Annons:
Etikettkattens-status
Läst 1137 ggr
[Murvel]
2012-12-07 23:35

"Kastreringskontrakt" - giltigt eller ej?

Jag har fått uppfattningen att så kallade kastreringskontrakt är helt verklösa juridiskt. Att köpt vara är köpt, så att säga. Jag undrar om någon här vet vad som gäller? Om jag har som villkor att katten SKA bli kastrerad inom två månader, och detta inte görs, är det då ett juridiskt avtalsbrott? Är det skillnad på om kontraktet är skrivet av privatperson eller näringsidkare/förening? (Jag tänker då på sådant som att köplagen är mer "fri" än konsumentköplagen)

Jag har även läst om icke-avliningskontrakt, det vill säga att om katten avlivas utan starka skäl så ska kattägaren böta till säljaren. Är det juridiskt bindande?

Vad kan man sätta för villkor egentligen?

Ur ren mänsklig synpunkt så kan kontrakten vara bra just eftersom folk har dålig koll på lagar. ;) Det blir även mer seriöst överlag. Men nu vill jag veta vad som gäller juridiskt.

Om frågan är besvarad på annat håll så vänligen länka, ty jag hittade ej när jag sökte.

Annons:
Alexej
2012-12-08 08:46
#1

Ett kastreringskrav är juristiskt inte hållbart, nej. Man kan istället göra så att katten inte byter (officiellt) ägare innan den är kastrerad.

Problemet är ju också: vad vill du göra? Anmäla till polisen? De måste ta emot din anmälan men sedan händer ingenting mer….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Murvel]
2012-12-08 18:00
#2

Hur kommer det sig att i princip alla kattföreningar har kontrakt, om de inte gör någon skillnad? Eller gör kontrakten skillnad - men inte för att de egentligen räknas juridiskt utan just för att människor kanske TROR att det gör det?

Alexej
2012-12-08 18:16
#3

#2 Precis:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[sakring]
2012-12-08 18:56
#4

Skriv ett kontrakt där du fortfarande är ägare till katten och där ägarförhållandet inte ändra sig förrän katten är kastrerad. Typ fodevärd.

[Murvel]
2012-12-08 19:30
#5

#4. Hehe, smart. Du råkar inte veta var man kan hitta en "mall" till det?Eller en mall till kontrakt överhuvudtaget? Till exempel vill jag gärna skriva kontrakt om att katten inte bara ska säljas vidare vid minsta problem utan att den i så fall ska återlämnas till mig. ÄVEN om det inte gäller så kan man i alla fall försöka…

[sakring]
2012-12-08 19:38
#6

Fråga någon uppfödare om ett fordrvärdskontrakt eller något katthem som använder sig av sådana.

Annons:
Upp till toppen
Annons: