Annons:
Etiketttips-råd
Läst 1740 ggr
Emelie,
2012-11-26 23:55

RÅD SÖKES: Honkatt omplacering!

Hejhej. Osäker på om det är här man ska skriva men ger det ett försök. Har en honkatt på snart fyra år som behöver ett nytt hem. Hon heter Engla och är en fin spräcklig tjej i lite blandade färger! :) Hon finns just nu i Norrtälje, utanför stockholm, men kan även häntas i Uppsala! :) Om någon söker en gosig katt tjej så är ni välkomna att maila mig på Onefivesix@live.se Mvh, Emelie

ANM: Har ändrat rubriken då det inte är tillåtet att annonsera ut ägda katter på Hittekatter iFokus. Inte heller att skänka bort katter. Däremot är det tillåtet att fråga om råd när man behöver omplacera sin katt. Därför låter vi tråden gå under goda ideér, råd och tips.

//Lena - Sajtvärd

Annons:
Camillhe
2012-11-26 23:57
#1

Tyvärr, denna sajten är för hittekatter, inte ägda katter. Du kan testa att annonsera på Blocket Fb osv.

anebit
2012-11-27 00:20
#2

Som Camillhe skriver så är denna sajt till enbart för hemlösa katter som behöver hem…. men du kan lägga in det på denna sajt…där man kan omplacera katter som har hem…

http://katter.ifokus.se/discussions/4d713120b9cb4622210482ec-katter-till-salu-2?discussions-1

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Alexej
2012-11-27 08:46
#3

Nyfiken varför du vill skänka bort katten. Är hon kastrerad?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Emelie,
2012-11-27 10:25
#4

Okej! Tack så mycket! #3 min mamma fick en kattunge av mig i julklapp för något år sen, och de har redan en norsk skogskatt som ska ha all uppmärksamhet av min mamma. Sen så kan katterna inte gå ut själva, utan får sitta fast i koppel utomhus då de bor ca 1m från en väg de alla kör som idioter. Vi har förlorat allt för många katter där. Och eftersom hon alltid på något sätt rymmer så vill vi inte gå igenom engång till att förlora en katt där. Jag fick min illerhona påkörd där förra sommaren då hon fick upp ett fönster. Och människan som körde på henne hade gått ur bilen och tagit sin tid att sparka venne längs vägen ner i diket och inte en tanke om hennes halsband slog människan alls. Därav att jag tog initsiativet att kika om någon har ett bättre hem åt henne. Hon är inte kastrerad. Hon fick en kattbebis i somras som fick magbrock (?) och inte överlevde. Så kastrera henne insåg jag precis att jag borde göra. Det kanske löser kissandet?

Emelie,
2012-11-27 10:27
#5

Glömde tilöägga att hon då som sagt markerar på golven och gärna kläder som ligger där*

Alexej
2012-11-27 10:39
#6

Det är typiskt för okastrerade honor att kissar överallt och gärna på kläder som ligger på golvet.

En huskatt behöver inte vara utekatt, många trivs med att vara innekatter. Att binda en katt ute är förbjudet och jag antar att din mamma inte heller låta sin skogis vara ute varken som utekatt eller kopplad.

Det finns ett stort överskott på katter idag annars skulle det inte finnas så många hemlösa katter. Det har blivit väldigt svårt också för katthem att hitta nya hem till sina katter fast då är de kastrerade och vaccinerade. Att hitta ett nytt hem till en okastrerad katt är nästan omöjligt.

Det bästa vore att kastrerar er katt för då kommer hon att må mycket bättre när hormonproduktionen försvinner och ha henne som innekatt. Är hon kastrerad kommer också din mammas skogis att akceptera henne mycket mer.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Katthemsmatten
2012-11-27 10:44
#7

Tycker precis som Alexej att du ska börja med att kastrera henne. Fertila katter känns hotfulla för andra katter och de kissar alltid på ställen där man inte vill att de ska kissa. Kastrera henne så ska du se att det beteendet upphör efter några veckor när hormonerna gått ur kroppen. När hon ändå är hos veterinären, passa på att få henne id-märkt om hon inte redan är det samt vaccinerad.

Om det visar sig att det trots allt inte fungerar mellan katterna när det gått några månader tycker jag du ska annonsera ut henne MEN till ett pris som gör att hon får ett värde för sin nya ägare. Att skänka bort en katt förstör för det första allt det arbete vi som ägnar oss åt hittekatter lägger ned för att höja kattens status i samhället och du riskerar att katten blir en 'slit och släng' produkt som kommer att fara illa. Det du får gratis har inget värde. Det du betalat för, gärna ett högt pris, vårdar du.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MonicaLagerquist
2012-11-27 18:56
#8

#4 Ni vet att det är olagligt att binda upp katter.

Stolt ägare till fem La permer

Emelie,
2012-11-28 13:48
#9

De går med sele och koppel utomhus? Hur kan det vara olagligt på något sätt när man gör det med hundar, kaniner, illrar osv? :p Man brukar även sätta hundar i en springlina. Det är inte så att katterna blir utslängda med en meter koppel. De har minst 50m koppel att springa med och är aldrig själva?

MonicaLagerquist
2012-11-28 14:13
#10

#) Enligt djurskyddslagen är det inte tillåtet att binda katter.Man måste själv hålla i ena endan av kopplet oavsett hur lång lina man är har.

Du skrev själv får sitta fast i koppel utomhus det tolkar jag i alla fall som att katten sitter fast ute.

Stolt ägare till fem La permer

Alexej
2012-11-28 15:30
#11

En katt får aldrig vara bunden utan uppsikt pga skaderisker och ifall katten blir jagad av tex en hund. Tror lagen kom ut 2008.

Men kastrera katten och ni kommer att få en hel ny katt;)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sidentass
2012-11-28 16:37
#12

-

ser att du fått länk av Anebit här ovan när det gäller annonsering då denna sajt är ägnad för hemlösa katter som söker trygghet i tillvaron.  Mitt råd är dock att du först låter honan kastreras. Sen om du står fast vid ditt beslut att hitta ett annat hem för henne, ta bra betalt för katten. Då vänder man sig mera till köpare som vet vad vad dom ger sig in på när man skaffar katt. - Och man bidrar också för att höja kattens status som vi jobbar för här inne..

Emelie,
2012-12-01 09:08
#13

Katten sitter fast i ett koppel, som i att jag tycker det är tråkigt att den inte får springa själv överallt utan är reducerad till tomten. Det är en stooor tomt dock, med staket runtom. Katterna sitter i ett långt sele och går själva när familjen är utomhus med dem då de oftast sitter runt en altan. De blir aldrig lämnade själva och de gås runt med sele. :) jag ber om ursäkt över missförståndet att katterna plågas och lämnas utan uppsikt. Och ja, jag har helt glömt att katten är okastrerad då jag flyttat för längesen. Så det är något jag ska fixa :) min mamma vill ju absolut inte bli av med den, hur jobbig hon än kan vara ;) men jag känner mest att det är som en väntan innan hon, som alla andra katter vi haft, hamnar på vägen :/ för folk nör ju verkligen som idioter där. Men tack så mycket för all hjälp och tips. Tjejen får ta en tripp till veterinären med mig och bli kastrerad, och stannar kvar där hon är. Hoppas hon blir av med lusten att springa iväg också. :)

Annons:
Lena
2012-12-01 11:00
#14

#13 Har katterna uppsikt när de är ute i koppel är det inte olagligt. Däremot om man skulle lämna katten själva i trädgården och inte vara med därute så blir det fel = ett lagbrott enligt djurskyddslagen.

Kastering är det allra viktigaste att tänka på som kattägare. Det finns bara vinster med att låta sin katt kastreras. Även om ni bestämmer er för att omplacera katten är det en väl gjord investering för både er kissen och den framtida ägaren. Det blir mycket enklare att hitta ett hem åt en katt som är kastrerad. Ni kan även ta betalt för kasteringskostnaden när katten omplaceras.

Lägger in en länkar till några olika bra artiklar/diskussioner om kastrering och ID-märkning vilket man bör göra samtidigt:

Har du katt? (Om ID-märkning och kastrering)

ID-märkning + Registrering

ID-märking: Tatuering eller Chip?

ID-märkning: Söka efter ägare.

Kastrering den magiska formeln.

Tidig kastrering.

Samlade diskussioner om Kastrering!

Här kan du läsa om när katten inte är rumsren och vad man kan göra åt det. (Är katten okastrerad beror det till 99;9% på just det).

till artikeln: När katten inte är rumsren

till artikeln: Katter som bajsar eller kissar utanför lådan

Om du behöver omplacera din kisse tänk då på följande:

  • Ha inte med avlivningshot i annonsen, det ger att oseriöst intryck av dig som kattägare.
  • Ta bra betalt för katten, att skänka bort sin katt ökar risken för att den kommer till fel hem.
  • Kastrera & ID-märk katten om den inte redan är det. (Gör det lättare att hitta ett bra hem).
  • Kattungar ska vara minst 12 veckor innan de lämnar mamman.
  • Var noga när du väljer hem. Träffa gärna de nya ägarna vid ett par tillfällen. Tänk på att det alltid finns ett hem till alla katter men att det kan ta lite tid innen det dyker upp.
  • Ha aldrig för bråttom. Tidsbrist är inte någon bra utgångsläge när det handlar om omplacering.

Annonsforum dit du kan vända sig vid behov av omplacering:

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: