallafall…!

Nu håller vi tummarna för att småmissarna går i fällan i kväll!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
Uppkatten
12/28/12, 5:48 PM
#53

#52 Synd!!! Trodde det var ordentlig vinter även där nere för närvarande…! Men likfullt ställer jag mig tveksam till att missarna ger sig ut på långpromenad på okänd mark det första de gör! Känner bara till ett fåtal missar som hamnat ute på "fullständigt okänt revir" men de har i nästan samtliga fall återfunnits inte långtifrån stället de försvann ifrån.

Men det är klart - med missar finns inga garantier… Obestämd

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
Lena
12/28/12, 8:47 PM
#55

I den här artikeln kan du läsa om vad man som medlem bör tänka på när man skriver på forumet.

Här är några axplock:

Andan på forumet

Den vanligaste orsaken till problem på Hittekatter iFokus är att andan blir aningen för hetsk. Ämnet hemlösa katter är ofta känsloladdat, vilket bidrar till att det kan hetta till och skenar iväg i diskussionerna. Det finns nog inget som kan ställa till det så mycket som just upprörda känslor. För att undvika att olämplig text kommer på pränt är det en god vana att du alltid läser igenom vad du skrivit en eller två gånger innan du publicerar det.

Missförstånd

En annan orsak till att det går fel ute på forumet är att vi missförstår varandra. Det är lätt hänt eftersom vi bara kommunicerar skriftligt. Om du alltid utgår ifrån att den som skrivit har ett gott uppsåt kan många bekymmer undvikas. Är det något som verkar underligt eller som du inte förstår är det bättre att fråga vederbörande vad han/hon menat. Är det av känslig karaktär kan det vara lämpligare att ställa frågan via PM.

PUL

Det är oerhört viktigt att vi inte röjjer någon annans identitet. Du får inte publicera någon annans namn, adress, telefonnummer, personnummer eller andra personliga uppgifter. Vi får inte heller länka till andra sidor där sådana uppgifter framkommer. (T.ex. länka till annonser med personuppgifter). Av  säkerhetskäl är det inte heller lämpligt att du lägger ut dina egna personuppgifter öppet på sajten.

Brott mot PUL kan leda till åtal med straffpåföljd.*

* Föreningar går i regel inte under PUL.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
[Skyggis]
12/29/12, 12:46 AM
#56

Sorry.. Långt inlägg men mycket att skriva om..

Omständigheterna för de saknade katterna är värre än de hade behövt vara. Detta efter att jag i Hjällbo fått sett deras egna katter (som enligt deras egen uppgift inte är snälla mot andra katter) gå ute under kvällen. Samtidigt finns två rädda katter som kämpar för sitt liv i kylan och för att hitta någon slags strimma av trygghet och värme samt mat i magarna.

Jag frågade varför de låter katter som jagar bort andra katter gå ute nu och fick till svar att grannens katter också är elaka mot andra katter.

Hur ska detta berättiga att man gör situationen värre då? Varför inte hjälpa katterna på bästa sätt och försöka reparera skadan? Obestämd

Snälla Tigerharen, tänk om!

Dessa katter behöver all lugn och ro de kan få, de behöver mat tillgängligt dygnet runt och på några utvalda ställen som man fyller på med doftande mat som kan locka dit dem. Får de korn på maten stannar de troligtvis kvar och kan till slut bli infångade på nytt. Utlagd mat ska inte kunna hamna i deras egna katters magar nu. Strategi nu är att de tar in sina katter på natten och sätter ut fällan. Det är alltså begränsat att ringökatterna ska nå maten eller alls våga sig fram i detta revir.

Den jag pratade med tror inte att de finns kvar. Med den inställningen så snabbt inpå rymningarna känns det inte som att man jobbar med den intensitet som behövs just nu. Tänk på att här finns en hona som nyligen kastrerats också.

Kan man sprida positivt tänk smittar det av sig i energi och hopp.

Ingen av oss som kommer dit eller vill hjälpa katterna önskar tjafs, trots upprördhet och givetvis sorg, detta har sagts uttryckligen. Bad om ursäkt för att jag var där, det första som sades.. vill inte vara där och störa men ville dit då detta är speciellt akut och jag har också märkt att katterna lystrat vid mina lockrop ute på ringön. Tipsade om det.

När vi till sist skulle lägga blötmaten och tonfisken (dessa katters favorit) i den skål i slänten som skulle finnas, frågade jag om hon kunde visa var skålen fanns. Men nej, ingen hjälp, hon hade inte tid. Mitt i meningen åkte dörren igen. Nu åker vi inte ut dit mer på grund av bemötandet.

_____________________________________________

Jag och Malin har haft ett fint samarbete längs med vägen, hon har kämpat och kämpar på trots sjukskrivning. På Ringön har kamera satts ut och inmatning i fälla är gjord. Tyvärr är hälsan inte bra och vi har fått ta fram det yttersta hos oss båda för att göra det som hittills gjorts. Förr kunde jag hålla igång som en dåre men sedan en rätt lång tid är dåren fasligt trött.. ; ) blir trött snabbt och ikväll känner jag att gränsen är nådd. Vill inte hamna där jag var för ett tag sedan, oförmögen att ta mig ur sängen.

Så Ringöns katter behöver verkligen hjälp av folk som orkar eller där gärna en förening kan vara drivande. Helena erbjuder sitt hem, så infångare och transporterare till vet m. m behövs. Behövs det samlas in pengar kan jag bidra med ett gäng akvareller gjorda i år (motiv på hittekatter), som kan säljas till förmån för just hittekatter. I detta fall Ringökatterna.

RINGÖKATTERNA

I denna koloni finns det en ungkatt (hona som kan vara dräktig) med vita tassar, tror det är den minsta av dem alla som synts, den är alltid väldigt hungrig och har hållit ihop en del med den nu i Hjällbo saknade bruntabbyn. Tror de är syskon. Pappa katt med sin svans som råkat ut för något är också alltid hungrig och även han van vid fällan. Sedan är där långhåriga sköldpaddan som också kan vara dräktig. Utöver dessa som brukar komma varje kväll, finns två katter som synts en gång vardera. En korthårig svart och en korthårig sköldpadda med distinkta fläckar. Tillhör troligen en annan koloni på Ringön. Gamla mamman saknas än ;(

LinnMafalda
12/29/12, 1:52 AM
#57

Men nu får ni sluta vändra och vrida på saker. Ingen har sagt att våra katter är elaka mot andra katter. De är tvärtom vana vid att möta nya katter. Vi har hållt dem inne större delen av tiden. Men de fick gå ut en stund idag då en av dem blir väldigt lätt stressad och kissar blod mm om hennes vanor rubbas. Hon hade kissat på golvet inne vid flera tillfällen och därför tycker jag att även hon ska ha möjlighet att må bra. Det finns också många andra katter häromkring. Jag har fyllt på mat vid flera tillfällen och sett till att det finns även om någon annan katt varit framme och ätit av den. Blötmat, leverpastej och tonfisk finns i olika skålar, även torrfoder. Sen har fällan stått ute under kvällen och nu står den kvar, men med spärr så att den inte ska slå igen under natten när ingen vakar. Att komma på oanmälda kontrollbesök kan knappast förväntas bemötas positivt. Mitt hem är inte Tigerharen. Det bor som sagt andra här som inte är representanter för föreningen. De hjälper till att lägga ut mat och hålla koll på fällor, men jag tycker inte det är ok att förvänta sig att de ska ägna sin fredagskväll åt förhör och sen bli sedda som representanter för Tigerharen. Även om jag är engagerad i Tigerharen jobbar jag minst lika mycket som privatperson som er andra. Allt mitt engagemang sker under min fritid och ideellt, och jag lägger ner otroligt mycket tid på det. Bara för att jag är representant för en förening innebär det inte att jag har ett stort stöd i ryggen. Jag är också bara en person. Som dessutom jobbar häcken av sig med administrativt arbete. Det är det som leder till kanaler att hitta hem åt djuren och att vi kan samla in pengar som används till deras vård. Att under 8 år bygga upp en förening som idag ändå känns till av många som stödjer oss går knappast att göra om vi skulle skita i djuren vi tar hand om. Jag blir faktiskt ganska trött på att det förväntas att en förening ska ta över ansvaret och bara lösa många situationer, när vem som helst kan ta det ansvaret och starta en själv. Vad tror en att en förening har för magiska egenskaper? Det som oftast finns är ett kontaktnät för att sprida ordet om djuren som behöver hem, och förhoppningsvis en ekonomi för att betala för vård. Så mycket mer än så är det inte. Förutom en grupp engagerade personer med precis samma möjligheter som vem som helst. Jag skulle uppskatta om jag kunde bli bemött på samma sätt som ni själva vill bli, och att ni lägger era förväntningar i nivå med att det inte är en skillnad i vad vi kan göra. Utbrändhet och andra sjukdomsproblem finns även bland oss som valt att vara aktiva i en förening.

[Skyggis]
12/29/12, 2:09 AM
#58

Hallå där! Stopp! Vill inte bli anklagad för att ljuga, det är oerhört fult sagt av dig och förtal. Nu var det inte DIG vi pratade med och vi var inte bara En som hörde samma sak. Har vi fel på vår hörsel menar du.. Förvånad

Jag förmedlar det som hördes och sedan om ni inte själva kan stå för vad som sagts då har ni problem själva. Och förhör? Vi var där och bad det första vi gjorde så mycket om ursäkt för att vi dök upp (kunde tyvärr inte kontakta er innan, annars hade det gjorts), och hade vi blivit ombedda att gå hade vi gjort så. Besöket handlade om 5 min och var till gagn för katter som vant sig vid mig ute vid ringön och som många oroar sig för. Det var ett trevligt bemötande från vår sida. Ni behöver däremot jobba på er attityd. Hade trott i min enfald att någonstans skulle det vara tacksamt för er att det fanns de som faktiskt tog sig ut till Hjällbo, vilket inte kommer bli många som gör. Det dåliga bemötandet kom från er förening, inte från någon av oss andra.

Förväntar mig att ni gör allt i er makt och lite till för att få in katterna igen.

Att du väljer att avsluta ditt dråpliga inlägg med att skriva att utbrändhet och sjukdomsproblem även finns bland er som valt att vara aktiv i en förening säger mer om dig än om mig. Som om jag inte skulle ha förståelse för det.. Ni har verkligen ingen aning hur jag mått/mår och hur mycket det ändå jobbas med hemlösa katter.. betackar mig för fler inlägg från dig till mig hädanefter.

[Skyggis]
12/29/12, 2:20 AM
#59

Puttar upp för hjälp till Ringökatterna som går kvar. Se vilka i inlägg #56.

LinnMafalda
12/29/12, 2:35 AM
#60

Jag anklagar dig inte för att ljuga utan att vrida saker så att allt vi gjort blir negativt. Hon du pratade uppfattade det som att bli förhörd och tyckte det var obehagligt att någon oanmäld dyker upp i vårt hem. Det är bara jag i detta hem som är representant för Tigerharen, ingen annan. Jag tycker faktiskt inte "vi" haft en dålig attityd, utan snarare att jag blivit bemött av det. Och återigen, det bemötade du fick idag, oavsett hur du tycker det var, var inte av föreningen Tigerharen utan från en av mina sambos.

Avslutet var inte riktat mot dig på ett negativt sätt, utan för att uppmärksamma att vi alla borde tänka på att problematiken är vanlig och att ett väldigt hätskt och skuldbeläggande bemötande kan trigga problem hos alla. Jag vet självklart inte hur du mått eller mår, men det jag menar är att du också borde räkna in att du inte heller vet något om min eller andra inblandades hälsa. Och att vi alla kan ha liknande erfarenheter.

[Skyggis]
12/29/12, 3:02 AM
#61

Linn, klart vi alla kan ha liknande erfarenheter om vissa saker. Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men kände mig riktigt kränkt och nu i efterhand förtalad för hon säger ju inte vad som sades.. och målar upp oss som värsta .. ja jag vet inte vad. Varför vet jag inte. Hon var i alla fall inte trevlig, så det är faktiskt henne du bör prata med om bemötande känner jag..

Om hon inte är någon delrepresentant i Tigerharen skulle hon nog ha sagt det. Vi fick uppfattningen om att hon i högsta grad var med i föreningen. Hon blev absolut inte förhörd och hon sa att katterna var elaka mot andra katter. Inte bara en gång. Under dessa fem min vi var där bad vi om ursäkt, erbjöd 20 kg kattmat, berättade om lockropen katterna lystrat till och som kunde hjälpa, frågade var skålen vid slänten fanns och hon pekade ut huset där de försvann så vi kunde få uppfattning om läget. Hon pekade upp mot industrin och nämnde att hon trodde att katterna inte fanns kvar utan hade dragit iväg. Det var inget förhör, utan en diskussion som tyvärr inte avslutades särskilt trevligt med en dörr igenstängd när vi frågade var vi skålen fanns där vi skulle lägga maten. Fanns ingen anledning att avsluta det så.

Finns på pm om du vill fortsätta diskussionen med mig om detta, vilket jag tror andra i tråden också skulle föredra. Tror också att helenal skulle kontakta dig om katterna och att eventuellt hjälpa ute i Hjällbo med att lappa och så vidare. Pratade med henne igår. Ömmar varmt för katterna och har haft svårt att sova och fungera. Känns i alla fall något bättre nu när du skriver att katterna INTE är elaka mot andra katter, för det var inte det vi fick först fick höra.

Uppkatten
12/29/12, 8:44 AM
#62

Vad tråkigt att det blivit så här, med uppgifter som går isär, med missförstånd etc.

Hoppas att ni har haft PM kontakt och kunnat reda ut situationen! Verkar väl jättebra, tycker jag, om ni kan vara några stycken som hjälps åt med idéer, sökande och strategier! Att man tar vara på varandras erfarenheter och kunnande! Lockropet som katterna känner igen skulle jag inte tacka nej till för allt i världen! Det måste vara ovärderligt i den här situation. Att två så pass unga katter skulle rusa iväg och lämna närområdet det första de gör, när de i övrigt är obekanta med omgivningarna, har jag svårt att tro. Det verkar mer troligt att gömmer sig dagtid, och successivt utforskar sedan det börjat mörkna.

När jag sökte efter min försvunna misse fick jag massor av bra hjälp av en kattkunnig person (som jag kom i kontakt med via en kompis). Den personen tillförde massor av kunskap om försvunna katter, sökandet efter katt, bistod med fällor etc. För att inte tala om stödet jag kände då jag kunde ringa henne och diskutera situationer som uppstod! Nu slutade det lyckligt efter bara några dagar (och jag kunde lyfta upp min lilla missa i famnen mitt i natten och bära in henne). Men utan samarbetet med den här personen och utan hennes kunskaper och erfarenheter är det tveksamt om misse kommit tillbaka hem så snart (hon var tio-månader och tidigare skyggis från kattkoloni).

Så försök att ANVÄNDA er av varandras kompetenser istället, för alla vill vi ju katternas väl! Det är väl också det HiF är till för - att vi ska kunna hjälpa och stötta varandra…? Här i tråden verkar det ju finnas åtminstone 3-4 personer som säger sig vilja hjälpa katterna - det verkar ju hur bra som helst?! Ta vara på det!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Alexej
12/29/12, 10:07 AM
#63

Det är inte synd om er på Tigerharen, det är synd om katterna…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

majvi
12/29/12, 10:31 AM
#64

Min syn på det hela

kattvänner åkte ut till hemmet därifrån katterna försvann utan att kontakta Tigerharen.Det gar skrivits här att alla personer som bor där är inte engagerade i katter.Personen som öppnade var det inte.

Hon fick frågor som hon inte kunde svara på t.ex var matskålarna fanns för hon var inte engagerad.Hon var lika intresserad som om det vore en som ville sälja en dammsugare.Hon ville inte ha andra personer där därför sa hon att att katterna som bodde där och grannens katter  var elaka mot andra katter och att hon inte trodde att katterna var kvar.

Kattvännerna kunde kanske tycka att de var vänliga men den andra personen kan ha känt sig kränkt.

När det gäller att egna katter är ute när det finns rymlingar där så kan det vara bra då de kanske går in i den öppna fällan och äter,Därmed visar de att den inte är farlig.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Lena
12/29/12, 11:00 AM
#65

#60 & #61 Sluta bråka nu snälla ni! Alla tid, energi och kraft måsta läggas på katterna. Försök nu samarbeta istället för katternas skull.

Se det positiva i att flera har engagerat sig i ärendet. Det är guld värt när sådana här missöden har ägt rum.

Jag kan förstår att man kan känna skuld när katterna man har tagit sig ann smiter ut på det här olyckliga viset och därför lätt går i försvar. Men det är ju ingen idé att gråta över spilld mjölk. Olycka har redan ägt rum och nu gäller det istället att lägga all kraft på att få in katterna.

Jag vill att ni slutar bråka offentligt i den här tråden. Har ni meningsskiljaktigheter så ta dem via PM istället.

Den här tråden bör endast innehålla information och diskussioner som har med katternas räddning att göra.

Med andra ord allt fokus på katterna nu!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
12/29/12, 11:05 AM
#66

LinnMafalda Lite frågor som kan vara viktiga för det fortsatta sökandet. Har katterna varit synliga runt huset sedan de lyckades rymma? Var när och hur i så fall? Hur ser omgivningarna - terrängen ut runt där katterna smitit? Hur mycket andra katter finns det som går lösa i dessa trakter?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

LinnMafalda
12/29/12, 11:09 AM
#67

Vi är redan några som matar och har lappat i Hjällbo. Är det det som folk vill hjälpa till med tycker jag att katterna på ringön borde vara första prio istället. Vi hjälper fortfarande gärna till med att låna ut fällor och betala för veterinärvård.

Tigerharen, Vi är tre personer spridda i landet. Det är inte en stor förening runt omkring som backar upp.

I fortsättningen hoppas att jag de som av någon anledningen anser sig behöva komma hit hör av sig innan. Det gör en väl även till vänner och bekanta innan en dyker upp utanför dörren.

ANM. Inägget redigerat från innehåll som jag i #65 skriver inte vill ha i denna tråd. Fortsatta trätomål får tas via PM. Ber er respektera detta nu! // Lena - Sajtvärd.

LinnMafalda
12/29/12, 11:29 AM
#68

#66 Katterna har inte setts till. Där de försvunnit är det en brant backe upp till ett industriområde, i backen är det ganska bra sikt och glest med träd. Våra katter har en runda upp där och bort till en äng en bit längre bort de brukar visa om vi är ute och går tillsammans. Där för har jag lagt en del mat utefter där. Det finns två grannar direkt in på tomten. Den ena har en katt. Ytterligare en granne lite längre bort som har ett okänt antal katter (minst 5 st då det är en mamma och en av hennes kullar som fått bo kvar). Det finns ytterligare två katter jag känner igen och ser då och då. En av grannarna matar själv sina katter ute ibland. Vi har haft problem med att våra katter som behöver specialdiet går dit och äter. Övrig terräng är som sagt ett stort skogsområde. Det finns en del stigar men mycket är väldigt backigt och svåråtkomligt. Vi bor nära lärjeån så om katterna lyckats ta sig till andra sidan finns risken att de fortsätter där och inte kommer tillbaka hit. Det finns massor av gömställen i och runt vår trädgård så jag hoppas verkligen de hållt sig här. De kan söka skydd och värme under stugan (där det fins ett hus isolerat med halm) och det finns också flera kaninhus med halm i de kan komma åt.

Lena
12/29/12, 11:43 AM
#69

#68 Tack för informationen! Alltid bra att få en bild av hur området ser ut. Det viktigast just nu är att försöka lokalisera vart katterna kan ha tagit vägen och att sedan börja mata där man vet eller tror att de kan finnas.

Ett smart drag hade varit att dela upp sig i olika sökgrupper. Där ni som bor i huset lämpligen spanar runt huset och dess närområde och andra som kan hjälpa till i omgivningarna runt om.

Du skriver att Tigerharen inte är en stor förening och då är det ju guld värt att andra eldsjälar kan hjälpa till här. Med lite organisation kan det säkert ske utan att privatlivets helgd går förlorad.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
[helenal]
12/29/12, 11:58 AM
#70

Jag tänkte åka ut till ringön imorgon och mata katterna.åker dig både imorgon på förmiddagen och senare. Malin skulle skicka en karta till mig vart de ligger exakt.hade behövt hjälp med infågning nästa vecka.:)

Lena
12/29/12, 12:03 PM
#71

#70 Jättebra!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[helenal]
12/29/12, 1:47 PM
#72

hade velat försöka fånga in innan nyår men blir nog svårt tyvärr:( Men gärna onsdag nästa vecka!

[maliimaloo]
12/29/12, 2:12 PM
#73

Helenal har pmat dig vägbeskr. Och snälla ni andra: glöm allt tidigare groll nu och försök svälja stolthet och ev förolämpningar nu och försök att samarbeta för katternas skull! Hjälps åt snälla!! Jag ångrar själv att jag brusade upp tidigare då jag verkligen inser att det bara har skadat katterna och gjort att samarbete verkar nästan uteslutet nu…hoppas verkligen att en sansad dialog kan bli möjlig igen för att så snabbt och effektivt som möjligt kunna hitta katterna. Många tillsammans borde göra det lättare, inte svårare!

Lena
12/29/12, 2:29 PM
#74

Jag hoppas vi alla visar oss mogna situationen och nu går vidare utifrån att vi vill katternas bästa. Ibland kan det brinnande engagemanget göra att känslorna skenar iväg. Det är ett mänskligt drag. Nu gäller det att vi inte kör fast i hjulspåren utan gör allt för att gå vidare.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Skyggis]
12/31/12, 11:21 AM
#75

Ville inte bli anklagad för att ljuga och för andra dumheter. Helt befängt.. så tack och lov om dumheterna kan sluta. Ville däremot försvara mig när någon hasplar ur sig något så urbota dumt.. det hade nog vem som helst av er andra också velat/gjort! Och det är inte bråk..

Hur som helst, nu kan jag komma med något glädjande och det är att jag åkt ut och lockat på katterna vid industrin, där jag kunnat vara i närheten av där de försvann, och fått ett första napp.. honan finns vid industrin och är fångad på kamera.

Jacken i ena örat och teckningen stämmer iaf Glad

Hanen var jag osäker på om den också var med. Hade ute kameran under natten med favoritmaten tonfisk i olja..

Jag önskar visa platsen dit den/de nu hittat, undrar vem jag kan möta upp som kan ta vid med fortsatt kontinuerlig kvällsmatning och som har vana att jobba med droptrap? Någon med tålamod för att infångandet kan behöva ta sin tid och som har intresse för katterna.

Pm:a mig gärna snarast möjligt :)

Lena
12/31/12, 11:42 AM
#76

#75 Så bra att du lyckats lokalisera katterna! I alla fall en av dem. Förhoppningsvis finns även den andra i terrängen.

Då hoppas vi att andra kan bistå med matning och infångning.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Lena
1/1/13, 1:47 PM
#77

Puttar upp utifrån att katterna lokaliserats av Skyggis! Vore kanonbra att veta om någon tar vid sökandet där katterna har setts!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Skyggis]
1/1/13, 4:40 PM
#78

Stort tack Lena för putthjälp och stöd i detta!

[maliimaloo]
1/1/13, 11:26 PM
#79

Hanen är återfunnen och infångad!! Han är hos mig över natten, så hoppas vi att han kan flyttas till helenal (jourhemmet) imorgon. Han verkar må okej. Han är helt stilla och tyst och jag försöker vara lugn och försiktig och låta honom vara. Hoppas detta flyttande inte är alltför traumatiskt för honom!

Honan är kvar vid industriområdet i Hjällbo (St Eriks tror jag det heter). Har lokaliserats men tyvärr inte kunnat fångas in. Skyggis har även registrerat en annan, mycket skadad katt, i samma område. Hjälp behövs fortfarande alltså! Skyggis har gjort en jätteinsats och drivit detta helt själv, trots brist på ork och tid. Någon som kan hjälpa till?

Drop trap-kunskaper någon (för honan)? Och fälla att låna ut?

På Ringöns ind.område är fortfarande en långhårig sköldpaddsfärgad hona och en hane med skadad svans kvar. De som synts endast en gång är även en svart förmodligen hane samt en haltande korthårig sköldpaddsfärgad förmodligen hona. Det är alltså troligt att det finns ytterligare en koloni både på Ringön, men kanske även vid ind.området i Hjällbo, där den förrymda honan håller till.

[eskils]
1/1/13, 11:37 PM
#80

Bra jobbat Skyggis och maliimaloo!! Kyss

Hoppas någon mer göteborgare kan hjälpa till!

Lena
1/1/13, 11:52 PM
#81

Bra jobbat! Håller tummarna för honan och den skadad hankatten. Hoppas flera kan bistå med hjälp! Det skulle behövas så att Skyggis kan ta hand om sig själv lite nu med.

Risken är nog stor precis som du skriver att det finns flera katter på båda ställena. Det brukar tyvärr vara den bistra sanningen. Många är så skygga att de inte visar sig i första taget.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
1/2/13, 8:33 AM
#82

#79 Fantastiskt bra jobbat Skyggis och maliimaloo!!! Hoppas verkligen att fler kan hjälpa till och att ni lyckas hjälpa också de andra missarna inom kort.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

emjon
1/2/13, 9:56 AM
#83

Tack Skyggis och Maliimaloo jättebra jobb ni gjort för dessa kissar och så fint att killen är infångad och att du har honom hos dig.

Hoppas också på att ni kan få hjälp av flera så honan blir infångad särskilt med tanke på att hon var nykastrerad. Önskar också att hjälp skall finnas för de resterande kissarna.

Vi håller tummar och tassar för bra lösning.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Annons:
[helenal]
1/2/13, 10:53 AM
#84

Jag var och matade på ringön i söndags och skall försöka åka ut idag med.jätte bra att hanen är infångad!!då väntar vi bara på honan :) jag kan ta hem hanen idag.

[Skyggis]
1/2/13, 11:22 AM
#85

Ja vilken lycka detta var. Jag var ute och ropade runt och blev så glaaaad när kissen dök upp bland betongrör och trätrallar för att sedan sätta fart mot fällan. Vrålhungrig liten plutt.. verkar inte ha fått fatt i mat någonstans, han åt glupskt till och med när fällan hade gått igen. "Lilla Björn" som Malin så fint kallar honom förresten! Hoppas förstås att han och Malins egna katt blir kära i varandra ;)

Jag känner som så här.. att föreningen Tigerharen som bor vid S:t Eriks tomtgräns, bara ett par min promenad från platsen där matning och infångning skett, ska prioritera jobbet med att som en början mata på (så det räcker för fler än en katt eftersom fler katter finns på området - såg två nya imorse) vid S:t Eriks grind där hon ätit.

Ett litet regnskydd är ordnat dit, så matplatsen är lätt att hitta.

Förarbete är påbörjad och lokalisering gjord. Nu gäller det alltså att hålla kvar henne med matning tills infångning kan ske.

Andra möjligen hemlösa katter vid S:t Eriks är ju också lämpligt att jobba med för de som bor där så nära inpå, att försöka ta tag i så snart som möjligt och innan vårens kullar. Flera av dessa katter kan ju säkert fungera utmärkt i ett TNR om jourhem eller permanenta saknas.

Den skadade däremot måste få annan typ av hjälp. Jag ska åka ut senare och kolla efter den skadade. Hoppas få skjuts bara (inte lätt att få tyvärr). Spaning från bil behövs..

Vill igen understryka att det inte är möjligt för mig utan bil och med en dålig hälsa som inte vill ge med sig, att fortsättningsvis sköta detta i Hjällbo. Är dålig lyssnare på min egen kropp, vill gärna hjälpa överallt.

Tigerharen, hör av er på något sätt är ni vänliga. Om någon annan kan hjälpa till är det förstås också varmt välkommet. Kyss

[helenal]
1/2/13, 11:45 AM
#86

Jätte bra skyggis! Smsat dig! Men mejlade tigerharen häromdagen och hon kunde hjälpa till med infågning av ringön katterna denna veckan.

Lena
1/2/13, 11:52 AM
#87

#85 Du har gjort ett toppenjobb som alltid! Nu hoppas vi att Tigerharen kan ta över så du får vårda din hälsa lite med! Det verkar ju särskilt akut med den skadade och sedan honan som smet förståss!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[helenal]
1/2/13, 12:38 PM
#88

Jag har mejlat tigerharen ang infågning och frågade även om kastrering hos vet är bokad så man gör infågningen närmast där. Väntar på svar.

[maliimaloo]
1/2/13, 12:42 PM
#89

Vad bra att infångning vid ringön kan ske denna veckan! Kan du lösa matning tills dess helenal? Vet att du ska dit idag, kanon :) du kanske kan förmedla det som skyggis skrev ovan till Tigerharen, ifall hon/de inte följer tråden här längre? Kommer snart över med lille hanen, önskar jag kunde behålla honom för alltid men det går tyvärr inte :(

[helenal]
1/2/13, 1:02 PM
#90

Malin:jag har mejlat tigerharen ang när infågningen kan ske. Men måste kolla om dom har bokat vet tid. Skyggis skulle mata ikväll om inte vi fångar in idag! Vet du om tigerharen har bil?

Annons:
LinnMafalda
1/2/13, 1:40 PM
#91

Vad fantastiskt att ni fått in hanen! Jag har tyvärr inte sett till någon av dem hos oss. Men det kan ju vara att de håller sig ifrån just stugan. Men jag fortsätter mata i fällan om kvällarna i hopp om att honan kanske också kan få komma in igen. Skyggis, hade du film med de andra katterna du sett vid st eriks? Finns det någon möjlighet att du kan skicka den till mig? Grannen som bor närmast grinden där du matat har flera ganska skygga katter. Så en del av dem som kommer och äter skulle kunna vara hennes. Men jag har då och då sett en bruntigrerad och en svart som jag inte tror har hem och som vi har försökt få in förra året.

Ang. ringön så hjälper jag fortfarande gärna till. Är det så att det finns några som vill mata och fånga där kan ni få låna våra fällor när det är dags. Jag har tyvärr inte tillgång till bil på några veckor, och är alltså beroende av någon annan som kan köra ändå. Veterinärkostnader står Tigerharen för. Jag har letat jourhem sen vi blev involverade i detta och det finns några eventuella som jag ska se till att bestämma något med när jag vet hur det här går vidare.

[Skyggis]
1/2/13, 2:20 PM
#92

Linn, kan du mata (Hjällbo) vid ingångsgrinden där regnskyddet står (grön presenning över en enkel fyrkantig träkonstruktion)? Matning kvällstid, gärna fasta tider. Där och då har honan setts äta. Jag kan inte åka ut och fortsätta mata där som jag gör nu (hjälpa till då och då fungerar däremot) och att sluta mata blir galet, nu när honan varit där. Mat i fälla även på tomten, det skadar förstås inte.

Den svarta katten ni sett och försökt fånga är möjligen den svarta katt som fångats på kamera. Vid grinden är perfekt att fånga in, marken är plan och man får god uppsikt tack vare lampor Glad Så när ni har bil igen skulle ni kunna sitta i den och försöka fånga in.

Imorse sågs (inte på kamera utan med egna ögon..) en mönstrad med vita strumpor, såg inte gammal ut.. och även en mörkare katt. De höll ihop och försvann in bland trätrallarna. Dessa sågs till höger om matplatsen, en bit bort längs med grinden, förbi en byggnad.. lite svårt förklara. Skulle behövt visa er på plats.

Försökte skicka film till en Medarbetare här i somras men det gick inte då, fick ist fota av från uppspelningen så gott det gick.

Det finns en svartvit katt också som har lite vitt på bröstet och vit haka som har fångats på kameran och som jag har kvar filmer från (nattens filmer). Är det någon du känner igen som har den teckningen? Hoppas det är er och inte en hemlös stackare.

[maliimaloo]
1/2/13, 2:29 PM
#93

Då saknas alltså bara en bil för att fånga in ringökatterna om jag läst rätt? Jag har bil och lånar gärna ut den. Kan däremot inte köra själv, är alldeles för dålig. Men det går bra att låna över natt också, jag ska ju ändå inte köra.

emjon
1/2/13, 2:50 PM
#94

Vad härligt att läsa om ert samarbete och då ser det betydligt ljusare ut för alla dessa katter.

Blir spännande att följa fortsättningen…………

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

LinnMafalda
1/2/13, 2:53 PM
#95

Jag kan se till att fortsätta mata! Vi har en kille som ser ungefär ut som honan (http://tigerharen.org/katter/yusof/). Sen har vi även en svartvit, men han har ganska höga vita strumpor (http://tigerharen.org/katter/zaatar/). Och en helsvart tjej och en långhårig svartvit. Och även grannarna har flera svartvita katter. Den svarta katt jag sett och tror är hemlös har däremot just lite vitt på bröst och haka, så kanske kan det vara den du såg igår då. Den är ganska stor och kraftig jämfört med de andra katterna häromkring. Vill du göra ett nytt försök att skicka film får du gärna göra det till min mail linn@tigerharen.org.

[Skyggis]
1/2/13, 3:16 PM
#96

#95 - Ok då kan du börja mata vid grinden (under regnskyddet) från och med imorgon - jag åker ju ut ikväll förhoppningsvis. Sedan vet jag inte när nästa tillfälle blir.

Det är inte Zaatar jag sett, låter mer som den ni letat efter. Eller en liknande. Den åt nog på 15-tal filmer.. blötmat.. regelbundet under hela kvällen/natten.

Ska försöka fixa över filmen, ska be om hjälp med det under morgondagen eller ikväll om det hinns med.

[Skyggis]
1/2/13, 3:19 PM
#97

Malin, snäll du är som kan bistå med bilen din Kyss

Annons:
[maliimaloo]
1/2/13, 7:02 PM
#98

Jag får hjälp med att köra lilla hanen till helenal ikväll. Frågan är bara hur jag får in honom i transportväskan med så lite stress för honom som möjligt? Behöver råd från er som är erfarna! :) Jag har nästan ingen katterfarenhet. Och en annan fråga: jag och helenal pratade just om var som är bäst att han får vara i början hemma hos henne. I ett stort badrum fast man kanske skräms när man spolar etc, eller i sovrummet? Hur stor yta är bäst för en skyggis som flyttats runt mycket och behöver ro? Något mer man ska tänka på? Hittills har han bott under en stol som jag hängt en filt över, så det blev en koja under. Han var ute ur gömstället i natt och kissade i lådan och han har ätit bra. Hört att han har slickat sig också, det borde vara ett bra tecken, eller?

Katthemsmatten
1/2/13, 8:27 PM
#99

Har inte haft möjlighet att följa tråden på några dagar, men det känns så kul att ni nu har både lyckats fånga in och spårat katter i kolonin. Ännu skönare känns det att det nu finns ett genuint samarbete kring den här kolonin. Det gör ju all skillnad i världen för katterna, men också för den som slipper slita ensam.

Dagens största rosbukett till er!

Medarbetare Hittekatter iFokus

[maliimaloo]
1/2/13, 9:01 PM
#100

Så! Nu är "lilla Björn" i tryggt förvar hos sin nya jourmatte! Tack helenal :)

[helenal]
1/2/13, 9:01 PM
#101

Nu är han här.inne i mitt sovrum . Tack Malin för hjälpen

[helenal]
1/2/13, 10:52 PM
#102

Ja får kolla imorgon om han ätit

Lena
1/2/13, 10:59 PM
#103

Ja ni gör att fint teamarbete runt dessa katter! Riktigt bra!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Skyggis]
1/3/13, 12:02 AM
#104

Liten rapport från kvällens matning..

Den lilla ljusbruna prickiga "prickikorven" satt och väntade på maten vid Ringön. Den kunde inte vänta många sek innan den dök i skålen med blötmaten och där satt den sedan och åt tills den hoppade upp på frigolitkojan en bit bort.. och där satt den och såg mest bara söt ut Kyss

Fyllde på mat även till övriga katter och åkte vidare till Hjällbo. Där var det ett par "udda typer" som hade på extremt hög musik i en bil och det blev bara snabb utställning av mat (blöt - och torr) under regnskyddet.

Matning, helst bestämda tider under kvällstid på båda ställen gäller nu för att göra det lättare vid infångningsdags.. nu när räddningen är inom räckhåll på båda ställen måste det gå att sköta. Linn från Tigerharen är givetvis den som främst har ansvar vid Hjällbostället (hör av mig om jag kan åka ut och spana vidare eller hjälpa till på något vis!).

Innan jag glömmer: Fick vid vårt besök (där de försvann) reda på att honan som är saknad hade haft tratt på sig. Hon fick turligt nog av sig tratten innan hon smet. Skulle råda att den som tar kontakt med veterinärkliniken dit de ska för kastrering - ber om att få hem skyggisarna utan trattar. Kan bli traumatiskt annars om någon skulle fastna och man inte kan hantera katten/få av tratten.

Annons:
Slashignore
1/3/13, 12:11 AM
#105

*tass*

[maliimaloo]
1/3/13, 12:12 AM
#106

Helenal lovade att ta på sig ansvaret att se till att ringökatterna får mat varje kväll -antingen att åka ut själv eller också försöka hitta någon annan som kan göra det :)

[Skyggis]
1/3/13, 12:37 AM
#107

#106 Vid Ringön kan jag avlasta helenal genom att hjälpa till med matning de gånger jag får skjuts förbi, det är inte så tunga delar och inte så avlägset som Hjällbo.

Skönt höra att det gått bra med lilla Björn idag, med flytten.

Han jamade visst lite som han gjorde precis i början hos dig också, sedan lugnade det sig. Var ju jättebra att han så snabbt fann sig tillrätta hos dig, det ska säkert gå fint nu med. Nu kan han landa ordentligt och invänta sina kompisar. Tror han blir jätteglad över att träffa sina bästisar sköldpaddan och lilla "prickikorven" : )

carlas
1/3/13, 12:53 AM
#108

Vilken fin utveckling så långt nu. Tack alla eldsjälar! Var finns Ringön?

#104 Oroligt med den nykastrerade honan. Så väl att hon lyckats få av sig tratten innan hon smet (hur vet man det?, en parentes). Jo skyggisar behöver helst få flanksnitt/titthål och utan krage … I Göteborgsregionen kan Glimåker fixa litet snitt iaf.

Alla tummar och tassar i vanlig ordning.

[Skyggis]
1/3/13, 1:02 AM
#109

Ringön ligger precis vid Götaälvbron, backaplan är på ena sidan bron och nordstan och centralstation på den andra. Det är det stora industriområdet där Blå stjärnan ligger i fronten, nära just bron. Extremt centralt mao. Tror det finns byggplaner för Ringön, bostadsprojekt.

Infon om tratten kom från hon som öppnade dörren då vi knackade på. Fick veta att katten lyckats få av sig tratten som tur var innan hon smet. Antar de hittade den. På kamerans film efter rymningen syns hon iaf utan tratt. Ja Glimåker och flanksnitt är inte dumt : )

[helenal]
1/3/13, 1:59 AM
#110

Han har ätit o gått på lådan . Ligger intryckt under sängen intill väggen.

[helenal]
1/3/13, 7:46 AM
#111

Iite info om hanen. Vaknade av en liten duns inatt. Min klocka och en porslinskål hade välts ner från fönsterbrädan:) då har han iaf vågat hoppa upp där. Ska bli kul att komma hem sen efter jobbet:)

Annons:
Lena
1/3/13, 10:09 AM
#112

#111 Så bra att han äter och rör på sig under natten. Det är bra tecken!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[helenal]
1/3/13, 11:21 AM
#113

Skyggis:har du möjlighet att mata ikväll vid ringön ?jag. Slutar jobbet kl 20 idag. Imorgon kan jag mata!

[maliimaloo]
1/3/13, 3:31 PM
#114

Jag lämnar tråden nu, annars har jag så svårt att inte engagera mig och det får jag inte, med tanke på hälsan. Har tel.kontakt med helenal, skyggis och linnmafalda. Stort lycka till med infångningar och jourhemsvistelser!! Och tack för pepp, råd och stöd i tråden :)

[Skyggis]
1/3/13, 5:04 PM
#115

#113 Fick ditt mess och såg du fått mitt. Det ordnar sig ikväll.

#114 Kommer också vara lite mindre här av samma anledning. Och så kommer det hem en herr katt imorgon som kommer ta sin lilla tid.

Ta hand om dig! Vi syns på luren när du orkar Glad

-Cissi-
1/3/13, 5:52 PM
#116

*Tass* :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Katthemsmatten
1/3/13, 7:49 PM
#117

Bra att ni inser var era personliga gränser går. Bättre litet mindre en stund för att orka distansen ut. Kyss

Medarbetare Hittekatter iFokus

herrynel
1/3/13, 8:13 PM
#118

Tack Skyggis, helenal, Maliimaol och LinnMafalda för ert engagemang! Jag blir så glad när jag läser att hanen är infångad igen och att ni fortsätter mata på Ringön och vid S:t Eriks (för att få in honom och ev fler hemlösa).

Vill ge er alla en stor varm kram och hoppas alla små hungriga och kalla sötnosar kommer in i värmen.

Har nu pga ert stora engagemangg i detta satt in 1000 kr till Tigerharen (bidrag till  kommande kasteringar av fler pälsklingar som ni tillsammans hjälper).

Återigen stort tack!

Hälsningar Anna-Karin, jourhemsmatte till katten "Herr Vinter" åt Tigerharen.

Annons:
[helenal]
1/3/13, 10:47 PM
#119

När jag kom hem hade han ätit upp maten och använt toan,bra och fast avföring. Han har inte jamat något sen jag kom hem. Hoppas han inser att jag är hans vän och ingen fiende. Jag försöker väsnas så lite som möjligt hemma så han inte blir rädd i onödan. Jag mejlade tigerharen och infågning sker på söndag eller måndag bästa v.

[helenal]
1/4/13, 12:14 AM
#120

Nu ligger jag i sängen och han sitter nedanför mig och äter:) tog ca en timma för honom att våga gå fram o äta men nu äter han glupskt. Sötnosen!!

[Skyggis]
1/4/13, 1:21 AM
#121

#117 Ja viktigt och ibland en konst att lära sig att jobba så att man orkar (och inte omge sig med energitjuvar - bra medicinen det där :) där det annars riskerar att barka rätt åt skogen. Sedan lägger man nog i en extra växel ibland ändå. Skulle någon av mina nära och kära försvinna t e x skulle jag antagligen så gott som bott i den där skogen. Det finns väl någon naturlig förklaring till sådant som sätter igång inne i kroppen, en vilja att rädda sina nära och dem man känner av i hjärtats mitt. Där mår man antagligen istället sämre av att inte göra det där extra..

Märker också att det alldeles för ofta är väldigt olika.. Vissa bryr sig inte nämnvärt fast de egentligen kan mer, orkar längre och borde bry sig, andra gör mycket fast orken inte riktigt finns.

Just nu kan jag i "sidospår" hjälpa mindre, men att finnas där för hittekatter man ansvarar för (jobbar mest i det tysta) finns dygnet runt. Delar detta arbetssätt med många andra ideella krafter i landet.

#118 Vad fint skrivet herrynel! Tusen tack för dina uppmuntrande ord och din stöttning, säger jag från oss alla. Och vilket fint namn på din stödis. Har adopterat ut en go herre med samma namn. Kram!

#119, 120 Roligt höra att det går fortsatt bra helenal. Kyss

[Skyggis]
1/4/13, 7:12 AM
#122

Morgonuppdatering:

Kameran har varit riggad under natten och är på morgonen upphämtad. Den saknade honan har varit synlig vid kvart i 4 på morgonen, hurra för det! Hon sträcker först ut tassen mellan gallret och försöker fiska upp mat, går sådär, sedan hittar hon till rätt sida av gallret och där äter hon med stor aptit av blötmaten för att efter en stund traska iväg, återkomma och fortsätta äta. Hon ser ut att må hyfsat men är orolig/stressad och vänder sig om ofta. En helsvart katt åt där också och någon mer.

Hann aldrig mejla över filmer igår till Linn, det får bli idag som det grejas med det.

Linn, bad Helena kontakta dig igår om att jag kunde få skjuts ut efter Ringön, hann du läsa det meddelandet?

Nu kan vi konstatera att hon har S:t Eriks grind som fast matplats dit hon söker sig, första gången var alltså ingen engångsföreteelse, så jobbet fortsätter på samma sätt med att hålla henne kvar med mat där för att så snart som möjligt få in henne.

[Skyggis]
1/4/13, 7:25 AM
#123

Kollade lite noggrannare på filmerna som visar den svarta katten och det är en okastrerad hane. Man såg kultyngderna därbak Rynkar på näsan

[helenal]
1/4/13, 9:03 AM
#124

Tur att honan är kastrerad då.. Känns som den svarta katten också måste fångas in? Hoppas honan snart är inne så lilla Björn känner lite mer trygghet. Han var orolig inatt och jamade en hel del. Gick upp och gav lite mer mat, han åt med god aptit och var lugn i ett par timmar medan jamadet började igen senare. Vet att han saknar sina vänner så hoppas han snart får dom hos sig. Jag har ju haft dörrar öppna då jag varken har min egna katt eller hunden hemma så lilla Björn har ju varit runt i lgh på nätterna men imorse såg jag att han bajsat i duschen så skyggis tyckte jag skulle ha honom enbart i sovrummet så han känner tryggheten där och jag skall nog sova i köket i ett par dagar så han helt är ensam.

Uppkatten
1/4/13, 10:13 AM
#125

Kanske skulle han ha nytta av en Felliway doftavgivare för vägguttag? Kunde vara bra även för honan när hon kommer in…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
[helenal]
1/4/13, 12:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#126

Filmade honom när han åt och stannade filmen o gjorde de till ett kort eller kan man lägga in videos här?

[helenal]
1/4/13, 12:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#127

Jag hade velat se han där bak för tyckte jag skymtade igår att han var smutsig och tovig på svansen o där bak::

Andina
1/4/13, 1:40 PM
#128

Jag kan bara säga att jag är så oerhört tacksam för er eldsjälar! Tacksam å katters vägnar! Kyss Tacksam över att samarbetet, efter ett visst gnissel, blivit så suveränt!

Jag hoppas och tror att den lilla flickan (m fl) snart har ett hem att vistas i!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

emjon
1/4/13, 2:16 PM
#129

#122 Tack skyggis för din fina uppdatering så fint att kunna följa kissarna med kameran. Härligt att veta att lilla honan håller sig där och hoppas på att hon går att fånga in när det blir dags.

#127 Vilken liten goding han är Lilla Björn och tack för att du tar hand om honom så fint.

Bra att ha honom i sovrummet men jag skulle sova hos honom så han inte behöver vara ensam. Det är också kul att ligga och lyssna på dem när de rör sig runt och man vet vad de gör. Man är ju ofarlig när man ligger ner så de brukar våga en hel del.

Hoppas han snart får sällskap av lilla honan också för han saknar nog sin kompis.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

[helenal]
1/4/13, 2:45 PM
#130

Ja jag hoppas honan fångas in snart så han får ha henne här. Positivt att hon setts vid platsen!!! Hoppas bara hon går in i fällan! Lilla Björn är jätte modig och fin kille. Han har väldigt snälla ögon. Han har hittat sin trygghetsplats under sängen på en filt har han krupit ihop.

[helenal]
1/4/13, 8:06 PM
#131

Lite uppdatering kring ringön: Jag och tigerharen tänker åka ut vid 21 på måndag och försöka med infågning. Veterinärtid sen på tisdagen. Håll alla tummar nu för att dom går in i fällan!!!

Lena
1/5/13, 12:05 AM
#132

#126 Så söt han är lilla Björn!

#122 Vilken kanonbra jobb du gjort som fått honkatten på bild och allt. Bättre inringning kunde det inte bli.

Var rädd om dig med Skyggis! Det är så viktigt det där att man inte glömma bort sig själv. Tar vi slut har ju inte katterna någon alls sedan. Kram!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
[helenal]
1/5/13, 10:16 PM
#133

Lite uppdatering: Skyggis skall försöka fånga in honan i hjällbo ikväll! Håller tummarna. Kom hem nyss till lilla Björn och han hade lekt med leksakerna som jag lagt ut för dom låg utspridda i hela rummet o musen låg under sängen nära honom. :) han hade även legat i sängen för täcket var inte lika bäddat som när jag gick:) idag pratade jag med lugn röst när jag gick in i rummet o även när jag fyllde på ny mat. Varit o handlat torrfoder i zoo affär så han kommer få både torrfoder och blötmat!

LinnMafalda
1/5/13, 11:44 PM
#134

Jättebra med nytt infångningsförsök. Jag kan sätta mig imorgon om hon inte går i fällan idag.

Ett litet sidospår:
Idag har jag varit nere i Örkelljunga och sett några av de 400 hundar som AstraZeneca ev. kommer avliva eller skicka till plågsamma försök hos ett ökänt företag i England. Eftersom ni är så många med ett stort engagemang för katter (och troligtvis även andra djur) skulle jag vilja uppmana er att ta er tid att ringa, maila eller på annat sätt hjälpa till i kampen för att hundarna istället ska omplaceras till kärleksfulla hem. Det gjorde verkligen fruktansvärt ont att behöva se dem i en miljö som för tankarna direkt till koncentrationsläger. Och där och då känna sig så hjälplös. Men samtidigt vet jag att vi kan göra skillnad. Det har gått förr, och jag är verkligen hoppfull att det ska gå den här gången med!

Det går att läsa mer om kampanjen på Djurrättsalliansens facebook. Och kontaktuppgifter till AstraZeneca är: kontakt@astrazeneca.com samt IR@astrazeneca.com. Telefon: 08-553 260 00.

Lena
1/5/13, 11:45 PM
#135

#133 Det verkar ju gå riktigt bra med lilla Björn! En massa goda tecken på att hen redan börjat finna sig tillrätta.

Så strongt gjort av Skyggis att trots bristande hälsa göra ett försök för att fånga in honkatten. Håller tummarna så de knakar!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
1/5/13, 11:47 PM
#136

#134 Ja dessa stackars vovvar! Bra att det blivit så mycket protester mot hur de behandlas. Om Företaget är rädd om sin Good Will borde de veta bättre och ändra sig.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

carlas
1/6/13, 1:17 AM
#137

Hurra för lilla Björn, och alla tummar för infångning av honan!! Ni gör ett fantastiskt jobb, alla inblandade. Kyss

#134 Lägg in om detta med hundarna i EGEN tråd snälla. (Hör ju inte alls till tråden "nödrop Gbg".) Det är förfärligt! Hörde om detta på nyheterna först idag/igår. Hade inte ens en aning om att hundar föds upp för läkemedelsindustrin -  i Sverige. Bara nu då de ska flyttas till England. Är väl lika plågsamt var heller som?! En egen tråd, som sagt!!

[Skyggis]
1/6/13, 11:40 AM
#138

Honan satt så rörande under regnskyddet igår när jag kom dit tidig kväll, men stack iväg när bilen rullade in på parkeringen. Väntade många timmar, så dök hon upp på natten igen, stelnade till och försvann iväg när där kom en gråvit katt. Den gråvita var väldigt framåt och honan fick en väldig fart på tassarna för att komma därifrån. Blev ett maratonpass igår minst sagt, och trots att hon inte kom jättenära fällan så såg man henne  (vädret var framåt natten sånt där finregn vilket skymde sikten dock) åtminstone med egna ögon. Hade igår velat veta hur hon egentligen reagerar på fällan och ta det därifrån. Om vanlig fälla räcker, om droptrap ska till eller kanske en specialbyggs fälla/koja. Att sitta under regnskyddet är i alla fall en början  : )

Vi kan väl höras av på mob /mess idag Linn om vi kan börja samarbeta och lösa av varandra vid grinden ikväll?

Får ni fångat andra hemlösa katter där skulle de kunna bli kastrerade och ev tnr:ade - sprang några stycken där.. så man bör väl ta in en och en och kolla vart de hör hemma, OM de hör hemma någonstans och ta dem till vet.

Jobbar på vetkliniken hela denna helg med att göra iordning ett undersökningsrum. Åker därifrån till Hjällbo. Förslagsvis skulle jag kunna börja vakta fällan vid grinden och du sedan ta vid. Jag kamouflerade förresten fällan igår med gräs/strån och lutade S:t Eriks parkeringsskylt över, den har hon varit bakom ett par ggr.. gräset/stråna är kanske inte nödvändigt men hon har det som underlag under regnskyddet och det växer utmed grinden. Att kedja fast en kamouflagefälla vid grinden skulle nog också vara en idé, de dagar man inte kan fånga. Jag har kedjor till både lucka och själva fällan - med kodlås.

Pmar dig mitt nr Linn.

[Skyggis]
1/6/13, 11:44 AM
#139

Puss på sötaste Lilla Björn-nosen och kram till Helena som tar så god hand om honom!

Annons:
Lena
1/6/13, 1:10 PM
#140

#138 Du är fantastisk Skyggis! Så bra att honan håller sig på platsen. Guld värt att veta. Undrar om det är flera hemlösingar dem som visat sig eller om de hör till någon?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Skyggis]
1/7/13, 11:19 AM
#141

Linn kunde inte göra infångningsförsök i Hjällbo igår så jag åkte ut själv och gjorde ett försök med lotin och kalasbuffé invändigt. Honan kom kl 22 och hade siktet inställt mot regnskyddet.. det var sprintlopp dit.. sedan kunde man riktigt se hur snopen hon blev.. för så fort hon misstänkte att där var något lurt med fälla inblandat vände hon, ett par meter ifrån den.

Vilar idag och sedan funderar jag på några alternativ hur man kan göra i veckan. Man skulle kunna sätta regnskyddet framför fällan och göra en typ av tunnel in från regnskyddet.. och klä fällan i samma gröna presenning och ha samma underlag hela vägen. Men hon genomskådar kanske det också.. Eller bygga ett större regnskydd som när man väljer att sätta nät runtom, lätt kan förvandlas till droptrap. Funderar vidare på fler alternativ : )

#140 Misstänker att en av de som synts till är Tigerharens (såg id i örat på kamerans film och ska jämföra med en bild som Linn lade in här i tråden tidigare), en stor gråvit kommer varje kväll från industrisidan (den gillar att klättra upp på de enorma "betongrullarna") och försvinner alltid bort mot samma håll, åt Tigerharen till, den kanske Linn vet mer om. Den gråvita finns inte på film. En kompakt byggd svart katt med vit fläck på bröstet kom från villorna närmast parkeringen igår och har även setts på industrin . Finns på flera filmer. Verkade inte särskilt skygg. Ska knacka på vid villorna någon dag och höra mig för om de känner till katterna (om man inte fått ordning på mystiken innan dess).

Glad

Katthemsmatten
1/7/13, 2:29 PM
#142

Fantastiskt arbete du gör, Skyggis!

Det låter som om någon form av drop är vad som krävs för att få in denna intelligenta/misstänksamma lilla kisse.

Medarbetare Hittekatter iFokus

emjon
1/7/13, 2:59 PM
#143

Beundransvärt av dig Skyggis att kunna göra detta trots att du redan hade fullt upp.

Du är verkligen en expert i arbetet med hemlösingar med alla dina lösningar och goda råd du ger till andra som behöver hjälp.

Vi hållar alla tassar och tummar vi har för att lilla honan snart är infångad och kan återförenas med sin kompis hos Helena.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Lena
1/7/13, 5:36 PM
#144

#141 Det rör sig onekligen om en mycket smart kisse det här. Verkar som någon annan form av fäll-lösning måste till som är diamentralt olika den hon vant sig vid nu. Droptap är väl närmast för handen.

Intressant med de andra kissarna i området! Hoppas vi får någon klarhet i om de är ägda eller också hör till de hemlösas skara.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[maliimaloo]
1/7/13, 8:19 PM
#145

På tigerharens facebooksida, under fotot på den rymda honan, har någon skrivit en kommentar om att hon har många olika sorters fällor att låna ut. Kanske kunde vara något…

Lena
1/7/13, 8:28 PM
#146

#145 Låter ju intressant i rådande läge!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
[helenal]
1/7/13, 8:49 PM
#147

På väg att möta upp tigerharen för infågninsförsök med ringön katterna

Uppkatten
1/7/13, 8:50 PM
#148

Vi håller tummarna!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[helenal]
1/7/13, 10:01 PM
#149

En katt verkar vara inne i fällan:)

[helenal]
1/7/13, 10:06 PM
#150

En är inne. Hoppas en till kommer in nu. Verkar som det är mamman! Veterinärtid bokad tills sju imorgon.

[helenal]
1/7/13, 10:11 PM
#151

En till är inne!!!

ilb
1/7/13, 10:14 PM
#152

Jättebra jobbat! Skrattande

LinnMafalda
1/7/13, 11:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#153

Lägger upp bilder på de infångade så kanske Skyggis kan avgöra om det är några av de som brukar ses till. En av dem är en riktigt tilltygad okastrerad herre. Hela bilen luktar urinmarkering nu..

Annons:
LinnMafalda
1/7/13, 11:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#154

Och det här är den andra. Kanske ytterligare ett syskon. Tycker den ser liten och ung ut med och påminner väldigt mycket om de två andra.

Lena
1/7/13, 11:06 PM
#155

#153 Hurra vad bra jobbat! Och vilken fin kisse det här var då! :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Skyggis]
1/7/13, 11:32 PM
#156

Härligt!

Hanen på första bilden är "pappakatt" med sin svans som veterinären får kolla på vad det kan vara för något med den. Skönt han får komma till vet nu! Sett hur han revirmarkerat på kamerans filmer så förstår att det är mycket hormoner som han bär omkring på. Så snälla ögon, speglande hans personlighet : )

Den andra bilden är den lilla prickiga som alltid är snabb till fällan (båda har varit inne i fällan på inmatning). Kanske är lilla prickiga syskon till Lilla Björn.

Den långhåriga sköldpaddan är kvar av de som varit frekvent synliga och som man vet definitivt tillhör denna koloni.

Två andra (en svart och en korthårig sköldpadda) har setts vid endast ett tillfälle och de verkar kunna tillhöra en annan koloni som man inte vet var den håller till i nuläget.

LinnMafalda
1/7/13, 11:41 PM
#157

Jag har inte riktigt kunnat kolla på svansen på honom. Han blir väldigt upprörd så fort jag kommer nära. Så just nu får de ta det lugnt tills imorgon när vi åker till veterinären. Får hoppas att den värsta rädslan och chocken av att bli infångad hinner gå över tills dess.

Vi får försöka med ny infångning så fort det finns någon som kan ta emot. Hon som är kvar ska ju inte behöva vara det helt ensam. Har du möjlighet att sätta upp kamera någon natt igen Skyggis, så vi vet om det bara är hon som verkar röra sig där nu?

[Skyggis]
1/8/13, 12:02 AM
#158

Ja låt vet kolla under narkos, lugnast så. Skulle Helena ta emot sköldpaddan, tills vidare? Tänkte om det dröjer med att hitta ett stödhem, att hon blir orolig över att hon är ensam kvar. Hade tänkt sätta ut kamera efter att de vi vet tillhör kolonin, är infångade. Men kan försöka göra det även innan.

LinnMafalda
1/8/13, 12:12 AM
#159

Jag fick precis mail från ett jourhem som vill ta emot två katter från kolonin! Om det nu är så att det finns två kvar. Jag får prata mer med honom imorgon så kanske vi kan få in honan under denna veckan om vi har tur :D

[Skyggis]
1/8/13, 8:31 AM
#160

.Är det ett tidigare jourhem som det fungerat bra med eller ett helt nytt som anmält sitt intresse?

Säkerheten efter det som hänt måste man förstås vara superduperextra uppmärksam på nu. Jag brukar åka hem till nya stödhem innan de tar emot katten och bland annat gå igenom just säkerheten i hemmet (blir jätteviktigt när man håller på med skyggisar) och alla eventuella frågor från båda håll som man ju kan ha. Läkning efter kastr av framförallt honor ombesörjer inga stödhem som jobbar heller, ifall något skulle hända. Menar inte att ni inte skulle veta detta, tar upp det eftersom jag vet att många stödhem kan bli osäkra på grund av allt nytt och inte alltid vet vad man måste tänka särskilt på, vilket inte är konstigt.

Matade ni på Ringön innan ni åkte igår? Ska jag mata idag?

Annons:
Katthemsmatten
1/8/13, 10:13 AM
#161

Vilket stordåd ni uträttade igår kväll!! Håller tummarna för att det inte är något allvarligt med pappakatts svans, men eftersom han håller sån koll på vad ni gör i närheten av den så har han kanske ont, eller så minns han smärta från när skadan inträffade. Skönt att det är veterinärbesök idag.

Mycket bra att träffa jourhem innan man kommer med katten/katterna. Många vill så väl, men har inte en aning om vad de ger sig in i när det handlar om skyggisar/kolonikatter. Ett besök där man noga går igenom villkoren, hantering och dessutom påpekar risker och vad som behöver åtgärdas i form av innätning av balkonger och uteplatser, inte öppna fönster mer än små springor osv är alltid bra. Det är så mycket att tänka på att det är lätt att inte ha full koll om man inte har erfarenhet.

Ser fram emot en uppdatering av hur det gått hos veterinären och lycka till med att få klarhet i var resten av katterna kommer ifrån. Ni är helt fantastiska som tar er an även detta projekt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

emjon
1/8/13, 10:19 AM
#162

Toppenbra jobbat av er alla och härligt med två katter inne så snabbt. Är särskilt glad att pappakatt kom in så han kan få hjälp med sin skadade svans.

Hoppas det kommer fungera med jourhemmet också så fler kissar kan räddas.

Rosor till er som hjälper kissarnaGlad.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

[Skyggis]
1/8/13, 10:43 AM
#163

Nätar in balkonger åt egna stödhem men kan ordna innätning åt stödhem till dessa katter också - om det behövs. Om balkong finns. Materialet har jag inte råd att köpa men arbetet blir gratis.

[helenal]
1/8/13, 1:23 PM
#164

Nu Är dom hos mig. Två hanar är det. Pappans svans var en gammal skada sa vet. Men han har öronskabb.:/ lilla Björn är i sovrummet o dom andra i badrummet just nu då dom är mer skygga än lilla björn

Katthemsmatten
1/8/13, 1:31 PM
#165

Öronskabb är ju dessvärre vanligt bland missar som varit hemlösa en tid. Skönt att de varit hos veterinären nu och får vila ut inomhus. Nu håller jag tummarna för att ni får tag i jourhem som är beredda att ha dem så lång tid som krävs för att de ska kunna få alldeles egna hem. Ni gör ett jättefint jobb.

Självklart kan du väl inte förväntas både göra jobbet och betala materialet, Skyggis! Tycker du är generös som åtar dig att göra jobbet åt dem.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Skyggis]
1/8/13, 2:00 PM
#166

När de hittat lådan så du vet att den biten fungerar (brukar gå fint)  - och de hunnit läka ihop lite blir det iaf en del av björnfamiljen som kan återförenas; två lillabjörnar och en Stora Björn. Man vill förstås inte att skabben ska smitta utan vara borta först. Veterinären har kanske gett råd om detta, hur svår skabben var och om de vill kolla öronen igen.

Tack Katthemsmatten. Har ibland kunnat bjuda på materialet, men resor till bland annat Hjällbo och matningen tär en del på en redan tuff ekonomi. Men det ordnar sig nog det med! Ser fram emot att näta balkong om det blir något av det Glad

emjon
1/8/13, 3:03 PM
#167

Blir varm i hjärtat när kissarna får komma in i värmen och hjälp med de skador och ohyra det har och även kastrerade.

Nu börjar en ny tid för där allt bara kan bli bättre än hur de tidigare levt.

Tack till dig Helena som tar hand om BjörnliganGlad

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Annons:
Andina
1/8/13, 5:13 PM
#168

Puh och Åh! Jag hoppar av glädje! Vilka hjältar ni är! Skrattande

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[helenal]
1/8/13, 5:19 PM
#169

Dom i badrummet har ännu inte ätit eller använt lådan men det kommer. Dom är nog fortfarande chockade och trötta efter veterinären.

Katthemsmatten
1/8/13, 5:22 PM
#170

De äter säkert och använder lådan i natt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

LinnMafalda
1/8/13, 5:59 PM
#171

Alla tre katter ska få behandling för skabben eftersom de varit i kontakt med varandra. Jag ska hämta ut medicin imorgon. Men tycker vi väntar till de landat lite innan vi börjar bråka med dem. Det verkade inte vara ett så farligt angrepp, och de pratade inte om något återbesök. Vilket såklart hade varit bäst att slippa för katterna. De heter just nu Love och Natasha på pappret. Jag brukar namnge efter KKS kalender som har kattnamnsdagar. Då blir det lätt att ha koll på när de kom in (och så börjar jag ha dålig fantasi).

[Skyggis]
1/8/13, 6:08 PM
#172

Låter vettigt med den strategin : )

[helenal]
1/8/13, 6:49 PM
#173

Tack skyggis för att jag fick låna en kattlåda :)

Lena
1/8/13, 8:20 PM
#174

Så bra ni har jobbat på med dessa katter! Blir alldeles rörd! Teamarbete när det är som bäst!

Oerhört generöst av dig Skyggis att erbjuda hjälp med balkongen!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
[Skyggis]
3/5/13, 4:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#175

En hälsning till er alla från en trött liten rymling från Ringön/Hjällbo 🙂

[Skyggis]
3/5/13, 4:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#176
Katthemsmatten
3/5/13, 4:50 PM
#177

Vilken liten mysfarbror ❤️

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Skyggis]
3/5/13, 4:59 PM
#178

Mysgumma hi hi… Samma som i #48. Tog sin lilla tid innan hon lät sig fångas in igen, men till slut så var hon där, liten tröttfia😴

Katthemsmatten
3/5/13, 5:03 PM
#179

Tänk vad fel man kan skriva 😞 Hur fin som helst!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Skyggis]
3/5/13, 5:05 PM
#180

Tack snälla Katthemsmatten ska jag hälsa från gumman 🌺

Katthemsmatten
3/5/13, 5:10 PM
#181

Klappa litet också - om det går. Annars får du berätta att en annan skyggismatte skickar en mental gosstund.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
carlas
3/5/13, 5:37 PM
#182

#178 Va! Är det den lilla honan som rymde typ 27 dec 2012?!😮Som du fångat in nu! Rosor och nospussar! ❤️

[Skyggis]
3/5/13, 5:38 PM
#183

Går inte riktigt att klappa än men stryka lite försiktigt längs med mungipan tillåter hon, så det ska jag göra från dig 🙂

Fångade in en annan skyggis i Hjällbo häromdagen. Sett honom gå konstigt och minns särskilt den vinternatt då kameran fångade honom med en hög snö på huvudet, ätandes frenetiskt av torrfodret. 

Hos veterinären visade det sig att han hade en skada i hasen och småsår här och var, så det är antibiotika som gäller. 

Kallar honom Petter. En jättecharmant äldre herre som ska få den tid han behöver för att bli tryggare ❤️

Katthemsmatten
3/5/13, 5:40 PM
#184

Vilken tur dessa missar haft som råkat korsa just dina vägar, Skyggis! 🌺🎈❤️

Medarbetare Hittekatter iFokus

[helenal]
3/5/13, 5:47 PM
#185

är de björnbrödernas mamma?:)

Uppkatten
3/5/13, 5:50 PM
#186

❤️Äntligen!!!❤️ Bra jobbat!!!❤️Massor av pussar till lill-tjejen!!!❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

emjon
3/5/13, 5:55 PM
#187

Åh så underbart att lilla honan äntligen tröttnade på utelivet och lät sig fångas❤️.

Härligt Skyggis med din envishet och många av de kissar du fångat är nog väldigt tacksamma för ett bättre liv❤️

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

[Skyggis]
3/5/13, 5:55 PM
#188

#178 Ja den gumman är det. Inte helt lättinfångad men skam den som ger sig! Tre honor och en hane tillhörande Ringöns koloni är också infångade. Får nog göra en egen bildtråd om katterna när jag orkar. Det har varit tuffa månader kan man lugnt säga. 

Inte bara Petter har varit skadad utan även katten Momo från Ringön. Momo mår fint nu. Hon är väldigt förtjust i att inta slapparposition och snarkar som en karl 😍 Starka personligheter är det!

Annons:
carlas
3/5/13, 6:04 PM
#189

#188 Tuffa månader, indeed … Du är HELT makalös Skyggis! Liksom katterna … herregud, Petter med en hög snö på huvudet. Nu slipper han det ❤️

[Skyggis]
3/5/13, 6:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#190

Tack snälla ni, delar er glädje, är så glad att det gått vägen. Trots en del hinder; en del har man kunnat skratta åt för att de var så dråpliga (som när man prickade in att vara där samtidigt som det Kinesiska nyåret brakade loss) och andra mer allvarliga (ett våldsamt gäng som härjade runt). 

#185 Mycket möjligt men den långhåriga sköldpaddan kunde det också vara har jag för mig. Men visst finns det stora likheter. 

Här kommer en bild på Petter tills vidare..

Katthemsmatten
3/5/13, 6:28 PM
#191

Petter - SNYGGING!! 💋

Medarbetare Hittekatter iFokus

-Cissi-
3/5/13, 6:32 PM
#192

#190 Är sköldpadds honan infångad? :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Skyggis]
3/5/13, 6:38 PM
#193

#192 Ja båda sköldpaddorna är infångade, långpälsade Hulda som jag kallar henne och kortpälsade Momo.

[helenal]
3/5/13, 6:45 PM
#194

härligt!!! då är hela björnfamiljen infångade iallafall, underbart!! vilka bra bilder du kan ta trots att dom är skyggisar..

-Cissi-
3/5/13, 6:47 PM
#195

#193 Vad skönt :) är lite svag för långhåriga sköldpaddor ;)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Annons:
hamsternlukas1
3/5/13, 8:02 PM
#196

Vilken ståtlig herre! 

Du är så otroligt himla fantastisk skyggis! 

Inte nog med allt du gjort för dessa, utan att du också orkat hjälpa Tynneredskatterna samtidigt! Makalöst bra arbete! 🌺

Underbart att lilla honan ❤️ till sist kunde fångas in också, skam den som ger sig 🙂

Lena
3/5/13, 8:06 PM
#197

Pukor. trummor och fanfarer! Underbart skyggis att katterna är i säkerhet! Ett fantastiskt arbete ännu en gång! 🌺 🎈 🐱

En värmande nyhet så här i det bistra som hänt i Vargön!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MSH
3/6/13, 8:22 AM
#198

Underbar läsning, tårar på väg till jobbet igen…. ((Kollegorna tror nog snart att jag på riktigt är mkt ledsen av mig….)) Så fina missar! och sköldpaddor, de ligger lite extra varmt om hjärtat;-)!

[Skyggis]
3/9/13, 3:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#199

Petter kämpar på. Han har nu fått ytterligare behandling och har blivit sydd med ståltråd. Han är trots besvär i fossingen en tålmodig herre som renslickar sin medicin och metacam i maten. I början på nästa vecka blir det ytterligare kontroll om det inte visar sig behövas ett besök innan dess. 

Hugo från Ringön (bilden) som är skyggare har börjat leka lite lätt ☀️ 

Vill tacka (A-K) Herrynel för att hon stöttat arbetet i Hjällbo. 850 kr är skänkta från henne, något som uppskattats oerhört då bland annat resekostnaderna drog iväg den perioden. 

Tigerharen stöttar upp med veterinärvård även för Petter, en kisse som de tidigare har försökt fånga. Gå gärna in deras hemsida om man vill stötta inför ytterligare veterinärvård för Petter och andra behövande. 

🌺🌺🌺

herrynel
3/18/13, 10:56 AM
#200

Vad glad jag blir av att läsa detta. Tack Skyggis för allt jobb du lägger ner! Vad fin hon är lilla rymlingen, och vad glad jag blir av att läsa att du fick in en katt till! ❤️

Roligt att läsa att Tigerharen stöttat dig, var ju lite orolig ett tag för deras engagemang då det tog sådan tid att svara. Guldstjärna även till dem! ✨

Roslyn
3/19/13, 1:09 PM
#201

Någon som vet hur det går för fina Pappa Björn med söner?

[helenal]
3/19/13, 1:25 PM
#202

201# jag var ju jourhem åt dom och har både ringt och smsat tigerharen hur dom har de i sina nya jourhem,utan svar. Dåligt:(

Annons:
Roslyn
3/19/13, 1:29 PM
#203

Jobbig sits😮

Ska också skriva och fråga. Förstår att de har mycket att göra dock.

[helenal]
3/19/13, 1:33 PM
#204

#203 klart dom har mycket men var en månad sen jag smsade o en vecka sen jag hörde av mig på nytt

Upp till toppen
Annons: