Annons:
Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 1839 ggr
Vildkotte
11/6/12, 8:44 AM

Två små upphittade kattungar söker hem

Finns det någon som kan ta emot två små upphittade kattungar i Helsingborgsområdet?

De finns på min arbetsplats. Jag får låna fälla i morgon och förhoppningsvis kan jag då fånga in dem. De är mycket skygga och de låter helt förtvivlade.

Annons:
Jourhemmet
11/6/12, 4:28 PM
#1

PM:a Josefa här inne. Är dom små som du skriver behövs ingen fälla. Små kattungar ligger alldeles stilla när dom blir rädda.

Lena
11/6/12, 7:59 PM
#2

Oj då det låter alarmerande! Försök att ta in dem om du kan och leta efter hem under tiden. Som #1 skriver har Josefa mycket erfarenhet av kattungar och finns dessutom i Helsingborgsområdet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Roslyn
11/6/12, 9:55 PM
#3

Glöm inte mamman. Bara för att hon inte visar sig betyder det inte att hon inte finns.

Vildkotte
11/7/12, 7:19 AM
#4

Josefa har lovat ta kattungarna så snart jag fångat in dem. Tänker försöka ta mamman oxå men vad ska jag göra med henne?

Har gjort en förfrågan till Fredriksdal om deras två hankatter är kastrerade.

kattassen
11/7/12, 7:49 AM
#5

Att kattungar ligger helt stilla beror ju helt på åldern. Inga 10-12 veckors sitter och väntar snällt precis - de är ju "högt och lågt" Flört Där får man nästan använda droptrap eller lotinfällan som man utlöser med "spik och snöre" om det gäller mer än en.

Mamman kommer sannolikt att bli dräktig igen (om hon inte redan är det), så där måste till en snabb insats också. Annars har man kattungar där igen. Hösten är mild och katter förökar sig även höst och vinter.

Är det ett bra ställe för mamman att vistas på kan man ju ordna en utemiljö med mat och katthus tillsvidare. Det viktigaste är att hon kommer inte och blir kastrerad bums!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Vildkotte
11/7/12, 7:55 AM
#6

Precis, dessa kattungar är nog i 10-12 veckors ålder. De poppar som popcorn.

Det är en lotinfälla jag fått låna. Har precis varit ute o gillrat den. Lite jobbigt att matskålen inte syns när plattan lutar uppåt så mycket. Har en skål med mat både framför och bakom plattan.

Hur stor sannolikhet är det att man kan ta bägge samtidigt? Hoppas de är riktigt hungriga så de går in snällt o fint.

Annons:
Vildkotte
11/7/12, 9:10 AM
#7

Så, två stycken kattungar infångade och avlevererade hos Josefa.

Underbara Josefa!

[Skyggis]
11/7/12, 9:30 AM
#8

Skönt de fått komma in i värmen! Är fällan gillrad för mamman nu? En skygg mamma kanske inte låter sig fångas direkt, det kan behövas lugnare tid såsom kväll för att hon ska våga sig fram. Men förhoppningsvis är hon där även andra tider och letar efter sina ungar. Viktigt hon får komma in nu i samma veva.

Vildkotte
11/7/12, 9:36 AM
#9

Fällan är gillrad för mamman och jag har precis varit ute o kollat till den. Lägger in ordentligt med mat innan jag går hem idag. Över helgen tänker jag stänga den så hon inte ska behöva sitta länge om så skulle va fallet.

Min plan är att få henne kastrerad och sedan sätta ut henne igen.

ilb
11/7/12, 10:10 AM
#10

Du kan ju höra med Kattjouren om dom kan ordna ett hem till mamman. Ska hon släppas ut igen så tänk på att hon måste vara inomhus tills såret är läkt. Och hon måste få mat i fortsättningen och en skyddad plats att sova på. Håller tummarna att hon också går i fällan.

martdat
11/7/12, 10:31 AM
#11

men om ungarna bedöms vara under 12 veckor så måsste mamman följa med ungarna. det kan man inte komma runt.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Vildkotte
11/7/12, 10:39 AM
#12

#11

Men om nu mamman inte har synts till på ett par veckor kan man väl anta att hon övergivit dem? Jag tror iofs att de är äldre än 12 veckor men Josefa kanske kan göra en kvalificerad bedömning.

martdat
11/7/12, 11:03 AM
#13

hittar man inte mamman så hittar man inte. men då ni pratar om att kastrera o släppa tillbaka så uppfattade jag det som att ni tror mamman finns. lägg ut bilder på ungarna järna. .  12 veckors ungar är ju inte speciellt små heller så jag undrar om de är så gammla.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Vildkotte
11/7/12, 11:12 AM
#14

Jag tror att mamman finns men tidigare har det varit så att hon bara kommit hit när hon haft ungar. När jag såg familjen "senast", i början på oktober uppskattade jag ungarnas ålder till 7-8 veckor och då kan det stämma med 12 veckor nu.

Jag har inte kvar de små. De är lämnade vidare till gott tillsvidarehem.

Josefa
11/7/12, 11:31 AM
#15

Jag skulle tippa på att ungarna är runt 10 veckor. Den ena lite större än den andra storleksmässigt. Magra med uppsvällda magar. Båda har vars ett rinnigt öga. En hona och en hane.

Jag har badat dem och gått igenom dem nu. Ska se om jag kan fotografera dem.

Martdat vad menar du att man skulle gjort här? Mamman har inte varit synlig på någon vecka. Det finns ev en kattunga kvar där ute, eftersom de var 3 från början. Skulle man låta kattungarna springa där ute i 2 veckor till, för att man ska vara säker på att de är 12 veckor innan de fångas in? - Ifall det nu är så att mamman trots allt finns kvar. Vi kan säga så här, Martdat. Jag har ungarna här tills mamman ev fångas in. Sen är du välkommer att hämta både mor och barn, så att de får vara tillsammans tills ungarna har åldern inne.

Jag får faktiskt säga att det här arrangemanget ändå är ganska bra efter omständigheterna. Honan har tydligen dykt upp där förr med sina kullar. De ungarna har då blivit infångade. Någon av ungarna har fått ett hem, de andra har avlivats. Nu kommer iaf honan att bli kastrerad om hon går i fällan, och sedan släppas ut igen. Platsen där ungarna fångades på är ganska så skyddad. Där hittar hon värme och mat. Håller någon koll på henne där, så kommer hon att kunna leva ett relativt bra liv där bara hon slipper yngla av sig igen. Vildkotte kan hålla henne hos sig i någon vecka efter att hon kastrerats. Och är det någon som vill ta emot henne i sitt hemså kan det säkert ordnas.

Josefa
11/7/12, 11:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Jag har vägt kattungarna nu. 1007 g vägde pojken och 857 vägde tösen. Men tanke på att de är magra och dessutom födda på hösten så kan de faktiskt vara ca 12 veckor gamla.

Här en snabbt tagen bild på pojken.

Josefa
11/7/12, 12:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Och tösen.

martdat
11/7/12, 12:07 PM
#18

självklart jorde ni rätt som tog in dem josefa,. menar bara att mamma o barn bör återförenas, ålder kan va svårt att bedömma om de var undernärda jag vet. jag brukar ta veterinären till hjälp,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

bymaruska
11/7/12, 12:12 PM
#19

Jag tycker det är helt rätt att plocka in ungarna när läget är som det är.

Självklart är det bingo om mamma katt också kommer med samtidigt som ungarna om de nu är under sina 12 veckor, den turen finns inte alltid. Att sedan ta tag i problemet okasterad mamma katt borde vara en självklarhet vilket oftas sker bland de seriösa katt hjälparna.

Jag förstår att Josefa tänder till, allting kan inte ske enligt regelboken, fast vi önskar så. Happy att ungarna fått det dom behöver TRYGGHET och det önskar jag mamma också!

ilb
11/7/12, 1:04 PM
#20

Jättebra att mamman blir kastrerad om hon låter sig fångas. Jag hoppas att försök görs för att få ett hem till henne. Kan inte vara roligt att vara inne i värmen och sen släppas ut i kylan igen. Ta t ex kontakt med Kattjouren på facebook och berätta alla fakta.

Annons:
Katthemsmatten
11/7/12, 1:09 PM
#21

Det låter som om ni gör det bästa efter de rådande omständigheterna.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MSH
11/7/12, 3:49 PM
#22

Verkligen! Josefa, kan inte du berätta lite om dig själv, blir så nyfiken vem denna kattunge räddare är? Hittar du hem till dessa små liv sedan? Jobbar du på ett katthem? *nyfiken*

Josefa
11/7/12, 6:28 PM
#23

Lilltösens ögon har geggat igen ordentligt nu i eftermiddag. Så nu kommer hon antagligen att behöva en antibiotikkur och ögondroppar. Pojkens ena öga är lite rinnigt men har inte blivit värre.

De är rädda men hanterbara. Badningen gick över förväntan. Den lilla tösen sa mig några väl valda ord, medan pojken bara fann sig i vad jag gjorde. Klippte klorna, rensade öronen och tryckte i dem Milbemax utan större dramatik. Båda har ätit, druckit mjölkersättning och gått på lådan. Sen har pojken mest legat och tryckt, medan tösen utforskat badrummet en del och kallat på mamma.

Tapio och Tuulikki tror jag de får heta. Finska skogsgudar.

Josefa
11/7/12, 6:42 PM
#24

#22 Nej jag jobbar inte på ett katthem.  Var förrut stödhem för en förening, men blev så blåst att jag nu gör detta själv. Blir dock ofta kontaktad av kattföreningar, när det gäller små kattungar, och då tar jag över ansvaret för dem.

Ja det är meningen att kattungarna ska få flytta till egna hem sedan. Men det har gått väldigt trögt i år. Folk vill inte betala för vaccinerade kattungar här nere, verkar det som. Men finns det någon som funderar på katt, så har jag flera jättetrevliga misar som behöver hem. Både flaskuppfödda klängapor och lite försiktigare skönheter.

Vildkotte
11/8/12, 7:07 AM
#25

Underbart att läsa att de är i goda händer och slipper sitta ute under buskarna och huttra. Hoppas ögonen är lättbotade.

MSH
11/8/12, 7:54 AM
#26

Josefa; kan du inte (när du får tid….!) berätta om de små som du har…. Har en bekant som funderar på kattunge…. Vilken fin omvårdnad de får:-)! Hur hinner du med alla??

Upp till toppen
Annons: