Annons:
Etikettannonsdiskussioner
Läst 4868 ggr
[Zlarviig]
2012-11-18 20:05

"Letar fertil hane..."

Annonstext på ett av Sveriges annonsforum:

"Söker efter en parningsvillig hane till min lilla katt :). Hon är 5 månader nu, så det blir ju aktuellt först längre fram. Hanen bör vara Birma, Birmakorsning, Ragdollkorsning eller liknande. Han bör vara maskad (kan tänka mig en som bär på maskat också om inget bättre alternativ dyker upp - hans ena förälder måste alltså vara maskad). Korthårig eller långhårig har ingen större betydelse. Det får gärna vara vanlig bondkatt i honom. Snäll och go och frisk skall han förstås vara också och allra helst en duktig jägare"

JIPPIE! Skapa fler katter för att tjäna pengar eller bara för att få ta fina kattungar på din katthona, när det finns tusentals hemlösa katter som skulle göra vad som helst för att få ett varmt kärleksfullt hem med mat och en varm sovplats! Gråter

ANM: Länken till annonsen är borttagen då det inte är tillåtet att länka till annonser utan annonsörens medgivande. Lade instället in texten till annonsen i inlägget (med personuppgifterna borttagna). // Lena - Sajtvärd.

Annons:
Fridborg
2012-11-18 20:08
#1

Håller med om att det är synd om hemlösa katter, men folk får faktiskt göra vad de vill.

Om man ska tänka på alla hemlösa katter kan man inte bedriva renrasig avel heller.

Jourhemmet
2012-11-18 20:18
#2

#1 Men det finns inga renrasiga katter som går hemlösa heller, helt annan marknad. Jag har ständigt hemmet fullt av hemlösa katter så nej jag tycker inte att folk får göra som dom vill.

Vad gör du själv för att hjälpa de stackars katterna som fryser där ute nu?

Fridborg
2012-11-18 20:22
#3

#2 Om personen vill ha kattungar och hittar bra hem åt dem, varför gnälla om det?

Det jag gör är att kastrera mina katter (har vanliga huskatter). Jag har ingen möjlighet att ta hem massa hemlösa katter. Men jag bidrar med pengar till kattstallet då och då.

kattassen
2012-11-18 20:26
#4

BYB (Backyard breeding) är väl öht inget man skall uppmuntra tycker jag oavsett hemlösa katters varande eller inte. Blandrasavel är fullkomligt onödigt och gynnar vare sig den rensasiga aveln eller de hemlösa katternas öden.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[Zlarviig]
2012-11-18 20:51
#5

Visst folk FÅR göra vad de vill, det är det som är dåligt.

Jag har precis jobbat a*slet av mig för att se till så att en hemlös kisse fick en varm sovplats under natten, mat och vatten och sen in på ett katthem.

Jag har tre huskatter och har varit tvungen att avliva tre sjuka huskatter det här året. Den ena var förmodligen inavlad, eftersom att folk skiter fullständigt i att kastrera och sterilisera sina katter, så hon hade bl.a en missbildad njure och blev riktigt sjuk vid 4 års ålder.

4 av de 6 katter jag har/har haft blev räddade från att bli ihjälslagna bara några veckor gamla eftersom att de var oönskade kattungar. En var född ute och levde ute i kylan i ett helt år. En annan fick vi då hennes ägare inte ville ha kvar henne eftersom att HON INTE VAR RENRASIG SOM DE TRODDE ATT HON VAR.

Så jag tycker absolut inte att folk borde fortsätta att avla fram huskatter som blir sjuka, hemlösa och oönskade.

HappyMi
2012-11-18 21:07
#6

Att dessutom avla fram något som påstås vara "delvis" raskatt är så löjligt. Varje dag skrivs det här på iFokus om folk som köpt en katt som de sedan upptäcker inte kan räknas som raskatt då det krävs stamtavla…
Ifall man bryr sig om rasen bör man köpa en katt med stamtavla, ifall man inte bryr sig rädda en kattunge/hittekatt ifrån ett liv på katthem/att bli avlivade i förtid! finansiera inte BYB..

Själv har jag en raskatt (Ragdoll) och en huskatt som var ett "misstag".

Annons:
majvi
2012-11-18 21:54
#7

#3 De hemmen kanska hade tagit en kattunge till en fd hemlös kattmamma istället och då hade fler hemlösa katter kunnat tagits in.

Sen finns det ingen möjlighet att kattägaren kan garantera att ingen av dessa kattungar eller ev framtida ättlingar till dem en dag kommer bli hemlös.

kanske är det någon från hittekatter som om 10 år får stå och fånga katter i en koloni där de härstammar från en av dessa kattungar.

Sen har vi allergier och en massa andra olika anledningar till att familjer inte kan/vill ha kvar katten när kattungestadiet är slut.Ofta kräver de då att katthem eller andra som brukar hjälpa hemlösa katter ska hjälpa till med omplaceringen.Avlivningshot förekommer ofta.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Fridborg
2012-11-18 22:07
#8

#7 Ingen kan ju garantera att kattungar och vuxna inte blir hemlösa. Inte alla släpper ut sina katter, vissa kan ha sprungit bort och inte hittat hem igen.

Jag tänker inte sitta och må dåligt och ha dåligt samvete för att andra inte kan sköta sina katter. Det viktigaste för mig är att jag sköter mina och de mår bra.

Men sen så tycker jag att ni målar lite för mycket f-n på väggen. Vad vet ni egentligen om personen som söker hane? Det är så lätt att kasta pajer, det är mest det jag har emot. Finns ju inget som säger att hennes kattungar kommer bli hemlösa. Många personer väljer ju att sälja till vänner eller vänners vänner. Då är det ju lättare att veta vart katterna tar vägen.

[Zlarviig]
2012-11-18 22:08
#9

#5 Glömde att skriva att ägaren, som trodde att vår kattflicka var en renrasig skogis men inte ville ha henne kvar när det visade sig att hon inte var renrasig, hotade med att de "var tvugna" att avliva henne om vi inte tog henne.

Det är sånt som händer de flesta huskatter, antingen blir de utkastade eller avlivade. Varför är vi människor mer värda än de katterna? Varför kan inte vi avliva eller kasta ut barn när vi inte vill ha kvar de? Vilken idiot skulle kasta ut ett barn? Så varför ska man kasta ut en hjälplös katt/unge?

De katter som finns kvar på katthem och som inte får något nytt hem blir så småningom avlivade för att göra mer plats åt andra hemlösa katter. Medans andra människor fortsätter att avla fram fler katter som blir hemlösa och avlivade. Det tar liksom aldrig slut för dessa stackars katter.

[Zlarviig]
2012-11-18 22:10
#10

#8 men då kan den personens vänner köpa en katt från ett katthem om den ändå ska köpa en huskatt ellerhur?

Fridborg
2012-11-18 22:11
#11

Sen vill jag bara kommentera att det är fräckt att snacka skit bakom ryggen på någon som inte är här och kan försvara sig.

[Zlarviig]
2012-11-18 22:14
#12

#11 vem snackar någon skit om?

majvi
2012-11-18 22:32
#13

#8 Katter dumpas men det förekommer också att katter rymmer, en del kan vara på rymmen i flera år och är katten okastrerad får den ungar ute.Därför kan ingen garantera att de kattungar man omplacerar aldrig kommer bli hemlösa.Det kan hända olyckor så en hel familj försvinner också.

Om kattungarna ges till vänner så kanske dessa vänner också tycker att det vore trevligt att ta en eller flera kullar på katten.Vännernas vänner kanske också tar kullar.Alla kanske inte är så noga med hem , de ser inte längre än till kattungen är 12 veckor och har flyttat.Då behöver de inte bry sig om vad som händer med den längre fram.

Det jag skriver är inget skitsnack om en person utan fakta vad som kan hända även om man är noggrann med att välja hem till kattungarna.Är olyckan framme-eller kanske dörren öppen -kan katten försvinna ut ej hitta hem igen och får leva ett liv i misär.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
Lena
2012-11-18 22:52
#14

Det där snacket om att det är upp till var och en att göra som den vill, känner och har lust till håller inte när det får konsekvenser för levande djur. Hemlösa katter har blivit Sveriges största djurskyddsproblem.  Av just den anledningen finns det nu ett lagförslag om att alla utegående katter ska vara kastrerade och ID-märkta.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Fridborg
2012-11-18 23:02
#15

Skriv vad ni vill, jag tycker fortfarande att det är väldigt oartigt och dålig hyfs. Bjud i varje fall in personen till den här diskussionen, hade folk pratat om mig på detta sätt vet jag att jag hade blivit upprörd.

Det låter nästan som att ni redan har bestämt att hennes kattungar kommer bli plågade, hemlösa och jag vet inte vad. Det tycker jag är dålig kutym.

Lena
2012-11-18 23:08
#16

#8 Vi som lägger vår tid på hemlösa katter ser enormt mycket elände hela tiden. Vi behöver inte målda f-n på väggen eftersom han finns där helt tiden på riktigt i alla möjligt otrevliga skepnader.

I och med att det finns ett gigantiskt överskott av huskatter finns det helt enkelt inget berättigande att avla fram ännu flera. Den som vill vara med om kattungar kan istället ställa upp som jourhem åt en dräktig hittekatt. Och vännerna som vill ha katt kan adopetera från katthem eller privatpersoner som tar hand om hemlösa katter.

Det är jättebra att du tar väl hand om dina egna katter. Om alla gjorde det skulle inte problemen vi har idag existera. Du behöver naturligtvis inte ha dåligt samvete över att andra inte tar ansvar för sina katter. Det är det heller ingen som har begärt. Forsätt att vara ett bra föredömme för din omgivning och berätta gärna om vikten av kastrering etc. Det är mycket vunnet med den typen av information. Glad

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

HappyMi
2012-11-19 00:27
#17

#15 Det handlar mer om principen att avla på en katt som inte är renrasig samtidigt som hon uppenbart vill ha ett "raskattsutseende".

När man avlar på raskatter är det standard att man har fått en utbildning inom avel och genetik kombinerat med en relaion till den uppfödare som sålde avelskatten till den nya avlaren. Kvinnan jag köpte mina katter ifrån hade intyg från sverak, hade diplom från ett flertal utbildningar och hade gjort alla tester som bör göras på föräldrarna. 
Min huskatt var resultatet av att hennes yngsta dotter (7år) släpte ut en löpande hona.

Kvinnan efterfrågade en rasblandning som låter som den typen av utseende som är populärt nu, dessutom krävde hon inte att några specifika tester skulle gjorts på hanen och hon sade inget om hur hennes honas stamträd såg ut..
OCH att tjäna pengar på kattungeuppfödning är omöjligt enligt mig ifall allt skötts som det ska då tester, vaccinationer och mat koster mer än vad som är rimligt att kräva för en huskatt. Även om du tar tex 3000kr för kattungen är det fortfarande mindre än det kostar att föda upp den.

Utöver det känns all avel på icke rasrena katter onödig då det är precis som många påpekat ett överskott på huskatter och kattungar.

Alexej
2012-11-19 08:44
#18

#15 Man blir väl bara upprörd när man vet att den andre har rätt? Annars skulle man se det positivt.

Huskattsavel är inte rätt nrt det finns ett överskott på katter och en kattägare som medveten tar en kul på sin huskatt är en oansvarig kattägare.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
2012-11-19 17:11
#19

#17 Ja det är mycket att tänka på vid seriös avel som dessa s.k. "blandrasuppfödare" struntar blankt i. Hemskt när pengar går före och är det som är drivkraften bakom. Även om det inte står vad som är motivet i den här annonsen är det dessvärre den bittra sanningen när det kommer till den här typen av företeelser. Det ju inget annat än huskattavel i falsk förklädnad.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Kattens57
2012-11-19 17:36
#20

Varför vara så noga med hur tilltänkta kattfäder bör se ut,om man ändå inte ska behålla ungarna? Vad är vitsen med att över huvudtaget para sina katter om man inte tänkt behålla dom för egen del? Obestämd

Annons:
[Zlarviig]
2012-11-19 18:57
#21

#20 Maskade katter är ganska populära och efterfrågade just nu, eftersom att de är "delvis" renrasiga så kommer hon att "kunna" sälja de för ett högre pris än vanliga huskatter.

Backarödbo
2012-11-19 19:16
#22

# 21 japp, och sedan får dessa okastrerade kattungar minst en kull kull eller bidrar till fler kullar.

Och naturligtvist, inga av dessa kattägare bidrar till att det finns för få hem för alla hemlöksa kattur. Suck.

[sakring]
2012-11-19 23:00
#23

Fridborg. Varför inte anmäla dig som volontär till ett katthem så får du se allt elenede på nära håll. Hjälp gärna till att mata de hemlösa som väntar på plats på något fullsmockat katthem för att folk köper kattungar för en hundrig på blocket istället.

Gå och titta på de TNR-kolonier som finns av vildfödda katter och ta dig sedan en tankeställare till. Det finns en anledning till att de är hemlösa. Det finns för många helt enkelt.

viktoria91
2012-11-20 09:29
#24

Klart alla får göra som dem vill men man får tänka på konsekvenserna också! Katter har tyvärr väldigt låg status, huskatterna iaf. Jag och min familj hara BARA ägt fd hemlösa katter. Varav 3 av dem kommit till oss av sig själv, 1 från ett katthem, 1 som alängdes i en soptunna i en igenknöten påse. Har själv 2 egna, den ena var 16 veckor när jag fick henne och misshandlad av både varn och vuxna, tog ca 10 månader innan jag kunde klappa henne. Min andra som var ca året när jag fick henne var inte lika skygg. Sölta underbara katter men skulle ALDRIG falla mig in att avlava på något annat en en renrasig, testad katt pga över skottet.

Som en effekt av detta har jag varit inne med en ca 5-6 veckors bebis akut på kvällen där jag kände varenda ben, minusgrader ute och svårt nedkyld, den blev antagligen avlivad. 2 stycken vuxna katter fick min fd sambo köra till Göteborg med då alla katthem i Skåne (där vi bor) var fulla! 1 katt fick jag för någhra dagar sedan akut köra till vet med för att få avlivad. En påkörd hemlös med krossat bäcken och misstänkt fraktur i ena frambenet, jag stod och grät åt så hemskt orättvis världen kan vara för dess mycket underbara kissar.

Att avla på testade, renrasiga katter är ju en helt annan sak för att föra rasen framåt, BYB är för att ägaren inte bryr sig 1 sekund om sin katt och vad som kan hända med dem små! Har bara tagit hittekatter och kommer ALLTID fortsätta med det för att hjälpa andra olyckligt lottade katter.

[Zlarviig]
2012-11-20 09:42
#25

#24 Jag hörde om den stackars missen som blev påkörd Gråter

Det är bra att det finns såna som du! Jag vill också hjälpa katter, det kommer jag förmodligen göra när jag har slutat skolan.

Vid 16 års ålder har jag precis hjälpt min första katt. (Och det är verkligen inte den sista!!!) Hon åker tillbaka till sina ägare idag, hon har varit borta i tre år!!! Hon kom till ett kattstall och de hittade hennes ägare. Jag är så jä*la lycklig just nu!!!

viktoria91
2012-11-20 09:50
#26

#25 Jag var 17 när jag hjälpte min första hemlösa.

Gud så underbart att få återförena en katt med sin ägare! Vad sa ägaren när hon fick höra när ni hittat hennes katt?=)

[Zlarviig]
2012-11-20 09:54
#27

#26 jag vet inte Obestämd det var kattstallet som mejlade mig, och de har nog fullt upp hela tiden så de skulle nog inte ha tid att svara med långa meddelanden Rynkar på näsan

Men huvudsaken är att de har fått tillbaka sin kisse. Efter tre år!! Jag skulle bli överlycklig!

Annons:
viktoria91
2012-11-20 09:56
#28

#27 Jag hade nog blivit arg först och trott att det var ett dåligt skämt. =P Men herregud så lycklig man hade blivit sen!

majvi
2012-11-20 19:03
#29

Det är inte bara några personer här på hittekatter som vet hur konsekvenserna kan bli om man tar en kull på sin katt

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Fridborg
2012-11-21 05:23
#30

Om en person letar efter en hane känns det ju som att kattungarna är efterlängtade. Det är ju skillnad från att bara släppa ut sin okastrerade hona i grannskapet och låta alla hankatter där betäcka henne än att planera, även om det blirblandraskatter. Sedan kanske hon bara tar avgiften när hon vaccinerar osv när hon säljer.

Tycker ni kan säga saker om personen när ni har kött på benen om personen innan ni har förutfattade meningar. Att det är fel att avla blandraser är era egna personliga åsikter, finns ju enligt mig inget rätt eller fel i det. Nya raser har avlats fram av att blanda raser.

Och ni själva uppskattar huskatter/blandraser, vad säger att köparna inte ska uppskatta dem lika mycket? Vad säger att de kommer släppa ut katterna?

kattassen
2012-11-21 07:14
#31

#30 Tycker du skall läsa på ex. här inne på hittekatter lite om hur verkligeheten ser ut i "Katt-Sverige"  samt som någon annan skrev ovan - ge dig ut på fältet och se problemet på plats. Ex. som volontär på ett katthem.

Det hela har inte alls med att göra om någon köpare skall släppa ut sina katter eller inte utan att blandrasavel öht är (i våra luttrade ögon) en totalt onödig verksamhet. Så länge katthemmen svämmar över av tama keliga vackra mysiga och fantastiska huskatter i "regnbågens" alla färger och modeller är BYB inte OK.

Tror du bör vända dig till något annat forum om du vill få gehör för dina åsikter. Hittekatter.ifokus har ett annat tänk…

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Fridborg
2012-11-21 07:19
#32

#31 Forum är väl ändå till att få sina åsikter hörda även om man inte håller med andra? Om detta är ett forum för inbördes beundran kanske det borde finnas en varningsskylt innan man skriver något här.

Nej, jag tänker inte bli volontär på något katthem. Även om jag vaccinerar mina katter vill jag inte ens riskera en liten chans att någon sjukdom kommer hem till mina katter från dem.

kattassen
2012-11-21 08:20
#33

#32 Tänkte bara ifall du undrade varför de flesta här kanske inte riktigt resonerar som du.

Kalla vårt forum vad du vill - men jag står för mina åsikter och du uppenbarligen för dina och vi kommer inte närmare än så.

Det vi önskar här inne är väl att folk kanske försöker se lite utanför boxen ibland och inte blundar för verkligheten. Rynkar på näsan

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Alexej
2012-11-21 09:05
#34

#32

Nej, jag tänker inte bli volontär på något katthem. Även om jag vaccinerar mina katter vill jag inte ens riskera en liten chans att någon sjukdom kommer hem till mina katter från dem.

Hoppas att ingen av dina katter rymmer och blir smittade…Ska du också låsa in dina barn så att de inte blir smittade på dagisen? Väldigt okunnigt svar iaf…

Det gäller att tänka längre än sina 4 väggar hemma. Du älskar dina katter? Men skiter i att det finns en massa hemlösa eller bortsprungna katter där ute som dör en plågsam död. Vi har ca 150 000 hemlösa katter i Sverige, många av de är kattungar. Hur mycket vi än försöker finns det inte tillräkligt många hushåll som vill ta en katt till. Det betyder att det finns ett överskott på katter. Och då försvara du att det finns folk som vill avla på ännu fler katter? Finns hur många dräktiga katter på katthemmet som helst som man kan bli jourhem för om man nu absolut vill uppleva kattungar.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
ilb
2012-11-21 09:31
#35

#32 "forum för inbördes beundran"!

Du vet uppenbarligen inte hur många hemlösa katter det finns och hur illa läget är för dom.

Hesat
2012-11-21 10:10
#36

#30 Jag håller inte med dig om att det skulle vara förutfattade meningar eftersom oseriositeten framgår i annonsen. Det är själva handlingen att bedriva oseriös avel som gör detta till ett aktuellt diskussionsämne och värt att ta upp eftersom vi i Sverige har ett mycket stort djurskyddsproblem med hemlösa katter (se nedan varför huskattsavel är oseriös verksamhet).

Det är lika medvetet och oansvarigt att släppa ut sin fertila huskattshona som att ta hem en hankatt till henne. Utan att veta det genetiska underlaget i leden bakom på båda sidor (inkl. följa bakomvarande leds avkommor) finns ingen möjlighet att hindra defekter från att slå genom igen eller förvärras.

Den andra aspekten är den ekonomiska. Ingen människa med ett hum om ekonomi skulle ge sig in på en marknad som är totalt övermättad om det inte är för att medvetet slå ut redan existerande delar av marknaden. Det är sunt förnuft. Gör man fortfarande detta följer snabbt dumpade priser och konkurser (se ex. elektronikbranchen i Sverige). Därav bidrar samtliga huskattsuppfödare till att förstöra marknaden och göra fler katter hemlösa.

Att spela roulette med kattliv för enbart sin egen vinning skull är i mitt tycke väldigt oseriöst. Vare sig det är för emotionell och/eller ekonomisk vinning skull så är det levande varelser som får lida, direkt genom neravlade defekter, sjukdomar osv eller indirekt genom en överetablerad marknad som gör andra katter hemlösa.

Medarbetare - Halloween.ifokus

Sidentass
2012-11-21 12:01
#37

#31, Kattassen - Du har så klart o tydligt poängterat det jag tänkte skriva här..kunde inte ha skrivit bättre själv..

Camillhe
2012-11-21 13:15
#38

Om en seriös rasuppfödare gör en parning så har den flera katter att välja av, och förhoppningsvis väljer uppfödaren utifrån temperament och hälsa och funderar över hur parningen positivt kan förstärka linjen.

I den typen av avel som bedrivs av tex annonsören i #0 har man troligast en enda hona och söker en hane via annons. Man skriver ingenting om temperamentet, bara utseendet. Och man VILL göra en korsning, vilket jag får det till att honan inte är renrasig. (Då hade man väl hellre sökt en hane av samma ras?!)

Frågan är då vilka motiv personen har? Här är några ev motiv:

  • Man tycker att ens söta fina katt är den bästa i världen och vill ha en unge efter den.
  • Man vill tjäna lite pengar, för det går ju att få 3-4000 för en "blandras"
  • Man kanske anser att det är BRA och viktigt för en katthona att få en kull
  • Man tycker att kattungar är det sötaste som finns

Listan kan göras lång. Personligen anser jag inte att ngt av ovanstående är skäl att göra parningen. För att bedömma avelsdjur bör man ha mycket kunskap, flera djur att välja mellan, och ha strävan efter att tillföra ngt positivt till linjen. Jag anser inte att BYB på katter uppfyllet ngt av de kraven.

Fridborg
2012-11-22 03:52
#39

#34 Visst tänker jag längre än mina 4 väggar när det gäller mina katter. De sitter inte inlåsta i mitt hem om du trodde det, de får gå ut. Kattpest och kattsnuva kan komma in med skorna även om man skulle försöka skydda katterna. Men jag vill ändå inte utsätta mig eller mina katter för smittorisk jag faktiskt kan göra något åt, dvs inte vara på ett katthem med sjuka katter om dagarna. Och visst finns det katter i området som kan smitta, men katter som kommer in på ett katthem har varit ute länge, ingen som tagit hand om dem så risken att de bär på smittor är ju större än vanliga utekatter som faktiskt har ett hem.

#35 Det är jättesorligt att det finns så många hemlösa katter, men man kan inte rädda alla. Sedan blir ju inte eran netikett bättre för att det finns för många hemlösa katter, vilken himla dålig ursäkt att klanka ner människor på, lol.

"Det finns 150 000 hemlösa katter så jag får skriva vad jag vill och tänker om människor på internet". hör du inte hur det låter?

Hennum
2012-11-22 06:07
#40

När problemet med hemlösa katter lugnat ner sig i framtiden (förhoppningsvis) så tycker jag det vore utmärkt med blandrasavel. Jag föredrar blandraser när det gäller hundar och skulle tycka det var trevligt med en blandraskatt också. Eller snarare så bryr jag mig inte så mycket om ras överhuvudtaget. 

Men nu är vi inte där, med alla de hemlösingar som finns. Därför tycker jag att det är onödigt att avla på katter alls.

Samtidigt kan jag tänka mig att huskattens status hade kunnat ökas genom avel. Som det är nu ses de som värdelösa bondkatter medans andra raskatter är viktiga och värdefulla. Vansinne tycker jag, katt som katt.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Uppkatten
2012-11-22 07:38
#41

#39 Vilka smittor är du rädd att ta med dig hem från katthemmet? Hur vanliga anser du att dessa smittor är på katthemmen? Hur väl känner du till katthemmens smittförebyggande arbete? Känner du t ex till vilka generella regler som finns? Vad kan du själv göra när det gäller hygien/kläd- och skobyte etc för att förhindra smittspridning? Hur vanliga anser du att samma smittor är ute, där både (vaccinerade och ovaccinerade) "familjekatter" och hemlösingar rör sig? Hur stor "kontroll" har du över dessa katters hälsa?

"Man kan inte rädda alla" skriver du vidare. Vad anser du då att vi ska göra åt Sveriges största djurskyddsproblem? Eller ska vi blunda för det? På vilket sätt kan du bidra?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Backarödbo
2012-11-22 07:42
#42

# 39 Det du skriver om att "katter som kommer in på ett katthem har varit ute länge, ingen som tagit hand om dem så risken att de bär på smittor är ju större än vanliga utekatter som faktiskt har ett hem." är bara påhitt och ett försök till ursäkt att slippa göra något själv.

En katt som har blivit hemlös kan mycket väl ha vaccinerats av sin ägare och en ägd utekatt behöver inte alls vara vaccinerad. Du vet inget om det.

"Det är jättesorligt att det finns så många hemlösa katter, men man kan inte rädda alla."

Nej framförallt inte om det finns så mycket folk som du, som inte vill dra ett strå till stacken och som samtidigt försvarar huskattavel. Varför inte bli jourhem eller uppmana folk att bli jourhem åt en frisk och vacinerad katt från ett katthem?

Hesat
2012-11-22 08:59
#43

#39 Jag menar inget illa med detta inlägg men jag förstår verkligen inte ditt tankesätt med att det skulle vara dålig netikett att diskutera en anonym annonsörs oetiska verksamhet. Första inlägget är ju modererat. Jag kan ha missuppfattat vad du egentligen menar med dina inlägg men det låter som att du tycker att det skulle vara mer omoraliskt att diskutera oseriös avel än att bedriva den (se mitt inlägg #36 för förklaring till varför annonsören bedriver oseriös avel).

Om allt som är totalt omoraliskt och oetiskt men fortfarande lagligt inte skulle få diskuteras på nätet bara för att det är lagligt så är vi ute på mycket tunn is med stora begränsningar av yttrandefriheten.

Medarbetare - Halloween.ifokus

Alexej
2012-11-22 09:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

#40 Men det finns inga hushundar. Och blandrasavel är sällan planerad hos hundar. Än har vi inga större problem med för många blandrashundar men i Tyskland tex finns det ca 3/4 del hundar och 1/4 del katter på djurhemmen. Där får du hundar gratis i alla annonser. Vem som helst har alltså råd att skaffa sig en hund, oftast folk som inte har råd att köpa foder sedan.

Inte länge sedan att veterinärer inte ville kastrera hundar här men nu är många hundar kastrerade. Jag gillar också blandrashundar men sanningen är också att en del hundar inte mår bra med för många blandingar i sig. I min hund ska det vara minst 10 olika rashundar med men jag valde att hon inte skulle få valpar med ännu fler blandingar i sig. Samtidigt är nog alla blandisar friskare än renrasiga djur.

För några år sedan fick vi sällan in långhåriga katter på katthemmet och sällan tydliga blandraskatter. Nuförtiden är det helt vanligt. Men lånhåriga katter lider mycket mer än korthåriga när de blir hemlösa.

Den här katten hade en enda tuva över ryggen och huden under såg hemskt ut.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

kattassen
2012-11-22 14:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Ja så här kan en långhårig hemlös katt se ut när man fått bort alla tovor som han hade. Bakbenen var så ihoptovade att han inte kunde sträcka på benen riktigt. Han skrek när vi rörde vid bakpartiet för att pälsen stramade. Det är stora sår på skinnet. Men nu är han räddad och "helskinnad" igen.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Lena
2012-11-22 19:39
#46

#30 Förstår faktiskt inte riktigt vad du avser med vad du skriver? Menar du allvar eller är du kanske bara ute för att reta upp oss lite? Obestämd

Du klagar över att vi har dålig nettikett i denna tråd. Kan ärligt talat inte se ett enda inlägg som bryter mot skrivreglerna. Om du hittat något som jag har missat får du gärna skicka ett PM till mig med uppgift om vilket #nr.Förvånad

Vad som däremot är fallet är att du och de flesta av oss andra här på sajten har olika åsikter om huruvida det är rätt eller fel att ägna sig åt huskattavel i ett land med ett extremt stort överskott av just huskatter. Där hemlösa huskatter blivit landets största djurskyddsproblem.Rynkar på näsan

Jag kan tyvärr inte hålla med dig om att det är upp till var och en att göra som den vill. Det är inte heller särskilt smart att som huskattägare bara tänka på sig själv och avla hej vilt bara för att man själv tycker det är skoj. Det handlar ju trots allt om högt stående levande djur och ett stort ansvar man tar på sig. Och bland ras avel kan aldrig bli okey - det är inget annat än huskattavel och det minsta vi behöver i detta land.Skrikandes

Du skriver att du minsann inte tänker ta hand om hemlösa katter för egen del med tanke på smittorisk och annat. Du menar även att man inte kan rädda alla katter. FörvånadMed den åsikten borde du väl inte heller applådera den som medvetet avser öka på huskattbeståndet ytterligare. Då borde du istället vara intresserad av att folk blev bättre på att kastrera sina katter. Att det inte föds ännu flera huskatter till en för länge sedan övermättad marknad. Gråter

Nej vi är inte en grupp för inbördes beundran. Däremot tillhör vi en sajt som arbetar hårt för att få en förändring till stånd vad gäller hemlösa katter och höja kattens status. Informera kattägare och stödja dem att bli bättre kattägare. Det är därför vi för den här diskussionen med dig. Inte för skojs skull - utan för att det är nödvändigt så som den skrala verkligheten ser ut. Om du visste mera om den verklighet vi ser hela tiden är jag säker på att du skulle resonera helt annorlunda än du gör nu. Har man sett den i vitögat är det nämligen mycket svårt att rycka på axlarna och likgiltigt vända ryggen till.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Kattens57
2012-11-22 20:08
#47

#39 Tänk om dina katter mot förmodan skulle rymma och hamna på katthem av någon upphittare,då förstår jag att du inte skulle hämta ut dom,,för smittoriskens skull?Tungan uteDina utalande om katthem är ren okunskap,vet du ens hur ett katthem ser ut? Hur rutinerna inför inkommande katter går till? Om inte ,,knip! Akta dej även för att gå ute överhuvudtaget,kan finnas spyor och andra hemskheter som du bär med dej hem annarsFlört

majvi
2012-11-22 21:22
#48

#30 Det är inte helt ovanligt att katter som ska vara inne smiter ut.EN okastread honkatt kan få många ungar under sin livstid och är hon  rymmen en längre tid blir det många kattungar som föds ute.

Sen beror det på klimatet, om kattmamman hittar skydd och mat , om ungarna överlever.

Den tufsiga hemlösa katten kan en gång ha varit en kattunge som fick den bästa maten, vaccinerades och ett bra hem hittades dit kattungen flyttade när den var 12 veckor. Ägarna kanske inte ens känner igen sin katt när de ser den.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
carlas
2012-11-22 23:32
#49

#46 applåder !! tack för att du finns och flera andra i samma anda här!

(Ledsen figur ändå pga av fakticiteten för så många katter Gråter)

Upp till toppen
Annons: