Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1078 ggr
martdat
2012-11-14 07:57

Länsstyrelsen kräver förbättrad tillsyn

http://www.smp.se/nyheter/tingsryd/tingsrydsbo-lamnade-kattungar-under-resa(3520846).gm

Tingsryd, kattägare lämnade sina katter i fyra dagar utan tillsyn för hon skulle ut o resa,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Uppkatten
2012-11-14 08:19
#1

Visst är det märkligt att så många djurägare tycks tro att "bara djuret har mat och vatten så är allt okej"! Förfärlig inställning!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

martdat
2012-11-14 08:24
#2

fyra dagar med…. jises….

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Tyrisen
2012-11-15 01:10
#3

Frkutansvärt. Har inga ord mer.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

carlas
2012-11-15 03:25
#4

On the positive side då … plustecken till länsstyrelsen som agerat, och inte minst till de människor som anmält fallet till länsstyrelsen. Ett litet steg på väg? Vet för ögonblicket inte var Tingsryd är beläget, men hoppas att människor där, som anmält fallet, följer upp så att länsstyrelsens eventuella "omhändertagande" av kattfamiljen inte är liktydigt med omedelbart avlivande. Kanske ser lst istället till att kattfamiljen omplaceras till ett kärleksfullt hem, som även ombesörjer kastrering förstås, utifall nuvarande ägare inte rättar sig? Oskyldig

Det är tyvärr vanligt att folk åker bort och lämnar sina katter, med tillgång till mat och vatten, samt husrum. Eller inte åker bort alls men ändå ger dem tillgång till inget annat än mat och vatten, samt i bästa fall husrum. Gäller så kallade stallkatter eller ladugårdskatter t ex. I det här aktuella fallet rör det tydligen katter instängda i en lgh el hus eller så, och då verkar kravet på tillsyn minst 2 ggr om dygnet följas striktare. Speciellt då det är kattungar inblandade. Hoppas innerligt att människor som engagerat sig tillräckligt för att uppmärksamma och anmäla även kommer att hjälpa katterna vid behov.

Sorgligt är det under alla förhållanden.

Choklad
2012-11-15 13:12
#5

Men varför hade personen ingen som kunde passa katterna sålänge? Hur svprt kan det vara  att skaffa kattpassning, har man vänner kan väl de ställa upp?

Stackars kattmamman som måste gå på en smutsig kattoaRynkar på näsan

U R us

[sakring]
2012-11-15 17:15
#6

Tingsryd ligger i mörkaste Småland. Här är en länk

http://www.tingsryd.se/

Annons:
Niiinah92
2012-11-15 21:06
#7

#4 Tingsryd ligger i Småland vid gränsen till Blekinge.

Hoppas ägaren skärper sig efter detta och inser allvaret med att lämna katterna utan uppsikt i 4 dagar. När man skaffat djur så har man ett ansvar, hittar man inte någon som kan ta hand om dem/ se efter dem så åker man inte bort, simple as that.

Lena
2012-11-15 21:08
#8

Bra att Lst agerade i det här fallet. Det borde ske oftare. Tyvärr är det inte ovanligt att kattägare tror att katter klarar sig utan tillsyn. Förvånansvärt många känner inte till att det är lagstadgat att katt ska ha tillsyn minst 2 ggr per dygn.

Vet ett fall där en kattägare sökte kattvakt 1 gång varannan dag när han skulle resa bort i 1 månad. Kontaktade honom och upplyste om vad som gällde. Vederbörande skällde ut mig och menade att jag var hysterisk och hittade på egna regler. Han ville inte ta det till sig trots att jag mailade över lagtexten.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[sakring]
2012-11-15 21:20
#9

# 7 Inte direkt på gränsen till Blekinge.

Niiinah92
2012-11-15 21:27
#10

#9 skrev inte på heller utan vid, min syster bor i Blekinge och har ca 1.3 mil till Tingsryd som ligger ungefär 1 mil från Blekingegränsen. Det anser jag är att ligga vid blekingegränsen om man jämför med hur stort Småland är. Det var bara för att få en blick av ungefär var i småland det ligger inte peka ut exakt position.

[sakring]
2012-11-15 21:37
#11

Jag är född nästan på gränsen till Småland fast på den Blekingska sidan. Lyckbyån utgör gräns därFlört 1 km därifrån växte jag upp.Skrattande. Och med mörkaste Småland så menar jag att Småland är rätt mörkt på de flesta ställen då det finns gott om skog där.

Upp till toppen
Annons: