Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 2228 ggr
KallaMigMimmi
12/6/12, 12:13 AM

Kan inte sova:(

..för jag tänker på alla dom stakars hemlössa katter som finns här utanför i kylan:( Det finns fullt av dom i lägenhetsområdet där jag bor (Randers,Danmark) i sommras fick många många av dom kullar, en på gården till höger och en annan flok med söta små fyrfotingar sprang runt på gården till vänster. Vill ta hand om dom allihopa! tänker på hur dom fryser nu menads jag sitter inne i värmen

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Annons:
KattkoloninBotkyrka
12/6/12, 12:58 AM
#1

Du verkar ha haft möjlighet att rädda dom redan i somras när dom sprang omkring och var gulliga att se på. Är det fortfarande lika gulligt att titta på nu när snön faller och dom har ingenstans att ta vägen? Det är inte för sent att agera.!

~~Hemlösa Katter i Nöd~~
www.facebook.com/Kattkolonin.Botkyrka

Camillhe
12/6/12, 1:59 AM
#2

Men vad är det för oförskämt svar KattkoloniBotkyrka???

Tror du inte att du når Kallamigmimmi bättre genom att ge henne tips och råd ang vad hon KAN göra för dom?

Usch vad less jag blir när jag ser sånt beteende.

Mimmi: Det kan se ut och kännas som en hopplös situation men det finns saker du kan göra för dom. Försöka starta ett TNR projekt tex (man tar in dom och kastrerar dom och släpper sen ut dom igen så blir inte kolonin större).

Och du kan bygga hus av frigolitplattor, och ge dom mat så dom får en chans att klara vintern. Men börjar du mata måste du fortsätta.

Sök runt lite på sajten så kan du hitta mycket bra och goda råd och även om du känner att det känns som ett övermäktigt projekt, så finns det saker du kan göra för att hjälpa katterna.

Choklad
12/6/12, 10:37 AM
#3

själv är jag så feg att jag slår bort tankenSkäms ..det finns katter även här där jag bor som inte har något hem  och de som bor här slänger bara ut sina katter vind för våg och de får vara ute länge..plus att det finns barn som stjäler med sig katterna och är elaka emot dem

jag tänker som så att jag har "min" katt här som jag har räddat undan vinterns kyla, så jag lägger min energi på henne.

Jag håller med dig att det är hemskt att tänka på alla katter som fryser, och här får man inte hjälpa dem heller genom att sätta ut lådor om man nu inte har en egen trädgård som tillhör lägenheten.

U R us

Alexej
12/6/12, 10:48 AM
#4

Ta kontakt med närmaste katthem och planera tillsammans hur ni kan göra. Ungarna brukar karrhem kunna ta in. De äldre kan fångas med en fälla, kastreras och släppas ut igen om någon kan matar de sedan.

Allting går att lösa om man vill.

Läste en bra sak: Folk säger att man inte kan hjälpa alla och hjälper då inte någon.
Nej, vi kan inte hjälpa alla men så många som möjligt och det kan vi bara göra tillsammans.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

KallaMigMimmi
12/6/12, 4:31 PM
#5

#2Tack camillhe! självklart vill jag göra något för katterna!! men jag vet inte vad jag kan göra? I sommras ville jag göra en insamling för att ta in och kastrera katterna, vet att det er många i bostadsområdet som också känner med dom här katterna. men sen va det en som sa till mig att man inte kan kastrera katter för att sedan släppa ut dom igen om jag kastrerar katterna är det jag som har ansvaret för dom..så det blev ingen insamling.

#3 ja det er precis så hyresvärdarna har satt upp lapar om att man inte får sätta ut hus eller mata katterna för att det drar till sig råttor och mer katter, dom hoppas på att vi alla ska låta dom vara så  att dom går till skogs..

#4det va bra sakt! har kollat efter katthem men är väldig få av dom här har bara hittat pansionat och dom är inte intresserade av att hjälpa hemlösa katter

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Alexej
12/6/12, 5:50 PM
#6

Googla lite rund. Läste nångång om ett tysk par som bodde i danmark och startade en grupp som hjälpte och kastrerade alla hemlösa katter där de bor.

Prata med hyresvärden. Läs på Göteborgs Katthjälpens hemsida som kunde kastrera alla hemlösa katter i ett bostadsområde där katterna sköts av under alla år utan att bli mindre. Nu är det en värlorganiserad kattkoloni med bara kastrerade katter kvar.

Kunskaper och vettiga argumenter är grunden till en förändring. Och visst blir man ansvarig när man matar katter, oavsett om de är kastrerade eller okastrerade. Inte alltid ett juristikt ansvar men ett moraliskt. Men i ansvaret ingår att man kastrerar katten.

Lycka till!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
majvi
12/6/12, 6:21 PM
#7

Det gjordes TNR i Danmark redan på 70-talet,vad har hänt sen dess?

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Uppkatten
12/6/12, 9:22 PM
#8

Sök på "Alla katthem i Sverige" så får du upp en lista som du kan gå efter. Kanske är ngt du kan ha nytta av?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Alexej
12/7/12, 11:19 AM
#9

#8 Det är i Danmark. Kolla med http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Uppkatten
12/7/12, 5:08 PM
#10

#9 Ajdå, trodde det var ngt "svenskt Danmark" i likhet med orten Danmark utanför Uppsala… Inte alltid lätt med geografin när de inte kan hålla isär namnen….Obestämd

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

KallaMigMimmi
12/8/12, 9:22 PM
#11

Tacktack! ska skriva till djurens beskyddare och se hur vi kan hjälpa dom

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

KallaMigMimmi
12/18/12, 3:34 PM
#12

Updatering: efter att ha skickat ett mail som jag aldrig fick svar på så ringde jag och pratade med dom och fick svaret att -Det finns massor av hemlösa katter över hela danmark och dom sköter sig fint själva så det var inget jag skulle bekymra mig för. jag frågade om hon inte trode dom va hungriga -När dom varit utekatter hela sitt liv har dom instinkten att hitta mat, så om man matar dom tappar dom den instinkten.

Om någon av katterna var alvarligt skadad så går dom in och hjälper.

kanske har hon rätt. katter är självständiga djur som kan klara sig bra själva. så jag behöver inte bekymra mig mer, vad tycker ni?

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Katthemsmatten
12/18/12, 4:22 PM
#13

Helt ärligt?!?! Jag blir så F-AD att jag tror jag får ett anfall!!! Hur i hela friden kan en organisation som kallar sig Djurens Beskyddare vara så sanslöst ignorant och okunnig??? Det känns inte som den mest seriösa organisationen i världen. Vill inte tro att det är ett uttryck för det allmänna synsättet i vårt södra grannland.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Uppkatten
12/18/12, 5:24 PM
#14

Be kvinnan du pratade med googla på "mirakelkatten Viktor hittekatter i fokus", så får personen ifråga se hur det kan sluta för missar som tvingas klara sig på egen tass…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Alexej
12/19/12, 9:14 AM
#15

Skrämmande men när man vet hur slaktdjur i danmark behandlas förvånar mig inte hur de ser på hemlösa katter.

Försök ändå. Antar du kan danska och kan kolla vad det finns för föreningar eller grupper i din närhet. Djurens Rätt, Djurskyddsföreningar, nånting.

Många jobbar i det tysta och med små marginaler. Ger inte upp för att du inte kan hjälpa 100 hemlösa katter, börjar med en.

Skriv en lapp där du söker folk som vill hjälpa dig, kopiera och häng upp överallt. Kanske svarar bara en person men med den personen kan du göra mycket.

Gå till tidningen, kanske de kan skriva om alla katter och publicera ditt telefonnummer. Bara ni är två är det bättre än att vara själv. Kanske någon av dina vänner, bekanntam grannar, arbetskompisar.

Kolla om ni kan hitta en billig veterinär. Kolla tex med kastreringsbussen här i Sverige om de kan hjälpa dig eller vet mer. Det är mycket och det är tufft men jag är säker att det finns andra där som tycker lika mycket synd om katterna som du gör. Det gällar bara att hitta de.

Bättre en räddad katt än ingen. KRAM!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

majvi
12/19/12, 10:22 PM
#16

Försök med djurläkare utan gränser.Danska veterinärer därifrån hjälper till med kastrering av katter i Sverige några gånger om året.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Upp till toppen
Annons: