Annons:
Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 3509 ggr
[Murvel]
2012-12-06 17:01

*LÖST :-)* Förmedlingsavgift hittekatt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har en upphittad kattdam här hemma, som jag nu ska söka ett nytt hem till. Det jag undrar över är vilken förmedlingsavgift som vore rimlig för att öka chansen till ett seriöst hem samtidigt som hon har en möjlighet att bli omplacerad överhuvudtaget. Här kan hon inte stanna, då hon hatar mina katter och inte mår bra av att vistas i deras närhet.

Jag planerar att kastrera/vaccinera/id-märka hos kastreringsbussen och det kostar 900 kronor. Då hade det varit fint att ta ut en förmedlingsavgift på just 900 kronor. MEN betalar folk detta för en "vanlig bondkatt som man kan få en för en hundring"? Citattecknen är till för att bevisa allmän opinion, inte min. Tror ni att det finns en chans överhuvudtaget?

Alla mindre utgifter, som mat, sand och färdkostnader, har vi råd att "gå minus" på. Men jag har inte råd att gå minus med flera hundra kronor om vi lägger ner 900 och ingen sedan vill köpa henne för det priset.. För er är det kanske småpengar med några hundralappar som försvinner men i min situation är det INTE det. Jag försörjer både mig och sambon och min egna sjuka katt på min studentinkomst.

De som har kontakt med kattföreningar här i trakten lägger ju ut kastrerade katter för en hundring. Jag har verkligen inte råd med det.

Tips, råd? Jag känner mig väldigt vilsen i det här.

(Skrev samma inlägg på katter i fokus men det här är kanske ett bättre forum för frågan?)

Annons:
Jourhemmet
2012-12-06 17:14
#1

Är hon anmäld hos polisen? Kollat chip hos polis/veterinär, lappat området? Annons under efterlysningar på Blocket?

Hon går inte ihop med dina egna katter eftersom hon är okastrerad.

Alexej
2012-12-06 17:38
#2

Ja, en okastrerad katt är inte populär hos de egna katter för okastrerade katter försöker tar över deras rangdordningsplats.

Det är allmänt svårt att hitta nya hem till en katt för det finns alldeles för många katter och det gäller också om du vill skänka bort en kastrerad katt. Jag sitter med jourkatter sedan över ett år.

Men bra och seriösa hem vet att en kastrering kostar pengar och jag tror faktiskt att en bra annons av en som vill ha 900 kr för en färdig katt går hem bättre.

Räknar bara med att det tar tid och annonsen med bra text och fin bild är alltid viktigt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Murvel]
2012-12-06 18:48
#3

#1. Ja, ja, ja och ja. :( Om ägaren gjort sig samma besvär hade misse varit hemma nu.

#1 och #2. Mina katter har ej problem med henne, hon har dock stora problem med dem. Mina kastrerade hankatter är riktiga pacifister och väldigt fundersamma över den där lilla vrålande, klösande saken som matte och husse stänger in sig med..

#2. Hmm frågan är vad jag ska göra nu överhuvudtaget. Vi kan ej ha henne kvar. Ville bara hjälpa henne att hitta hem, och var inte beredd på att ägare ej skulle dyka upp. 

Om någon vet en kattförening eller privatperson i Skåne som kan visa lite förbarmande över Olivia så pm:a! Hon söker stödhem utan andra katter.

Jourhemmet
2012-12-06 19:57
#4

Hon kommer att fungera med dina katter om hon kastreras som sagt. Det funkar sällan att ha en fertil katt ihop med andra katter.

Josefa
2012-12-06 21:11
#5

#3 Hon behöver kastreras. Det är fertiliteten som får hormonerna att svalla. Tänk PMS.

Tyrisen
2012-12-07 01:34
#6

Skulle du TS säga att katten haft ett hem tidigare? Dvs. är hon hanterbar och människovan? Jag undrar ifall det är någon idé att hoppas att en ev. ägare ska visa sig. Men du kanske haft henne ett tag utan att någon hört av sig.

Förstår att det känns svårt att lägga ut pengar om man redan har det ansträngt med budgeten. Man går ju inte och räknar med att betala för andras djur.

Men håller med de andra om att hon behöver verkligen kastreras. Jag tror absolut helt och fullt på att du får katten såld för 900 kr då den är kastrerad, vaccinerad och märkt. Det är ju faktiskt ett vanligt pris när du köper från katthem och samma är gjort med dessa katter.

Som Alexej säger hänger det mycket på att man skriver en bra text och har fina bilder. Det ska synas hur katten ser ut, och texten ska fånga ditt intresse. Om du kollar annonser så står det nästan alltid bara "Katt svart  rumsren 100 kr". Ointressant. Berätta gärna att ni tagit hand om henne, och att du mot kostnaden av kastrering osv vill ge den härliga kissen ett bra hem. Berätta en kul grej som katten gör, vad som helst bara det är något personligt skrivet.

Alla seriösa vet att det brukar kosta ännu mer än 900kr för att göra detta på veterinärklinikerna. Kör på :)

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Annons:
Tyrisen
2012-12-07 01:35
#7

Mycket näpen katt förresten Glad

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Annso_
2012-12-07 10:17
#8

Hittar du ingen som vill betala 900 - 1000 kr för katten så hittar du inte 

Det är ju bra att dessa människor backar pga priset för risken är ju större att missen hamnar fel igen om man inte vill betala för katten..

Te.x katt till barnen som tröttnar eller sommarkatt

Katthemsmatten
2012-12-07 11:44
#9

#8s råd tycker jag är bra. Kolla litet på vilka priser katthem i Skåne tar. I Stockholm är det inga problem att få ut 1,100.- för en katt som är vaccinerad, kastrerad och id-märkt men jaghar förstått att priserna skiljer sig väldigt mycket i olika delar av landet.

Precis som så många andra kommentarer skrivit så tror jag också att hon kommer att lugna ned sig när hon är kastrerad. Då behöver hon inte försvara sitt revir vilket fertila honor gör. De måste ju se till att deras (blivande) avkomma får vara ostörd. Beteendet är helt naturligt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annso_
2012-12-07 11:47
#10

TILLÄGG 8#

Hittar du ingen som vill betala 900 - 1000 kr för katten så hittar du inte rätt ägare heller..

Skulle det stå !

Jourhemmet
2012-12-07 19:00
#11

Katten är ute på Blocket för en hundring…

Annso_
2012-12-07 19:39
#12

Va skojar du ? Då kommer den säkert hamn i rätt händer okastrerad o allt..

Annso_
2012-12-07 19:40
#13

Måste ju faktiskt få säga att jag finner det ganska pinsamt att man går med i just Hittekatter, där man kämpar som hårdast för alla hemlösa katter osv..sen lägger man ut en upphittad katt okastrerad för 100 kr på blocket =/ Säger ju emot ALLT som vi här inne kämpar för o försöker göra bättre..

Annons:
[Murvel]
2012-12-07 20:09
#14

#12. Varför skulle den tvunget hamna fel för det? Har du läst annonsen?

"Jag lägger upp en annons nu och ser om jag får några vettiga svar eller ej. Hon kommer inte att omplaceras till någon som inte verkar seriös med kastreringsbiten, så enkelt är det. Och får jag inga bra svar så kastrerar vi henne och försöker igen." står i andra forumet.

http://www.blocket.se/vi/44319364.htm

Men vad tråkigt att ni hellre attackerar än hjälper till. Olivia hade gärna hamnat i ett lugnt och tryggt stödhem där hon får tillgång till hela lägenheten utan att behöva vara rädd för andra katter. Ni får mer än gärna hjälpa mig att leta efter ett sådant hem. Så kan de kanske hjälpa till med kastreringen medan vi letar permanent hem i stället.

Annso_
2012-12-07 20:47
#15

Men hur ska ni veta att dom kommer kastrera för att dom verkar seriösa med kastreringsbiten ? =/  Man kan låta hur seriös som helst när man vill åt en katt för 100 kr..Det bästa du kan göra isf om ni vill försöka sälja katten okastrerad är att ta ut summan på 800 kr som köparen får tillbaka när den kan uppvisa kvitto på kastreringen :)

Vi hoppas alla att Olivia får ett bra hem

[Murvel]
2012-12-07 21:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#15. Ärligt talat tänkte jag att folk som inte tänkt kastrera inte ens hör av sig på en sådan annons där det så tydligt krävs, och att det skulle märkas på personerna om de bara "ville ha en katt vilken som helst till ett billigt pris hon var ju söt". Kanske naiv tanke.

# Alla i tråden: Jag är jättefrustrerad över situationen men jag kan i alla fall försäkra er om att mitt uppsåt är att få henne kastrerad så fort som möjligt, alternativt omplacera henne till ett stödhem som kan hjälpa till med det. Hon KOMMER INTE att placeras till första bästa som hör av sig! Om jag inte brydde mig om Olivias välbefinnande hade jag inte tagit in henne överhuvudtaget. Men jag saknar både pengar, kontakter och erfarenhet av det här :(

Känner ni någon i Skåne som skulle kunna vara intresserad av att vara stödhem eller permanent hem åt Olivia så be dem kontakta mig här eller på annatornered@gmail.com.

Annso_
2012-12-07 21:56
#17

16# jag tror tyvärr inte att det går att lita så pass mycket på okända människor..Det finns liksom folk som köper raskatter som kommer överens med uppfödaren om att katten skall kasteras men som dom i senare skede inte gör..

Förstår att det är tufft :( finns det ingen du kan långa pengar av till kastrering o allt och få en snäll delbetalning tillbaka ??

annebeate
2012-12-07 23:47
#19

Murvel

Jag förstår att du verkligen vill göra en god gärning när det gäller Olivia.Tyvärr är långt ifrån alla seriösa som svarar på Blocket. Jag tror personligen det är en fara med att sälja henne så billigt. Hur bra det än kan låta kan ett helvete sedan vänta Olivia. Tyvärr får man då och då höra talas om eller läsa i tidningen om katter som just via Blocket råkat riktigt illa ut. Mörkertalet är säkerligen stort. Jag hoppas att du kan finna en ägare på annat håll. Lycka till!

[Murvel]
2012-12-08 00:23
#20

#19. Tanken var ju lite att hon inte ska säljas så billigt heller…

Säg att någon hör av sig. Hemmet verkar bra. De besöker Olivia och jag frågar då om de vill att jag ska kastrera henne först, och de säger nej. Hur ska de motivera detta på ett lämpligt sätt? Går ju knappt. Och då säljs hon inte till dem. Tanken var att de som verkar sugna på att betala 700 för "hela paketet" också får det. Kanske finns det något undantag.

100-lappen gör bara att fler läser annonsen överhuvudtaget.

Och om man bara vill ha en billig katt, varför skulle man då ens höra av sig på en annons som uttryckligen säger att katten inte säljs okastrerad eller till någon som inte ämnar kastrera, om man lika gärna kan uttrycka intresse för en "söt kattunge korthårig skogskatt utan stamtavla 200 kronor"?

Vi får väl se. Ni verkar fortfarande utgå till att jag säljer till första bästa men jag försäkrar er att så inte kommer ske.

Annons:
[Murvel]
2012-12-08 00:25
#21

Är det någon som vet om "kastreringskontrakt" i någon sammanhang är juridiskt bindande? Har startat en tråd HÄR om frågan.

Alexej
2012-12-08 09:01
#22

Jag tror att alla som jobbar med hemlösa katter har blivit lurade. Jag själv tror nog för mycket på människors välvilja. Men säljer du en katt då är den såld. Inte helt ovanligt att folk bryter av all kontakt efteråt och inte svara varken i telefon eller öppnar dörren.

Du har inga pengar över till en kastrering och det har många andra inte heller. Men de vill ändå har en katt. Många menar inte ens elakt men tänker att kanske senare…Och då får katten p-piller och får cancer. Jag har också haft katter men hade inte råd till en kastrering. Så kan det bli när man får en gratiskatt eller billigkatt.

Idag är jag noga att bara säljer för ett bra pris (vi tar 800 kr men har en billig veterinär) och att vi alltid tar tillbaka katten när ägaren inte kan behålla katten.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

johnnys girl
2012-12-08 09:47
#23

Nedan finns lista på några Kattföreingar i Skånde, lyssna om någon av dem kanske har möjlighet att hjälpa till. Googla så hittar du deras hemsidor.

I Skåne finns även Kastreringsbussen som åker runt och kastrerar till en billig penning. Har inte någon adress, men googla eller sök på Facebook så hittar du dem. Där kan du få katten kastrerad till en billigare peng än 900kr. Lycka till!

Kattkommano syd
Djurhemmet Tassebo
Rädda Katten i Malmö
Kattjouren i malmö
Katthjälpen i Malmö
Höörs hemlösa katter

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

Annso_
2012-12-08 09:49
#24

Vad jag har hört så blir inte kontrakt med kastrerings tvång juridisk bindande eftersom när man väl har köpt katten så har den gått till nya ägarnas ägo och säljaren har istortsett inget att göra med katten..

Josefa
2012-12-08 10:43
#25

#23Kastreringsbussen tar 900 för att kastrera en honkatt. Då ingår vaccinering och öronmärkning. Katthemmen får det billigare.

[Murvel]
2012-12-08 21:16
#26

#23. Det är kastreringsbussen som tar 900 kronor :)

Åh jag är så glad! En person har hört av sig och hon vill ha kastreringsdealen. Nu ska vi bara se om hon och Olivia kan passa ihop också :) och ja, ordna kastreringen såklart. Förhoppningsvis finns det tid redan nästa vecka.

Hur länge måste en kattdam "läka och ta det lugnt" efter en kastrering?

[eskils]
2012-12-08 21:27
#27

Kattdamen behöver normalt några dygn på sig att hämta sig efter kastreringen i lugn och ro, men det beror på vilken sorts kastrering det är också. Se till att kastreringen blir gjord, nöj dig inte med ett löfte.

Glöm inte att hon måste id-märkas och registreras hos SKK och/eller Sverak också.

Så söt hon är!

Annons:
[Murvel]
2012-12-08 21:41
#28

#27. För att förtydliga: det är vi som sköter kastreringen INNAN leverans :). Nu får vi som sagt bara hålla tummarna för att de fattar tycke för varandra.

Jag har aldrig "visat" en katt innan. Vad ska jag tänka på? Katten kanske är trött och osocial just då och så förstör det allting Obestämd

Alexej
2012-12-09 09:47
#29

Katten behöver högst 2 dagar tills den har hämtad sig från kastreringen. Styngnen tas efter 10-12 dagar. Samtidigt ska katten vaccineras och id-märkas.

Tycker samtalet är det viktigaste när man visar upp en katt. Katten kan man inte påverka så mycket:) Men ett bra nytt hem ställer många frågor och är intresserad. Bakgrunden, villket foder, vilken sand, egenheter, personligheten osv.

Har det nya hemmet redan katter? Har de förberedd allting? Har de inga katter brukar jag ge med en påse rent men använd kattsand så att katten hittar lättare till den nya låda. För en kattlåda ska likta kattlåda för en katt. Ska katten bli utekatt? Viktigt att hålla katten inne så länge som möjligt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Josefa
2012-12-09 11:20
#30

#26 Det är inte säkert att Kastreringsbussen kastrerar honor för tillfället. Veterinären har gått med fingrarna i bandage ett tag.

Roslyn
2012-12-09 12:10
#31

Håller tummarna för att tycke uppstår mellan damerna.

[Murvel]
2012-12-09 16:10
#32

#30. Nej är det sant… Fnns det någon annan som utför lika billig kastrering/vaccinering/id-märkning i Skåne? 

De ville nämligen ha lilla Olivia. :)

Sandra-B
2012-12-09 17:49
#33

#32

Var i Skåne finns du?

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[Murvel]
2012-12-09 22:50
#34

#33. Lund! Cityveterinärerna och Lundabygdens djursjukhus är rätt dyra i alla fall..

Annons:
Sandra-B
2012-12-09 22:57
#35

#34

Okej, känner tyvärr inte till några veterinärer där nere.
Men det finns kattorganisationer i ormrådet kring Malmö, kanske kan de ha några tips.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Alexej
2012-12-10 09:31
#36

Ja, alltid bra att kontakta katthem och fråga efter billiga veterinärer. Ibland kan man med en hittekatt då också få katthemsrabatter.

Har du Facebook? Där finns: Hemlösa katter i Skåna med många aktiva som säkert kan hjälpa dig.

https://www.facebook.com/groups/166431303386491/542269139136037/?ref=notif¬if_t=group_activity

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Murvel]
2012-12-11 19:44
#37

Fick nyss ett oseriöst svar på blocketannonsen. Eller vad säger ni, är detta inte drömköparen när man säljer en levande varelse?

Greetings,

I saw your advert regarding your …. KATT . ,
For sale  , I would like to know your price on demand in
Euros, recent images and present
Conditon because i would love to make a quick purchase .

Verkar ju till och med vara ett spammail. Varför, undrar man ju..

Katthemsmatten
2012-12-12 10:18
#38

Det verkar vara någon som är ute efter drogen KAT. Och nog kan man bli beroende av KATT alltid. Flört

Medarbetare Hittekatter iFokus

Josefa
2012-12-12 10:27
#39

Sådana får man ibland. Efter lite diskuterande fram och tillbaka, så vill de betala in avgiften på ditt konto och behöver ditt kontonummer!! Spammail blir det ibland om det är sänt fån Ipod.

[Murvel]
2012-12-12 19:16
#40

#38. "ett flertal rån har skett pga gärningsman som behövde pengar till lite Katt."

#39. "Kan jag få ditt bankkontonummer och e-banklösenord?" :D. Bemödade mig inte ens på att svara på denna persons mail.. Förutom det har jag dock inte fått oseriösa anbud. Så vitt jag vet avskräckte alltså det där med OBS: kastrering krävs ;)

Katthemsmatten
2012-12-13 09:30
#41

#40 Återstår då väntan på några rejält seriösa svar. Håller tummarna!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Gatukorsning
2012-12-13 14:02
#42

Jag önskar dig all lycka till med lilla Olivia!

När det gäller själva kastreringen så kan det där vara väldigt olika från katt till katt. Min lilla katttjej kastrerades i februari men det uppstod en del komplikationer efteråt så jag var tvungen att ha nästan daglig kontakt med veterinären i 10 dagar efteråt. Fick även fara in med katten till veterinären ett par/tre gånger för att se så att allt läkte som det skulle, då hon fick som en stor böld (som en pingisboll ungefär) under magen som inte vill svälla av. Dessa komplikationer berodde absolut inte på veterinären, de var mycket duktiga och hjälpsamma med råd osv. Enligt veterinären så kan detta uppstå, men det hör inte till vanligheterna. Men en operation är ju alltid riskfylld för såväl djur som människor.

Men en kastrering av en honkatt är ändå ett ganska stort ingrepp, och katter reagerar olika på att bli sövda och opererade. Min honkatt blir riktigt riktigt dålig efter att ha varit sövd och det tar som sagt nästan 10 dagar innan hon blir som vanligt igen. Men eftersom jag vet om detta, så meddelar jag ju naturligtvis veterinären om det.

Kanske är det bäst om Olivia flyttar tidigast en vecka efter kastreringen, bara så att du har lite extra koll på så att hon mår bra.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[Murvel]
2013-01-10 11:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Uppdatering!

Olivia är

  • kastrerad
  • vaccinerad gånger två
  • öronmärkt
  • och det bästa av allt: hon har ett föralltidhem :)

Jag tar mig friheten att citera ett fint mail från nya familjen:

Olivia/Sammi verkar trivas super hos oss. Hon är så himla gullig och vill alltid vara med, sover i min säng och "hjälper till" i köket, myser i husses garderob, river på soffan, spelar fotboll, gräver ut halva toaletten osv.. Hon har många strängar på sin lyra! Hon är helt underbar och vi är så glada att hon kommit till oss. Fantastiskt att ni räddade henne!

Katthemsmatten
2013-01-10 12:10
#44

Vilket underbart slut på historien! Tack för att du uppdaterade. Jag märker tråden med löst.

Du har gjort ett fantastiskt jobb som sett till att Olivia/Sammi blivit omplacerad till ett alldeles eget hem och som innan du lät henne flytta såg till att hon var omhändertagen med alla de åtgärder varje seriös kattsäljare borde göra. Eloge till dig, Murvel!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Andina
2013-01-10 13:27
#45

Underbar läsning! Tack, Murvel, för det du gjort för vackra Olivia/Sammi!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Upp till toppen
Annons: