Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 3250 ggr
excentrisk
12/4/12, 7:58 PM

Orolig katt/ändrat beteende

Har en fråga angående min katt. Hon har de senaste två veckorna varit väldigt orolig, jamat mycket och gått omkring och varit rastlös. Förr när hon har varit sånhär har det funkat att bara prata med henne lite så är det lugnt, men inte nu. Hon äter/kissar/bajsar som hon alltid brukar.

Tilläggas ska att hon är kastrerad sen flera år tillbaka och en vanlig bonnkatt. 

Är det något jag bör oroa mig över eller ska jag vänta tills det eventuellt går över av sig självt? Tacksam för svar!

Annons:
Alexej
12/4/12, 8:12 PM
#1

Första tanken var så klart att katten löper. Men hon kan ju skenlöpa. Men det kan jag inget om. Kanske behöver hon en kompis?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jourhemmet
12/4/12, 8:25 PM
#2

Aktiveras hon? Kanske hon vill ha en lekkompis?

Uppkatten
12/4/12, 8:30 PM
#3

Man bör alltid ha det där med ev. sjukdom i bakhuvudet när katter börjar bete sig annorlunda…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

excentrisk
12/4/12, 8:32 PM
#4

Jag tänkte också att hon skenlöpte och tänkte inte mer på det sen. Men så idag kommenterade pappa, som jag bor hos, att hon beter sig oroligt. 

Hon aktiveras genom att jag leker med henne och hon har egna leksaker och sånt som hon attackerar och leker med också.

Jourhemmet
12/4/12, 10:12 PM
#5

Boka tid för en undersökning inkl. blod/urinprov så att ni kan utesluta sjukdom.

Katthemsmatten
12/5/12, 10:39 AM
#6

Håller med Jourhemmet. Är det inte något fysiskt fel på henne kan säkert veterinären hjälpa er med att fundera över vad som triggar beteendet. Har något ändrats hemma? Pågår renoveringsarbeten som kan göra henne orolig för att hon inte kan lokalisera ljudet? Den typen av frågor kan man ställa sig.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
excentrisk
12/5/12, 12:59 PM
#7

#5 Ja, jag får ringa veterinären imorgon och se vad de säger! 

#6 Det enda jag kan komma på som är "nytt" är att jag bytte ut hennes foder för två månader sedan kanske till ett som är bättre som hon gått upp i vikt av då hon var väldigt tunn och spydde mycket innan. Det andra är att hon och jag flyttade till min pappa i Maj pga att jag skulle börja plugga och det är ju ändå ett par månader sedan.

När jag leker med henne så attackerar hon och jagar och så och är normal, men så fort jag slutat återgår hon till rastlösheten och jamandet.

viktoria91
12/5/12, 1:10 PM
#8

#7 Har du midre tid till henne nu när du pluggar så hon känner sig ensam kanske?

Upp till toppen
Annons: