Annons:
Etikettutsatta-djur
Läst 4853 ggr
Alexej
11/23/12, 7:36 PM

Vad tycker ni?

Kan man kalla sig för djurvän när man äter kött?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
[RadioMG]
11/23/12, 7:38 PM
#1

Ja, absolut!

Det är naturens gång.

Jessicahagstrom94
11/23/12, 7:39 PM
#2

ja, man är inte djurovän bara för att man äter kött.

joheck
11/23/12, 7:40 PM
#3

Håller med föregående, självklart Ja!

Alexej
11/23/12, 7:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag tycker NEJ!

För är man djurvän värnar man om alla djur inte bara om katten hemma. Idag är det massproduktion, kostnadseffektivitet och vanvård som gäller för alla köttproducerande djur.

Bullerbytiderna är över sedan länge och nu anses djuren bara som massvara som ska ge så billigt kött som möjligt.

Så djurvän - nej, kanske kattvän, hundvän eller nåt men att ignorera alla vanvårdsbilder kan man inte göra som djurvän.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ambrose
11/23/12, 7:45 PM
#5

Självklart är man djurvän trotts att man äter kött. Katter äter också kött och inte tycker man sämre om dem :) men självklart kan man äta kött från djur som har levt ett så bra liv som möjligt under omständigheterna! :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Wony
11/23/12, 7:47 PM
#6

Man kan vara djurvän, ja. Det beror på vad för kött man äter, hur det producerats, hur djuren levt sina liv - det finns faktiskt kött som är "värdigt" uppfött. Vet inte vad jag ska kalla det mer än så.

Om vi vänder på det - kan vi vara växtvänner och äta vegetariskt?

Jag tror att det handlar om att visa respekt, vördnad, att tänka på djuret/växten som förser oss med mat. Mat som vi behöver. Och då kommer man också in på överkonsumtion. Djupt ämne, men kort sagt - ja, man kan vara djurvän ochfortfarande äta kött.

Annons:
joheck
11/23/12, 7:47 PM
#7

#4 Men då går det inte att vara djurvän helt och hållet. Hunden och katten måste äta kött. Alltså är jag inte "vän" med dom, eller så är jag inte "vän" med de djur som dom äter. Det är bara naturligt att visa djur äter andra, människan inkluderat.

ebzi
11/23/12, 8:07 PM
#8

Som #6 säger, så länge man visar respekt är det okej. Jag tycker att jag är djurvän och äter kött, men jag äter bara ekologiskt eller vilt och inte mer än två gånger i veckan.

Lejonet jagar andra djur men jag tycker inte det är hemskt, det är naturens gång och enligt mig nödvändigt. Men djuren som blivit jagade har inte blivit utnyttjade, de har haft ett värdigt liv och det är en helt annan sak med att äta en hamburgare från t.ex McDonalds.

Josefa
11/23/12, 8:22 PM
#9

Hm, kan man vara djurvän om man själv är vegan, men ger sina katter kött?

Alexej
11/23/12, 8:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Vi är inte beroende av att äta kött som katter, lejonar eller andra som behöver kött för att överleva. Men vi människor kan avstå! Bara för att en katt äter kött betyder det väl inte att vi också måste det? Vi kan välja!

Ni som svarade ja, tycker ni verkligen att en djurvän ska äta sin vän?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Wony
11/23/12, 9:27 PM
#11

#10 Tycker du att en som ser växtligheten som sin vän och självklara del av naturen ska äta sallad?

För att inte tala om att använda djur till till exempel ridning, utställningar osv. Är det så schysst i så fall att sätta sin vän i en bur? Eller sätta sele och tunga lass bakom det?

För att inte tala om att vi aktivt avlar fram djur för att få egenskaper som exempelvis spårning och drag. Är det rätt? Är det vänligt? Jag betvivlar starkt att hundar som jobbar har gjort det valet själva.

Nu kanske jag gick ifrån ämnet lite, men kan man se sig som djurvän om tvingar in djur i roller? Det jag vill säga här är, att man måste göra avvägningar.

Dessutom. Alla djur föds inte upp på det sätt du antyder - en massindutri som bara vill krama så mycket pengar som möjligt ur djuren. Problemet är att många inte vill betala för lokalproducerad, ekologisk uppfödning där djuren mått bra, ätit riktigt gräs och inte proppats fulla med läkemedel i förebyggande syfte. Men det finns. Och det ser jag inget fel i. Kor håller till exempel markerna öppna - och ger mjölk. Ska vi då bara strunta i köttet som finns på djuret när det dör? Det, om något, är väl slöseri med resurser i mina ögon.

Kattens57
11/23/12, 9:27 PM
#12

8# "så länge man visar respekt är det okej." Hur då? Hur lever dom djur du visat "respekt"för,för att du ska kunna äta upp dom sen??Är biffen märkt just för dej att detta djur har levat med all respekt?Obestämd

Hennum
11/23/12, 9:43 PM
#13

jag röstar ett bestämt nej. Man kan inte kalla sig generellt djurvän eftersom man oftast bidrar till djurs lidande genom att konsumera kött (där räknar jag givetvis in fisk) eller mejeriprodukter eller ägg. Ett undantag kan ju vara om man har egna hönor som får gå ute och vars ägg man äter. Men gemene man har inte egna höns.

Och är man någons vän så undviker man väl att orsaka dem lidande? Framför allt så brukar jag inte äta mina vänner!

Däremot kan man ju kalla sig kattvän, eller hundvän osv om man hjälper exempelvis katter men äter kött, mejeriprodukter och ägg.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Annons:
Josefa
11/23/12, 9:52 PM
#14

#10 Sant. Men jag tror att större andel av de djuren som använts i foder till andra djur, har farit ännu mer illa än de djur som används som människoföda.

Så om man ska kalla sig för djurvän och samtidigt ha katter så borde man själv ta bössan och gå ut och jaga mat åt sina katter, så man vet att djuret dödats på bästa möjliga vis. Eller ännu hellre sätta ut effektiva snabbdödande mus/råttfällor, så att katterna får det köttet som de är gjorda för.

Andina
11/23/12, 10:50 PM
#15

Jag har inte läst svaren från övriga utan väljer att svara själv först (utan att läsa andras åsikter).

Jag tycker frågan kan vara väldigt osmaklig! För den kan uppfattas som att man är emot alla som äter djur (jag vet alltså inte än om det är så)!

Jag äter djur. Djur har alltid stått mig närmast hjärtat, i hela mitt liv. Jag slutade äta djur just av den anledningen för många år sedan. Men jag klarade inte av att ge min kropp det den behövde så efter 20 år drygt 'gav jag upp' och "lärde mig" att äta djur igen. Det var svårt - men min kropp talade om för mig, klart och tydligt, att det var det bästa jag gjort på 20 år! För min överlevnad!

Det krävs en hel vetenskap för att en människa ska kunna leva utan att äta animaliskt, och det är inte naturligt! Djur som äter djur - äter inte på vetenskapligt uträknad basis! Och människan är ett djur.

Däremot har jag en väldigt stor respekt för de djur som ger mig mitt liv! Oavsett om det rör sig om själslig näring eller fysisk näring! Jag respekterar djuren och jag tackar dem - allra ödmjukast - för att de ger mig det liv jag har!

Och jag ser det som så, att det är precis så hela livet är - i naturen äter och när vi varandra. Kan vi göra det med respekt och kärlek - så är det inte fel!

Jag vet att många vegetarianer och veganer lever på djur, utan att äta dem - men istället genom att använda andra produkter gjorda av djur, skinn, fetter o annat eller produkter som på ett eller annat sätt har krävt djurs liv eller leverne för framtställning. Men - ja, jag vet att det finns veganer som inte vill ha något av djur i sin vardag (utom som sällskapsdjur) - men det är inte alltid de funderat över hur övriga produkter som används tillverkats…

Ja, jag säger alltså, att jag gillar inte denna undersökning! För den är till för att trigga igång skuldkänslor…!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Wony
11/23/12, 10:57 PM
#16

#15 Ditt svar är så otroligt klockrent. Jag instämmer. Till fullo.

indra-bus
11/24/12, 9:28 AM
#17

De är inte naturligt att äta kött. O vi klarar oss utan. Jag har varit vegan i 25 år. O jag har prövat att äta kött. O då blir jag sjuk.

Ja slutar aldrig att för vånas av, Jag äter kött men är djur vänn.

För mig går de inte ihop hur man för hur man än vrider på de.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

indra-bus
11/24/12, 9:44 AM
#18

Veganer ändvänder inga animaliska produkter. Varken i kläder kosmetika möbler.osv.

De andvänder inte produkter som testat på djur heller.

Katter är kött ätare.

Mäniskan är allätare vilket innebär att vi kan ta upp näring från vegitabiler o animaler.

Jag äter inte mina vänner!!

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Uppkatten
11/24/12, 9:51 AM
#19

Vill själv inte äta djur, djur betyder alldeles för mkt för mig. Har inte ätit kött/fisk/fågel/skaldjur sedan 1978, äter däremot små mängder mjölkprodukter + ägg (KRAV-märkt).

Anser att människor är blandätare. Det baserar jag på att människan får B12-brist om man helt utesluter animaliska produkter ur kosten. B12-brist är ett allvarligt tillstånd. Självklart kan man äta vegankost och komplettera med syntetiskt B12, det som får mig att tveka är att syntetiskt B12 inte beter sig exakt som "vanligt" B12 i kroppen som jag förstått det. "Vanligt" B12 kan t ex lagras in i levern så att man får ett "förråd" av B12 där, så beter sig inte det syntetiska B12 vitaminet (enl. en vetenskaplig artikel som jag läste). Så hur vet vi säkert att det syntetiska B12-vitaminet beter sig "rätt" i övrigt i kroppen? Någon som vet?

Har ofta tänkt att jag kanske skulle må bättre fysiskt av att äta små mängder KRAV-kött, men skulle inte kunna förmå mig till det. Hade det funnits kravmärkt kött 1978 hade jag förmodligen valt det alternativet då, snarare än blivit vegetarian.

Men jag skulle önska att jag hade kunskaper/tid o energi att bli vegan (och att bönor etc var snällare mot magen…  Obestämd).

Om folk vill diskutera veg.mat med mig brukar jag sällan säga att "alla bör bli vegetarianer" utan i första hand försöka väcka tanken på att man kan minska sin köttkonsumtion samt välja krav-kött el liknande, med hänvisningar till hur djur hanteras/miljöpåverkan etc. Tycker mig dock ha förstått att KRAV inte alltid är en garanti för att djuren har haft det riktigt bra? Men att välja KRAV är ändå en markering från mig som kund om vad jag vill ha. Viltkött är jag tveksam till p g a hur många djur som skadeskjuts etc.

För katter är det direkt livsfarligt om matte/husse börjar servera en ren veg.mat. Däremot kunde man önska att det fanns ett bra lättillgängligt KRAV-märkt foder för katter. Går förstås att själv köpa KRAV-kött till katten o tillaga…

Stort ämne det här - där svaret inte är helt självklart. Jag avstår dock själv från kött men låter missarna äta det eftersom de verkligen behöver det. Är jag då "djurvän"? Det beror förstås på "definitionen" - men jag försöker i alla fall så gott jag kan att jobba för en djurvänligare värld. Är vi många som strävar "åt rätt håll" ger det förstås effekter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Alexej
11/24/12, 10:03 AM
#20

#19 Jättebra idé med kravmärkt hund-och kattfoder. Antar att kvaliteten på köttet i burkfodret är under all kritik. Det är säkert bra rester som inte gick att använda för människor, uppsamlade rester av äkelkött.

Ni som svarade ja på frågan svara gärna på min andra frågan varför det är okay att äta ko, gris, lamm, höns osv men inte hundar och katter. Varför ska det vara skillnad?

http://hittekatter.ifokus.se/discussions/50b07b2788f47229ac030ef0-vad-tycker-du-del-2?discussions-1

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Lena
11/24/12, 10:15 AM
#21

Svårt att svara på när det endast finns ett ja eller nej svar. Som så ofta är det inte riktigt så enkelt  - i alla fall inte som jag ser det.

Vi äter mindre köttprodukter än de flesta men är inte helt perfekta - det kan jag inte ställa mig upp och säga. Vi försöker tänka på vad vi äter och hur det varit producerat. Äter t.ex väldigt lite griskött.

Men gör dig mig till djurhatare att jag inte är 100% vegan? Jag det får väl andra svara på i så fall. Anser i alla fall inte det själv.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

indra-bus
11/24/12, 10:48 AM
#22

Sen angående hundar. Så var de hunden som sökte sig till människan o inte tvärt om.

De såg en fördel i att jobba lillsamans med oss. Att ha en hund som inte får jobba blir inte lycklig. För den vill jobba.

Att följa ett spår är de mest naturliga för den.

O jag har inte träffat  någon hund som inte gillar de. När min hund skall ut o spåra kan hon inte komma ur bilen fort nog..

O de finns ju en andledning till att de inte skall lämnas ensam för länge.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Wony
11/24/12, 10:58 AM
#23

#20 Jag misstänker att det "äckelkött" du pratar om till stor del är sådant vi människor är för petiga för att äta. Vi vill ha mört, fint kött, men har du tänkt på vad djuren i naturen äter? De får i sig senor, ben, brosk… De är inte så petiga som vi människor är.

#22 Det är viss skillnad på deras naturliga behov, och det vi avlar dem till.

Sidentass
11/24/12, 11:06 AM
#24

Mitt svar blev ja. Men jag måste säga att det känns inte alls rätt att äta kött eller fisk. Nu äter jag mycket vegetariskt och föredrar det rent smakmässigt också, borde lägga av helt med köttätandet i tanke på djuren..

indra-bus
11/24/12, 11:36 AM
#25

# 23 Vad är de som vi onaturligt avlar fram??

Där imot raskatt aveln är väldigt onaturlig.Katter har inte något behov av att sitta i en pyntad bur o vinna rosetter till uppfödaren.

Katten vil vara på sitt revir hunden vill vara med överallt.

Sen att avla fram katter med olika temprament är oxåbara för människans skull devill ha en lugn katt som ligger i soffan o inte förstör något.

Tror inte heller de bett om för korta ben, lång päls som tovarsig som de inte klarar av att sköta själva. eller en näsa så de knappast får luft födas utan päls så de måste ha kläder, att födas med nedsvända öron, katter utnytjar hörseln mäst av dess sinnen. För att lockalisera bytet o en fara då de faktiskt oxå kan bli byte åt större rov djur.

O de som går i taket för att en katt blir mat år en räv eller blir skuten av en jägare o själv jagar andra djur för att äta är dubbel moral av högsta klass.

Att andvände produkter som är testade på tex katter o sen hjälpa hemlösa. Märkligt.

Kanske överskottet ska ändvändas till djurfösök??

I stället för att föda upp dem sälja dem, känna pegnar på de. Är en fråga alla borde ställa sig.

Nu fick jag säkert många ovänner men detta står jag för..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Hesat
11/24/12, 1:07 PM
#26

Frågan är mycket generaliserad i mitt tycke. Kan i så fall en människa ens äga en katt och säga sig vara djurvän? Det är ett val att skaffa en katt oavsett anledning och därav bidrar kattägaren till denna köttindustri. Går man efter en sådan hård linje går det inte att vara djurvän enligt den standarden ena sekunden och sedan kasta ner ex. Bozita i kundvagnen.

Det är svårt att veta var gränsen ska dras för begreppet djurvän. Mediciner innehåller dels djurgelatin samt är framtagna genom djurförsök. Kläder i tyg som tillverkas under horribla förhållanden i U-länder och för med sig lidande för både människor och djur. Gruvdrift, vattenkraft, kärnkraft osv. Listan kan göras lång på vad som drabbar djur i människans jakt på bättre leverne.

Jag anser att det finns god djurhållning bortom det massproducerade kött vi vanligtvis återser i butiker. Även det är ett val. Vi har turen att bo i närheten av en riktig saluhall som säljer närproducerat, kravmärkt kött. De vet exakt vilken gård och bonde som köttet kommer ifrån, var och hur djuret slaktats osv.

Allt är relativt och vi har endast vår egen kunskap och rättsnöre att gå efter. Jag anser mig själv vara en djurvän med modifikation, eftersom vi alla mer eller mindre åsamkar djur lidande. Det viktiga är att vi uppmärksammar missförhållanden och ställer krav som konsumenter, samt minskar köttintaget som i dagsläget är på tok för högt i mitt tycke.

Medarbetare - Halloween.ifokus

[RadioMG]
11/24/12, 1:13 PM
#27

Jag tycker trådskaparen är fjantig. Hela tråden har spårat ut och det har blivit löjligt.

Äter du kött så är man inte djurvän..
Sedan kommer det upp en undersökning till. Om du äter kor, varför inte katt? Fjantigt!

Vi i Sverige är inte uppväxta med att äta "husdjur", men om det skulle bli en kris för mig där katt var utvägen så hade jag tagit den, djurvän eller ej..

Fråga en Kines, de äter allt…

Annons:
indra-bus
11/24/12, 1:22 PM
#28

#27 Fjantig?? Tog argumenten slut? Var spårade tråden ur? Detta anser jag är en fråga som bör tiskuteras.

Då de finns massor av djur som far illa i kött industrin.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[RadioMG]
11/24/12, 1:25 PM
#29

Visst gör det! Men att bli anklagad för att inte vara djurvän för att man äter kött?!

Sedan komma med en ny tråd där det står, om du äter kor, varför inte katt?

Sedan alla dessa "djurvänner" som åker till minkfarmar och släpper ut djuren till en säker död och prompar med att vara djurvän… yeah!

Alexej
11/24/12, 1:28 PM
#30

#29 Typisk reaktion av någon som saknar logiska argumenter men jag antar att du är i trotsåldern.

Andra brukar inte svara eller ens vara på en sajt där man inte gillar frågorna.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[RadioMG]
11/24/12, 1:29 PM
#31

Lika logiskt som att sätta upp en undersökning där man idiotförklarar folk för att leva.

Smullis
11/24/12, 3:13 PM
#32

Jag håller på att sluta äta kött nu, vill känna mig som en äkta djurvän vilket jag absolut inte anser att man är om man äter kött. Då äter man ju sina vänner, och man hör ju själv hur konstigt det låter!

Så nej, jag tänker sluta med det. Dessutom är "nötköttshandeln" ett av de största miljöproblemen vi har och jag bryr mig om miljön och naturen!

Tack för mig.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Wony
11/24/12, 3:28 PM
#33

#30 Man kan mycket väl ifrågasätta frågor, även om man inte gillar dem. Man kan svara på frågorna även om man inte gillar dem. Det har inget att göra med saken.

Jag läser dagligen i tidningen om krig, våldtäkter, mord… Inte gillar jag det på något sätt, men jag läser tidningen ändå. Snälla du, alla flyr inte med skygglapparna på från sådant som de inte gillar!

Tarotstollan
11/24/12, 7:12 PM
#34

Jag valde Ja alternativet. Jag försöker att välja bort så mycket i  animalväg det bara går.
Köper quorn produkter och sådana vegetariska produkter.

Det är när man blir bortbjuden som problemen uppstår.
Om jag bjuder hem folk jag inte känner väl, frågar jag alltid i förväg om det är något de inte äter eller är allergiska mot.

Men alla gör ju inte så, tyvärr!
Har varit hemma hos folk som köpt hem kräftor bara för att jag skulle komma, men där tackade jag nej direkt.
Är av den principen att har jag inte ätit det innan, behöver jag inte börja äta en ny djurart nu.
Låter dumt, jag vet.

Om jag blir bjuden på animaliskt försöker jag undvika att ta av det. Försöker hålla mig till potatis/ris/pasta, sås och grönsaker.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Alexej
11/24/12, 7:57 PM
#35

Många intressanta kloga svar!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[sakring]
11/24/12, 9:22 PM
#36

Ja jag anser att man kan var djurvän och äta kött. Vill man rädda livet på hemlösa katter  och ge dem köttbiprodukter som mat och kalla sig för djurvän så tycker jag att man kan vara det om man själv äter resten av djuren.

Personligen så kallar jag mig själv inte för djurvän.

Alexej
11/25/12, 8:02 AM
#37

#31 Anmärkningsvärd att dina första inlägg på Hittekatter handlar om att ifrågasätta och kritisera en tråd.

ANM: Inlägget redigerat då det kan uppfattas som personangrepp. // Lena - Sajtvärd

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[RadioMG]
11/25/12, 1:01 PM
#38

Har jag trampat på din lilla öma tå? Som du ser så svarade jag på undersökningen och därmed poppar det upp när någon skriver här. Att jag sedan följer tråden och läser den och svarar spelar väl ingen roll om det är första eller andra gången?

Jag behöver inte ens vara medlem på sidan för att svara, jag har väl rätt att hoppa mellan olika sidor hur jag vill? Det är ju det som är det absolut bästa med iFokus.

ANM: Inlägget redigerat då det bryter mot våra Skrivregler. Det är inte tillåtet med personangrepp! // Lena - sajtvärd

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Smullis
11/25/12, 2:34 PM
#42

Håller med om att tråden är anklagande till viss del, men jag kan ändå tycka att man inte är 100% djurvänlig om man faktiskt ÄTER djur. Klart man kan gilla djur och så, men inte direkt är man nån djurvän enligt mitt tycke. :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Smullis
11/25/12, 2:34 PM
#43

Ska står djurvän

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[RadioMG]
11/25/12, 2:38 PM
#44

Fast vi är uppväxta med att nötdjur är vår mat. En kines tex äter allt de kan komma över och slänger oftast inget på ett djur. De är uppväxta med det. För oss är hund och katt ett husdjur. Så är jag uppväxt och lärd. Jag är djurvän och värnar om djuren. Men fortfarande är nötdjur mat för mig, för att jag ska överleva. Min kropp ska inte utsättas onormalt med enbart växter för att jag själv ska räkna mig som djurvän.

Smullis
11/25/12, 2:46 PM
#45

Enda djuren jag ser som mat är havsdjur och "foster" som ägg och rom :P Men försöker minska även på det. Tycker det är så synd att djur ska få lida för att vi vill ha dem i vår middag när vi klarar oss utan det. Skulle ju vara en sak om vi var tigrar, de MÅSTE ju äta kött, men inte vi. Vi har slut på någons liv för vår egen njutning, hur låter det? Då tycker jag inte att man är äkta djurvän :P Men jag säger inte att man inte kan gilla djur och värna om dem för det.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Lena
11/25/12, 2:52 PM
#46

Jag har i egenskap av moderator varit inne i denna tråd och redigerat vissa inlägg och helt tagit bort några. Primärt för att det bröt mot våra regler. Sekundärt för att de svarade på ett sådant inlägg som jag tagit bort.

Vill påminna om att det inte är tillåtet att gå till personangreppiFokus. Läs gärna om våra regler HÄR!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[RadioMG]
11/25/12, 2:52 PM
#47

Men rom är ju djurplågeri. De tar upp fisken och trycker ut rommen för att sedan kasta i fisken igen, oftast!

Vi människor är inte skapta för att enbat äta växter. Vi har ätit djur sedan skaparens begynnelse.

Jag anser inte att jag äter kött för att njuta, det hör till min överlevnad.

Smullis
11/25/12, 2:58 PM
#48

#47 Usch det har jag aldrig vetat :( tack för upplysningen! Tänker sluta äta sånt nu. Vi har haft en utvecklad blindtarm vilket tyder på att vi varit växtätare förr. Vi är allätare och överlever fint utan att äta djur.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Annons:
[RadioMG]
11/25/12, 3:01 PM
#49

Lena: Ska du sköta ditt jobb så gör det ordentligt isf. Jag ser inlägg #37 som ett personligt påhopp!

Smullis: Säger vem? Finns det någon forskning som säger att vi klarar oss enbart på växter? Och då menar jag inte att vi ska äta en massa tabletter för att få i oss näring vi får genom kött.

Du skriver "Vi har haft..", vilka pratar du om då? För jag ser människa som människa. :)

Smullis
11/25/12, 3:05 PM
#50

#49 Sa min NO lärare xP Bönor innehåller mycket protein, tofu, soyaprodukter osv. Fast soyaprodukter sägs inte vara så snälla mot miljön (?) Man klarar sig bra! Man behöver inte vara vegan, vegetarian är bättre än att äta riktigt kött, så ägg osv.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Lena
11/25/12, 3:07 PM
#51

#49 På gränsen möjligen. Dock inte alls av samma kaliber som det som du sedan skrev. Det var rejält över gränsen.

Har dock redigerat även det nu då det var en onödig formulering i sammanhanget.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[RadioMG]
11/25/12, 3:10 PM
#52

hehe, okej! Hen har förstås rätt?!

Vi kommer inte mycket längre här men jag ser mig inte som en ond människa för att jag äter kött för att överleva och jag tåler inte att folk kallar mig för icke djurvän bara för att jag är uppväxt med kött, det ligger i min natur.

Det finns ingen här somm vet hur jag behandlar mina djur så jag ser det hela som anklagelser… Men men, jag drar mig ur tråden så ni får lugn och ro, personligen tycker jag hela tråden borde raderas eftersom jag ser det som rent provocerande och påhopp.

/Fridens

Smullis
11/25/12, 3:13 PM
#53

#52 Jag tror inte någon ser dig som en ond människa här och jag tror säkert att du tar hand om dina djur bra då du skriver det själv :) Det där med köttätandet handlar bara om vilja. Vill man, så kan man! Sen är det ju inte alla som faktiskt vill och det undrar jag varför. Trevlig pratstund :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Lena
11/25/12, 3:19 PM
#54

#52 Det är inga problem att ha olika åsikter i en sådan här fråga. Man kan även känna olika inför en frågställning. Om vi bara tänker på att inte gå över gränsen när vi skriver går det finfint att diskutera.

Sedan finns det inga absoluta sanningar heller.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[sakring]
11/25/12, 5:30 PM
#55

Vanlig kaviar är torskfiskars rom som man äter. Det är inget som man slänger ned tillbaka i havet. Löjrom däremo är ett rovfiske då det endast är rommen som man är intresserad av resten av fisken går till djurfder.

Personligen så tycker jag att denna kaviar från löja är övevärderad och äte den inte.

Annons:
Smullis
11/25/12, 5:36 PM
#56

#55 Tyckte också det lät konstigt, sökte runt lite på nätet men hittade inget fel med kaviar, så det tänker jag fortsätta äta.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Uppkatten
11/25/12, 5:59 PM
#57

Vi klarar oss bra utan att äta kött, men vill vi inte äta mat med animaliskt ursprung alls så får vi B12-brist om vi inte tillför syntetiskt B12-vitamin.

Det indikerar att människan är gjord för att äta kött/fisk/ägg/skaldjur o s v, då vi alltså utvecklar ett mkt allvarligt bristtillstånd om vi försöker leva en längre tid på en ren vegankost utan att tillföra syntetiskt B12.

En variant är förstås att utesluta kött men att äta små mängder av t ex ägg o mjölkprodukter (vilket varit mitt eget val sedan 1978). Eller att äta vegankost men tillföra B12.

Personligen tror jag att vi når störst effekter för djuren o miljön om alla minskar sin köttkonsumtion (t ex från kött 3 ggr per dag till 3 ggr per vecka).

D v s den sammanlagda effekten för djur och miljö blir större om alla minskar sin köttkonsumtion än om ett mindre antal av oss blir veganer. Det är också betydligt lättare att minska sitt köttintag än att helt avstå från den mat som man är van vid att äta.

Och har man väl börjat minska sitt köttintag och hittat goda vegetariska alternativ, så kanske det känns både enkelt och självklart att successivt minska sitt köttintag ytterligare (till gagn för djur och miljö)?

Men personligen förstår jag inte att någon kan VILJA äta djur.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Wony
11/25/12, 6:07 PM
#58

#57 Mycket klokt!

Jag själv äter inte kött ens tre gånger per dag (fast jag skulle inte ha problem att göra det direkt…) utan snarare en gång per dag. Men så beror det också lite på vad för kött man äter och i vilka mängder. Ekologiskt, lokalproducerat kött i små mängder eller massproducerat kött från en producent någonstans långt bort där man kanske har mycket sämre djurskydd än vi har?

Här i huset äter vi numera lokalproducerade ägg från frigående sprätthöns. Mycket godare, samma pris eller billigare, och man vet att djuren har det bra. Jag önskar bara att vi kunde hitta en lokal bonde att köpa vårat kött från också. Det hade varit toppen, men i dagsläget mer eller mindre omöjligt.

Här i huset tycker vi om quornprodukter t ex, och äter det någon gång varje månad. Det är också en sak man kan göra om man vill.

Som sagt, jag själv har extremt svårt att utesluta kött och andra animaliska produkter ur min kost. Bland annat då min mage väldigt ofta säger ifrån av olika anledningar. Med kött har jag inte alls samma problematik som om jag skulle utesluta det helt och hållet. Sedan så är det ju som du säger, att man måste ersätta B12 med syntetiskt B12 om man inte äter kött/ägg osv. Jag är inte helt säker på att tillverkning av syntetiskt B12 är särskilt bra, den heller…

Smullis
11/25/12, 6:18 PM
#59

#57 Ja, mycket klokt sagt!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Silvestris
11/25/12, 7:41 PM
#60

Ja, det kan man. Förutsatt att man väljer noga vad man stoppar i sig för animaliska produkter.

Vi äter huvudsakligen vegetariskt, men även vilt (hemmaskjutet) och lite KRAV-producerat kött.

Har man katt kommer man ju inte på något sätt undan att man behöver kött i någon form eftersom katten behöver kött i sin mat. Anser man då inte att det går att vara djurvän om man stödjer djurindustrin kan man alltså inte vara kattägare och djurvän.Skrattande

Slashignore
11/25/12, 8:37 PM
#61

Onödig fråga. Men jag svarar Ja.

Alexej
11/25/12, 8:52 PM
#62

#47 Jag anser inte att jag äter kött för att njuta, det hör till min överlevnad.

Konstigt att det finns folk som fortfarande lever trots att de inte äter kött…Förvånad

#61 Onödig fråga? Som du se har folk svarad olika så då finns det olika åsikter. Frågan är ställd som diskussionsmöjlighet och kanske för att medlemmarna funderar över begreppet djurvän. Så jag ser det inte som en onödig fråga för då vöre ditt svar ju också onödigt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Uppkatten
11/25/12, 9:13 PM
#63

Jag tycker det är bra med frågor som får oss alla att fundera "ett varv till"! Det kan också vara nyttigt att lyssna till hur andra tänker och resonerar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Slashignore
11/25/12, 10:42 PM
#64

Jo men det är onödigt eftersom det enda som händer om man ställer sådanna här frågor är att folk blir ovänner. För ALLA har sin egna syn på sånt här. Min kompis som är vegetarian tycker att hon älskar djur så himla mycket mer än mig och att hon såklart är en mycket bättre djurvän. Men jag som äter kött, och funderar på att skaffa jaktlisens + tagit hand om ett antal avlivningshotade djur genom åren trots att jag bara är 19…. jag är inte alls en djurvän? Sånt sårar ju mig? självklart!?

Jag har ägnat 6 år av min uppväxt åt en travhäst som var helt omöjlig men som jag räddade och la ner all min kärlek och tid på tills hon blev en underbar ridhäst, då är det enda jag får höra att jag inte alls är en djurvän. Vad är jag då? Min hittekatt som jag nu har tagit hand om i 5 år och som är mig kärast om hjärtat. Skulle jag bara låtit honom avlivas istället för att ta honom för jag kommer ändå få en stämpel som "Icke djurvän" för att jag någon gång ibland dricker mjölk eller äter kött?… Ne jag tycker det är mer som spelar roll än om man äter kött eller inte. Så det är en onödig fråga, eftersom det är en individuell fråga.

Alexej
11/26/12, 8:32 AM
#65

#64 Det är precis det jag är ut efter.

För mig har djurskydd med respekt att göra, respekt för andras liv. Varför jagar och dödar? Eftersök har inget med det att göra, det är en nödvändighet. Varför ska vi människor föder upp djur för att bestämma sedan: Nu ska du dö för jag vill äta dig? Är man då en djurvän? Alla djur vill leva ett bra liv men det är sällan de får göra det och framförallt inga köttdjur. Och det är vi människor som utsätter djur för vanvård och det är vi människor som kan sätta stopp för det. Idag är det massdjurhållning för människor vill ha billig kött men massdjurhållning betyder alltid lidande för djur. Därför undrar jag hur mycket dubbelmoral det innebär att äta kött och kalla sig ändå för djurvän?

En möjlighet att stoppa massdjurhållning är att sluta äta kött.
En annan möjlighet är att bara äta kravmärkt kött men det är inte många som har råd för det.

Så hur stoppar man massdjurhållning som djurvän?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Linnea
11/26/12, 10:11 AM
#66

#65 "Alla djur vill leva ett bra liv men det är sällan de får göra det och framförallt inga köttdjur."

Vet du hur kor lever egentligen? Köttdjur går i de flesta fall på lösdrift idag och kan gå ut och in som dom vill. Dom kor som har det sämst är ju fortfarande mjölkkorna. Dom tur är så är det många nuförtiden som har karusell- eller robotmjölkning vilket innebär att korna är lösa i stallet. Tyvärr säger ju reglerna att de enbart måste vara ute på sommaren men dom får ju röra sig iaf. Värre är det för dom kor som fortfarande står uppbundna i ett stall halva året. Att det fortfarande är tillåtet är ett mysterium..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Jessicahagstrom94
11/26/12, 10:33 AM
#67

Jag måste hålla med om att man inte ignorerar hur alla djur mår om man är djurvän till 100%, jag tycker det är riktigt fruktansvärt det många djur får utstå för att vi ska få mat, därför borde vi alla kämpa för att djuren som slaktas och blir köttprodukter som finns i butikerna ska få må bra hela livet och även får dö en snabb smärtfri död.

Jag blir ledsen av att veta att djur mår dåligt pga människor, det är så grymt och orättvist, finns inget värre på denna planet i mitt tycke.

men vegetarian vet jag inte om jag skulle klara av att vara.. hatar nämligen sallad och såna saker.

Alexej
11/26/12, 10:33 AM
#68

#66 Kopierar in:

Drygt hälften av korna i mjölkindustrin hålls fortfarande bundna under större delen av året. Beteskrav betyder att alla ko förutom tjurar och kalvar under 6 månader ska kunna vara ute under minst 6 timmar 2-4 månader beroende på var djuret finns. Men myndigheter hinner inte kontrollerar om korna verkligen kommer ut.

Beteskravet är något som bönderna och deras riksföreningar som Sveriges Mjölkbönder vill få bort för de anser att det är för mycket arbete för bönder med stora besättningar

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Linnea
11/26/12, 10:38 AM
#69

#68 Precis och det är ju mjölkkorna detta gäller, inte köttdjuren..

Tycker det är fruktansvärt att dom vill ta bort beteskravet, dom kan ju iaf inte vara djurvänner.. Har man så stor besättning att man inte kan släppa ut sina djur så får man minska ner antalet djur, precis som alla andra djurägare.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Hesat
11/26/12, 11:31 AM
#70

Jag tror att det största problemet är konsumenternas krav på billigt kött. Om vi som är köttkonsumenter helt gick över till att endast köpa svenskt kött och bojkottade importen från Danmark, Tyskland, Irland osv. så skulle det vara ett (litet) steg i rätt riktning eftersom pristrycket från utlandet då minskar. Idag pressas priserna för att hålla samma billiga pris på svenskt kött och då får djurhållningen lida.

Själv kan jag som jag skrivit tidigare helt avstå från att handla massproducerat kött men jag har full förståelse för att andra har mindre tid och pengar till detta. Jag äter hellre en mindre men dyrare köttbit eller "sämre" del av djuret och kompenserar med aminosyror från andra livsmedel (grönsaker, rotfrukter osv.) än att köpa en större kvantitet av massproducerat kött.

#69 Håller helt och hållet med ang. beteskrav. Jag tycker att det är otäckt med så pass stora besättningar att djurens basbehov åsidosätts.

Medarbetare - Halloween.ifokus

Slashignore
11/26/12, 4:54 PM
#71

Men vad är det egentligen som vegetarianer och andra (som är emot förtäring av kött) är emot? Är det just fakta att folk äter djur? (hur de än har fått tag i det…) Eller är problemet att djuren vi äter har haft det så dåligt under sitt liv? Och att de föds upp av just EN anledning, att bli mat. Jag tycker mig ofta höra att enda argumentet är att de har det dåligt. Och det håller jag med om! Och det är något som jag är ivrig om att ändra på. Därför jag hellre äter kött som jag vet sprungit fritt hela sitt liv och sedan skjutits av en av mina bektanta som har visat djuret respekt…. T.ex. Älg, råddjur o.s.v

Men det är bara min åsikt och hur jag ser på saker och ting. Om jag kunde få välja så skulle jag inte äta kött utan skulle gärna se att vi kunde börja "odla" konstgjort kött. Hade varit hur underbart som helst!

Smullis
11/26/12, 5:05 PM
#72

#71 Tycker också att "odlat" konstkött verkar superbra! Det jag inte gillar med köttätandet är mest att många köttdjur inte har det bra, oekologiskt nötkött är miljöfarligt och att vi helt enkelt inte BEHÖVER äta kött! Man borde minska köttätandet till iallafall 3 ggr i veckan. Många äter kött till varje måltid. Sen är det ju så onödigt att döda sååå himla många djur för att EN person ska få äta kött tills det att den personen dör. För att en person ska få sitt kött varje dag, när vi inte ens behöver kött varje dag, dödas det så många stackars djur. Och då får man tänka på att vi lever många på denna planet!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Alexej
11/26/12, 6:19 PM
#73

#71 Anledningar till att sluta/minska köttkonsumet är nog ganska individuellt.

Många gör det pga djurens vanvård. Idag har de flesta internet och alla har nog sett hur djuren har det-också på svenska gårdar.
Andra vill principiellt inte äta likdelar.
Andra gör det av hälsoskäl eller pga klimatförändringar genom jordbruket:

  • Varje kilo nötkött förbrukar 100 000 liter vatten om man räknar in produktionen av foder.
  • 9 miljoner kg kött slängs i svenska affärer varje år. Det är 30 000 kor, 100 000 grisar.
  • Idag orsakar mjölk- och köttproduktionen 18% av de globala växthusgasutsläppen.
  • Miljögifter koncentreras i kött och fisk
  • 4 000 m2 åkermark kan producera 9 000 kg potatis på ett år men bara 70 kg kött.
  • Köttproduktionen är en av anledningarna till att regnskogarna skövlas.
  • Forskningen visar bl.a. att vegetarisk diet minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Enligt en amerikansk rapport löper vegetarianer 30-50% mindre risk att drabbas av cancer.
  • Om alla människor var vegetarianer skulle jorden kunna föda 5 gånger fler människor! Det går nämligen åt 5 gånger mer land för att ge föda åt köttätare än det gör för att föda vegetarianer.
  • Det går åt 10-50 kilo vegetabiliskt protein för att producera ett kilo animaliskt.

osv osv osv:)

Odlad kött:
Dagens djuruppfödning för köttproduktion innebär flera nackdelar, såväl etiska som miljömässiga. I detta arbete undersöks möjligheten att i laboratoriemiljö producera kött i syfte att delvis ersätta traditionell köttproduktion. Grunden är att låta muskelstamceller växa utanpå mikrosfärer av stärkelse. Allteftersom stamcellerna delar sig startar en mognadsprocess där stamcellerna utvecklas till muskelceller; in vitro kött. Vidare undersöks möjligheten att tillväxtstimulera muskelcellerna med hjälp av elektrisk pulsstimulering. Genomförda experiment visar att det är möjligt att odla muskelstamceller på stärkelsesfärer, vilket öppnar nya vägar för odlat kött som en framtida födokälla.

http://www.chalmers.se/sections/aktuellt/chalmers-open-journal/sok-artikelarkivet/odlat-kott

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Smullis
11/26/12, 6:24 PM
#74

#73 Otroligt bra skrivet! Om det där inte får en att haja till, vet jag inte vad jag ska säga..

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Wony
11/26/12, 6:36 PM
#75

Något jag reagerar på är mängden kött som slängs - uppenbarligen äter vi inte lika mycket kött som produceras. Alltså borde produktionen följa efterfrågan, vilket den inte gör. Bara det är skevt. Hur vi ska kunna minska det är en bra fråga dock. Säga åt bönderna att "hörni, vi svenskar äter inte så himla mycket kött, kan ni sluta producera?"

Sedan hoppas jag att intentionen med att få hela jordens befolkning att bli vegetarianer inte är att vi ska kunna bli många, många fler. Jag ser andra faror då, som fler pandemier, bland annat. Men det är kanske lite off topic. Ändock en av mina reaktion på faktan som presenteras.

[sakring]
11/26/12, 7:47 PM
#76

Men tänk ändå på alla katter som får köttbiproduktern av vår konsumtion. Ska de ge sig ut och fånga gnagare och fåglar har ni tänkt eller…..

Annons:
Katthemsmatten
11/26/12, 10:47 PM
#77

Tänk vad enkelt livet vore om allt gick att sammanfattas i ja eller nej, svart eller vitt. Livet är fyllt av gråskalor och det finns inget enkelt svar på någon fråga. Dessutom har människan varit blandätare sedan urminnes tider. Se på våra tänder.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[sakring]
11/26/12, 10:50 PM
#78

# 77 Ja vi är som grisen, allätare!

Alexej
11/27/12, 8:53 AM
#79

#75 Det är mängden kött som slängs av affärer pga datumet för hållbarheten.

En beskrivning varför människor egentligen inte är köttätare: Vi är alltså anatomiskt sett växtätare, herbivore, med tanke på vårt långa tarmsystem, att vi har blindtarm (som köttätandet förstör), att vi saknar rovdjurständer och klor, att vi andas genom kroppsporer, att våra käkar även kan röra sig i sidled för att mala spannmål, att vi har platta kindtänder, att vi har välutvecklade salivkörtlar, att vi har basisk saliv, att vi har 20 ggr svagare magsyra än köttätande djur, osv…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Andina
11/27/12, 9:44 AM
#80

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Alexej
11/27/12, 10:15 AM
#81

Kollade bara din första länk och där står det att människor inte kan överleva utan animalisk protein?

Ja, hela LCHF-dieten kräver kött helst morgon-middag-kväll. Inget som jag anser är nyttigt. Äter hellre ett äpple än bacon när jag vill banta. Vet att folk har gått ner i vikt av LCHF men jag tror inte att det är bra för kroppen framförallt inte i längden.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Andina
11/27/12, 10:33 AM
#82

(LCHF-dieten är en kosthållning, inte en bantningsdiet - men diskussionen om lchf var inte mitt syfte med att lägga in länkarna. Men vill man diskutera den så bör man också lära sig lite mer om den, så att man vet vad man pratar om.)

Utan syftet var just diskussionen om huruvida människan är växtätare eller köttätare, eller både och - ursprungligen.

Det finns många intressanta länkar i trådarna också, varav en del forskningsresultat. Ju mer man tittar på forskningen och resultaten därifrån, så ser man att det kanske inte alls är så självklart att människan är växtätare…

Jag vill helst veta så mycket som möjligt, så att jag slipper grunda mina påståenden på just vad jag tror. Och jag önskar att de som gärna diskuterar försöker ta reda på så mycket som möjligt också - annars blir det gärna pajkastning av diskussionerna eftersom de då mer bygger på tro och personliga åsikter än "fakta".

Ofta vill man inte riskera att få sin ståndpunkt ändrad och därför vill man inte läsa det som inte stämmer med ens egen åsikt.

Nej, jag är alltså inte alls övertygad om att människan ursprungligen är växtätare, vilket jag också trodde när jag var yngre… Men ju mer jag försökt lära mig desto mer ser det ut som att jag kanske inte hade helt rätt. Det ser snarare ut som att människan är blandkostare när man gluttar in lite i forskningsvärlden…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Alexej
11/27/12, 10:57 AM
#83

Det med blandätare kan jag köpa men det är inte länge sedan att folk inte hade tillgång till kött varje dag. Förr fanns det bara småbönder och de slaktade kanske en gris till jul. Folk i stan hade inte heller råd att köpa kött varje dag.

1960 åt vi ca 12 kilo kött/år nu är det ca 85 kilo.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Wony
11/27/12, 11:09 AM
#84

#75 Fast att utgångsdatumet nås är ju ett tecken på att vi inte köper köttet? Hur hamnar det i butikerna om inte genom att man producerar det? Om butikerna måste slänga, borde de köpa in mindre, och bönderna producera mindre.

För övrigt är det inte alltid som köttet faktiskt är dåligt fastän bäst före-datumet är nått. Men riskerna ökar ju onekligen ju äldre köttet blir, så man bör ha en del kunskaper om hur man tillreder det säkert.

Alexej
11/27/12, 12:30 PM
#85

Men affärerna slänger inte pga överproduktion utan för att erbjuda kundarna så brett sortiment som möjligt men det är ju omöjligt att planera i förväg hur mycket och vad kunderna kommer att köpa. Men ett otroligt slöseri med andras liv.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Wony
11/27/12, 12:39 PM
#86

Men det är ju en sorts överproduktion! Om affärerna köpte in färre enheter av de olika sorterna (alltså erbjuda samma utbud) istället för större mängder av de sorterna så skulle de slippa slänga så mycket. Och finns det inte så mycket kött att köpa, finns det inte heller så mycket att slänga. Många kan tänka sig att köpa en annan sort om den de ville ha är slut.

Tänk dig att varje butik väljer att köpa hem ett kilo mindre av varje sorts kött som erbjuds, varje gång de beställer. Räknar man ihop alla butiker i hela landet så blir det en hel del kött som inte skulle gå till spillo. Kött som aldrig skulle bli, just det, kött.

Det kan inte enbart vara konsumentens ansvar, för det finns så många fler länkar i kedjan.

Uppkatten
11/27/12, 1:24 PM
#87

#79 Men om vi anatomiskt sett är växtätare varför får vi då B12-brist om vi lever på sådan kost?

Indikerar inte just vår oförmåga att få i oss B12 via en strikt vegetarisk kost (vegankost) att vi är just "blandätare"?

I övrigt håller jag med om att vi äter alltför mkt kött, slänger alltför mkt kött, att djurhållningen ofta inte är försvarbar, att det här med långa djurtransporter är under all kritik, att köttproduktion är ett gigantiskt miljöproblem mm, och väljer själv bort kött/fisk/kyckling/skaldjur helt etc.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[RMSLiners]
11/27/12, 2:03 PM
#88

Jag rösta ja för här sitter en fd vegetarian som gick över till kött ett år sedan. Anledning, min kropp klarade inte av att vara vegetarian. Jag fick järnbrist, vitaminbrist, lågt blodtryck, trötthet osv och det spela ingen roll om jag åt kost tillskott eller dylikt.

Människan är varken köttätare eller växtätare, vi är allätare.

Alexej
11/27/12, 2:04 PM
#89

#86 Så sant!

#79 Kopierar in:

Det finns emellertid annat som animaliska produkter innehåller och som en vegan kan riskera att få brist på. Det är främst vitamin B12 som nämns, ett vitamin som vi behöver i ytterst små kvantiteter. Brist kan leda till en sorts blodbrist, perniciös anemi, men det är mycket ovanligt att man får det om man inte har en störd upptagningsförmåga. Vitamin B12 finns dock inte bara i animaliska produkter, som det ibland påstås, utan det finns även i små mängder i mjölksyrade produkter (t ex surkål) och groddar och i god mängd i vissa alger.

…Inte heller uppvisade någon av veganerna någon som helst brist på vitamin B12.

http://hem.fyristorg.com/joint/kostinfo/veginneh.htm

Jag måste ta Betolvex (ren vit B12) ändå med eller utan köttintag pga sjukdom så jag har nog ingen brist;)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mona22
11/27/12, 2:13 PM
#90

Jag det tycker jag man kan vara om man köper kött där djuren haft en vettig uppväxt.

äter inte kött så ofta men när det blir så är det frigående grisar, kor och hönor. har tur att ha en lanthandel i närheten som föder upp på bra sätt. Lite dyrare men bättre för djuren.

Den extrema uppfödningen av grisar där de står på varandra är inte okej och man är inte djurvän om man accepterar det och äter dem.

Annons:
Silvestris
11/27/12, 3:04 PM
#91

#82

Med dagens molekylära metoder råder inga som helst tvivel om människans ursprung och vi härstammar från primater vars huvudsakliga föda utgjorts av vegetabilier, men till viss del även av kött. Ser vi på tex. schimpanserna äter de huvudsakligen växtbaserad kost, men de utökar den med kött när tillfälle ges.

Våran anatomi och fysiologi talar sitt tydliga språk: människan är allätare med tyngdpunkt på vegetabilier. Vi har inte långa tarmar som får (vilket inte förväntas av allätare) men vi har betydligt längre tarmar än köttätare. Vi har flata tandytor och käkar som rör sig sidledes vilket klart indikerar växtätare (köttätare har spetsiga tänder i saxbett och käkarna kan inte röras i sidled) osv.

Jag vet att LCHF-rörelsen gärna vill försöka få det att framstå som att vi alla är inuiter (istället för att framhäva att inuiternas extrema kost är en evolutionär anpassning), men en stor del av den forskning LCHF-rörelsen baserar sin "fakta" på är studier från den amerikanska köttlobbyn (som på allvar menar att amerikanarna äter FÖR LITE kött).

Och sedan en liten tankeställare: även om LCHFarna på något revolutionerande sätt skulle lyckas bevisa att människan faktiskt är gjord för att huvudsakligen äta animalisk föda… är det försvarbart att äta sådan kost när vi vet att den köttindustri som krävs för att förse människan med så mycket kött och mejeriprodukter är den största bidragande orsaken till de skadliga växthusgaserna vi har idag? Kan vi helt tryggt bara köra klimatet i botten och ta kål på antagligen oss själva och miljoner av andra arter?

#86

Problemet är väl att butiker inte själva bestämmer hur mycket de får köpa in. De flesta terförsäljarna av kött har minimigränser. Tex. att du måste köpa minst en låda skivad fläskkarré (typ 6 förpackningar). Det är såklart ett system som kan förändras, men att det ser ut som det gör idag beror inte bara på butikerna. Små butiker är väldigt noga med att försöka att inte ta hem mer än de säljer, av rent ekonomiska skäl. Tyvärr motarbetas små butiker av grossisterna som försöker pracka på butikerna så mycket som möjligt delvis genom att sätta upp minimibeställningar.

Uppkatten
11/27/12, 3:16 PM
#92

#89 Den mängd B12 som finns i icke-animaliska produkter är så pass ringa att den inte kan anses täcka behovet. Inte ens om man satsar stenhårt på att äta alger!

Det är alldeles sant att vi behöver ytterst lite B12/dygn. MEN det innebär INTE att vårt INTAG kan vara litet. Det är nämligen vanligt att vi har svårt att TA UPP vitamin B12 i vår tarm i tillräcklig utsträckning.

Det handlar alltså dels om hur mkt B12 vi får i oss, men också om vår förmåga att ta hand om det B12 vi får i oss.

Jag ser i min egen bekantskapskrets att B12-brist är relativt vanligt, både bland vegetarianer och bland icke-vegetarianer. B12-brist är dessutom vanligare bland äldre än bland yngre.

B12-brist kan bl a leda till nervskador som i sin tur kan bli bestående. Inte att leka med alltså!

Perniciös anemi är en särskild typ av B12-brist.

Den undersökning du hänvisar till gjordes på 1970 talet. Den är alltså mkt gammal! På den tiden hade man inte alls tillgång till de tester som finns i dag när det gäller att mäta B12-brist (i dag tas flera olika prover som man "väger ihop"). Veganerna i den aktuella studien var endast 11 stycken och de hade levt på vegankost i 3-30 år. Det handlade alltså om mkt få individer - alldeles för få för att man ska kunna generalisera resultatet utfrån den aktuella studien! Äter man B12 från animaliska källor bygger man därtill upp ett "lager" av B12 i levern. Det lagret räcker i upp till 5 år (kan variera en del!). Har man ett stort B12-lager kanske man inte uppvisar tecken på B12-brist efter 3 år = ytterligare en felkälla i den aktuella studien!

Det kan också vara värt att kolla upp det B12-tillskott du äter, ifall du vill äta ett som inte innehåller animaliska produkter. Tillskottspreparaten skiljer sig lite åt, vill minnas att Betolvidon är "minst animaliskt" men det kan vara värt att kolla upp det närmare!

Men ha för allt i världen koll på era B12-värden om ni äter vegetariskt/vegankost!!! Det räcker inte att kolla bara kobalamin, utan MMA och homocystein bör också kollas. Helst även järnvärden etc när man ändå håller på! Många utveckar B12-brist redan vid en vegetarisk (ej vegan!) kost.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Wony
11/27/12, 4:12 PM
#93

#92 Jag instämmer med dig, det du skriver är mycket klokt och viktigt att ha i åtanke. Själv behöver jag äta åtminstone vissa mängder kött eller annat animaliskt, av olika orsaker, och föredrar det framför att stoppa i mig en massa piller istället. Nu behöver knappast alla veganer/vegetarianer ta många tillskott, men det finns nog allt en del.

Vi försöker dra ner på mängderna här i hushållet, men till en sund nivå. Kort sagt en balans mellan vad vi behöver äta för att må bra och leva bra liv, och att försöka skona miljön. Som någon nämnde tidigare, det är sällan som det är så enkelt som svart/vitt utan kan vara en väldig massa gråskala också! Glad

Thaeri
11/27/12, 11:29 PM
#94

När det gäller LCHF finns där olika skolor också om jag har förstått det hela rätt, men det är den där man ska äta så mycket animalier som möjligt som uppmärksammas här. Men det finns veganer som äter enligt denna metod, de råkar bara behöva leta lite mer efter vettiga recept.

Själv åt jag åt det hållet ett tag och mådde riktigt bra, och det enda jag egentligen gjorde var att byta ut pastan, potatisen, riset och brödet mot grönsaker med ett betydligt lägre kolhydratinnehåll. Samt skippade lightprodukter då. Faktum är att jag nog använde lite mindre animaliska produkter då jag tyckte att grytor och så smakade bättre med kokosmjölk än komjölk Flört

Alexej
11/28/12, 9:07 AM
#95

#94 Det är nog så man ska använda sig av LCHF och inte tryckar i sig en massa bacon till frukost.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Silvestris
11/28/12, 9:37 AM
#96

#94

Vilket lite verkar som mer paleodiet än LCHF, men jag vet att LCHFarna försöker kidnappa paleodieten.

Att vi bör minska på det raffinerade spannmålet och de snabba kolhydraterna är inte särskilt kontroversiellt.

Thaeri
11/29/12, 2:08 AM
#97

#96, fast paelodieten försöker väl dra ner något på fettet också, äta magert kött och sådär? Plus att det är OK att äta hyfsat mycket kolhydrater så länge de kommer från mer naturliga källor så att säga, och inte hårdförädlat spannmål och så?

Annons:
Silvestris
11/29/12, 8:52 AM
#98

#97 Nej, man behöver inte nödvändigtvis dra ned på fettet. Fet fisk är tex helt okej eftersom de är feta naturligt. Däremot skall "onaturligt" undvikas och dit hör bl.a. fett kött från över/felgödda tamdjur. Man tänker vilt och naturbeteskött. Mejeriprodukter är ett nono (märkligt med tanke på att vissa populationer evolutionärt har anpassats till att äta sådant). Spannmål går fetbort. Raffinerade örter (hirs, bovete, quinoa osv.) går också bort pga. bearbetningen. Kvar finns inte särskilt mycket som kan ge hög kolhydrathalt. All frukt är iofs okej men du ska käka mycket frukt för att få en hög kolhydrathalt i kosten.

Rafflan
11/29/12, 3:20 PM
#99

Ja man e djurvän trots att man äter kött, en djurvän kan ju värna om en bättre miljö för våra "slakt djur", bättre avlivning för dem, vi kan jobba med lagen för att göra det bättre för djuren.

Om alla blir vegitarianer dör sveriges vilda djur har du tänkt på det? för då kommer vi behöva odla mer = hugga ner mer skog och mark = mindre yta till dem vilda djuren som redan har liten yta = dem vilda djuren svälter ihjäl. Det är inte precis vänligt mot dem djuren…

Hade en vinter här för några år sen då kylan + mat brist orsakade massa svält och jägarna blev utkallade för att skjuta ihjäl djur man hittade halvt ihjälsvultna som höll på att långsamt dö, jägarna fick avsluta lidandet (jägarna tjänade inget på detta då djuren var så magra och i dåligt skick att det inte fann någon mat på dem) och det är med den skog vi har nu, hur skulle det bli om vi tog bort ännu mer skog…

Wony
11/29/12, 3:25 PM
#100

#99 Fast djuren kräver mer åkermark än vad vi gör för att få mat. Så ett kilo kött kräver mycket mer mark än om vi åt ett kilo vegetariskt.

Josefa
11/29/12, 3:39 PM
#101

#99 Om vi slutar att äta djur, så kommer vi att behöva betydligt mindre åkermark att odla på. Var tror du att fodret till djuren som sedan blir kött kommer ifrån?

Wony
11/29/12, 4:17 PM
#102

Ett djur äter många kilo hö/spannmål varje dag. Och det går ju inte direkt på en dag att föda upp köttdjur… Dessutom importeras dessutom mycket foder, från länder där odlingen inte alltid sköts etiskt.

Jag har tyvärr inga exakta siffror på förhållandet mellan djurens åkerbehov och vårat åkerbehov om vi åt vegetariskt. Den som har siffror får gärna presentera dem… Glad

[sakring]
11/29/12, 6:01 PM
#103

Hela Sverige består av skogSkrattande

Backarödbo
11/29/12, 6:22 PM
#104

Vilka brukar äta sina vänner då? För min del man kan inte kalla sig djurvän och samtidigt äta djur.

"Gillarbaraminaegnadjurellergulligadjur-vän" kanske man kan kalla sig för om man äter kor, höns, grisar mm. För djurvän är man då definitivt inte.

Annons:
[sakring]
11/29/12, 6:32 PM
#105

# 104 Jag anser att man kan vara djurvän och äta djur men jag kallar mig inte djurvän själv då det finns så mycket konstigt folk som kallar sig djurvänner. Folk som har okasterade katter då de anser att det inte är naturligt att kastrera katter. Folk som låter sina katter springa fritt både natt och dag. Folk som inte bryr sig om sina katter såtillvida att de tar dem till vetten och vaccinera dem och id-märker dem. Men djurvänner kallar de sig och inte äter de kött heller.

Backarödbo
11/29/12, 6:36 PM
#106

#92 När jag, efter att ha varit vegetarian (inget kött, fisk, mjölk eller ägg) i 15 år, kollade mitt blod på B12 så hade jag fortfarande tillräckligt höga värden…

Backarödbo
11/29/12, 6:42 PM
#107

Serum vitamin B12 levels in young vegans who eat brown rice.

Suzuki H.

Source

Department of Internal Medicine, Social Insurance Institute of Nagahori, Clinic, Osaka, Japan.

Abstract

A nutritional analysis was conducted on the dietary intake of a group of 6 vegan children aged 7 to 14 who had been living on a vegan diet including brown rice for from 4 to 10 years, and on that of an age-matched control group. In addition, their serum vitamin B12 levels and other data (red blood cell count, hematocrit, hemoglobin, etc.) were determined in the laboratory. In vegans' diets, 2-4 g of nori (dried laver), which contained B12, were consumed daily. Not a single case of symptoms due to B12 deficiency was found. There were no statistically significant differences between the two groups with respect to any of the examination data, including B12 levels (p < 0.05).

Uppkatten
11/29/12, 9:27 PM
#108

#106 Är du vegetarian eller vegan? Har du inte ätit ngt som helst B12-tillskott under de här 15 åren menar du? Ingen B12-berikad sojamjölk eller motsvarande? Inga multivitamin-tillskott med B12 i? Kollades MMA och Homocystein? Folatvärde?

När B12 mäts finns det ett s k referensintervall som man bör ligga inom. Man kan då ha ett "normalvärde i den nedre delen av intervallet" (vet inte hur ditt värde låg?). Har man ett lågt B12-värde men fortfarande inom "normalintervallet" är det extra viktigt att övriga prover tas då ett "lågt B12-värde inom normalintervallet" kan indikera en faktisk B12-brist (vilket går att påvisa via de övriga proverna). Kollar läkaren enbart B12-värdet kan man felaktigt luras att tro att man har ett OK B12-värde (det hände bl a mig hos en tidigare husläkare). Jag stod dock på mig i min misstanke om B12-brist - bytte husläkare, nya husläkaren (som doktorerat med inriktning på B12) tog om proverna och kompletterade dem. Glasklar B12-brist visade den sammanlagda bilden. Självklart behöver det inte vara så för dig, men det är viktigt att veta att "ett normalvärde i den nedre delen av intervallet" gör att man bör bli misstänksam och gå vidare med utredning!

När det gäller studien av de 6 barnen i Japan som åt vegankost, så går det inte att utifrån abstractet avgöra om det är en välgjord studie eller inte. Den är dock väldigt liten… och det framkommer inte av abstractet om MMA o Homocystein + folater kollades, om barnen åt/ätit B12-tillskott etc.

Inom forskningen brukar vi säga att "en studie är ingen studie", d v s det krävs flera välgjorda studier som pekar i samma riktning för att resultatet ska anses vara "giltigt".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Silvestris
11/29/12, 9:36 PM
#109

#108

6 individer är ju öht inte ett tillräckligt stort urval för att man ska kunna dra några som helst slutsatser av det. Du måste upp till 7 för att få hyfsat goda statistiska resultat, men vem som helst inser ju att en urvalsgrupp på bara 7 individer fortfarande är alldeles för liten för att resultaten ska kunna generaliseras på hela gruppen dessa 7 ska representera.

Wony
11/29/12, 9:40 PM
#110

Sedan skulle det inte skada med ett antal kontrollgrupper också. Och både testgrupper och kontrollgrupper bör vara stora, med ett varierat urval av människor där man också kan redovisa variationer beroende på kost, ålder, kön, aktivitetsnivå osv. För jag tror att det är väldigt många faktorer som spelar in.

Uppkatten
11/29/12, 10:02 PM
#111

# 109. Jag håller med. Finns flera invändningar man kan göra utifrån vad som framkommer av abstraktet (för litet urval, kulturella skillnader i matvanor kan t ex göra så att studien inte är generaliserbar för svenska förhållanden, hur ser vi på åldersspannet 7-14 år?, 4 år på vegankost = lagret av B12 i levern kan räcka i upp till 5 år = möjlig felkälla i studien, barn kanske har lättare än vuxna generellt att ta upp B12 i tarmen o s v d v s där finns många möjliga felkällor). Ville dock ligga lite lågt eftersom jag inte läst studien i sin helhet Flört. Jag vidhåller att vegankost kräver B12-tillskott!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Backarödbo
11/30/12, 10:05 AM
#112

http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=2&pid=diva2%3A564771

Bakgrund: Diskussionerna och studierna kring vegankost till barn är många och med spridda åsikter och resultat. I folkmun dominerar ofta de negativa åsikterna där riskerna för brister i kosten står i fokus. Många studier visar dock att om de vanligaste fällorna undviks växer och utvecklas barn som äter vegankost normalt. Idag hamnar debatten ofta kring riskerna med att ge barn vegankost, medan debatten kring den felbalanserade blandkostens baksidor lätt glöms bort. Enligt den senaste nationella koststudien på barn i Sverige (2003), ses generellt sett en tillfredställande fördelning av protein, fett och kolhydrater i kosten hos barn, medan typen av fett och kolhydrater är av dålig kvalitet.

Syfte: Syftet med studien var att undersöka näringsintag, livsmedelsval och måltidsmönster bland barn som äter vegankost och barn som äter blandkost, samt att undersöka hur näringsintaget stämmer överens med Livsmedelsverkets rekommendationer för målgruppen.

Metod: En kvantitativ metod användes där en skattad kostregistrering på totalt tolv barn genomfördes under tre valfria dagar, där hälften åt vegankost och den andra hälften blandkost.

Resultat: Barnen som åt vegankost åt mer frukt och grönt, fibrer samt hade ett högre energiintag. Skillnaden beträffande intag av frukt och grönt var dock inte signifikant. De barn som åt blandkost hade ett högre intag av socker, salt och mättat fett, där en signifikant skillnad sågs för de två sistnämnda. Vegankostgruppen hade konsekvent ett högre medelvärde på alla jämförda näringsämnen med undantag för selen och B12, skillnaden var enbart signifikant på intaget av vitamin C. Båda grupper hade ett tillfredsställande måltidsmönster.

Slutsats: Vegankostgruppen hade ett intag mer i enlighet med Livsmedelsverkets rekommendationer än blandkostgruppen, vilket visar på välmotiverade och kunniga föräldrar till de barn som åt vegankost.

Alexej
11/30/12, 10:21 AM
#113

Många i min familj är vegetarier sedan många år. Men det var svårt när mina barn gick till grundskolan och ville ha vegetarisk mat. Oftast glömde köket skicka med vegetariskt och mobbing var normalt.

Nu är det som tur mycket bättre och vegetarisk mat framförallt på gymnasium är en självklarhet för många. Idag finns det också ett väldigt bra utbud på alternativmat i affären.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Smullis
11/30/12, 3:35 PM
#114

#113 Bra att det ordnade sig. På min skola klankade folk ner på vegetarianer för några år sen också. De tyckte att vi vegetarianer var konstiga, men ska jag säga ärligt så är det inte vi som borde skämmas, utan de som äter lik, dvs dom.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Rafflan
11/30/12, 3:56 PM
#115

#100-102 korna, grisarna och fåren äter mycket av vårat "spill" det vi människor inte äter, tex hö/hösilage och liknande, eller den skörden som inte är "bra" nog för människomat, den får djuren. Och det finns många fler människor än vi har slaktdjur (iaf på en studie som gjordes i ett område där jag plugga förut), om vi säger att det är lika många människor som slaktdjur så kommer vi behöva odla mer då slaktdjuren äter "dålig" säd + hö som människan inte äter.
Och man ska inte räkna "det här behöver människan för att överleva" många gånger äter vi mer än vi behöver för att bli mätta ;)

#103 inte riktigt men vi har mycket och fin skog som vi ska vara rädd om och inte hugga ner ;)

#114 varför ska någon skämmas? nu är ju du lika illa som dem som klankar ner på vegetarianer då du klankar ner på dem som äter kött?
Jag äter kött, min kompis är vegetarian, hennes val, mitt val, vi försöker inte ändra den andres åsikt eller sätt att leva, bara acceptera att alla är olika :)

Smullis
11/30/12, 4:02 PM
#116

#115 Ingen borde skämmas? Men om någon borde så är det dom som klankar ner på andra?

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Rafflan
11/30/12, 4:05 PM
#117

#115 precis du tycker det är fel att klanka ner på andra men sen gör du samma sak genom att klanka ner på dem som äter kött och säga att dem borde skämmas?
"2 fel blir inte 1 rätt"

Wony
11/30/12, 4:09 PM
#118

#115 Javisst, fler människor. Men du missar att människor äter mindre än djur. För att få fram ett kilo kött går det åt absurt mycket mer åkermark än vad det gör att få fram t ex ett kilo bönor, morötter, rovor osv som vi människor kan äta.

Jag vill gärna se några studier som tyder på att vi skulle behöva mer åkermark utan köttdjur än med köttdjur. Det går inte ihop om man tänker logiskt, tyvärr.

Annons:
Smullis
11/30/12, 4:10 PM
#119

#117 Va? Det är väl klart att det är dom som klankar ner på andra som själv borde skämmas, för man klankar inte ner på andra. Behöver inte vara dem som klankar ner på oss, kan lika gärna vara tvärt om, men det är alltid dem som klankar ner på andra som borde skämmas, och i detta fallet är det köttätarna på min skola? De borde skämmas som inte accepterar oss ellerhur?

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Wony
11/30/12, 4:12 PM
#120

#119 Jag tror problemet är att du skrev att det är de som ska skämmas för att de äter kött. Jag respekterar din åsikt, men framställer man åsikten på fel sätt så blir det automatiskt att man klankar ner. I detta fall på köttätare, och det är lika fel som att de klankar ner på vegetarianer.

Niiinah92
11/30/12, 4:15 PM
#121

Min strävan/dröm är att så småningom gå över till att äta vegetariskt i högsta möjliga mån, kan dock inte tänka mig sluta äta kött helt och ser ingen anledning till att göra det, men vill inte heller acceptera hur djuren på en del gårdar och slakterier sköts därför vill jag då gå över till hemuppfött och vilt när den möjligheten ges och vegetariskt i övrigt. Detta kommer dock ta sin lilla tid då jag avskyr det mesta i vegetarisk väg men har bestämt mig för att vinna över mina smaklökar och förhoppningsvis kommer jag kunna äta det en dag. Sen får vi se om jag av medicinska skäl kan äta en sådan kost men det återstår att testa.

Mitt svar på frågan var dock ja. Ja man är djurvän även om man äter kött annars kan man inte kalla sig djurvän om man äger ett rovdjur som exempelvis katt, hund, orm eller för den delen om man äger något djur alls. Vänner äter inte varandra sure men inte äger vi varandra heller.

Josefa
11/30/12, 4:16 PM
#122

#115 På det gräset som blir till hö finns inget som människan äter. Om du tänker på stråna som blir kvar efter att människan nyttjat säden, så innehäller den knappt några näringsämnen. Halm används som underlag i boxen spiltan. Det hade säkert kunnat omvandlas till el.

Smullis
11/30/12, 4:17 PM
#123

#120 Aha okej, menade mer att det är dem som borde skämmas eftersom de klankar ner på oss vegetarianer. Och eftersom de klankar ner på oss är det självklart att de äter kött själva, då vegetarianer inte klankar ner på andra vegetarianer. Därav det jag skrev, att det är dem köttätarna som borde skämmas. Säg till om jag är otydlig, har lite ont i huvudet idag.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Rafflan
11/30/12, 4:18 PM
#124

#118 den åkermarken är hö och mycket dåligt spannmål = ändå ingen människomat. Nu finns det ingen forskning på detta vilket man kanske bvorde kolal upop  men jag tror att det är så att plockar du ut all männsklig spannmå¨l ur en kos måltid får du inte ihop nog till en männsiak och speciellt inte varierad.

#119 jo dem som klankar ner på dig borde skämmas och har nog inte riktigt förstått det här med att acceptera andra människors val ocxh är säkert trångsynta men det betyder inte tt alla som äter kött borde skämmas ;)

Smullis
11/30/12, 4:23 PM
#125

#124 Åh nej nej, alla som äter kött borde inte skämmas utan de köttätarna som klankar ner på vegetarianer. :) Sen tycker jag att det är onödigt att äta för mycket kött. Det bästa borde om man åt kött Max 4 ggr i veckan.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Annons:
Wony
11/30/12, 4:27 PM
#126

#124 Frågan är nu, om all åkermark där det odlas hö är för dålig för att odla annat på. I många fall odlar man hö för att man har kor som måste ha mat. Odlar man annat på dessa åkrar får man mycket mat åt människor, även om skördarna blir något mindre än skördar på riktigt bördig, fin jord. Nu tror jag visserligen inte att man kan eliminera alla betesdjur, och även gnagare som kanin t ex behöver hö. För att inte tala om hästar, som många har. Men de tar ändå inte större delen av höet som produceras, utan det går till betesdjur som sedan blir till stek och köttgryta.

Och ur en måltid får du kanske inte mycket, men tänk på en en ko äter många måltider. För att ge såmycket mindre kött än vad betet ger i mat.

Sedan kan man ju faktiskt åtgärda jord som är fattig på näring genom exempelvis gödsling, som inte behöver vara så värst dålig ur en miljösynpunkt. Sköter man åkrarna väl kan man mycket väl odla olika saker på dem som är tjänliga för människoföda.

Smullis
11/30/12, 4:29 PM
#127

#126 Du verkar vara väldigt klok! :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Wony
11/30/12, 4:32 PM
#128

Några siffror jag hittat här:

För att framställa ett kilo kött går det åt 100000 liter vatten.

För att framställa ett kilo sojabönor går det åt 2000 liter vatten.

Ett kilo kött motsvarar 5 kilo spannmål och sojabönor lämpligt för människa.

http://foodawareness.org/wasting_resources_65.html

På den här sidan finns även ett intressant stycke:

http://www.smmi.nu/articles/text_food_and_environment6.php

"I Sverige har vi ökat vår köttkonsumtion med 70% sedan 1960 och äter idag ungefär 85 kg – och då är inte fisk och skaldjur inräknade. Det innebär att vi måste använda mer än 100% av Sveriges odlingsyta för att kunna producera foder till de djur vi håller i Sverige. Vi använder dels 80% av den svenska odlingsmarken och dels drygt 20% av den svenska odlingsarealen i andra länder genom import."

Wony
11/30/12, 4:34 PM
#129

#127 Du har mycket klokt att säga, du med!  Sedan så håller jag med om det du skriver i #125. Man borde i varje fall drastiskt minska sitt köttätande. Jag gör så gott jag kan, och försöker ligga på max en måltid per dag. Det går sådär, men förut var det minst det dubbla. Många bäckar små…

Smullis
11/30/12, 4:43 PM
#130

#129 Det är bra! Vet folk som äter kött till varje måltid vilket jag inte alls anser bra då vi inte ens behöver äta kött så ofta. Man borde spara köttet åt de som inte KAN äta något annat, som t.ex katter. Skulle vara så mycket bättre.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Wony
11/30/12, 4:59 PM
#131

#130 Visst är det så. Sedan så funderar jag också på det här med hur mycket kött man äter till måltiden. Och var det kommer ifrån, hur det har levt sitt liv, huruvida det transporterats över halva jordklotet…

Vi tar små steg här hemma. Vi köper bara lokalproducerade ägg från frigående sprätthöns - bara det är ju ett steg framåt. Däremot kan vi köpa ekologiska ägg på affären om vi inte kan köpa de lokalproducerade (de kan faktiskt ta slut… det är jättepoppis!)

Dessutom har vi nu infört att minst en måltid i veckan ska ha quorn eller soja som köttersättning. Det kan lätt bli fler, men det är ett minimum.

Sedan är det såklart svårt när man har ansträngd ekonomi, men det kan vara småsaker, som att välja ekologisk mjölk när man kan, eller att man då och då väljer ekologiska russin, nötter, müsli… Allt är ju bättre än inget. Och jag tycker inte att man kan kräva att alla måste äta ekologiskt och vara vegetarianer, men alla kan göra något litet.

Smullis
11/30/12, 5:06 PM
#132

#131 Så sant. Speciellt en familj vi känner är riktiga köttätare, och då kan man ju tycka att de ska köpa kött från djur som behandlats bra här i Sverige eller iallafall ekologiskt, men nej, något sånt kommer inte på tanken, suck. Jättebra att ni försöker bättra er. Jättebra steg, små steg är som sagt bättre än inget.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Annons:
[sakring]
11/30/12, 5:15 PM
#133

Smullis, det är inte lik det vi äter. Lik är något som är självdött det vi äter är slaktat. Det är också ett sätt att se ned på folk att kalla det för lik.

# 155 Under de senanste 30 åren så har vi planterat mer skog än vad iv hugger ned. Har du tillgång till Sveriges nationalatlas så se på den hur Sverige ser ut. Det är nästa en enda stor skog hela landet.

Wony
11/30/12, 5:20 PM
#134

#132 Jag köper ytterst motvilligt kött från utlandet. Jag är uppvuxen enligt "ska det vara kött så ska det vara svenskt". Och faktum är att vår djurhållning är bättre än på många andra platser. Även om det finns saker att förbättra här också såklart. Sedan så har ju svenskt kött inte fraktats från t ex Brasilien.

Det som är jobbigt för oss är att vår affär inte är så välsorterad när det gäller quorn (jag föredrar det konsistensmässigt framför sojaprodukter). Vi har färs, bitar och filéer här, men inne i stan har jag sett både färdig stroganoff och lasagne. Möjligtvis att vi kan be snällt att de tar in fler sorter, men jag betvivlar det.

Däremot är det kul att quorn är ungefär i samma prisnivå som kött. Det tog ett tag innan man vande sig riktigt, men jag tycker inte att det är så värst annorlunda än kött, annat än att filéerna ser väldigt maskintillverkade ut. Kött har ju ett mer varierat utseende.

Sedan har i alla fall inte jag lyckats med en riktigt blodig quornfilé. Jag som älskar en blodig biff då och då Tungan ute

Smullis
11/30/12, 5:21 PM
#135

#133 Hmm, på mordutredningar hör man ofta hur de berättar om lik som blivit mördade. Dessutom ÄR döda djurs kroppar lik, inte mer än rätt att säga sanningen kan jag tycka?

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Wony
11/30/12, 5:26 PM
#136

Ett lik är en död människas kropp. Handlar det om djur heter det oftast as eller kadaver.

Smullis
11/30/12, 5:32 PM
#137

#136 Jo det är klart.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[sakring]
11/30/12, 5:53 PM
#138

# 136 Helr riktigtFlört

Smullis
11/30/12, 5:56 PM
#139

Får mig att tänka på den där äckliga skräckboken "tugga på lik" ;) Nä, lik var fel ord, ursäkta. :P

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Annons:
Uppkatten
11/30/12, 6:06 PM
#140

# 112 Jag vet ínte riktigt vad du vill säga med ditt inlägg? Författarna till den studie du hänvisar till skriver i sin uppsats att a) tidigare studier visat att veganbarn får i sig för lite B12 om de inte äter kosttillskott, b) att veganbarnen i den här studien hade OK B12 intag vilket författarna antog berodde på att barnen åt berikade produkter + kosttillskott. Författarna skriver också c) att studien är för liten för att man ska kunna dra några slutsatser utifrån den. Det här är alltså ett studentarbete, där man jämfört 6 veganbarn och 6 blandkostbarn, i åldrarna 2-5 år.

Man kontrollerar inte barnens B12-värde/homocystein/MMA/folater o s v utan mäter bara intaget av B12 (inte upptaget).

Att mäta kostintag/näringsintag är f ö i sig en "metod" med många felkällor!

Sammantaget styrker undersökningen väl snarast att B12-tillskott behövs vid en vegankost, vilket i förlängningen innebär att vi inte är skapta för att leva på en ren vegankost utan är blandätare…? Sedan kan man ändå välja att äta vegankost, men med B12-tillskott. Eller välja att äta lakto-ovo veg. eller liknande.

Kött morgon-middag-kväll är hur som helst inte försvarbart enligt min uppfattning!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Alexej
11/30/12, 8:20 PM
#141

Ordet lik kommer från det germanska ordet: lika och betyder lik, kropp, kött. Ordet förekommer på många språk, ibland som både djur-och människolik, ibland som uppdelning i lik (människor) och kadaver (djur) och på en del språk kallas döda djur och människor bara för kadaver.
Men det låter nog bättre för en del med steak än likdelar….

Angående åkermark: Enligt rapporten Vegan, vegetarian, allätare från Sveriges Lantbruksuniversitet kräver en blandkost 2 300 kvadratmeter per person och år medan den vegetariska kosten endast behöver 1 500 kvadratmeter per person. Minst mark behövs för den veganska kosten som endast kräver 1 000 kvadratmeter åker per person.

Många bra anledningar att minska på köttintaget finns här:

http://www.vegetarian.se/Kottfolder.html

Sedan det här låter vansinnigt:

  • Varje kilo nötkött förbrukar 100 000 liter vatten om man räknar in produktionen av foder.

5 000 barn dör varje dag på grund av smutsigt vatten

Rent vatten är en mänsklig rättighet, men fortfarande saknar 875 miljoner människor tillgång till rent vatten och varje dag dör runt 5 000 barn under fem år på grund av smutsigt vatten, brist på toaletter och dålig kunskap om hygien. UNICEF kämpar över hela världen för att förändra situationen. Vi borrar till exempel brunnar, installerar pumpar och bygger toaletter och vi utvecklar nya billiga metoder för att lösa vattenproblemen.
http://unicef.se/fakta/vatten-och-sanitet

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Smullis
11/30/12, 9:38 PM
#142

#141 Oj, dör så många pga vattenbrist för att vissa vill ha sitt kött de ändå klarar sig utan? Helt sjukt.. Visste jag inte :( MINSKA KÖTTÄTANDET

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Niiinah92
11/30/12, 9:45 PM
#143

#142 nej de vattenproblemen i u-länderna har så vitt jag vet inget med köttätandet i Sverige att göra. Om du kollar länken ser du orsakerna till deras vattenbrist eller bristen på rent vatten. Förstår inte riktigt vart Alexej ville komma med det……..

Smullis
11/30/12, 9:48 PM
#144

#143 Okej :/

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[sakring]
11/30/12, 10:19 PM
#145

# 144 Hur står det till med kunskapsnivån?

[sakring]
11/30/12, 10:20 PM
#146
Annons:
Smullis
11/30/12, 10:22 PM
#147

#145 Bra tack, själv?

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

catfoot
11/30/12, 10:48 PM
#148

Hur många av Vegetarianer å Veganer tänder ett ljus i Jul…???

Tänkte bra att veta för oss alla..

Stearin utvinns från animaliska och vegetaliska fetter och är en blandning av stearinsyra och palmitinsyra…

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

[sakring]
11/30/12, 10:48 PM
#149

Jag blandar inte ihop mitt eller svenska folkets köttätande med att barn dör pga av bristen på rent vatten i Afrika. Vill de ska kan vi dra en ledning från Vänern eller Vättern ned dit.

Smullis
11/30/12, 11:04 PM
#150

Stearin är inte det enda valet, finns vax och paraffinljus som, så vitt jag vet, inte innehåller animaliska produkter.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

catfoot
11/30/12, 11:08 PM
#151

Japp finns alternativ helt klart :)  Ville bara så här i Juletider info, om det :D

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Wony
12/1/12, 12:32 AM
#152

Paraffin kan dock vara framställt ur petroleum. Bara så att alla vet. Så får man ju ta ställning till om man tycker det är bra eller dåligt också…

Wony
12/1/12, 12:35 AM
#153

För att göra ett tillägg, så kan stearin faktiskt framställas ut vegetabiliska fetter. Så mitt råd är att inte totaldissa det innan man vet hur det framställts i just det enskilda fallet!

Ur Wikipedia:

"Stearin framställs huvudsakligen genom hydrolys av animaliskt fett, men kan även framställas ur vegetabiliskt fett, såsom palmfett.[2] Skillnaden mellan stearin och traditionell tvål är att tvål är ett natriumsalt av huvudsakligen stearinsyra, medan stearin är de icke-neutraliserade karboxylsyrorna."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stearin

Annons:
Alexej
12/1/12, 10:09 AM
#154

Idag äter tio procent av jordens befolkning 80 procent av all mat medan resterande får dela på de 20 procent som blir över. 

Självklart hör vattenförbruk och kor ihop.

Det vatten som förbrukas under hela produktionsprocessen av till exempel säd, grönsaker, kött och mejeriprodukter kallas ”virtuellt vatten”. Vad vi äter och vad vi tillverkar har stor betydelse för vattenförbrukningen i världen.
Ungefär 1 200 liter går åt för att producera ett kilo spannmål. Ett kilo vete består alltså av 1 200 liter virtuellt vatten.
För produktionen av kött behövs det mycket mer vatten än för spannmål. Ju större andel kött man har i kosten desto större mängd vatten förbrukas för att producera maten. Eftersom det behövs vatten till grödorna som sedan blir foder, består ett kilo nötkött av cirka 15 000–16 000 liter virtuellt vatten.

Den största mängden sojaprodukter som importeras till Sverige är råvara till foder för våra kor, grisar och höns. Den del som importeras i former som direkt blir mat för människor är bara ett par procent av den totala importen. Den svenska importen av soja som foderråvara är för närvarande runt 385 000 ton varje år. Detta motsvarar nästan en båtlast varje dag! Mycket av denna soja kommer från Brasilien.

För det behövs ännu mer regnskog….
http://www.wwf.se/vrt-arbete/ekologiska-fotavtryck/1127711-soja

Alltså: För att täcka vårt köttkonsum behövs det import av kraftfoder som vattnas med vatten och kräver stora område jordbruk. Monokulturen i sig leder sedan till jorderosioner. Plus att vi importerar billigkött från andra länder.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
12/1/12, 11:07 AM
#155

#112 Intressanta studier!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

indra-bus
12/1/12, 11:14 AM
#156

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Backarödbo
12/2/12, 2:36 PM
#157

# 140 Du undrar vad jag vill få fram genom att ta upp den svenska studien.

Studiens slutsats:

Slutsats: Vegankostgruppen hade ett intag mer i enlighet med Livsmedelsverkets rekommendationer än blandkostgruppen.

Linnea
12/2/12, 3:09 PM
#158

#154 Man måste inte ge sojabönor mm till djuren. Det är upp till varje bonde. Synd att dom inte måste skriva det på paketen för hade jag vetat vilket kött som var "sojakött" så hade jag inte köpt det. Då hade det kommit en efterfrågan på kött från kor som inte fått soja. Eller ja det finns det väl men hur vet man om korna fått soja eller inte liksom.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Uppkatten
12/2/12, 5:01 PM
#159

#157 Inte tänkt som ett inslag i B12-debatten alltså?

Slutsatsen du nämner baseras på en jämförelse mellan 6 veganbarn och 6 blandkostbarn. = ett mkt litet underlag som man inte kan dra några slutsatser från vilket författarna själva också påpekar. Resultatet gäller således enbart just dessa 12 barn, inte barn i allmänhet och definitivt inte vuxna.

Därtill är det ofta mätproblem vid kostregistrering + att urvalet av barn gick lite märkligt till om jag minns det hela rätt.

Som författarna nämner behövs större välgjorda studier för att undersöka hur det ser ut "i verkligheten".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lemongrass
12/4/12, 3:05 PM
#160

….but for the sake of some mouthful of flesh we deprive a soul of the sun and light, and of that propotion of life and time she had been born into the world to enjoy.

Annons:
chilisalsa
12/4/12, 6:48 PM
#161

Tycker nog att debatten (om man kan kalla det så) spårar ur nu.

Kött är gott !

Vi måste ha animaliskt B12 för optimal hälsa… inte bara överlevnad med skral hälsa ! Visst är det små nivåer som behövs men det är tillräckligt för bra hälsa.

Senast jag lämnade blod frågade jag sköterskan hur många veganer dom har i sitt stall. Senaste halvåret hade det varit en vegan som tog B12-tabletter som precis gränsade till att få ge och en som ville ge (djurvän?) men hade en fjärdedel av nedre gränsen för att accepteras för blodgivning.

Det är betydligt fler som tål animaliskt protein än som inte tål t.ex råkost eller bönor. Visst finns födoämnesallergier mot animaliskt protein också. Men sällan alla proteiner. Det finns t.ex de som bara tål älgkött, av det man provat.

C-vitamin-behovet är ett unikum i djurvärlden förutom att någon apa och hamster har utvecklat samma defekt, alla andra djur tillverkar det själv.
Man blir förundrad av kattfoder med tillsatt C-vitamin…

Är vi djur själva ?

Djur som dödar djur är dom då djurvänner ?

Kom ihåg att alla djur blir djurmat… även människan, även om en del plågas alldeles i onödan… t.ex människor.

Medarbeterare på Kost

[Bullen300]
12/4/12, 7:00 PM
#162

jag och min kompis brukar ha minst en gång per termin inte äta kött vecka!:)

detta gäller överallt

LinnMafalda
12/4/12, 10:37 PM
#163

Jag orkar inte ens läsa allt skitsnack. Jag slutar verkligen aldrig förvånas om hur kunskapslösa och faktiskt rent dumma blandkostare är. Ni tror att alla som inte äter kött ska dö av näringsbrist och att det blir en katastrof för djur och natur om vi inte har en industriell produktion av animalier.. Men hur svårt är det att se att ni har fel då det finns massor av barn som växer upp som vegetarianer och veganer? Jag har aldrig ätit kött som kunde bygga upp mitt b12 förråd. Som vegan tar jag numera tillskott och har klarat mig bra i 10 år, också ett bevis på att depåerna av b12 inte tagit slut. Ni kan länka och dividera om hur många studier ni vill, men vi är många som är levande bevis på att det inte är något problem att leva som vegan. Och att kött kräver mer resurser än vegetariskt hoppas jag ändå är en allmän kunskap, men tydligen inte. Hur dåligt det står till med kunskapsnivån blev otroligt tydligt för mig då en grisbonde efter debatt sa, "men all soja ni äter leder ju till skövling av regnskog". Men vad matar du dina grisar med då? Pinsam tystnad.. Inte ens hon kunde koppla det själv, inte konstigt att ni också saknar den kunskapen. Och sen kan vi också lägga till att större delen av den soja i produkter jag äter är odlad i europa, till skillnad från den som används i djurindustrierna..

Tillslut, NEJ det är inte att vara djurvän att utnyttja djur i någon form bara för att det "görs så bra som möjligt". Sluta hyckla!

Wony
12/4/12, 10:46 PM
#164

#163 Jag tycker verkligen att sättet du skriver på inte känns okej. Du drar uppenbarligen alla blandkostare över en kam. Vad får dig att tro att alla blandkostare äter kött som härstammar ur en massindustri? Det finns gott om vilt, för det första.

Sedan finns det mer eller mindre klipska människor inom alla kategorier, både veganer, vegetarianer och blandätare. Så du får ursäkta, men jag måste bara markera att för mig är ditt språk väldigt kränkande.

Bara din inledande mening "Jag orkar inte ens läsa allt skitsnack."  får mig att haja till och verkligen inse vidden av det du skriver om oss blandätare. Jag får bilden av att du förutsätter att alla blandätare är exakt likadana i åsikter och tillvägagångssätt, och att vi alla dessutom är dumma.

[sakring]
12/4/12, 10:55 PM
#165

# 163 Har du hört talas om en hushållsgris?

LinnMafalda
12/4/12, 10:57 PM
#166

Ja, men det är svårt att inte trampa blandkostare på tårna då alla vet att det är svårt att försvara det ni gör. Er kost dödar andra individer, punkt. Det är inte ok att göra det och framförallt inte när en påstår sig vara djurvän. Att äta vilt leder inte till mindre död, men kanske mindre lidande. Men i slutändan handlar det om mord. Det som djuren utsätts för idag går att likna vid förintelsen. Det som mjölkkor och höns utsätts för är ett slaveri. Förhoppningsvis kommer vi kunna se tillbaka på det som en oupplyst tid av specisism när folk kan lägga ner sina fördommar om djur som lägre stående, och någon vi har rätt att utnyttja. Jag tycker alla som inte förstår eller blir provocerade av det jag just sagt faktiskt är dumma och blundar för något fruktansvärt. Att döda andra individer gör alla blandkostare, och jag drar därför alla över en kam. Sen kan det skilja i hur mkt kunskap det saknas bakom argumenten, men inte så mkt mer. Att tolerera nazism är samma sak som att tolerera specisism, tänk lite på det.

Wony
12/4/12, 11:04 PM
#167

#166 Det handlar inte om att trampa folk på tårna lite lätt. Det du gör är att du förutsätter att alla blandkostare inte vet något om vare sig skövling av regnskogar, hälsa eller eller kosthållning.

Om du inte hade struntat i att läsa "skitsnacket" hade du sett att många har koll på miljöbelastningen bland annat. Och det finns blandkostare som faktiskt anstränger sig för att bättra sig.

Att man tycker att någon är dum är en sak, det är en annan att vara ohyfsad och mer eller mindre anklaga människor för att vara något de inte nödvändigtvis är. Jag kan bara inte acceptera det. Bara för att du ser dina åsikter som korrekta och att alla blandkostare och uppenbarligen även vegetarianer gör fel och är så vansinnigt hemska människor, ger det inte dig rätten att behandla andra hur du vill.

Slutligen, vill du inte lästa allt vårat så kallat "skitsnack" så ser jag det bara som att du troligtvis är ganska ignorant och respektlös gentemot andra människor. Men vill du inte läsa våra argument, kanske du inte ska ge dig in i diskussionen heller.

Annons:
LinnMafalda
12/4/12, 11:08 PM
#168

Men hur kan du komma och säga att bara för att jag tycker si eller så kan jag inte behandla er hur jag vill, när du samtidigt anser dig att tom ha rätten att döda andra för att du tycker om/tror att du måste/inte orkar sluta äta kött? Det är inte ett val som inte har konsekvenser för andra. Det handlar inte om att jag anser mig vara en bättre människa eller att alla mina åsikter är rätt. Det handlar om att ni tar er mkt mer oförtjänt rätt över andra individer än att anklaga dem för att vara dumma eller handla fel.

LinnMafalda
12/4/12, 11:11 PM
#169

Och om nu de som väljer att äta vilt, ekologisk eller lokalproducerat kött för att göra mindre skada så håller de ju med mig om att köttätande egentligen är ett problem. Varför då skada lite istället för att helt sluta? Och varför argumentera emot att det är en bra lösning att bli veg*an

Wony
12/4/12, 11:15 PM
#170

Om en person i ditt tycke gör något fel, så ger det inte dig den etiska och moraliska rätten att behandla andra fel. I sådana fall så vore ju polisen onödig, eller hur? För då skulle folk kunna hämnas varandra fritt, gängkrig, våldtäkter och misshandel vore vardagsmat. Men det kanske är okej för dig om samhället tillät att man beter sig hur som helst.

Du vet, behandla andra som du själv vill bli behandlad? Föregå hellre med ett gott exempel, genom att diskutera utan att smutskasta och dra alla över en kam. Du kanske skulle märka att folk började bli mer vänligt inställda då.

Personligen har jag minskat mitt köttintag. Jag väljer bättre producerade ägg, mjölk och kött. Att jag då automatiskt ska dras ner i smutsen tillsammans med de som helt enkelt inte vet bättre är för mig kränkande. Och det hoppas jag att du kan förstå. Jag är inte emot vare sig veganer eller vegetarianer, men jag blir skeptiskt inställd till människor som förutsätter att min livssituation ser ut på ett visst sätt, att min hälsa ser ut på ett visst sätt och att jag dessutom är okunnig och dum.

Om vi tar min hälsa till exempel, så har du inte en aning om hur den ser ut och vad jag behöver i kostväg. Du kan inte gå runt och förutsätta att alla har en god hälsa och kan ta upp vitaminer och mineraler lika bra som andra, ur alla slags livsmedel.

LinnMafalda
12/4/12, 11:29 PM
#171

Men nu tar du ju i. Jag har framfört en åsikt inte dödshotat någon. Och du undviker ju just att prata om det faktum att det är det en gör för att kunna äta kött, och det stannar inte vid hot utan leder till mord som dessutom inte riskerar leda till straff för någon inblandad. Och komma och gnälla om att en måste äta kött handlar om okunskap. Det finns inget tillstånd som gör det livsnödvändigt.

Silvestris
12/4/12, 11:38 PM
#172

#163

Respektfullt värre. Kunskapslösa och dumma, där ser man. Att vara vegan och förneka att det finns vissa problem att bygga upp en hälsosam kosthållning är att vara ignorant och på det sättet löser man verkligen inga problem. Hade alla veganer levt i den ignoransen hade ni aldrig börjat äta kosttillskott. Man måste ha kunskap och vara realistisk samt erkänna att det finns problem. Precis som att vi som äter kött måste erkänna att det finns hälsoproblem med att äta stora mängder kött samt djuretiska problem.

Jag respekterar din ideologiska ståndpunkt, men jag respekterar dig inte som debattör för du tillgriper verkligen fula medel. Är du trygg i din ståndpunkt och besitter den kunskap du får det att framstå för kan du väl argumentera för din livsstil utan att kalla dina meningsmotståndare för kunskapslösa och dumma?

Rafflan
12/5/12, 12:43 AM
#173

En tanke som slog mig, jag har en kompis som inte äter grönsaker, svamp osv och är väldigt kräsen, äter typ bara kött, fisk, kyckling, pasta, ris och potatis, hur ska hon kunna bli vegitarian då hon tycker sallad smakar illa, även såser ogillar hon. Nu har hon ju valt att äta kött men om hon skulle välja att bli vegitarian är det ett problem ju då deras mat består till stor del av grönsaker?

Och vet att det finns många fler som inte tycker om sallad?

veggie4every1
12/5/12, 12:45 AM
#174

En sak som man ofta utgår ifrån är att människan är omnivor. Det är den vanliga uppfattningen. Men om man tittar på människans anatomi så är vi mer lika herbivorer eller frugivorer.

Det är inte så självklart längre att vi faktiskt behöver äta kött för att må bra eller att kött är vår naturliga föda. Vi kan äta kött utan att bli sjuka (kortsiktigt) men det betyder inte att vi behöver det.

B12 är ett problem för veganer därför att grönsakerna och frukterna är rentvättade och därför får vi inte längre i oss B12 genom jordbakterier.

Därför behöver vi ta ett tillskott av det, men det betyder inte att vår kost saknar något eller att vi äter onaturligt. B12 är viktigt att ta och det är viktigt att det är i rätt form dvs. methylcobalamin.

Blandkostare klarar sig bättre när det gäller B12 pga att djurkroppar innehåller B12. Men även de bör ta ett tillskott på äldre dagar eller när näringsupptaget är försämrat.

B12 är det enda tillskott veganer behöver, förutom D-vitamin på vinterhalvåret i mörka kalla Sverige. Men det behöver även en blandkostare.

Skräpmatsveganer behöver givetvis mer tillskott, precis som en skräpmatsblandkostare.

Lite roligt är det att de flesta av alla dessa burkar och flaskor med vitaminer och tillskott faktiskt är framtagna för blandkostare.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
veggie4every1
12/5/12, 1:03 AM
#175

#173 Veganer äter förstås vegetabiliskt. Men det finns väldigt mycket produkter på marknaden idag för människor som tycker att kött är gott och inte vill avstå från smaken. Det finns veganska alternativ till hamburgare, köttbullar, korv, ost, mjölk, fisk. Nästan allt går att ersätta.

Alla veganer är inte veganer därför att de inte gillar kött. Många tycker om smaken och idag är det hur lätt som helst att vara vegan.

Jag är inte en av dom som saknar kött, men en god veggoburgare har jag inga problem med att få i mig emellanåt :)

Väldigt många blir veganer för djurens skull och de behöver inte avstå från något eftersom det finns ersättningsprodukter.

Man måste givetvis inte tycka om all veganmat heller. Precis som man inte tycker om all blandkost.

Men jag kan lova dig att det veganska köket är fantastiskt fräscht och varierande.

Det är ingen uppoffring att vara vegan, det är ett nöje :)

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

chilisalsa
12/5/12, 3:12 AM
#176

Undrar hur en Enrtecote medium rare smakar i vegan-version ?

Om man nu vill vara vegan… http://rawfoodsos.com/for-vegans/

Medarbeterare på Kost

Wony
12/5/12, 8:31 AM
#177

Det saknas fortfarande väldigt mycket mat i vegetarian/vegan-varianter. Den dagen de introducerar veganskt stekt ägg blir jag imponerad. För att inte tala om blodiga oxfiléer. Eller lax, för den delen. Sojalax, någon?

Och återigen, bara för att några kan leva utan bekymmer på vegankost, utan tillskott, betyder det inte att alla kan det.

Alexej
12/5/12, 9:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#178

# 177 Tror man kan leva utan stekta ägg eller blodiga oxfiléer.Obestämd

Härligt med folk som liksom jag har insett att det inte går ihop att vara djurvän när man dödar och äter upp de. Det är inte bara hemlösa katter som har känslor.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Silvestris
12/5/12, 10:08 AM
#179

Nu har jag ingenting emot varken veganism eller vegetarianism (jag har varit vegetarian under flera år), men det är intressant att det satsas så mycket på att finna köttersättningar till människor som inte vill äta kött.

Alexej
12/5/12, 10:31 AM
#180

#179 Jag tycker det är bra. Finns ju många som tycker om kött men inte vill att ett djur ska dödas för det.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Silvestris
12/5/12, 10:57 AM
#181

#180

Man kan ju tänka sig att det finns en biologisk orsak bakom det där suget efter kött också.

Annons:
Wony
12/5/12, 10:57 AM
#182

Som jag ser det finns det ett antal orsaker till att vilja/inte vilja äta kött. Och det är sällan som det är så enkelt som svart/vitt, utan dess anledningar kan ibland dra åt olika håll.

En fundering lite snabbt bara. Ni som inte vill döda djur, hur ställer ni er till dödsstraff?

chilisalsa
12/5/12, 1:27 PM
#183

Dödande av artfränder förekommer ju även i djurvärlden, oftast i fortplantningssyfte, men även i konkurens om annan mat,, t.ex chimpanser. Kanibalism är dock betydligt vanligare. En stor gädda äter gärna en liten gäddautan att det är brist på mat. Vid brist på mat kan även katter bli kanibaler.

Medarbeterare på Kost

SaraC
12/5/12, 1:34 PM
#184

Förstår inte hur man kan ha katt om man tycker att det inte går att vara djurvän och äta kött. Ja, det är skillnad på katter och människor, katter måste ha kött, men det är ju absolut ingen nödvändighet att ha katt. Varför har era katter större rätt att leva än djuren de äter?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Pandette]
12/5/12, 1:39 PM
#185

Tja, det är väl bara att vänta på att de kan skriva ut köttet med skrivaren. Då kan alla äta det.

veggie4every1
12/5/12, 2:47 PM
#186

#177 Har du hört talas om The Vegg? Glad

Men så kan man ju säga om all kosthållning eller hur? Bara för att några kan leva utan bekymmer på en blandkost betyder inte att alla kan det. Eller är alla blandkostare hälsosamma enligt dig?

Dr. Milton Mills har gjort en intressant studie om människans anatomi.

Jag länkar till pdf filen. Den finns även som föreläsning på You Tube. Det skulle vara intressant att höra vad du och alla andra här tycker om vad han säger.

http://www.adaptt.org/Mills%20The%20Comparative%20Anatomy%20of%20Eating1.pdf

#179 På 1800-talet (och innan) och större delen av 1900-talet fanns ju inga av dessa produkter och det fanns fortfarande veganer och vegetarianer. Jag tror de mesta kommit till på bara de senaste åren faktiskt. Som jag tidigare nämnde så är det många som blir veganer för djurens skull och inte för att de inte tycker om köttsmaken.

Så visst kan vi klara oss utan dessa om vi vill. Det är ju väldigt mycket i dagens samhälle som vi kan klara oss utan egentligen, vegan eller inte vegan.

Du skriver att det är intressant att det satsas så mycket på att ta fram ersättningsprodukter. Hur mycket satsas det då egentligen och varför är det  intressant i ett lyx/konsumtionsamhälle?

Är du "ren"vegetarian eller lacto/ovo/pesco etc. vegetarian och varför?

Allt är inte heller nytt. Seitan exempelvis framställdes av buddistiska munkar för ca 1000 år sedan. Används idag av veganer som inte är glutenintolleranta.

#182 Jag är emot dödsstraff.

#183 Jag förstår inte liknelsen. Men även människor kan ju bli kannialer i brist på mat. Men bäst att äta de som haft ett bra liv och helst närproducerat, exempelvis grannen…

#184 Jag har ingen katt. Jag tycker dock inte att katter eller andra rovdjur i fångenskap har större rätt att leva än andra djur.

#185 DET var en bra ide, så länge det inte är animaliskt. Man vet aldrig om de försöker att klämma in en stackars ko i skrivaren. Inget förvånar mig längre…

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Pandette]
12/5/12, 2:57 PM
#187

Klämma in en ko i skrivaren?

Det kommer väl isåfall vara kött, fast inte kött som kommer från djur. De kan väl odla kött också.

Inga djur kommer dö för det.

LinnMafalda
12/5/12, 3:57 PM
#188

Det är många av er som klagar på min argumentationsteknik. Men ni vägrar ju svara på det som är mitt grundargument. Ni gnäller på att ni känner er dumförklarade och kränkta av både det ena och det andra. Att jag inte har rätten att lägga mig i era beslut. Men det är ju dubbelmoral att säga det men i nästa stund anse sig själv ha rätten att utnyttja och döda en annan individ. Då är ju konsekvesen betydligt värre än att känna sig ifrågasatt. Och problematiseringar kring vegankosten som presenteras i den här tråden är faktiskt pinsam och okunnig. Att det inte skulle gå att odla mat så det räcker åt alla, när det faktiskt skulle bli mer mat åt männiksor om vi övergick till en veg*ansk diet. Att djur äter varandra och då är det ok att vi gör det. Att en inte kan ha katt och vara vegan. Men när det pratats om vegansk kattmat får ju just samma personer panik och tycker det är lika illa. Och om en ger sin katt mat med kött betyder inte det att en själv måste äta det. Det är inte allt eller inget, att göra lite är ju bättre än att göra inget. Att en måste ta tillskott är också ett väldigt dåligt argument då väldigt många köttisar gör det också. Och det är så blandkostare som har koll på sina värden i samma utsträckning som veganer. Om en inte får i sig folsyra, som främst finns i grönsaker kan en dessutom inte ta upp b12. Så exemplet med personen som minsann inte gillar grönsaker och därför inte kan sluta döda djur är i stor risk att själv få b12 brist. Den i min bekantskapskretas som fått allra värst b12 brist var just en person som valde att äta så..

Annons:
LinnMafalda
12/5/12, 4:05 PM
#189

#172 du får gärna förklara vad det är så problematiskt med vegankost som du anser att jag är för ignorant för att förstå. Jag har inte förnekat att det krävs kosttillskott. Jag har sagt att jag inte hade några problem att ta upp b12 som lakto-ovo men att jag sen jag blev vegan valt att ta tillskott. Att argumetera med att du skulle inte överleva under de här eller de här förhållanden är inte intressant. Vi som pratar om det här nu bor alla i västvärlden och har inga som helst problem med att klara oss på vegankost. Det är ju dessutom så att många av de produkter ni blandkostare äter också är berikade med vitaminer..

[sakring]
12/5/12, 4:09 PM
#190

LinnMafaldaSer att du presenterar dig som kattant. Vad får dina katter att äta eller släpper du ut dem  så att de kan fånga sin egen mat?

Smullis
12/5/12, 4:09 PM
#191

Tycker du har mycket klokt att säga, LinnMafalda. Håller med dig i mycket av det du skrivit!!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Wony
12/5/12, 4:16 PM
#192

#186 Som jag förstår det är det i princip en äggersättning. Och om jag förstår det mer rätt är det alltså äggula det ersätter, inte kompletta ägg? Vill man nu ha det i bakverk, OK, men det finns gott om äggersättning i allergihyllorna på affären…

Jag tänkte mer på ett stekt ägg med vita och gula. Eller ett hårdkokt ägg. Jag tvivlar starkt på att ersättningen kan generera samma resultat. Men tanken är god!

Jag läste PDF'en, och jag tänker inte påstå att han har fel (det är ju faktiskt ganska uppenbara saker han pratar om, som vilken unge som helst i grundskolan vet. Eller borde veta, åtminstone…).

Men för mig personligen fungerar en blandning mellan kött, fisk, ägg, mjölk osv med grönsaker och spannmål t ex, mycket bättre än att öka mängderna grönsaker osv. Min mage pallar inte med det helt enkelt! Quorn och soja går för det mesta bra, men med en matsmältning som inte riktigt fungerar som den ska (åtminstone för tillfället, vem vet vad framtiden har att erbjuda?) prioriterar jag nog att må bra.

yoanna
12/5/12, 4:20 PM
#193

Attta hand om och behandla djur på ett bra sätt är att vara en djurvän. Och visst är det väll bra om man inte äter kött, men även om du äter kött så tänker du och tar du ju hand om djuren på ett bra sätt :)

veggie4every1
12/5/12, 4:30 PM
#194

#187 Jag skojade förstås Flört Men jag menade att man gör så mycket annat plågsamt och konstigt med djuren att det vore väl inte så otroligt om människor kom på det också.

Ja, de kommer nog att odla kött i framtiden. Det är ju på gång. Här har jag blandade känslor. Visst är det självklart bättre än att föda upp djur i miljarder och slakta varje år. Cellerna kommer förmodar jag fortfarande från djur. De djuren antar jag kommer att hållas i fångenskap och födas upp för detta ändamål. Inte i så stora mängder förstås, men det är ändå ett djurutnyttjande.

Kommer dessa djur att få leva ut sina liv? Eller kommer de att dödas i unga år och mer djur födas så att vi får nya unga celler?

De kommer i alla fall att göra köttet nyttigare. Ta bort allt onyttigt och tillsätta nyttiga saker så människor slipper bli sjuka av det.

Jag tycker det är intressant att man måste överhuvudtaget förbättra denna "naturliga" föda.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
12/5/12, 4:46 PM
#195

#192 The Vegg är annorlunda än vanliga äggersättningar. Du kan använda den till äggröra och french toast exempelvis. Jag vet inte hur det skulle bli att steka som ett vanligt ägg, har aldrig provat.

Men om du kollar på You Tube så finns det ett klipp där. Har själv inte kollat på det, men det ser ut som ett stekt ägg på bilden Glad

Du och många andra har problem med magen. Det finns en djungel av magmediciner. Tur för läkemedelsbolagen, de skulle inte gilla om människor blev friskare.

Jag är ledsen att du inte mår bra i magen. Så många människor borde inte ha magproblem. Det kan väl inte bara bero på stress tänker jag. Vad beror det på då? Grundorsaken menar jag. Reflekterar folk egentligen över varför de får magproblem, cancer, diabetes, benskörhet, hjärtinfarkt etc. Ärftligt? Brist på motion? Dålig miljö? Stress?

Varför ökar då sjukdomarna i takt med kött och mjölk konsumtionen?

#193 Hur tar man hand om ett djur på ett bra sätt om man slaktar och äter det?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Silvestris
12/5/12, 5:05 PM
#196

#186

Mills beskriver ju anatomin av en omnivor. Han glömmer bekvämt nog att skriva att andra primater äter kött, han nöjer sig med att skriva att de använder sina huggtänder som försvar. Det är en variant av ohederlig argumention eller så är han bara okunnig. Han gör korrekta beskrivningar, men drar felaktiga slutsatser.

Att det sedan finns en flytande skala från strikt växtätare till strikt köttätare som genererar allätare som har olika slags matspjälkningsapparater är fullt förenligt (tom. förväntat) med evolutionsteori. Någonting han inte skriver. Han verkar ha någon slags föreställning om att man antingen är strikt köttätare och då ser det ut på ett sätt eller så är man allätare och har ett typ av matspjälkningssystem eller så är man växtätare med en specifik matspjälkning. Han missar att evolution handlar om den flytande skalan inte om hopp från ett stadie till ett annat.

Min reflektion över ersättningsprodukter handlar mer om just en reflektion. Om människor tycker att kött är så frånstötande, varför är det så viktigt att ersätta den typen av produkter? Varför vill människor äta sådan mat?

Jag är inte vegetarian idag (men jag var lakto-vegetarian). Jag valde att avstå från kött under de år jag själv grunnade på vad jag egentligen tycker. Min slutsats efter 7 år är att animaliska produkter av olika slag generellt sett är bra och att det går att välja varifrån man köper tex. sitt kött.

Silvestris
12/5/12, 5:14 PM
#197

#188

Det är stor skillnad på att gå till angrepp mot enskilda individer och att förklara varför man själv tycker och gör som man gör. Det går alldeles utmärkt att försöka främja sin egen livsföring utan att gå till personangrepp. Du har ingen rätt att kränka andra människor. Vill du påverka andra människors livsföring för att tex. få dem att sluta stödja dödandet av djur kan du göra det på ett sakligt sätt. Hur många lyssnar på allvar när de blir kallade för korkade och dumma? Allvarligt, hur många tror du är intresserade av att höra dig fortsätta argumentera för sin sak därefter.

Det finns många problem med att äta en felaktigt kost, en blandkost är inte nödvändigtvis bättre än vegankost. Båda kan vara jättedåliga eller väldigt bra. Problemet är bara att ju fler födogrupper du utesluter, ju större är risken att du missar viktiga näringsämnen. Det är sant för typ de flesta djur. Jag kommer ifrån en värld där veganerna var underviktiga och utvecklade näringsbrist trots att (de själva) påstod sig vara så himla duktiga på näringslära. Det kan ju mycket väl stämma, men teori och praktik är olika saker. Kan man inte omsätta teorin i praktik kan man vara hur duktig som helst helt i onödan. De fick alla gå över till en lakto-vegetarisk kost så småningom för deras veganska kosthållning orsakade näringsbrist och gjorde dem sjuka. De är faktiskt de enda unga och friska människor jag känner som drabbats av näringsbrist.

Det är med den bakgrunden jag säger att det är viktigt att framhäva de praktiska problemen med vegankost. Känner du till dem och vet hur du förebygger dem kan du förekomma dem.

Wony
12/5/12, 5:17 PM
#198

#195 I mitt fall är det sannolikt stressrelaterat, plus att jag genom åren motionerat dåligt. Problemet är att det pågått under så lång tid att det satte sig i mage och tarmar. Fel sorts stress kan verkligen sätta allt ur spel i kroppen. Särskilt om det är långvarig stress…

En medicin jag provade tog bort det värsta magknipet, men gav mig utslag, och nu provar jag ännu en, som hittills tack och lov inte gett några värre biverkningar.

Men tyvärr innehåller många mediciner ämnen som är rent ut sagt onyttiga att få i sig i större mängder. Så jag väljer främst att äta mat magen klarar av, och behandla med medicin som är så när "naturlig" man kan få den.

Om det är något jag lärt mig, så är det att man aldrig kan förutsätta att bara för att en sak funkar, så gör en liknande sak det. Det är så väldigt, väldigt olika. För mig fungerar ett relativt högt proteinintag, men det är desto petigare med fibrer till exempel. Vissa funkar bra, andra inte. Generellt mår magen bättre av kött, fisk och mjölk inblandat i kosten. Varför? Det kan man undra, men jag nöjer mig med att konstatera att det är mat som jag inte blir dålig av.

Silvestris
12/5/12, 5:20 PM
#199

#195

LCHF-arna säger att det är vegetabilierna som gör oss sjuka. Veganerna säger att det är köttet och mejeriprodukterna som gör oss sjuka. Raw foodarna säger att det är tillagningen som gör oss sjuka.

Tänk om det fanns en enkel sanning. Verkligheten är nog att alla har lite rätt. Det är inte ett hälsoproblem att äta kött och mejeriprodukter, men det är ett gigantiskt hälsoproblem när människor äter sådana mängder som sker idag (i väst). Det är inte bara ett hälsoproblem, det är klimatproblem. Det betyder inte att vi måste sluta äta kött. Det betyder att vi bör minska på mängden och gärna äta kött från naturbetesdjur som är anpassade för de beten de går på (det finns köttdjur som betar på marker som faktiskt inte går att odla på och då är det bra att ändå kunna använda området för matproduktion).

För mycket raffinerad spannmål är inte heller nyttigt. Lösningen är inte heller där att sluta äta det helt utan att äta mindre av det (och ur miljötsynvinkel försöka äta sådant som inte kommer från stora monokulturer).

Att inte få i sig någon färsk mat är också negativt. Det finns polyfenoler, bioflavonoider, karotenoider, vitaminer och annat väldigt nyttigt i (främst) färska frukter och grönt. Man behöver dock självklart inte gå över till att bara äta rått.

Lite sans och balans kan få råda tycker jag.

Wony
12/5/12, 5:23 PM
#200

#199 Jag håller med dig om din sista mening där, tycker att den säger allt. "Lite sans och balans" Tummen upp för det!

[Pandette]
12/5/12, 5:42 PM
#201

#199 Fast där har du fel. Vegetabilier är inte fel enligt lchf.

LinnMafalda
12/5/12, 5:43 PM
#202

Ni vägrar fortfarande svara på det som är mitt grundargument. Ni gnäller på att ni känner er dumförklarade och kränkta av både det ena och det andra. Att jag inte har rätten att lägga mig i era beslut. Men det är ju dubbelmoral att säga det men i nästa stund anse sig själv ha rätten att utnyttja och döda en annan individ. Då är ju konsekvesen betydligt värre än att känna sig ifrågasatt. Innan jag får ett argument för hur det inte är dubbelmoral ser jag ingen mening med att bemöta era argument sakligt. Det är det här min åsikt bygger på. Dödande av andra individer är inte ok. Det spelar igen roll okm vegansk kost inte är ultimat.

Annons:
Silvestris
12/5/12, 5:58 PM
#203

#201

Nej, bara större delen av dem.

#202

Nej, det är inte dubbelmoral att inte anse att du har rätt att gå till personangrepp. Dubbelmoral vore det om jag ansåg att jag har rätt att säga till dig hur du ska leva ditt liv men samtidigt säga att du inte får lägga dig i mitt liv.

Dubbelmoral vore att säga att du inte får kalla mig för korkad eller dum, men jag får kalla dig det.

Dubbelmoral vore att säga att det är fel när du äter kött, men inte när jag gör det.

Du blanda äpplen med päron.

Sedan kan man absolut anse att det är värre att någon äter döda djur än att någon kallar en annan människa för dum.

Men beter man sig illa mot medmänniskor får man tillbaks det. Ingen slutar äta kött för att du kallar dem för okunniga eller dumma så vad är vinsten i det för dig? Personlig tillfredsställelse i att såra andra människor (dvs. om någon öht bryr sig)?

[Pandette]
12/5/12, 6:00 PM
#204

#201

Nej, isåfall en väldigt liten del. Kan du visa på någon som anser att vegetabilier är fel?

Silvestris
12/5/12, 6:14 PM
#205

#204

Enligt det jag har läst (och de jag känner som har LCHFat) går allt spannmål bort plus alla vegetabilier som växer "under jord". De flesta frukter går bort pga. för hög sockerhalt och bär kan du bara äta i små mängder. Så sammanfattat:

- spannmål

- frukt

- grönsaker som inte växer ovan jord

Det är en stor del av utbudet vegetabilier som finns.

Silvestris
12/5/12, 6:18 PM
#206

Och just det, sist men inte minst. Baljväxter är ju förbjudna. De är inte bara onyttiga, de är rent av giftiga…

LinnMafalda
12/5/12, 7:00 PM
#207

#203 du duckar fortfarade för den egentliga frågan. Jag får inte ifrågasätta dina val och det är en kränkning. Men vad är det som då ger dig rätten att ta dig rätten att besluta om någon anns död till din vinning? Hur ser du som "djurvän" på att en nedvärderar djuren till något som är fritt fram att döda och utnyttja? Att de inte har egna intressen som du inte kan ta dig rätten över.

veggie4every1
12/5/12, 7:21 PM
#208

# 196 Nej, Mills beskriver människan som en herbivor. Förstår jag rätt att du menar att vi är från början var herbivorer men att evolutionen gjort oss till omnivorer eller till någonting emellan herbivorer och omnivorer?

Detta är den "flytande skalan", till vilken människan då tillhör. Är det enbart människan eller även andra djur? Kan du presentera en källa eller en studie som stödjer denna teorin?

Igen, inte alla veganer finner köttsmaken frånstötande, de är veganer av andra skäl. Därför finns det en marknad för ersättningsprodukter.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Silvestris
12/5/12, 8:56 PM
#209

#207

Du får absolut ifrågasätta mina val men ge tusan i att kalla mig dum. Klarar du av det så är det lugnt.

Annons:
Silvestris
12/5/12, 9:27 PM
#210

#208

Nej, Mills beskriver människan som en omnivor. Sedan är det möjligt att han själv inte förstår det (huggtänderna tex. duckar han ju vackert).

Du förstår mig helt rätt när jag påstår att människan härstammar från växtätande (kanske främst fruktätande) primater och att vi har evovlerat till allätare (precis som schimpansen som jagar, dödar och äter aport när tillfälle ges). På den flytande skalan där vi har växtätare i ena änden och köttätare i den andra ligger jättemånga djur. Extrem köttätare, där ha vi tex. katten. Lite längre ned på skalan kommer hunden som fortfarande är köttätare men inte i samma grad som kattdjuren. Sedan har vi björn som också är allätare, gris, manvarg, råtta osv. Kom inte och påstå att alla de allätarna har exakt identiska matspjälkningsorgan. Människan befinner sig betydligt närmare växtätaränden av skalan än köttätaränden, men vi är fortfarande allätare. Inom vissa populationer har vi ju en mycket uppenbar anpassning till en omnivor kost: laktostolerans. Vissa populationer (rätt märkbart nomadfolk som håller idisslare samt vi här i norr som också varit beroende av vår boskap) har utvecklat förmågan att tolerera laktos även i vuxen ålder.

Evolutionsteorin är en accepterad vetenskaplig teori och om du inte har greppat hur evolution fungerar rekommenderar jag The Selfish Gene av Richard Dawkins, eller någon av hans dokumentärer. Han är fantastiskt duktig på att förklara just hur evolution inte handlar om hopp utan om gradvisa förändringar.

Att människan är allätare är vetenskapligt accepterat, det är snarare du som får presentera bevisen för att människan fysiologisk är växtätare. Då snackar jag inte en random artikel skriver av en läkare (som är hur utbildad inom evolutionsbiologi?) utan de vetenskapliga studier/artiklar som visar på det.

Men visst, jag kan väl gräva fram artiklar eller böcker. Men det gör jag imorgon.

veggie4every1
12/6/12, 12:36 AM
#211

#210 Det är en vetenskaplig studie som Mills har gjort. Det är ingen random artikel. Jag tror inte du har läst den.

På grund av att det är så accepterat att vi är omnivorer så är den är studien intressant och skapar ett nytänkande. Man får ta till sig den om man vill eller inte, det är ju valfritt.

Utan våra redskap och vapen så skulle vi inte kunna jaga, fälla ett byte och äta upp det.

Det kan andra omnivorer. Alla de omnivorer som du listar kan jaga och äta sitt byte färskt och rått, utom människan.

Vi kan äta kött (tillagat) och en del laktostoleranta kan dricka mjölk från en ko, men det betyder inte att det är vår naturliga föda. Laktostolerans har inget med omnivor att göra. Ingen annan varelse på denna planeten dricker en annan arts mjölk tills de blir gamla. Du ser nog inte en riktig omnivor, tex. en björn, gris eller varg ligga och snutta på kossans spenar. Nej, det är bara människan som gör, men det gör oss inte till omnivor.

När jag får se en människa jaga och fälla och döda ett byte med bara händerna och tänderna, äta upp bytet med god aptit utan redskap och utan att tillaga det och äta det utan att kasta upp, då kommer jag att tro att vi är omnivorer. Jag kommer dock fortfarande att hävda att vi klarar oss bra utan kött Flört Nej, besvära dig inte med artiklar eller böcker. Det behövs inte.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

chilisalsa
12/6/12, 3:11 AM
#212

#211

Homo Sapiens har i alla tider ätit råa djur, t.o.m levande djur. Det är till och med en restaurangtrend med levande djur som äts som jag själv inte är mycket för. Enda jag kan komma på att jag ätit levande är myror. Har inte ens ätit ostron, som väl är den vanligaste levande födan i väst. Men rå animaliemat är ju annars hur vanligt som helst även nu för tiden. Förr när vi var nomader och bar det vi ägde var säkert torkat kött väldigt viktigt och energieffektivt.

Jag förstår inte resonemanget med att vi inte skulle få använda redskap vid jakt, människan har ju alltid haft tillgång till vapen. Chimpanser tillverkar redskap för jakt, tillverkade strån vid termitjakt och spjut som dom tillverkar för primatjakt. http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/apor-jagar-andra-apor-med-spjut?rm=print

Vi använder också hundar vid jakt. En Plot (hundras) nedlägger och kväver ett 200kg vildsvin galant på egen hand.

Visst finns det dom som barfar på nästan bara kött, men då måste man se till att äta de feta delarna som hjärnan om man inte vill få kaninsvält.

http://www.proteinsyntes.se/

Människans fördel är annars uthållighet pga att vi kan svettas. Kan lätt jaga ihjäl villebråd på samma sätt man fortfarande gör på savannen i Afrika… djuret dör helt enkelt av överhettning och cirkulationskollaps när det inte orkar fly längre.

Våra armar är utmärkta vapen också. Fågeljakt medelst stenkastning förekommer ju fortfarande i vissa folkslag. Djur utan armar kan använda andra metoder som t.ex sprutfisken som använder vatten som vapen.

http://www.youtube.com/watch?v=fhBZ40jIo4Q

Vi använder också naturens utséende till vår fördel vid jakt utan vapen. Jaga djur över stup har ju varit en vanlig metod i kuperad terräng. Eller gräva en fångstgrop vilket har varit väldigt vanligt i Sverige.

Att utnyttja terräng är ju heller inget människounikt utan väldigt vanligt i djurvärlden, t.ex delfiner som jagar upp fisk på land som dom sen lätt tuggar i sig.

Medarbeterare på Kost

Silvestris
12/6/12, 8:44 AM
#213

#210 Det är ingen vetenskaplig studie han har gjort. Artikeln uppnår inte ens de mest grundläggande kraven för att klassas som vetenskaplig artikel. Var är referenserna? Hade han angett referenser hade han nog kommit undan med att kalla artikeln för en litteraturstudie, men inte ens det gör han. Vad gäller laktostolerans är det en mycket tydlig omnivorisk adaption. Det är inte relevant att den saknas hos andra djur, den saknas hon de flesta människor men det är just det faktum att det förekommer hos specifika populationer som visar att det är en omnivorisk adaption. Vissa populationer anpassade för att dricka mjölk i vuxen ålder och tror du att det någonsin har handlar om att suga på mammas tuttar i vuxen ålder? Varför skulle boskapshållande folk utveckla denna förmåga om det inte vore för att kunna dricka mjölk? Evolutionen premierar inte resursslöseri.

[Pandette]
12/6/12, 10:11 AM
#214

#205 Fast väldigt mycket växter växer ovan jord också, och äts väldigt mycket bland de som äter lchf.

Sen, ja, spanmål går oftast bort helt, då man gärna vill undvika gluten. Frukt och rotfrukter äter en del som äter lchf, de som inte behöver gå ner i vikt och behöver vara speciellt strikta. Bär är lite olika, vad för bär man tar.

Så nej, vegetablilier är inte fel enligt lchf. Det gäller bara att äta de man tål.

Silvestris
12/6/12, 10:14 AM
#215

#214

"De man tål"… vilket ju i verkligheten för majoriteten av människorna är alla vegetabilier. I rätt mängd. Ändå är den information som går ut att du endast får äta ovanjordgrönsaker och bär. Något som är en stor konstinskränkning.

Sedan verkar ju var och varannan ha sin egen variant av LCHF och då börjar man ju undra vad definitionen av LCHF är.

[Pandette]
12/6/12, 10:19 AM
#216

#215 Nej, det är inte verkligheten, att man tål alla vegetablilier. Många med magproblem gör helt enkelt inte det, det får du acceptera.

Det är inte en speciellt stor inskränkning på kosten, de flesta vill helt enkelt inte ha dessa andra vegetablilier som du så gärna vill att alla ska äta.

Mycket fett och lite kolhydrater. Det är vad det handlar om.

Annons:
Linnea
12/6/12, 10:29 AM
#217

#211 Har du ätit råbiff nån gång? Jag har det inte men många tycker det är gott. Den är precis så rå som namnet antyder och det funkar tydligen bra. Det handlar om att vänja magen vid det råa. Vet många som provsmakar köttfärsen till köttbullarna innan den steks (rå alltså).

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Alexej
12/6/12, 11:16 AM
#218

#217 Allting går speciellt om man vill få salmonella, toxoplasmos eller nåt annat trevligt…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

LinnMafalda
12/6/12, 11:28 AM
#219

Huvudfrågan är ju trots allt om vi vill se djuren som våra att utnyttja. Inte vad vi är skapta att äta eller vad en tycker är godast och bekvämast. Det är därför "djurvän" rimmar illa med att äta kött. Se Earthling och försök sen motivera era val igen. Och jag hoppas verkligen att ni tar er tid att göra det. Det är en otroligt bra dokumentär om hur människan valt att utnyttja djur i olika former.

Earthlings

Vill en ha något mer lättsmält är Gary Yourofskys tal något som många har tagit till sig.

Gary Yourofsky: Vad varje människa borde höra.

majvi
12/6/12, 11:30 AM
#220

Intressant video.Den visar bl.a på att det finns många fler djur i köttindustrin än det finns människor, men djuren syns inte..levande

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Silvestris
12/6/12, 11:30 AM
#221

#216

"Mycket" och "lite" är relativa termer och betyder ingenting.

Jag struntar i vad andra folk äter för vegetabilier och inte, men att påstå annat än att LCHF innebär stora inskränkningar i vilka vegetabilier man äter är helt enkelt inte verklighet.

#218

Risken för matförgiftning av något slag när du äter rå mat från en bra restaurang är minimal. Jag käkar ceviche, carpaccio, sushi, sashimi, råbiff utan några som helst problem. Jag har aldrig blivit sjuk. Det finns något som heter "god hygien".

Smakar av köttfärsen innan jag steker köttbullar också.

Det går bra att få toxoplasmos och salmonella från råa grönsaker också om man slarvar med hygienen.

[Pandette]
12/6/12, 11:40 AM
#222

#221 Saken är att det inte är några större inskränkningar i kosten. Okej, man äter inte vissa saker, men de flesta fungerar så att de inte äter allt. Antingen för de inte tål det eller för att de inte tycker om det.

Det finns otroligt mycket grönsaker som går utmärkt att äta om man äter lchf.

Silvestris
12/6/12, 11:48 AM
#223

#222

Och det finns oerhört mycket mer att äta om man inte LCHFar. Mår man bra av LCHF, fine. Men det är rätt tröttsamt att höra om hur det skulle vara den ultimata kosten, men där är ju LCHF inte ensamt. De flesta förespråkare av någpn slags "diet" har den inställningen. Som sagt… veganer, raw foodare, LCHFare, "paleoliter", biodynamiker och allt vad det nu kan handla om.

Annons:
[Pandette]
12/6/12, 11:55 AM
#224

Alla har en diet. De flesta äter inte allt som går att äta. Jag tror inte att du heller äter allt som går att äta här i världen.

Det är även lite trist att höra att lchf är så inskränkt och farligt.

Varför inte bara lägga ner det, och låta folk äta som de själva vill?

Cazzos
12/6/12, 12:00 PM
#225

Det beror på.. Jag svarade iallafall "ja".


Silvestris
12/6/12, 12:08 PM
#226

#219

Been there, done that dvs. jag har sett filmerna. Jag har hört deras "propaganda". Jag har min åsikt ändå. Att man äter kött betyder inte att man stödjer den köttindustri som råder. Att jag har katter (och föder upp) betyder inte att jag stödjer kitten mills. Att jag äter kött och både har och föder upp sällskapsdjur betyder inte att jag anser att det är okej att plåga djur.

Jag vet att älgköttet jag åt för ett par dagar sedan inte kommer från ett djur som växt upp i en djurfabrik. Den har inte sparkats på och blivit slagen på. Ja, den har blivit skjuten (och just denna älg dog faktiskt omedelbart då morsan satte skottet direkt i nervcentrat).

Din moraliska ståndpunkt är att människan inte får utnyttja djur dvs. vi får inte hålla djur eller på något sätt använda oss av dem. Fine.

Min ståndpunkt är att vi får utnyttja djur så länge de inte far illa.

Du förefaller basera din ståndpunk ur ett djurrättsetiskt perspektiv. Jag baserar min på ett utlitaristiskt och kontraktetiska djurskyddsperspektiv.

Utgå inte ifrån att jag inte kan någonting. Utgå inte ifrån att jag saknar kunskap. Även människor som fått tillgång till exakt samma information bildar olika uppfattningar.

Silvestris
12/6/12, 12:09 PM
#227

#224

Alla äter och har en kosthållning, men alla följer inte en diet.

LinnMafalda
12/6/12, 12:40 PM
#228

#226 Nu var inte mitt inlägg enbart riktat till dig. Det finns flera andra som skrivit i denna tråden som uppenbarligen inte har den kunskapen du har (men ändå väljer en väg som enligt mig inte kan göras av en "djurvän" då att dödas, bli kläder eller bli bestulna på sin mjölk/ägg inte ligger i djurens intresse). Det är ju just det tråden handlar om, hurvida en djurvän kan äta kött eller inte och vara trovärdig. Att jag baserar min åsikt på en djurrättslig ideologi har väl hela tiden varit uppenbart. Och jag har svårt att tro att du är så perfekt som du utger dig att vara. Det finns alldeles för många som påstår sig leva på bara vilt eller lokalproducerat ekokött. Hur kommer det sig då att de verksamheter som försöker just med att producera ekokött ofta ger upp för att ingen köper det de erbjuder. Jag har hört det där så många gånger och i nästa stund slänger samma person en fläskfilé från danmark (som de nyss fördömmde för sin dåliga djurhållning) på grillen. Det är många som vill tro att de lever på djur utan att det orsakar några djur lidande. En ekvation som inte går ihop. Jakt kan ofta leda till att djuren dör i plågor. Det är inte alltid att första skottet dödar. Är det ok ändå eller väljer du bort att äta just det djuret?

Silvestris
12/6/12, 1:24 PM
#229

#228

Jag är precis så perfekt som jag låter. Jag äter endast vilt och ekologiskt. Finns det inte så låter jag bli. Jag äter huvudsakligen vegetariskt och jag har varit vegetarian under många år så att laga god vegetarisk mat är inte ett problem. I min kosthållning utgör kött en liten del. Jag är antagligen inget typexempel på något sätt. Jag är uppvuxen i en jägarfamilj och således uppvuxen på vilt. Vi köpte aldrig kött i affären när jag var liten. Köpte vi nötkött eller fläsk köpte vi direkt från näraliggande gårdar (men det hände sällan).

Vad gäller vilt så vet jag att döden inte inträffar omedelbart på allt vilt. Jag accepterar det. Jag köper älgkött från mammas jaktlag och jag vet hur de jagar (jag har varit med och planerar att börja jaga med dem till hösten). Det är duktiga jägare och tiden mellan fallen älg och fångskott är kort.

Jag vet inte varför enskilda ekologiska verksamheter får lägga ned. Vad jag vet är att ekologisk produktion, både av vegetabilier och kött ökar i Sverige. Den ökar. Inte minskar. Det är bra, jag hoppas att det kommer fortsätta så. Jag tror det kommer fortsätta så eftersom det blir allt lättare att köpa ekologiskt kött. Dels för att butiker tar in mer av det, men främst för att det (iaf i söder) har blivit väldigt lätt att beställa hem hela kartonger med ekologiskt kött direkt från gården. Inga mellanhänder -> lägre pris dvs. helt plötsligt kan folk köpa eko-kött till rimliga priser och de kan lätt få kontakt med gården som djuren har växt upp på. Man får en personlig kontakt med bonden och det blir lättare att själv kolla upp förhållandena som råder.

[sakring]
12/6/12, 5:46 PM
#230

228 Och vad vill du att vi andra  ska göa som inte tänker ändra på våra kostvanor. Göra oss av med våra husdjur kanske?

Annons:
Alexej
12/6/12, 5:59 PM
#231

#230 Väldigt osakligt. Det ena har inget med det andra att göra. Katter är köttätare men det är inte vi. Men jag skulle gärna vilja se kravstämplad kattfoder.

Och Linn skriver: Huvudfrågan är ju trots allt om vi vill se djuren som våra att utnyttja. Inte vad vi är skapta att äta eller vad en tycker är godast och bekvämast. Det är därför "djurvän" rimmar illa med att äta kött.

Silvestris gör iaf det som är det bästa när man nu vill äta kött. Men affärerna är fukka med billigkött, oftast från andra länder. Och folk tittar på priset. Inte många som verkligen köper kravkött utan julskinkan till extrapriset…

Fast man vet att köttet kommer från djur som fick lida otroligt mycket under deras korta liv och när de transporterades och slaktades. O

Och jag kan verkligen bara instämmer. En del argumenter var väldigt dumma här, framförallt när folk skrev att de inte skulle kunna överleva utan kött. Och dumma människor kommer tyvärr aldrig inser att vi kan leva ett bra liv med ett bättre samvete när vi avstår, minskar eller satsar på kvalitet.

Just det med samvetet är nog något som många blundar för.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Wony
12/6/12, 6:14 PM
#232

Jag vill här bara inflika att det är stor skillnad på dumma argument och dumma människor. Det är inte nödvändigtvis så att de två skilda sakerna hänger ihop.

Ibland har den här diskussionen en hel del att önska… I alla fall när det gäller argumentationsteknik. Obestämd

Alexej
12/6/12, 6:21 PM
#233

#232 Jag ser ingen skillnad mellan dumma människor och dumma argumenter. Människor som inte vill tänka själva brukar inte komma med bra argumenter.

Sedan finns det olika benämningar: korkade, naiva, dumma osv

Och jag ser skillnaden mellan en okunnig argument och en som är korkad.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[sakring]
12/6/12, 6:31 PM
#234

# 233 Tack för det.

Wony
12/6/12, 6:52 PM
#235

#233 Att du inte ser någon skillnad mellan ett dumt argument och en dum människa får stå för dig, det tänker jag inte ta ifrån dig. Men jag håller inte alls med dig.

Ett dumt argument kan anses vara dumt av olika anledningar. Exempelvis att man använt språket slarvigt, och därmed öppnar för missförstånd. Sedan är det dessutom subjektivt huruvida någons åsikt är dum, och huruvida dennes argument automatiskt är dumma eller inte.

Det är också extremt svårt att avgöra om en person är dum enbart baserat på argument skriva på ett internetforum. Det mesta kan tolkas väldigt annorlunda när man faktiskt inte ser och hör personen som argumenterar.

Argumentation i sig kan delas in i flera underkategorier. Det som främst förekommer i den här diskussionen är sakargument och känsloargument. Det uppstår en oundviklig krock när en person använder sakargument, och den som svarar använder känsloargument. Då dessa i de allra flesta fall inte är förenliga är det i princip oundvikligt att det uppstår hetsiga diskussioner där man dumförklarar varandra.

Normalt sett är jag inte jätteförtjust i att använda wiki-sidor som referens, men här är ett utdrag från wiktionaryartikeln om ordet dum.

dum
1. inte intelligent 
Han verkade lite dum.
2. (vardagligt) elak 
Akta dig för den dumma vaktmästaren

Om vi nu tittar på dessa exempel, kan vi se att någon som är dum alltså normalt antingen är ointelligent eller elak. Men vad innebär det då att inte vara intelligent? Jo, kikar vi på wiktionary igen, så ser vi att det beskrivs på det här sättet:

intelligent
1. (om person) som snabbt och/eller grundligt kan tänka ut lösningar på problem; som besitter hög intelligens; som har högt IQ 
Han är väldigt intelligent, så fråga honom gärna.
Människan anses av många vara den intelligentaste livsformen på jorden.

Och nu till definitionen av elak.

elak
1. som har mål som uppfattas som negativa; ibland som är potentiellt farlig 
Akta dig för den elaka läraren!

Vad kan vi nu lära oss av detta? Jo. Om en person som har ett dumt argument, vilket enligt wiktionary borde vara ett argument som alltså är elakt, och därmed uppfattas som negativa. Hur ett argument i sig skulle kunna vara ointelligt övergår mitt förstånd, dock. Endast en varelse kan vara ointelligent.

Om vi nu tar det dumma (dvs elaka) argumentet, så kan vi snabbt se att det i sådana fall kan uttalas av i princip vem som helst. Förmodligen dock av någon som helt enkelt har en avvikande åsikt. (Denna avvikande åsikt förtjänar dock samma respekt som vilken annan åsikt som helst. Vi har åsiktsfrihet.)

Men i definitionen av elak, ser vi inte något krav på att personen är dum. Man kan alltså vara dum, smart, medelmåttig eller vad som helst, och samtidigt vara elak.

Samma sak gäller för en intelligent person, denne kan vara både elak, snäll, eller vad som helst (utom ointelligent, en av definitionerna på dum), och ändå vara intelligent.

Men vad händer då om vi börjar analysera ditt argument att ett dumt argument betyder att personen bakom det också är dum?

Jo, då kan vi komma fram till att det argumentet antingen kan tolkas som positivt eller negativt. Vilket här betyder intelligent eller dumt. Denna tolkning görs på individnivå, där olika individer kommer att ha olika åsikter.

Eftersom vissa kommer att uppfatta argumentet som negativt, alltså elakt, så kan dessa människor, om de skulle följa samma princip som du, benämna dig dum, då de uppfattar dig som elak, baserat på ditt, i deras ögon, dumma argument.

Detta gör inte dig nödvändigtvis dum, däremot uppfattas du då som dum, medan de som tolkar argumentet positivt ser dig som intelligent, baserat på deras tolkning av argumentet som positivt.

Intelligent, ointelligent, elak och snäll kan tolkas på en mängd olika sätt beroende på individen. Därför är inte heller påståendet "dumt argument" = "dum människa"

[sakring]
12/6/12, 6:55 PM
#236

Men som jag sagt tidigre så kallar jag mig inte djurvän då det är så mycket konstigt folk som kallar sig detta.

Alexej
12/6/12, 7:03 PM
#237

#234 Menade inte dig med dumma människor eller argument. Var nog mest tex den som svarade att den inte äter kött för njutningens skull utan för att överleva…

Fast att blanda ihop köttätande katter och människor som inte behöver kött var inte så "logiskt". Cool

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Alexej
12/7/12, 11:38 AM
#238

Funderade lite varför jag inte kan se någon som äter kött som djurvän.

Jag är vän på FB med flera djurrättsaktiva och varje gång jag öppna FB ser jag alla bilder av vanvårde och lidande djur. Många delar jag och sparar.

Men jag är trött på det. Skulle hellre bara ha fina naturbilder eller nåt. Och vem bär skulden till att det finns så många bilder på lidande djur? Köttätare!

Skulle folk sluta att åtminstone bara vill ha billigkött skulle mindre djur lider inom massdjurhållningen. För det är massdjurhållning som gäller när vi vill ha billig kött.

Så att kalla sig för djurvän fast man samtidigt inte gör något mot djurens lidande tycker jag är ett hån mot alla djur som får lida för köttätarens skull.

Jag älskar dig men tyvärr måste du lida för jag vill äta dig och inte betala för mycket för det….

Djurvän? Absolut nej!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Silvestris
12/7/12, 11:45 AM
#239

#238

Nja, jag har väl sett en och annan bild på vanvårdade katter och hundar som tagit stor skada av sina veganska ägares ideologi (dvs. de har fått felaktig kost och därför blivit sjuka). Jag har sett bilder på illa åtgångna minkar som blivit utsläppta av djurrättsaktivister. Visst är tanken god, minkhållningen är vedervärdig men är det mer djurvänligt att se till att minkarna svälter ihjäl i det fria än att de faktiskt avlivas snabbt av minkfarmaren? Minken som svalt ihjäl för att den inte kunde anpassa sig till det fria livet har ju levt ett lika miserabelt liv som minken som slaktades av minkfarmaren.

Djurrättsaktivister och veganer är inte helgon de heller. De kan också förblindas.

Alexej
12/7/12, 12:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#240

#239 Fattar inte vad du är ute efter. Bara för att det fanns en knäppis som ville få sin katt också till vegan eller för att några släpper ut minkar rättfärdigar det inte att andra djur ska lida för att vi ska äta kött?

Vanvårdade kor, grisar, höns hänger ihop med köttätare och inte med att några släpper ut minkar som dessutom har gjort att allmänheten nu vet mer om hur minkarna får lida innan de blir dödade.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Silvestris
12/7/12, 12:18 PM
#241

#240

Jag är ute efter att nyansera debatten. Det är lätt att utmåla människor som äter kött som skurkar, tom som onda men även goda intentioner kan skada djur lika illa som onda intentioner.

Inte ens den "sida" du målar upp som god som visar på den grymma verkligheten är perfekt. Inte ens alla de kan kallas för djurvänner.

Och jag snackar inte om en människa som ger sin katt veganmat. Veganmat till katt är stort internationellt sett. Det är många katter som lever på undermålig kost och det sprider sig till Sverige och de som ger sina katter veganmat försöker utmåla sig som goda människor. Okunniga och skenheliga kanske, men det är ju inte bättre än okunniga och skenheliga köttätare.

Niiinah92
12/7/12, 1:47 PM
#242

#240 Så du menar att en dålig sak där djur får lida än mer kan vägas upp om det är för en god sak som att få upp ögonen på allmänheten?

Jag vet inte vilka minkfarmar du själv har varit på där minkarna lider mer än de gör i det fria där de långsamt svälter ihjäl. En svältande mink är dessutom livsfarlig och beredd på att ta både småhundar, katter, sällskapskaniner etc. de kan även skada ägaren om denne försöker försvara sina djur.

För övrigt håller jag med Silvertris

Backarödbo
12/7/12, 5:29 PM
#243

# 242 Säger du det om judarna i andra världskriget också?  Att det var tur för de att bli ihjälgasade (vilket ocskå görs med minkarna) för då slapp de ju att ev. svälta ihjäl om någon skulle frita de?

Vet inte vad du skulle föredra men jag vet vad jag skulle föredra om jag hade varit fängslat jude under andra världskriget eller fängslat mink idag. Förresten klarar sig minken utmärkt i den svenska faunan.

Och ja, det är legitimerad att jämföra holocaust mot judarna med dagens djurindustri. Ordet ”holocaust” kommer faktiskt från den bibliska termen som används för att omskriva offrande av djur.

http://www.all-creatures.org/hr/hra-holocaust.htm

Alexej
12/7/12, 5:30 PM
#244

Intressant. Nu är det minkfarmer och att det finns folk som släpper ut de  anledningen att då kan man likabra äta upp andra djur som lider. Och för att minkar inte ska lida ute är det helt okay att minkarna hålls som de gör, sålänge de är i burar. gör ju inget om de skadar sig själva eller varandra så länge vi slipper se det.

#242 En svältande mink är dessutom livsfarlig och beredd på att ta både småhundar, katter, sällskapskaniner etc. de kan även skada ägaren om denne försöker försvara sina djur.

Inte konstigt att folk vill utrota vargar. Tycker egentligen att människor är farligare än en utsläppt mink.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Smullis
12/7/12, 5:34 PM
#245

#244 Ja precis, människor är överlägset det farligaste djuret som finns.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Backarödbo
12/7/12, 5:37 PM
#246

Inte bara farligast, mest skadlig också.

Smullis
12/7/12, 5:41 PM
#247

#246 Så sant

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

LinnMafalda
12/7/12, 5:47 PM
#248

Men du menar alltså på allvar för att det finns inte ens en liten del djurrättsaktivister i sverige som gör direktaktioner så är den förändring det faktiskt gör för djuren när folk väljer bort kött helt meniglös? Att det går att jämföra ett antal aktioner per år med allt lidande och död som det orsakar att äta animalier? Vem är det som skulle behöva bli lite nyanserad. Du letar fel hos enstaka individer som går att sätta veganetikett på för att rättfärdiga köttätande. Något som majoriteten av befolkningen tyvärr ägnar sig åt..det är helt olika utsträckning av konsekvenser av de olika handlingarna! Jag blir så trött på att det alltid dras upp minkar och hur synd det är om dem som fritas och att det sen ska vara klart med den diskussionen, för det är ju så himla mycket taskigare än att sätta i sig nästan 100 djur per år, helt själv. Skärp dig!

#241

Silvestris
12/7/12, 5:54 PM
#249

#243 Människor och djur är olika i hur de uppfattar världen, tex. förmågan till abstrakt tänkande. Därför kan inte människan jämföras rakt av med andra djur (och alla andra djur kan inte alltid jämföras med varandra heller). En mink har sannolikt ingen uppfattning om den lider i fångenskap eller i frihet, den upplever lidandet. Jag tillskriver inte andra djur förmågan att kunna tänka: "attans jag svälter ihjäl, men jag är iaf fri". Och igen, jag förespråkar varken köttindustrin eller pälsindistrin. Det är inte acceptabelt att utsätta någon för sådant lidande men det är inte okej att släppa ut djur till samma lidande heller. Två fel ger inte ett rätt.

LinnMafalda
12/7/12, 6:02 PM
#250

Det verkar bli nått fel med inlägg jag postar så försöker väl igen:

Men du menar alltså på allvar för att det finns inte ens en liten del djurrättsaktivister i sverige som gör direktaktioner så är den förändring det faktiskt gör för djuren när folk väljer bort kött helt meniglös? Att det går att jämföra ett antal aktioner per år med allt lidande och död som det orsakar att äta animalier? Vem är det som skulle behöva bli lite nyanserad. Du letar fel hos enstaka individer som går att sätta veganetikett på för att rättfärdiga köttätande. Något som majoriteten av befolkningen tyvärr ägnar sig åt..det är helt olika utsträckning av konsekvenser av de olika handlingarna! Jag blir så trött på att det alltid dras upp minkar och hur synd det är om dem som fritas och att det sen ska vara klart med den diskussionen, för det är ju så himla mycket taskigare än att sätta i sig nästan 100 djur per år, helt själv. Skärp dig!

#241

Men du menar alltså på allvar för att det finns inte ens en liten del djurrättsaktivister i sverige som gör direktaktioner så är den förändring det faktiskt gör för djuren när folk väljer bort kött helt meniglös? Att det går att jämföra ett antal aktioner per år med allt lidande och död som det orsakar att äta animalier? Vem är det som skulle behöva bli lite nyanserad. Du letar fel hos enstaka individer som går att sätta veganetikett på för att rättfärdiga köttätande. Något som majoriteten av befolkningen tyvärr ägnar sig åt..det är helt olika utsträckning av konsekvenser av de olika handlingarna! Jag blir så trött på att det alltid dras upp minkar och hur synd det är om dem som fritas och att det sen ska vara klart med den diskussionen, för det är ju så himla mycket taskigare än att sätta i sig nästan 100 djur per år, helt själv. Skärp dig!

Niiinah92
12/7/12, 7:39 PM
#251

#249 Du förklarar det så mkt bättre än jagGlad

----------------------------------------------------------

Alla minkar klarar sig definitivt inte i det fria, de är uppfödda i fångenskap sen flera generationer tillbaka. Hur många hundar och katter klarar sig själva om de släpps fria? Sist jag kollade ville folk här inne hjälpa hemlösa katter för att de inte klarar sig själv men en mink går bra att släppa lös vind för våg, vem bryr sig så länge han slipper dö för sin päls………..

Jag är emot pälsindustrin men anser inte att de s.k. djurvännerna som släpper ut minkarna är ett dugg bättre än minkfarmarna och skulle tro att värphöns i massindustrin lider tio gånger mer om det stämmer det man hört och sett.

Annons:
Wony
12/7/12, 7:49 PM
#252

#251 Därför är det bra att välja ekologiska ägg, eller om man kan, att köpa lokalt, direkt från gården. Det gör vi, och godare ägg har jag aldrig ätit. Dessutom vet man att de har det bra! Glad

Niiinah92
12/7/12, 7:57 PM
#253

#252 ja min mamma har vaktlar och min syster har höns så vi äter i regel hemmaproducerade ägg vilket är mycket godare som du säger, när jag inte kan få från dem köper jag ekologiskt.

Wony
12/7/12, 8:03 PM
#254

#253 Ja, det är bra om man kan äta egenproducerat (eller så nära det går). Man kan ju lättare besöka gården och se hur djuren har det, ställa frågor och verkligen se att djuren mår bra. De vi köper från brukar ha slut på stora ägg ganska ofta, och då får man små, rabatterat. De har vaklar också, så vi köper då och då sådana ägg.

Det är en väldig åtgång, och jag hoppas att det dyker upp fler som säljer lokalproducerade ägg faktiskt. Det behövs.

Om jag inte minns fel så är äggen vi köper från frigående höns, som får lägga sina ägg precis var de vill. Till och med under gamla bilar… Tungan ute

Andina
12/7/12, 9:48 PM
#255

Ska den här tråden "representera" Hittekatter eller något annat?

För om den är tänkt att representera katt-/djurvänner som engagerar sig i 'vilsekomna katter' så tror jag att jag avstår.

Argument och studier härsan och tvärsan, samt - framför allt - dömande och fördömanden av människor som har andra åsikter, aspekter och syn på livet, och liv, än andra… Det säger så mycket mer om åsiktsägaren än själva diskussionen (som ältats i eoner av båda lägren på alla håll och kanter).

Men - det kan vara bra att veta om Hittekatter är en sajt där man ska ta ställning för eller emot vegetarianism/Veganism eller inte - d v s om man är DJURVÄN eller inte, enligt somligas argument… Då har jag inte mycket kvar här att göra!

Jag har engagerat mig i katter (o andra djur) som behöver människans hjälp - oftast p g a att människan många gånger 'sk-ter i hur katten/djuret har det'!

Men denna diskussion är jag så trött på - och argumenten som fladdrar omkring åt precis alla håll. Den har jag haft och sett i så många år och bland så många olika slags människor och i så många sammanhang.

Sorry - men jag måste få säga att denna tråd leder absolut ingenstans förutom till splittring! För det handlar om ett (för-)dömande perspektiv! Oavsett, vilken ställning du tar i frågan!
För ingen från ett läger har, genom så'na här s k "diskussioner", lyckats övertala motparten till något annat….
(Det liknar mer potatispress oftast.)

Och jag kan med rent hjärta säga, att jag är f-n ingen djur-ovän! Oavsett vad någon annan tänker och tycker enligt sina s k veg- eller inte veg-värderingar. Oavsett livsåskådningar, tro, religiös tillhörighet, hudfärg, kosthållning i övrigt.. o s v…Och oavsett Hittekatter.ifokus eller inte…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

veggie4every1
12/8/12, 1:31 AM
#256

# 255 Det är valfritt att deltaga i diskussioner som pågår.

Är man så trött på ett ämne som du säger att du är så är det väl bara att man inte läser och skriver i den tråden?

Så länge ingen bryter mot iFokus regler så finns det ingen anledning att sluta diskutera bara för att en medlem är trött på ämnet eller anser det olämpligt.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Alexej
12/8/12, 8:31 AM
#257

#255 Och jag är trött på folk som har katter men inte bryr sig om katten ute och jag är trött på folk som bryr sig om hemlösa katter men inte om andra djur som lider.

Och jag undrar hur folk bara tycker synd om hemlösa katter men skiter i alla andra när det kommer till att kanske avstå från kött för att minska lidandet. Hur ärliga är ni? En köttätare är tydligen bara så länge djurvän så länge man inte måste avstå från kött. Värsta dubbelmoral som egentligen skrämmer mig mer än folk som säger direkt att de inte är djurvänner och därför vill äta kött.

Jag jobbar inte med hemlösa katter för att jag gillar bara katter utan för jag vill hjälpa djur i nöd. Jag har inget behov av keliga katter men jag vill ha lyckliga djur oavsett om det är katter, kor eller bi.

Och det är respektlös att gå in i en diskussion och förklara hur onödigt du tycker om tråden när andra vill diskutera tråden.

Hemlösa katter och djurskydd hänger ihop. Vi har problem med hemlösa katter för att det finns empatilösa människor som skiter i att det finns djur omkring de som lider.

Och ifall du har missad det så finns det på Hittekatter en kategori för utsatta djur av annat slag.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Andina
12/8/12, 11:39 AM
#258

#257-257 Jag uttryckte och uttrycker min åsikt i debatten, d v s tråden.

Och jag anser alltså att den inte genererar något mer än splittring i huvudsak. Frustrationer och aggressioner som kokar under ytan och som uttrycker sig i fördömanden och dömanden.

Jag har själv fört och hört argumenten både för och emot att äta djur i hela mitt liv, både som vegetarian under 20 års tid och som allätare, och hur vi blundar för hur vår mat hanteras, såväl djur som vegetarisk föda.

Jag är inte trött på vare sig vegetarianer, veganer eller allätare. Och jag fördömer ingen av dem heller, personerna. Men jag är trött på hur diskussionerna förs - de har alltid sett likadana ut i princip. Fokuset på hur vi gemensamt kan hjälpa till att allt levande får leva gott och med respekt försvinner lätt i bakgrunden till förmån för frustrationen över att andra ser på saken annorlunda än en själv.

Det framgår mer och mer tydligt i forskningen att människan ursprungligen är allkostare och det kan vi även se genom att människan i alla kulturer ätit och äter just växter och djur, även i de mest primitiva kulturer vi har funnit.

Däremot har vi 'moderna människor' tappat respekten - för djur och natur - och därmed även för varandra, för oss människor. Och som jag ser det, är det där vårt stora problem ligger!

Bristen på respekt - i smått som stort….

Att få synpunkter och fördömanden "hamrat i huv'et" med ambitionen att omvända, ger inte önskat resultat. Därav denna splittring mellan 'vegosar' o allätare.

(Därför ställer jag mig frågan, som bara jag kan svara på, ska jag befinna mig där jag inte respekteras? Trots att huvudfrågan engagerar mig.)

Många diskussioner, forskningsresultat o -rapporter, åsikter finns om huruvida det är bra att äta djur eller växter, om hur djurhållning och vegetarism påverkar människan, jorden och naturen - men ingen, ännu, som kunnat ena människor i denna fråga.

*

Allra helst skulle jag önska att jag kunde leva på luft, vara en luftarian! För att slippa döda något som helst levande!
Trots att jag är allkostare…

*

(Och jag nämnde nog att jag engagerat och engagerar mig i katter och andra djur (även de vilda) som farit och far illa p g a människan… jag tror du missade det, Alexej.)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Alexej
12/8/12, 2:10 PM
#259

Och för att du tycker tråden generar ingen ska vi inte heller diskutera det…

Jag tycker att tråden är intressant och jag har lärd mig en del, inte minst om "djurvänner".

Men jag skulle gärna vilja veta hur man ändrar på lidandet av köttdjur när man inte ens ska kunna diskutera det? Skriva till tomten?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Backarödbo
12/8/12, 2:12 PM
#260

# 258 "Allra helst skulle jag önska att jag kunde leva på luft, vara en luftarian! För att slippa döda något som helst levande!
Trots att jag är allkostare…"

Varför inte börja med att sluta äta kött?

Andina
12/8/12, 2:12 PM
#261

#259 - Vad jag säger är HUR diskussionen går - inte ATT den förs! (Det hade du vetat om du läst.)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
12/8/12, 2:14 PM
#262

#260 - För att jag har varit tvungen att bärja äta kött igen, efter att ha varit vegetarian i 20 års tid (det hade du vetat om du läst).

Se - hur den s k "diskussionen" håller sig borta från ämnet…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Alexej
12/8/12, 2:19 PM
#263

Hur den förs? Jag är nöjd. Och jag har slutat dalta med folk för länge sedan. Vill man äta kött okay. Men att kalla sig då för djurvän är ett hån mot djuren. Där finns inga ursäkter att gömma sig bakom.

Här handlar det inte om vädret eller andra diskussioner utan här är det djur som dör hela tiden. Vad ska vi vänta på?

Vi alla är ansvariga för det vi gör. Sverige är ett lagom-land där man ska vara snäll mot varandra och inte sticka ut. Tyvärr glömmer folk att vara snälla mot djuren också.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Andina
12/8/12, 2:28 PM
#264

Ja men det är ju bra, att du är nöjd med din argumentationsteknik, Alexej! (Tyvärr tror jag inte att den får den effekt som du vill ha, dock.)

Kanske missuppfattade jag trådens syfte - att den skulle handla om att äta vegetariskt eller inte… För tråden tog ju snabbt en annan vändning.

Så, nu får ni vända den precis som ni vill, utan min inblandning, så blir den nog väldigt bra! Hoppas det blir en givande diskussion om ämnet! Tack för att jag fick uttrycka min åsikt! ;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[sakring]
12/8/12, 3:17 PM
#265

Men att köpa kattmat som är producerat av köttbiprodukter från det som folk äter har du inget emot Alexej?

Annons:
Backarödbo
12/8/12, 3:43 PM
#266

# 265 Det skulle knappast påverka köttindunstrin att sluta köpa mat till obligatoriska köttätare som katter. Precis som du säger så tillverkas kattmaten i nästan alla fall av slaktavfallet som är kvar.

Om man köper torrfoder till katter så ska nästan se upp med att inte köpa helvegetarisk foder för andelen som har animalisk ursprung i torrfoder till katter är skrämmande litet.

Josefa
12/8/12, 3:53 PM
#267

Jag har aldrig kallat mig själv för djurvän. Tror mest det är människor som innerst inne har problem med sig själv och sina känslor för annat levande, som gång på gång påpekar för andra att de är djurvänner. Lite för att övertyga sig själva. Så patetiskt. "Jag gör si eller så. Därför är jag mer djurvän än vad du är".

Jag själv äter inte mycket kött. 2 eller högst 3 gånger i veckan. Men tuggar i mig en hel del Keso, så det blir ju utnyttjande av djur, det också. Och ägg äter jag också. Ekologiska, men eftersom det inte är naturligt för fåglar att lägga ägg året om, så utnyttjas hönsen också. Ekologiskt hållna eller inte.

Om jag nu ska bli stämplad för djurplågare pga det, så får jag väl ta det.

Många vegetarianer är ena jäkla hycklare. Har en bekant som inte ätit kött på många år pga att det är synd om djuren. Men hon handlar skinnstövlar stup i kvarten. Och en granne till mig som också vägrar att äta kött. Men drog sig inte för att släppa ut sin gamla njursjuka katt i 2 veckor när hon själv åkte till bekanta i Stockholm, medan katten själv förtvivlat sprang runt några kvarter hemifrån och sökte hjälp. Men halleluja, de äter ju inte kött, så de är såå stora djurvänner.

Angående diskissionen om människan från början var vegetarian eller blandkostare så är jag ganska säker på att människan och dess anfäder alltid har använt sig av animaliska produkter. Innan de lärde sig att tillverka vapen och utnyttja eldens egenskaper så tuggade de i sig larver och insekter. Och fågel/reptilägg. Varje nu levande djurart har överlevt med hjälp av sin starka sidor. Är de inte starka eller snabba så har de andra fördelar som hjälper dem att överleva.

Silvestris
12/8/12, 4:20 PM
#268

#266

Det förändrar ju inte det faktum att köttindustrin tjänar pengar på att biprodukterna går till djurfoder. Genom att köpa kattmat som innehåller animalier stödjer man köttindustrin.

Alexej
12/8/12, 4:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#269

#265 och igen. Katter är köttätare och behöver kött. Vi människor behöver inte kött. Är väl inte så svårt att förstå?

#264 Jag har inget syfte med tråden. Jag tänker inte övertala någon att sluta äta kött. Men jag vill visa dubbelmoralen av folk som tycker synd om hemlösa katter men inte har några problem att äta kött. Vad folk gör och hur de kan njuta av sin jukskinka fast de vet att just grisar har ett helvete i innan de dör är deras sak. Men jag hoppas på en ny 2galna kosjukdom" eller "fågelinfluensa" eller nåt i den stilen. Kanske det är då folk kan avstå från kött när inte ens bilder av grov vanvård, misshandel och värsta djurplågeri kan göra det.

Din julskinka:

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

veggie4every1
12/8/12, 5:05 PM
#270

# 267 Alltid är väldigt länge. Att säga att vi alltid har ätit något eller alltid gjort något ska man vara försiktig med. Det står inte skrivet i sten att människan har en anatomi som en omnivor och det finns en möjlighet till att vi inte är omnivorer.

Men jag tycker att var och en får dra sina egna slutsatser i den frågan. Den är inte så viktig ändå eftersom även omnivorer klarar sig fint utan kött. //

De flesta av oss veganer har en gång varit köttätare. Det är få av oss skulle jag tro som varit vegan sedan födseln. Jag har i alla fall inte träffat på någon.

Men om någon hade talat om för mig då att djuren jag åt var tänkande och kännande varelser med samma rätt och vilja att leva som jag själv och visat mig lidandet som mitt köttätande och djurutnyttjande orsakade för både människor och djur, då hade jag inte försvarat eller ignorerat detta.

Jag kanske inte hade förstått det till fullo just då, men jag hade säkerligen inte försvarat det.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[sakring]
12/8/12, 7:34 PM
#271

# 269 Utan människors konsumtion av kött blir det inga köttbiprodukter.

Alexej
12/8/12, 7:47 PM
#272

Fel igen. För det kommer alltid finnas djur som självdör. Så du äter kött för att din katt slipper svälta? Är det nu katternas fel att vi tillåter vanvård av köttdjur? Trodde det var vi människor?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
[sakring]
12/8/12, 7:53 PM
#273

Nej inte kan jag väl ge katrerna självdöda djur och så många dör inte att det räcker till alla Sveriges katter.

Nej det är inte katternas fel att djur varvårdas men det är inte mitt fel heller. Å andra sidan om man sett katter leka med sitt byte så vet man att de inte beter sig speciellt djurvänligt.

Alexej
12/8/12, 8:12 PM
#274

Så slaktrester och annat skit av ett vanvårdad och säkert sjukt djur duger bättre till din katt än en av en självdött friskt djur som har levt ett bra liv?

Är förvånad att folk nu tom skyller på katter för att förklara sitt köttätande. En annan skulle gärna vilja leva på luft så att inga djur ska lida men behöver kött som medicin?

Ja, katter är grymma mot möss men varför ska vi också göra så? När börjar en vuxen människa tar själv ansvar för sitt beteende?

Här i tråden fanns så många men: Grannen eller kompisen som är "oärlig" för den är vegetarier men har skinstövlar, man skulle dö utan kött, katterna skulle svälta ihjäl, man vill inte ta vitamin B12 som tillskott, aktivister som släpper ut minkar, osv osv. Det är alltid de andras fel att man själv måste äta kött. Så många förklaringar, så många ursäkter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

veggie4every1
12/8/12, 8:44 PM
#275

Nu är det bara tamkatter som leker med sitt byte. Det är en beteendestörning och är inget som en vild katt skulle ägna sig åt.

# 273 Är det ett bra skäl att hålla igång slaktindustierna så vi kan utfodra "våra" rovdjur i fångenskap? Om du svarar ja, undrar jag varför du tycker det?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Silvestris
12/8/12, 8:53 PM
#276

#274

Anledningen till varför det i Sverige inte är tillåtet att utfodra varken människor eller andra djur med kött från självdöda djur är just pga. risken för sjukdom. Det går inte att garantera att självdöda djur inte har dött av sjukdom.

Selma99
12/8/12, 9:01 PM
#277

#275 Det finns även andra djurarter som "leker" med sitt byte tex.Späckhyggare. Är detta också en beteendestörning?

Josefa
12/8/12, 9:27 PM
#278

#274 Nej Alexej jag äter inte kött, för att vegokompisen använder skinnskor. Det är mitt eget val. Däremot anser jag att många vegofolk är hycklare. Och de som skriker mest är oftast de som är värst. Hur är det med dig själv? Nyttjar du själv animaliska produkter i smyg, eller varför far du så hårt fram och dömer ut alla som inte håller med dig?

veggie4every1
12/8/12, 10:09 PM
#279

#277 Man ser inte beteendestörningar hos vilda djur så vitt jag vet.

Om det inte är späckhuggare i fångenskap du talar om.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[sakring]
12/8/12, 10:49 PM
#280

2012-12-08 20:12#274skrivet av Alexej

"Så slaktrester och annat skit av ett vanvårdad och säkert sjukt djur duger bättre till din katt än en av en självdött friskt djur som har levt ett bra liv?"

Nej Alexej, ett djur självdör inte om det är friskt. Och djur som självdör få vare sig bli människoföda eller föda åt djur. Du kan väl åtminstone läsa på?

Vad jag vill säga är att du ägnar dig åt hårklyverier. Vare sig jag eller mina katter rår för att djur plågas. Om de behandlas såsom Djurskyddslagen säger.

Och som jag sagt tidigigare så betecknar jag mig inte som djurvän då det är så mycket konstigt folk som gör det.

Vad jag inte förstår det är varför du nödvändigtvis måste rädda just katter som behöver animalisk föda? Finns det inga behövande kaniner  som du kan ägna dig åt istället.

chilisalsa
12/8/12, 10:51 PM
#281

Naturligtvis menar #277 vilda djur. Man utfordrar inte späckhuggare i fångenskap med levande sälar att leka med… Vanligt betéende i djurvärlden med lek. Inte alltid djuret själv ser det som lek dock. Ungars lek med levande byte är för att lära sig att jaga…

Men betéendestörning handlar det inte om. Ju intelligentare djur desto mer lek dessutom…

Medarbeterare på Kost

veggie4every1
12/9/12, 12:21 AM
#282

#281 Tama katters lek med sitt byte är inte av samma anledning som de vilda katternas eventuella lek.

Den mätta tamkatten kan leka med sitt byte länge därför att den vill få utlopp för sin jaktinstinkt. Tamkatten lämnar ibland sitt byte levande och skadat. En vild katt har inte "råd" att förlora sitt byte på samma sätt.

Tamkattens beteende är inte naturligt i det avseendet. Som jag också skrev så handlar det inte om beteendestörning i vilda djur.

Jag lämnar härmed ämnet beteendestörningar av respekt för trådens ursprungliga ämne.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Silvestris
12/9/12, 1:17 AM
#283

#283

Hur tror du att förvildade katter eller för all del vilda kattdjur lär sig att jaga först och främst?

Jo, mamma katt börjar med att ta hem döda byten men tids nog tar hon hem levande byten som ungarna får öva på. Även vuxna katter (och då menar jag både förvildade tamkatter och vildkatter) leker och dödar bytesdjur helt i onödan. Detta för att jaktinstinkten sitter så djupt i dem. Får de möjlighet att jaga gör de det. Det är en överlevnadsstrategi. Det är bättre att ha för mycket mat och vara en grym jägare än att bara döda precis vad du behöver för att överleva. Dessutom ska tilläggas att inte varje jakt är lyckad. Ibland lyckas katten bara stressa sitt bytesdjur, ibland lyckas det bara skada (plåga) bytet innan det kommer undan.

Naturen där ute är inte rosaglittrande romantisk.

Alexej
12/9/12, 9:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#284

#273 Djur dör väl av åldern nångång? Eller måste man dö av sjukdom? Det finns många djur som äter kadaver oavsett om de har dött genom slakt eller åldern.

#278 Josefa, jag är absolut inte perfekt. Och det är inte länge sedan jag åt på McDonald. Men jag har tagit konsekvensen av alla vanvårdsbilder och slutad med kött fast det finns en del kötträtter som jag gillade.
För mig helt enkelt ett bidrag till att minska eländet för slaktdjur. Vad kan jag göra mer?

Hemlösa katter har bara oss men slaktdjur har också bara oss. Jag kan inte ignorera alla bilder och trycka in mig en hamburgare och låtsas att det spelar ingen roll. För är vi många som protestera spelar det en roll.

Jag försöker göra rätt i livet och lämna mitt bidrag till en bättre värld. Jag dricker mjölk men ekologisk, jag har säkert skinstövlar (för jag är en fattig människa som köper så billigt som möjligt, mina kläder köper jag på Kupan), har bara ätit ägg indirekt (genom kakor), jag äter ost men just steget till att sluta äta kött anser jag är det viktigaste. Det är iaf bättre än att inte göra nånting!

Och det känns bra! Lika bra som det känns när jag fångar in en katt och den kan få en chans till ett bättre liv känns det bra att jag gör något mot vanvård hos slaktdjur genom att äntligen ha slutad äta kött och fisk.

Hade det här varit katter då hade alla nog reagerad men varför inte när det gäller grisar? Grisar är högintelligenta djur som också vill skydda sina barn:

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
12/9/12, 9:39 AM
#285

Läste på vegan.ifokus om nya B12-tabletter som duger bra för veganer: http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/b-12-1000mcg-100st

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Josefa
12/9/12, 9:43 AM
#286

#284 Hm, det var ju intressant att du käkade på McDonalds för inte så länge sedan. I ett tidigare inlägg skrev du att det var väldigt jobbigt att vara vegetarian när dina barn gick i skolan, eftersom de då ofta inte fick någon sådan mat där. Och blev mobbade. Då får man intrycket av att du varit vegetarian väldigt länge.

Beträffande McDonalds så har jag aldrig ätit påvarken McDonalds eller någon annan liknande kedja. Någonsin. Inte pga djurhantering egentligen, utan för att jag större delen av min ungdom och även långt in i vuxen ålder hade mycket svåra ätstörningsproblem.

Annons:
Alexej
12/9/12, 9:57 AM
#287

Jag har pendlad mycket mellan att äta kött och inte äta kött. Min mor är vegetarier sedan många år, som barn fick vi kött men hon åt annat. Min syster har aldrig ätit kött sedan hon blev vuxen. När mina barn var yngre var jag noga med maten och då var det mycket vegetariskt. Men det var inte lätt med skolmaten då. Nu bor jag själv och äter mycket skräpmat. Så det blev mycket färdigmat osv. Skräpmat äter jag fortfarande men utan kött:) Gillar inte att laga mat. Jag har tur och älskar grönsaker. Jag blir mätt av en påse frysta grönsaker.

Men jag anser att det är bättre med lite än inget. Att sluta äta kött var inget stor steg för mig. Jag uteslutar det bara. Många rätter smakar lika bra utan kött.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Selma99
12/9/12, 11:43 AM
#288

#279 Nej Späckhuggare i det vilda pratar jag om. De "leker" med bytet och det kan vara en mycket utdragen kamp innan bytesdjuret dör.

chilisalsa
12/9/12, 12:04 PM
#289

#287

Nu handlar det ju inte bara om att bli mätt i magen vet du ! Flört

Följ de här enkla råden från en som inte heller gillar spisen så har du större förutsättningar att inte bara bli mätt utan öka förutsättningarna för dig att behålla skaplig hälsa…

http://rawfoodsos.com/for-vegans/

Medarbeterare på Kost

[sakring]
12/9/12, 3:26 PM
#290

Vad jag inte förstår är varför vi blandkostare ska få skyllen för all djurmisshållning?

Jag hade en honkatt som fick ungar under 1960-talet och hon kom hem med levande byten till ungarna som de jagade.

Alexej
12/9/12, 4:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#291

#290 Du förstår inte varför köttätare är ansvariga för all vanvård, misshandel och djurplågeri av slaktdjur? Förvånad

Vad jag inte förstår är att folk blev upprörda över de här grekiska killar när vi gör likadant med slaktdjur. Och grishuvudet sätter vi med ett äpple i munnen på julbordet.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Josefa
12/9/12, 4:54 PM
#292

Jag kan ju tycka att det är en viss skillnad på 4 idioter som slaktar en katt bara för att de tror att deras små p*ttar ska verka större och på att djur slaktas för att de ska användas som mat.

Wony
12/9/12, 6:25 PM
#293

#269 Nu får du allt förklara vad du menar.

"Jag har inget syfte med tråden. Jag tänker inte övertala någon att sluta äta kött. Men jag vill visa dubbelmoralen av folk som tycker synd om hemlösa katter men inte har några problem att äta kött."

Du skriver att du vill visa dubbelmoralen, är inte det syftet med tråden eller? Det är i alla fall så det tydligt framstår. Och skapar du en tråd utan syfte så undrar jag varför du skapar den över huvud taget. Du måste nog bestämma dig nu, har den ett syfte eller inte?

Återigen, jag ser väldigt många exempel på inlägg i den här tråden, av ett flertal användare, som bara visar på en argumentationsteknik som är under all kritik. Det är alltid en fördel att kunna hantera språket på ett bra sätt, annars riskerar man snabbt att ses som oseriös. Och när känslorna tar över, är det oftast inte ett långt steg till att man rör ihop känlso- och sakargument. Tyvärr.

Annons:
[sakring]
12/9/12, 7:03 PM
#294

Då jag aldrig haft ett grishuvud på något av mina bord så tar jag inte åt mig. Inte heller tar jag åt mig av att det är några idioter som slaktar en katt. Har du inga andra argument att komma med så slutar jag här. Du förnedrar dig själv.

veggie4every1
12/9/12, 7:12 PM
#295

#293 Varför kritisera andras argumentationsteknik och språkhantering?

Är det inte bättre att föregå med gott exempel om man anser sig ha kunskapen?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Alexej
12/9/12, 7:21 PM
#296

Jag förnedra knappast mig själva utan det gör de som fortfarande tycker det är okay med slaktdjur fast de borde veta bättre. Eller måste äta kätt så att inga katter svälter ihjäl…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[sakring]
12/9/12, 7:23 PM
#297

# 295 Därför att jag tycker att Alexej börjar bli patetisk och nu börjar du också bli det. Tack för mig.

Wony
12/9/12, 7:24 PM
#298

#295 Varför inte? När man förgäves föregår med gott exempel och det inte ger lön för mödan kan man antingen ge upp, eller försöka peka på vad som är tokigt/kan förbättras.

Det är ett ganska enkelt val, för vi alla tjänar på bättre argumentationsteknik. Vi hade troligtvis kunnat undvika en hel del påhopp, bland annat.

Smullis
12/9/12, 7:25 PM
#299

Vem vet vad de gjorde med katten sen, de kanske åt den? Eller matade något annat djur med den.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Alexej
12/9/12, 7:31 PM
#300

Och då var tråden slut.

Jag kommer att njuta av en jul utan kött och se fram emot att prova många recepter som majvi tipsade om:

http://hittekatter.ifokus.se/discussions/5076e4e888f4727a33004440-ot-grisens-vanner?discussions-3

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
veggie4every1
12/9/12, 7:34 PM
#301

# 297 Om man får ha lite humor mitt i allt detta så är det ganska roligt att du börjar prata med dig själv och kalla dig själv patetiskSkrattande

Jag förstår att det är ett skrivfel, men hoppas du inte tar illa upp att jag tyckte det var roligt för jag menar inget illa med att skratta åt det.

#299 Bättre att starta en tråd som lär ut argumentationsteknik då. Flört

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

majvi
12/9/12, 7:34 PM
#302

Roadkill cuisine is preparing and eating roadkill, animals hit by vehicles and found along roads.

It is a practice engaged in by a small subculture in the United States, Southern Canada, the United Kingdom and other Western countries as well as in other parts of the world

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Upp till toppen
Annons: