Annons:
Etiketttips-råd
Läst 7563 ggr
Oldhaunts
2012-12-02 18:55

Tips sökes: Bygga egna kattmöbler!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har nyligen blivit med hittekatt, en liten go kille på ca 6 månader från Gästrike Katthem (se bifogad bild). Nu funderar jag på att bygga kattmöbler själv för att de ska passa in med resten av möbler här hemma, är det någon som har tips och råd? Vill gärna se bilder på hemmabyggen och höra tankar och idéer för att få inspiration.

Annons:
Uppkatten
2012-12-02 22:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har gjort en klöstunnel till mina missar.

Tanken är att de ska åka runt på rygg i den och vässa klorna mot tunnelns insidor och tak. På golvet är det ett mjukt, halkigt tyg som påminner om det som ofta används på köpta klösmöbler. På sidorna (invändigt) är det klösbrädor (Kattens No 1). I taket är det en större klösbräda som mest påminner om vävtapet eller ngt liknande material (den klösbrädan är väldigt lätt, jag ville inte ha ngt tungt i taket IFALL klösbrädan skulle släppa o ramla ner). Ovanpå klöstunnelns tak ligger det numera en grå mysig dyna som katterna gärna sover på invid elementet.

Bakgrunden var att jag ville ha en klösmöbel där min skyggis-misse kunde vässa även sina bakklor. Hon gillade att fara omkring på rygg under sängen, men har ännu inte börjat använda tunneln på samma sätt. Leker dock gärna i den etc!

Ser ut lite som en kattfälla, eller…   Obestämd ?

Vem vet, kanske får de ett galoppträd i julklapp som komplement…?!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2012-12-02 22:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En bild till….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Alexej
2012-12-03 10:33
#3

Det bästa är att bildgoogla eller kolla på Youtube. Där finns många bra filmer över hur folk har byggd egna kattmöbler.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

MSH
2012-12-03 10:41
#4

Uppkatten, kattfälla var rätt ord:-)! Hahaha säkert uppskattad leksak! Jag var igår och tittade hos en kvinna, hon hade ett helt träd i sitt vardagsrum, det var klätt med snöre för att katterna skulle vässa klorna/klättra. Sedan var det en planka uppe i taket så katterna kunde gå från ena sidan v-rummet till andra sidan….på andra sidan fanns det ett papprör att klättra ner i….:-)!

Uppkatten
2012-12-03 18:19
#5

#4 Jaa, skulle min lilla missa rymma igen (jag lovar, jag kommer inte ge henne en chans!), så är hon i vart fall inte rädd för kattfällor utan kommer glatt att studsa in i alla kattfällor hon ser och tro att det är missarnas lektunnel! Hur bra som helst!  Flört Nåja, jag ska dekorera den med små svarta katter utanpå så ser den kanske lite kuligare ut. Den är i alla fall jättepopulär att smyga i, sova i, sova ovanpå, leka i o s v…!

Du skulle inte kunna fota det där trädet…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2012-12-03 18:26
#6

Visst var det en kul idé med ett träd:-) det var alltså inte jättestort men ändå! Jag kan fota det om jag kommer dit någon mer gång?!

Annons:
Gatukorsning
2012-12-05 14:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Om du har lite vägg till övers så kan du ju göra något sådant här! Tror säkert att det går att fixa med Kattens nr 1 delar på något vänster. Hittade denna bild på nätet, och tyckte det var en skoj idé.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Annso_
2012-12-05 15:03
#8

7# Något liknande tänker jag försöka fixa i vårat sovrum :) har en hel vägg till övers

Oldhaunts
2013-01-04 14:46
#9

Jag har sökt en hel del efter inspiration och har inte riktigt hittat det jag söker efter ännu. Min sambo har byggt en tillfällig lekmöbel i källaren, då han missbedömde måtten får vi inte upp den för källartrappen.. Vi har även gjort våra nuvarande möbler "kattvänliga" med sovplatser, utkiksplatser och även lekplatser. För någon vecka sedan köpte jag även fårkinnsfällar till fotöljerna våra, katten la genast beslag på den ena fotöljen där han har uppsikt över hela vardagsrummet och även hallen.

Det jag söker låter som något som MSH beskriver i inlägg #4.. Jag vill ha en stor möbel som smälter in med våra möbler (svarta och vita) och samtidigt erbjuder naturlig klättring, bus och lek men också viloplatser. Vi har vägghängda hyllor (Likt bilden i inlägg #7 fast inte på samma sätt) i sovrummet som katten mer än gärna ligger och vilar på, så någon typ av viloplats/sovplats kommer det sjävklart att bli högre upp.

Jag har fattat beslutet om att jag vill ha björkstammar, rep och svart avtagbart/tvättbart tyg möbeln. Så för tillfället har jag börjat måla hur jag har tänkt att möbeln ska se ut och hoppas på att till våren kunna påbörja byggandet. Jag hoppas att det går bra och att det blir som jag tänkt mig..

MSH
2013-01-04 14:50
#10

Häftigt det låter:-) det trädet som jag såg "smälte" in bra i rummet. Lycka till! Kommer säkert uppskattas :-) !!

Alexej
2013-01-04 20:32
#11

HÄR tittade jag på många filmer när jag hade tråkigt:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: