Annons:
Etikettkattprat
Läst 1045 ggr
Isatis
12/6/12, 3:48 PM

Ännu en övervintrare

Idag hade herr P. bjudit in en rödhårig gentleman till frukostbordet. Efter maten, när alla skålar och fat var länsade, slank de in i ladugården. Lilla Mösse och Mamman tittade förvånat efter dem, båda två lika nyfikna på nykomlingen.

För närvarande är många stackars katter på drift i byn, alla lika hungriga och frusna. Vi skall försöka ordna flera bostäder åt dem. Det äldre paret som tidigare tog sig an de hemlösa kissarna är numera borta. De gjorde ett jättejobb, nu får vi försöka klara det själva.

Annons:
Uppkatten
12/6/12, 4:02 PM
#1

Blir så glad när jag läser om hur ni tar hand om dem!!! Just nu är verkligen mat, vatten och skydd det allra, allra viktigaste för att de ska ha en chans att överleva.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katthemsmatten
12/6/12, 4:04 PM
#2

Hoppas ni är flera som kan hjälpas åt att ge de hemlösa litet skydd, mat, vatten och helst också se till att få dem kastrerade så de inte blir än fler i vår.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Isatis
12/6/12, 5:09 PM
#3

Vi gör vissa framsteg med Herr P. Han stannar kvar på verandan då vi lägger upp hans mat så vi hoppas att han skall kunna fångas in och få iväg till djurkliniken. Den röde är mer tveksamt, han är skräckslagen för oss men om han ser att de andra inte är rädda så kanske han vänjer sig. Vi hoppas ju att han skall låta sig fångas så småningom.

Vi kan nog inte hoppas på någon direkt hjälp. Många har ju katter i ladugårdar och uthus, det är en jordbruks- och skogsbygd vi bor i. Här avlivas katterna när man tycker de blir många, i regel skjuts de. Oftast ser man katten som utan värde, ett skadedjur, en konkurrent till småviltet, som hare och skogsfågel.

MSH
12/6/12, 5:09 PM
#4

Men vad snällt! En uppskattad plats för katter som kanske varit länge på vift?!!

Alexej
12/6/12, 5:43 PM
#5

Jag skulle satsa på ungdomar.

Typ med kanske en FB-sida där man lägger ut bilder på katter och kan be om hjälp. Vet att det finns många ungdomar och också vuxna som hjälper gärna till bara allting är lite organiserad.

Vi startade sajten: Hemlösa katter i Skara som har fått många medlemmar och folk som hjälper till eller ger pengar. Vore underbart med många såna sajter.

Kolla om ni kan få bidrag eller hjälp från ett katthem i närheten.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
12/7/12, 11:15 AM
#6

#5 Vilken bra idé!

#3 Du har mycket propagandaarbete att göra förstår jag. Det blir inte färre katter långsiktigt om man försöker lösa problemet genom att skjuta av. Kastrering är det enda som på sikt löser problemet. Hoppas du kan få folk att börja förstå detta.

Om ni kommit så långt med Herr P att han inte flyr när han ser er så kommer ni lyckas med Den Röde också. Håller tummarna för att ni snart kan plocka klockspelet från Herr P Glad

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
kattassen
12/7/12, 11:26 AM
#7

En tanke som slog mig var att det är väl inte en okastrerad hona någon av de båda? Med tanke att de slank in i lagår´n tillsammansFlört

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Katthemsmatten
12/7/12, 12:01 PM
#8

Hemska tanke, Kattassen!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Isatis
12/7/12, 1:28 PM
#9

Bevare mig väl! Måste kollas upp, jag smyger i vrårna. Hoppas att ingen granne överraskar mig. Tänk er en ovig, kortvuxen, spolformad tant med det gråa håret fullt med damm och spindelväv, kravla omkring i höbosset för att kika på kattbakar. Vilken syn.

Katthemsmatten
12/7/12, 1:32 PM
#10

#9 Den skulle jag vilja ha bild på Skrattande

Medarbetare Hittekatter iFokus

MSH
12/7/12, 2:17 PM
#11

Hahaha, kan bara tänka mig… så kommer ngn på besök… Ja ja sånt är livet:-)!

kattassen
12/8/12, 4:30 PM
#12

#9 Ja det vore väl en synSkrattande Men det kan vara värt att spana lite på de båda. Ingen är väl kastrerad ännu vilket får mig att fundera över hur två okastrerade gossar skulle vilja dela "binge" så där utan vidareFlört

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

majvi
12/8/12, 4:49 PM
#13

#9 Det påminner mig om Stina som kröp bland buskarna utanför McDonalds och höll koll på en kattunge där.Hon hade ingen mat att locka fram den med och när det kom en långtradarchaffis förbi gav hon honom en tjuga och bad honom köpa en hamburgare-fortfarande med fokus på katten.

han kom sedan ut med ett sånt där hamburgerpaket.Jag minns inte om kattungen fångades in den kvällen, men jag tror det var hon som vägrade äta annan mat än hamburgare och pommes frites till att börja med.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
Isatis
12/11/12, 11:37 AM
#14

Hurra! har faktiskt fått en granne att beställa tid för kastrering av hennes två hankatter. Är lite paff, måste jag säga, hade inte väntat mig det.

Sidentass
12/11/12, 12:07 PM
#15

#14 Vad skönt att höra! Tyvärr finns det ju än i dag folk som inte tar vikten av kastrering på allvar…

Katthemsmatten
12/11/12, 1:46 PM
#16

#14 Härligt att få bli positivt överraskad!

Medarbetare Hittekatter iFokus

kattassen
12/11/12, 2:03 PM
#17

#14 Låter utmärkt!Skrattande Jättebra jobbat - för jag antar att du varit påtryckandeFlört

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Isatis
12/11/12, 3:37 PM
#18

Jag tror att Mösse har en tass med i beslutet. Hon ser att han inte blev "konstig och deprimerad" av ingreppet. Det blir nog inte hennes killar heller.

Katthemsmatten
12/11/12, 3:48 PM
#19

Ibland undrar jag var folk får alla konstiga idéer ifrån. Bra jobbat Mösse!

Medarbetare Hittekatter iFokus

kattassen
12/11/12, 4:24 PM
#20

Jag fick hjälpa till hos veterinären häromdagen och tala med en karl som var orolig att katten (som han just hämtat efter kastrering) inte skulle må bra av ingreppet. Förvånad Karl´n var av sydländskt ursprung och kände sig olustig å kattens vägnar. "Nu har man ju tagit bort manligheten hos katten"…

Vi fick hjälpas åt såväl personal som jag att övertyga honom om att katten mår faktiskt mycket BÄTTRE av att bli kastrerad. Det var nog dock när vi sa att katten sannolikt skulle kissa ner deras lägenhet om de inte gjort detta som han backade i sin åsikt. Kattkiss kan skrämma de flesta Flört

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Annons:
Isatis
12/12/12, 8:19 PM
#21

Den Röde är faktiskt en hankatt, jag har tittat på honom igen. Ikväll satt både han och Herr P. på verandan och väntade på kvällsmaten. Ingen osämja mellan dem vad jag kunde se. Båda två har ätit och druckit. En vinterbostad är iordningställd men det var Mösse som var mest intresserad och kröp in i den. Det var ju något nytt och spännande och han är nyfiken och undersöker allt.

Katthemsmatten
12/13/12, 9:32 AM
#22

#21 Hoppas att det inte finns ett gäng honor i närheten så länge det går en fertil hane på bygden. Flört

Klart Mösse måste kattspektera det nya boendet!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: