Annons:
Etikettutsatta-djur
Läst 4353 ggr
Alexej
11/6/12, 2:21 PM

Gråter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej mamma!

Idag har de tagit bort mig från dig!
Jag har ropad efter dig hela tiden men du kan nog inte höra mig,
eftersom de har tagit mig någonstans
och jag vet inte var jag är!
Mamma, jag saknar dig så mycket!
Ditt mjuka mule på mitt huvud
Dina milda smekningar och din vård och värme
Mamma, jag behöver dig!
Jag älskar dig ju så mycket!
Jag vill vara med dig!
Varför gör de det?
Vart har de lämnad mig?
Här är det så kallt…
Mami, vänligen kom och hämta mig här!
Jag trycker mig i ett hörn…
Jag frysa…
Åh, nu kommer de till mig!
Jag vet inte vad de vill.
Jag är rädd!
Mami! "Snälla hjälp mig!"

"My dear baby"

Jag kan inte berätta,
Hur oändligt ledsen jag är!
Min kära lilla skatt!
De fördes bort dig från mig
Min sötnos
Jag var tvungen att helt enkelt titta på och
Ingenting kunde göra så jag var
hjälplös, och är detvfortfarande
Jag har försökt och försökt
förhindra att de tog dig
men de fängslade mig och tog dig med sig!
Jag kan inte hjälpa dig!
Jag ska aldrig glömma din blick!
Jag vill så gärna var där för dig!
Du är ju fortfarande så liten!
Jag vill värma du!
Jag vill skydda dig
och stilla din hunger
och ge dig min mjölk
Vi två hör ju ihop för jag är din Mamma!
Varför gör de det?
Varför…?
Vad har de gjort med dig?
Jag är alltid med dig i tanken,
mitt älskade barn!
Hur mycket jag önskar mig att vara tillsammans med dig, nära dig bara en gång I min dröm finns vi
på en vacker gräsmatta
och allt är lugnt och vi
är så glada att vara där
Jag drömmer varje natt, varje dag.
varje sekund om dig!
Men jag vet, jag kan känna
Jag ska aldrig se dig mer,
mitt älskade barn!
Det bryter mitt hjärtat och
Jag kan inte föreställa mig,
att vara utan dig!
och jag vet, jag känner
Du är inte längre på denna Världen, de har tagit din lilla kropp och gjort till sitt kött Du har mördat dig!
Jag vill bara gråta
Och vara med dig igen
Jag kommer snart … mycket snart De talar redan
att jag blir den nästa
Jag kommer snart att
vara hos dig, med dig.
min söta älskling
Var säker, jag kommer
Jag, din mor, är
snart återförenas med dig
men jag frågar mig själv
hela tiden: Varför?
Varför behöver vi dö för människors skull?
Varför finns det ingen plats för
oss på jorden???
Lillan, jag kommer
till dig

I oändlig kärlek
Din mamma 

http://www.youtube.com/watch?v=IzOjqeKdYn8

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Alexej
11/6/12, 4:26 PM
#1

55 personer har läst det, ingen som kommenterade. Varför blundar vi hela tiden, fast vi vet, när vi köper kött eller äter Kebab?

Det finns alltid ett dödad djur bakom. Och väldigt mycket vanvård….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

MSH
11/6/12, 5:13 PM
#2

Hmm behövde fundera på mitt svar. Jag äter kött och kebab, tror inte på att sluta äta det för att få fram en bra djurhållning.

katterna
11/6/12, 5:44 PM
#3

Såg på filmen och blev helt bestört och tårarna bara rinner :.(. Inte okej att göra så mellan en mamma och dennes djurbarn! Men jag erkänner, jag äter kött och önskar djurens hållning och livsvillkor sett mycket bättre ut än vad den gör idag!

martdat
11/6/12, 6:14 PM
#4

så ledsamt….

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

MSH
11/6/12, 6:56 PM
#5

Filmen är verkligen sorglig och självklart blir jag också ledsen och berörd… Ville bara tillägga det….

brutt
11/6/12, 6:58 PM
#6

Tror att många bara äter kött av gammal vana som ett tidigt inlärt mönster.

Jag vill inte äta kött eftersom djuren föds upp för att ätas av människor.Vill inte vara en del i djurindustrin och skulle inte kunna äta kött längre blir äcklad-

Annons:
majvi
11/6/12, 7:22 PM
#7

Jag såg en film där en djurrättsaktivist höll föredrag.Han hade sett det mesta, varit på slakthus m.m men det värsta vrålet han hade hört det var när de tog kalven från kon.

Jag åt inte kött innan,men älskade ost och drack mjölk.Nu är jag vegan och jag tycker inte det är särskilt svårt.Jag tog ju mjölken från kons bebis förut.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Lena
11/6/12, 7:25 PM
#8

Ja det ger oss alla en tankeställare. Köttindustrin är inte värdgigt varken människor eller djur egentligen. Det har gått helt åt skogen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sagolika
11/6/12, 9:11 PM
#9

Vi människor kan bli veganer för att inte stödja detta hemska. Däremot måste ju våra katter äta kött. Men man önskar att det inte framställdes på det sätt det gör Gråter

Roslyn
11/6/12, 9:52 PM
#10

Orkar inte se filmen. Kan inte bli av med dessa bilder så jag låter alltid bli.

Hoppas och tror att vi en dag vaknar upp och inser vilket brott vi begått mot dessa medvarelser.

Ja vi människor har ett val. Vi kan välja bort allt detta lidande det innebär för djuren i livsmedelsindustrin. Vi måste inte äta kött för att överleva, lika lite som vi behöver mjölkprodukter. Någon gång på 90-talet trodde jag att det var en förändring på gång men det var bara tillfälligt tyvärr.Nu ökar köttätandet över hela världen.Rynkar på näsan

Däremot så måste vii ju se till våra katters behov av kött.

Alexej
11/7/12, 10:12 AM
#11

Mjölken skulle räcka till både kalven och oss. Kalven behöver mjölken bara under en viss tid, kon ger mjölk så länge hon mjölkas. men det är för krångligt för bonden därför tas kalven bort när mjölkproduktionen har kommit igång. Och det finns många som vill ha kalvkött…

Tror det skulle ge mycket om folk bara tänker två gånger innan de köper/äter kött. Jag kan bli vrålhungrig på kebab när jag går förbi en pizzaria men köper nästan aldrig kött längre.

En minskning av konsumeringen skulle också minska antalet slaktade djur och mindre uppfödande.

Det är masskonsumeringen som trycker köttpriser och underlättar massdjurhållning och vanvård.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

majvi
11/7/12, 12:46 PM
#12

http://www.vegokoll.se/

Grillade auberginer med hasselnötspesto, riktigt gott.

Jag byter ut den vanliga mjölken mot havremjölk,sojamjölk,rismjölk etc.Det finns mjölkfritt margarin, havre/sojagrädde

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Alexej
11/7/12, 12:56 PM
#13

Jag drack havremjölk hos min mamma som är vegetarier, smackade bättre än vad det låter:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Sidentass
11/7/12, 5:50 PM
#14

men vilka sorgliga dikter, men dom är fina, och talar sin  sanning…är ingen stor köttätare, men det räcker inte, man borde bli helvegetarian, punkt slut….

majvi
11/7/12, 9:08 PM
#15

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Hennum
11/8/12, 4:01 AM
#16

Ja, kött, ägg och mjölkproduktionen är fruktansvärd… (Liksom pälsindustrin och fiskandet) Det är så många olika sorters misshandel vi utsätter djuren för, jag undrar hur lång listan skulle bli. För alla de brott som någon som äter kött medverkar till varje dag.

Själv pendlar jag mycket från att äta veganskt till att äta kött som jag då har dumpstrat (eftersom jag inte vill ge dem pengar) Ägg åt jag bara när min pappa hade höns på gården. Sojadryck är godare än vanlig mjölk - och då köper jag oftast den ekologiska, när ekonomin tillåter. 

När jag var liten hade vi en fjällko. Hon brukade få kalvar (första gången för att hon rymde till en tjur i närheten). Och så hade vi så mycket mjölk över att vi i princip fick hälla ut det i vasken. Trots att hon hade sin kalv hos sig och trots att vi gjorde en massa ostar och drack mjölken osv. Märk väl - detta var en fjällko som inte producerar alls lika mycket som dagens kor som har juver som nästan släpar i marken eller sprängs… Som Alexej skriver - det räcker till oss också även om kalven får dia. 

Men det är ju inte tillräckligt effektivt och lönsamt… Mjölken skulle troligtvis kosta mer i så fall. Vilket jag tycker är helt rätt.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Backarödbo
11/8/12, 1:27 PM
#17

Oavsett om mjölken skulle räcka till både oss människor och kalven så ses kalvar som ett "biprodukt" i mjölkindustrin. "Tyvärr" behövs den för att kon ska ge mjölk överhuvudtaget. Biprodukten säljs sedan vidare till slakteriet.

Så att kräva att kräva att kalven ska få dia är ingen lösning heller då den ju åndå går en tidig död tillmötes oavsett om den får dia hos mamman eller inte.

Jessicahagstrom94
11/8/12, 3:18 PM
#18

det blev en del tårar som bara sprutade här.. hur kan gubbskrället bara ta kalven från sin mamma?! okänsliga äckel..

Sagolika
11/8/12, 4:37 PM
#19

veganen.blogspot.se

Här finns en massa roliga och djurvänliga recept för den som vill prova.

majvi
11/8/12, 6:35 PM
#20

Visst kan jag dela mjölk med en kalv, men kalven kmmer inte få ett långt bra liv och en del kor har så stora juver så de knappt kan gå.

Visste ni att 1 kg nötkött motsvaras  miljömässigt av att köra bil i 3 timmar medan alla lampor hemma är tända?

Ökat köttätande skadar miljön

Att äta ett kilo nötkött är lika skadligt för miljön som att köra bil i tre timmar och lämna alla lampor i hemmet på under tiden. Det visar en ny studie. Samtidigt ökar svenskarnas köttätande kraftigt. På grund av miljöaspekten ska nu Livsmedelsverket förändra kostråden.

26 juli 2007 kl 19:07 , uppdaterad: 27 september 2007 kl 20:12

Köttkonsumtion är väldigt miljöbelastande, en rad vetenskapliga studier bekräftar det, kommenterar Annika Carlsson-Kanyama, forskare på Totalförsvarets forskningsinstitut, de nya rönen.

Trots det ökar alltså köttätandet i Sverige enligt siffror från Jordbruksverket. 1990 åt en svensk i genomsnitt knappt 27 kilo köttvaror om året. Femton år senare var motsvarande siffra 43 kilo enligt preliminära beräkningar.

Veganrörelsen har diskuterat miljöaspekten i tio års tid. Det är en diskussion som förts i en liten krets, men det är ett faktum att köttkonsumtionen globalt sett bidrar till väldligt omfattande miljöförstöring. Att äta vegetariskt är ett väldigt relevant alternativ för den som exempelvis vill minska utsläppet av klimatgaser, säger Annika Carlsson-Kanyama, som deltagit i arbetet med FN:s senaste klimatrapport.

Enligt henne står maten för mer än en fjärdedel av de svenska hushållens koldioxidprofil, animaliekonsumtion står för en betydande del.

Det är därför jätteviktigt att vi förändrar våra matvanor eftersom de står för en så stor del av vår miljöbelastning.

Studien, som finns beskriven i den populärvetenskapliga tidningen New Scientist, är gjord av ett japanskt forskarlag på National Institute of Livestock and Grassland Science, som har mätt klimatpåverkan vid nötköttsproduktion. Förutom att uppskatta köttets påverkan på växthuseffekten tittade man även på andra följder; försurning av vatten, övergödning och energiåtgång.

Resultatet är nedslående. För varje kilo producerat kött skapas växthusgaser motsvarande 36,4 kilo koldioxid. Därutöver släpps stora mängder gödningsmedel ut samtidigt som stora mängde energi krävs. Totalt motsvarar det utsläppen från 25 mils bilåkning och 20 dagars oavbrutet användande av en 100-wattslampa.

Den största delen av växthusgaserna är metangas som kommer från kornas matsmältning. Beräkningen, som gjorts efter japanska förhållanden, inkluderar inte transporter.

Enligt en svensk studie minskar utsläppen kraftigt för den som äter ekologiskt kött, som är uppfött på gräs snarare än kraftfoder. De djuren släpper ut 40 procent mindre växthusgaser och gör av med 85 procent mindre energi än de som föds upp på vanligt sätt.

Naturvårdsverket och Livsmedelsverket har nu fått upp ögonen för miljöaspekterna kring matkonsumtionen, inte minst på grund av det ökande köttätandet. Myndigheterna inledde ett samarbete i juni för att utarbeta nya rekommendationer för vårt ätande, med hänsyn till miljön och den ökade köttkonsumtionen. Arbetet inleds på allvar i höst.

– Vi hoppas att de nya kostråden ska vara färdiga i början av nästa år. Råden kommer att ta hänsyn till hur man ska välja mat för att den ska vara mer miljömässig. Eventuellt blir det även en rekommendation att äta mindre nötkött på grund av den konstaterade inverkan på miljön, säger Annika Sohlström, chef för nutritionsavdelningen på Livsmedelsverket.

Åke Rutegård, vd för Kött och Charkföretagen, som är branschorganisationen för svenska företag inom köttindustrin, har ännu ingen synpunkt på hur köttproduktionen i Sverige påverkar miljön. Rutegård menar att en minskning av köttproduktionen i Sverige inte är någon lösning. Det skulle istället leda till att konsumenterna äter utländskt kött.

– Vi håller på och sätta oss in i miljöaspekten, som är komplex. Klart är att det finns positiva sidor miljömässigt med köttproduktionen, bland annat hålls landskapet öppet på grund av spannmålen som odlas till djuren.

Det finns inga planer från den svenska regeringen på åtgärder för att minska köttproduktionen.

– Vi har redan generella skatteregler för handelsgödsel som gör köttproduktionen mer dyrbar, säger jodbruksminister Eskil Erlandsson (c).

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/okat-kottatande-skadar-miljon_248685.svd

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
[sakring]
11/8/12, 7:59 PM
#21

Det finns idag färre än 5000 svenska mjölkbönder. De allra flesta låter kalven få dia då det finns överprodktion av mjölk i juvern och i Sverige. Vilket betyder att ko och kalv inte skiljs åt. Däremot så har du ingen garanti om du köper utländsk mjölk.

anebit
11/8/12, 11:56 PM
#22

#21 Menar du det att de flesta kalvar i Sverige får dia och slipper bli skild från sin mamma?  Hoppas verkligen det!

Själv dricker jag ingen mjölk men använder grädde.. annars använder jag sesammjölk, havremjölk, sojamjölk m.m.

Äter mycket vegetarisk men fisk/kött ibland.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Alexej
11/9/12, 8:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

#21 Jag är väldigt tveksamt att det stämmer.

Ibland får kalven stanna hos mamman för att få den första mjölken i sig-råmjölken. Sedan kommer kalven i en egen box för att kon kan mjölkas utan att en kalv springer omkring.

Jag har kossor som granne på sommaren och ringer till bonden när jag ser att en kalv har födds så då hämtar han kalven. Fast jag väntar alltid några dagar.

Problemet med oss i Sverige att vi tror för mycket på Bullerbyn-idyllen. Bara det står "Svensk kött" på förpackningen tror vi att då har djuret haft ett bra liv. Kanske bättre än i många andra länder men tänkar man då på djurrättalliansens bilder på grisfabriker här i Sverige då borde vi fattar att det finns ingen svensk idyll längre. Det är pengar och produktion som gäller.

http://www.djurensratt.se/vara-fragor/djur-i-livsmedelsindustrin/kor-kalvar-tjurar/hanteringen-av-mjolkkalvar

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[sakring]
11/9/12, 11:41 AM
#24

En ko som ska kalva ska hållas under uppsikt. Anmäl bonden. Råmjölk kommer i flera dagar och den vill man inte ha bland mjölken.Mjölk är det enda födoämne som kalvar kan tillgodgöra sig till att börja med och man har i pricip slutat med att sklilja korna från kalvarna för att sedan ge dem dem skummjölk.

Alexej
11/9/12, 12:08 PM
#25

"Råmjölk är de första dryga 50 litrarna som kon mjölkar efter kalvning. Av dessa behöver kalven drygt 14 liter. Resten kan man utan problem för kalven ta tillvara för att använda i olika typer av produkter. "

http://webnews.textalk.com/dagens-halsa/ramjolk-ger-styrka-for-livet

En ko ger mellan 20-60 liter mjölk om dagen.

Bilder från Arlas bondeblogg:

http://arlasbondeblogg.wordpress.com/2010/02/17/vad-ater-en-kalv/

Den första tiden efter födseln är kalven själv i en så kallad ensambox. När kalven är nyfödd får den råmjölk i nappflaska. Råmjölken innehåller antikroppar som skyddar kalven mot smittämnen i miljön.

Efter någon eller några dagar kan kalven lära sig att dricka ur napphink.

Kvigkalvar är har lättare att lära sig än tjurkalvar.

När kalven har lärt sig på napphinken flyttas den över till kalvamman. 7-9 kalvar får dela på 3 nappar. Där serveras mjölkersättning i fri tillgång.

Kalvarna kan sticka ut huvudet på ett foderbord där det serveras hö, komix och kalvkraftfoder.

Fint kalvhö är populärt att smaska på.

Kalven har även friskt vatten i en vattenkopp i boxen.

När kalven är ca 10 veckor vänjs den av från mjölken och kalvens foderstat består nu enbart av vegetabilier.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
11/9/12, 12:13 PM
#26

Det kom inte alla bilder med men går man in på länken kan man klicka och se de.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

TerriZue
11/9/12, 2:41 PM
#27

Jag är (tack och lov) vegetarian och har för länge sedan slutat stödja den vidriga köttindustrin som behandlar levande varelser värre än sopor och dessutom förstör miljön.

Hur vi människor behandlar djur är vidrigt, det är så att man får mardrömmar, värderar vi verkligen liv så lågt?

#23 Håller med dig om Bullerbyns-idyllen och att de flesta tröstar sitt samvete med att de i alla fall köper svenskt kött och att de då stödjer något bättre än det som pågår i andra länder.

Det stämmer dock inte, djuren här i Sverige behandlas som skräp de med. Det enda som faktiskt betyder någonting för de som sitter bakom detta är pengar och makt. Djurens välmående är ingenting, de är bara produkter i industrin.

Dessutom kommer jag aldrig förstå argumentet "det är i alla fall bättre i Sverige" även om det nu skulle vara snäppet bättre än någon annanstans. För mig räcker det inte bara att vara bättre, det är inte okej bara för att man inte misshandlar och plågar djuren riktigt lika mycket som man gör någon annanstans. Man begandlar dem fortfarande fruktansvärt illa och det är inte okej! Att man gör något bättre än någon annan innebär verkligen inte att man gör något bra.

Satsa på att göra något bra, inte bara lite bättre än någon som gö helt fel!

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
Alexej
11/9/12, 2:56 PM
#28

#24 Anmälar bonden? För vad?

Det är bara Krav-bönder (ekologisk mjölk) som har 3-dagarsregeln, dvs att deras kalvar ska stanna hos mamman under minst 3 dagar.

Drygt hälften av korna i mjölkindustrin hålls fortfarande bundna under större delen av året. Beteskrav betyder att alla ko förutom tjurar och kalvar under 6 månader ska kunna vara ute under minst 6 timmar 2-4 månader beroende på var djuret finns. Men myndigheter hinner inte kontrollerar om korna verkligen kommer ut.

Beteskravet är något som bönderna och deras riksföreningar som Sveriges Mjölkbönder vill få bort för de anser att det är för mycket arbete för bönder med stora besättningar

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
11/9/12, 3:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Angående svensk köttproduktion och djurhållning.

Ingen har väl glömt Djurrättsalliansen bilder när de uppsökte våra grisbönder här i Sverige?

http://vimeo.com/16470503

"Under två års tid har aktivister från Djurrättsalliansen besökt närmare hundra slumpvis utvalda grisgårdar. Det är omkring en tiondel av Sveriges alla grisfarmer. Vårt undersökningsmaterial består av allt från stora industrifarmer till små familjegårdar. På varje gård har vi med hjälp av videokameror, kameror och anteckningsblock dokumenterat de övergrepp och lagbrott vi har sett."

Grisarnas verklighet i siffror
  • På var femte gård med smågrisuppfödning har vi hittat fixerade suggor – suggor som står fastlåsta i små burar, vilket är olagligt annat än under mycket speciella omständigheter.
  • På två tredjedelar av gårdarna var djuren smutsiga eller mycket smutsiga.
  • På 40 procent av gårdarna hittade vi döda djur, många gånger inne i boxarna bland de levande.
  • På 84 procent av gårdarna fanns uppenbart sjuka djur – svaga, halta, hostande, med klåda eller med förlamade fram- eller bakben.
  • På 95 procent av gårdarna fanns det djur med sår, mest rivsår efter slagsmål men också bölder, liggsår och stora öppna sår.
  • På hälften av slaktsvinsgårdarna har vi sett aktiv svansbitning eller avbitna/skadade svansar.
  • På 55 procent av gårdarna har vi kunna konstatera beteendestörningar, så som gallerbitning och kannibalism.
  • På mer än hälften av gårdarna har våra inspektörer noterat att luften sticker i luftvägarna, ett mått på att ammoniakhalten ligger över gränsvärdena.
  • På hela 94 procent av gårdarna har det varit mycket små mängder halm eller strö, ett krav enligt svensk lag.

http://www.ettlivsomgris.se/

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

TerriZue
11/9/12, 3:33 PM
#30

Så mycket för "i Svergige är det i alla fall bättre".

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

[sakring]
11/9/12, 6:55 PM
#31

En ko som ska kalva ska hållas under uppsikt. Jag har varit med om att få lägga in händerna i livmodern på en ko för att fästa ett rep för att få ut kalven.

Här där jag bor så är då korna ute långt in på hösten även mjölkkorna.

Upp till toppen
Annons: