Annons:
Etikettkattens-status
Läst 1293 ggr
BaraLisa
12/12/12, 1:00 PM

Hjälp med ägares attityd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skrev här om upphittad liten vitsvart kattfröken i Tobo/Tierp för några veckor sedan. Fallet löstes.

Men nu är det såhär att de inte är några bra ägare, och jag törs inte ta det med dem. Det är inte så pass att det handlar om anmälan (tror jag) men de har henne som slit och släng. Hon kommer ner till mig och fryser när de inte släpper in henne. Jag ser nu att hon måste ha kattsnuva/klamydia eller något. De gör nog inte såna saker som att vaccinera.

Det är liksom en sån mentalitet här ute. Jag är inte heller påläst.

Så jag har en fråga. Om det är någon av er som är vana med sånt här som kanske på något sätt skulle kunna kontakta dem?

Jag har tänkt sätta upp lappar i kvarteret men det känns som att de kommer skratta ut mig eller riva ner dem.

Med vänliga hälsningar Lisa

 

Annons:
Katthemsmatten
12/12/12, 1:10 PM
#1

Kan du inte på ett sätt visa att du är oroad över kattens hälsa säga att du noterat att katten förefaller lida av klamydia (om det är ögonen som är geggiga) och fråga om de inte ska boka tid hos veterinär för att få medicin till henne. Utskrattad kanske du blir, men det få man leva med. Händer sedan ingenting så kanske katten försvinner.

Man får inte uppmana till olagligheter, men katter försvinner ibland när de blir sjuka. Går och lägger sig och dör…..

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Skyggis]
12/12/12, 1:53 PM
#2

Letade fram tråden som handlade om när kattungen var upphittad och där stod det att ägaren hade ringt på en lapp du hade satt upp. Antar att de inte själva hade lappat, vilket jag tycker är ett riktmärke på hur man är som ägare när ett djur försvinner.

Om jag hade varit i samma sits som du och katten nu är i hade jag om möjligt för dig valt att hålla henne hemma och samma dag ringt och polisanmält henne som upphittad. Inga lappar denna gång från ditt håll, låt det komma från dem. Därefter hade jag låtit tiden gå tills det var dags för kastrering, när även hennes hälsa blivit bättre. Eventuell medicin för att bli av med besvären kan komma att behövas.

Skulle ägarna visa genuin oro för var flickan håller hus och i sådana fall lappa runt i området, då skulle jag ta det därifrån.. sen kan hon ändå råka bli kastrerad i såna fall.. Foten i munnen

Har nolltolerans på vissa saker och känner ingen sympati på människor som behandlar djur illa, därför skulle jag inte heller välja att truga dessa ägare som inte ens kan släppa in flickan från kylan.

Risken att de skaffar ny katt om denna försvinner är tyvärr möjlig och då skulle den katten antagligen hamna i samma läge. Anmälan om vanvård är absolut även det relevant.

Puttar upp för fler råd.

BaraLisa
12/12/12, 7:38 PM
#3

En dag skulle kanske gå, men jag har fyra egna katter. Och om hon nu har en smitta. Och jag blir väldigt allergisk av henne (inte av mina egna). Jag märkte ju det senast. Men har hon smittat har hon kanske redan gjort det?

Jag har tyvärr ingen möjlighet att betala veterinärkostnader. Jag skulle annars inte tveka… Så när jag hittar henne får hon komma in på toan en stund eller så får jag gå in i hennes port, uppför trappen, ut genom en annan port och knacka på och vänta tills ägaren öppnar. En gång varje dag. Så kan det inte vara!

De hade sett min lapp efter flera dagar framför deras näsa. Då hade jag haft katten 3-4 dagar. "Hon är van att gå ut" tyckte ägaren. "Vi ropade i fredags". Nu tänker de att de kan komma hit istället för att ha koll på katten, om den inte hittas…

Med vänliga hälsningar Lisa

 

BaraLisa
12/12/12, 8:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Lite irriterad i ögon och nos

Med vänliga hälsningar Lisa

 

BaraLisa
12/12/12, 8:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Nosmojs

Med vänliga hälsningar Lisa

 

Rafflan
12/12/12, 10:54 PM
#6

Nosen kan bara vara smuts, min katt har smutsig nos, vart hos veterinären, inge fel bara massa smuts :P

Och klart hon kommer gå till dig när matte inte är hemma för du släpper ju in henne i värmen ;)
Samma om man matar, ger jag mat till en katt kommer den komma till mig när det blir hungrig även om den har en ägare som ger den mat ;)

Kattens päls ser fin ut, den ser ut att vara i ett fint hull, så den ser ju inte direkt ut att må dåligt? dock svårt att avgöra från bilder och text :P

Annons:
BaraLisa
12/12/12, 11:54 PM
#7

Matte är hemma. Men katten kommer inte in och ingen hämtar. Bara när de tycker att hon ska in.

Med vänliga hälsningar Lisa

 

BaraLisa
12/12/12, 11:57 PM
#8

Jag klarar inte av att ha en liten katt som väntar utanför mig i timmar om jag inte öppnar… Det är två portar innan hon ens kan komma till sin dörr… Vem öppnar dem??

Med vänliga hälsningar Lisa

 

BaraLisa
12/12/12, 11:58 PM
#9

Hon är ljuskänslig, speciellt på ena ögat.

Med vänliga hälsningar Lisa

 

Rafflan
12/13/12, 9:26 AM
#10

Att låta en katt sitta ute utan skydd i timmar är väl emot djurskydds lagen?

Tex ska en utekatt få komma in i huset ibland eller i en lada/bod eller liknanade?

Katthemsmatten
12/13/12, 9:27 AM
#11

Det känns som om det är dags för en liten anmälan trots allt. LST skulle kanske kunna 'läsa lusen' av ägaren. Gissar att det inte finns så mycket Djurpoliser i Uppland ännu.

Medarbetare Hittekatter iFokus

BaraLisa
12/13/12, 9:38 AM
#12

Ja kanske….

Med vänliga hälsningar Lisa

 

Alexej
12/13/12, 9:46 AM
#13

En ägare ska ha tillsyn till sin katt minst två gånger om dagen. Jag skulle ringa till en djurskyddsinspektör och fråga om råd….Kolla under länsstyrelsen i ditt län.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
MSH
12/13/12, 9:54 AM
#14

Tycker synd om katten…..den vill väl inte sitta där och vänta:-(! Jag hade försökt pratat med dem igen…??!! Kan inte detta med anmälan men det skulle kännas bra att gå vidare med en!!

Upp till toppen
Annons: