Annons:
Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 2678 ggr
Lena
2012-12-09 11:25

Fler aktiva - Hur?

Vi behöver få flera aktiva som engagerar sig för hemlösa katter. Både i stort och smått.

Veckans fråga:

Vad tror du är bästa sättet att få flera att engagera sig i hemlösa katter? Utveckla gärna ditt svar i diskussionstråden nedan.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Selma99
2012-12-09 11:41
#1

Jag tror att det finns många olka vägar som kan vara bra för att engagera människor. Men jag tycker att ett bra bemötande från oss aktiva är mycket viktigt då fördömanden och pekpinnar mellan grupper som arbetar i hittekattvärlden snarare skrämmer bort aktiva än får dem att vilja göra engagera sig.

Lena
2012-12-09 11:58
#2

#1 Absolut - där har du en poäng. En viktig sådan. Tyvärr kan vi engagerade vara så engagerade att vi skrämmer iväg dem som inte är det ännu. Vet att det är ett problem i all sorts ideell verksamhet. Det får inte kännas obehagligt - otrevligt att vara "nybörjare" - för vem vill lägga sin kraft och fritid på något då?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Andina
2012-12-09 12:35
#3

Media har ju stor genomslagskraft så jag valde det, tv, tidningar. Men jag tänker mig då även, sociala medier som Facebook, sajter o bloggar o s v.

Men jag tror att det krävs en kombination av alternativen för att nå ut till människor för att väcka deras engagemang.

Nu använder jag inte smartphones alls och kan ingenting om dem egentligen. Men "app" poppar upp i huvudet. Nå'n app där man kan följa olika katthem - vad som hänt och händer.. Gemensamma appar för katthem o d som vill "ingå i appen"…
Appar o tillägg till Google Chrome (t ex) där man kan få katthem e d listade/länkade… Kanske kan man lyckas få Google t o m att sponsra på något vis - till storhelger e d åtminstone?
Borde man inte kunna använda sig av "appar" på något sätt också, undrar hon som inte kan detta med 'appar'…?

Tryckta tidningar halkar efter mediaflödet på internet, så jag tror att ska man annonsera så bör det göras på internet, i första hand, på lämpliga ställen.

Google Adwords, Yahoo's annonseringsmöjligheter o s v kan användas och särskilt då man söker något, volontärer, jourhem o s v. Även efterlysningar av katter kan göras till och från - främst för att locka till intresse.

Jag tror det finns möjligheter att hitta små kanaler för att nå människor o få dem intresserade o engagerade. Men det kan krävas lite tänk o kreativitet och framför allt kombinerad "kampanj" på olika ställen. Kreativa lösningar som 'utanför boxen-tänk". (tänk om jag kunde det bättre ändå… tänka utanför boxen…)

Katthem (o ifokus) som går samman i nå'n gemensam kampanj bl a…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

lillmymlan
2012-12-09 13:02
#4

Informera via tv och radio det tror jag har stor genomslagskraft….

Men jag tror också att det är viktigt att jobba "rätt" att kastrera innan flytt osv. Jag litar bara på mig själv och jag skulle aldrig skicka iväg en inte färdig misse till någon som jag inte känner :( och jag vet att alla vill ha en "liten och go" misse och inte en tonåring som har fått sväng i bena :)

Ja, det är svårt det där… jag försöker att göra det jag kan göra… informera och prata med människor om vikten av kastrering, om hemlösa katter… hur många det finns i Sverige osv.

Att försöka höja kattens status och att få människor att inse att det går att få de skygga katterna tama, med Tid, tålamod och trygghet…

Ja, man får göra så gott man kan, utifrån de premisser som man själv har :)

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Lena
2012-12-10 10:16
#5

Puttar upp för flera synpunkter!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Delfinen
2012-12-15 18:39
#6

Jag valde info via media. Men tror samtidigt på kombination mellan olika alternativ.

Vad jag har märkt när jag har pratat med folk är att det verkar som att dom flesta människor är helt ovetandes om storleken på behovet av hjälp. Att dom inte har den blekaste aning om hur många hemlösa missar vi verkligen har i vårat land.

Visst det kan verka naivt men bor man i ett område/ort där problemet med hemlösa missar är väldigt lågt eller inget alls, inte har någon i sin omgivning som är engagerad eller har kunskapen är det inte så konstigt att man kanske inte vet.

Innan jag blev medlem på hitterkatter visste inte jag heller hur stort problemet verkligen var. Hur många hemlösa missar vi hade i vårat land. Visste att det fanns övergivning katter, katter som dumpades etc, men kunde inte i min vildaste fantasi tro att antalet var så stort.

Undrar ibland om jag fortfarande har svårt ibland att kunna ta till mig det. Bor i en liten by, har bott här i 5 år och aldrig hört talas om, träffat på eller fått vetskapen om någon/några missar som varit/är hemlösa. Lever nog ganska skyddat på den punkten.

Annons:
Lena
2012-12-15 18:58
#7

#3 Det stämmer det du skriver. Många har ingen aning om hur stora problemen är med hemlösa katter. Jag möts ofta av förvånade ansiktsuttryck när jag berättar om hur verkligheten ser ut. Hemlösa katter som blivit skygga brukar inte hellar skylta med sin existens. Det gör att de kan finnas utan att folk i gemen vet om det.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Wony
2012-12-15 19:28
#8

Jag själv brukar då och då dra mitt strå till stacken genom att sätta upp lappar på mataffärer till exempel, med lite korta små fakta om hemlösa katter och vad man kan göra för att förhindra fler hemlösingar (kastrera osv)

Men annars tror jag att ett gott bemötande är otroligt viktigt. Människor tenderar att hellre lyssna på människor som är trevliga, tålmodiga och lyssnar och diskuterar vänligt än att lyssna på sådana som "står på barrikaderna" och mer eller mindre skriker ut sitt budskap. Flört

Upp till toppen
Annons: