Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 2094 ggr
Choklad
2012-11-15 12:56

Hur få en katt till kattlådan?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en gästkatt hos mig just nu, mina barn hittade den då de var och handlade och utanför affären kom det fram en liten honkatt, hon kan nog vara kring 8 månader gammal, men jag tycker hon är ganska vuxen i sättet, kan vara att hon är liten i växten också..

Barnen kan inte själv ha katten i sin lägenhet eftersom de redan har två egna hankatter, kastrerade men deras uppmärksamhet hade nog blivit i starkaste laget ändå för denna lilla tös som jag har här.

Hon verkar vara i god kondition, fastän hon har lite skabb i öronen och hon haltar lätt på fram och bakben.

Hon är väldigt tillgiven och jättekelen och alls inte rädd för människor, hon hade  kommit fram till barnen och jamat , smutsig på bakbenen var hon också, vill kunna tvätta henne men är rädd att skada hennes ben.

Troligen har någon kastat ut henne eller så har hon rymt från någon.

Hon är helt klart en innekatt.

Men …jag får henne inte använda kattlådan, jag sätter henne där med jämna mellanrum, men hittintills har hon inte åstadkommit något vad jag kan se.

Men hon springer omkring och småpruttar så hon är i behov att göra ett besök där på toanFlört

Har någon ett bra tips att ge?

Jag har haft massor av katter men de har gjort sina behov ute, bor nu i lägenhet och vill absolut inte släppa ut denna katten här eftersom folket här gärna plågar katter om de får tag i en.

Sonen och hans tjejkompis ska sätta ut annonser och göra allt för att katten ska komma tillrätta, under tiden får jag kämpa med att inte fästa mig vid henne..

Hon vill vara helt nära precis hela tiden, är rädd att vara ensam.

U R us

Annons:
Jourhemmet
2012-11-15 13:30
#1

Ni måste även anmäla upphittandet hos polisen på 114 14, lappa även området. Sedan så tycker jag att ni kan ju inte bara ta in alla katter ni hittar utan observera om katten håller sig kvar i området och eftersöka ägaren isf. Kattens ägare kanske är förtvivlad just nu. Åk även til vett för att kolla chipmärkning.

Choklad
2012-11-15 13:37
#2

men ingen som vet hur jag kan få katten att göra sitt behov i kattlådan?

Fy vad elakt sagt om "bara ta in katter hur som helst" denna lilla katt kom fram och bad om hjälp…jag vill verkligen inte "bara ta in alla katter" eftersom min yngste son är allergisk och jag har heller inte ekonomi att ha djur överhuvudtaget, men att hjälpa så gott jag kan det gör jag.

skulle de bara ha lämnat den där, smutsig och hungrig ?

Men tack för tipset om polisen, det visste jag inte.

katten följer efter mig var jag än går, t om in i badrummet så rädd är hon att vara ensam, så hon måste ha varit skräckslagen och vilsen Rynkar på näsan

U R us

kattassen
2012-11-15 13:49
#3

Jag tycker det var ett utmärkt handlande av er att inte nonchalera den lilla stackaren.Glad Hon verkar ju helt klart inte klara sig själv ute när hon bad om hjälp och dessutom var både smutsig och ev. halt (?!).

Det första ni bör göra är att åka till veterinären för en koll. Öronskabb fixas lätt med en omgång Stronghold. Kolla ev. märkning - kan ju vara chipmärkt. Är hon kastrerad osv ?

Sätt sedan upp lappar och annonsera i tidning, på nätet (Blocket, upphittat, katthemmens sajter mm.) Behåll det lilla livet inne tills någon hör av sig. Det är inte fel så länge man har nogsamt talat om för yttervärlden att hon finns hos dig. (Även polisen förstås)

Nu till din fråga:

Att hon inte har gått på lådan kan bero på att hon är osäker på sin nya miljö. En del katter kan ta något dygn på sig att få igång allt. Dock borde hon kissa snart. Har du kollat så hon inte "smygkissat" någon annanstans i bostaden?

Sätt ut ett par olika kattlådor med olika innehåll. En med sågspånsliknande kattströ och en med klumpbildande. En med huv och en utan exempelvis. Hon kanske är van vid något särskilt och vill inte gå på den typen av sand som du har.

Se till att hon får i sig vatten. Är hon inte kastrerad kan det ju utmynna i felkissande/revirmarkering så småningom så det är ju en bra grej att göra inom kort. (Kastrering alltså)

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Alexej
2012-11-15 14:19
#4

Jättebra att ni tog in katten. Jourhemmet, börjar bli trött på en del av dina inlägg. Kan du inte svara lite vänligare mot folk som ber om hjälp? Tror nog att de flesta ser skillnaden mellan grannens utekatt och en katt som behöver hjälp.

Annars fick du bra tips från kattassen.

Lycka till!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Issa
2012-11-15 14:23
#5

Lägg även upp katten som upphittad på Kattpolien i Fokus.

Jourhemmet
2012-11-15 14:32
#6

#4 Det var vänligt skrivet. De flesta katter jag stöter på, och det är många, söker kontakt, jamar och vill kela men självklart tar jag inte hem katterna. Det jag menar och även skrev var att man inte kan ta med sig katten det första man gör utan observera om katten håller sig i området en tid och samtidigt kontaktar polisen, annonserar och lappar området.

Annons:
Josefa
2012-11-15 15:02
#7

Fisandet beror nog på att katten tuggat i sig en massa olämpligt medan hon sprungit ute. Eller att hon gått utan mat en tid och blivit lite förstoppad. Eller en massa mask.

Choklad
2012-11-15 15:07
#8

Jag kanske inte var tydlig nog i att tala om att mina barn är över 25 år gammal, har stor erfarenhet av katter så de känner igen då en katt är antingen övergiven ev på rymmen..eller om den bara vill ha lite kalppar och kel för tillfället. Inte så lätt att avgöra i o f, men jag tror de kan avgöra efter bästa förmåga. De älskar och värnar om alla djur, särskilt katter, och här i denna omgivningen har de det inte lätt, katternaRynkar på näsandessutom hade hon inget halsband, och enligt min sons tjejkompis så måste man ha det på utekatter, det var delvis även därför som de tog hand om henne.

Ska vidarebefordra det ni har sagt om annonser och polis till dem, jag är bara den som passar lilla tjejen sålänge tills allt har ordnat sig. Självklart håller jag henne inomhus(bor i lägenhet)

Hon har min inglasade balkong att "gå ut på" om hon vill men verkar inte direkt ha någon längtan dit ut Flört (självklart är alla fönster stängda)

Tack för bra tips, nu blev jag lättad, var lite bekymrad över att hon inte kissar eller bajsar. Troligen kan hon ha gjort en liten pöl på köksgolvet.

Vet ej om hon är kastrerad…kan man ju inte se på tjejkatter.

En fråga till: om hon har ett chip, då finns väl ägarens namn och adress på det?

U R us

Josefa
2012-11-15 15:40
#9

Nej på ett chip står en siffer/bokstavskombination. Via det kan man via ett register spåra ägaren. Om ägaren kommit ihåg att skicka in ägaranmälningen.

MSH
2012-11-15 18:50
#10

Chip kan du lösa av hos en veterinär . Hon måste inte ha ett halsband för att ha en ägare. Tack för att du tar hand om henne så länge! Hoppas att hennes mage snart stabiliserar sig!

MSH
2012-11-15 18:52
#11

LÄSA av skulle det stå:-)!, det ska vara gratis.

Choklad
2012-11-15 19:32
#12

hon kissade just på sonens strumpa som han hade "glömt"på golvet Oskyldigså kisseriet verkar vara ok.Glad

Jag sa till henne att det är inte ok att kissa  på golvet och

bar in henne på henns egen toa och jag blev jätteglad för hon kissade även där..eller hon grävde iallafall så det är en framgång bara detGlad

Naturligtvis fick hon mycket beröm och en köttbulle som belöning

Vet inte om det är att skämma bort henne men hon var så duktigGlad

Idag verkar hon vara helt utmattad och sover och sover ..men är pigg och glad och tillgiven

Min  andre son han- som hittede katten, kom med sin tjejkompis och de tvättade henne försiktigt, den katten gillar verkligen inte vatten..

men hon luktar inte så gott hon verkar ha hamnat i något skräp och lera då hon varit ute..

U R us

MSH
2012-11-15 20:02
#13

Fint omhändertagande! Men tänk nu på att söka efter ngn ägare?!! Jag letar själv helt galet efter vår katt…. så kan bara relatera till mig själv….. OCH det är inte roligt med ovissheten… Hoppas misse hittar hem!

Annons:
Choklad
2012-11-16 01:24
#14

Jodå vi letar efter ägaren, vill inte ta någon annans katt. Jag kan inte behålla kissen ändå tyvärrRynkar på näsan så hittar vi ingen ägare vet vi inte vad vi ska göraRynkar på näsan

U R us

kattassen
2012-11-16 09:20
#15

#14 Då får ni i annonsen även skriva att ni söker ett nytt hem till katten om ingen ägare återfinns. Se till att "bädda" i god tid för ett nytt hem så det inte blir panik när det av någon anledning inte går att hysa henne längre.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Jenna_Nord
2012-11-16 12:20
#16

Har ni varit hos vet för att se om katten är chippad ??
Har hon ingen öronmärkning??
Har ni fått upp lappar i närområdet??

Lite uppdatering om vad ni har gjort vore kul.. :)

Mvh Jenna

Choklad
2012-11-16 12:40
#17

inte varit hos veterinär ännu, ingen öronmärkning nej, (för utom pyttefästing på ena örat som vi inte får väck för den är så liten, sonen fick inte rätt tag om den igår)) lappar uppsatta ska säga till sonen att be att få sätta upp lappar i affären som de hittade katten vid.

ingen som saknar en katt heller tycks det, ska säga till sonen att även ringa polisen om det finns någon anmälan där om borstsprugna katter. Jag är bara den som hyser katten, men nu börjar jag förälska mig i henne så jag hoppas att ev ägare hittas inom kort..annars blir det jobbigt för mig :(

(vet man får inte vara egoistisk men hon är snäll och fin och väluppfostrad.

Jag hade gärna behållt henne men pag av min ekonomi så går det i nte, katten ska må bra och få det den behöver och det kan jag inte ge den.

Det känns väldigt osäkert för mig eftersom jag bara "förvarar" den. Men jag tycker att det är bättre att hon är inne i värmen hos mig, får mat och blir ompysslad än att vara ute och frysa och tigga mat av okända mäniskor.

Sonen kommer i eftermiddag och då ska vi planera vidare.

Idag ska vi bada kattens fötter igen, hon blir livrädd varje gång så vi tar det lite åt gången) bakbenen är bra nu hon haltar inte längre på dem, men ännu är det framtassen som hon haltar på, vi har letat efter sår men hittar inget.

Blir nog ett samtal till veterinär idag, så vi får veta hur vi ska göra i fortsättningen.

hon går i kattlådan nu, jag blev väckt inatt av ett fasligt krafsande från toan Glad( hon har en egen toalett, hon fick överta vår lilla gästtoa, och  vi har badrummet)

just nu sover hon mätt och belåten i soffan:)

U R us

Sidentass
2012-11-16 14:20
#18

Tycker du gjorde rätt som tog in kissen, speciellt när den heller inte är helt kry…kissen verkar ju otrygg, och ska då inte vistas därute med alla faror runt omkring…

Som andra sagt, kolla chipmärkning, ring runt till djursjukhusen och anmäl katten upphittad..lappa i området…

Ibland brukar man rekommendera att ha katter i trånga utrymmen för att lära sig lådan..men i och med att den här kissen verkar så pass otrygg kanske det inte skulle fungera. flera lådor kanske..och har du inte kattlådor hemma så ta nåt annat provisoriskt bara att hälla lite sand i…håller tummarna och jag hoppas det löser sig med lådan..och att det ordnar sig för kisse..!

kattassen
2012-11-16 18:06
#19

#17 Fint att ni sörjer för den lilla honan. Det är inte helt osannolikt att det är en dumpad katt. Det förekommer tyvärr allt för ofta. Många flyttar - katten åker ut. Katten kissar på fel ställe för de inte kommit på att man måste kastrera - katten åker ut…

Ja, det finns många orsaker att katter går runt och letar efter sin familj. Om du har minsta fundering på att behålla katten så försök och se över din ekonomi lite extra. Det kostar inte en förmögenhet att hålla en katt. En försäkring kostar en 50-lapp i månaden och mat och sand går inte åt så mycket för en liten katt. Behöver du kastrera katten så ta kontakt med någon kattorganisation i närheten så kanske du kan få bidrag för den hemlösa katten, eller kan få åtnjuta katthemmets rabatt.

Nu vet jag ju inte hur din ekonomi ser ut men några hundralappar i månaden kan vara både kännbart likaledes kan det gå att undvara om man prioriterar om lite i sin vardag.

Kämpa vidare för den lilla gumman!!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Choklad
2012-11-16 18:38
#20

Ok tack för bra tips Glad

trodde en försäkring kostade mer?

nu har sonen och hans tjejkompis kontakt med Kattjouren så det ska nog ordna sig.

Jag är väl dum nu men nu oroar jag mig för att om det finns någon som vill ha kissen, så är jag rädd att den inte är seriös och verkligen är rädd om henne. För hon vill verkligen inte gå ut igen. Hon går inte ens ut på min balkong ..närmar sig inte ens fast jag har dörren öppen så hon kan gå ut och se på fåglarna som flyger förbi därute…jag har balkongfönsterna stängda så hon är helt säker

men hon är trött och mätt och vill bara sova. Tassen är bättre nu så jag hoppas att det "bara" är en stukning, ser inget sår någonstans på tass eller ben.

U R us

Annons:
Upp till toppen
Annons: